TELE TECHNIKA

DLA CIEBIE DLA DOMU DLA FIRMY

DVB-T/T2

DVB-TInformacje z kategorii DVB-T (ang. Digital Video Broadcasting – Terrestrial) – standard telewizji cyfrowej DVB nadawanej naziemnie. Cyfrowe wideo, dźwięk i dane dodatkowe są przesyłane w strumieniu transportowym MPEG przy użyciu modulacji COFDM. Do kompresji audio/wideo wykorzystuje się standard MPEG-2 lub MPEG-4 (H.264).

DVB-T/T2mux8

MUX 8 z zasięgiem ponad 95% populacji kraju

EmiTel, operator naziemnej infrastruktury radiowo-telewizyjnej, poinformował, że 30 czerwca 2017 roku zasięg techniczny MUX 8 przekroczył 95 proc. populacji kraju. Od tego dnia emisja MUX 8 jest prowadzona z 73 stacji nadawczych. 

MUX 8 z zasięgiem ponad 95% populacji kraju
MUX 8 z zasięgiem ponad 95% populacji kraju

Według informacji EmiTela, procentowe wartości pokrycia populacji Polski sygnałem MUX 8 wynoszą odpowiednio:
a) dla odbioru o standardowej jakości (Emin=50dBµV/m): 97,4 proc.
b) dla odbioru o podwyższonej jakości (Emin=57dBµV/m): 91,6 proc.

Oznaczałoby to, że 30 czerwca 2017 roku EmiTel osiągnął parametry docelowe dla obydwu obowiązków wskazanych w decyzji rezerwacyjnej(*), co oznacza realizację zobowiązań w okresie 21 miesięcy, czyli o 3 i 15 miesięcy szybciej niż stanowią zapisy decyzji rezerwacyjnej.

MUX 8 z zasięgiem ponad 95% populacji kraju

Przypomnijmy, że w skład MUX 8 naziemnej telewizji cyfrowej w paśmie VHF wchodzą aktualnie cztery kanały: Metro, Nowa TV, WP i Zoom TV. Nadal brakuje dwóch lub trzech kanałów TVP i nie wiadomo, kiedy nadawca publiczny zdecyduje się na ich dołączenie.

(*) Zgodnie z zobowiązaniem wynikającym z decyzji rezerwacyjnej DZC.WRT.5157.17.2015.37 z dnia 2 października 2015 roku spółka EmiTel, po odebraniu ww. decyzji, przystąpiła do budowy sieci nadawczej zgodnie z jej zapisami. 

Jednym z głównych zapisów dotyczących budowy sieci i zasięgów emisji MUX 8 jest zapis punku 4, części III decyzji mówiący o zobowiązaniach operatora multipleksu, do których zaliczono między innymi obowiązek: (cyt):
4. realizacji następującego tempa rozwoju sieci i świadczenia usług rozumianego jako:
a) zapewnienie poziomu sygnału umożliwiającego co najmniej odbiór stacjonarny na terytorium RP, na którym zamieszkuje co najmniej 95 proc. ludności, nie później niż w terminie 24 miesięcy od dnia doręczenia niniejszej decyzji; (minimalny poziom natężenia pola to 50 dBµV/m)
b) zapewnienie poziomu sygnału umożliwiającego co najmniej odbiór stacjonarny wyższej jakości pokrycia na terytorium RP, na którym zamieszkuje co najmniej 90 proc. ludności, nie później niż w terminie 36 miesięcy od dnia doręczenia niniejszej decyzji; (minimalny poziom natężenia pola to 57 dBµV/m).

Cyfrowy PolsatDVB-T/T2nc+TV-SAT

Eska TV Extra wystartuje 16.06. Gdzie dostępna?

Eska TV Extra wystartuje 16.06. Gdzie dostępna? Grupa ZPR Media oficjalnie potwierdziła, że 16 czerwca br. będzie dniem powrotu kanału Eska TV i startu Eska TV Extra. Do zmiany ma dojść o godz. 6:00. Eska TV zastąpi miejsce 8TV w MUX 1 naziemnej telewizji cyfrowej. Będzie też obecna w wybranych sieciach kablowych, Cyfrowym Polsacie i nc+. Natomiast Eska TV Extra wejdzie na dotychczasowe miejsce Eska TV w kablówkach. Będzie też dostępna w ofercie platformy nc+.

Eska TV Extra wystartuje 16.06.2017
Eska TV Extra wystartuje 16.06.2017

 

Eska TV jest telewizją muzyczną grającą hity na czasie. Eska TV to najnowsze klipy polskich i zagranicznych artystów, a także koncerty, ekskluzywne wywiady, plotki o gwiazdach oraz informacje o najgorętszych imprezach. Eska TV Extra to kanał grający hity na czasie i coś extra, czyli największe przeboje muzyki pop z ostatnich 20 lat – informuje nadawca.

Eska TV – gdzie dostępna?

Cyfrowy Polsat – 178
nc+ – 154
UPC Polska – 152 (Mediabox); 112 (Horizon i Kaon)
Vectra – 612
Orange – 68
Multimedia – 207
Inea – HD: 704; SD: 705
Toya – 20
Netia – 226

Eska TV Extra – gdzie dostępna?

nc+ – 168
UPC Polska – 785 (Mediabox); 701 (Horizon i Kaon)
Vectra – 604
Orange – 679
Inea – 227
Toya – 737
Netia – 227

mux8TVP

Kanały TVP w MUX 8 dopiero w 2018

Kanały TVP w MUX 8 dopiero w 2018. Maciej Stanecki, wiceprezes TVP, powiedział w programie Michała Niewiadomskiego „#rzeczobiznesie”, że nadawca planuje podpisanie umowy z EmiTelem na emisję w MUX 8 naziemnej telewizji cyfrowej w przyszłym roku.

Kanały TVP w MUX 8 dopiero w 2018
Kanały TVP w MUX 8 dopiero w 2018

Maciej Stanecki powiedział, że TVP jest zdeterminowana, żeby jak najszybciej nadawać program na MUX 8, obok czterech nowych nadawców. Dodał jednak, że jakość tego sygnału jest bardzo niska, a problemy dotyczą m.in. dźwięku, a także polaryzacji, przez co wiele anten wymaga przestawiania. Podkreślił, że sygnał wciąż w niewielkim stopniu dociera do odbiorców.
 

– Zakładamy, że sytuacja może się poprawić do przyszłego roku. W takiej perspektywie planujemy podpisanie umowy [z EmiTelem – przyp. red.] i uruchomienie kanałów – powiedział Maciej Stanecki, wiceprezes TVP.

Przypomnijmy, że TVP ma do dyspozycji w MUX 8 trzy sloty, które może przeznaczyć na trzy kanały SD lub jeden kanał HD i jeden kanał SD.

Kanały TVP w MUX 8 dopiero w 2018

Podpisanie umowy z EmiTelem wiąże się jednak z wielomilionową inwestycją ze strony TVP.
Nadawca wstrzymuje się na razie z wejściem na MUX 8, mimo że nadawane są już tam cztery kanały od nadawców komercyjnych.
TVP tłumaczy tę decyzję m.in. słabym dotarciem ósmego multipleksu do widzów.
Choć to właśnie TVP po wejściu na MUX 8 mogłaby znacząco wpłynąć na wzrost zainteresowania tym bezpłatnym pakietem nadawanym w pasmie VHF.
Telewizja publiczna, w odróżnieniu od nowych nadawców komercyjnych, którzy oferują już swoje stacje w MUX 8, ma znacznie większe możliwości jeśli chodzi o skuteczność ewentualnych kampanii informacyjnych.
To właśnie TVP przed kilkoma laty była motorem napędowym przy cyfryzacji telewizji naziemnej.
Również w tym przypadku jej misją powinno być zapewnienie dodatkowych bezpłatnych kanałów dla widzów.

mux8

UKE umorzył postępowanie ws. MUX 8

UKE umorzył postępowanie ws. MUX 8. Spółka EmiTel poinformowała w wydanym przez siebie komunikacie, że otrzymała decyzję prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej umarzającą w całości postępowanie z wniosku EmiTela o wydanie decyzji określającej warunki współpracy pomiędzy EmiTel a Telewizją Polską w zakresie dostępu do MUX 8 naziemnej telewizji cyfrowej.

UKE umorzył postępowanie ws. MUX 8
UKE umorzył postępowanie ws. MUX 8

W opinii spółki EmiTel decyzja została wydana w następstwie niewłaściwej interpretacji podstawy prawnej, w oparciu o którą EmiTel wnioskował o rozstrzygnięcie w tej sprawie. W związku z powyższym EmiTel zamierza zaskarżyć wspomnianą decyzję.

EmiTel dodał również, że uruchomił inne działania o charakterze prawnym mające na celu zapewnienie widzom w Polsce dostępu do jak najszerszej oferty programowej w MUX 8.

Przypomnijmy, że Telewizja Polska zwleka z wprowadzeniem swoich kanałów do MUX 8, choć w skład multipleksu już przed kilkoma miesiącami weszły cztery stacje komercyjne (Metro, Nowa TV, WP, Zoom TV). Nadawca publiczny nie określił nawet przybliżonej daty startu w nowym multipleksie, a nawet rozważa rezygnację z tej inwestycji.

UKE umorzył postępowanie ws. MUX 8

W wyniku braku kanałów TVP, oferta MUX 8 nie jest aż tak atrakcyjna dla widzów, jak mogłaby być. Tracą na tym nie tylko nadawcy komercyjni, którym trudno jest przekonać odbiorców do oglądania nowych stacji, tym bardziej, że często konieczna jest do tego modernizacja obecnej instalacji antenowej. Traci na tym również EmiTel, który po dokonaniu inwestycji w uruchomienie MUX 8 nie jest w stanie „sprzedać” całej pojemności tego multipleksu.

Dlatego EmiTel zwrócił się z wnioskiem do UKE, jednak urząd uznał, że postępowanie jest bezprzedmiotowe – TVP nie wystąpiła bowiem do EmiTela z wnioskiem o podjęcie negocjacji celem zawarcia umowy, ani nie podjęła negocjacji z EmiTelem w tym zakresie. Zdaniem UKE, ruch jest teraz wyłącznie po stronie TVP i EmiTel będzie musiał się do tego dostosować.

Według urzędu, EmiTel może teraz zrobić trzy rzeczy: złożyć wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy, może ubiegać się o zmianę rezerwacji na MUX 8 (już to zrobił stosownym piśmie 16 maja), może też zacząć nadawać kanały TVP, jeśli porozumie się z nadawcą.

DVB-T/T2

Bez podwyżki abonamentu RTV w 2018

Bez podwyżki abonamentu RTV w 2018. Podczas posiedzenia w dniu 25 maja br. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji przyjęła rozporządzenie w sprawie wysokości opłat abonamentowych w roku 2018 za używanie odbiorników radiowych i telewizyjnych. Utrzymała zniżki za ich uiszczanie z góry, za okres dłuższy niż jeden miesiąc.

Bez podwyżki abonamentu RTV w 2018
Bez podwyżki abonamentu RTV w 2018

Rozporządzenie zostało wydane na podstawie aktualnie obowiązującej ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 r. o opłatach abonamentowych (Dz. U. z 2014 r. poz. 1204 i z 2015 r. poz.1324).

Wysokość stawek kwotowych miesięcznej opłaty abonamentowej w 2018 roku pozostanie na poziomie stawek obowiązujących w 2017 roku, tj:

  • za używanie odbiornika radiofonicznego: 7 zł za jeden miesiąc;
  • za używanie odbiornika telewizyjnego lub telewizyjnego i radiofonicznego: 22,70 zł za jeden miesiąc.

Bez podwyżki abonamentu RTV w 2018

Opłaty po uwzględnieniu zniżek wynikających z uiszczania opłaty z góry, za okres dłuższy niż jeden miesiąc w roku kalendarzowym 2018:

1. Za używanie odbiornika radiofonicznego:

  • 13,60 zł za dwa miesiące z góry;
  • 20,15 zł za trzy miesiące z góry;
  • 39,90 zł za sześć miesięcy z góry;
  • 75,60 zł za rok z góry.

2. Za używanie odbiornika telewizyjnego lub telewizyjnego i radiofonicznego:

  • 44,05 zł za dwa miesiące z góry;
  • 65,35 zł za trzy miesiące z góry;
  • 129,40 zł za sześć miesięcy z góry;
  • 245,15 zł za rok z góry.

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

DVB-T/T2

Rząd przyjął projekt ustawy abonamentowej

Rząd przyjął projekt ustawy abonamentowej. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy abonamentowej przedłożony przez ministra kultury, Piotra Glińskiego. Celem nowelizacji jest poprawa ściągalności abonamentu RTV. Ma to się odbyć poprzez włączenie operatorów pay-tv w procesy rejestracji odbiorników oraz identyfikacji osób, które muszą wnosić opłaty.

Rząd przyjął projekt ustawy abonamentowej
Rząd przyjął projekt ustawy abonamentowej

Projekt nowelizacji ustawy abonamentowej przewiduje odpłatność dla operatorów płatnej telewizji za wszystkie nakładane na nich obowiązki. Jej wysokość ma być określona przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji w rozporządzeniu. Wszystkie czynności związane z rejestracją odbiorników, poborem opłat, kontrolą abonamentową i weryfikowaniem zwolnień nadal będą realizowane przez Pocztę Polską.

O jakich obowiązkach nakładanych na operatorów pay-tv mowa? Platformy satelitarne i sieci kablowe będą mogły odbierać od swoich klientów zgłoszenia rejestracyjne odbiorników oraz przekazywać je Poczcie Polskiej. Ponadto, będą musieli przekazywać Poczcie informacje o wszystkich zawieranych umowach. Jednocześnie Poczta Polska będzie miała prawo żądania informacji od operatorów o poszczególnych klientach. Dane osobowe miałyby być odpowiednio zabezpieczone. Przy zawarciu umowy z klientem dostawca usług płatnej telewizji będzie musiał przekazać mu informację o obowiązku zarejestrowania odbiornika oraz uregulowania opłat abonamentowych. Operatorzy pay-tv będą musieli jednorazowo przekazać Poczcie Polskiej informację o dotychczasowych swoich klientach. Będą musieli także poinformować ich, że umowa łączy się z posiadaniem odbiornika telewizyjnego, który podlega obowiązkowej rejestracji.

Rząd przyjął projekt ustawy abonamentowej

Operatorzy płatnej telewizji, a także wiele innych podmiotów związanych z branżą, zdecydowanie sprzeciwiają się nowelizacji ustawy abonamentowej zaproponowanej w tej formie.

Zgodnie z założeniami nowelizacji, klienci usług pay-tv będą mieli możliwość zarejestrowania odbiornika za pośrednictwem dostawcy usług telewizyjnych. Osoba, która nie zarejestruje odbiornika (w placówce Poczty Polskiej lub za pośrednictwem operatora pay-tv), będzie podlegała opłacie za używanie niezarejestrowanego odbiornika w wysokości 30-krotności opłaty abonamentowej. W tej kwestii nic się nie zmieni.

Zaproponowano, aby nowelizacja ustawy abonamentowej weszła w życie po miesiącu od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Więcej o abonamencie rtv przeczytasz tutaj.

DAB+DVB-T/T2

37 stanowisk w konsultacjach KRRiT nt. przyszłości telewizji

KRRiT przedstawiła podsumowanie konsultacji społecznych w sprawie przyjęcia przez Krajową Radę kierunków strategicznych prac w latach 2017-2022. Konsultacje były prowadzone w dniach 14 lutego – 16 marca 2017 roku i obejmowały pięć następujących obszarów: naziemna telewizja i radiofonia cyfrowa, nowe media (Internet), media publiczne, ochrona pluralizmu w mediach oraz nadzór regulacyjny.

37 stanowisk w konsultacjach KRRiT nt. przyszłości telewizji
37 stanowisk w konsultacjach KRRiT nt. przyszłości telewizji

Ogłoszone na stronie internetowej KRRiT konsultacje miały charakter publiczny – były skierowane do wszystkich osób i podmiotów zainteresowanych tematem. Pisemne zaproszenie do udziału w konsultacjach zostało również skierowane do 39 podmiotów (instytucje, urzędy, ministerstwa, organizacje, operatorzy, nadawcy i dostawcy audiowizualni).

Łącznie otrzymano 37 stanowisk konsultacyjnych, z czego:

 

  • 3 od ministerstw/organów regulacyjnych: Ministerstwo Cyfryzacji, UKE i UOKiK;
  • 13 od nadawców i operatorów, w tym 2 od przedstawicieli mediów publicznych (TVP SA i Radio Opole) oraz TVN SA, Telewizja PULS, ATM Grupa, ITI Neovision, Cyfrowy Polsat, Agora SA, ZPR Media, Kino Polska, MEDIASAT (Tele 5), wspólne stanowisko Grupy Radiowej Agory, EUROZET, Grupy RMF i TIME SA, Pakiet Niezależnych;
  • 1 od operatora technicznego naziemnej radiofonii i telewizji (EmiTel);
  • 10 od organizacji branżowych: PIKE, KIGEiT, Związek Pracodawców Prywatnych Mediów Lewiatan, IAB, Stowarzyszenie Rada Reklamy, KIPA, PIRC, PIIT, ZPMEiT MEDIAKOM, Stowarzyszenie Polskie Telewizje Lokalne i Regionalne;
  • 1 od instytutu badawczego;
  • 1 od przedstawiciela organizacji pozarządowych (Fundacja Widzialni);
  • 2 od niezależnych ekspertów (dr Jan Beliczyński z Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie oraz Paweł Tutka – ekspert ds. rozwoju telewizji interaktywnej i telewizji hybrydowej);
  • 1 zbiorcze stanowisko grupy niezależnych ekspertów „AKCES”, podpisane przez 5 ekspertów ds. dostępności dla osób niepełnosprawnych;
  • 5 od osób prywatnych.
37 stanowisk w konsultacjach KRRiT nt. przyszłości telewizji

Przekazane stanowiska konsultacyjne były w większości bardzo obszerne, mimo że nie wszyscy respondenci zabrali głos we wszystkich obszarach konsultacyjnych.

Kilkunastu respondentów zgłosiło postulaty poszerzenia kierunków strategicznych prac KRRiT na lata 2017-2022 o inne, niekonsultowane przez KRRiT obszary, takie jak: zmiana zasady must carry/must offer (różne propozycje), włączenie KRRiT do walki z piractwem w Internecie, dokonanie przeglądu regulacji w sprawie ważnych wydarzeń czy poprawa dostępności usług audiowizualnych dla osób niepełnosprawnych.

I. Naziemna telewizja i radiofonia cyfrowa

Konsultowane zagadnienia:

 

  • HD jako obowiązujący standard w DVB-T; propozycja zostawienia oferty programowej NTC bez zmian; MUX 5 jako pierwszy MUX wyłącznie w HD; warunki techniczne dla odbiorników telewizyjnych; DVB-T nadal bezpłatna;
  • ograniczenia techniczne UKF; zasoby DAB+; multipleksy lokalne w dużych miastach; dalszy rozwój oferty programów cyfrowych; migracja programów analogowych do DAB+; warunki techniczne dla radiowych odbiorników cyfrowych.
Podsumowanie dot. naziemnej telewizji cyfrowej

Zaobserwować można zgodność co do wprowadzenia DVB-T2 (z HEVC), choć widoczna jest obawa, czy wyznaczony przez KRRiT termin (do 2022 roku) jest realny. Wątpliwości te wiążą się ze społecznymi kosztami takiej zmiany (konieczność przystosowania telewizorów do odbioru nowego standardu), które mają być poniesione przez odbiorców w stosunkowo niedługim czasie po analogowym switch off. Jako ważny argument pojawia się także potrzeba przeprowadzenia tzw. refarmingu kanałów obecnie wykorzystywanych do nadawania w DVB-T w celu ich zwolnienia dla potrzeb tzw. II dywidendy. Stanowisko takie zgodnie prezentuje Minister Cyfryzacji oraz Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

W stanowiskach konsultacyjnych pojawiają się obawy dotyczące koncepcji uruchomienia MUX 5 w standardzie DVB-T2 ze względu na brak przystosowania gospodarstw domowych do odbioru w tym standardzie. W szczególności nadawcy zwracają uwagę na istniejące już problemy z odbiorem sygnału MUX 8.

Istnieją różne koncepcje jeśli chodzi o sposób zagospodarowania MUX 5. Najdalej idące reprezentuje Minister Cyfryzacji sugerując, by nie uruchamiać tego multipleksu do czasu zakończenia refarmingu. Nadawcy obecni w telewizji cyfrowej (poza posiadającymi programy w MUX 8) wskazują na potrzebę umieszczenia w nim programów w HD, ale z zachowaniem dotychczasowego standardu nadawania. Nadawcy z MUX 8 postulują, aby MUX 5 wykorzystać do celów rozwiązania problemów technicznych wynikających ze specyfiki ich multipleksu. TVP zwraca również uwagę na zachowanie w naziemnej telewizji cyfrowej pasma, które mogłoby służyć nadawaniu eksperymentalnemu. W stanowiskach pojawia się opinia, że ze względu na rozwój technologii, nie należy obecnie określać, ani narzucać standardu nadawania DVB-T2 (z HEVC).

Zróżnicowane są zdania na temat dalszego rozwoju programowego naziemnej telewizji cyfrowej. Operator techniczny (EmiTel) uważa, że potencjał tego systemu nadawania nie jest jeszcze w pełni wykorzystany (duża liczba wniosków o koncesje na MUX 8) oraz że istnieją nowe podmioty zainteresowane rozpoczęciem działalności. Dotychczasowi nadawcy zwracają uwagę na procesy koncentracji w naziemnej telewizji cyfrowej, a także na wysokie koszty nadawania i produkcji oraz licencji, które wraz z narastającą konkurencją mogą pogorszyć jakość programów.

Respondenci opowiadają się za zachowaniem bezpłatnej oferty programowej w naziemnej telewizji cyfrowej, podobnie jak za wprowadzeniem minimalnych wymagań technicznych dla odbiorników telewizyjnych (Ministerstwo Cyfryzacji deklaruje przygotowanie założeń takiego projektu do końca 2017 roku). Niektórzy zwracają uwagę, że przy tej okazji należałoby także zagwarantować dostępność usługiHbbTV (nie tylko w nadawaniu naziemnym, ale również w wymaganiach dla dekoderów satelitarnych i kablowych). Telewizja publiczna zwraca uwagę na konieczność zapewnienia odpowiedniego finansowania ze środków publicznych jej obecności w naziemnej telewizji cyfrowej.

Podsumowanie dot. naziemnej radiofonii cyfrowej

W kwestii zastosowania DAB+ jako możliwości rozwoju radiofonii w Polsce, w związku z wyczerpaniem zasobów UKF, respondenci są zgodni, z wyjątkiem nadawców radiowych. Grupy radiowe oraz nadawcy lokalni zrzeszeni w Pakiecie Niezależnych nadal uważają, że DAB+ jest technologią, którą można pominąć w rozwoju radiofonii, przechodząc bezpośrednio na odbiór programów radiowych w Internecie, których wykorzystanie przynosi więcej możliwości. Respondenci zgodnie opowiadają się za koniecznością zachowania emisji analogowej (brak wyznaczonej daty switch off).

Pomysł przeznaczenia częstotliwości spoza uzgodnionych w planie Genewa 06 multipleksów radiowych został przyjęty pozytywnie, z wyjątkiem grup radiowych i nadawców lokalnych, którzy zwracają uwagę na ryzyko dla rynku lokalnego, w związku ze wzrostem konkurencji i płytkością rynków reklamowych. Nadawcy lokalni postulują stworzenie programów ochronnych (m.in. dofinansowanie) w procesie cyfryzacji ze względu na wysokie koszty simulcastu. Duże grupy radiowe przyznają, że pomysł przeznaczenia multipleksu krajowego, który mógłby posłużyć do rozpowszechniania ich programów cyfrowo jest pozytywny, o ile będzie taka konieczność.

Generalnie artykułowana jest potrzeba przyjęcia przez Państwo strategii cyfryzacji radiofonii oraz przygotowania dla niej specjalnej ustawy wdrożeniowej tak, jak miało to miejsce w przypadku naziemnej telewizji. Do tej pory nie powinno się administracyjnie zmuszać nadawców do podjęcia emisji cyfrowej.

Prawie wszyscy postulują przeprowadzenie głębokich analiz rynku radiowego w Polsce i zagranicą, które dałyby odpowiedź na to, czy i na jakich warunkach należy wprowadzać DAB+ jako docelowy system nadawania programów radiowych.

Stanowiska konsultacyjne brzmią jednogłośnie w kwestii poparcia dla wprowadzenia minimalnych warunków technicznych dla odbiorników radiowych. Pojawiły się także głosy o potrzebie zachowania możliwości odbioru wszystkich pasm radiowych (fal krótkich, średnich, długich i UKF), a także o zagwarantowaniu w smartfonach obecności radia FM oraz DAB+.

II. Nowe media (Internet)

Konsultowane zagadnienia:

 

  • zmiany unijnego prawa mediów; równe szanse dla podmiotów polskich i zagranicznych; proporcjonalność w regulacji tradycyjnych i nowych mediów; współpraca podmiotów i instytucji w ramach odpowiedzialności za treści w Internecie.

Głosy na temat zagadnień związanych z nowymi mediami co do zasady wspierają kierunki wyznaczone przez KRRiT. Pojawiły się jednak pytania o instrumenty, w szczególności te, które mają zagwarantować wyrównywanie szans i warunków świadczenia usług dla przedsiębiorców polskich i zagranicznych w nowych mediach. Stosunek do regulacji w obszarze nowych mediów w zakresie ochrony małoletnich jest generalnie pozytywny. Respondenci zwracają jednak uwagę na konieczność zachowania odpowiednich proporcji w zakresie nakładania obowiązków na dostawców nowych usług ze względu na specyfikę ich działalności. W tym kontekście pojawiają się także głosy, że należy zadbać o poprawę ochrony własności intelektualnej oraz zintegrować projektowane regulacje z innymi, które dotyczą świadczenia usług drogą elektroniczną. Dla respondentów prawdziwym problemem jest konkurencja z usługami OTT, które i tak nie poddadzą się regulacjom UE.

III. Media publiczne

Konsultowane zagadnienia:

 

  • doprecyzowanie misji nadawców i kontrola wydawania środków publicznych; otwarty dostęp do dóbr kultury; rozwój i wymiana cyfrowych zasobów; lokalne centra mediów publicznych.

Wypowiedzi brzmią zgodnie co do: doprecyzowania misji publicznej w Karcie Powinności oraz przejrzystości i kontroli wydatkowania środków publicznych. Podobnie jest w przypadku poparcia dla wprowadzenia skutecznego poboru opłaty na rzecz tych mediów. Nadawcy komercyjni, zwracają uwagę, że wprowadzeniu nowego systemu poboru opłaty audiowizualnej powinno towarzyszyć ograniczenie obecności reklam w mediach publicznych. Niektórzy uważają, że komercyjna działalność mediów publicznych zagraża konkurencji w mediach. Dostawcy płatnej telewizji i ich organizacje stanowczo protestują przed nałożeniem na nich obowiązków związanych z uszczelnieniem systemu opłat abonamentowych.

Odnosząc się do pomysłu Biblioteki Cyfrowej Mediów Publicznych (BCMP) i otwartych zasobów, nadawcy komercyjni zwracają uwagę na potrzebę ustalenia uczciwych i niedyskryminujących zasad korzystania z zasobów archiwalnych nadawców publicznych oraz rozwiązań prawnych związanych z tzw. zbiorem użyczonym, tj. archiwami sprzed 1993 r. TVP wskazuje na konieczność zapewnienia odpowiednich środków na BCMP, oczekuje też zachowania odrębności i samodzielności poszczególnych nadawców publicznych, widząc jednak możliwość współpracy programowej. TVP uważa, że BCMP należy rozwijać w kierunku serwisu online. Pojawił się również głos przypominający, że zbiory te powinny być opracowane z uwzględnieniem potrzeb odbiorców niepełnosprawnych.

Wszyscy zabierający głos w sprawie rozwoju lokalnych centrów kultury w oparciu o nadawców publicznych poparli ten pomysł, jednak TVP zwraca uwagę na problemy natury finansowej, organizacyjnej i formalnej w przyjęciu tych rozwiązań.

IV. Ochrona pluralizmu w mediach

Konsultowane zagadnienia:

 

  • problem braku ochrony pluralizmu w polskim prawie mediów; określanie pozycji znaczącej; ograniczanie dostępu do reklamy; dostęp do NTC; określanie udziału w łańcuchu wartości; koncentracja krzyżowa; przeglądy rynków.

Podmioty rynkowe zwracają uwagę na brak aktualnych analiz wskazujących na zagrożenie w związku z nadmierną koncentracją. Podnoszą również argument związany z brakiem powiązania między pluralizmem a kwestią kapitału w mediach. Stanowczo protestują przeciw rozszerzeniu kompetencji KRRiT w tym obszarze, wskazując na istniejące już regulacje w prawie konkurencji, telekomunikacyjnym i w samej ustawie o radiofonii i telewizji. Uważają, że uwzględnianie pozycji znaczącej z badaniem w łańcuchu wartości jest niecelowe ze względu na potrzebę takich działań dla osiągania odpowiednich celów programowych i inwestycyjnych. Ich zdaniem, nieuzasadnione jest również rozszerzenie kwestii pluralizmu w mediach audiowizualnych na inne segmenty rynku mediów, w szczególności takie jak kino czy reklama zewnętrzna. Obawiają się także, że regulacja ta jeszcze bardziej pogorszy sytuację polskich przedsiębiorców w konkurencji z kapitałem zdelokalizowanym. Niektórzy zwracają uwagę na zagrożenia konkurencji ze strony mediów publicznych korzystających z pomocy publicznej.

Media lokalne podkreślają swój wkład w rozwój pluralizmu oferty programowej i domagają się wsparcia dla swojej działalności ze strony KRRiT.

Nadawcy i operatorzy płatnej telewizji – odmiennymi głosami – mówią o zachowaniach zagrażających konkurencji. Nadawcy skarżą się na dyskryminujące zachowania operatorów wobec ich programów, zaś operatorzy na uzależnianie udostępnienia pożądanych przez widzów programów w ich ofercie od zakupu innych, mniej atrakcyjnych programów tego samego nadawcy.

Stanowiska wskazują na potrzebę zachowania status quo rynku w przypadku wprowadzenia regulacji, (powinna ona dotyczyć tylko sytuacji przyszłych) oraz na potrzebę głębokiej analizy konieczności wprowadzenia jakichkolwiek rozwiązań w tej dziedzinie, uznając, że sam fakt istnienia przepisów antykoncentracyjnych w innych krajach nie jest wystarczającym argumentem dla regulacji w Polsce.

V. Nadzór regulacyjny

Konsultowane zagadnienia:

  • samo- i współregulacja zamiast przyszłych regulacji oraz rola KRRiT w tych procesach; problem ograniczania wpływu mniejszych podmiotów na standardy i metody badań odbioru oraz rola KRRiT w procesie ustalania standardów i metod badań odbioru.

Respondenci zgodnie poparli ideę samo- i współregulacji, choć dla niektórych kompetencje KRRiT w tym obszarze nie są oczywiste. Wątpliwości wzbudziło przyznanie KRRiT roli w przygotowywaniu standardu badań odbioru, gdyż zdaniem części respondentów powinny być one wolne od jakichkolwiek wpływów Państwa. TVP postuluje stworzenie organizacji zarządzającej pomiarem konsumpcji mediów z szerokim udziałem nadawców/wydawców, reklamodawców i domów mediowych. Pojawia się również pomysł stworzenia organu non profit, który zajmowałby się tą kwestią na wzór brytyjskiego BARB. Jedynie Pakiet Niezależnych, reprezentujący lokalnych nadawców radiowych, opowiedział się, aby badanie audytorium prowadziła KRRiT.

Otrzymane stanowiska konsultacyjne:

 

agora.pdf

akces.pdf

atm-grupa.pdf

cyfrowy-polsat.pdf

dr-j_beliczynski_uniwersytet-ekonomiczny-w-krakowie.pdf

emitel.pdf

ewa-szydlowska.pdf

fundacja-widzialni.pdf

grupa-radiowa-agory-eurozet-grupa-rmf-time-s.-a..pdf

iab.pdf

iti-neovison-s.a..pdf

kigeit.pdf

kino-polska.pdf

kipa.pdf

krzysztof-miskowicz.pdf

mediakom.pdf

mediasat.pdf

ministerstwo-cyfryzacji.pdf

pakiet-niezaleznych.pdf

pawel-tutka—hbbtv.pdf

piit.pdf

pike.pdf

piotr-ludwinski.pdf

pirc.pdf

puls-tv.pdf

rada-reklamy.pdf

radio-opole.pdf

stowarzyszenie-polskie-tel.-lokalne-i-regionalne.pdf

tvn.pdf

tvp-s-a.pdf

uke.pdf

uokik.pdf

zppm-lewiatan.pdf

zpr-media.pdf

DAB+DVB-T/T2InstalacjeTV-SAT

4 lata po wprowadzeniu Rozporządzenia Budynkowego

W dniach 22-24 marca 2017 roku, w Centrum Expo XXI w Warszawie, odbyły się XV Międzynarodowe Targi Sprzętu Elektrycznego i Systemów Zabezpieczeń ELEKTROTECHNIKA 2017, które były połączone z Wystawą TELETECHNIKA 2017. Celem tego przedsięwzięcia była popularyzacja branży teletechnicznej oraz promocja wszelkich nowoczesnych standardów budynkowych instalacji telekomunikacyjnych.

4 lata po wprowadzeniu Rozporządzenia Budynkowego

Patronat merytoryczny nad wydarzeniem objęła Polska Izba Radiodyfuzji Cyfrowej, Stowarzyszenie Teletechników Polskich XXI oraz Polska Izba Inżynierów Budownictwa.

Prezentacje specjalistycznych firm instalacyjnych, producentów oraz dostawców miały na celu rozpowszechnienie informacji na temat wymagań wprowadzonych przez nowelizację rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. Ust. Poz. 1289 z 2012 r.),  które obowiązują od 23 lutego 2013 roku. 

Rozporządzenie Budynkowe wymaga wykonywania instalacji telekomunikacyjnych w budynkach wielorodzinnych zawierających między innymi odpowiedniej jakości:

  • zespół anten do odbioru telewizji naziemnej i radia oraz telewizji satelitarnej do odbioru sygnałów z dwóch satelitów, najczęściej skierowanych na Hot Bird i Astrę, wraz z okablowaniem oraz elementami ochrony przed wyładowaniami atmosferycznymi i przepięciami;
  • infrastrukturę kablową łączącą Telekomunikacyjną Szafkę Mieszkaniową z Punktem Styku (punkt kolokacji urządzeń) zawierającą minimum 2 włókna światłowodowe, 2 kable UTP kat. 5 oraz 2 kable współosiowe;
  • węzły dystrybucyjne wykorzystujące profesjonalne systemy multiswitchowe, które umożliwiają pełny dostęp do sygnałów satelitarnych oraz sygnałów cyfrowej telewizji naziemnej DVB-T i radia, a także umożliwiają wielu operatorom kablowym niezależne podłączanie abonentów oraz integrację z instalacjami alarmowymi, domofonowymi i pozostałymi telekomunikacyjnymi.

 

4 lata po wprowadzeniu Rozporządzenia Budynkowego

Wystawa TELETECHNIKA 2017 zgromadziła najlepszych specjalistów projektujących i wykonujących profesjonalne instalacje teletechniczne zgodne z wymaganiami najnowszego rozporządzenia, pracujących w firmach w większości zrzeszonych w Polskiej Izbie Radiodyfuzji Cyfrowej: Comsat, Corab, Diomar, DPM, Elpio, FCA, Komax, Rate Art. i Televes.

Zbiorowe stoisko PIRC
Zbiorowe stoisko PIRC
Zbiorowe stoisko PIRC - 2
Zbiorowe stoisko PIRC

Sponsorami VII edycji wystawy TELETECHNIKA 2017 byli operatorzy satelitarni Astra CEE i Eutelsat oraz firmy: Cyfrowy Polsat, FCA i Rate Art.

Stoisko Astra CEE
Stoisko Astra CEE
Stoisko Eutelsat
Stoisko Eutelsat

Bardzo dużym powodzeniem wśród zwiedzających wystawę cieszył się Quiz Teletechniczny dotyczący znajomości rozporządzenia. 
 

Quiz Teletechniczny prowadzi Grzegorz Ciosk
Quiz Teletechniczny prowadzi Grzegorz Ciosk
Wręczanie nagrody ufundowanej przez Cyfrowy Polsat
Wręczanie nagrody ufundowanej przez Cyfrowy Polsat

Część szkoleniową stanowiły dwie sesje branżowe z zakresu budynkowej instalacji telekomunikacyjnej. W pierwszym dniu warsztatów tematem wiodącym była „Nowoczesna instalacja telekomunikacyjna we współczesnym budownictwie”, natomiast drugiego dnia prelegenci, eksperci i słuchacze szukali odpowiedzi  na pytanie „Dlaczego warto pamiętać o infrastrukturze telekomunikacyjnej przy budowie i remoncie budynków?”.

Jacek Szymczak i Jacek Kosiorek wprowadzają w tematykę warsztatów
Jacek Szymczak i Jacek Kosiorek wprowadzają w tematykę warsztatów

Obydwie sesje cieszyły się ogromnym zainteresowaniem uczestników. Trudno było znaleźć na sali wolne miejsce. 

Uczestnicy warsztatów PIRC
Uczestnicy warsztatów PIRC

Uczestnicy szkolenia otrzymali opracowane przez ekspertów PIRC „Wytyczne do projektowania i budowy instalacji TV, TV-SAT, LAN i  FTTH …”.

Dużą popularnością cieszył się również „Kodeks dobrych praktyk” opisujący instalacje telekomunikacyjne w budynkach wielorodzinnych, wydany przy współpracy z Ministerstwem Administracji i Cyfryzacji, rekomendowany przez STPXXI i PIRC.

Jacek Szymczak opowiada o dobrych praktykach dla budynkowych instalacji telekomunikacyjnych
Jacek Szymczak opowiada o dobrych praktykach dla budynkowych instalacji telekomunikacyjnych

Dwudniowe warsztaty poprzedzały swoimi bardzo ciekawymi prezentacjami Astra CEE i Eutelsat.

Urszula Marzec prezentuje firmę Astra CEE
Urszula Marzec prezentuje firmę Astra CEE
Marlena Dylewska prezentuje firmę Eutelsat
Marlena Dylewska prezentuje firmę Eutelsat

Organizowana w ramach Targów ELEKTROTECHNIKA wystawa obejmowała również prezentację produktów branżowych oraz konkurs na najlepszy wyrób Wystawy TELETECHNIKA 2017.

W ramach VII Wystawy TELETECHNIKA 2017 przyznane zostały nagrody prezentowanym urządzeniom. Po rozpatrzeniu zgłoszonych wniosków i produktów komisja postanowiła przyznać I nagrodę ex aequo:

  • firmie Diomar Sp. z o.o. za system montażowy sprzętu multiswitchowego RACK-SAT 
  • firmie Komax za Moduł Teletechniczny Systemowy Punkt Styku 19”. 

 

4 lata po wprowadzeniu Rozporządzenia Budynkowego

Natomiast nagrodę Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa przyznano firmie Diomar Sp. z o. o. za system montażowy sprzętu multiswitchowego RACK-SAT.

Ponadto wyróżnienie Stowarzyszenia Teletechników Polskich XXI przyznano ex aequo firmie Diomar Sp. z o.o.  za system montażowy sprzętu multiswitchowego RACK-SAT oraz firmie Komax za Komax Moduł Teletechniczny Systemowy Punkt Styku 19”.

Wojciech Sosiński dziękuje za nagrodę przyznaną firmie Diomar
Wojciech Sosiński dziękuje za nagrodę przyznaną firmie Diomar
Jacek Kosiorek dziękuje za nagrodę przyznaną firmie Komax
Jacek Kosiorek dziękuje za nagrodę przyznaną firmie Komax

Podczas uroczystego otwarcia Targów ogłoszone zostały również wyniki konkursu OSOBOWOŚĆ ROKU 2016, zorganizowanego przez organizacje branżowe: KIGE, PIIB, PIRC PSE, PZPO i SEP. Więcej szczegółów na: www.tele-technika.com

Nagrodzeni w konkursie OSOBOWOŚĆ ROKU 2016
Nagrodzeni w konkursie OSOBOWOŚĆ ROKU 2016
Nagrodzeni w konkursie OSOBOWOŚĆ ROKU 2016 - 2
Nagrodzeni w konkursie OSOBOWOŚĆ ROKU 2016 – 2

Nominowanym do Nagrody Osobowość Roku w kategorii OTOCZENIE BIZNESU został również Jacek Silski, Prezes Polskiej Izby Radiodyfuzji Cyfrowej.

Jacek Silski Prezes PIRC - nominowany do Nagrody Osobowość Roku w kategorii OTOCZENIE BIZNESU
Jacek Silski Prezes PIRC – nominowany do Nagrody Osobowość Roku w kategorii OTOCZENIE BIZNESU

Nagrodzone i wyróżnione podczas Wystawy Teletechnika 2017 innowacyjne Systemy RACK-SAT firmy Diomar oraz Systemowe Moduły Teletechniczne firmy KOMAX są ogromnym ułatwieniem przy budowie profesjonalnych Punktów Styku.  Zgodnie z wytycznymi zawartymi w Rozporządzeniu Budynkowym, zaprezentowane rozwiązania w pełni integrują elementy systemu z okablowaniem koncentrycznym, światłowodowym i skrętkowym LAN.

Przedstawione Punkty Styku 19” nie wymagają specjalistycznego programowania oraz projektowania. Są to propozycje kompletnych, gotowych do zainstalowania węzłów dystrybucyjnych wykorzystujących profesjonalne systemy multiswitchowe oparte o urządzenia niemieckiej firmy WISI Communications. Wystarczy podać przy zamówieniu ilość klatek schodowych oraz ilość mieszkań aby otrzymać od producenta gotowy System.

Jacek Kosiorek omawia zalety profesjonalnych Punktów Styku 19” oferowanych przez Diomar i Komax
Jacek Kosiorek omawia zalety profesjonalnych Punktów Styku 19” oferowanych przez Diomar i Komax

Składając serdecznie podziękowania wszystkim uczestnikom warsztatów i wystawy Teletechnika 2017, już teraz zapraszamy do udziału w kolejnej edycji wystawy TELETECHNIKA, która odbędzie się w dniach 31 stycznia -2 lutego 2018 roku.
Do zobaczenia.

Zdjęcia wykonał Wojciech Sosiński.

Zapraszamy również do obejrzenia foto-relacji z wydarzenia: 
www.diomar.pl/targi-teletechnika-2017

DVB-T/T2

Eska TV wróci na MUX 1 – koniec 8TV?

Eska TV wróci na MUX 1 – koniec 8TV? Minęło zaledwie siedem miesięcy od zmiany kanału Eska TV w ramach MUX 1 naziemnej telewizji cyfrowej w kanał 8TV. Z ustaleń „Presserwisu” wynika, że Grupa ZPR Media planuje powrót Eski TV na multipleks w miejsce 8TV, z którego nadawania chce zrezygnować.

Eska TV wróci na MUX 1 - koniec 8TV?
Eska TV wróci na MUX 1 – koniec 8TV?

8TV o charakterze muzyczno-rozrywkowym trafiła w miejsce Eski TV w ramach pierwszego multipleksu w dniu 28 września ub.r. Prezentuje najnowsze teledyski, głównie pop, pop-rock i dance, oraz najbardziej znane utwory z lat 80. i 90. XX wieku. W ramówce 8TV można znaleźć również programy rozrywkowe, poradnikowe, programy typu reality i seriale.

Eska TV wróci na MUX 1 – koniec 8TV?

Grupa ZPR Media planuje wrócić z marką Eska TV do naziemnej telewizji cyfrowej, dowiedział się „Presserwis”. Jednocześnie kablowo-satelitarna Eska TV miałaby nadawać pod nową nazwą – prawdopodobnie Eska TV Extra.

Według badania Nielsen Audience Measurement, w marcu br. 8TV miała 0,63 proc. udziału w oglądalności naziemnej telewizji cyfrowej.

DAB+DVB-T/T2TV-SAT

Wniosek do KE o interwencję ws. ustawy abonamentowej

Wniosek do KE o interwencję ws. ustawy abonamentowej. W ocenie siedmiu izb branżowych telekomunikacji i mediów nowelizacja tzw. ustawy abonamentowej, zobowiązująca dostawców płatnej telewizji do przekazywania danych abonentów w celu ściągania abonamentu RTV, może być niezgodna z prawem unijnym. Izby wystosowały wniosek do Komisji Europejskiej o podjęcie interwencji w tej sprawie.

Wniosek do KE o interwencję
Wniosek do KE o interwencję ws. ustawy abonamentowej

W piśmie wysłanym 18 kwietnia 2017 r. Krajowa Izba Gospodarcza, Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji, Krajowa Izba Komunikacji Ethernetowej, Związek Pracodawców Mediów Elektronicznych i Telekomunikacji Mediakom, Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji, Polska Izba Komunikacji Elektronicznej i Związek Pracodawców Prywatnych Mediów poinformowały Komisję Europejską, że planowana regulacja może naruszać istniejące przepisy UE i zaapelowały o wszczęcie działań mających na celu jej zbadanie.
 

– Pragniemy wskazać, że środowisko telekomunikacyjne wyraża głębokie zaniepokojenie i wątpliwości odnośnie zgodności projektu z regulacjami prawnymi oraz wspólnymi wartościami przyjętymi przez Państwa Członkowskie UE. Nasze zastrzeżenia przekazaliśmy bezpośrednio twórcom projektu, jako uczestnicy konsultacji publicznych w ramach procesu legislacyjnego. Skala potencjalnych zagrożeń związanych z projektem wymaga stanowiska Komisji Europejskiej – napisano we wspólnym wniosku.

 

Izby zwracają uwagę na następujące obszary potencjalnych niezgodności:

1. Wprowadzenie nowej pomocy publicznej bez zgłoszenia Komisji Europejskiej

Założenia projektu zmieniają w istotny sposób zasady wsparcia udzielanego mediom publicznym. Obecnie do uiszczania opłaty zobowiązani są użytkownicy odbiorników radiowo-telewizyjnych, którzy dokonali ich rejestracji. Po wejściu w życie projektu, kryterium wyznaczania osób zobowiązanych znacząco się zmieni, gdyż będzie dodatkowo obejmowało abonentów usługi płatnej telewizji. Tegu typu rozwiązanie należy uznać za wprowadzenie nowej pomocy publicznej. Zgodnie z odpowiednimi regulacjami UE nowa pomoc publiczna nie może zostać wprowadzona w życie do czasu podjęcia przez Komisję decyzji zezwalającej na taką zmianę. Tymczasem ustawodawca z góry założył, że nie będzie zgłaszał projektu ustawy Komisji Europejskiej, aby ta mogła podjąć stosowną decyzję. Dodatkowo, domniemanie przyjęte w ustawie, zakładające że posiadanie umowy na usługę telewizji jest równoznaczne z używaniem odbiornika radiowo-telewizyjnego jest niemożliwe do obalenia i stanowi fikcję prawną. Konsekwencją tej fikcji jest istotne zwiększenie liczby osób zobowiązanych do płacenia opłaty abonamentowej. Każdy abonent płatnej usługi telewizji będzie bowiem de facto zobowiązany do jej uiszczania, niezależnie od tego czy odbiornika radiowo-telewizyjnego rzeczywiście używa, czy też nie.

2. Naruszenie zasady neutralności technologicznej

Ustawa abonamentowa narusza także jedną z fundamentalnych zasad prawodawstwa unijnego w zakresie telekomunikacji – zasadę neutralności technologicznej, a tym samym ogranicza swobodę konkurencji. Do przekazywania danych zobowiązana zostanie tylko wybrana grupa przedsiębiorców, a do uiszczania opłaty abonamentowej zobowiązani będą wybrani obywatele. Korzystanie z usług dostawców telewizji płatnej będzie bowiem w praktyce obarczone obowiązkiem uiszczania dodatkowej opłaty abonamentowej (niezależnie od opłaty należnej dostawcy usługi) oraz będzie skutkować ograniczoną ochroną danych osobowych i prywatności. Co istotne, w planowanej ustawie różnicowanie sytuacji prawnej poszczególnych grup usługodawców następuje w oparciu o stosowaną przez nich technologię, a nie w oparciu o obiektywne, niezależne od stosowanej technologii kryteria.

3. Niezgodne z prawem przetwarzanie danych osobowych

Projekt jest niezgody z założeniem, że dane osobowe mogą być przetwarzane tylko wówczas gdy jest to konieczne dla realizacji zadania wykonywanego w interesie publicznym lub dla wykonywania władzy publicznej przekazanej administratorowi danych lub osobie trzeciej, przed którą ujawnia się dane. Poczta Polska, która ma zajmować się egzekwowaniem opłaty abonamentowej, może wykonywać swoje zadania także bez korzystania z baz danych osobowych dostawców usług telewizji – tak, jak działo się do tej pory. Co więcej, sytuacja, gdzie podmiotem, któremu abonent przekazuje dane i który nimi zarządza jest dostawca telewizji, a podmiotem wykonującym zadania w interesie publicznym jest Poczta Polska, oznacza, że nie jest spełnione kryterium wykonywania władzy publicznej/zadania w interesie publicznym przez podmiot, któremu ujawnia się dane osobowe.

4. Niedopuszczalna zmiana celu przetwarzania danych abonenta

W przypadku wejścia w życie projektowanych przepisów dojdzie do niedopuszczalnej zmiany celu przetwarzania danych osobowych abonenta. Abonent przekazuje bowiem swoje dane osobowe dostawcy usługi telewizji na potrzeby świadczenia tej usługi. Po wejściu w życie nowej regulacji, dane te zostaną przekazane dalej w celu kontroli ściągalności abonamentu RTV. Jest to niezgodne z dyrektywą UE mówiącą, że dane osobowe muszą być gromadzone do określonych, jednoznacznych i legalnych celów oraz nie mogą być poddawane dalszemu przetwarzaniu w sposób niezgodny z tym celem.

5. Wątpliwe prawnie nowe obowiązki dostawców usług telewizji

Planowane przepisy budzą również wątpliwości w zakresie, w jakim nakładają nowe obowiązki na dostawców usługi telewizji. Konieczność przekazywania zgłoszeń i danych abonentów operatorowi pocztowemu na potrzeby poboru opłaty abonamentowej wykracza poza obowiązki spoczywające na dostawcach telewizji opisane w przepisach unijnych. Co więcej, nakłada je na tylko wybranych przedsiębiorców telekomunikacyjnych.

W konsultacjach społecznych do projektu ustawy abonamentowej, nakładającej na dostawców płatnej telewizji obowiązek udostępnienia danych swoich klientów operatorowi wyznaczonemu, czyli Poczcie Polskiej w celu kontroli ściągalności abonamentu RTV, udział wzięły 33 instytucje. Reprezentowały one stronę rządową, stowarzyszenia i organizacje społeczne oraz media. W trakcie konsultacji zgłosiły łącznie aż 279 różnego kalibru uwag i zastrzeżeń, dotyczących przede wszystkim nierównego traktowania różnych grup obywateli i przedsiębiorstw, ochrony danych osobowych. Istotne uwagi do projektu zgłosiły także same Poczta Polska oraz Telewizja Polska.