TELE TECHNIKA

DLA CIEBIE DLA DOMU DLA FIRMY

DVB-T/T2

Test anten DVB-T combo H/V

Naziemna telewizja cyfrowa DVB-T w Polsce nie należy do najłatwiejszych w odbiorze. Składają się na to różne powody i pewnie byłby to dobry materiał na osobny artykuł. Do jednych z najważniejszych należą: zróżnicowanie ukształtowanie terenu, zwłaszcza na południu kraju, różne kanały (co ma znaczenie biorąc pod uwagę rozchodzenie się fal elektromagnetycznych), moce, nadajniki i polaryzacje. Do tego przy multipleksie trzecim dochodzą emisje SFN – nadajnik i doświetlenia na jednym kanale. 

Test anten DVB-T combo H/V
Test anten DVB-T combo H/V

Pojawienie się MUX 8 sytuację skomplikowało jeszcze bardziej, bo w wielu przypadkach instalacje antenowe przygotowywane w początkach cyfryzacji okazały się nieodpowiednie na potrzeby odbioru sygnału z pasma VHF. A i tu emisje odbywają się z różnymi polaryzacjami, aby ograniczyć zakłócenia na obszarach styku sygnałów z różnych obiektów nadawczych.

Można byłoby rozpatrywać, czemu uruchomiono akurat MUX 8, czemu w paśmie VHF. Są ku temu powody, w tym kwestie okrojonego zasobu kanałów UHF po przyznaniu dywidendy cyfrowej na potrzeby LTE, niejasności w kwestii przyszłości – dalszego rozwoju LTE oraz ew. przejścia do DVB-T2. W efekcie VHF okazał się potencjalnie najbardziej przyszłościowym wyborem niezagrożonym czynnikami zewnętrznymi.

Nie mamy wyjścia, jesteśmy postawieni przed faktem dokonanym, a cały czas jest mowa, że TVP zajmie dodatkowe miejsca w MUX 8 i może tam zaoferować nawet i TVP Sport HD (ostatnio mówiło się o lutym 2018, ale w przeszłości padało już kilka potencjalnych terminów). Byłaby to z pewnością niezwykła zachęta do uzyskania odbioru sygnału z MUX 8, uzupełniająca już atrakcyjną, ale mocno niedocenioną ofertę nadawców prywatnych: Metro, Nowa TV, WP i Zoom TV.

Co zatem zrobić, aby uzyskać dobry sygnał z pasma VHF (MUX 8), zachować odbiór UHF (MUX 1-3), ale przy tym nie musieć zamieniać dachu budynku w choinkę złożoną z najróżniejszych anten?

Rynek nie znosi próżni, więc producenci dość szybko zaczęli poszukiwać złotego środka, idealnej konstrukcji, która byłaby w pełni „konfigurowalna” i pozwalałaby na odbiór dowolnych sygnałów, także w przypadku emisji w polaryzacji pionowej (V).

Oczywiście trzeba mieć na uwadze, że im coś jest bardziej uniwersalne, tym na większe kompromisy trzeba iść w konstrukcji oraz liczyć się z pewnymi nieuniknionymi stratami. Ale jeśli już jest taka sytuacja, to wyzwaniem jest opracowanie takiego uniwersalnego rozwiązania, którego wady będą możliwie najmniejsze. No i wielu producentów podjęło rękawicę.

REDAKCYJNE POMIARY

Akurat niełatwą sytuację w kwestii odbioru naziemnej telewizji cyfrowej (choć jeszcze nie najgorszą możliwą, bo wszystko z jednego kierunku) ma redakcja magazynu z siedzibą w Krakowie. Trzy multipleksy w paśmie UHF są emitowane w polaryzacji poziomej, ale już MUX 8 w VHF jest w polaryzacji pionowej. To jeszcze poszerzone o dodatkowe trudności związane z otaczającą nas wysoką zabudową. Dochodzą zatem różne niepożądane odbicia i przeszkody terenowe.

27 września, w jeden z nielicznych z zeszłorocznych wrześniowych słonecznych dni, ekipa redakcyjna wdrapała się na dach wyposażona w kilka uniwersalnych anten „combo” do tv naziemnej z elementami/dipolami pozwalającymi na takie ich dokręcenie, aby zapewnić jednoczesny odbiór sygnałów z polaryzacji poziomej (H) i pionowej (V) z możliwie najlepszą siłą i jakością sygnału.

Na potrzeby pomiarów skorzystaliśmy z pomocy profesjonalnego miernika Televes H30 Flex, opisywanego szerzej w wydaniu 3-4/2017 naszego magazynu. Dodatkowo odbiór potwierdzaliśmy na TV Samsung UE48HU7500, notując wskazania sygnału z Diagnostyki w menu urządzenia. Pokazywane są tam informacje o sile i jakości sygnału na skali procentowej 0-100 (im więcej tym lepiej) oraz o ilości błędów w zakresie 0-2000 (im mniej tym lepiej).
 

Informacja o sygnale z anteny Turbo 35 dB na Samsungu
Informacja o sygnale z anteny Turbo 35 dB na Samsungu

Kompletne wyniki pomiarów zawarliśmy w tabeli. Poza rezultatami dla siedmiu anten (osiem pomiarów: MLog dwa razy – raz jako antena pasywna a drugi raz ze wzmacniaczem LG1) dla porównania zamieściliśmy także pomiary regularnej instalacji wykorzystywanej w redakcji, z zastosowaniem wzmacniacza kanałowego oraz pojawiają się także wyniki dla układu dwóch odrębnych anten – VHF (Hollex ATZ-4) i UHF (Fuba DAT902B) połączonych za pomocą zwrotnicy masztowej ams ZA-104Ms.
 

Pomiary na mierniku Televes H30 Flex
Pomiary na mierniku Televes H30 Flex

Dodatkowo zebraliśmy podstawowe informacje o każdej z prezentowanych anten na bazie danych ze stron producentów. Zastrzegamy, że nie zawsze udostępniane są pełne informacje, są one nieprecyzyjne lub niekompletne, ale nie mamy na to wpływu. Uczulamy też, że tylko Fuba i Televes podali zysk w poprawnych jednostkach dBi. Niestety jest z tym niezmiennie problem na rynku i producenci albo podają jakieś wartości w dB lub… nie podają nic.

AX Galaxy Combo V/H

  • VHF/UHF (168~230 MHz i 470~800 MHz, bez filtra LTE)
  • zysk energetyczny: VHF 6-8 dB, UHF 10-14 dB
  • długość całkowita: 82 cm
  • maksymalna średnica masztu: 54 mm
  • antena wstępnie złożona – prosta instalacja
  • ułatwiona regulacja dzięki pochylanemu uchwytowi masztu
  • połączenie za pomocą złącza typu „F”
  • antena posiada dwa symetryzatory połączone na wbudowanej zwrotnicy
  • cena ok. 55 zł
AX Galaxy Combo V/H
AX Galaxy Combo V/H

AX Olympia BX1000+ LTE Combo

  • VHF/UHF (174~230 MHz, 470~790 MHz)
  • wbudowany filtr LTE
  • zysk energetyczny: VHF 14 dB, UHF 18 dB
  • współczynnik przód/tył: > 25 dB
  • długość całkowita: 96 cm
  • antena częściowo złożona – prosta instalacja
  • połączenie za pomocą złącza typu „F”
  • antena posiada dwa symetryzatory połączone na wbudowanej zwrotnicy
  • cena ok. 85 zł
AX Olympia BX1000+ LTE Combo
AX Olympia BX1000+ LTE Combo

Emme Esse UNI-LINE 560HVD

  • VHF/UHF (174~230 MHz, 470~790 MHz)
  • zysk energetyczny: VHF 8,5 dB, UHF 11 dB
  • współczynnik przód/tył: 22/30 dB
  • szerokość wiązki głównej: 60°/50°
  • długość całkowita: 121,6 cm
  • maksymalna średnica masztu: 60 mm
  • ilość elementów: 30
  • połączenie za pomocą złącza typu „F”
  • antena wstępnie złożona – prosta instalacja
  • cena ok. 75 zł
Emme Esse UNI-LINE 560HVD
Emme Esse UNI-LINE 560HVD

Fuba DAT913 Combo LTE

  • VHF/UHF (174~230 MHz, 470~790 MHz)
  • wbudowany filtr LTE
  • zysk energetyczny: VHF 7-9 dBi, UHF 12-15 dBi
  • współczynnik przód/tył: 15-35 dB
  • szerokość wiązki głównej: VHF 70°, UHF 32°/40°
  • długość całkowita: 195 cm
  • ilość elementów: 35
  • antena posiada dwa symetryzatory, zwrotnicy nie ma w zestawie, potrzeba dokupić
  • cena: informacje wkrótce
Fuba DAT913 Combo LTE
Fuba DAT913 Combo LTE

MLog 6-69 HV

  • VHF/UHF (174~230 MHz, 470~862 MHz)
  • zysk energetyczny: VHF 4 dB, UHF 8 dB (dobra przy silnym sygnale z nadajników)
  • miniaturowe wymiary, długość całkowita niecałe 40 cm
  • ilość elementów czynnych: 12 (przekrój 5 mm)
  • możliwość rozbudowy o dedykowane wzmacniacze:
  • LG1 (15 dB) lub LG2 (25 dB)
  • połączenie wymaga samodzielnego zarobienia przewodu, brak gotowego złącza F
  • cena ok. 40 zł
MLog 6-69 HV
MLog 6-69 HV

Televes Yagi Edge Mix Combo

  • VHF/UHF (174~230 MHz, 470~790 MHz)
  • wbudowany filtr LTE800/4G
  • zysk energetyczny: VHF 2 dBi, UHF 10 dBi
  • szerokość wiązki głównej: 30°
  • długość całkowita: 70 cm
  • obciążenie wiatrem: 38,4 (@130 km/h) |52,8 (@150 km/h)
  • współczynnik przód/tył: > 18 dB
  • połączenie za pomocą złącza typu „F”
  • bardzo prosta instalacja, antena wstepnie złożona
  • cena ok. 89 zł
Televes Yagi Edge Mix Combo
Televes Yagi Edge Mix Combo

Turbo 35 dB (siatkowa)

  • VHF/UHF (174~862 MHz)
  • wzmocnienie od 25 dB do 30 dB
  • wymagane zasilanie zasilanie: 12 V/100 mA
  • wymiary: 750x470x220 mm
  • maksymalna średnica masztu: 36 mm (uwaga!)
  • bardzo prosta instalacja, antena wstępnie złożona
  • połączenie wymaga samodzielnego zarobienia przewodu, brak gotowego złącza F
  • słabsze osiągi w VHF
  • cena ok. 35 zł (bez zasilacza)
Turbo 35 dB
Turbo 35 dB

PODSUMOWANIE

Patrząc na tabelę z porównaniami osiągów nie wolno nawet na moment zapominać, iż mimo że wszystkie prezentowane anteny mają podobne zastosowanie i służą do odbioru sygnałów jednocześnie z pasm VHF i UHF w dowolnej polaryzacji w zależności od sposobu złożenia/montażu, to poszczególne produkty różnią się choćby ilością elementów, rozmiarami i… ceną.
 

Mimo tego niezwykle efektownie w testach wypadła antena Televes Yagi Edge Mix, która sprawiała wrażenie niepozornej. Widać, że dbałość o szczegóły, pomiary i wykonanie – dają efekty.

W zbliżony sposób do produktu Televes wypadły też anteny Emme Esse i Fuba (przedpremiera udostępniona dzięki uprzejmości dystrybutora GPSgo), aczkolwiek są one wyraźnie dłuższe i z większą ilością elementów. Trzeba mieć to na uwadze przy montażu – aby zapewnić miejsce.

Nieśmiertelna wydaje się słynna antena siatkowa – kolejne wcielenia, abstrakcyjne wzmacniacze, ale mimo wszystko – działa. Jej obecność w teście może zaskakiwać, ale uznaliśmy, że jako że jest reklamowana jako remedium na wszystko – warto ją sprawdzić. I wyszło, że nie jest to jednak produkt idealny, ma dość nierównomierne osiągi, zapewne z uwagi na zastosowany model wbudowanego wzmacniacza. Konstrukcja z testu byłaby wskazana w lokalizacjach, gdzie sygnał MUX 8 w VHF jest silny, a pozostałe multipleksy z UHF – słabsze (potężny wzmacniacz może doprowadzić do przesterowania, co daje charakterystyczne objawy na odbiornikach lub TV – szybko „skaczące” wskazania jakości od zupełnego 0 do 100 proc.). Przy montażu anteny siatkowej trzeba uwzględnić istotny szczegół: jest ona dostarczana z małymi cybantami i maksymalna średnica masztu dla niej to tylko 36 mm. Nie można jej zamontować do klasycznego stojaka jak dla anten satelitarnych.

Zaskakuje maluszek MLog 6-69 HV. Jeśli Televesa nazwaliśmy niepozornym, to MLog jest ekstremalnie niepozorny, a jednak nawet bez wzmacniacza efekty były umiarkowanie zadowalające. Nie idealne, ale zgodne z oczekiwaniami i gdyby jednak zainstalować ją nieco wyżej, może powalczyć z ustawieniem – powinna spełniać pokładane w niej nadzieje, a cena jest wręcz nieprzyzwoita. Natomiast dodanie wzmacniacza LG1, o ile miało pozytywny efekt dla odbioru w paśmie UHF, to dla VHF wręcz odwrotnie, generując wzrost błędów raportowanych przez TV Samsung i spadek MER na mierniku Televes mimo wzrostu reszty pomiarów.

Przy okazji testy pokazały, że czasami o efektach decydują szczegóły, bo np. podobna do wspomnianego wcześniej Televesa antena AX Galaxy V/H, lecz posiadająca nieco więcej elementów – wypada słabiej. Ale to nie oznacza, że nie jest produktem do polecenia – dla niej także jest zastosowanie i taka konstrukcja jest idealna w sytuacji, gdy mamy dostęp do silnego sygnału z nadajników.

No i finalnie – patrząc na wyniki poszczególnych anten w odniesieniu do zestawu antenowego VHF i UHF ze zwrotnicą: widać, że producentom udaje się tworzyć coraz skuteczniejsze konstrukcje. Są już blisko, ale zestaw osobnych anten nadal osiąga jeden z lepszych rezultatów. Tworząc konstrukcje uniwersalne nie da się uniknąć pewnych kompromisów wynikających z praw fizyki.

Mimo tego zakup uniwersalnej anteny szerokopasmowej w określonych warunkach to nie będzie nierozsądny wydatek, a niekiedy – wręcz przeciwnie, bo ceny wszystkich prezentowanych produktów nie przekraczają 90 zł. Zestawu antenowego w takiej cenie złożyć się nie uda, a i na koniec zajmuje o wiele więcej na maszcie i jego instalacja jest bardziej skomplikowana.

Wybór rozwiązania zależy w dużej mierze od tego, jak wygląda pokrycie sygnałem z nadajników naziemnych w danej lokalizacji i czy wobec tego wystarcza mniejsza inwestycja, czy jednak trzeba wysilić się bardziej. Kluczem jest odpowiedni dobór rozwiązania do lokalizacji.

 

Cyfrowy Polsat

TV6 HD z tp. Cyfrowego Polsatu kolejnym kanałem z CAID Irdeto

2 stycznia 2018 do przekazu kanału TV6 HD z transpondera Cyfrowego Polsatudodano CAID systemu Irdeto – dokładnie ten sam, który był wcześniej przy teście, a później został przy przekazie kanału wPolsce.pl. Czy to może zapowiada szerszą współpracę Cyfrowego Polsatu z Irdeto? 

TV6 HD z tp. Cyfrowego Polsatu kolejnym kanałem z CAID Irdeto
TV6 HD z tp. Cyfrowego Polsatu kolejnym kanałem z CAID Irdeto

Warto w tym miejscu przypomnieć, że Cyfrowy Polsat już od paru lat korzysta z rozwiązań Irdeto w zakresie zabezpieczania treści. W bezkartowej wersji systemu Irdeto chroniona jest oferta naziemnej platformy TV Mobilna.

Ale TV Mobilna używa innych CAID Irdeto – 0x0655 i 0x0695. Tymczasem na satelicie przy przekazie wPolsce.pl i TV6 HD (obydwa kanały są emitowane z jednego transpondera) dodano Irdeto z CAID 0x06ED, dotychczas niestosowany przez żadnego operatora ani w Polsce, ani za granicą.

TV6 HD z tp. Cyfrowego Polsatu kolejnym kanałem z CAID Irdeto

Parametry techniczne kanałów z testami Irdeto:
Eutelsat Hot Bird 13C (13,0°E)
tp. 112 (10,758 GHz, pol. V, SR: 27500, FEC: 3/4; DVB-S2/8PSK)

ID: TV6
PID V: 322 (MPEG-4/HD)
PID A: 578 (pol), 834 (pol)
PID PCR: 322
SID: 17042
PID PMT: 53
Provider: Cyfrowy Polsat S.A.
Kodowanie: Conax (nc+), Irdeto (0x06ED), Nagra MA (S4/N3 – nc+, N3 – Cyfrowy Polsat), Viaccess PC 3.0 (Orange)

ID: wPolsce.pl
PID V: 279 (MPEG-4/SD)
PID A: 535 (pol)
PID PCR: 279
SID: 17017
PID PMT: 45
Provider: Cyfrowy Polsat S.A.
Kodowanie: Irdeto (0x06ED), Nagra MA (N3 – Cyfrowy Polsat)

Aktualizacja:
System kodowania Irdeto pojawił się na kolejnych kanałach: Disney Channel HD, Disney Junior i VOD 203.

Cyfrowy Polsat

Comedy Central Family HD i Sci Fi HD od stycznia w Cyfrowym Polsacie

Jak wynika z najnowszej ulotki platformy Cyfrowy Polsat, w styczniu oprócz oficjalnego dołączenia stacji Epic Drama HD (1 stycznia 2018) do oferty zostaną dodane dwie inne stacje w wysokiej rozdzielczości: Comedy Central Family HDSci Fi HD

Comedy Central Family HD i Sci Fi HD od stycznia w Cyfrowym Polsacie
Comedy Central Family HD i Sci Fi HD od stycznia w Cyfrowym Polsacie

Comedy Central Family HD do oferty miałby zostać dołączony wg ulotki już 9 stycznia 2018 roku. Nie do końca będzie to nowość, bo prawdopodobnie wersja HD zastąpi przekaz w standardowej rozdzielczości (sugeruje to brak logotypu Comedy Central Family w SD, w wykazie kanałów w ulotce). Co ciekawe, w ulotce zabrakło również logotypu Comedy Central SD, co sugeruje że również i jego dni w przekazie satelitarnym są już policzone. Comedy Central Family HD dostępny będzie promocyjnie od pakietu Rodzinnego HD.

Można spodziewać się, że przekaz kanału pojawi się na tp. 65 (12,015 GHz, pol. H, SR: 27500, FEC: 3/4; DVB-S2/8PSK).

Sci Fi HD do oferty dołączony miałby zostać 15 stycznia 2018 roku. W tym przypadku nie ma jednak mowy o podmianie przekazu SD wersją HD. Sci Fi HD dostępny będzie w opcji dodatkowej Film HD, a wersja SD stacji zostanie przeniesiona do pakietu Familijnego Max HD (kanał dostępny będzie promocyjnie).

Aktualne parametry techniczne kanałów w wersji SD:
Eutelsat Hot Bird 13C (13,0°E)
tp. 120 (10,911 GHz, pol. V, SR: 27500, FEC: 3/4; DVB-S2/8PSK)

ID: SciFi Universal
PID V: 280 (MPEG-2/SD)
PID A: 536 (pol), 792 (eng)
PID PCR: 280
SID: 15918
PID TXT: 1029
PID SUB: 1026 (srp), 1027 (slv), 1028 (hrv)
PID PMT: 61
Kodowanie: Conax (nc+), Nagra MA (S4/N3 – nc+, N3 – Cyfrowy Polsat), Viaccess PC 3.0 (Orange)

Eutelsat Hot Bird 13B (13,0°E)
tp. 65 (12,015 GHz, pol. H, SR: 27500, FEC: 3/4; DVB-S2/8PSK)

ID: CC Family
PID V: 163 (MPEG-2/SD)
PID A: 92 (pol), 93 (eng)
PID PCR: 163
SID: 4
PID PMT: 1027
Provider: MTV Networks Europe
Kodowanie: Conax (nc+), Nagra MA (S4/N3 – nc+, N3 – Cyfrowy Polsat), Viaccess PC 3.0 (Orange), Viaccess PC 5.0 (sieci kablowe)

nc+OrangeTV-SAT

Epic Drama HD z systemami nc+ oraz Orange

Zgodnie z zapowiedziami od 1 stycznia 2018 do satelitarnego przekazu kanału Epic Drama HD uzyskają dostęp abonenci platformy nc+ i Orange (zapewne chodzi o pakiety nc+). Dodano stosowne identyfikatory systemów dostępu warunkowego – Nagra MA (S4/N3) i Viaccess PC 3.0. Także od 1 stycznie zmienia się dostępność Epic Drama HD w Cyfrowym Polsacie, gdzie kanał można oglądać od 14 grudnia

Epic Drama HD z systemami nc+ oraz Orange
Epic Drama HD z systemami nc+ oraz Orange

nc+ kanał Epic Drama HD pojawia się na liście w miejscu kończącego emisję w Polsce Universal Channel HD na kanale 69 i jest dostępny od pakietu Extra+.

Cyfrowym Polsacie od 1 stycznia 2018 po okresie promocyjnym, gdy Epic Drama HD mogli oglądać abonenci z pakietami od Mini HD w górę – kanał trafia do pakietu Film HD oraz do Familijnego MAX HD. Stacja jest dostępna na liście operatora na pozycji 49.

Parametry techniczne:

Eutelsat Hot Bird 13C (13,0°E)
tp. 112 (10,758 GHz, pol. V, SR: 27500, FEC: 3/4; DVB-S2/8PSK)

ID: Epic Drama HD
PID V: 320 (MPEG-4/HD)
PID A: 576 (pol)
PID PCR: 320
SID: 17040
PID PMT: 65
Provider: Cyfrowy Polsat S.A.
Kodowanie: Conax (nc+), Nagra MA (S4/N3 – nc+, N3 – Cyfrowy Polsat), Viaccess PC 3.0 (Orange)

Konserwacje nadajników

Przerwy konserwacyjne Lublin Styczeń 2018

Przerwy w nadawaniu sygnału RTV na terenie woj. lubelskiego w miesiącu Styczeń 2018.  Zaplanowane są przerwy konserwacyjne w emisji sygnału nadawanego z nadajników Lubelskich. Szczegółowy wykaz umieszczony poniżej.

Przerwy konserwacyjne Lublin Styczeń 2018

Przerwy konserwacyjne Lublin Styczeń 2018

Tab.1

 

  Nadajnik Data Godziny Rodzaj emisji
1 Chełm / Kumowa Dolina 2018-01-03 00:00 – 06:00 FM: Bon Ton Radio, Radio Maryja
2 Kraśnik / ul. Lubelska 2018-01-04 00:10 – 02:30 mux3

Związku z zaplanowanymi przerwami konserwacyjnymi mogą wystąpić przerwy w emisji sygnału w okresie podanym w tab.1

Osoby korzystające z odbioru naziemnego proszone są o nieregulowanie odbiorników w tym czasie.

Brak sygnału nie będzie efektem awarii anteny lub odbiornika lecz brakiem nadawanego sygnału z nadajnika.

Z momentem zakończenia prac konserwacyjnych emisja sygnału zostanie wznowiona.

Jest to konieczne w celu wykonania prac konserwacyjnych lub modernizacji obecnego osprzętu.
W trakcie przerw najczęściej są wykonywane: malowania elementów metalowych, zabezpieczenia przed korozją, kontrola okablowania itp.
Na przerwy konserwacyjne planowane są również poważne modernizacje obecnego osprzętu.

Brak sygnału spowodowany jest koniecznością wyłączenia nadajników.
W przeciwnym razie osoby pracujące na maszcie mogły by zostać napromieniowane szkodliwymi falami.

Więcej o planowanych konserwacjach w zakładce Konserwacje nadajników

Informacja na podstawie Emitel

Inne

Szampańskiego Sylwestra i Nowego Roku 2018

Już za chwilę 5 4 3 2 1 i witamy Nowy Rok 2018. Koniec roku to czas zabaw Sylwestrowych lecz i czas nad podsumowanie roku, który za moment odejdzie do historii.

Na początek złożę wszystkim naszym klientom i czytelnikom naszego serwisu życzenia miłej atmosfery Sylwestrowej i samych miłych chwil w Nowym 2018 roku. Mam nadzieję że tego wieczora nikt nie spędzi samotnie w domu wbrew swojej woli.
Jednak jeżeli się tak stanie to niech chwile spędzone przed telewizją uprzyjemnią godziny wieczorne.

Sylwester w tv w noc Sylwestrową:

TVP 2

 od 20.00 Sylwester marzeń z Dwójką – Zakopane 2017 

 od 20.00 Sylwestrowa Moc Przebojów 2017 – Katowice

TVN

od 19.45 Warszawa – Stolica Sylwestra 2017

 

 

PRZYPOMNIJMY SOBIE NAJWIĘKSZE SUKCESY 2017 ROKU

Coraz więcej polskich produkcji w kanałach premium

Mamy nową erę w działalności kanałów filmowych z wyższej półki typu Canal+ czy HBO. Zaczęły poważnie inwestować w polskie produkcje. Średnia widownia Canal+ podczas trzech pierwszych odcinków drugiej serii „Belfra” wyniosła 306 tys. widzów, co przekłada się na 2,13 proc. udziału w całym rynku telewizyjnym. W całym I półroczu 2017 roku filmowa stacja premium miała tylko 0,25 proc. udziału w rynku, a konkurencyjna HBO 0,18 proc. „Belfer” pokazuje więc, że są jeszcze ludzie, którzy chcą płacić za Canal+ wbrew głosom niektórych. Podczas emisji popularnego serialu osiąga wynik na poziomie naziemnych kanałów TV4 czy TV Puls. Nadawca nie zamierza poprzestać na jednym popularnym serialu. Już rozpoczął zdjęcia do produkcji sensacyjnej i kryminalnej – „Kruk. Szepty słychać po zmroku” i „Nielegalni”. HBO, która kończy emisję 2. sezonu „Watahy”, kręci serial „Ślepnąc od świateł”.
Jeśli Canal+ i HBO chcą skutecznie rywalizować z coraz popularniejszym Netfliksem, to powinny produkować w Polsce jeszcze więcej.

Platformy cyfrowe znów rosną

Mimo tego, że po raz pierwszy od lat spada odsetek gospodarstw domowych z telewizorem, a młodzi ludzie przechodzą do usług internetowych, ten rok nie był zły dla platform cyfrowych.
Cyfrowy Polsat zakończył trzeci kwartał z 4,882 mln usług RGU, co oznacza wzrost o 203 tys. w stosunku do tego samego okresu 2016 roku. Z kolei nc+ miała pod koniec września 2,108 mln abonentów. W ciągu roku przybyło 15 tys., a w ciągu trzech ostatnich miesięcy aż 6 tys.
Platformy zmieniły nieco politykę walki o klienta i ciągle szukają nowych rozwiązań, które mogą przyciągnąć kolejnych. Cyfrowy Polsat, do tej pory kojarzony z niższymi cenami, chce być jak markety Biedronki, gdzie można kupić ośmiorniczki i owoce morza w dobrej cenie. Platforma kierowana przez Tobiasa Solorza dołączyła Golf Channel Polska, a jak wiadomo miłośnicy tego sportu nie kojarzą się z mało zasobnymi portfelami. Z nieoficjalnych informacji wynika, że konkurencyjna nc+ badała w ankiecie, czy nie włączyć do oferty kanałów religijnych. Na trudnym rynku każdy klient to klient.

Start Canal+ Now 4K…

Gdyby nie odważne decyzje platformy n sprzed dekady, to nie wiadomo, jak długo musielibyśmy czekać na telewizję w wysokiej rozdzielczości. Tym razem nc+ wyprzedziła konkurencję i zaoferowała dekoder 4K UltraBOX+. Aktywacja kosztuje 49 zł, a miesięczna opłata to 15 złotych. Jakość 4K pozwala na dostrzeżenie czterech razy więcej szczegółów niż w przypadku HD.
W grudniu abonenci nc+ mogli oglądać w 4K wybrane mecze Ligi Mistrzów UEFA i angielskiej Premier League. Właśnie z tego powodu 21 listopada rozpoczął nadawanie Canal+ Now 4K. Emisja wybranych meczów w lepszej jakości to trochę zbyt mało, żeby dziesiątki tysięcy klientów zdecydowało się na wymianę dekoderów. Wydaje się, że może to nastąpić w 2018 roku, kiedy na satelicie będzie więcej polskich kanałów w lepszej jakości. Także filmowych a nie tylko filmów w VOD. Być może wtedy doczekamy się głównego Canal+ w 4K. Nadawca zapowiada, że w tej jakości będzie kręcił także własne produkcje serialowe. 4K będzie kluczowe dla rozwoju platform cyfrowych. Nie ma go w naziemnej telewizji cyfrowej i raczej prędko nie będzie, więc jest poważnym argumentem, dla którego w ogóle warto płacić za telewizję.

…i Eleven Sports 1 4K

24 listopada wystartował Eleven Sports 1 4K. W jakości natywnej są tam pokazywane transmisje z niemieckiej Bundesligi i hiszpańskiej LaLigi. Pozostałe treści są upscalowane do jakości 4K. Przez pierwsze pół roku Eleven Sports 1 4K jest dostępny na wyłączność platformy Orange TV (mogą go oglądać klienci posiadający pakiety Bogaty albo Maksymalny). Zapewne później trafi do platform cyfrowych nc+ i Cyfrowy Polsat oraz sieci kablowych.
Eleven Sports 1 4K to pierwszy kanał na polskim rynku w tej jakości obrazu. Decyzja Eleven Sports była odważna. Z pewnością będzie wabikiem dla tych wymagających odbiorców, którzy nie mają jeszcze wykupionej opcji dodatkowej z kanałami Eleven Sports.
Konkurencyjny Eurosport jeszcze nie zdradza daty startu swoich stacji w 4K. Na razie chce oferować materiały w tej jakości w internetowej usłudze Eurosport Player.

Potężny właściciel właściciela TVN

TVN ma powody do radości. Jego właściciel Scripps Network Interactive zostanie na początku 2018 roku przejęty przez Discovery Communications za 14,6 mld dolarów. Oznacza to dalsze umocnienie pozycji TVN i Discovery na rynku. Amerykanie kilka miesięcy temu nabyli też wszystkie udziały w naziemnym kanale dokumentalnym Metro. Jeszcze bardziej liczący się właściciel zza oceanu to oczywiście dla TVN szansa na lepszą pozycję w negocjacjach z wytwórniami hollywoodzkimi czy o licencje programowe. To także więcej pieniędzy na drogie formaty realizowane z dala od Polski i synergię między poszczególnymi kanałami. To, że polskie i amerykańskie treści mogą dobrze współgrać, pokazuje przykład Travel Channel. Kiedy jego właściciel Scripps kupił TVN, na antenie podróżniczej stacji pojawiło się dużo polskich produkcji, które wcześniej „ginęły” na antenach, np. kobiecego TVN Style czy „Dzień dobry TVN”. Nadawca sięga też po nieemitowane na głównej antenie sceny i odcinki z programów Martyny Wojciechowskiej. Prezenterzy programów TVN mają poprowadzić polskie edycje znanych programów Travel Channel typu „Międzynarodowi poszukiwacze domów”. Discovery to jeszcze więcej treści i możliwości.

Udany start HGTV…

Jest kolosalna różnica między wynikami TVN Meteo Active (pogoda, zdrowy tryb życia) a HGTV (budowanie, kupowanie, urządzanie domów, ogrodów). Stacja od Scripps zastąpiła pogodowy kanał na początku roku. W październiku 2016 roku TVN Meteo Active miał zaledwie 0,08 proc. udziału w rynku. W październiku 2017 roku HGTV aż 0,41 proc. Oznacza to wzrost o 413 proc. W kraju, gdzie nie ma huraganów, nie ma potrzeby tworzyć osobnej stacji pogodowej. Zwłaszcza, że dzisiaj szczegółową prognozę można mieć w zasięgu ręki w smartfonie. Branża kanałów o wystroju domów jest nadal mało reprezentowana w naszym kraju na tle państw Europy Zachodniej. Niewykluczone, że pojawią się kolejni gracze. Scripps może być pójść za ciosem i wprowadzić dodatkowy kanał – Fine Living.

…i Super Polsat

W naziemnej telewizji cyfrowej udało się też zastąpienie kanału Polsat Sport News na Super Polsat. Na początku dość krytykowane przez internautów, bo jedyny w DVB-T kanał sportowy zniknął z bezpłatnej oferty. Pojawił się za to kanał z udogodnieniami dla niepełnosprawnych oraz licznymi powtórkami. Wyniki mówią jednak same za siebie. Polsat Sport News, który nie pokazywał najciekawszych transmisji (te były dostępne w płatnych kanałach Polsatu Sport albo pay-per-view), miał w październiku ub.r. 0,81 proc. udziału w rynku. W tym samym okresie 2017 roku Super Polsat miał 1,71 proc. udziału w rynku, co oznacza wzrost o 111 proc. Użytkownicy DVB-T uwielbiają powtórki. Pokazują to świetne wyniki kanałów typu TV4 albo TV Puls. W Super Polsacie znajdziemy m.in. stare polskie filmy jak „Wyjście awaryjne”, kreskówki Scooby Doo czy powtórki programów Polsatu, takich jak „Nasz nowy dom”.

Pozyskanie przez Polsat praw do LM

Po 12 latach mecze Ligi Mistrzów wracają do kanałów Polsatu. Koncern nabył prawa do pokazywania tych rozgrywek od sierpnia 2018 roku do 2021 roku. Ponad tysiąc meczów będzie można oglądać tylko na antenie kanałów Polsatu. To oczywiście strata dla nc+, bo najpierw mecze pokazywała platforma n a następnie Cyfra+ i nc+. Nie wiadomo, ile Polsat zapłacił za prawa, ale te z roku na rok są coraz droższe. W 2006 roku kosztowały 13,5 mln euro, a w 2011 roku już 40 mln euro. W tych latach platforma Zygmunta Solorza-Żaka zyskała najwięcej abonentów, więc bez Ligi Mistrzów przeżyje też nc+. Może postawić na filmy albo na inne dyscypliny, w których Polacy mogą odnosić sukcesy typu siatkówka, piłka ręczna czy koszykówka.

Coraz więcej praw w rękach Eleven Sports

Właściciele kanałów Eleven Sports należą do najbardziej wytrwałych w pozyskiwaniu dodatkowych licencji sportowych. Ostatnio zdobyli prawa do koszykarskiej Ligi Mistrzów czy Formuły 1. Wcześniej lig niemieckiej, włoskiej, francuskiej i hiszpańskiej. Na trzech antenach zaczyna brakować miejsca, aby pokazywać wszystko na żywo, dlatego nadawca uruchomił czwartą. Wprowadził też jednolity wizerunek swoich kanałów. Od 20 listopada działa jako Eleven Sports 1, Eleven Sports 2, Eleven Sports 3 i Eleven Sports 4. Mimo inwestycji nadal słabo prezentują się udziały w rynku stacji. We wrześniu Eleven miał 0,07 proc. udziału w rynku, a Eleven Sports 0,06 proc. Wynika to z tego, że w wielu pakietach kanały są oferowane jako dodatkowo płatna opcja. Być może za jakiś czas to się zmieni, bo twórcy kanału mają ambicję do tego, żeby być nowym Eurosport albo nowym Polsat Sport. Szanse na to są, bo nadawca regularnie zwiększa zasięg.

PiS wycofał się z kontrowersyjnych reform

Repolonizacja i dekoncentracja mediów – tak miał wyglądać koniec 2017 roku. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego przygotowało nawet projekty ustaw w tej sprawie. Po wejściu nowych przepisów w życie koncerny typu TVN i Polsat mogłyby zostać zmuszone przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konkurentów do odsprzedania niektórych kanałów. Ustawa miała być bowiem oparta na rozwiązaniach francuskich, które określają ile stacji naziemnych i satelitarno-kablowych o określonym udziale w rynku może mieć dany podmiot. We wrześniu media zaczęły jednak informować, że rząd PiS z kontrowersyjnych przepisów na razie się wycofał. Mogą zostać wdrożone później na innych zasadach. Na przykład Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji może nie przedłużać koncesji naziemnych kanałom, które łamią reguły dekoncentracji. Koncesje TVN i Polsatu wygasają dopiero w 2024 roku, więc prędko to nie nastąpi. O ile oczywiście PiS wygra jeszcze dwukrotnie wybory. Szybsza repolonizacja i dekoncentracja mogłaby zaostrzyć spór rządu z Komisją Europejską i Departamentem Handlu Stanów Zjednoczonych, bo TVN jest amerykański. PiS wycofał się też z kontrowersyjnych propozycji dotyczących finansowania mediów publicznych. Operatorzy kablowi i platformy cyfrowe nie będą przekazywać Poczcie Polskiej danych swoich klientów, aby ta sprawdzała, czy płacą abonament radiowo-telewizyjny. Nieoficjalnie, najwięksi gracze grozili, że zrezygnują z polskich koncesji i uzyskają podobne, np. w Wielkiej Brytanii. Cyfrowy Polsat i nc+ mogłyby też płacić podatki poza naszym krajem, co uderzyłoby w rządzących.

NAJWIĘKSZE PORAŻKI 2017 ROKU

MUX 8

Ten multipleks miał wstrząsnąć polskim rynkiem telewizyjnym. Tak się jednak nie stało, bo jego uruchomienie nie zostało odpowiednio wypromowane przez nadawców i działa w oparciu o zakres VHF. Wszystkie pozostałe multipleksy wykorzystują UHF. Widzowie raczej nie chcą rozbudowywać swojej instalacji antenowej.
Z badania agencji MEC wynika, że tylko jedna trzecia Polaków słyszała o nowych kanałach tam nadawanych. Ci, którzy wiedzą, niekoniecznie chcą rozbudowywać instalację, bo treści oferowane przez dostępne na MUX 8 kanały ich nie przekonują. W październiku 2017 roku Metro i WP miały po 0,51 proc. udziału w rynku, Zoom TV 0,44 proc., a Nowa TV 0,36 proc. To lepsze wyniki niż na początku nadawania naziemnego, ale i tak stacjom ciężko będzie uzyskać rentowność w założonym przez siebie czasie. Nic dziwnego, że nadawcy zwrócili się do KRRiT, aby przenieść ich na MUX 5, który ma być nadawany w zakresie UHF. Jak informuje „Press”, chcieli też zmniejszenie opłat za częstotliwości, bo za 10 lat nadawania muszą płacić 13,5 mln zł. Rada nie zgodziła się na ich postulaty. To może oznaczać, że niedługo część stacji z MUX 8 zakończy nadawanie albo trafi do nowych właścicieli.

Telewizja WP

Tylko za obsługę techniczną telewizja WP ma zapłacić spółce EmiTel 62,7 mln zł. W 2016 i 2017 roku dotychczasowy portal przygotował na start stacji 23,1 mln zł. Kanał miał osiągnąć rentowność w 2018 roku. Być może tak się stanie, ale początkowa strategia WP zawiodła. Opierała się bowiem na dużej dawce newsów. Portal zatrudnił byłego prowadzącego „Teleexpressu” Macieja Orłosia i wielu byłych dziennikarzy TVP, aby następnie zlikwidować programy newsowe, zwolnić większość dziennikarzy i emitować program Orłosia z tak zwanej „puszki”.
Zawiodła strategia byłej KRRiT, która zażyczyła, żeby kanały na ósmym multipleksie miały charakter uniwersalny. Trudno telewizji WP, która w branży kojarzyła się raczej z filmowaniem portalu rywalizować z np. TVN, który robi drogie reality show w Republice Południowej Afryki, Wietnamie, Sri Lance czy Indiach.

Bez naziemnej emisji TVP Sport

Sytuacji nadawców z ósmego multipleksu nie ułatwia polityka TVP. W lutym 2017 roku miał tam zadebiutować niekodowany TVP Sport HD. Tak się nie stało, ponieważ władze telewizji publicznej nie wierzą w nadawanie w VHF. Wolą poczekać aż wieść o MUX 8 dotrze do większej grupy Polaków. To może nie nastąpić prędko, bo w interesie TVP nie jest odkodowanie kanału sportowego. Dopóki jest kodowany, to może pobierać opłaty od operatorów kablowych i platform cyfrowych. Spekuluje się, że TVP jest skłonna do całkowitego wycofania się z nadawania na MUX 8. Gdyby tak się stało, to KRRiT wybrana przez PiS może przyznać przysługujące jej częstotliwości nowym kanałom związanym z o. Tadeuszem Rydzykiem (planował młodzieżowo-muzyczny i informacyjny) albo telewizji wPolsce.pl.

Nie będzie V4 TV

Brak naziemnej emisji TVP Sport to niejedyna niezrealizowana zapowiedź władz TVP. W 2018 roku, na stulecie niepodległości miał wystartować kanał V4 TV, tworzony przez nadawców publicznych z Grupy Wyszehradzkiej czyli Polski, Czech, Słowacji i Węgier. Czeskie media już w lutym poinformowały, że ich rząd i Słowacji nie są zainteresowane kontynuacją projektu. Poszło o inne podejście do polityki niż ta realizowana przez rząd PiS w Warszawie. Od tamtego czasu o środkowoeuropejskim kanale informacyjnym cisza. Być może TVP postara się jakoś zniwelować porażkę i uruchomi anglojęzyczny kanał informacyjny Poland 24 albo stację polsko-węgierską. To może być jednak trudne, bo rząd Wiktora Orbana wspiera prezydenta Rosji Władimira Putina.
Krajom środkowoeuropejskim ciężko o wspólną politykę zagraniczną, choć mają wspólne interesy w niektórych kwestiach. Łatwiej byłoby odejść od polityki i stworzyć kanał dokumentalny, podróżniczy z elementami dla potencjalnych inwestorów. Taki projekt nie budziłby kontrowersji w sąsiednich państwach i wpisywałby się w misję TVP.

Koniec Vivy Polska

Uruchomiona w 2000 roku Viva Polska po 17 latach przeszła do historii. 17 października została zastąpiona przez MTV Music. Charakter stacji nadającej popularne wśród młodzieży teledyski, reklamy i zapowiedzi programów MTV się nie zmienił. Brakuje jednak marki, która przeszła do historii muzycznych kanałów tematycznych. Przez kilka lat była bowiem liderem rynku, żeby potem odchodzić od muzycznego profilu i do niego powracać. Gdyby w 2004 roku niemiecka Viva-matka nie została przejęta przez amerykański Viacom, to nie wiadomo, jak potoczyłyby się losy. Niekoniecznie Amerykanie znani z kontrowersyjnych programów rozrywkowych wygraliby walkę o fanów muzyki.

…i Universal Channel

Nie każda światowa marka przyjmuje się na polskim rynku, czego dowodem jest planowane zakończenie nadawania Universal Channel przed końcem roku.
– Strategia NBCUniversal opiera się na założeniu „mniej znaczy więcej” i właśnie w ten sposób działamy na światowych rynkach telewizyjnych, w tym na rynku polskim. Zgodnie z powyższym, postanowiliśmy skoncentrować się na inwestycji w nasze pozostałe kanały – poinformowała nas Eliza Świderska, PR Manager w NBC Universal.
Koncern nadaje jeszcze w Polsce 13 Ulicę, E! Entertainment i Sci-Fi Universal. Znikający Universal Channel został uruchomiony w 2007 roku. W październiku miał 0,08 proc. udziału w rynku telewizyjnym wobec 0,18 proc. w tym samym miesiącu przed rokiem. Wydaje się, że serialowo-filmowych kanałów jest na naszym rynku za dużo. Łatwiej byłoby, gdyby konkretne marki odpowiadały konkretnym gatunkom filmów. Takie stacje mają lepsze słupki. Na przykład komediowy Comedy Central miał 0,34 proc. udziału w rynku, a Romance TV z niemieckimi serialami obyczajowymi 0,19 proc.

Kary dla platform cyfrowych i nadawców

Od kiedy PiS przejął władzę, to koncerny płatnej telewizji i kanały tematyczne z nimi związane nie mają łatwego życia. Chociażby za sprawą decyzji urzędów obsadzanych przez polityków rządzącej partii. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na przykład 40 mln zł kary na Cyfrowy Polsat i Polkomtel za nieuczciwe reklamy platformy cyfrowej, operatora Plus i oferty SmartDOM.
Kłopoty mają też kanały telewizyjne, takie jak Superstacja. KRRiT nałożyła 100 tys. zł kary za program Kuby Wątłego, w którym atakował dziennikarzy TVP. Poszło o porównanie do „brudnych, śmierdzących gnid”. Showman tłumaczył się jednak, że to była prowokacja, parafraza słów satyryka Jana Pietrzaka na temat wyborców opozycji. Wygląda na to, że zarówno Cyfrowy Polsat jak i Superstację czeka długa batalia sądowa.
Kiedy KRRiT w 2007 roku nałożyła na Polsat pół miliona złotych kary, sprawa skończyła się dopiero trzy lata później w Sądzie Najwyższym. Nadawca musiał zapłacić za żarty Kuby Wojewódzkiego i Kazimiery Szczuki z niepełnosprawnej występującej w Radiu Maryja.

Kanały, które mogą zniknąć z rynku

Słupki to istotna wskazówka dla nadawców, operatorów i reklamodawców. Pokazują, co należy zmienić w ramówce, aby stacja lepiej się oglądała albo czy jest w ogóle sens jej finansowania.
W październiku najmniejszy udział w rynku miał Wellbeing Network (0,00 proc.), poświęcony zdrowemu trybowi życia i ćwiczeniom fizycznym. 0,01 proc. miały lokalny NTL Radomsko, motoryzacyjny Motowizja, telezakupowy Mango 24, muzyczny Eska Rock TV, dokumentalne Da Vinci Learning i Adventure. Niewiele wyższy, bo wynoszący 0,02 proc. udział w rynku miały muzyczne VH1, Polsat Music, Nuta.tv, dokumentalny Nat Geo People i Canal+ Seriale.
Wydaje się, że prędzej czy później Canal+ zmieni przeznaczenie swojej serialowej stacji. Coraz więcej ludzi woli oglądać seriale w ramach usług VOD, gdzie nadawca może zaoferować cały sezon. FOX Networks Group Poland na razie nie planuje zakończyć nadawania Nat Geo People, ale nie wiadomo, jak będzie w przyszłości, skoro 12 września kanał zakończył nadawanie w Niemczech.
Kanałów muzycznych mamy najwięcej w Europie i tutaj trend jest prosty. Najlepiej oglądają się kanały z disco polo (Polo TV, Disco Polo Music) albo z muzyką popularną wśród młodych (Eska TV, 4fun.tv). Część muzycznych stacji może nie wytrzymać walki z liczną konkurencją.

Duża liczba powtórek i reklam w kanałach

W biznesie płatnej telewizji nie ma nic gorszego niż powtórki i reklamy emitowane w przerwach programów, za które abonenci przecież płacą. To wyjątkowo słabe, bo na przykład film „Kupiliśmy zoo” z 2011 roku Canal+ emitował już kilka lat temu na wszystkich swoich antenach i ostatnio znów go powtarzał. Widzowie od kanału premium oczekują nowości. Nawet w Halloween oferta horrorów nie była zbyt szeroka.
Z badań agencji MEC wynika, że większości abonentów płatnej telewizji wystarczyłoby kilka kanałów tematycznych typu TVN24, Discovery Channel, National Geographic. Tworzenie dodatkowych stacji powtórkowych, jak likwidowany w Niemczech Nat Geo People, mija się z celem i wprowadza bałagan. Lepiej, żeby te kilka stacji emitowały częściej premiery, bo nie da się już oglądać tych samych odcinków „Starożytnych kosmitów” w H2 czy History Channel. Równie uciążliwe są nieustanne bloki reklamowe. Nawet jak nocą nie ma reklam produktów komercyjnych, to nadawcy emitują zapowiedzi swoich programów. To niewyobrażalne w platformach internetowych typu Netflix, które są często tańsze niż pakiety operatorów płatnej telewizji.

Nieprzystępne listy programowe platform cyfrowych

Jak bumerang wraca też sprawa list kanałów na dekoderach nc+ i Cyfrowego Polsatu. Oczywiście platformy tłumaczą się, że mają takie a nie inne umowy z nadawcami, ale niektórzy nadawcy skarżą się, że są wręcz zaskakiwani decyzjami operatorów. Niestety niektóre „porządki” platform to zmiany na gorsze. Latem nc+ wprowadziła zmiany na liście kanałów. Kanały informacyjne, które są chętnie oglądane przez Polaków, zostały wymieszane. Na przykład Polsat News 2 z 25. pozycji trafił na 45. Z kolei Superstacja 21. na 46. Kanały znajdują się tuż obok Pulsu 2 i Cinemax. Nie ma w tym jakiejkolwiek logiki. Wprowadza tylko bałagan i złość abonenta, który na przykład w Polsacie News 2 chce sobie obejrzeć ciąg dalszy konferencji, której nie pokazuje Polsat News. Powinna wrócić elastyczność w tworzeniu list programowych albo niech listy nie budzą takich kontrowersji jak obecnie. Przesunięcie kanału na dalszą pozycję wpływa na jego wyniki oglądalności, ale też powoduje wrażenie u abonenta, że oferta operatora jest słaba. Aby dotrzeć do ulubionej stacji, musi często „przebić się” przez trzy zdublowane kanały właściciela platformy albo telezakupowe.

TelewizjaTVP

TVP Info już w pełni w HD

Telewizja Polska poinformowała, że od 28 grudnia 2017 roku TVP Info jest nadawany w HD. Co prawda stacja rozpoczęła emisję w wysokiej rozdzielczości już we wrześniu 2016 roku, ale część produkowanych treści była upscalowana do HD z SD. Teraz, jak poinformował nadawca, zakończył się etap dostosowania kanału TVP Info do nadawania w HD. 

 
TVP Info już w pełni w HD
TVP Info już w pełni w HD

 

TVP Info HD jest dostępny w MUX 3 naziemnej telewizji cyfrowej, na satelicie Eutelsat Hot Bird 13C (13,0°E) jako kanał FTA oraz u operatorów kablowych i IPTV na terenie całego kraju.

TVP Info już w pełni w HD 

– Nadrabiamy zapóźnienia technologiczne, jakie zastaliśmy w obszarze nadawania sygnału Info – mówi prezes zarządu TVP Jacek Kurski. – Podniesienie jakości do poziomu HD było według mnie koniecznością, ale zarazem oczywistym krokiem. Zależy mi, aby widzowie TVP Info mogli oglądać najważniejsze wydarzenia nie tylko pokazane ciekawie i atrakcyjnie – co znajduje potwierdzenie we wzrostach oglądalności tego kanału – ale także w najwyższej możliwej jakości. Jestem dumny, że udało się nam doprowadzić do tego w roku, w którym kanał TVP Info obchodzi swoje 10. urodziny – podkreśla prezes TVP.

Przekaz kanału TVP Info HD
Przekaz kanału TVP Info HD
Gmina NiemceGSMInternetLTEPlay

Poprawa zasięgu sieci Play – gm. Niemce

Poprawa zasięgu sieci Play na terenie gm. Niemce. To zapewne dobra wiadomość dla abonentów P4 czyli sieci Play. Według nieoficjalnych informacji uzyskanych przez Systemy Antenowe od operatora na dniach zostanie uruchomiony nowy nadajnik zlokalizowany w miejscowości Krasienin gm. Niemce woj. Lubelskie.

Poprawa zasięgu sieci Play - gm. Niemce
Foto: Daniello | Poprawa zasięgu sieci Play – gm. Niemce

Nadajnik został już wybudowany a aktualnie trwają prace konfiguracyjne. Nowy nadajnik ma poprawić zasięg na terenie kilku miejscowości w tym m.in.: Krasienin, Kawka, Starościn, Stoczek, Majdan K, Nasutów, Pólko, Dys i okolicznych.

Poprawa zasięgu sieci Play gm. Niemce
Aktualny zasięg sieci Play gm. Niemce

Nowy nadajnik ma pracować w kilku standardach: GSM, UMTS oraz LTE. Obejmie on swoim zasięgiem pasma: 800, 900, 1800 oraz 2100 MHz.

Muszę zaznaczyć że dość słabo wypada zasięg na tym terenie. Poniższa mapka ze strony Play.pl obrazuje aktualny zasięg.


O uruchomieniu nadajnika powiadomimy Was na łamach naszego serwisu, aczkolwiek myślę że sami to szybko zauważycie na wyświetlaczach swoich smartfonów.

Poprawa zasięgu sieci Play – gm. Niemce

Aktualizacja: 01.01.2018

Nadajnik został włączony, pomiar prędkości internetu LTE w okolicach 2 km od nadajnika to 61 Mbps / 14 Mbps.
Brak zasięgu LTE w centralnych i wschodnich częściach Nasutowa.

Prosimy o informacje o obecnym zasięgu Play z tego nadajnika w okolicach.

Gmina Niemce

Zbieramy na defibrylator OSP Nasutów

Zbieramy na defibrylator OSP Nasutów to akcja z serii „RATUJEMY ŻYCIE” do której przystąpiła nasza Ochotnicza Straż Pożarna z Nasutowa.
Druhowie i druhenki z OSP Nasutów przy okazji corocznego rozdawania kalendarzy strażackich z limitowanej serii „OSP Nasutów 2018”, ogłosili zbiórkę pieniędzy na zakup Defibrylatora (AED).

Zbieramy na defibrylator OSP Nasutów
Zbieramy na defibrylator Foto: OSP Nasutów

Przy okazji otrzymania kalendarza możecie przekazać darowiznę na ten cel lub przekazać dowolną kwotę na konto bankowe OSP Nasutów. Poniżej numer konta bankowego.

W najbliższych dniach będziecie mogli spotkać naszych strażaków rozprowadzających kalendarze dla mieszkańców.
Będziemy obecni przy Kościele w Nasutowie w dniach 24,26,31.12.2017r. po Mszach Św.

Nasze kalendarze można nabyć również w sklepie u Zosi (link maps google), naszej Pani Skarbnik.

Zachęcamy też inne chętne osoby, sympatyków, przedsiębiorców do włączenia się w akcję i wsparcia naszej inicjatywy.

Koszt defibrylatora to ok. 7 000 tys. zł.

Darowizny można również przekazywać na nasze konto bankowe:

Ochotnicza Straż Pożarna w Nasutowie
Nasutów 99D, 21-025 Niemce
Numer konta bankowego: BS NIEMCE 50 8702 0001 0140 2267 2000 0010
z dopiskiemdarowizna na defibrylator

 

DZIĘKUJEMY ZA POMOC
RATUJEMY ŻYCIE 

Przyłączając się do akcji ratujesz życie.

Co to jest AED?

AED to przenośny aparat, który może przywrócić poprawny rytm pracy serca u pacjenta z nagłym zatrzymaniem krążenia (NZK). Po rozpoznaniu rytmu do defibrylacji AED udziela elektrycznego wstrząsu defibrylacyjnego o odpowiednim poziomie energii.

Pełna nazwa urządzenia AED to automatyczny defibrylator zewnętrzny (Automated External Defibrillator).

Wielka akcja "RATUJEMY ŻYCIE" - Ochotnicza Straż Pożarna w Nasutowie
Wielka akcja „RATUJEMY ŻYCIE” – Ochotnicza Straż Pożarna w Nasutowie

Kiedy zachodzi potrzeba użycia AED?

Defibrylator AED należy użyć w przypadku nagłego zatrzymania krążenia. Pacjent z NZK doznaje ciężkiego zaburzenia rytmu pracy serca z wystąpieniem migotania komór, co prowadzi do sytuacji, w której serce przestaje pompować krew. Jedyną szansą na przywrócenie właściwej pracy serca jest defibrylacja, która potocznie rzecz ujmując działa jak reset serca.

 

Inne

Życzenia Bożonarodzeniowe

Życzenia Bożonarodzeniowe. Wszystkim naszym klientom, czytelnikom oraz przyjaciołom z okazji Świąt Bożego Narodzenia składamy gorące życzenia zdrowych, radosnych i rodzinnych Świąt Bożego Narodzenia oraz wesołego Nowego Roku.

Niech Nowy Rok przyniesie Wam kanały bez powtórek i bez reklam.
Niech wasze anteny odporne na wiatry, odbierają same ciekawe kanały.

Wszystkie te życzenia oraz wiele wiele więcej składa na Wasze ręce cała ekipa „Systemy Antenowe Krupa Piotr”.

Życzenia Bożonarodzeniowe