TELE TECHNIKA

DLA CIEBIE DLA DOMU DLA FIRMY

obwodnica

Gmina Niemce

Budowa odcinka S19 Lublin-Lubartów złapała dwuletni poślizg

Dwa lata opóźnienia ma już budowa 23-kilometrowego odcinka S19 między Lublinem a Lubartowem. Częścią tego fragmentu ekspresówki jest obwodnica Niemiec. Wykonawca wciąż czeka na decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Bez tego dokumentu nie może on rozpocząć prac.

Budowa odcinka S19 Lublin-Lubartów złapała dwuletni poślizg
Budowa odcinka S19 Lublin-Lubartów złapała dwuletni poślizg

Gdyby wszystko poszło zgodnie z planem, to na początku 2022 r. rozpoczęłyby się roboty drogowe przy budowie trasy S19 łączącej Lublin z Lubartowem, a kierowcy skorzystaliby z niej pod koniec 2024 roku. Wiemy już, że tak się nie stanie. Wykonawca inwestycji – Mota-Engil Central Europe – nadal nie otrzymał od wojewody lubelskiego decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.

– Uzyskanie decyzji ZRID oznacza możliwość rozpoczęcia prac po wcześniejszym przekazaniu placu budowy – wyjaśnia rangę dokumentu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Taki wniosek na biurko wojewody trafił w kwietniu 2023 r. Pierwotnie miał się tam znaleźć w październiku 2021 r. Co spowodowało opóźnienia?

– Konieczność dokonania w swoich rozwiązaniach korekt założeń projektowych w rejonie miejscowości Ciecierzyn, w stosunku do tego, co wynikało z warunków postępowania przetargowego. Wpływ miały także inne okoliczności takie, jak np. zmiana lokalizacji obiektu inżynierskiego w sąsiedztwie stacji kolejowej Bystrzyca oraz zaprojektowanie usunięcia licznych kolizji z infrastrukturą techniczną – informuje Łukasz Minkiewicz, rzecznik lubelskiego oddziału GDDKiA.

W Lubelskim Urzędzie Wojewódzkim zapytaliśmy na jakim etapie jest procedowanie złożonego przez wykonawcę zadania wniosku.

– Jest w trakcie analizy – przekazała nam Agnieszka Strzępka, rzecznik wojewody.

Jak się dowiedzieliśmy, inwestor złożył pismo o ponowną ocenę oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. Sprawa trafiła zatem do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Lublinie, która wezwała GDDKiA „do uzupełnienia braków w przedłożonym raporcie oddziaływania na środowisko”.

– W odpowiedzi na niniejsze wezwanie do urzędu wpłynęło uzupełnienie w formie aneksu, które poddawane jest analizie – tłumaczy Cezary Wierzchoń, rzecznik prasowy RDOŚ w Lublinie.

Na tę chwilę nie wiadomo, ile potrwa ten proces. A przeprowadzenie przez RDOŚ oceny oddziaływania na środowisko to warunek niezbędny do tego, żeby wojewoda mógł wznowić postępowanie o wydanie zrid. Gdy opinia RDOŚ będzie już gotowa, a wojewoda dostanie komplet dokumentów, na wydanie decyzji zrid będzie miał trzy miesiące.

– Wobec powyższego nie ma możliwości ustalenia przewidywanego terminu wydania decyzji – kwituje Strzępka.

GDDKiA szacuje, że może to się stać w pierwszym półroczu 2024 r.

– Zgodnie z kontraktem, wykonawca ma 19 miesięcy na zrealizowanie robót od momentu wydania decyzji zrid i przekazania placu budowy. Do tego czasu nie wlicza się okresu zimowego od połowy grudnia do połowy marca – opisuje Minkiewicz.

A to oznacza, że zakończenie inwestycji może nastąpić w 2026 r. To o dwa lata później niż początkowo zakładano.

Trasa będzie miała ok. 23 kilometry długości, zacznie się w obecnym węźle Rudnik a skończy na istniejącej obwodnicy Lubartowa. Powstaną na niej 32 obiekty inżynieryjne. Koszt budowy to 835,7 mln zł.

W miejscu obecnego skrzyżowania DK19 z drogą wojewódzką 815 powstanie węzeł Lubartów Północ, a na przecięciu z drogą powiatową prowadzącą do Kozłówki węzeł Lubartów Zachód. Dalej ekspresówka pobiegnie nowym śladem i od wschodu ominie Niemce. Na przecięciu z drogą wojewódzką do Jawidza powstanie węzeł Niemce Wschód, a w okolicy obecnego skrzyżowania z drogą powiatową prowadząca do Leonowa – Niemce Południe.

Ekspresówka będzie miała dwie jezdnie, na każdej kierowcy będą mieli do dyspozycji pod dwa pasy ruchu (zostanie zostawiona też rezerwą pod trzeci pas).

Częścią trasy będzie obwodnica Niemiec. Z danych GDDKiA wynika, że przez miejscowość przejeżdża w ciągu doby (odcinek od ul. Szkolnej do Ciecierzyna) łącznie 27 060 samochodów. Efekt? Korek ciągnie się w godzinach szczytu nawet od Ciecierzyna do Wandzina.

– Obwodnica to konieczność. Pozwoli zaoszczędzić kierowcom sporo czasu i nerwów, które są mocno nadszarpnięte, zwłaszcza w godzinach popołudniowego szczytu – nie ma wątpliwości pani Ewelina, nauczycielka geografii, która codziennie dojeżdża spod Radzynia Podlaskiego do pracy w Lublinie.

Gmina Niemce

Program interwencyjny TVP INFO w Niemcach ws. obwodnicy

W dniu 2.02.2017 r. w Niemcach o godzinie 18.00 odbył się program interwencyjny na żywo pt. „To jest temat”. Dziennikarze TVP INFO zajęli się problemem okolicznych mieszkańców jakim jest brak obwodnicy Niemiec.

TVP Info: To jest temat – Obwodnica Niemiec

 

Program interwencyjny TVP INFO w Niemcach ws. obwodnicy
Program interwencyjny TVP INFO w Niemcach ws. obwodnicy

Wszyscy, których dotyka brak obwodnicy wzięli udziału w realizacji audycji o godz. 18.00 w pobliżu przejścia dla pieszych na ul. Lubelskiej w Niemcach przy osiedlu Chmielno.

TVP Info: Blokada krajowej „dziewiętnaski”. Konieczna jest obwodnica

Od autora:
Przypomnijmy że sprawa obwodnicy Niemiec ciągnie się już od kilku lat. Tutaj znajdziesz więcej publikacji na temat Obwodnica Niemiec. 16 września 2016 r. odbył się protest mieszkańców zorganizowany przez przewodniczącego Kamila Raraka, który polegał na blokowaniu drogi DK19 na wysokości miejscowości Niemce z przerwami na przejazd pojazdów co  kilkanaście minut.  Sprawę obwodnicy prowadził również poseł Henryk Smolarz (PSL). Dla przypomnienia poniższa fotografia.

Sprawa ma również swoją stronę na FB tutaj link. Wszystkie starania polityków, mediów oraz ludności nie zaowocowały jeszcze budową samej obwodnicy. Wszystkie starania jednak przybliżają społeczeństwu problem braku obwodnicy i jaki ma ona wpływ na komfort i czas podróżujących oraz bezpieczeństwo pieszych. Kładzione są również naciski po stronie decydentów.

Fragment obwodnicy Niemiec stanowiącej część obwodnicy Lublina
Gmina Niemce

Mieszkańcy Niemiec i okolic domagają się budowy obwodnicy

Tak jak zapowiadaliśmy w materiale z 10 Września (tutaj Zgromadzenie dotyczące braku obwodnicy Niemiec) zgodnie z tą zapowiedzią w piątek 16 września 2016 r. punktualnie o godzinie 16.00 mieszkańcy Niemiec, Woli Niemieckiej i okolic zablokowali drogę krajową nr 19 relacji Lublin – Lubartów.
Akcja miała na celu zwrócenie uwagi opinii publicznej, a przede wszystkim rządzących, na palący problem jakim jest brak obwodnicy Niemiec.

Protest na trzech przejściach dla pieszych w miejscowości Niemce zgromadził około 150 osób.
Głównym organizatorem piątkowego zgromadzenia był Kamil Rarak – Radny Gminy Niemce, który nie chcąc za bardzo szkodzić kierowcom zaplanował blokadę drogi w cyklach:
– 5 min. blokada
– 10 min. przepuszczanie samochodów.
Radny Rarak jednocześnie zaznaczył, że jeżeli akcja nie przyniesie zadowalających decyzji ze strony ministerstwa to takie protesty mogą się zaostrzyć.

 

Gmina Niemce

Zgromadzenie dotyczące braku obwodnicy Niemiec

Przejście po pasach z transparentami odbędzie się 16.09.2016 roku, godz. 16:00-16:45

„Art. 7. 1. Organizator zgromadzenia zawiadamia organ gminy o zamiarze zorganizowania zgromadzenia w taki sposób, aby wiadomość dotarła do organu nie wcześniej niż na 30 dni i nie później niż na 6 dni przed planowaną datą zgromadzenia”.

obwodnica
Zgromadzenie dotyczące braku obwodnicy Niemiec
Foto: www.polskatimes.pl

W myśl powyższej ustawy podaję niezbędne dane:

  1. Organizator (jak również przewodniczący zgromadzenia – nie ma odrębnej osoby) : Kamil Rarak – zdjęcie;
    Adres zamieszkania i korespondencji: Kliknij aby zobaczyć;
    PESEL: Kliknij aby zobaczyć;
    Telefon – 794-565-644,
    Adres e-mail: kamil.rarak@wp.pl
  2. Cel: przypomnienie oraz zasygnalizowanie mediom i organom decyzyjnym o problemie jakim jest brak obwodnicy miejscowości Niemce – głównym problemem jest same centrum Niemiec, które to w godzinach szczytu 1500-1800 jest wręcz sparaliżowane (przy ruchu sięgającego rzędu ponad 24 tyś. aut na dobę – dane z 2015 roku)
  3. Miejsce i czas: 16.09.2016 roku, godz. 1600-1645
  4. Liczba osób i sposób przebiegania: szacowana około 50-100 osób; przejście po pasach dla pieszych w 3 miejscach drogi krajowej 19 (osiedle chmielno, na wysokości połowy chodnika – od osiedla chmielno w stronę lublina oraz na przejściu przy ul. Leonów. Uczestnicy przechodzić będą po przejściach niosąc transparent i puszczając co jakiś czas kolumnę samochodów
  5. Przedsięwzięte środki bezpieczeństwa. Wynikające z ustawy – informacja dla policji, informacja na stronie Bip, odblaski i oznaczenie organizatora zebrania oraz poinformujemy media i punkt informacji drogowej

 

Fot. poglądowa umieszczona w banerze pochodzi ze strony: