TVP Muzyka i TVP Klasyka to dwa nowe projekty, nad którymi pracuje Telewizja Polska, nieoficjalnie dowiedziały się wirtualnemedia.pl.
Oba te kanały, o charakterze muzycznym, miałyby trafić do oferty operatorów płatnej telewizji.
TVP Muzyka i TVP Klasyka – nowe kanały od TVP
TVP Muzyka ma emitować teledyski polskich wykonawców związanych m.in. ze sceną alternatywną.
Natomiast TVP Klasyka ma być kierowana do miłośników muzyki klasycznej i operowej.
Ramówka tego kanału ma obfitować w spektakle operowe i baletowe, operetki oraz koncerty, nagrywane w teatrach i podczas ważnych wydarzeń kulturalnych.
Zarówno TVP Muzyka, jak i TVP Klasyka mają pokazywać także filmy dokumentalne i programy muzyczne.
Na razie nie wiadomo, kiedy TVP Muzyka i TVP Klasyka wystartują. Nad nowymi projektami pracuje redakcja TVP Kultura.
Kanały TVP w MUX 8 dopiero w 2018. Maciej Stanecki, wiceprezes TVP, powiedział w programie Michała Niewiadomskiego „#rzeczobiznesie”, że nadawca planuje podpisanie umowy z EmiTelem na emisję w MUX 8 naziemnej telewizji cyfrowej w przyszłym roku.
Kanały TVP w MUX 8 dopiero w 2018
Maciej Stanecki powiedział, że TVP jest zdeterminowana, żeby jak najszybciej nadawać program na MUX 8, obok czterech nowych nadawców. Dodał jednak, że jakość tego sygnału jest bardzo niska, a problemy dotyczą m.in. dźwięku, a także polaryzacji, przez co wiele anten wymaga przestawiania. Podkreślił, że sygnał wciąż w niewielkim stopniu dociera do odbiorców.
– Zakładamy, że sytuacja może się poprawić do przyszłego roku. W takiej perspektywie planujemy podpisanie umowy [z EmiTelem – przyp. red.] i uruchomienie kanałów – powiedział Maciej Stanecki, wiceprezes TVP.
Przypomnijmy, że TVP ma do dyspozycji w MUX 8 trzy sloty, które może przeznaczyć na trzy kanały SD lub jeden kanał HD i jeden kanał SD.
Kanały TVP w MUX 8 dopiero w 2018
Podpisanie umowy z EmiTelem wiąże się jednak z wielomilionową inwestycją ze strony TVP.
Nadawca wstrzymuje się na razie z wejściem na MUX 8, mimo że nadawane są już tam cztery kanały od nadawców komercyjnych.
TVP tłumaczy tę decyzję m.in. słabym dotarciem ósmego multipleksu do widzów.
Choć to właśnie TVP po wejściu na MUX 8 mogłaby znacząco wpłynąć na wzrost zainteresowania tym bezpłatnym pakietem nadawanym w pasmie VHF.
Telewizja publiczna, w odróżnieniu od nowych nadawców komercyjnych, którzy oferują już swoje stacje w MUX 8, ma znacznie większe możliwości jeśli chodzi o skuteczność ewentualnych kampanii informacyjnych.
To właśnie TVP przed kilkoma laty była motorem napędowym przy cyfryzacji telewizji naziemnej.
Również w tym przypadku jej misją powinno być zapewnienie dodatkowych bezpłatnych kanałów dla widzów.
8 maja, kilka dni później niż pierwotnie zapowiadano, doszło do wyłączenia przekazu kanałów TVP ABC i TVP Historia z dotychczasowych parametrów technicznych. Kanały są na nowym transponderze od połowy marca (oficjalnie od 5 kwietnia, wcześniej testowano emisję), więc był ponad miesiąc czasu na przejście na odbiór z niego. Jeśli ktoś 8 maja stracił dostęp do kanałów TVP ABC lub TVP Historia z satelity – należy wyszukać stacje z nowego tp.
Widzowie zyskali kilka dni, gdyż początkowo mówiono o 5 maja. Ale jako że wypadało to w piątek i w trakcie długiego weekendu – można było podejrzewać, że operacja delikatnie się przesunie.
Jest to już niemal koniec przenosin kanałów TVP, przynajmniej wg aktualnie dostępnych informacji – trwa już tylko równoległa emisja kanału TVP HD. On pojawił się na nowym transponderze 28 kwietnia i na starej częstotliwości zostanie do 30 czerwca br. – jest jeszcze blisko dwa miesiące na przejście na odbiór z nowego tp.
„Znacząca poprawa poboru opłat abonamentowych mogłaby nastąpić przynajmniej przez ułatwienie identyfikacji odbiorników radiowych w samochodach” – czytamy w piśmie TVP przesłanym do wiceministra kultury Pawła Lewandowskiego. Telewizja Polska odnosi się w tym dokumencie, podpisanym przez Jacka Kurskiego, do założeń proponowanej nowelizacji ustawy abonamentowej.
Abonament RTV od… samochodu
Przypomnijmy, że nowelizacja ustawy o abonamencie RTV zakłada uszczelnienie systemu poboru opłat w oparciu o dane osobowe uzyskane od operatorów sieci kablowych i platform satelitarnych. Ministerstwo kultury liczy na dodatkowe 730 mln zł od 2,8 mln gospodarstw. Aktualnie prowadzone są konsultacje w sprawie nowelizacji. Swoje stanowisko zajęli operatorzy płatnej telewizji, tacy jak Cyfrowy Polsat i nc+, izby samorządu gospodarczego mediów i telekomunikacji, Poczta Polska, GIODO czy Urząd Komunikacji Elektronicznej. Teraz swój głos zabiera TVP.
Z informacji uzyskanych przez „Dziennik Gazetę Prawną” wynika, że Telewizja Polska z niechęcią podchodzi do pomysłu abolicji dla abonamentowych dłużników. Z opłatami zalega ponad 2 mln gospodarstw domowych na łączną kwotę ponad 3 mld zł, więc jest o co walczyć.
– W kontekście aktualnego projektu proponujemy zastosowanie abolicji co najwyżej do tych zobowiązanych, którzy w określonym czasie po wejściu w życie nowelizacji zarejestrują odbiorniki (np. 3 miesiące) i uiszczą opłatę abonamentową za wskazany okres (np. za 6 miesięcy). W przeciwnym razie z obowiązku publicznoprawnego tych, którzy się od niego uchylali, nastąpiłoby bez dostatecznego usprawiedliwienia i bez ich motywowania do wykonania w przyszłości niedopełnionej dotąd powinności – czytamy w stanowisku TVP.
Abonament RTV od… samochodu
Telewizja Polska podsuwa także pomysł uszczelnienia systemu poboru opat abonamentowych od radioodbiorników. Wszystko to na podstawie domniemania, że w każdym samochodzie zainstalowane jest radio. TVP chce udostępnienia Poczcie Polskiej informacji o właścicielach pojazdów z Centralnej Ewidencji Pojazdów. Według TVP, korespondowałoby to z już istniejącym rozwiązaniem uprawniającym Pocztę do dostępu do danych z rejestru PESEL.
– Bardzo mało efektywny jest pobór opłat abonamentowych od firm i instytucji. W tym zakresie, a także w odniesieniu do gospodarstw domowych innych niż korzystające z usług telewizji płatnej, znacząca poprawa poboru opłat abonamentowych mogłaby nastąpić przynajmniej przez ułatwienie identyfikacji odbiorników radiowych w samochodach – czytamy w dokumencie TVP.
Zdaniem wielu ekspertów, taki pomysł może jeszcze bardziej skomplikować system poboru opłat abonamentowych. Co z autami wynajmowanymi albo leasingowanymi? Co z autami firmowymi?
W przyszłym tygodniu planowana jest konferencja uzgodnieniowa w sprawie nowelizacji. Potem projekt zostanie skierowany do Komitetu Rady Ministrów.
TVP poszerzy ofertę programów o tematyce religijnej. Zarząd Telewizji Polskiej podjął uchwałę o ogłoszeniu naboru projektów audycji telewizyjnych o tematyce religijnej, przeznaczonych do emisji na antenach TVP. Nadawca zaprasza twórców do składania projektów w kategoriach: magazyn rodzinny, magazyn młodzieżowy i felieton – komentarz do niedzielnej Ewangelii.
Celem naboru jest pozyskanie przez TVP praw do realizacji projektów. Autorom wyłonionych w wyniku naboru projektów dodatkowo może zostać zaproponowana możliwość współpracy przy ich realizacji.
Nabór dotyczy projektów cyklicznych audycji telewizyjnych w trzech kategoriach:
magazyn rodzinny (o czasie trwania jednego odcinka 25 min),
magazyn młodzieżowy (o czasie trwania jednego odcinka 25 min),
felieton – komentarz do niedzielnej Ewangelii (o czasie trwania jednego odcinka 5 min).
Termin składania zgłoszeń upływa 12 kwietnia 2017 roku. Więcej informacji na stronach internetowych TVP.
W ramach przygotowań do transmisji nadchodzących igrzysk olimpijskich, Discovery Communications poinformowało o podpisaniu z Telewizją Polską umowy sublicencyjnej dotyczącej tego wydarzenia sportowego. Zgodnie z nią, TVP otrzyma od Discovery Communications na zasadzie sublicencji wyłączne prawa w kanałach otwartych do materiałów audiowizualnych z Zimowych Igrzysk Olimpijskich 2018 i Letnich Igrzysk Olimpijskich 2020.
Ponadto TVP uzyska prawa cyfrowe do transmisji nadawanych w sposób linearny oraz ograniczone prawa do retransmisji, a także skrótów najważniejszych wydarzeń. Jednocześnie Eurosport, kanał z portfolio Discovery, zachowa pełne prawa do transmisji igrzysk w telewizji płatnej oraz poprzez swoje platformy cyfrowe.
Zawarcie porozumienia to świetna wiadomość dla wszystkich, którzy pasjonują się igrzyskami olimpijskimi. Jeszcze większa liczba kibiców będzie mogła śledzić sportowe zmagania sportowców i przeżywać każdą minutę tej wyjątkowej imprezy sportowej. Cieszymy się z nawiązania współpracy z Telewizją Polską i innymi naszymi partnerami, dzięki czemu będziemy mogli zapewnić niezapomniane sportowe wrażenia widzom całego regionu
Igrzyska olimpijskie to wydarzenie bardzo ważne dla milionów Polaków. Dzięki zawartej umowie z TVP polscy widzowie będą mogli wybierać z bogatej oferty programowej – dostępnej zarówno w telewizji niekodowanej, kanałach tematycznych, a także na platformach cyfrowych i środowisku internetowym. Nigdy wcześniej nie mieli oni tak wielu możliwości kibicowania swoim idolom w ich olimpijskiej przygodzie
– powiedział Adam Widomski, dyrektor Eurosportu w Polsce.
Telewizja Polska będzie towarzyszyła polskim sportowcom podczas kolejnych igrzysk olimpijskich. Imprezy sportowe z udziałem Polaków to wielkie narodowe święto. Dlatego misyjnym obowiązkiem publicznego nadawcy jest relacjonowanie tych najważniejszych wydarzeń sportowych, przy dbałości o najwyższą jakość realizowania transmisji. Przy EURO 2016 pokazaliśmy, że potrafimy to znakomicie połączyć!
– powiedział Jacek Kurski, prezes TVP.
Igrzyska olimpijskie to najważniejsze sportowe zawody świata. Telewizja Polska relacjonuje je od 1960 roku od Igrzysk w Rzymie. Wartością nadrzędną jest humanizm olimpijski, który przez ponad 100 lat nie stracił swoich uniwersalnych treści
– powiedział Włodzimierz Szaranowicz, dyrektor TVP Sport.
Discovery Communications posiada wyłączne prawa do transmisji igrzysk olimpijskich na terenie 50 krajów Europy od 2018 roku aż po igrzyska w 2024 roku. Porozumienie z TVP to szesnasta umowa sublicencyjna po partnerstwach z nadawcami w Austrii (ORF), na Białorusi (Belarus National State Broadcasting), w Chorwacji (HRT), Czechach (Ceska Televize), Finlandii (YLE), na Węgrzech (MTVA), w Irlandii (RTE), Holandii (NOS), Słowenii (RTV Slovenija), na Słowacji (RTVS), w Szwajcarii (SRG SSR) oraz Wielkiej Brytanii (BBC).
Według informacji „Rzeczpospolitej”, zarząd TVP postawił start kanałów w MUX 8 naziemnej telewizji cyfrowej pod znakiem zapytania. Ich uruchomienie znajduje się podobno na liście inwestycji, z których będzie zmuszony w tym roku zrezygnować, jeśli politycy nie zapewnią TVP wyższych wpływów z abonamentu. Operator MUX 8, spółka EmiTel, złożyła w Urzędzie Komunikacji Elektronicznej (UKE) wniosek o wydanie decyzji rezerwacyjnej, która zobowiązałaby Telewizję Polską do uruchomienia kanałów w nowym multipleksie. Decyzja wydana przez UKE musiałaby zawierać termin, w jakim TVP byłaby zobowiązana uruchomić swoje kanały.
W MUX 8 nadawane są obecne 4 kanały SD – Zoom TV, Nova TV, Metro TV i WP. Mają do nich dołączyć 2 kanały SD lub 1 kanał SD i jeden kanał HD od TVP. Nadal nie wiadomo, kiedy te stacje wystartują. Nie wiadomo również, jakie to będą kanały.
Jak wyjaśnił Maciej Stanecki, wiceprezes zarządu TVP, w projekcie budżetu na 2017 roku przewidziano tzw. rezerwę koncesyjną, z której spółka mogłaby opłacać koncesje ewentualnych nowych naziemnych kanałów, a także kwoty należne wtedy EmiTelowi za naziemną dystrybucję. Rezerwa nie pokryłaby jednak wszystkich kosztów nadawania takich kanałów, podaje „Rzeczpospolita”.
Za nadawanie jednego kanału w MUX 8 komercyjni nadawcy płacą EmiTelowi rocznie ok. 7 mln zł. Oznacza to, że po uruchomieniu kanałów TVP w tym multipleksie przychody EmiTela z tego tytułu mogłyby wzrosnąć o ok. 21 mln zł rocznie. Tu warto dodać, że nie tylko EmiTel może czuć się pokrzywdzony z powodu braku kanałów TVP w MUX 8. Tracą na tym również nadawcy komercyjni, którzy zapewne notowaliby lepsze wyniki oglądalności, gdyby TVP po wejściu na MUX 8 zdecydowała się na przeprowadzenie kampanii informacyjnej, zachęcającej widzów do odbioru nowego multipleksu. Kolejną niezadowoloną z braku postępów w tym temacie grupą są instalatorzy tv-sat, którzy po wzroście zainteresowania widzów nowym MUX-em, mieliby do czynienia ze wzrostem liczby zleceń, nie mówiąc już o samych widzach, którzy bez wątpienia ucieszyliby się z 2-3 nowych, bezpłatnych kanałów.
Prezes TVP, Jacek Kurski, powiedział w wywiadzie dla wirtualnemedia.pl, że chce zaproponować zarządowi konsolidację niektórych kanałów.
Jego zdaniem, „jest ich po prostu za dużo”.
Jednocześnie poinformował, że Telewizja Polska wycofała się z pomysłu uruchomienia drugiego kanału sportowego.
Zgodnie z tą koncepcją, jeden z nich miałby być dostępny w DVB-T, a w drugi u operatorów sieci kablowych i platform satelitarnych. Tak się nie stanie.
TVP ma za dużo kanałów
Nie będzie nowych kanałów tematycznych TVP?
Jak powiedział Jacek Kurski, TVP odchodzi od dogmatu, że zwielokrotnienie kanałów tematycznych zwiększa siłę rażenia telewizji publicznej. Jego zdaniem, uruchomienie każdego kolejnego kanału tematycznego odbywa się kosztem anteny głównej. Co więcej, Kurski chce zaproponować zarządowi TVP (zarząd jest dwuosobowy: prezes Jacek Kurski + wiceprezes Maciej Stanecki) konsolidację niektórych kanałów. Uważa, że„jest ich po prostu za dużo”. Na razie nie wiadomo, jakie kanały miał na myśli. Obecnie Telewizja Polska ma w ofercie takie kanały tematyczne, jak TVP Info, TVP Seriale, TVP ABC, TVP Rozrywka, TVP Historia, TVP Sport i TVP Kultura.
TVP nie uruchomi drugiego kanału sportowego
Jacek Kurski powiedział, że TVP nie będzie się rozdrabniać na dwa kanały sportowe. Przypomnijmy, że dla drugiego kanału rozważne były nazwy TVP Sport Max lub TVP Sport Premium. Jednak aby TVP Sport mógł pojawić się w DVB-T, niezbędna jest renegocjacja umów z operatorami kablowymi. Prezes TVP powiedział w wywiadzie, że jest zwolennikiem umieszczenia TVP Sport HD w MUX 3, czego skutkiem byłoby przesunięcie TVP Kultura i TVP Historia do MUX 8. Byłoby to możliwe, jeśli z początkiem 2017 roku obowiązywać zaczęłaby nowelizacja ustawy abonamentowej.
– Jeśli nowelizacja zapewni finansowanie na takim poziomie, na który liczymy, to będzie opłacało się odejść od umów reemisyjnych z kablówkami i wejść z dużą ofertą na otwarty kanał na multipleksie – powiedział Jacek Kurski na temat ewentualnego wprowadzenia TVP Sport do DVB-T (za wirtualnemedia.pl).
Jakie kanały TVP trafią do MUX 8?
2 grudnia 2016 roku oferta kanałów komercyjnych w MUX 8, obejmująca Zoom TV, Nowa TV, WP1 i Metro, będzie kompletna. Nadal nie wiadomo jednak, jakie kanały do ósmego multipleksu wprowadzi TVP. Choć, jak powiedział prezes TVP, nadawca wkrótce się do tego odniesie.
– Do tej pory TVP nie musiała się do tego odnosić, bo multipleks ósmy nie był uruchomiony. Pozostali nadawcy czekali na nasze propozycje. Teraz ruszają bez nas. Wkrótce się do tego odniesiemy – powiedział Jacek Kurski (za wirtualnemedia.pl).
Oficjalne stanowisko Telewizji Polskiej w sprawie MUX 8 jest takie, że nie podjęto jeszcze decyzji, jakie kanały zostaną umieszczone przez TVP w tym multipleksie. Jednak, jak nieoficjalnie dowiedziała się „Wyborcza”, prawdopodobnie będzie to jeden kanał HD i jeden kanał SD, a nie trzy kanały SD. Jakie to będą stacje?
Informator „Wyborczej” pracujący w Telewizji Polskiej, powiedział, że w TVP pojawiają się głosy, iż do MUX 8 przeniesione mają zostać dwa kanały dotychczas już nadawane w DVB-T – TVP Polonia i TVP Kultura – z tym, że TVP Kultura byłaby nadawana w HD.
TVP Polonia i TVP Kultura są obecnie dostępne w MUX 3. Po przeniesieniu ich do MUX 8, w trzecim multipleksie zwolnią się dwa tzw. sloty. Jak powiedział informator „Wyborczej”, najprawdopodobniej TVP Info rozpocznie nadawanie w HD, a drugie miejsce zajmie nowy kanał TVP. Miałby to być albo kanał dokumentalny, albo lifestyle’owy. Według informatora „Wyborczej”, prawdopodobne jest, że będzie to ten pierwszy.
Jak dowiedział się niedawno „Presserwis”, Telewizja Polska rozważa uruchomienie dwóch nowych kanałów – TVP Nostalgia i TVP Życie, jednak nie byłyby one przeznaczone dla naziemnej telewizji cyfrowej.