Sat – informacje. Telewizja satelitarna – telewizja wykorzystująca nadajniki (tzw. transpondery) umieszczone na sztucznych satelitach Ziemi. Cechą charakterystyczną tego sposobu emisji jest możliwość pokrycia sygnałem ogromnych obszarów przy użyciu tylko jednego nadajnika oraz możliwość dotarcia z sygnałem do obszarów, na których tworzenie sieci nadajników naziemnych jest niemożliwe lub nieopłacalne.
Platforma nc+ wydała oświadczenie w związku z wykrytym dnia 19 lutego br. atakiem DDoS. Celem tego typu ataków, przeprowadzanych równocześnie z wielu komputerów, jest uniemożliwienie działania poprzez zajęcie wszystkich wolnych zasobów. Hakerzy uderzyli w systemy informatyczne nc+, co doprowadziło m.in. do braku możliwości u części abonentów obejrzenia tego dnia meczów Ligi Mistrzów UEFA w ramach nc+ GO.
Oświadczenie nc+ po hakerskim ataku DDoS
Pełna treść oświadczenia platformy nc+ w związku z atakiem DDoS (z dnia 20 lutego):
Szanowni Abonenci,
w trakcie wczorajszych transmisji rozgrywek Ligi Mistrzów UEFA systemy informatyczne nc+ zostały zaatakowane przez hakerów atakiem DDoS.
To spowodowało, że wielu z Państwa nie mogło zobaczyć wczorajszych rozgrywek Ligi Mistrzów UEFA za pośrednictwem usługi nc+ GO, zalogować się do serwisu moje nc+ oraz zamówić dostęp do kanałów i serwisów pay-per-view Polsat Sport Premium. W konsekwencji przeprowadzonego ataku, wydłużeniu uległ również czas oczekiwania na połączenie z infolinią nc+.
Przepraszamy za zaistniałą sytuację i zapewniamy, że podjęliśmy wszystkie możliwe działania, które mają zapewnić prawidłowe funkcjonowanie usług zarówno dzisiaj, jak i w przyszłości.
Zgodnie z zapowiedziami, 1 lutego br. kanał filmowy Kino TV rozpoczął nadawanie w wysokiej rozdzielczości. Kino TV HD zastąpił wersję SD w platformach satelitarnych Cyfrowy Polsat, nc+ i Orange TV oraz w sieciach kablowych. Pozycja na liście pozostała bez zmian, tak samo logo.
Kino TV HD już nadaje
Kino TV HD to kanał filmowy prezentujący znane i lubiane hity filmowe i seriale. W bogatej ofercie programowej można znaleźć m.in. dynamiczne kino akcji, poruszające dramaty, zabawne komedie, kino przygodowe w najlepszym wydaniu, a także cieszące się dużą popularnością seriale i miniseriale. Dystrybutorem Kino TV HD jest Kino Polska TV SA.
Kino TV HD jest dostępny w ofertach operatorów kablowych (m.in. UPC Polska – 246/468; Vectra – 314; Netia – 168; Multimedia Polska – 152, Toya – 80; Inea – 222) i platform satelitarnych (Cyfrowy Polsat – 34; nc+ – 67; Orange TV – 233).
Od 1 lutego 2019 roku kanały Polsat Sport Premium z transmisjami Ligi Mistrzów UEFA i Ligi Europy UEFA będą dodatkowo płatne dla abonentów platformy nc+. Wysokość opłaty będzie zależała od tego, czy abonent zdecyduje się na przedłużenie umowy, czy też będzie chciał mieć do nich dostęp w ramach obowiązującej umowy.
Ile za kanały Polsat Sport Premium zapłacą abonenci nc+
Abonenci nc+ przedłużający umowę będą mogli uzyskać dostęp do kanałów Polsat Sport Premium w promocyjnej cenie. Jej wysokość jest kwestią indywidualną, przy czym im wyższy (droższy) ma się pakiet, tym spodziewać się należy niższej opłaty.
Natomiast abonenci nc+, którzy nie chcą teraz przedłużać umowy z operatorem, mogą uzyskać dostęp do kanałów Polsat Sport Premium na zasadzie opcji dodatkowej w promocyjnej cenie 20 zł miesięcznie ze zobowiązaniem do końca okresu oznaczonego umowy. Standardowa cena wynosi 30 zł miesięcznie (bez zobowiązania). Warunkiem skorzystania przez abonenta z opcji dodatkowej Polsat Sport Premium jest korzystanie z pakietu zawierającego opcję dodatkową Canal+ oraz pakietu Extra+.
Pozycje kanałów Polsat Sport Premium w dekoderach nc+:
130 – Polsat Sport Premium 1
131 – Polsat Sport Premium 2
132 – Polsat Sport Premium 3 PPV
133 – Polsat Sport Premium 4 PPV
134 – Polsat Sport Premium 5 PPV
135 – Polsat Sport Premium 6 PPV
Kanały Polsat Sport Premium 1 i 2 są dedykowane prestiżowym rozgrywkom Ligi Mistrzów UEFA i Ligi Europy UEFA. Każdy dzień meczowy to ok. 8 godzin dziennie relacji na żywo – studio i mecze. Nowe godziny rozgrywania spotkań w Lidze Mistrzów: dwa o godz. 18:55 i sześć o godz. 21:00 we wtorki i środy; w czwartki mecze Ligi Europy. Najnowocześniejsze i największe studio sportowe w Polsce – zaprojektowane specjalnie z myślą o rozgrywkach Ligi Mistrzów UEFA i Ligi Europy UEFA, o powierzchni 700 m2, ze ścianą wideo o rozdzielczości 4x4K, oprawą wizualną realizowaną z wykorzystaniem nowoczesnych technologii – rozszerzonej rzeczywistości (AR) i modeli 3D. Bogactwo programów towarzyszących meczom: przed- i pomeczowe studia, pogłębione analizy, reportaże, wywiady, doświadczeni eksperci i komentatorzy, liczni goście specjalni oraz wiele innych materiałów przygotowywanych z myślą o kibicach piłkarskich.
Natomiast kanały Polsat Sport Premium 3, 4, 5 i 6 PPV są uruchamiane we wtorki i środy, kiedy rozgrywane są spotkania Ligi Mistrzów UEFA oraz w czwartki, kiedy rozgrywane są spotkania Ligi Europy UEFA. Dzięki temu widzowie będą mogli zobaczyć na żywo wszystkie mecze każdej kolejki Champions League, a także mecze Europa League transmitowane w kanałach i serwisach pay-per-view Polsat Premium.
Dodajmy, iż 12 lutego rozegrane zostaną pierwsze mecze 1/8 finału Ligi Mistrzów UEFA i 1/16 finału Ligi Europy UEFA.
Platforma nc+ pokaże na żywo pierwszy w historii PGNiG Superligi mecz w UHD 4K. 30 stycznia br. piłkarze ręczni wicelidera rozgrywek NMC Górnika Zabrze zagrają z aktualnym mistrzem Polski PGE VIVE Kielce. Transmisję w 4K przeprowadzi od godz. 18:15 Canal+ 4K Ultra HD, a w HD nSport+. Produkcją sygnału zajmie się Ekstraklasa Live Park.
Pierwszy w historii mecz PGNiG Superligi w 4K
Platforma nc+ od ponad roku umożliwia swoim abonentom oglądanie sportowych wydarzeń w najwyższej jakości obrazu. W standardzie 4K transmitujemy wybrane mecze Premier League, LaLiga Santander oraz Bundesligi. W maju 2018 wyprodukowaliśmy transmisję Grand Prix Polski na żużlu w 4K, a w grudniu 2018 rozpoczęliśmy produkcję transmisji meczów LOTTO Ekstraklasy w 4K UHD. Teraz, jako pierwsi, pokażemy w 4K UHD mecz PGNiG Superligi piłki ręcznej
– powiedział Michał Jarocki, dyrektor sportowy nc+.
Mecz PGNiG Superligi NMC Górnik Zabrze – PGE VIVE Kielce w UHD 4K będzie dostępny dla abonentów nc+ posiadających najnowszy dekoder 4K UltraBOX+ i kanał Canal+ 4K Ultra HD. Dzięki obsługiwanej przez dekoder technologii wysokiej dynamiki jasności (HDR), ale również odwzorowaniu szerokiej palety barw (Wide Colour Gamut), szybkim odtwarzaniu klatek filmu (High Frame Rate) i większej głębi bitowej, mecz można oglądać w jeszcze bardziej realistycznym, ostrzejszym i bardziej szczegółowym obrazie 4K. Mecz będzie produkowany z użyciem 9 kamer UHD HDR, w tym dwóch Super Slow Motion z użyciem systemu powtórkowego EVS VIA.
Rozgrywki PGNiG Superligi niezwykle dynamicznie się rozwijają. Już dziś jesteśmy w TOP5 europejskich lig piłki ręcznej, a nasza strategia zakłada pracę nad systematycznym podnoszeniem poziomu sportowego, dalszą popularyzację dyscypliny oraz wdrażaniem nowatorskich rozwiązań marketingowych i biznesowych. Przeprowadzenie pierwszej w historii transmisji 4K UHD z halowych rozgrywek ligowych w Polsce, jest pionierskim rozwiązaniem, których chcemy wdrażać więcej
– powiedział Marek Janicki, prezes zarządu Superliga sp. z o.o.
Po raz pierwszy zauważono niepokojący trend dotyczący pay-tv. Według informitv Multiscreen Index, całkowita liczba abonentów 100 wiodących operatorów płatnej telewizji nieznacznie zmniejszyła się o 0,11 mln w III kwartale 2018 r. Oznacza to spadek o 0,02 proc. Chociaż to niewielka różnica, to jest to pierwszy taki przypadek na świecie. Tylko 43 operatorów pay-tv z tego raportu wykazało wzrost liczby abonentów, ale dużo mniejszy niż bywało to wcześniej. Czy w kolejnych latach ten trend w pay-tv będzie się pogłębiał?
Spadek liczby abonentów płatnej telewizji o ponad 1 mln odnotowano w Ameryce Północnej, Środkowej i Południowej. Liczba abonentów spadła też w regionie Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki, o 0,31 mln – i to po raz pierwszy w historii.
Na szczęście w regionie Azji i Pacyfiku odnotowano znaczący wzrost o 1,22 mln abonentów, głównie dzięki wzrostowi o 200 tys. abonentów platformy Dish TV w Indiach. To nieco poratowało wskaźniki na świecie, przy spadkach w innych regionach. Przy okazji okazuje się, że platforma Dish TV w Indiach jest obecnie największym operatorem płatnej telewizji na świecie z liczbą 23,5 mln abonentów.
Operatorzy kablowi stracili 0,22 mln abonentów, podczas gdy operatorzy platform DTH z satelity stracili 0,9 mln. Telewizja u operatorów telekomunikacyjnych zyskała 0,92 mln abonentów. Usługi online Sling TV i DirecTV NOW dodały 26 tys. i 63 tys. abonentów, do łącznie odpowiednio 2,37 mln i 1,81 mln abonentów.
10 największych operatorów pay-tv w USA straciło 877 tys. abonentów, ale nadal ma łącznie 82,72 mln klientów, na czele z Comcast z 20,98 mln i DirecTV z 19,63 mln abonentów. Poza usługami online, AT&T U-verse był jedynym, który pozyskał abonentów, ze skromnym wzrostem o 13 tys. Stąd takie spadki pay-tv w Ameryce Północnej.
Największy wzrost liczby klientów wykazał Türk Telekom w Turcji, przybyło mu 266 tys. do łącznej liczby 3,53 mln, włączając w to abonentów satelitarnych, telekomunikacyjnych i usługi Tivibu Go.
Największa strata dotyczy wszystkich platform Canal+, gdzie łączna liczba klientów spadła o 608 tys.zaraz po piłkarskich Mistrzostwach Świata w Rosji, a jej łączna liczba to 6,93 mln, chociaż i tak wzrosła o 726 tys. rok do roku.
Sky nie zgłosił liczby abonentów po przejęciu przez Comcast. Ocenia się, że po połączeniu Comcast i Sky zbliżą się do 44 mln abonentów telewizji płatnej, co czyni ją największą grupą w Multiscreen Index.
– Nasz wskaźnik Multiscreen Index pokazuje po raz pierwszy niewielki spadek liczby abonentów telewizyjnych na całym świecie, po średnim wzroście kwartalnym o 1 proc. w ciągu ostatnich lat – zauważył redaktor dr William Cooper.
– Trzeci kwartał wydaje się być słabszy. Kluczowe pytanie brzmi, czy następny kwartał pokaże ożywienie lub dalszy spadek.
Multiscreen Index obejmuje 100 wiodących, wielokanałowych usług telewizyjnych i wideo w 38 krajach, które łącznie stanowią około 430 mln klientów na całym świecie. Indeks stanowi branżowy punkt odniesienia dla względnej wydajności dostawców usług telewizyjnych, w stosunku do których można mierzyć zyski lub straty klientów u operatorów pay-tv.
Platforma nc+ informuje na swojej infolinii o występującym aktualnie problemie z dekoderem wifiBOX+ (Sagemcom DSIW74). Jeżeli urządzenie to przestało działać i nie reaguje na polecenia z pilota ani z panelu dekodera, oznacza to błąd. Na panelu dekodera może się wtedy wyświetlać np. INIT. Operator podaje instrukcję, jak rozwiązać ten problem.
wifiBOX+ się zawiesił
1. Odłącz zasilanie od dekodera.
2. Wyjmij kartę z dekodera.
3. Odłącz kabel antenowy.
4. Poczekaj około 10 sekund i uruchom ponownie dekoder bez karty i kabla antenowego.
5. Jeśli pojawi się aplikacja START+ z rekomendacjami polecanych programów, naciśnij na pilocie klawisz OK lub WYJŚCIE, aby ją wyłączyć i przejść dalej.
6. Jeśli pojawi się komunikat o braku karty, przywróć ustawienia fabryczne w dekoderze: wciśnij na pilocie dekodera MENU, następnie wybierz: USTAWIENIA -> USTAWIENIA FABRYCZNE. Wpisz PIN (standardowy to: 0000) i naciśnij OK. Nadal nie wkładaj karty do dekodera.
7. Gdy pojawi się ekran PIERWSZA INSTALACJA włóż kartę do dekodera, chip (złota płytka) powinien być skierowany do dołu, w stronę dekodera.
8. Podepnij kabel antenowy.
9. Naciśnij OK, aby wyszukać kanały.
10. W przypadku dodatkowych problemów z ponowną konfiguracją dekodera zapoznaj się instrukcją zamieszczoną tutaj. Skorzystaj z tego artykułu także wtedy, gdy chcesz ponownie skonfigurować połączenie sieciowe. Pamiętaj, że jest to obowiązkowy warunek do prawidłowego działania usługi Multiroom Standard.Jeśli posiadasz kilka dekoderów wifiBOX+, które uległy zawieszeniu, wykonaj powyższe czynności na każdym z nich.
Na początku 2016 roku do sieci dystrybucji Cyfrowego Polsatu trafił dekoder Evobox PVR. Jest to obecnie najlepszy z modeli odbiorników oferowanych przez operatora. Pod koniec 2017 roku pojawiły się pierwsze informacje, że marka Evobox będzie rozwijana i pod tym szyldem pojawią się kolejne modele urządzeń. W lipcu bieżącego roku te informacje zaczęły przybierać realne kształty – dystrybutorzy zaczęli informować, iż otrzymują dostawy dekodera Evobox Lite – jeszcze nieprzeznaczone do dystrybucji. Było jednak pewne, że nowe urządzenie pojawi się w ofercie już niedługo. Od 18 września dekoder zadebiutował w sieci dystrybucji i jak się okazało nie sam, bo towarzyszy jemu Evobox HD. Tym samym Cyfrowy Polsat za jednym razem wprowadził do oferty dwa nowe dekodery: Evobox Lite i Evobox HD.
Dzięki uprzejmości operatora otrzymaliśmy możliwość zapoznania się z urządzeniami. Jako że dzielą je istotne różnice, zwłaszcza w zakresie oprogramowania, to zdecydowaliśmy się na początek przyjrzeć bliżej prostszemu z modeli: Evobox Lite. Ale wspomnimy także o różnicach pomiędzy wszystkimi urządzeniami z serii Evobox.
EVOBOX LITE, EVOBOX HD, EVOBOX PVR: RÓŻNICE
Pierwszym i zupełnie naturalnym pytaniem jest – czym różnią się nowe modele w stosunku do oferowanego już od ponad dwóch lat Evobox PVR? Evobox Lite to najprostsze z urządzeń. W założeniu ma to być podstawowy dekoder, który można określić mianem „zappera” – bez nadmiaru złącz, oferujący kluczowe możliwości, szybki i zapewniający wygodną obsługę. Evobox HD znajduje się wyżej w hierarchii, ma dodatkowo choćby wyświetlacz, port USB, optyczne wyjście cyfrowego dźwięku S/PDIF czy czytnik kart pamięci SD. Evobox PVR pozostaje natomiast w ofercie operatora jako ten najlepszy model, wyposażony w dysk twardy. Jako ciekawostkę można odnotować, że wszystkie modele są gotowe sprzętowo do odbioru serwisów z kompresją wideo HEVC/H.265 (do rozdzielczości 1080p, bez Ultra HD/4K). Aby nie trzymać w niepewności, redakcja sprawdziła, jak z odbiorem kanałów na satelicie – na tę chwilę przy oprogramowaniu aktualnym w momencie przygotowywania opisu (koniec września 2018 roku) kanały w HEVC nie są zapisywane na liście. Zatem możliwości są na razie teoretyczne i by je udostępnić – potrzebna będzie aktualizacja oprogramowania w przyszłości.
A jeśli o nim mowa – urządzenia różnią się w istotny sposób właśnie software. Evobox Lite pracuje pod kontrolą oprogramowania znanego z innych dekoderów własnej produkcji (np. HD 6000, HD PVR 7000 itd.) – rozwijanego samodzielnie, utrzymanego w barwach czarno-pomarańczowych. Evobox HD i Evobox PVR działają pod kontrolą oprogramowania z interfejsem graphyne, które dostarcza ADB (Advanced Digital Broadcast).
EVOBOX LITE: WYGLĄD I WYPOSAŻENIE
Jak wspomnieliśmy wcześniej, Evobox Lite jest z założenia urządzeniem prostym. Posiada tylko to, co jest niezbędne do pełnego korzystania z oferty Cyfrowego Polsatu, bez żadnych dodatków. W zestawie po rozpakowaniu pudełka znajdziemy poza dekoderem także: zasilacz, pilot zdalnego sterowania z kompletem baterii (podobny do RCU od Evobox PVR – identyczny układ klawiszy, ale odświeżony wygląd, nieco odchudzony, lżejszy i już na baterie AAA – tzw. „małe paluszki”) oraz instrukcję obsługi w języku polskim.
Sam Evobox Lite posiada obudowę w całości w kolorze czarnym. Na panelu przednim znajduje się od lewej: logo operatora, centralnie nazwa modelu urządzenia i po prawej – dioda LED informująca o stanie pracy. Zgodnie z instrukcją obsługi, ma ona cztery możliwe stany: kolor zielony – trwa uruchamianie dekodera, kolor niebieski – dekoder pracuje, kolor czerwony – dekoder na czuwaniu w trybie „szybki start” oraz kolor biały – dekoder w stanie „głębokiego” czuwania. Ze strony redakcji możemy dodać, że w trakcie aktualizacji oprogramowania dioda najpierw jest w kolorze fioletowym i miga (podbieranie), a w drugiej fazie aktualizacji (przetwarzanie, weryfikacja, zapis) – miga na zielono.
Patrząc od strony panelu przedniego, na prawej ścianie bocznej jest czytnik kart. Może być on jednak pusty, o czym szerzej napiszemy w dalszej części. Wydaje się być przygotowany pod karty systemu Nagra MA, ale nie wykluczone, że dekoder jest zgodny i gotowy do implementacji innych rozwiązań CA. Już Evobox PVR według specyfikacji technicznej poza Nagra MA był gotowy do systemów Irdeto, Conax i Latens.
Na panelu tylnym umieszczono wyłącznie: jedno wejście sygnału z anteny satelitarnej (bez przelotki do kolejnego urządzenia), gniazdo Ethernet (100 Mbit/s), wyjście HDMI v1.4b oraz gniazdo dla zewnętrznego zasilacza znajdującego się w zestawie.
Nie widać jednej rzeczy – wbudowanego Wi-Fi. Instrukcja obsługi zaleca połączenie dekodera przewodowo, ale jeśli nie mamy takiej możliwości, to Wi-Fi jest dostępne jako alternatywa. W modelu Evobox Lite to prostszy klient, działający w standardach IEEE 802.11 b/g/n, w paśmie 2,4 GHz (bez obsługi 5 GHz), z jedną wewnętrzną anteną nadawczą i odbiorczą (SISO 1×1). Ale nadal przy takiej konfiguracji może osiągnąć w najlepszym przypadku (w teorii) maksymalną prędkość połączenia do 150 Mbit/s.
Evobox Lite – panel tylny
Dekoder pracuje pod kontrolą oprogramowania przygotowywanego przez Cyfrowy Polsat – bardzo zbliżonego do tego, które jest obecnie dostępne w innych modelach własnej produkcji, m.in. HD 6000, HD 5500s, itp.
KARTA? GDZIE JEST KARTA?!
Zupełnie normalnym i oczywistym przez lata było, że jeśli od któregokolwiek operatora bierzemy w dzierżawę lub na własność dekoder – otrzymujemy z nim kartę kodową – klucz, którą należy umieścić w czytniku (i w odpowiedni sposób). Bez niej nie można korzystać z oferty, a czasami sam dekoder nawet nie chce się uruchomić. Na rynku pojawiały się oferty, w których karty potrzebne nie były (niektóre sieci kablowe, IPTV oraz TV Mobilna Cyfrowego Polsatu), ale była to jednak relatywnie rzadka sytuacja. Przed premierą nowych dekoderów Cyfrowego Polsatu Evobox Lite i Evobox HD zaczęły pojawiać się plotki, iż możliwe, że urządzenia te postawią po raz pierwszy w tak szerokim zakresie na rozwiązania bezkartowe. Wybrany miałby do tego celu zostać system dostępu warunkowego Irdeto zamiast używanego dotychczas Nagra Media Access. I nie byłaby to nowość dla Cyfrowego Polsatu, bo wspomniana TV Mobilna właśnie z rozwiązania bezkartowego Irdeto korzysta. Na satelicie faktycznie do wszystkich kanałów Cyfrowego Polsatu stopniowo dodawano nowy identyfikator systemu CA Irdeto (0x06ED), realizowano to etapami od 15 października 2017 roku. Ostatnie serwisy otrzymały simulcrypt (równoległe szyfrowanie) w Irdeto ok. połowy września.
Evobox Lite dotarł do redakcji magazynu SAT Kurier jako pierwszy i z początku zaskoczyliśmy się, bo choć w instrukcji obsługi nie było mowy ani o czytniku kart, ani tym bardziej o obecności karty kodowej w zestawie, to owszem karta w dekoderze testowym się znajdowała i była to dobrze znana pomarańczowa karta systemu Nagra MA.
Evobox Lite
Jednak obecność CAID systemu Irdeto w przekazie satelitarnym kanałów nie dawała nam spokoju… Dekoder uruchomiliśmy na próbę z czystej ciekawości bez karty i… okazało się, że działa. Szybki przegląd menu wskazał, że Evobox Lite jest jednak oparty na bezkartowym rozwiązaniu Irdeto. Po co wobec tego czytnik i karta Nagra MA? Może to alternatywa dla operatora lub karty Nagra MA będą mogły być używane na potrzeby zgodności z innymi urządzeniami oferowanymi przez operatora lub usługami (np. w przypadku korzystania z Multiroom)? A może to tylko cecha redakcyjnego egzemplarza testowego i w wersji oferowanej klientom czytnika całkiem nie będzie lub nie będzie miał zastosowania? W przypadku dekodera testowanego w redakcji umieszczenie karty w czytniku nie robiło żadnej reakcji w dekoderze, nie zauważyliśmy różnic w menu. Nic też nie zmieniało się np. po restarcie urządzenia. Wyglądało też jakby na czytnik nie było podawane zasilanie do karty, nawet na etapie uruchamiania urządzenia, ale to może wymagać dalszych testów.
W momencie przygotowywania tekstu wiadome było, że nowe dekodery Evobox HD i Evobox Lite jednocześnie służą do nowej wersji usługi multiroom, działającej w ramach lokalnej sieci komputerowej w mieszkaniu. Evobox HD może być dekoderem głównym, Evobox Lite zarówno głównym jak i dodatkowym dla Evobox HD. Evobox PVR przynajmniej przy stanie na wrzesień 2018 roku nie mógł pełnić w nowym multiroom żadnej roli, może zmieni to w przyszłości aktualizacja oprogramowania.
Evobox Lite – wnętrze dekodera
W przypadku korzystania z rozwiązania bezkartowego deszyfrowaniem zajmuje się specjalny zabezpieczony chip znajdujący się bezpośrednio na płycie głównej urządzenia. Z punktu widzenia użytkownika ma to pewne zalety – brak karty oznacza, że z dekodera nie ma co wyjąć i co za tym: zgubić. Nie raz w historii magazynu słyszeliśmy o przypadkach kart wyjętych przez dzieci i choćby odwróconych lub całkiem zgubionych, albo o pogryzionych przez zwierzęta domowe. Jeśli docelowo w sieci sprzedaży dekodery będą wydawane bez kart Nagra MA i będą działać wyłącznie w oparciu o Irdeto, to ryzyko zgubienia lub zniszczenia karty po stronie użytkownika znika.
Od strony technicznej jest to także poprawa poziomu bezpieczeństwa. Obecność karty zawsze generowała ryzyko ataku MITM i prób podsłuchiwania komunikacji pomiędzy kartą a dekoderem. Obecność karty jako klucza zawsze też sprawiała, że jeśli pewnego dnia komuś udałoby się obejść zabezpieczenia parowania karty ze sprzętem – pojawiłaby się możliwość korzystania z niej poza dekoderem w odbiornikach niededykowanych. Cóż – chipu z płyty głównej nikt nie wylutuje… Wyeliminowanie kart może w przyszłości drastycznie podnieść poziom bezpieczeństwa ofert płatnej TV cyfrowej.
3 grudnia br. platforma nc+ wprowadziła specjalną promocję, w ramach której abonenci z pakietami Entry+, Start+ lub Comfort+ mogą oglądać bez dodatkowych opłat kanały z pakietu Extra+. Otwarte okno na nawet ponad 90 kanałów potrwa do 3 stycznia 2019 roku. Zakres usług udostępnianych w prezencie zależny od oferty, z której korzysta abonent.
Ponadto odkodowane do 3 stycznia 2019 roku zostają kolekcje na życzenie: Fox Play z pełnymi sezonami seriali oraz National Geographic Play z programami popularno-naukowymi, a także kanały History i H2. Dodatkowo jedynym ze świątecznych prezentów nc+ jest kolekcja filmów na życzenie „Gwiazdy na gwiazdkę” bez dodatkowych opłat.
Kanał Kino Polska pozostaje w dekoderach operatorów na tej samej pozycji. W dekoderach nc+ stacja już w jakości HD jest niezmiennie na pozycji 64, a w dekoderach Cyfrowego Polsatu – na pozycji 43.
Wersja HD emituje oczywiście dokładnie to samo, co SD, tylko w lepszej jakości. Logotyp w przekazie HD nie odróżnia się, nie ma dopisku „HD”.
Przekaz kanału Kino Polska HD
Parametry techniczne Kino Polska HD: Eutelsat Hot Bird 13C (13,0°E)
tp. 119 (10,892 GHz, pol. H, SR: 27500, FEC: 3/4; DVB-S2/8PSK)
ID: KINO POLSKA HD
PID V: 165 (MPEG-4/HD)
PID A: 100 (pol, AC3)
PID PCR: 165
SID: 4806
PID SUB: 706 (pol)
PID PMT: 1006
Provider: nc+
Kodowanie: Conax (nc+), Irdeto (Cyfrowy Polsat), Nagra MA (S4/N3 – nc+, N3 – Cyfrowy Polsat), Viaccess PC 3.0 (Orange)
Jakość obrazu: 1920×1080, 16:9, ok. 4,24 Mbit/s
Jakość dźwięku: AC3 2.0, stereo, 192 kbit/s
Operatorzy kablowi otrzymują informacje, iż przekaz w SD zostanie zakończony 7 stycznia 2019 r. Można podejrzewać, że także w sieciach docelowo kanał będzie więc dostępny w HD.
Redakcja satkurier.pl może potwierdzić, że tak stało się już od 3 grudnia w przypadku UPC Polska. Tam wersja HD jest na dekoderach Horizon i Kaon na pozycji 201, a na Mediabox i w odbiornikach/TV z UPC MediaModuł CI+ na 474. Dodatkowo promocyjnie stacja znalazła się czasowo na kanale 70.
Parametry techniczne przekazu satelitarnego Kino Polska w SD (do 7 stycznia 2019): Eutelsat Hot Bird 13C (13,0°E)
tp. 110 (10,719 GHz, pol. V, SR: 27500, FEC: 3/4; DVB-S2/8PSK)
Cyfrowy Polsat przygotował dla swoich abonentów promocję na czas świąteczno-noworoczny. Od 3 grudnia br. do 7 stycznia 2019 roku będą oni mogli oglądać w ramach otwartego okna nawet 10 kanałów.
Otwarte okno na święta i Nowy Rok w Cyfrowym Polsacie
Z otwartego okna klienci będą mogli skorzystać również za pośrednictwem serwisu Cyfrowy Polsat GO na dekoderach podłączonych do internetu oraz na urządzeniach mobilnych z aktywną opcją ON THE GO.
Kanały dostępne w ramach otwartego okna Cyfrowego Polsatu do 7 stycznia 2019 roku:
Filmy: 13 Ulica, AMC, Comedy Central Family, Epic Drama, Paramount Channel, Sci Fi
Rozrywka: E!
Dla dzieci: Da Vinci, Nick Jr.
Informacja: wPolsce.pl
Kanał Paramount Channel w otwartym oknie będzie można oglądać do końca stycznia 2019 roku.