W poniedziałek 14 marca do oferty TV Mobilnej dołączyły nieoczekiwanie nowe stacje telewizyjne. Są to Comedy Central Family, Polsat Cafe, Polsat Play oraz TVN Style.
Nowe stacje dostępne są w dekoderach TV Mobilnej na pozycjach: Comedy Central Family – pozycja 14 (krajowy numer LCN 122) Polsat Cafe – pozycja 17 (krajowy numer LCN 123) Polsat Play – pozycja 18 (krajowy numer LCN 124) TVN Style – pozycja 19 (krajowy numer LCN 125)
Na obecną chwilę w ramach oferty dostępnych jest 12 stacji telewizyjnych: Comedy Central – 13 (krajowy numer LCN 105) Comedy Central Family – 14 (krajowy numer LCN 122) Polsat News – 5 / 30 (krajowy numer LCN 101) Polsat Cafe – 17 (krajowy numer LCN 123) Polsat Play – 18 (krajowy numer LCN 124) Polsat Film – 12 (krajowy numer LCN 104) Polsat Sport – 9 (krajowy numer LCN 103) Polsat Sport Extra – 10 (krajowy numer LCN 108) Kino Polska – 16 (krajowy numer LCN 107) TVN Style – 19 (krajowy numer LCN 125) Nickelodeon – 20 (krajowy numer LCN 1061) TVP Seriale – 15 – (krajowy numer LCN 102)
oraz 12 stacji radiowych: RMF FM, RMF MAXXX, Muzo.FM, Radio ZET, Antyradio, Radio Plus, Radio TOK FM, Radio Roxy, Radio Złote Przeboje, Radio Eska Rock, Radio Bajka (w teorii, gdyż od 1 grudnia stacja nie nadaje) i Moje Polskie Radio.
Od 7 marca 2016 roku abonenci nc+ uzyskają możliwość dostępu do dodatkowego kanałuFilmbox Arthouse (pozycja 179.) – poinformował nadawca. Filmbox Arthouse – oprócz kanałów Filmbox Extra HD, Filmbox Premium, Filmbox Action oraz Filmbox Family – wejdzie w skład pakietu Filmbox Pack.
Kanał Filmbox Arthouse w październiku 2015 roku otrzymał w Rzymie prestiżową nagrodę Eutelsat TV Award w kategorii Cinema (więcej tutaj). Jak zapewnia nadawca, Filmbox Arthouse gromadzi wszystko to, co najciekawsze w niezależnym, artystycznym kinie z całego świata. Miłośnicy filmu znajdą tam także największe dzieła reżyserów takich jak Fellini, Hitchcock czy Kurosawa. Regularnie pojawiają się tu tytuły wyróżnione na festiwalach w Wenecji, Cannes, Berlinie, Toronto czy Sundance.
Stacja jest dostępna w Polsce od 2014 roku (więcej tutaj).
Na antenie kanału Filmbox Arthouse widzowie zobaczą film „Rozstanie”, foto: SPI International B.V.
Jeszcze w styczniu 2016 roku do oferty Cyfrowego Polsatu trafi nowy dekoder do odbioru satelitarnej telewizji cyfrowej z funkcją nagrywania. EVOBOX PVR to najnowszy i najbardziej zaawansowany technologicznie sprzęt, który powstał w fabryce Grupy Cyfrowy Polsat w Mielcu. Dekoder umożliwia nagrywanie aż trzech kanałów jednocześnie, ma nowoczesny design, a jego innowacyjne oprogramowanie powstało we współpracy z firmą ADB. EVOBOX PVR będzie dostępny zarówno dla nowych klientów, jak też dotychczasowych abonentów usługi telewizyjnej, w cenie już od 49 zł.
Nowa jakość telewizji
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, nowy model dekodera EVOBOX PVR ma oprogramowanie oparte o rozwiązania zapewniające telewizję zintegrowaną i spersonalizowaną. Zostało ono przygotowane we współpracy z firmą ADB (która posiada bogate doświadczenie w tym obszarze), a interfejs dekodera został opracowany w oparciu o potrzeby i wymagania abonentów Cyfrowego Polsatu.
Zalety dekodera EVOBOX PVR:
nowoczesne, intuicyjne menu, pozwalające na płynne poruszanie się po dekoderze;
wbudowany dysk 500 GB umożliwiający nagrywanie wielu godzin ulubionych programów;
możliwość nagrywania do 3 programów jednocześnie, zatrzymywania, cofania i ponownego odtwarzania;
wbudowany moduł Wi-Fi, który zapewnia bezprzewodowe połączenie z Internetem;
zaawansowane możliwości wyszukiwania programów;
wygodny i czytelny przewodnik po programach;
bardzo szybkie przełączanie kanałów;
możliwość korzystania z serwisów online, tj. HBO GO, IPLI;
zupełnie nowy design i kolorystyka;
nowy pilot umożliwiający sprawne poruszanie się po kanałach i menu dekodera.
EVOBOX PVR cechuje przede wszystkim nowoczesne, intuicyjne i przejrzyste menu, które decyduje o wyjątkowo płynnym poruszaniu się po dekoderze. Pozwala ono na zaawansowane wyszukiwanie i filtrowanie programów (np. po kategorii tematycznej, tytule, czasie emisji itp.), posiada bardzo czytelny przewodnik po programach w dwóch wersjach (w widoku tabeli i listy), a także umożliwia ustawianie przypomnień oraz zapoznanie się z polecanymi programami (np. z listy EPG, Hity HBO GO czy Nowości VOD). Dodatkowo, dzięki elastycznemu menu, użytkownik tę samą czynność może wykonać na różne sposoby, w zależności od swoich przyzwyczajeń czy możliwości.
– EVOBOX to najnowocześniejszy i najbardziej zaawansowany dekoder satelitarny dostępny w ofertach operatorów. Pracowaliśmy nad nim wiele miesięcy, tak aby jak najlepiej odpowiadał na potrzeby nawet najbardziej wymagających widzów i spełniał oczekiwania stawiane przed tego rodzaju odbiornikami z uwagi na rozwój technologii i trendy rynkowe – mówi Dariusz Działkowski, członek zarządu ds. technicznych w Cyfrowym Polsacie. – Jestem pewien, że nowy dekoder zapewni naszym klientom jeszcze większą przyjemność korzystania z naszych usług i serwisów telewizyjnych.
Atutem EVOBOX PVR, który niewątpliwie docenią wszyscy użytkownicy, jest bardzo szybkie przełączanie kanałów. Inne zalety tego dekodera, to wbudowany moduł Wi-Fi (który umożliwia bezprzewodowe połączenie z Internetem w technologii 2.4 oraz 5 GHz) oraz możliwość korzystania z serwisów online (tj. HBO GO, IPLA).
Nagrywanie dla całej rodziny
Co wybrać – ulubiony serial, wydarzenie sportowe czy kino familijne, kiedy wszystko jest nadawane na różnych kanałach, w dodatku o tej samej godzinie? Już wkrótce abonenci Cyfrowego Polsatu nie będą musieli z niczego rezygnować! Nowy dekoder EVOBOX PVR, najbardziej zaawansowany technologicznie dedykowany dekoder satelitarny dostępny w ofertach platform satelitarnych w Polsce, umożliwia nagrywanie nawet trzech programów jednocześnie.
Dekoder posiada dysk o pojemności 500 GB, który pozwala na nagrywanie wielu godzin ulubionych programów.Funkcja PVR (personal video recorder) daje możliwość zatrzymywania, cofania i ponownego odtwarzania, a nowatorskie oprogramowanie – nagrywania kilku programów jednocześnie i oglądania kolejnego. Fanów seriali ucieszy na pewno opcja zaprogramowania nagrywania całej serii, dzięki której wszystkie odcinki danego programu zostaną zapisane w specjalnym katalogu i będą dostępne w dogodnym dla widza czasie.
Nowoczesny design black&white
To nie koniec nowości. Mając na uwadze aktualne trendy w aranżacji wnętrz, Cyfrowy Polsat przełamuje surową czerń i wprowadza na rynek dekoder w wersji black&white. Gładka powierzchnia, geometryczne kształty, minimalistyczny wyświetlacz i prawie niewidoczne przyciski czy logo – oto zalety nowego sprzętu, który doskonale będzie pasował zarówno do tradycyjnych, jak i nowoczesnych przestrzeni. W zestawie z dekoderem znajduje się również nowy, elegancki i poręczny pilot.
Za projekt i konstrukcję dekodera odpowiada zespół inżynierów i specjalistów Cyfrowego Polsatu. EVOBOX PVR został wyprodukowany w fabryce Grupy Cyfrowy Polsat w Mielcu.
EVOBOX PVR już od 49 zł
Z oferty, która w sieci sprzedaży będzie dostępna od połowy stycznia br., będą mogli skorzystać zarówno nowi klienci, jak również dotychczasowi abonenci usługi telewizyjnej przy przedłużaniu umowy. EVOBOX PVR będzie dostępny z pakietami programowymi od 49,99 zł/mies., a z ofertą Premium udostępnienie dekodera będzie kosztowało tylko 49 zł!
Z myślą o pełnym wykorzystaniu wszystkich możliwości i funkcji EVOBOX PVR, w sieci sprzedaży Cyfrowego Polsatu będzie dostępna także specjalna instalacja antenowa, z cyfrowo-analogowym konwerterem Unicable, dzięki któremu sygnał satelitarny może być dostarczany nie tylko do dekodera EVOBOX PVR, ale także nawet do dwóch dodatkowych dekoderów w usłudze Multiroom HD. W każdym punkcie sprzedaży Cyfrowego Polsatu klienci będą mogli skorzystać z usług profesjonalnego montera, który wykona lub dostosuje instalacje antenową do potrzeb nowego sprzętu.
Evobox PVR
Evobox PVR widok z tyłu
Evobox PVR widok lewy
Evobox PVR z góry
Evobox PVR widok z prawej strony
Evobox PVR widok z prawego boku
Evobox PVR widok od spodu
Dane techniczne dekodera
Wejścia satelitarne SAT 1 i SAT 2
– Zakres częstotliwości: 300 MHz – 2350 MHz (wide-band)
– Poziom sygnału: minimum: od -60 dBm do -25 dBm; nominalnie: od -65 dBm do -15 dBm
– Złącze: 2 × złącze typu F (IEC 169-24), żeńskie, 75 Ω
– Sterowanie i zasilanie konwertera: Legacy / DiSEqC 2.0 / Unicable zgodny z EN50494, EN50607 / 22 kHz / 13 V / 18 V / 0,5 A maks.
– Formaty modulacji: DVB-S2 (LDPC 8PSK, QPSK), DVB-S (QPSK)
Interfejsy wyjściowe
– S/PDIF: optyczne złącze typu TOSLINK, cyfrowe wyjście audio; PCM, Dolby Digital
– AUDIO OUT: złącze typu mini Jack 3,5 mm; wyjście analogowe audio; poziom regulowany L+R, < 2 Vrms / 47 kΩ;
– pasmo 20 Hz – 20 kHz ą 0,5 dB, fs = 48 kHz / RL = 47 kΩ
– HDMI: wyjście HDMI 1.4b z HDCP i CEC, 1080p/1080i/720p/576p, Dolby Digital, Dolby Digital Plus
– LAN: złącze RJ45, 10/100/1000 Base-T/TX, Auto-MDIX
– USB: złącze typu A; USB 2.0 Host HS/FS, prąd wyjściowy maks. 1,3 A
Interfejs WLAN (Wi-Fi)
– Standard: IEEE802.11 b/g/n/ac
– Częstotliwość pracy: 2,4 GHz / 5 GHz
– Anteny: MIMO 2×2 wewnętrzne
– Maksymalna moc emitowana dla 2,4 GHz: 20 dBm
– Maksymalna moc emitowana dla 5 GHz: 21 dBm
– Maksymalna szybkość transmisji: 867 Mbit/s
Dekodowanie wideo: MPEG-2/MPEG-4/H.264
Dekodowanie audio: MPEG-1 Layer I/II, Dolby Digital Plus
Dysk twardy: HDD 500 GB, 2,5”, SATA II
Dane ogólne
– Napięcie wejściowe adaptera: 230 V AC ą 10%, 50 Hz ą 3 Hz, 1,0 A maks. (zewnętrzny zasilacz)
– Napięcie wejściowe zasilania dekodera: 11,4 V DC – 14,2 V DC, 4 A maks.
– Pobór mocy dekodera w trybie czuwania: < 0,5 W
– Wymiary dekodera (szer. × głęb. × wys.): (275 × 170 × 50 mm)
– Masa dekodera: około 0,8 kg
– Masa zestawu: około 1,3 kg
– Warunki pracy: od +10°C do +35°C, wilgotność 0%–90% bez kondensacji pary wodnej, wewnątrz pomieszczeń, dekoder wymaga swobodnego dopływu powietrza z dołu i z tyłu
– Temperatura przechowywania: od –20°C do +50°C
Spółki LeoSat i Thales Alenia Space zdecydowały się przeprowadzić studium wykonalności dla konstelacji satelitów LeoSat, które zostałyby wyniesione na niską orbitę okołoziemską (LEO). Satelity te miałyby zapewnić na całym świecie dostęp do szybkiego i taniego Internetu.
Badania rozpoczęły się dziewięć miesięcy temu. Ich wynikiem jest wstępny projekt systemu konstelacji LeoSat. LeoSat i Thales Alenia Space będą kontynuować te badania w celu zaprojektowania i zbudowania kompleksowego systemu konstelacji LEO. W najbliższych miesiącach spółki ocenią architekturę i wydajność całego systemu, w tym zarówno segmentów naziemnych jak i kosmicznych.
Konstelacja LeoSat ma obejmować od 80 do 120 satelitów z pojemnością w paśmie Ka, zapewniając usługi przede wszystkim dla dużych prywatnych korporacji i agencji rządowych. Jego tania, szybka i dobrze zabezpieczona sieć danych ma na celu wyznaczenie nowych standardów w zakresie wydajności satelitarnej. System ma zapewniać transmisję danych z punktu do punktu, do i z dowolnego miejsca na Ziemi. Dane będą oczywiście szyfrowane.
Wizualizacja konstelacji satelitów LeoSat
Satelity LeoSat mają znajdować się orbitach polarnych na wysokości 1400 km n.p.m. Każdy z nich będzie wyposażony w kilkanaście sterowalnych wiązek kierunkowych, zapewniając przepustowość powyżej 10 Gbps.
Oczekuje się, że studium wykonalności zostanie ukończone w lipcu 2015 roku. Budowa konstelacji LeoSat miałaby się rozpocząć w ciągu około roku. Usługa miałaby ruszyć w 2019 lub 2020 roku.
– Cyfryzację radia rozpoczęto bez kompleksowej strategii – informuje Najwyższa Izba Kontroli (NIK). Obecnie wciąż brakuje precyzyjnych terminów i jasno określonych źródeł finansowania. Na razie sygnału analogowego – podobnie jak w całej Europie – nie wyłączono, więc część stacji nadaje programy w obu technologiach: analogowej i cyfrowej jednocześnie, ponosząc podwójne koszty. NIK zwraca uwagę, że jednym z warunków powodzenia cyfryzacji będzie cenowa dostępność nowoczesnych odbiorników radiowych.
Cyfryzacja – plusy i minusy
Analizy Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji (KRRiT) pokazują, że cyfryzacja radia to proces dużo bardziej skomplikowany niż cyfryzacja telewizji (przeprowadzona w 2013 roku – więcej tutaj i tutaj). Przede wszystkim ze względu na liczbę przedsiębiorców działających w tym sektorze, ich znacznie mniejszy potencjał finansowy, a także dużą konkurencyjność radia internetowego w stosunku do cyfrowego nadawania naziemnego. KRRiT uważa jednak, że ze względu na wyczerpujące się zasoby analogowe cyfryzacja radia jest jedyną szansą na rozwój radiofonii. Także Europejska Unia Nadawców (z ang. European Broadcasting Union, EBU) zaleca wdrożenie naziemnej radiofonii cyfrowej. Technologia cyfrowa (tzw. system DAB+) pozwala bowiem na wzbogacenie oferty programowej, poprawę jakości odbioru programów radiowych, a także na efektywniejsze – w porównaniu z radiem analogowym – wykorzystanie częstotliwości. Umożliwia bowiem emisję 18 programów zamiast jednego na jednej częstotliwości.
Przygotowania do cyfryzacji
Decyzja o uruchomieniu od dnia 1 października 2013 roku cyfrowego nadawania programów radiowych była poprzedzona szeregiem analiz (więcej tutaj). Nie sprawdzano jednak prognozowanej popularności odbiorników oferujących programy w technologii cyfrowej, ani oczekiwanej słuchalności programów nadawanych cyfrowo. NIK wskazuje, że na dzień wdrożenia cyfrowej emisji programów radiowych nie opracowano w Polsce narodowej strategii w tym zakresie. Z tego powodu NIK negatywnie oceniła decyzję o uruchomieniu cyfrowej emisji programów radiowych.
Kalendarium cyfryzacji radia w Polsce, foto: Najwyższa Izba Kontroli
Pierwsza faza cyfryzacji
Pierwsza faza wdrożenia cyfryzacji radia nie przyniosła sukcesu w tzw. wymiarze społecznym. Słuchalność wyspecjalizowanych programów radiowych była bliska zeru, a w przypadku nadawców publicznych korzystających z technologii analogowej i cyfrowej nie odnotowano większych zmian w tym zakresie (dane za NIK). NIK pozytywnie ocenia wskaźniki osiągnięte przez spółki radiofonii publicznej w wyniku wdrażanej cyfryzacji emisji radiowej, choć nie w pełni odpowiadały one pierwotnym założeniom. Do czasu zakończenia kontroli Polskie Radio S.A. uruchomiło 3 z 5 zaplanowanych dla pierwszej fazy cyfryzacji programów wyspecjalizowanych (w tym jeden z rocznym opóźnieniem). Na dzień 9 kwietnia 2015 r. zasięg emisji programów nadawanych cyfrowo przez Polskie Radio S.A. obejmował ponad połowę obywateli (prawie 20 mln osób) oraz 30 proc. powierzchni kraju (ponad 93 tys. km˛). Wskaźniki te stanowiły odpowiednio blisko 93 proc. i 85 proc. realizacji pierwotnych założeń Polskiego Radia S.A.
NIK zwraca uwagę, że decyzja o przystąpieniu do cyfryzacji radia została podjęta w warunkach trudnych dla spółek radiofonii publicznej. Ich sytuacja finansowa była niepewna, nie miały też gwarancji wieloletniego finansowania przedsięwzięcia. Wdrażanie cyfryzacji było możliwe głównie dzięki środkom przekazywanym na ten cel przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji.
Pod względem prawnym spółki radiofonii publicznej prawidłowo wdrażały naziemną cyfryzację radia. Wyjątek stanowiło nieuprawnione uruchomienie cyfrowej emisji programów wyspecjalizowanych przez Polskie Radio S.A. Decyzja rezerwacyjna prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE) z lutego 2012 roku (rezerwująca częstotliwość dla określonych publicznych programów radiowych) nie obejmowała bowiem programów wyspecjalizowanych Radio Rytm i Polskie Radio 24. W lipcu 2014 roku, na wniosek Polskiego Radia S.A., prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej wydał nową decyzję, dopuszczającą cyfrową emisję programów nadawcy publicznego, na które uzyska koncesję.
Doświadczenia innych krajów europejskich
Analizy doświadczeń w zakresie wdrażania radiofonii cyfrowej w Europie pokazują, że w 2013 roku emisję cyfrową prowadziło 16 państw europejskich (na stałe cyfrowo nadawało 10 z nich). Jednak w żadnym z tych krajów nie wyłączono sygnału analogowego (z ang. switch-off), mimo że w niektórych z nich technologia cyfrowa jest wdrażana nawet od 20 lat. Norwegia wstępnie ustaliła termin wyłączenia emisji analogowej na 2017 rok, a Dania na 2019 rok. Wielka Brytania – uznawana za przykład modelowy – miała ustalić termin wyłączenia pod koniec 2013 roku, jednak tego nie zrobiła. W większości krajów europejskich radiofonię cyfrową wdrażano przy wsparciu państwa. Często podstawą implementacji była strategia narodowa lub plan działania w tym zakresie.
Przyszłość cyfryzacji w Polsce
W ocenie NIK kluczowe dla powodzenia przedsięwzięcia jest stworzenie dokumentu określającego m.in. zakres udziału państwa w procesie cyfryzacji oraz przewidywany termin i warunki wyłączenia emisji analogowej. Przeprowadzone analizy, w tym np. przygotowana przez KRRiT Informacja o podstawowych problemach radiofonii i telewizji wskazują wyraźnie, że udane wdrożenie cyfryzacji radia nie jest możliwe bez narodowej strategii.
Opracowaniem i wdrożeniem strategii zainteresowani są również nadawcy komercyjni, którzy jednak sceptycznie podchodzą do pomysłu cyfryzacji. W ich ocenie cyfryzacja nadawania naziemnego nie ma uzasadnienia wobec rosnącej popularności radia internetowego. Obawiają się też rosnącej konkurencji, a przede wszystkim wysokich kosztów podwójnego nadawania (tzw. simulcastu), tym bardziej że termin wyłączenia sygnału analogowego w Polsce jest trudny do przewidzenia. Dlatego też dla nadawców komercyjnych tak ważna jest narodowa strategia cyfryzacji radia, która daje nadzieję na określenie czasu trwania simulcastu.
Innym czynnikiem warunkującym sukces projektu jest dostęp do atrakcyjnych cenowo odbiorników, oferujących programy zarówno nadawców publicznych, jak i komercyjnych. Zdaniem NIK trudno oczekiwać, by Polacy chętnie kupowali nowe odbiorniki, oferujące zaledwie kilka programów radiowych, i to jednego, publicznego nadawcy. Zwłaszcza że w warunkach polskich urządzenia te są dla wielu osób wciąż zbyt drogie (w 2013 roku ich cena wahała się od około 200 do 500 zł). To, czy wdrożenie projektu cyfryzacji radia się powiedzie, zależy też od zabezpieczenia jego finansowania w perspektywie wieloletniej.
Główny wniosek NIK
NIK wnioskuje do prezesa Rady Ministrów o pilne podjęcie, wraz z KRRiT, prac nad przygotowaniem i przyjęciem narodowej strategii cyfryzacji radia w Polsce (wszystkie dane, wnioski, oceny i uwagi za NIK).
1863 – 2013. Obchody 150 rocznicy Potyczki pod Nowym Stawem k/Lublina – 25 września 2013
Program uroczystości: Zbiórka pocztów sztandarowych, Msza św. w intencji Ojczyzny i poległych powstańców przy mogile Powstańców Styczniowych w Nowy Stawie k/Lublina, Apel poległych i salwa honorowa, Inscenizacja „Powstańcza potyczka ‘63”, Zaproszenie młodzieży do historycznej gry terenowej „Powstańcza potyczka ‘63”, Powstańcza kuchnia polowa – Poczęstunek dla uczestników wydarzenia.
Lat 150 mija od historycznej chwili, kiedy doszło do Powstania Styczniowego z siłami moskiewskimi. Żołnierze z oddziału „Ćwieków” dzielnie walczyli przez siedem miesięcy mimo przeważającej liczby moskali, udaremniając tym samym pościg.
Dzisiaj, gdy w ślady antenatów występujemy, składamy hołd naszym praojcom dla których wolna Ojczyzna była najdroższa. Pragniemy zdarzenie to odtworzyć, z szacunku zarówno dla dziedzictwa wspólnego, jak i dla teraźniejszego naszego bytu niepodległego, by wzorem przez wieki stać się dla nas mógł.