TELE TECHNIKA

DLA CIEBIE DLA DOMU DLA FIRMY

DAB+

DAB+Informacje o cyfrowym radiu naziemnym. Tutaj poczytasz o losach DAB+ w kraju. O jego dalszym rozwoju lub wycofaniu z emisji. Jaka przyszłość czeka radio cyfrowe? Cyfryzacja radia to nowy rozdział w historii radiofonii. DAB+ (Digital Audio Broadcasting Plus) czyli nowa technologia radiofonii cyfrowej .

DAB+Radio naziemne

Radioodbiorniki DAB+ Sharp dostępne w Polsce

Na ostatnich międzynarodowych targach elektroniki użytkowej IFA w Berlinie, świętując powrót na europejski rynek audio, Sharp zaprezentował całą gamę innowacyjnych produktów. Teraz firma ogłosiła rozpoczęcie sprzedaży nowych modeli radioodbiorników DAB+/FM. Do największych sieci handlowych w całej Polsce trafiły stacjonarne radia cyfrowe i internetowe. 

Radioodbiorniki DAB+ Sharp dostępne w Polsce
Radioodbiorniki DAB+ Sharp dostępne w Polsce

Cyfrowe radioodbiorniki DR-450 i DR-S460 posiadają stylową, drewnianą obudowę z aluminiowym frontem, teleskopową antenę oraz wyświetlacz LCD z regulacją jasności. Oba modele są wyposażone w tuner DAB/DAB+/FM i RDS, a dzięki modułowi Bluetooth® DR-S460 oferuje możliwość odtwarzania muzyki bezpośrednio ze smartfona lub tabletu. Dodatkowo, w pamięci urządzenia można zapisać do 60 stacji.

W przeciwieństwie do monofonicznego DR-450, model DR-S460 o mocy wyjściowej 30 W oferuje dźwięk stereo, a wejście AUX 3,5 mm daje możliwość podłączenia szerokiej gamy urządzeń odtwarzających.

Zarówno model DR-450, jak i DR-S460 dostępne są w kolorach: białym, szarym i czarnym, a model DR-450 dodatkowo w kolorze brązowym.

Rekomendowana cena detaliczna to 399 zł za DR-450 oraz 469 zł za DR-S460.

Sharp DR-450
Sharp DR-450

 

Sharp DR-S460
Sharp DR-S460

 

Stereofoniczne radio internetowe DR-I470 również jest wyposażone w tuner DAB/DAB+/FM oraz moduł Bluetooth®, a po podłączeniu do Internetu za pomocą sieci Wi-Fi umożliwia dostęp do nawet 10.000 internetowych stacji radiowych. Co więcej połączone przez Bluetooth ze smartfonem lub z tabletem umożliwia streamowanie muzyki bezpośrednio z serwisów muzycznych takich jak Spotify[1] czy Deezer[2], dysponującymi biblioteką składającą się z ponad 35 mln utworów. Dodatkową funkcjonalnością smart jest dedykowana aplikacja, dzięki której mamy łatwy dostęp do wszystkich stacji internetowych, jak również możliwość obsługi funkcji urządzenia zamiast pilota zdalnego sterowania. Kolorowy wyświetlacz o średnicy 2,4 cala pokazuje aktualną godzinę, czas alarmu, prognozę pogody oraz informacje o słuchanej stacji radiowej, a dzięki 3,5 mm wyjściu słuchawkowemu urządzenie może stać się źródłem muzycznych doznań dla miłośników słuchawek.

Model DR-I470 dostępny jest w kolorach: białym, szarym i czarnym. Rekomendowana cena detaliczna to 599 zł.

Sharp DR-I470
Sharp DR-I470

[1] Wymaga posiadania indywidualnego konta Spotify.
[2] Wymaga posiadania indywidualnego konta Deezer.

DAB+Radio naziemne

2 lata na radia cyfrowe w nowych samochodach

Decydenci, nadawcy i producenci samochodów spotkali się na Brussels Motor Show (19-27 stycznia 2019 r.), aby podnieść świadomość na temat nowych przepisów Unii Europejskiej. Zgodnie z tymi regulacjami, za maksymalnie dwa lata wszystkie nowe radioodbiorniki samochodowe mają umożliwiać odbiór naziemnego radia cyfrowego. 

2 lata na radia cyfrowe w nowych samochodach
2 lata na radia cyfrowe w nowych samochodach
Europejski Kodeks Łączności Elektronicznej (EECC) wszedł w życie 20 grudnia 2018 roku. Państwa członkowskie UE mają dwa lata od tej daty na dokonanie transpozycji tego kodeksu do ustawodawstwa krajowego.

EECC stwierdza, że ​​„każdy radioodbiornik samochodowy zintegrowany w nowym pojeździe dostępnym w sprzedaży lub na wynajem w UE będzie wymagać odbiornika zdolnego do odbioru i odtwarzania usług radiowych dostarczanych przez naziemną cyfrową emisję radiową”. Decyzja jest oparta na paneuropejskim trendzie branżowym, polegającym na odchodzeniu od dotychczasowego standardu FM na rzecz radia cyfrowego.
 

Przemawiając podczas Brussels Motor Show, prezes WorldDAB, Patrick Hannon, powiedział:

W ciągu dwóch lat wszystkie nowe radioodbiorniki samochodowe w UE będą w stanie odbierać naziemne radio cyfrowe. Wymóg ten dotyczy zarówno krajów z rozwiniętym rynkiem DAB+, takich jak Niemcy, Włochy, Belgia i Holandia, jak i tych na wczesnym etapie rozwoju, takich jak Polska, Szwecja i Czechy. Kierowcy w całej Europie będą mogli czerpać korzyści z naziemnego radia cyfrowego – większego wyboru, wyraźniejszego dźwięku i ulepszonych usług transmisji danych. W sytuacjach awaryjnych, kiedy sieci mobilne najprawdopodobniej zostaną przeciążone, kierowcy nadal będą mogli otrzymywać wiarygodne informacje dotyczące bezpieczeństwa.

– To pozytywny ruch dla branży motoryzacyjnej, który będzie napędzał ewolucję radia, zdecydowanie najbardziej popularnej funkcji rozrywkowej w samochodzie. Cenimy korzyści dla klientów oferowane przez radio cyfrowe, takie jak czysty dźwięk, więcej stacji i okładki albumów – powiedział Martin Koch, dyrektor działu rozwoju multimediów w Audi AG. – Od lat Audi oferuje radio cyfrowe we wszystkich modelach i nieustannie pracujemy nad dalszym rozwojem radia. W najnowszych modelach Audi z MMI touch wprowadziliśmy Hybrid Radio, płynnie przełączające się na strumień online, gdy wyjeżdża się z obszaru odbioru danej stacji radiowej. Dla nas DAB+ i Hybrid Radio to idealne rozwiązania, zapewniające doskonałe wrażenia radiowe, gdziekolwiek się jest.

Norwegii krajowe usługi FM zostały wyłączone w 2017 roku, a Szwajcaria planuje przejście na nadawanie cyfrowe w latach 2020-2024. Na tych rynkach odpowiednio 98 proc. i 85 proc. nowych samochodów jest już wyposażonych w DAB+. Natomiast w Wielkiej Brytanii 91 proc. nowych samochodów ma już standard DAB, co oznacza, że ​​rynek ten jest już bliski spełnienia wymagań EECC. Włochywprowadziły przepisy mające na celu zapewnienie, że wszystkie nowe samochody będą wyposażone w odbiornik radiowy do roku 2020. Francja właśnie uchwaliła ustawę o odbiornikach, która wymaga, aby wszystkie nowe radia samochodowe wprowadzone na rynek po 18 miesiącach obejmowały funkcje radiowe DAB+.

DAB+DVB-T/T2Konserwacje nadajnikówRadio FM

Przerwy konserwacyjne – brak sygnału naziemnego

Przerwy konserwacyjne nadajników RTV naziemnych to zawsze dzień dużego zamieszania.
W dniu wczorajszym miała miejsce kolejna taka przerwa z nadajnika Lublin-Piaski. 
I tym razem nie obyło się bez dziesiątek telefonów w tej sprawie.
Dla nas to zawsze duża liczba otrzymywanych telefonów z prośbą o wykonanie naprawy serwisowej.

Przerwy konserwacyjne nadajników RTV naziemnych
Pracownik na maszcie nadawczym

W tych dniach nasz telefon się”urywa”.
Zdezorientowani  abonenci nie znając prawdziwej przyczyny braku sygnału telewizji jak również radia naziemnego zaczynają we własnym zakresie naprawiać.
Zazwyczaj rozpoczynają ponowne skanowanie (wyszukiwanie) kanałów.
Ta czynność pociąga za sobą przykre konsekwencje.
Jeżeli rozpoczynamy wyszukiwanie kanałów przy braku sygnału lista wcześniej wyszukanych (zapisanych) kanałów ulega nadpisaniu.

Osoby mieszkające w zasięgu kilku nadajników mux 3 i mux 8 czasami mogą odbierać sygnał nawet podczas takich przerw. Wynika to ze specyfikacji tych mux-ów. Nadawane są one w SFN co oznacza możliwość odbioru sygnału z kilku nadajników.
W momencie wyłączenia sygnału z nadajnika priorytetowego, odbiór jest możliwy z innego nadajnika.
Np. osoby mieszkające w Lublinie lub okolicy mogą odbierać w/w sygnały z nadajników: Lublin-Piaski, Lublin-Raabego, Lublin-Boży Dar.

Co to oznacza?
Dotychczasowa lista kanałów ulega wykasowaniu a na jej miejsce zapisywana jest nowa (tyle że pusta).
Jeżeli wynik skanowania zakończy się zerowym zestawieniem kanałów (a tak będzie przy braku sygnału) lista kanałów zostanie pusta.
Teraz to nawet przy pojawieniu się sygnału nie będziemy o tym wiedzieć.
Zazwyczaj w tym momencie wychodzimy do anteny i zaczynamy ją regulować, wymieniać przewody, wzmacniacze itd. Często przy takich czynnościach popełniamy błędy w postaci pozostawienia zwarcia na kablu koncentrycznym czy podmiany wzmacniacza lub zasilacza na jakiś stary (niesprawny) leżący w domu.

Z każdą wykonywaną czynnością stan naszej instalacji i możliwość odbioru kanałów zazwyczaj ulega pogorszeniu.

Czy konieczne jest wykonywanie Przerw konserwacyjnych?

Niestety tak. 
Oglądając telewizję lub słuchając radia nie zastanawiamy się nawet ile musi być wykonywanych prac aby utrzymać nadajnik w stanie umożliwiającym jego nadawanie.
Każdy nadajnik wyposażony jest w szereg urządzeń nadawczych o dużej mocy wymagających kontroli i przeglądów.
Ponadto nadajnik to budowa o konstrukcji zazwyczaj metalowej, wymagającej przeglądów i zabezpieczeń antykorozyjnych.
Wszystkie te prace mogą być wykonywane przez wykwalifikowaną kadrę pracowników z odpowiednimi uprawnieniami pod warunkiem wyłączenia sygnałów.
W innym przypadku wykonywanie prac na maszcie zagrażało by zdrowiu lub nawet życiu osób pracujących.

Jak uniknąć problemów

Niepotrzebne problemy wynikają z braku znajomości dat wykonywania prac konserwacyjnych.
Nasz serwis od długiego czasu,co miesiąc publikuje zestawienie: który nadajnik, kiedy i w jakich godzinach będzie wykonywał w/w prace.
Informacje ograniczają się do naszego woj. Lubelskiego i dotyczą nadajników na tym terenie.
Wystarczy tylko odwiedzić naszą stronę aby uzyskać informacje.
Informacje znajdziesz w zakładce Konserwacje nadajników tutaj należy odszukać w tytułach interesujący nasz miesiąc. Na naszych stronach w oknie KONSERWACJE NADAJNIKÓW znajdziesz zestawienie ostatnich miesięcy. Wystarczy wybrać odpowiedni temat.

Trochę z histori

źródło: wikipedia.org

Oficjalnie w dniu 30 lipca 1974 uruchomiony został nadajnik długofalowy w Konstantynowie znany również jako Maszt w Gąbinie.
Wysokość masztu to aż 646,38 metrów.
Za jego pomocą nadawany był program 1 PR na falach długich 227 MHz, później 225 MHz.
Była to najwyższa konstrukcja inżynierska na świecie w latach 1974–1991.
Niestety podczas prac konserwacyjnych (wymiany odciągów) doszło do katastrofy skutkiem której maszt uległ zawaleniu.
Odsyłam na stronę wikipedia.org, tam przeczytasz więcej na ten temat.

Przerwy konserwacyjne

DAB+

Powstaną multipleksy miejskie DAB+

28 maja br. w Warszawie odbyła się konferencja Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji poświęcona perspektywom rozwoju radiofonii lokalnej i regionalnej DAB+.
W obradach uczestniczyli przedstawiciele KRRiT wraz z przewodniczącym Witoldem Kołodziejskim, reprezentanci zarządu Polskiego Radia i rozgłośni regionalnych, przedstawiciele niepublicznych rozgłośni lokalnych i grup radiowych, instytucji państwowych i naukowych, przedstawiciele firm operatorskich i producenckich oraz potencjalni nadawcy. 

Powstaną multipleksy miejskie DAB+
Powstaną multipleksy miejskie DAB+

W obradach wzięli również udział polscy i zagraniczni eksperci w dziedzinie wdrażania radia cyfrowego.
Ogółem w konferencji uczestniczyły 142 osoby.
Omawiana była miedzy innymi aktualna sytuacja radiofonii lokalnej w Polsce, a także plany uruchomienia procesu koncesyjnego na miejsca na multipleksach lokalnych i regionalnych radia cyfrowego.

Konferencję otworzył przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Witold Kołodziejski, przedstawiając działania KRRiT w dziedzinie wspierania rozwoju naziemnej radiofonii cyfrowej.
Przedstawiono planowane zasoby częstotliwości dla nadawców lokalnych i regionalnych, a także polskie propozycje niskobudżetowe dla nadawców lokalnych.
Uczestnicy zapoznali się z zasadami postępowania koncesyjnego w sprawie rezerwacji miejsca na multipleksie lokalnym wraz z rozporządzeniem KRRiT o wysokości opłat koncesyjnych.

Graham Dixon, dyrektor radia w EBU (Europejska Unia Nadawców), zaprezentował zalety radiofonii cyfrowej DAB+ dla nadawców, odbiorców, producentów i państwa.
Przedstawił perspektywy rozwoju tego standardu wraz ze stanowiskiem EBU w sprawie radiofonii cyfrowej jako szansy dla nadawców publicznych i niepublicznych oraz konieczność współpracy wszystkich uczestników rynku radiowego.

Benjanim Poor, kierownik projektu media, technologia i innowacje EBU, przedstawił wykonaną przez ekspertów EBU analizę porównawczą kosztów emisji FM/DAB/DAB+/IP z perspektywy nadawców i radiosłuchaczy, a także rozwój radiofonii lokalnej w Europie i niskobudżetowe rozwiązania dla nadawców lokalnych.

Największym zainteresowaniem obecnych cieszyły się informacje na temat planowanych zasobów częstotliwości dla radiofonii cyfrowej.

Trzy ogólnopolskie pokrycia radiowe DAB+, uzgodnione dla Polski w regionalnym planie genewskim GE06, zostały na prośbę KRRiT uzupełnione przez UKE o dodatkowe pojedyncze częstotliwości spoza tego planu.
Dotyczy to 34 lokalizacji we wskazanych przez KRRiT aglomeracjach miejskich*, co pozwoli na uruchamianie tzw. cyfrowych multipleksów miejskich.
Ze względu na warunki koordynacji międzynarodowej moc promieniowana stacji nadawczych pracujących w tych lokalizacjach nie będzie przekraczać 1 kW.
Możliwe jest natomiast konstruowanie dla pokrycia danego obszaru sieci jednoczęstotliwościowych złożonych z nadajników o obniżonej mocy (np. 2 stacje po 500 W każda).
 

MUXR3
MUXR1
MUXR2
Digital Audio Broadcasting – stara czy nowa technologia ?

Ogłoszenie przez KRRiT możliwości ubiegania się o koncesje będzie mogło nastąpić po opublikowaniu przez UKE nowego planu zagospodarowania częstotliwości w tzw. pasmie III (VHF częstotliwości 174 – 230 MHz), a to z kolei będzie możliwe po pomyślnym zakończeniu koordynacji międzynarodowej.
Przewodniczący KRRiT stwierdził, że będzie to mogło nastąpić jesienią br. 
Oczywiście procesy koncesyjne dla poszczególnych multipleksów miejskich nie będą odbywały się jednocześnie, a kolejność ich uruchamiania zależeć będzie od stopnia zainteresowania.
Zachęcił więc obecnych i potencjalnych nadawców do składania w KRRiT aplikacji z wyrażeniem woli uczestniczenia cyfrowym procesie koncesyjnym, ze wskazaniem lokalizacji, która ich interesuje.

Na pytanie z sali o możliwość uruchamiania lokalnych multipleksów w innych lokalizacjach niż wskazane obecnie (np. w mniejszych miastach), przedstawicielka UKE oświadczyła, że Urząd na prośbę KRRiT może podjąć prace nad dobraniem i skoordynowanie częstotliwości dla takich multipleksów.

W podsumowaniu konferencji przewodniczący KRRiT stwierdził, że rozumie i częściowo podziela obawy nadawców lokalnych związane z procesem cyfryzacji.
Jednocześnie wyraził nadzieję, że rozpoczęta na konferencji publiczna dyskusja sprzyjać będzie usuwaniu barier i rozwiązywaniu problemów. Rozwój radia, zarówno na poziomie ogólnokrajowym, jak i lokalnym, jest bowiem możliwy tylko w technologii cyfrowej.

* Białystok, Bydgoszcz, Ciechanów, Częstochowa, Gdańsk, Gdynia, Giżycko, Gorzów Wlkp., Kalisz, Katowice, Kielce, Koszalin, Kraków, Krosno, Leszno, Lublin, Łomża, Łowicz, Łódź, Olsztyn, Opole, Poznań, Radom, Rzeszów, Siedlce, Słupsk, Szczecin, Tarnów, Toruń, Wałbrzych, Warszawa, Wrocław, Zamość, Zielona Góra
Średnio 15 programów w ww. lokalizacjach: od 8 (Ciechanów, Giżycko – po 2 programy o zasięgu lokalnym/reg.) do 31 (Warszawa – 19 programów o zasięgu lokalnym/reg.)

DAB+Radio naziemne

Lokalne multipleksy DAB+ w planach

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji podtrzymuje swoje zainteresowanie cyfryzacją radia. Obecnie pracuje nad strategią, która pozwoli poszerzyć ofertę i uruchomić dodatkowe stacje radiowe, w szczególności rozgłośnie komercyjne o lokalnym charakterze. Ogłaszanie wolnych częstotliwości na lokalne, miejskie multipleksy w 34 miastach ma nastąpić w drugiej połowie 2018 roku. 

Lokalne multipleksy DAB+ w planach
Lokalne multipleksy DAB+ w planach

– KRRiT nie wycofuje się z planów cyfryzacji radia, wbrew pytaniom i wątpliwościom, które się pojawiały. Podtrzymujemy finansowanie radia cyfrowego DAB+ dla radia publicznego, ale opracowujemy również nową strategię, która pozwoli uruchomić dodatkowe stacje radiowe – mówi agencji informacyjnej Newseria Witold Kołodziejski, przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.

Cyfryzacja radiofonii w Polsce to jeden z celów strategicznych KRRiT do 2022 roku. Proces zakończy się wyłączeniem sygnału analogowego, podobnie jak to miało miejsce w przypadku telewizji. Od lipca 2016 roku zwiększono pomoc finansową dla emisji DAB+, natomiast w lutym ubiegłego roku wystartowała kampania informacyjna „Radio się przeprowadza”.

Jak podaje KRRiT, dokładnie rok temu – wiosną 2017 roku – słuchalność cyfrowa radia (DAB+ i internet) osiągnęła 57 proc., jednocześnie korzystanie z odbiorników UKF zmniejszyło się o 43 proc. Nastąpiła też aktywizacja branży radiowej: aż 56 z 57 stacji radiowych – zarówno publicznych, jak i prywatnych, obecnych na UKF – można już złapać w DAB+.
 

– Sama reprodukcja dotychczasowej oferty na falach cyfrowych nic nie da, dlatego chcemy zaproponować nową ofertę. Uważam, że dużym atutem DAB+ jest jakość dźwięku – dla melomanów na pewno jest to duży prezent. Polskie Radio już taką ofertę prezentuje. Zamierzamy także otworzyć ofertę na rozgłośnie komercyjne, szczególnie społecznie potrzebne rozgłośnie lokalne – zapowiada Witold Kołodziejski.

KRRiT wystąpiła już do UKE o dobór nowych częstotliwości, które rozdzieli pomiędzy cyfrowe rozgłośnie lokalne.
 

– Mamy 34 miasta z 47 częstotliwościami właśnie na cyfrową emisję lokalną i zamierzamy to jak najszybciej uruchomić. Sprawdzimy, jakie będzie zainteresowanie. Kolejny krok to uruchomienie multipleksu regionalno-ogólnopolskiego. Liczymy na to, że z czasem – tak jak u naszych sąsiadów – będzie coraz większe nasycenie rynku odbiornikami cyfrowymi, bo dzisiaj powoli staje się to standardem – mówi przewodniczący KRRiT.

Zgodnie z zapowiedziami resortu cyfryzacji, w tym roku ma się pojawić projekt rozporządzenia, które określi minimalne wymagania techniczne i eksploatacyjne dla odbiorników radiofonii cyfrowej DAB+ przeznaczonych na polski rynek. Odbiór sygnału cyfrowego radia w Polsce umożliwiają jedynie odbiorniki wyposażone w ten system, ale w sprzedaży pojawiają się urządzenia z systemem starszej generacji DAB, który uniemożliwia dostęp do pełnej radiowej oferty cyfrowej.
 

– W maju będą ostatnie międzynarodowe uzgodnienia dotyczące nowych częstotliwości. Potem, w drugiej połowie roku, będziemy gotowi do ogłaszania wolnych częstotliwości na lokalne, miejskie multipleksy w 34 miastach, a więc właściwie cała Polska będzie tymi multipleksami pokryta – zapowiada Witold Kołodziejski.

Z badań GfK Polonia na zlecenie KRRiT wynika, że w latach 2013–2016 sprzedaż odbiorników DAB+ wzrosła z trzech do ponad 42 tys. sztuk.
 

DAB+Radio naziemne

Lokalny multipleks DAB+ ruszył we Wrocławiu

W piątek, 19 stycznia 2018 r. w multipleksie DAB+ w ramach projektu LokalDAB we Wrocławiu pojawiły się stacje: Radio Wrocław, Radio Wrocław Kultura, Radio RAM, Radio Rodzina i Akademickie Radio Luz. 

Lokalny multipleks DAB+ ruszył we Wrocławiu
Lokalny multipleks DAB+ ruszył we Wrocławiu

Co ciekawe stacje radiowe Radio RAM, Radio Rodzina i Akademickie Radio Luz zaliczyły swój debiut w DAB+.

Głównym celem projektu jest demonstracja sieci jednoczęstotliwościowej SFN (Single Frequency Networks) opartej na zespole trzech platform nadawczych pracujących w standardzie DAB+, na bazie uniwersalnych układów programowalnych oraz oprogramowania open source.

Celem pośrednim będzie zachęcenie i rozpropagowanie idei radia cyfrowego w środowisku lokalnych nadawców, dzięki skonstruowaniu relatywnie niedrogiej, kompletnej platformy nadawczej.
 

Mapka zasięgu multipleksu LokalDAB we Wrocławiu
Mapka zasięgu multipleksu LokalDAB we Wrocławiu

Mapka zasięgu multipleksu LokalDAB we Wrocławiu

Sygnał jest nadawany z ul. Karkonoskiej we Wrocławiu, gdzie siedzibę ma Radio Wrocław.
Jednak w ramach testów sieci jednoczęstotliwościowej emisja ma być prowadzona także z wieży Instytutu Łączności przy ul. Swojczyckiej i z wieży MPWiK przy ul. Długiej.

Nowy multipleks DAB+ we Wrocławiu można znaleźć na k. 11A.
Moc ERP – 250 W. Każda ze stacji jest nadawana z przepływnością 96 kbps.

W planach jest dodanie do multipleksu kolejnych lokalnych stacji radiowych oraz poszerzenie platformy Open Digital Radio o kolejne usługi, np. Journaline i Dynamic Label.

Projekt powstał przy współpracy Instytutu Łączności, Radia Wrocław i Politechniki Wrocławskiej.
Budżet projektu: ponad 5 mln zł.
Więcej o tym projekcie.

DAB+DVB-T/T2

37 stanowisk w konsultacjach KRRiT nt. przyszłości telewizji

KRRiT przedstawiła podsumowanie konsultacji społecznych w sprawie przyjęcia przez Krajową Radę kierunków strategicznych prac w latach 2017-2022. Konsultacje były prowadzone w dniach 14 lutego – 16 marca 2017 roku i obejmowały pięć następujących obszarów: naziemna telewizja i radiofonia cyfrowa, nowe media (Internet), media publiczne, ochrona pluralizmu w mediach oraz nadzór regulacyjny.

37 stanowisk w konsultacjach KRRiT nt. przyszłości telewizji
37 stanowisk w konsultacjach KRRiT nt. przyszłości telewizji

Ogłoszone na stronie internetowej KRRiT konsultacje miały charakter publiczny – były skierowane do wszystkich osób i podmiotów zainteresowanych tematem. Pisemne zaproszenie do udziału w konsultacjach zostało również skierowane do 39 podmiotów (instytucje, urzędy, ministerstwa, organizacje, operatorzy, nadawcy i dostawcy audiowizualni).

Łącznie otrzymano 37 stanowisk konsultacyjnych, z czego:

 

  • 3 od ministerstw/organów regulacyjnych: Ministerstwo Cyfryzacji, UKE i UOKiK;
  • 13 od nadawców i operatorów, w tym 2 od przedstawicieli mediów publicznych (TVP SA i Radio Opole) oraz TVN SA, Telewizja PULS, ATM Grupa, ITI Neovision, Cyfrowy Polsat, Agora SA, ZPR Media, Kino Polska, MEDIASAT (Tele 5), wspólne stanowisko Grupy Radiowej Agory, EUROZET, Grupy RMF i TIME SA, Pakiet Niezależnych;
  • 1 od operatora technicznego naziemnej radiofonii i telewizji (EmiTel);
  • 10 od organizacji branżowych: PIKE, KIGEiT, Związek Pracodawców Prywatnych Mediów Lewiatan, IAB, Stowarzyszenie Rada Reklamy, KIPA, PIRC, PIIT, ZPMEiT MEDIAKOM, Stowarzyszenie Polskie Telewizje Lokalne i Regionalne;
  • 1 od instytutu badawczego;
  • 1 od przedstawiciela organizacji pozarządowych (Fundacja Widzialni);
  • 2 od niezależnych ekspertów (dr Jan Beliczyński z Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie oraz Paweł Tutka – ekspert ds. rozwoju telewizji interaktywnej i telewizji hybrydowej);
  • 1 zbiorcze stanowisko grupy niezależnych ekspertów „AKCES”, podpisane przez 5 ekspertów ds. dostępności dla osób niepełnosprawnych;
  • 5 od osób prywatnych.
37 stanowisk w konsultacjach KRRiT nt. przyszłości telewizji

Przekazane stanowiska konsultacyjne były w większości bardzo obszerne, mimo że nie wszyscy respondenci zabrali głos we wszystkich obszarach konsultacyjnych.

Kilkunastu respondentów zgłosiło postulaty poszerzenia kierunków strategicznych prac KRRiT na lata 2017-2022 o inne, niekonsultowane przez KRRiT obszary, takie jak: zmiana zasady must carry/must offer (różne propozycje), włączenie KRRiT do walki z piractwem w Internecie, dokonanie przeglądu regulacji w sprawie ważnych wydarzeń czy poprawa dostępności usług audiowizualnych dla osób niepełnosprawnych.

I. Naziemna telewizja i radiofonia cyfrowa

Konsultowane zagadnienia:

 

  • HD jako obowiązujący standard w DVB-T; propozycja zostawienia oferty programowej NTC bez zmian; MUX 5 jako pierwszy MUX wyłącznie w HD; warunki techniczne dla odbiorników telewizyjnych; DVB-T nadal bezpłatna;
  • ograniczenia techniczne UKF; zasoby DAB+; multipleksy lokalne w dużych miastach; dalszy rozwój oferty programów cyfrowych; migracja programów analogowych do DAB+; warunki techniczne dla radiowych odbiorników cyfrowych.
Podsumowanie dot. naziemnej telewizji cyfrowej

Zaobserwować można zgodność co do wprowadzenia DVB-T2 (z HEVC), choć widoczna jest obawa, czy wyznaczony przez KRRiT termin (do 2022 roku) jest realny. Wątpliwości te wiążą się ze społecznymi kosztami takiej zmiany (konieczność przystosowania telewizorów do odbioru nowego standardu), które mają być poniesione przez odbiorców w stosunkowo niedługim czasie po analogowym switch off. Jako ważny argument pojawia się także potrzeba przeprowadzenia tzw. refarmingu kanałów obecnie wykorzystywanych do nadawania w DVB-T w celu ich zwolnienia dla potrzeb tzw. II dywidendy. Stanowisko takie zgodnie prezentuje Minister Cyfryzacji oraz Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

W stanowiskach konsultacyjnych pojawiają się obawy dotyczące koncepcji uruchomienia MUX 5 w standardzie DVB-T2 ze względu na brak przystosowania gospodarstw domowych do odbioru w tym standardzie. W szczególności nadawcy zwracają uwagę na istniejące już problemy z odbiorem sygnału MUX 8.

Istnieją różne koncepcje jeśli chodzi o sposób zagospodarowania MUX 5. Najdalej idące reprezentuje Minister Cyfryzacji sugerując, by nie uruchamiać tego multipleksu do czasu zakończenia refarmingu. Nadawcy obecni w telewizji cyfrowej (poza posiadającymi programy w MUX 8) wskazują na potrzebę umieszczenia w nim programów w HD, ale z zachowaniem dotychczasowego standardu nadawania. Nadawcy z MUX 8 postulują, aby MUX 5 wykorzystać do celów rozwiązania problemów technicznych wynikających ze specyfiki ich multipleksu. TVP zwraca również uwagę na zachowanie w naziemnej telewizji cyfrowej pasma, które mogłoby służyć nadawaniu eksperymentalnemu. W stanowiskach pojawia się opinia, że ze względu na rozwój technologii, nie należy obecnie określać, ani narzucać standardu nadawania DVB-T2 (z HEVC).

Zróżnicowane są zdania na temat dalszego rozwoju programowego naziemnej telewizji cyfrowej. Operator techniczny (EmiTel) uważa, że potencjał tego systemu nadawania nie jest jeszcze w pełni wykorzystany (duża liczba wniosków o koncesje na MUX 8) oraz że istnieją nowe podmioty zainteresowane rozpoczęciem działalności. Dotychczasowi nadawcy zwracają uwagę na procesy koncentracji w naziemnej telewizji cyfrowej, a także na wysokie koszty nadawania i produkcji oraz licencji, które wraz z narastającą konkurencją mogą pogorszyć jakość programów.

Respondenci opowiadają się za zachowaniem bezpłatnej oferty programowej w naziemnej telewizji cyfrowej, podobnie jak za wprowadzeniem minimalnych wymagań technicznych dla odbiorników telewizyjnych (Ministerstwo Cyfryzacji deklaruje przygotowanie założeń takiego projektu do końca 2017 roku). Niektórzy zwracają uwagę, że przy tej okazji należałoby także zagwarantować dostępność usługiHbbTV (nie tylko w nadawaniu naziemnym, ale również w wymaganiach dla dekoderów satelitarnych i kablowych). Telewizja publiczna zwraca uwagę na konieczność zapewnienia odpowiedniego finansowania ze środków publicznych jej obecności w naziemnej telewizji cyfrowej.

Podsumowanie dot. naziemnej radiofonii cyfrowej

W kwestii zastosowania DAB+ jako możliwości rozwoju radiofonii w Polsce, w związku z wyczerpaniem zasobów UKF, respondenci są zgodni, z wyjątkiem nadawców radiowych. Grupy radiowe oraz nadawcy lokalni zrzeszeni w Pakiecie Niezależnych nadal uważają, że DAB+ jest technologią, którą można pominąć w rozwoju radiofonii, przechodząc bezpośrednio na odbiór programów radiowych w Internecie, których wykorzystanie przynosi więcej możliwości. Respondenci zgodnie opowiadają się za koniecznością zachowania emisji analogowej (brak wyznaczonej daty switch off).

Pomysł przeznaczenia częstotliwości spoza uzgodnionych w planie Genewa 06 multipleksów radiowych został przyjęty pozytywnie, z wyjątkiem grup radiowych i nadawców lokalnych, którzy zwracają uwagę na ryzyko dla rynku lokalnego, w związku ze wzrostem konkurencji i płytkością rynków reklamowych. Nadawcy lokalni postulują stworzenie programów ochronnych (m.in. dofinansowanie) w procesie cyfryzacji ze względu na wysokie koszty simulcastu. Duże grupy radiowe przyznają, że pomysł przeznaczenia multipleksu krajowego, który mógłby posłużyć do rozpowszechniania ich programów cyfrowo jest pozytywny, o ile będzie taka konieczność.

Generalnie artykułowana jest potrzeba przyjęcia przez Państwo strategii cyfryzacji radiofonii oraz przygotowania dla niej specjalnej ustawy wdrożeniowej tak, jak miało to miejsce w przypadku naziemnej telewizji. Do tej pory nie powinno się administracyjnie zmuszać nadawców do podjęcia emisji cyfrowej.

Prawie wszyscy postulują przeprowadzenie głębokich analiz rynku radiowego w Polsce i zagranicą, które dałyby odpowiedź na to, czy i na jakich warunkach należy wprowadzać DAB+ jako docelowy system nadawania programów radiowych.

Stanowiska konsultacyjne brzmią jednogłośnie w kwestii poparcia dla wprowadzenia minimalnych warunków technicznych dla odbiorników radiowych. Pojawiły się także głosy o potrzebie zachowania możliwości odbioru wszystkich pasm radiowych (fal krótkich, średnich, długich i UKF), a także o zagwarantowaniu w smartfonach obecności radia FM oraz DAB+.

II. Nowe media (Internet)

Konsultowane zagadnienia:

 

  • zmiany unijnego prawa mediów; równe szanse dla podmiotów polskich i zagranicznych; proporcjonalność w regulacji tradycyjnych i nowych mediów; współpraca podmiotów i instytucji w ramach odpowiedzialności za treści w Internecie.

Głosy na temat zagadnień związanych z nowymi mediami co do zasady wspierają kierunki wyznaczone przez KRRiT. Pojawiły się jednak pytania o instrumenty, w szczególności te, które mają zagwarantować wyrównywanie szans i warunków świadczenia usług dla przedsiębiorców polskich i zagranicznych w nowych mediach. Stosunek do regulacji w obszarze nowych mediów w zakresie ochrony małoletnich jest generalnie pozytywny. Respondenci zwracają jednak uwagę na konieczność zachowania odpowiednich proporcji w zakresie nakładania obowiązków na dostawców nowych usług ze względu na specyfikę ich działalności. W tym kontekście pojawiają się także głosy, że należy zadbać o poprawę ochrony własności intelektualnej oraz zintegrować projektowane regulacje z innymi, które dotyczą świadczenia usług drogą elektroniczną. Dla respondentów prawdziwym problemem jest konkurencja z usługami OTT, które i tak nie poddadzą się regulacjom UE.

III. Media publiczne

Konsultowane zagadnienia:

 

  • doprecyzowanie misji nadawców i kontrola wydawania środków publicznych; otwarty dostęp do dóbr kultury; rozwój i wymiana cyfrowych zasobów; lokalne centra mediów publicznych.

Wypowiedzi brzmią zgodnie co do: doprecyzowania misji publicznej w Karcie Powinności oraz przejrzystości i kontroli wydatkowania środków publicznych. Podobnie jest w przypadku poparcia dla wprowadzenia skutecznego poboru opłaty na rzecz tych mediów. Nadawcy komercyjni, zwracają uwagę, że wprowadzeniu nowego systemu poboru opłaty audiowizualnej powinno towarzyszyć ograniczenie obecności reklam w mediach publicznych. Niektórzy uważają, że komercyjna działalność mediów publicznych zagraża konkurencji w mediach. Dostawcy płatnej telewizji i ich organizacje stanowczo protestują przed nałożeniem na nich obowiązków związanych z uszczelnieniem systemu opłat abonamentowych.

Odnosząc się do pomysłu Biblioteki Cyfrowej Mediów Publicznych (BCMP) i otwartych zasobów, nadawcy komercyjni zwracają uwagę na potrzebę ustalenia uczciwych i niedyskryminujących zasad korzystania z zasobów archiwalnych nadawców publicznych oraz rozwiązań prawnych związanych z tzw. zbiorem użyczonym, tj. archiwami sprzed 1993 r. TVP wskazuje na konieczność zapewnienia odpowiednich środków na BCMP, oczekuje też zachowania odrębności i samodzielności poszczególnych nadawców publicznych, widząc jednak możliwość współpracy programowej. TVP uważa, że BCMP należy rozwijać w kierunku serwisu online. Pojawił się również głos przypominający, że zbiory te powinny być opracowane z uwzględnieniem potrzeb odbiorców niepełnosprawnych.

Wszyscy zabierający głos w sprawie rozwoju lokalnych centrów kultury w oparciu o nadawców publicznych poparli ten pomysł, jednak TVP zwraca uwagę na problemy natury finansowej, organizacyjnej i formalnej w przyjęciu tych rozwiązań.

IV. Ochrona pluralizmu w mediach

Konsultowane zagadnienia:

 

  • problem braku ochrony pluralizmu w polskim prawie mediów; określanie pozycji znaczącej; ograniczanie dostępu do reklamy; dostęp do NTC; określanie udziału w łańcuchu wartości; koncentracja krzyżowa; przeglądy rynków.

Podmioty rynkowe zwracają uwagę na brak aktualnych analiz wskazujących na zagrożenie w związku z nadmierną koncentracją. Podnoszą również argument związany z brakiem powiązania między pluralizmem a kwestią kapitału w mediach. Stanowczo protestują przeciw rozszerzeniu kompetencji KRRiT w tym obszarze, wskazując na istniejące już regulacje w prawie konkurencji, telekomunikacyjnym i w samej ustawie o radiofonii i telewizji. Uważają, że uwzględnianie pozycji znaczącej z badaniem w łańcuchu wartości jest niecelowe ze względu na potrzebę takich działań dla osiągania odpowiednich celów programowych i inwestycyjnych. Ich zdaniem, nieuzasadnione jest również rozszerzenie kwestii pluralizmu w mediach audiowizualnych na inne segmenty rynku mediów, w szczególności takie jak kino czy reklama zewnętrzna. Obawiają się także, że regulacja ta jeszcze bardziej pogorszy sytuację polskich przedsiębiorców w konkurencji z kapitałem zdelokalizowanym. Niektórzy zwracają uwagę na zagrożenia konkurencji ze strony mediów publicznych korzystających z pomocy publicznej.

Media lokalne podkreślają swój wkład w rozwój pluralizmu oferty programowej i domagają się wsparcia dla swojej działalności ze strony KRRiT.

Nadawcy i operatorzy płatnej telewizji – odmiennymi głosami – mówią o zachowaniach zagrażających konkurencji. Nadawcy skarżą się na dyskryminujące zachowania operatorów wobec ich programów, zaś operatorzy na uzależnianie udostępnienia pożądanych przez widzów programów w ich ofercie od zakupu innych, mniej atrakcyjnych programów tego samego nadawcy.

Stanowiska wskazują na potrzebę zachowania status quo rynku w przypadku wprowadzenia regulacji, (powinna ona dotyczyć tylko sytuacji przyszłych) oraz na potrzebę głębokiej analizy konieczności wprowadzenia jakichkolwiek rozwiązań w tej dziedzinie, uznając, że sam fakt istnienia przepisów antykoncentracyjnych w innych krajach nie jest wystarczającym argumentem dla regulacji w Polsce.

V. Nadzór regulacyjny

Konsultowane zagadnienia:

  • samo- i współregulacja zamiast przyszłych regulacji oraz rola KRRiT w tych procesach; problem ograniczania wpływu mniejszych podmiotów na standardy i metody badań odbioru oraz rola KRRiT w procesie ustalania standardów i metod badań odbioru.

Respondenci zgodnie poparli ideę samo- i współregulacji, choć dla niektórych kompetencje KRRiT w tym obszarze nie są oczywiste. Wątpliwości wzbudziło przyznanie KRRiT roli w przygotowywaniu standardu badań odbioru, gdyż zdaniem części respondentów powinny być one wolne od jakichkolwiek wpływów Państwa. TVP postuluje stworzenie organizacji zarządzającej pomiarem konsumpcji mediów z szerokim udziałem nadawców/wydawców, reklamodawców i domów mediowych. Pojawia się również pomysł stworzenia organu non profit, który zajmowałby się tą kwestią na wzór brytyjskiego BARB. Jedynie Pakiet Niezależnych, reprezentujący lokalnych nadawców radiowych, opowiedział się, aby badanie audytorium prowadziła KRRiT.

Otrzymane stanowiska konsultacyjne:

 

agora.pdf

akces.pdf

atm-grupa.pdf

cyfrowy-polsat.pdf

dr-j_beliczynski_uniwersytet-ekonomiczny-w-krakowie.pdf

emitel.pdf

ewa-szydlowska.pdf

fundacja-widzialni.pdf

grupa-radiowa-agory-eurozet-grupa-rmf-time-s.-a..pdf

iab.pdf

iti-neovison-s.a..pdf

kigeit.pdf

kino-polska.pdf

kipa.pdf

krzysztof-miskowicz.pdf

mediakom.pdf

mediasat.pdf

ministerstwo-cyfryzacji.pdf

pakiet-niezaleznych.pdf

pawel-tutka—hbbtv.pdf

piit.pdf

pike.pdf

piotr-ludwinski.pdf

pirc.pdf

puls-tv.pdf

rada-reklamy.pdf

radio-opole.pdf

stowarzyszenie-polskie-tel.-lokalne-i-regionalne.pdf

tvn.pdf

tvp-s-a.pdf

uke.pdf

uokik.pdf

zppm-lewiatan.pdf

zpr-media.pdf

DAB+DVB-T/T2InstalacjeTV-SAT

4 lata po wprowadzeniu Rozporządzenia Budynkowego

W dniach 22-24 marca 2017 roku, w Centrum Expo XXI w Warszawie, odbyły się XV Międzynarodowe Targi Sprzętu Elektrycznego i Systemów Zabezpieczeń ELEKTROTECHNIKA 2017, które były połączone z Wystawą TELETECHNIKA 2017. Celem tego przedsięwzięcia była popularyzacja branży teletechnicznej oraz promocja wszelkich nowoczesnych standardów budynkowych instalacji telekomunikacyjnych.

4 lata po wprowadzeniu Rozporządzenia Budynkowego

Patronat merytoryczny nad wydarzeniem objęła Polska Izba Radiodyfuzji Cyfrowej, Stowarzyszenie Teletechników Polskich XXI oraz Polska Izba Inżynierów Budownictwa.

Prezentacje specjalistycznych firm instalacyjnych, producentów oraz dostawców miały na celu rozpowszechnienie informacji na temat wymagań wprowadzonych przez nowelizację rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. Ust. Poz. 1289 z 2012 r.),  które obowiązują od 23 lutego 2013 roku. 

Rozporządzenie Budynkowe wymaga wykonywania instalacji telekomunikacyjnych w budynkach wielorodzinnych zawierających między innymi odpowiedniej jakości:

  • zespół anten do odbioru telewizji naziemnej i radia oraz telewizji satelitarnej do odbioru sygnałów z dwóch satelitów, najczęściej skierowanych na Hot Bird i Astrę, wraz z okablowaniem oraz elementami ochrony przed wyładowaniami atmosferycznymi i przepięciami;
  • infrastrukturę kablową łączącą Telekomunikacyjną Szafkę Mieszkaniową z Punktem Styku (punkt kolokacji urządzeń) zawierającą minimum 2 włókna światłowodowe, 2 kable UTP kat. 5 oraz 2 kable współosiowe;
  • węzły dystrybucyjne wykorzystujące profesjonalne systemy multiswitchowe, które umożliwiają pełny dostęp do sygnałów satelitarnych oraz sygnałów cyfrowej telewizji naziemnej DVB-T i radia, a także umożliwiają wielu operatorom kablowym niezależne podłączanie abonentów oraz integrację z instalacjami alarmowymi, domofonowymi i pozostałymi telekomunikacyjnymi.

 

4 lata po wprowadzeniu Rozporządzenia Budynkowego

Wystawa TELETECHNIKA 2017 zgromadziła najlepszych specjalistów projektujących i wykonujących profesjonalne instalacje teletechniczne zgodne z wymaganiami najnowszego rozporządzenia, pracujących w firmach w większości zrzeszonych w Polskiej Izbie Radiodyfuzji Cyfrowej: Comsat, Corab, Diomar, DPM, Elpio, FCA, Komax, Rate Art. i Televes.

Zbiorowe stoisko PIRC
Zbiorowe stoisko PIRC
Zbiorowe stoisko PIRC - 2
Zbiorowe stoisko PIRC

Sponsorami VII edycji wystawy TELETECHNIKA 2017 byli operatorzy satelitarni Astra CEE i Eutelsat oraz firmy: Cyfrowy Polsat, FCA i Rate Art.

Stoisko Astra CEE
Stoisko Astra CEE
Stoisko Eutelsat
Stoisko Eutelsat

Bardzo dużym powodzeniem wśród zwiedzających wystawę cieszył się Quiz Teletechniczny dotyczący znajomości rozporządzenia. 
 

Quiz Teletechniczny prowadzi Grzegorz Ciosk
Quiz Teletechniczny prowadzi Grzegorz Ciosk
Wręczanie nagrody ufundowanej przez Cyfrowy Polsat
Wręczanie nagrody ufundowanej przez Cyfrowy Polsat

Część szkoleniową stanowiły dwie sesje branżowe z zakresu budynkowej instalacji telekomunikacyjnej. W pierwszym dniu warsztatów tematem wiodącym była „Nowoczesna instalacja telekomunikacyjna we współczesnym budownictwie”, natomiast drugiego dnia prelegenci, eksperci i słuchacze szukali odpowiedzi  na pytanie „Dlaczego warto pamiętać o infrastrukturze telekomunikacyjnej przy budowie i remoncie budynków?”.

Jacek Szymczak i Jacek Kosiorek wprowadzają w tematykę warsztatów
Jacek Szymczak i Jacek Kosiorek wprowadzają w tematykę warsztatów

Obydwie sesje cieszyły się ogromnym zainteresowaniem uczestników. Trudno było znaleźć na sali wolne miejsce. 

Uczestnicy warsztatów PIRC
Uczestnicy warsztatów PIRC

Uczestnicy szkolenia otrzymali opracowane przez ekspertów PIRC „Wytyczne do projektowania i budowy instalacji TV, TV-SAT, LAN i  FTTH …”.

Dużą popularnością cieszył się również „Kodeks dobrych praktyk” opisujący instalacje telekomunikacyjne w budynkach wielorodzinnych, wydany przy współpracy z Ministerstwem Administracji i Cyfryzacji, rekomendowany przez STPXXI i PIRC.

Jacek Szymczak opowiada o dobrych praktykach dla budynkowych instalacji telekomunikacyjnych
Jacek Szymczak opowiada o dobrych praktykach dla budynkowych instalacji telekomunikacyjnych

Dwudniowe warsztaty poprzedzały swoimi bardzo ciekawymi prezentacjami Astra CEE i Eutelsat.

Urszula Marzec prezentuje firmę Astra CEE
Urszula Marzec prezentuje firmę Astra CEE
Marlena Dylewska prezentuje firmę Eutelsat
Marlena Dylewska prezentuje firmę Eutelsat

Organizowana w ramach Targów ELEKTROTECHNIKA wystawa obejmowała również prezentację produktów branżowych oraz konkurs na najlepszy wyrób Wystawy TELETECHNIKA 2017.

W ramach VII Wystawy TELETECHNIKA 2017 przyznane zostały nagrody prezentowanym urządzeniom. Po rozpatrzeniu zgłoszonych wniosków i produktów komisja postanowiła przyznać I nagrodę ex aequo:

  • firmie Diomar Sp. z o.o. za system montażowy sprzętu multiswitchowego RACK-SAT 
  • firmie Komax za Moduł Teletechniczny Systemowy Punkt Styku 19”. 

 

4 lata po wprowadzeniu Rozporządzenia Budynkowego

Natomiast nagrodę Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa przyznano firmie Diomar Sp. z o. o. za system montażowy sprzętu multiswitchowego RACK-SAT.

Ponadto wyróżnienie Stowarzyszenia Teletechników Polskich XXI przyznano ex aequo firmie Diomar Sp. z o.o.  za system montażowy sprzętu multiswitchowego RACK-SAT oraz firmie Komax za Komax Moduł Teletechniczny Systemowy Punkt Styku 19”.

Wojciech Sosiński dziękuje za nagrodę przyznaną firmie Diomar
Wojciech Sosiński dziękuje za nagrodę przyznaną firmie Diomar
Jacek Kosiorek dziękuje za nagrodę przyznaną firmie Komax
Jacek Kosiorek dziękuje za nagrodę przyznaną firmie Komax

Podczas uroczystego otwarcia Targów ogłoszone zostały również wyniki konkursu OSOBOWOŚĆ ROKU 2016, zorganizowanego przez organizacje branżowe: KIGE, PIIB, PIRC PSE, PZPO i SEP. Więcej szczegółów na: www.tele-technika.com

Nagrodzeni w konkursie OSOBOWOŚĆ ROKU 2016
Nagrodzeni w konkursie OSOBOWOŚĆ ROKU 2016
Nagrodzeni w konkursie OSOBOWOŚĆ ROKU 2016 - 2
Nagrodzeni w konkursie OSOBOWOŚĆ ROKU 2016 – 2

Nominowanym do Nagrody Osobowość Roku w kategorii OTOCZENIE BIZNESU został również Jacek Silski, Prezes Polskiej Izby Radiodyfuzji Cyfrowej.

Jacek Silski Prezes PIRC - nominowany do Nagrody Osobowość Roku w kategorii OTOCZENIE BIZNESU
Jacek Silski Prezes PIRC – nominowany do Nagrody Osobowość Roku w kategorii OTOCZENIE BIZNESU

Nagrodzone i wyróżnione podczas Wystawy Teletechnika 2017 innowacyjne Systemy RACK-SAT firmy Diomar oraz Systemowe Moduły Teletechniczne firmy KOMAX są ogromnym ułatwieniem przy budowie profesjonalnych Punktów Styku.  Zgodnie z wytycznymi zawartymi w Rozporządzeniu Budynkowym, zaprezentowane rozwiązania w pełni integrują elementy systemu z okablowaniem koncentrycznym, światłowodowym i skrętkowym LAN.

Przedstawione Punkty Styku 19” nie wymagają specjalistycznego programowania oraz projektowania. Są to propozycje kompletnych, gotowych do zainstalowania węzłów dystrybucyjnych wykorzystujących profesjonalne systemy multiswitchowe oparte o urządzenia niemieckiej firmy WISI Communications. Wystarczy podać przy zamówieniu ilość klatek schodowych oraz ilość mieszkań aby otrzymać od producenta gotowy System.

Jacek Kosiorek omawia zalety profesjonalnych Punktów Styku 19” oferowanych przez Diomar i Komax
Jacek Kosiorek omawia zalety profesjonalnych Punktów Styku 19” oferowanych przez Diomar i Komax

Składając serdecznie podziękowania wszystkim uczestnikom warsztatów i wystawy Teletechnika 2017, już teraz zapraszamy do udziału w kolejnej edycji wystawy TELETECHNIKA, która odbędzie się w dniach 31 stycznia -2 lutego 2018 roku.
Do zobaczenia.

Zdjęcia wykonał Wojciech Sosiński.

Zapraszamy również do obejrzenia foto-relacji z wydarzenia: 
www.diomar.pl/targi-teletechnika-2017

DAB+DVB-T/T2TV-SAT

Wniosek do KE o interwencję ws. ustawy abonamentowej

Wniosek do KE o interwencję ws. ustawy abonamentowej. W ocenie siedmiu izb branżowych telekomunikacji i mediów nowelizacja tzw. ustawy abonamentowej, zobowiązująca dostawców płatnej telewizji do przekazywania danych abonentów w celu ściągania abonamentu RTV, może być niezgodna z prawem unijnym. Izby wystosowały wniosek do Komisji Europejskiej o podjęcie interwencji w tej sprawie.

Wniosek do KE o interwencję
Wniosek do KE o interwencję ws. ustawy abonamentowej

W piśmie wysłanym 18 kwietnia 2017 r. Krajowa Izba Gospodarcza, Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji, Krajowa Izba Komunikacji Ethernetowej, Związek Pracodawców Mediów Elektronicznych i Telekomunikacji Mediakom, Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji, Polska Izba Komunikacji Elektronicznej i Związek Pracodawców Prywatnych Mediów poinformowały Komisję Europejską, że planowana regulacja może naruszać istniejące przepisy UE i zaapelowały o wszczęcie działań mających na celu jej zbadanie.
 

– Pragniemy wskazać, że środowisko telekomunikacyjne wyraża głębokie zaniepokojenie i wątpliwości odnośnie zgodności projektu z regulacjami prawnymi oraz wspólnymi wartościami przyjętymi przez Państwa Członkowskie UE. Nasze zastrzeżenia przekazaliśmy bezpośrednio twórcom projektu, jako uczestnicy konsultacji publicznych w ramach procesu legislacyjnego. Skala potencjalnych zagrożeń związanych z projektem wymaga stanowiska Komisji Europejskiej – napisano we wspólnym wniosku.

 

Izby zwracają uwagę na następujące obszary potencjalnych niezgodności:

1. Wprowadzenie nowej pomocy publicznej bez zgłoszenia Komisji Europejskiej

Założenia projektu zmieniają w istotny sposób zasady wsparcia udzielanego mediom publicznym. Obecnie do uiszczania opłaty zobowiązani są użytkownicy odbiorników radiowo-telewizyjnych, którzy dokonali ich rejestracji. Po wejściu w życie projektu, kryterium wyznaczania osób zobowiązanych znacząco się zmieni, gdyż będzie dodatkowo obejmowało abonentów usługi płatnej telewizji. Tegu typu rozwiązanie należy uznać za wprowadzenie nowej pomocy publicznej. Zgodnie z odpowiednimi regulacjami UE nowa pomoc publiczna nie może zostać wprowadzona w życie do czasu podjęcia przez Komisję decyzji zezwalającej na taką zmianę. Tymczasem ustawodawca z góry założył, że nie będzie zgłaszał projektu ustawy Komisji Europejskiej, aby ta mogła podjąć stosowną decyzję. Dodatkowo, domniemanie przyjęte w ustawie, zakładające że posiadanie umowy na usługę telewizji jest równoznaczne z używaniem odbiornika radiowo-telewizyjnego jest niemożliwe do obalenia i stanowi fikcję prawną. Konsekwencją tej fikcji jest istotne zwiększenie liczby osób zobowiązanych do płacenia opłaty abonamentowej. Każdy abonent płatnej usługi telewizji będzie bowiem de facto zobowiązany do jej uiszczania, niezależnie od tego czy odbiornika radiowo-telewizyjnego rzeczywiście używa, czy też nie.

2. Naruszenie zasady neutralności technologicznej

Ustawa abonamentowa narusza także jedną z fundamentalnych zasad prawodawstwa unijnego w zakresie telekomunikacji – zasadę neutralności technologicznej, a tym samym ogranicza swobodę konkurencji. Do przekazywania danych zobowiązana zostanie tylko wybrana grupa przedsiębiorców, a do uiszczania opłaty abonamentowej zobowiązani będą wybrani obywatele. Korzystanie z usług dostawców telewizji płatnej będzie bowiem w praktyce obarczone obowiązkiem uiszczania dodatkowej opłaty abonamentowej (niezależnie od opłaty należnej dostawcy usługi) oraz będzie skutkować ograniczoną ochroną danych osobowych i prywatności. Co istotne, w planowanej ustawie różnicowanie sytuacji prawnej poszczególnych grup usługodawców następuje w oparciu o stosowaną przez nich technologię, a nie w oparciu o obiektywne, niezależne od stosowanej technologii kryteria.

3. Niezgodne z prawem przetwarzanie danych osobowych

Projekt jest niezgody z założeniem, że dane osobowe mogą być przetwarzane tylko wówczas gdy jest to konieczne dla realizacji zadania wykonywanego w interesie publicznym lub dla wykonywania władzy publicznej przekazanej administratorowi danych lub osobie trzeciej, przed którą ujawnia się dane. Poczta Polska, która ma zajmować się egzekwowaniem opłaty abonamentowej, może wykonywać swoje zadania także bez korzystania z baz danych osobowych dostawców usług telewizji – tak, jak działo się do tej pory. Co więcej, sytuacja, gdzie podmiotem, któremu abonent przekazuje dane i który nimi zarządza jest dostawca telewizji, a podmiotem wykonującym zadania w interesie publicznym jest Poczta Polska, oznacza, że nie jest spełnione kryterium wykonywania władzy publicznej/zadania w interesie publicznym przez podmiot, któremu ujawnia się dane osobowe.

4. Niedopuszczalna zmiana celu przetwarzania danych abonenta

W przypadku wejścia w życie projektowanych przepisów dojdzie do niedopuszczalnej zmiany celu przetwarzania danych osobowych abonenta. Abonent przekazuje bowiem swoje dane osobowe dostawcy usługi telewizji na potrzeby świadczenia tej usługi. Po wejściu w życie nowej regulacji, dane te zostaną przekazane dalej w celu kontroli ściągalności abonamentu RTV. Jest to niezgodne z dyrektywą UE mówiącą, że dane osobowe muszą być gromadzone do określonych, jednoznacznych i legalnych celów oraz nie mogą być poddawane dalszemu przetwarzaniu w sposób niezgodny z tym celem.

5. Wątpliwe prawnie nowe obowiązki dostawców usług telewizji

Planowane przepisy budzą również wątpliwości w zakresie, w jakim nakładają nowe obowiązki na dostawców usługi telewizji. Konieczność przekazywania zgłoszeń i danych abonentów operatorowi pocztowemu na potrzeby poboru opłaty abonamentowej wykracza poza obowiązki spoczywające na dostawcach telewizji opisane w przepisach unijnych. Co więcej, nakłada je na tylko wybranych przedsiębiorców telekomunikacyjnych.

W konsultacjach społecznych do projektu ustawy abonamentowej, nakładającej na dostawców płatnej telewizji obowiązek udostępnienia danych swoich klientów operatorowi wyznaczonemu, czyli Poczcie Polskiej w celu kontroli ściągalności abonamentu RTV, udział wzięły 33 instytucje. Reprezentowały one stronę rządową, stowarzyszenia i organizacje społeczne oraz media. W trakcie konsultacji zgłosiły łącznie aż 279 różnego kalibru uwag i zastrzeżeń, dotyczących przede wszystkim nierównego traktowania różnych grup obywateli i przedsiębiorstw, ochrony danych osobowych. Istotne uwagi do projektu zgłosiły także same Poczta Polska oraz Telewizja Polska.