TELE TECHNIKA

DLA CIEBIE DLA DOMU DLA FIRMY

opłata audiowizualna

DVB-T/T2

Kto zapłaciłby 100 zł, a kto 2000 zł składki audiowizualnej?

W związku z prowadzonymi ostatnio konsultacjami na temat propozycji opłat abonamentowych, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji przypomniała projekt składki audiowizualnej, który został przedstawiony 1 grudnia 2015 roku. Wynika z tego, że KRRiT nadal opowiada się za wprowadzeniem składki audiowizualnej w wysokości 8,33 zł miesięcznie od płatnika PIT, a nie 6,33 zł, jak ostatnio sugerował portal „WP money”.

KRRiT na posiedzeniu 1 grudnia 2015 r. przyjęła dokument „Nowy model funkcjonowania mediów publicznych w Polsce”. KRRiT przekazała dokument przedstawicielom rządu i parlamentarzystom. Obecnie chce zapoznać z nim opinię publiczną.

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, chcąc uczynić debatę o funkcjonowaniu mediów w Polsce rzeczową i opartą na analizie różnych aspektów funkcjonowania mediów publicznych w demokratycznym państwie, przekazała niniejsze opracowanie Prezesowi Rady Ministrów, Ministerstwu Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministrowi Skarbu Państwa, Ministrowi Cyfryzacji, Prezydium Sejmu i Senatu, klubom parlamentarnym oraz prezydiom Senackiej i Sejmowej Komisji Kultury.

Opracowanie zostało przygotowane przez Departament Strategii we współpracy z Departamentem Mediów Publicznych, Departamentem Budżetu i Finansów Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, Biuro Kontrolingu i Restrukturyzacji TVP SA oraz firmy: Trusted Information Consulting, InterService, Handikap Audyt.

Dokument w zasadniczej części poświęcony jest zdefiniowaniu misji mediów publicznych czyli zadań, jakie nakłada na nie ustawa o radiofonii i telewizji, sposobowi ich finansowania oraz mechanizmowi monitorowania i rozliczania.

Od początku obecnej kadencji, we współpracy z Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz nadawcami publicznymi i gronem ekspertów z dziedziny ekonomii, informatyki i rynku mediów, KRRiT prowadziła prace zmierzające do opracowania nowego modelu funkcjonowania mediów publicznych w Polsce.

W efekcie tych prac powstała propozycja ustalenia składki audiowizualnej jako daniny publicznej i zobowiązania do jej uiszczania osób identyfikowanych jako płatnicy podatku dochodowego PIT, osób identyfikowanych jako ubezpieczeni w KRUS oraz instytucji uiszczających podatek CIT. Rejestr tych podmiotów mógłby powstać na bazie istniejących rejestrów referencyjnych prowadzonych przez instytucje publiczne (Ministerstwo Finansów, KRUS uzupełnione o bazę PESEL). KRRiT zaprojektowała również organizację i sposób działania operatora pobierającego opłatę, ustaliła koszty związane z obsługą rejestru oraz wskazała korzyści wynikające z przyjęcia proponowanych rozwiązań. W oparciu o powyższe ustalenia dokonano obliczenia składki audiowizualnej i ustalenia sposobu jej waloryzacji.

Najważniejsze założenia nowego modelu funkcjonowania mediów publicznych – prezentacja

KRRiT wyraża pogląd, że niezbędnym elementem reformy mediów publicznych, po zapewnieniu im odpowiedniego sposobu finansowania jest ograniczenie przez nie działalności reklamowej, tak aby mogły skoncentrować się na realizacji zadań publicznych. Przeanalizowano więc możliwe scenariusze redukcji czasu reklamowego w mediach publicznych wraz z obliczeniem skutków finansowych takich zmian.
 
Poszukując zobiektywizowanych kryteriów obliczania poziomu finansowania mediów publicznych, KRRiT dokonała analizy sytuacji mediów publicznych w Unii Europejskiej. Do grupy porównawczej włączono kraje o podobnej historii transformacji, zbliżonym poziomie ekonomiczno-demograficznym oraz kraje, w których media są postrzegane jako modelowe.

KRRiT przeprowadziła też analizę obecnego sposobu wykonywania misji przez telewizję i radiofonię publiczną. Informacje na temat liczby i charakteru nadawanych programów, ich struktury gatunkowej i tematyki audycji a także udziału premier i powtórek, źródeł i rodzajów produkcji oraz działalności pozaantenowej, w tym w szczególności w tzw. nowych mediach porównano z informacjami o działalności nadawców europejskich dzięki ankiecie, jaką TVP SA przeprowadziła wśród członków Europejskiej Unii Nadawców w maju i czerwcu 2015 roku.

Kolejną istotną kwestią było określenie kosztów, jakich do roku 2020 będzie wymagała realizacja zadań publicznych, przy założeniu zmiany sposobu finansowania mediów i właściwego rozwoju ich oferty programowej tak. W tym celu KRRiT zwróciła się do TVP, a za jej pośrednictwem do Polskiego Radia SA i rozgłośni regionalnych Polskiego Radia z prośbą o przedstawienie katalogu projektowanych zadań oraz inwestycji w perspektywie najbliższych 5 lat wraz z wyliczeniem, jakie środki publiczne powinny zostać zaangażowane do sfinansowania założonych celów. Na podstawie tych informacji możliwe było ustalenie kwot niezbędnego finansowania publicznego dla poszczególnych spółek mediów publicznych w perspektywie średniookresowej.

Zdecydowane zwiększenie strumienia środków publicznych skierowanych do mediów publicznych oznacza nie tylko uatrakcyjnienie ich programu. Środki te będą oddziaływały na gospodarkę, w szczególności na rynek producentów audiowizualnych, rynek nadawania i nowych technologii, a także będą miały pozytywny wpływ na rynek pracy. Symulację takich efektów KRRiT przedstawiła na zakończenie przedkładanego opracowania.

Ważnym problemem, łączącym się z modelem programowania i finansowania mediów jest sposób wyboru i kontroli władz mediów publicznych w kontekście ich reprezentatywności społecznej i legitymacji politycznej. Wymaga to pogłębionej analizy funkcjonowania zarządów, rad nadzorczych i w szczególności pluralistycznych rad programowych. KRRiT od kilku lat działa w kierunku zwiększenia kompetencji i odpowiedzialności tych rad, ale dodanie wagi temu pluralistycznemu ciału wymaga zmian na poziomie ustawowym. 

Analiza dotycząca zmian w strukturze zarządzania powinna wziąć pod uwagę instytucjonalne otoczenie mediów publicznych. Są to Parlament, ministerstwa Skarbu, Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Cyfryzacji i Finansów, wyższe uczelnie akademickie, partie polityczne, środowiska twórcze. Nie mniej istotne są rynkowe i technologiczne punkty odniesienia kształtujące modele współczesnych mediów. Niniejsze opracowanie tym się nie zajmuje.

Wszystkie ważne aspekty funkcjonowania mediów publicznych powinny być przedmiotem ciągłych analiz oraz szerokiej, jawnie prowadzonej debaty publicznej.

Nowy model funkcjonowania mediów publicznych w Polsce – pełna wersja dokumentu

Projektowane wpływy ze składki audiowizualnej

Rodzaj płatnika

Liczba podmiotów

Wysokość składki miesięcznej

Wysokość składki rocznej

Roczne wpływy

PIT

26 314 591

8,33

100,00

2 631 459 100,00

KRUS

1 318 632

8,33

100,00

131 863 200,00

CIT

375 130

166,66

2000,00

750 260 000,00

Organizacje

4 500

33,32

399,84

1 800 000,00

Razem

3 515 382 300,00

Źródło: InterService, Koncepcja kryteriów ustanowienia oraz kalkulacji optymalnego poziomu finansowania mediów publicznych w Polsce, czerwiec 2015 r. 

DAB+DVB-T/T2InternetRadio FMRadio naziemneTVP

Opłata audiowizualna: 6,33 zł miesięcznie?

6,33 zł miesięcznie od każdego podatnika – tyle według Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji (KRRiT) powinna wynosić opłata audiowizualna, która miałaby zastąpić obecny abonament RTV. Propozycja KRRiT w sprawie finansowania mediów publicznych ma zostać przesłana do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Nową opłatę musiałyby wnosić prawdopodobnie także firmy i przedsiębiorcy.

Opłata audiowizualna: 6,33 zł miesięcznie?

KRRiT zaproponowała, by nowa opłata audiowizualna wynosiła 80 zł rocznie. Byłaby ona doliczana do PIT. Dziś teoretycznie trzeba płacić 22,70 zł miesięcznie (272 zł rocznie) za telewizor, ale od gospodarstwa domowego. Co z małżeństwami, które rozliczają się wspólnie? Czy powinny uiszczać nową opłatę tylko raz czy podwójnie?

Krajowa Rada wystąpiła do Ministerstwa Finansów z prośbą o informacje o liczbie osób prowadzących działalność gospodarczą. Można się zatem spodziewać, że również przedsiębiorcy będą musieli płacić nową składkę.

Osobno Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego zapowiada przedstawienie projektu w sprawie abonamentu RTV w ciągu 2-3 tygodni, poinformował wicepremier i szef resortu Piotr Gliński.

Na chwilę obecną trudno komentować przedstawione przez „WP money” doniesienia, ponieważ pomysłów na abonament RTV było już wiele, w tym taki, by opłatę uiszczać wraz z rachunkiem za prąd. Trzeba uzbroić się w cierpliwość i czekać na bardziej szczegółowe informacje.
 

Ile TVP i Polskie Radio mogą dostać z nowej opłaty audiowizualnej?
Rodzaj płatnika Liczba podmiotów Opłata miesięcznie Opłata rocznie Roczne wpływy
PIT 26 314 591 6,33 zł 80 zł 2 mld 105 mln zł
KRUS 1 318 632 6,33 zł 80 zł 105 mln zł
CIT 375 130 126,60 zł 1 519 zł 570 mln zł
Organizacje 4 500 25,32 zł 304 zł 1,4 mln zł
Razem       2 mld 781 mln zł

Źródło: szacunki WP money

DAB+DVB-T/T2TV-SAT

Nie będzie opłaty audiowizualnej od 2017

Wiceminister kultury Krzysztof Czabański poinformował, że tak zwana duża ustawa medialna nie wejdzie w życie 1 lipca 2016 roku, jak pierwotnie planowano. I, co istotne, zapowiadana składka audiowizualna zastępująca abonament RTV nie zacznie obowiązywać od 2017 roku. Za to, w międzyczasie uchwalona ma zostać tak zwana ustawa pomostowa, zakładająca powołanie Rady Mediów Narodowych.

Dlaczego duża ustawa medialna nie wejdzie 1 lipca br. w życie?

Jak poinformował Czabański, planowane zmiany w przepisach wymagają notyfikacji Unii Europejskiej, która może potrwać od 8 do 18 miesięcy lub nawet dłużej. Wcześniej jednak planowane jest wprowadzenie tak zwanej ustawy pomostowej, która pozwoli na przygotowanie pakietu ustaw medialnych, rozpatrywanego aktualnie w podkomisji. Celem jest, aby ten pakiet uwzględniał zgłaszane przez Unię Europejską uwagi.

Ustawa pomostowa już w Sejmie

Wiceminister kultury poinformował, że projekt ustawy pomostowej autorstwa PiS trafił do Sejmu we wtorek, 7 czerwca. Jak wiadomo, mała ustawa medialna przestanie obowiązywać 30 czerwca. W jej miejsce zamiast planowanej dużej ustawy medialnej ma wejść właśnie ustawa pomostowa. Ma być rozpatrywana na kolejnym posiedzeniu Sejmu, za dwa tygodnie. Według jej założeń, Rada Mediów Narodowych będzie składać się z pięciu członków, w tym dwa miejsca będą gwarantowane dla opozycji. Co ciekawe, ustawa zakłada Projekt zakłada zmniejszenie liczby członków KRRiT do trzech osób (obecnie jest 5 członków).

Co ze składką audiowizualną?

Kwestia zmiany finansowania mediów publicznych ma być zawarta w kolejnej ustawie pomostowej przygotowywanej przez PiS. Jak poinformował Czabański, będzie ona najprawdopodobniej nowelizacją obecnie obowiązującej ustawy abonamentowej. Celem jest zwiększenie ściągalności abonamentu RTV w ramach obowiązujących przepisów zanim wprowadzona zostanie duża ustawa medialna.

Jedno jest pewne, co potwierdził Czabański, że przepisy dotyczące pobierania składki audiowizualnej wraz z rachunkiem za prąd nie wejdą w życie od 2017 roku.

DAB+DVB-T/T2TV-SAT

Polacy mówią NIE opłacie audiowizualnej

Jak wiadomo dotychczasowy abonament RTV ma od 2017 roku zastąpić tzw. opłata audiowizualna. Byłaby obowiązkowa dla wszystkich gospodarstw domowych (z wyjątkami), niezależnie od tego, czy posiadają radio lub telewizor. Deklarowana kwota (12-15 zł) miałaby być doliczana do rachunku za energię elektryczną, co podobno ułatwiłoby jej ściąganie. Z badań CBOS wynika, że zastąpienie obecnego abonamentu RTV opłatą audiowizualną popiera 35 proc. Polaków, natomiast 60 proc. jest przeciwnych.

Co ciekawe, stosunek Polaków do wprowadzenia w miejsce abonamentu RTV opłaty audiowizualnej jest obecnie nieco mniej przychylny niż niespełna 3 lata temu, kiedy po raz pierwszy CBOS pytał o tę zmianę.

To może być mały szok dla piszących tzw. dużą ustawę medialną, ale Polacy bardzo zdecydowanie opowiadają się za tym, by media publiczne były finansowane z budżetu państwa, a nie z opłat uiszczanych przez obywateli. Możliwe, że obywatele chcieliby by był to np. 1% od podatku, albo podobne rozwiązanie, ale nie dodatkowa opłata przy rachunku za prąd, bo kolejne miliony złotych pójdą na niepotrzebne pośrednictwo dla inkasentów i operatorów energii elektrycznej (podobno to aż 65 mln zł).

SONDA ABONAMENT
źródło: CBOS
DVB-T/T2TV-SAT

15 zł składki audiowizualnej z rachunkiem za prąd

Jak poinformował wiceminister kultury Krzysztof Czabański w rozmowie z „Onetem”, planowana opłata audiowizualna będzie wynosiła około 15 zł. Składka ta będzie uiszczana wraz z rachunkiem za prąd. Informacje na temat zmian w finansowaniu mediów publicznych są zawarte w projekcie tak zwanej dużej ustawy medialnej, która będzie gotowa do końca marca br. Ustawa zawiera też zapisy o sposobie wyłaniania władz i roli nowych mediów.

Składka audiowizualna wraz z rachunkiem za prąd

Zdecydowano już, że powszechna składka audiowizualna będzie pobierana wraz z rachunkiem za prąd, czyli będzie płacona od gospodarstwa domowego. Co z właścicielami dwóch domów? Prace nad szczegółami nadal trwają. Odrzucona zatem została propozycja Krajowej Rady i Radiofonii (KRRiT), by opłatę audiowizualną ściągać z podatkiem PIT, CIT i w systemie KRUS.

Poprawie ma ulec ściągalność opłaty za media publiczne. W momencie nieuiszczenia składki z rachunkiem za prąd, dystrybutor energii elektrycznej będzie miał obowiązek zawiadomić o tym urząd skarbowy. Obowiązujące dotychczas ulgi w opłacaniu abonamentu RTV zostaną zachowane. Obecnie z opłat za radio i telewizję zwolnione jest ok. 3 mln osób.

Zgodnie z projektem dużej ustawy medialnej, nie będzie zapowiadanej kilka miesięcy temu składki, która byłaby opłacana przez media komercyjne na rzecz mediów publicznych. Jak poinformował Czabański, takie rozwiązanie wchodziło w grę, gdyby media publiczne całkiem wycofały się z rynku reklam, a nie jest to nawet brane pod uwagę.

Przedstawiciel mniejszości sejmowej w Radzie Mediów Narodowych

Nowelizacja ustawy medialnej zawiera zapis gwarantujący miejsce w Radzie Mediów Narodowych przedstawicielowi mniejszości sejmowej, niewchodzącej do koalicji, poinformował Czabański. Rada Mediów Narodowych, powoływana na sześcioletnią kadencję i składająca się z pięciu członków, będzie organem kontroli „mediów narodowych”. Członków Rady będzie wybierać Sejm (dwóch członków), Senat (jednego) i prezydent (dwóch). Będą oni wybierani spośród osób o „znaczącym dorobku medialnym i na rzecz kultury”, zapewnił Czabański.

Będzie kadencyjność i konkursy na władze TVP i Polskiego Radia

Projekt nowej ustawy przewiduje też wprowadzenie zasad konkursowych i kadencyjności władz TVP i Polskiego Radia. Według wcześniejszych zapowiedzi, członków zarządu mediów publicznych miał samodzielnie powoływać przewodniczący rady.

źródło:Janusz Sulisz/Onet/satkurier.pl