TELE TECHNIKA

DLA CIEBIE DLA DOMU DLA FIRMY

nc+

CANAL+ Sport z prawami transmisji do NBA

Platforma nc+ przedłużyła prawa telewizyjne do rozgrywek zawodowej amerykańskiej ligi koszykówki NBA na sezon 2017/2018. Mecze najlepszych drużyn świata będzie można oglądać w kanałach nc+, a także w telewizji mobilnej nc+ GO oraz w serwisie CANAL+ Sport Online

CANAL+ Sport z prawami transmisji do NBA
CANAL+ Sport z prawami transmisji do NBA

To już piętnasty sezon z koszykówką NBA w CANAL+. Nowa umowa gwarantuje platformie nc+ prawa do transmisji ponad 100 meczów w sezonie zasadniczym oraz do 36 spotkań fazy play-off, w tym wszystkich meczów finałów obu konferencji oraz wielkiego finału.

Platforma nc+ posiada również prawa do transmisji NBA All-Star Weekend, który odbędzie się w dniach 16-18 lutego 2018 roku w Staples Center w Los Angeles. W kanałach należących do platformy nc+prezentowany będzie również cotygodniowy magazyn „NBA Action”, oraz magazyn „Basket+” (emitowany od poniedziałku do piątku).

Nowy sezon rozpocznie się w nocy z 17 na 18 października br., a pierwszymi meczami transmitowanymi w CANAL+ Sport będą starcia wicemistrzów NBA Cleveland Cavaliers z Boston Celtics oraz broniących tytułu Golden State Warriors z Houston Rockets

Ten sezon zapowiada się szczególnie interesująco. W lidze doszło do wielu ważnych zmian, ponad połowa drużyn znacząco zmieniła swoje składy. Jest wielu chętnych do zdetronizowania Golden State Warriors, zespołu, który wyznacza trendy w światowym baskecie. W tym sezonie wysoko mierzą również Washington Wizards z Marcinem Gortatem, a to dodatkowy magnes dla kibiców koszykówki w Polsce – mówi Wojciech Michałowicz, główny komentator NBA w CANAL+ Sport.

W każdym miesiącu w ramach akcji „Wybierz mecz NBA” kibice zdecydują o wyborze dwóch spotkań, które będą następnie transmitowane na antenie CANAL+ Sport.

Telewizja

Liczba abonentów pay-tv wzrosła o 4 mln

Multiscreen Index informitv 100 największych dostawców usług płatnej telewizji na świecie wzrósł w 2. kwartale 2017 roku do blisko 4 mln abonentów. Daje to wzrost o 0,9 proc. i co ciekawe wzrost ten jest bardzo podobny do wzrostu w 2. kwartale w poprzednich dwóch latach. Porównuje się go do wzrostu do 3.46 mln w 1. kwartale 2017 roku. 

Liczba abonentów pay-tv wzrosła o 4 mln
Liczba abonentów pay-tv wzrosła o 4 mln

Region Azji i Pacyfiku osiągnął największe wzrosty, dodając 4,14 mln abonentów płatnej telewizji. Większość z nich znajdowała się w Indiach, gdzie 7 operatorów dodało łącznie 3,34 mln abonentów. Dane Multiscreen Index nie obejmują Chin, ponieważ dane nie są zgłaszane niezależnie.

Skromny wzrost 0,5 mln abonentów w regionie Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki zostały zrekompensowane stratą netto w wysokości 690 tys. w obu Amerykach. Nie znamy szczegółów dotyczących polskich operatorów pay-tv w tym indeksie, ale wiadomo, że te wzrosty jeśli są to bardzo małe, bo rynek w Polsce i większości krajów europejskich jest już nasycony.

Sky ma 22,5 mln klientów w całej Europie (Wlk., Brytania, Irlandia, Niemcy, Austria, Włochy), w 2. kwartale zwiększył liczbę abonentów o 77 tys., z czego 61 tys. nowych klientów przybyło w Niemczech, a 35 tys. w Wielkiej Brytanii i Irlandii. Orange zdobyło 53 tys. abonentów we Francji, osiągając łącznie 6,74 mln.

Tylko 9. usług pay-tv z USA znalazło się w indeksie 100 usług tego typu na całym świecie. Cox jest własnością prywatną i nie publikuje danych o liczbie abonentów. Mediacom,10. największy operator USA, z 0,83 mln abonentów, wcale nie trafia do pierwszej setki pay-tv na świecie. Pozostałe 9. operatorów pay-tv w Stanach Zjednoczonych straciło abonentów w 2. kwartale, przy czym całkowita strata netto wyniosła aż 792 tys. abonentów.

Największe straty w indeksie poniosła platforma DISH Network, która straciła 196 tys. abonentów oraz AT&T U-verse tracąca 195 tys. i DirecTV która straciła traci 156 tys.

Jednak 9. największych operatorów płatnej telewizji w Stanach Zjednoczonych wciąż ma 85,29 mln abonentów, w porównaniu do 87,51 mln 2 lata temu.

Wskaźnik Multiscreen Index wskazuje na całkowitą zmianę liczby abonentów telewizyjnych.

Największe wzrosty na rynku pay-tv zanotowano w Indiach, gdzie oczekuje się dalszej konsolidacji.

Najbardziej zróżnicowany rynek jest w Europie, gdzie Sky nadal jest największym operatorem i notuje już niewielkie wzrosty liczby abonentów.

Co ciekawe, aż 93 spośród 100 operatorów pay-tv odnotowanych w tym wskaźniku oferuje usługi multiscreen, w porównaniu do 66 operatorów 3 lata wcześniej.

Telewizja

Boomerang HD pojawi się w Polsce

Boomerang HD pojawi się w Polsce. W pierwszym kwartale 2018 roku stacja Boomerang ma rozpocząć w Polsce nadawanie w jakości HD – poinformował nadawca. Na razie nie wiadomo którzy operatorzy udostępnią ten kanał swoim abonentom, ale prawdopodobnie jednym z nich będzie Vectra. 

Boomerang HD pojawi się w Polsce
Boomerang HD pojawi się w Polsce

Boomerang to drugi na polskim rynku, obok Cartoon Network, kanał dziecięcy należący do Turner Broadcasting System (Time Warner). Oferta stacji skierowana jest do dzieci w wieku 4-7 lat i ich rodziców. W ofercie kanału widzowie znajdą seriale i filmy animowane.

Stację w standardowej rozdzielczości mogą obecnie oglądać abonenci platform Cyfrowy Polsat (więcej tutaj), nc+ (więcej tutaj) i Orange TV (więcej tutaj) oraz sieci kablowych i IPTV. Kanał, początkowo częściowo w języku polskim, rozpoczął nadawanie w 2005 roku (więcej tutaj), a od 2008 roku już wszystkie programy emitowane są po polsku (więcej tutaj). Na razie nie wiadomo którzy operatorzy udostępnią Boomerang HD w swoich pakietach, ale prawdopodobnie jednym z nich będzie Vectra.

Przypomnijmy, iż w 2015 roku ruszyła w Polsce kampania wizerunkowa kanału Boomerang. W jednej z reklam pojawiło się wtedy logo tej stacji z dopiskiem „HD”, co nadawca tłumaczył wtedy pomyłką (więcej tutaj).
 

Bohaterowie serialu animowanego „Mój rycerz i ja”, emitowanego w kanale Boomerang, foto: Time Warner
Telewizja

9,43 mln widzów mecz Polska – Czarnogóra

Decydujący o awansie na MŚ 2018 mecz z Czarnogórą oglądało przed telewizorami prawie 9,5 mln widzów.
Teraz reprezentacja Polski i jej mecze przejdą z Polsatu do TVP.
Transmisję meczu można było oglądać na antenach otwartego Polsatu i kodowanego Polsatu Sport – średnio 9,43 mln widzów. 

9,43 mln widzów mecz Polska - Czarnogóra
9,43 mln widzów mecz Polska – Czarnogóra

Dało to stacjom Polsatu i Polsatu Sport udziały w rynku wynoszące 60%. Więcej niż co drugi Polak, siedzący przed telewizorem oglądał w mecz Polska – Czarnogóra. Pomeczowe studio na kodowanym Polsacie Sport też miało dobra oglądalność, choć Polsat chyba lekko przesadził z reklamami, bo zamiast pokazywać fetę ze Stadionu Narodowego, zaprezentowała jak zwykle długi blok reklamowy – na ostatniej transmisji chcieli chyba zarobić ile się dało?

Mecz na antenie Polsatu oglądało średnio 8,5 mln widzów, a 950 tys. śledziło go w Polsacie Sport. Polsat był liderem w obu grupach audytoryjnych notując bardzo wysokie udziały – 53% w grupie 4+ i 58,4% w grupie 16-49. W sumie udział obu anten wyniósł 59% w grupie wszystkich badanych i 64% w grupie komercyjnej. Emocjonującą końcówkę meczu i ostatnie dwie bramki dla Polski oglądało w Polsacie i Polsacie Sport ponad 12 mln widzów!

Do tej pory największą widownię zgromadził mecz z 11 listopada 2016 roku między Rumunią i Polską (8,5 mln widzów). Najmniej, bo niecałe 6 mln, obejrzało wyjazdowy mecz z Armenią.

Mecz Polski z Czarnogórą był też ostatnim spotkaniem reprezentacji pokazywanym w najbliższym czasie na antenach Polsatu. Prawa do jesiennych i wiosennych spotkań towarzyskich biało-czerwonych rozgrywanych w oficjalnych terminach FIFA i UEFA ma TVP. Publiczny nadawca ma też prawo pierwokupu ewentualnych meczów wyjazdowych organizowanych poza oficjalnymi datami światowej federacji.   

Na antenach TVP będą pokazywane całe MŚ w Rosji. 

Podczas pomeczowego wywiadu, szef sportu w Polsacie Marian Kmita zdradził, że Telewizja Polsat zamierza starać się, aby jednak dogadać się z TVP na temat sublicencji do części praw do MŚ w Rosji.

– Na razie nie mamy praw do mundialu w Rosji, ale zobaczymy, jak to będzie. Często dogadujemy się z TVP w różnych sprawach, więc myślę, że także i w tym wypadku jest szansa. Może do Rosji pojedziemy nie tylko w roli turystów – powiedział Kmita po meczu z Czarnogórą.

Oglądalność el. MŚ 2018:

  • Armenia – Polska (5,93 mln widzów)
  • Kazachstan – Polska (6,1 mln widzów)
  • Dania – Polska (6,6 mln widzów)
  • Polska – Kazachstan (7 mln widzów) 
  • Polska – Armenia (7,2 mln widzów)
  • Polska – Dania (7,24 mln widzów)
  • Czarnogóra – Polska (7,74 mln widzów)
  • Polska – Rumunia (7,99 mln widzów)
  • Rumunia – Polska (8,5 mln widzów)
  • Polska – Czarnogóra (9,43 mln widzów)
TV-SAT

Wszystkie mecze MŚ w Rosji w Ultra HD

Nikołaj Nikiforow, szef Ministerstwa Łączności i Środków Masowego Przekazu Rosji poinformował Prezydenta Rosji, Władimira Putina o przygotowaniu infrastruktury telekomunikacyjnej w Rosji do Mistrzostw Świata FIFA 2018. Najważniejsza informacja to taka, że wszystkie transmisje meczów piłkarskich Mistrzostw Świata 2018 będą emitowane w formacie Ultra HD. 

Wszystkie mecze MŚ w Rosji w Ultra HD
Wszystkie mecze MŚ w Rosji w Ultra HD

Rosja przygotowuje się na piłkarskie MŚ 2018, a musi zapewnić m.in. wideokonferencje, komunikację bezprzewodową, tłumaczenie zdalne, łączność satelitarną oraz specjalny format radiowy TETRA dla wszystkich organizatorów imprezy na wszystkich stadionach, gdzie będą rozgrywane mecze oraz 77 innych obiektach, które zostaną zaangażowane w MŚ.

Wszystkie mecze MŚ w Rosji w Ultra HD

Transmisje meczów w Rosji będą przesyłane do 183 krajów świata. Dlatego każde miasto w którym rozgrywane będą mecze, zostało wyposażone w sieć transmisji sygnałów o przepustowości 60 Gbit/s. 

Na imprezach MŚ 2018 w tym samym czasie musi być udostępniona dystrybucja sygnału dla 36 nadawców międzynarodowych i obsługa 288 komentatorów, którzy mają komentować na żywo. Odwiedzający kibice na stadionach dokonają ponad 1,5 mln wywołań w sieciach stacjonarnych i komórkowych. Liczba przekazanych informacji z urządzeń przenośnych za pośrednictwem sieci Wi-Fi może wynieść około 57 TB.

W 2018 roku każdy ze stadionów MŚ otrzyma stałe połączenie światłowodowe do 240 Gbit/s. Wszystko po to, by zapewnić obsługę transmisji wszystkich meczów, po raz pierwszy w historii FIFA, w ultrawysokiej rozdzielczości (Ultra HD). Profesjonalna sieć telefonii komórkowej ma pracować nawet przy 11 tys. abonentów, np. na stadionie. Do obsługi MŚ w Rosji ma zostać użytych 13 naziemnych stacji uplink do komunikacji satelitarnej. Wdrożone ma być zdalne tłumaczenie na 9 języków oraz wideokonferencje.

Konserwacje nadajników

Przerwy konserwacyjne Lublin Październik 2017

Przerwy w nadawaniu sygnału RTV Lublin. W miesiącu Październik 2017  zaplanowane są przerwy konserwacyjne w emisji sygnału nadawanego z nadajnika Piaski – Lublin. Szczegółowy wykaz umieszczony poniżej.

Przerwy konserwacyjne Lublin Październik 2017
Przerwy konserwacyjne Lublin Październik 2017

Przerwy konserwacyjne Lublin Październik 2017

Tab.1

  Nadajnik Data Godziny Rodzaj emisji
1 Lublin / Boży Dar 2017-10-12 10:00 – 13:00 mux8
2 Lublin / Boży Dar 2017-10-19 01:00 – 06:00 mux3, mux8
3 Zamość / Tarnawatka 2017-10-20 01:00 – 06:00 mux1, mux2, mux8
4 Lublin / Wrotków 2017-10-25 01:00 – 06:00 mux4
5 Lublin / Raabego 2017-10-27 01:00 – 05:30 FM: Radio Maryja, RMF FM, Radio Free

Związku z zaplanowanymi przerwami konserwacyjnymi nastąpi brak sygnału poszczególnych emisji w okresie podanym w tab.1

Osoby korzystające z odbioru naziemnego proszone są o nieregulowanie odbiorników w tym czasie.

Brak sygnału nie będzie efektem awarii anteny lub odbiornika lecz brakiem nadawanego sygnału z nadajnika.

Z momentem zakończenia prac konserwacyjnych emisja sygnału zostanie wznowiona.

Jest to konieczne w celu wykonania prac konserwacyjnych lub modernizacji obecnego osprzętu.
W trakcie przerw najczęściej są wykonywane: malowania elementów metalowych, zabezpieczenia przed korozją, kontrola okablowania itp.
Na przerwy konserwacyjne planowane są również poważne modernizacje obecnego osprzętu.

Brak sygnału spowodowany jest koniecznością wyłączenia nadajników.
W przeciwnym razie osoby pracujące na maszcie mogły by zostać napromieniowane szkodliwymi falami.

Więcej o planowanych konserwacjach w zakładce Konserwacje nadajników

Informacja na podstawie Emitel

DVB-T/T2TVP

Prace serwisowe przy stacji czołowej MUX 3

Jak informuje TVP, w związku z koniecznością przeprowadzenia prac serwisowych przy stacji czołowej MUX 3, w nocy z 10 na 11 oraz 11 na 12 października w godz. 0:00-5:00 nastąpią krótkotrwałe przerwy w dostępności wszystkich kanałów TVP na MUX 3 w całym kraju. 

Prace serwisowe przy stacji czołowej MUX 3
Prace serwisowe przy stacji czołowej MUX 3

Stacja czołowa MUX 3 zostanie wyłączona, a emisja zostanie przełączona na MUX rezerwowy, informuje TVP.

Prace serwisowe przy stacji czołowej MUX 3

W tym czasie niedostępne będą następujące usługi:
1. HbbTV
2. RSO
3. Telegazeta
4. Napisy DVB

Cyfrowy Polsat

Cyfrowy Polsat uruchamia nowy transponder

Cyfrowy Polsat rozpoczął testy na swoim nowo wydzierżawionym transponderze. Na nowej częstotliwości tej największej w Polsce platformy satelitarnej zameldowały się cztery przekazy z planszami testowymi (w HD). Technicy Cyfrowego Polsatu kontynuują zabawne nazewnictwo w języku cziczewa. Jeden z przekazów nosi nazwę yesani phukusi latsopano, czyli w tłumaczeniu – wypróbuj nowy pakiet. Co ciekawe tym razem zadbano o szczegóły i audio zgłasza się z opisem ciw, a nie pol. 

Cyfrowy Polsat uruchamia nowy transponder
Cyfrowy Polsat uruchamia nowy transponder

Redakcja satkurier.pl zaczyna poważnie podejrzewać, że Cyfrowy Polsat zatrudnił w swoje szeregi osobę pochodzącą z Malawi, Mozambiku, Zambii lub Zimbabwe 😉

Parametry techniczne:
Eutelsat Hot Bird 13B (13,0°E)
tp. 65 (12,015 GHz, pol. H, SR: 27500, FEC: 3/4; DVB-S2/8PSK)

ID: CP Test 1
PID V: 200 (MPEG-4/HD)
PID A: – (brak)
PID PCR: 200
SID: 1
PID PMT: 101
Provider: Cyfrowy Polsat S.A.
Kodowanie: brak (FTA)

ID: CP Test 2
PID V: 201 (MPEG-4/HD)
PID A: 301 (pol, AAC)
PID PCR: 201
SID: 2
PID PMT: 102
Provider: Cyfrowy Polsat S.A.
Kodowanie: brak (FTA)

ID: CP Test 3
PID V: 202 (MPEG-4/HD)
PID A: 302 (pol)
PID PCR: 202
SID: 3
PID PMT: 103
Provider: Cyfrowy Polsat S.A.
Kodowanie: brak (FTA)

ID: yesani phukusi latsopano
PID V: 203 (MPEG-4/HD)
PID A: 303 (ciw)
PID PCR: 203
SID: 4
PID PMT: 104
Provider: Cyfrowy Polsat S.A.
Kodowanie: brak (FTA)

 

Cyfrowy Polsat uruchamia nowy transponder

 
Aktualizacja:
Pojawił się kolejny przekaz testowy. Tym razem z nazwą w języku zulu – Qagela ukuthi kuzoba yini lapha, co oznacza „Zgadnij, co będzie tutaj”. Technicy Cyfrowego Polsatu ewidentnie puszczają oko do DX-erów.
Redakcja satkurier.pl odbija piłeczkę i życzy sobie na tym transponderze kanału 4K :)ID: Qagela ukuthi kuzoba yini lapha
PID V: 204 (MPEG-4/HD)
PID A: 304 (zul)
PID PCR: 204
SID: 5
PID PMT: 105
Provider: Cyfrowy Polsat S.A.
Kodowanie: brak (FTA)
 

Zgadnij, co będzie tutaj :)
Zgadnij, co będzie tutaj 🙂

Aktualizacja:
Mamy i odpowiedź, co „będzie tutaj”. Pojawił się kolejny przekaz testowy z nazwą Uhlelo olukhulu, czyli „Świetny program”. Technicy Cyfrowego Polsatu dużo obiecują. Zobaczymy, czy dotrzymają słowa 🙂

ID: Uhlelo olukhulu
PID V: 205 (MPEG-4/HD)
PID A: 305 (ciw)
PID PCR: 205
SID: 6
PID PMT: 106
Provider: Cyfrowy Polsat S.A.
Kodowanie: brak (FTA)

Aktualizacja:
„4K ruszy pewnego dnia” to przetłumaczona z języka zulu nazwa kolejnego przekazu: I-Four K izobanjwa ngelinye ilanga. Robi się gorąco! Hm, tylko nadal nie wiemy, co to za „świetny program” zagości na nowo nabytym transponderze. Pozdrawiamy ekipę Cyfrowego Polsatu 🙂

ID: I-Four K izobanjwa ngelinye ilanga
PID V: 206 (MPEG-4/HD)
PID A: 306 (zul)
PID PCR: 206
SID: 7
PID PMT: 107
Provider: Cyfrowy Polsat S.A.
Kodowanie: brak (FTA)

Aktualizacja:
Nazwę przekazu I-Four K izobanjwa ngelinye ilanga zmieniono na Mischief managed, czyli psoty dokonane. Dobrze. Teraz czekamy na prawdziwe kanały 🙂

 
nc+

nc+ z dekoderem 4K Ready – UltraBOX+

W trakcie odbywającej się 25 września br. jesiennej konferencji programowej platformy nc+, wiceprezes zarządu ds. marketingu, Jacek Balicki, zapowiedział wprowadzenie do oferty nc+ pierwszego dekodera 4K Ready – UltraBOX+. Platforma nc+ jako pierwszy nadawca w Polsce udostępni swoim klientom transmisje wydarzeń sportowych z wykorzystaniem technologii 4K. 

 

Zgodnie z zapowiedziami, dekoder 4K Ready – UltraBOX+ zostanie wprowadzony do oferty platformy nc+ w pierwszej połowie listopada 2017 roku. Klienci platformy zobaczą również niebawem pierwsze wydarzenia sportowe transmitowane w jakości 4K.
 

W 2006 roku byliśmy prekursorami standardu HDTV na polskim rynku, wprowadzając do oferty pierwszy dekoder HD. Teraz, stojąc w obliczu kolejnej rewolucji technologicznej, wykonujemy kolejny ważny krok i wprowadzamy dekoder 4K Ready, a już niebawem udostępnimy naszym klientom pierwsze transmisje wydarzeń sportowych w 4K. Wybiegamy również w przyszłość i chcemy, aby standard 4K zagościł u nas na stałe, dlatego przyszłe własne produkcje serialowe będziemy realizować właśnie w technologii 4K

– powiedział Jacek Balicki, wiceprezes zarządu ds. marketingu platformy nc+.

Dekoder 4K Ready – UltraBOX+ zagwarantuje możliwość odbioru treści w rozdzielczości 4K. Tak jak wszystkie nowoczesne dekodery nc+, UltraBOX+ będzie można połączyć do internetu i zyskać dostęp do biblioteki VOD i nc+ GO TV, w której znajduje się ponad 6000 filmów, seriali i programów na życzenie. Dzięki dostępowi do wypożyczalni filmów bezpośrednio na dekoderze, fani kina będą mogli zobaczyć również najnowsze kinowe produkcje na ekranie telewizora, jeszcze przed premierą w TV. Jeśli produkcje będą dostępne w jakości 4K, a dekoder będzie podłączony do łącza internetowego o odpowiedniej przepustowości, dekoder 4K Ready odtworzy materiały w tej jakości zarówno z kolekcji nc+ GO TV, jak również VOD.
 

UltraBOX+ w ofercie nc+ od listopada 2017 roku

nc+ z dekoderem 4K Ready – UltraBOX+

Dekoder 4K Ready UltraBOX+ wprowadzi również funkcjonalność Multirecording i pozwoli na nagrywanie trzech programów w tym samym momencie, przy jednoczesnym oglądaniu czwartego „na żywo” (pod warunkiem wyposażenia instalacji antenowej w konwerter Unicable lub Wide-Band). Korzystając z tego samego konwertera, dekoder zyska kolejną funkcjonalność „Fast Zapping”, co zagwarantuje bardzo szybkie przełączanie się miedzy kanałami.

Pierwsze pakiety telewizyjne z dekoderem 4K Ready – UltraBOX+ wejdą do oferty platformy nc+ w listopadzie tego roku.

Aktualizacja:

Według informacji udostępnionych redakcji satkurier.pl przez operatora, dysk UltraBOX+ ma mieć pojemność 1 TB. Natomiast jeśli chodzi o „4K Ready”, to nc+ będzie nadawać w pełnej rozdzielczości 4K, a ten zwrot informuje jedynie, że dekoder jest przygotowany do odbioru treści 4K, które będą stopniowo udostępniane.

DVB-T/T2mux8

Kanały z MUX 8 słabo kojarzone przez widzów

Rozczarowujące wyniki oglądalności stacji z MUX 8 wynikają m.in. z ich słabej znajomości przez polskich widzów. Badanie MEC pokazuje, że nadal niewiele ponad 1/3 polskich internautów wie o poszerzeniu oferty naziemnej telewizji cyfrowej. Najmocniejszą markę zbudowała dotychczas Nowa TV. 

 
Kanały z MUX 8 słabo kojarzone przez widzów

 

36 proc. polskich telewidzów z dostępem do internetu wie o poszerzeniu oferty naziemnej telewizji cyfrowej o 4 nowe kanały – pokazuje najnowsze badanie MEC. Oznacza to, że nie wzrosła istotnie ich świadomość wśród potencjalnych odbiorców – pod koniec stycznia, gdy MEC w ramach Projektu Cyfrowizja III analizował znajomość kanałów z MUX 8, co trzeci widz wiedział o nowych stacjach. Nawet wśród tych, którzy mają dostęp tylko do naziemnej telewizji cyfrowej, tylko połowa wie o poszerzeniu oferty.
 

W porównaniu z początkiem roku, poprawiła się jednak rozpoznawalność marek nowych kanałów naziemnych, które nie wszyscy widzowie (a przede wszystkim nie odbiorcy płatnej TV) muszą kojarzyć z obecnością na nowym multipleksie. Najlepiej znaną stacją z nowej oferty jest Nowa TV (ZPR), z 41 proc. świadomością, a niewiele gorszy wynik osiągnęło uruchomione przez Agorę Metro, przejmowane właśnie przez Discovery, rozpoznawane przez z 39 proc. telewidzów z dostępem do sieci. Oba te kanały lepiej znają odbiorcy NTC niż widzowie płatni.

Co ciekawe wciąż najniższą świadomość ma działająca pod tą samą marką co portal internetowy, telewizja WP. W tym przypadku w parze z gorszą znajomością, idą też wyniki oglądalności – stacja ma najniższy udział w czasie oglądania spośród kanałów nadających na MUX 8.

Blisko 2/3 widzów, którzy kojarzą przynajmniej jedną z nowych stacji naziemnych, ma dostęp do oferty nowego multipleksu. Co piąty badany przez MEC telewidz z tej grupy twierdzi, że nie może ich odbierać, a 17 proc. – nie sprawdzało.

Jak wynika z danych Nielsena, od stycznia do sierpnia br. łączny udział kanałów z MUX 8 sięgał 0,8 proc. w grupie komercyjnej (16-49 lat), najwyższy udział miało Metro (0,24 proc.), a najmniejszy WP (0,14 proc.).

MEC zrealizował badanie metodą CAWI na próbie 1,5 tys. polskich internautów w połowie września 2017 r.