Informacje o sygnale DVB-T w ramach mux 8. Nadawcą sygnału multipleksu 8 jest firma Emitel, która nadaje również sygnał pozostałych multipleksów – 1,2,3.
Ósmy multipleks jest nadawany w paśmie VHF (174-230 MHz ) czyli w innym zakresie niż pozostałe multipleksy, które są nadawane w paśmie UHF (470-806 MHz). Dla niektórych odbiorców może to oznaczać montaż dodatkowej anteny lub zmiana obecnej. Więcej na temat anten VHF przeczytasz tutaj – więcej o MUX-8.
Grupa Wirtualna Polska nie jest zadowolona z wyników oglądalności telewizji WP, dostępnej w ramach NTC. Wojciech Pawlak zrezygnował z funkcji prezesa stacji. Kanałem zarządzają teraz Barbara Bilińska, Tomasz Machała, Daniel Czarnecki, Marta Czartoryska-Żak i Jacek Amsterdamski. Tomasz Machała, związany wcześniej m.in. z NaTemat.pl, Polsatem i TVN24 odpowiada za publicystykę i informacje w telewizji WP. Kanał zdecydował się też na zmiany w porannym paśmie. Od połowy kwietnia poranne pasmo będzie krótsze o godzinę. Krótsza będzie część lifestyle’owa, dlatego ze stacją pożegnają się m.in. Małgorzatą Ohme i Katarzyna Krupa. Czy zmiany pozwolą telewizji WP rozwinąć skrzydła?A może w przypadku MUX 8 to w ogóle niemożliwe?
Wyniki kanałów dostępnych na ósmym multipleksie nie powalają
W lutym br. wśród samych odbiorców naziemnej telewizji Metro miał 0,26 proc. udziału w rynku, Zoom TV 0,23 proc., Nowa TV 0,22 proc., a WP zaledwie 0,15 proc. O wiele lepiej radzą sobie kanały dostępne na pozostałych multipleksach. Polsat miał 14,68 proc. udziału w rynku, TVP1 13,66 proc., TVP2 10,29 proc., TVN 9,81 proc., TVP Info 6,25 proc., TV4 5,06 proc., Puls 4,42 proc., Puls 2 3,99 proc., TVN7 3,85 proc., TV6 3,16 proc., TTV 2,90 proc., TVP ABC 2,84 proc., ATM Rozrywka 2,01 proc., TVP Rozrywka 1,98 proc., Stopklatka 1,94 proc., TVP3 1,87 proc., Fokus TV 1,62 proc., Super Polsat 1,51 proc., Polo TV 1,44 proc., TVP Historia 1,12 proc., 8TV 0,75 proc., a TVP Kultura 0,65 proc. (wszystkie dane Nielsen Audience Measurement za Wirtualnymi Mediami).
Szacuje się, że rentowność kanałów naziemnych to 1 proc. udziału w rynku
Koncesja, opłaty za korzystanie z nadajników kosztują bowiem niemało. Można odnieść wrażenie, że większość widzów DVB-T nadal nie wie o nowych kanałach. Kampanie informujące o ich istnieniu były mało widocznie i właściwie ograniczone do mediów związanych z poszczególnymi nadawcami.
Dlaczego telewizja WP radzi sobie wyjątkowo słabo?
Wygląda na to, że ciężko jest przenieść portal do telewizora. Mamy medium XXI-wieczne, które próbuje tworzyć XX-wieczne. W Niemczech nie udało się to magazynowi „Giga” zajmującego się sprzętem komputerowym i nowymi technologiami. W 2009 roku telewizja Giga zakończyła nadawanie. „#Dzieje się” WP przypomina „Teleexpress”, ale ten już jest na rynku prawie 31 lat. Jakby tego było mało TVN24 stworzył niedawno konkurencyjny „Teleserwis”. Z dwoma lepszymi produktami ciężko wygrać. Lepszymi, bo zarówno TVP, jak i TVN dysponują całym zapleczem produkcyjnym i całodobowymi kanałami informacyjnymi. Maciej Orłoś to za mało, żeby zbliżyć się do tego potencjału, jeśli wiele materiałów w WP jest opartych na zdjęciach z YouTube, czy nieruchomych kadrach z portalu internetowego. Zarówno WP, jak i Nowa TV wydały dużo pieniędzy na zatrudnienie byłych gwiazd TVP typu Maciej Orłoś, Beata Tadla, Jarosław Kret, czy Jarosław Kulczycki. Zapewne zamiast każdej z tych osób można byłoby zatrudnić 4-5 młodych dziennikarzy i operatorów kamer, którzy wprowadziliby element świeżości i wyprodukowaliby więcej premierowych treści.
Wydaje się, że to dopiero początek zmian w telewizjach na MUX 8
Wyniki innych niż WP stacji są tylko nieco lepsze. Do wspominanego wyżej 1 procenta wciąż daleko. Właściciele kanałów raczej nie będą do nich dokładać się wiecznie i nie można wykluczyć, że stacje zmienią właścicieli albo zostaną po prostu zamknięte. TVP nadal nie zdecydowała się na wprowadzenie TVP Sport HD do ósmego multipleksu, zasłaniając się m.in. małą popularnością zakresu VHF, w którym są nadawane te kanały. Tylu ogólnotematycznych kanałów nie ma chyba na żadnym europejskim rynku, a Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji oczekiwała od nadawców chętnych na koncesje właśnie takiego profilu. Być może naziemnych bezpłatnych kanałów jest po prostu za dużo. Polski rynek reklamowy nie jest potęgą. Kanały dostępne na platformach cyfrowych i w sieciach kablowych mogą zarabiać nie tylko na reklamach, ale też opłatach od operatorów. Przez lata wywalczyły sobie też lepsze pozycje na listach programowych dekoderów. Na przykład w nc+ Superstacja jest na 21 pozycji, dlatego w lutym br. miała 0,27 proc. udziału wśród odbiorców wszystkich operatorów. WP nie dość, że pojawiła się na tej samej platformie późno, to dopiero na 170 pozycji.
Problem kanałów z MUX 8 tkwi gdzieś indziej
Wydaje się, że zasadniczo kanały z MUX 8 nie dogadały się między sobą, by zrobić spójną kampanię promującą ten multipleks, bo liczyły na rolę TVP, a ta kompletnie olała szybki start. Za to komercyjne stacje zaczęły konkurować ze sobą. Drugi problem to zawierzenie temu, że jak się pójdzie do platform i kablówek to będzie duży zasięg i będzie super. Niestety tak się nie stało, choć nie ma co pomniejszać roli operatorów płatnej telewizji. Trzeci problem to taki, że kompletnie zapomniano o takim „czarnym” rynku instalatorów anten naziemnych. Wcale nie zostali docenieni, więc niekoniecznie muszą polecać te kanały. A to oni decydują, co pomyśli lub zechce kupić potencjalny klient. Może czas zmienić sposób podejścia do sytuacji?
Prezes TVP, Jacek Kurski, powiedział w rozmowie z wirtualnemedia.pl, że nadawca będzie musiał za kilka miesięcy zdecydować, co wrzucić na MUX 8. Nowy multipleks naziemnej telewizji cyfrowej został uruchomiony już w zeszłym roku, jednak nadal jest nadawany z niepełnym zasięgiem. MUX 8 obejmuje 7 slotów, z czego cztery są przeznaczone na kanały SD nadawców komercyjnych. Trzy pozostałe sloty mają być przeznaczone dla TVP, która będzie mogła tam uruchomić trzy kanały SD lub 1 kanał HD i jeden kanał HD.
Kanały TVP w MUX 8 najwcześniej za kilka miesięcy?
Wypowiedź Jacka Kurskiego oznacza, że kanałów TVP w MUX 8 nie należy spodziewać się zbyt szybko. Podobno w Telewizji Polskiej nadal zwycięża opcja, aby w nowym multipleksie uruchomić kanał TVP Sport HD i dodatkowo przesunąć na niego stację z innego MUX-a.
Jak dodał prezes TVP, nadawca myśli także o„nowych kanałach tematycznych, ale będą to kanały satelitarne”.
Jacek Kurski uważa, że „decyzja o wstrzymaniu wejścia na MUX 8 okazała się bardzo dobra”. – Chciałem sprawdzić, jak sobie poradzą czterej mniejsi z podobną ofertą programów informacyjnych i publicystycznych. No i widzę, że się kanibalizują – tłumaczy prezes TVP w rozmowie z wirtualnemedia.pl. Przy okazji „obrywa się” EmiTelowi, gdyż zdaniem Kurskiego, spółka „nie daje rady obsługiwać MUX-a”. Prezes TVP twierdzi, że „kryzys w obszarze MUX 8 daje Telewizji Polskiej komfort w rozpoznaniu, co wrzucić na ten multipleks”.
– Krok w tył i poczekanie, jak inni pójdą na MUX 8 jak dzik na fuzję, okazał się słuszny. Ale dochodzimy do momentu decyzyjnego, za kilka miesięcy będziemy musieli zdecydować, co wrzucić na MUX 8. Ktokolwiek będzie wówczas jego operatorem – powiedział Jacek Kurski dla wirtualnemedia.pl.
Rekordowa widownia Zoom TV. Kanał Zoom TV zanotował w niedzielę 12 lutego 2017 r. rekord udziału w widowni z grupy komercyjnej: 0,60% SHR 16-49. Był to jednocześnie najlepszy wynik oglądalności spośród wszystkich kanałów obecnych na MUX 8 od momentu uruchomienia tego multipleksu.
W niedzielę 12 lutego Zoom TV oglądało średnio 22 tys. widzów z komercyjnej grupy 16-49 (AMR). Widownię przyciągnęły do Zoom TV zarówno nadawane w ciągu dnia seriale (między innymi „Wiedźmy”), jak i wieczór filmowy w prime time (francuskie „W rodzinie” i amerykański „Przekręt doskonały” z Edwardem Burnsem, Rachel Weisz i Dustinem Hoffmanem). Dało to kanałowi 0,60% udziału w widowni z grupy komercyjnej (1,74% wśród widzów telewizji naziemnej z tej grupy).
Zoom TV wystartował 25 października 2016 r. i systematycznie zwiększa swoją oglądalność:
– w listopadzie zdobywał średnio 0,06% udziału w widowni z grupy komercyjnej,
– w grudniu już 0,09%,
– w styczniu osiągnął poziom 0,15%,
– w lutym kontynuuje trend wzrostowy – 0,60%.
Zoom TV jest wspólnym projektem telewizyjnym Grupy Kino Polska TV S.A. (większościowy udziałowiec) oraz Fundacji PIKSEL, zawierającym lokalne informacje, seriale fabularne i dokumentalne oraz hity filmowe. Kanał dystrybuowany jest poprzez ósmy multipleks telewizji naziemnej (MUX 8), a także obecny w ofercie dobrych operatorów kablowych i cyfrowych platform satelitarnych.
Tylko co trzeci polski telewidz słyszał, że oferta naziemnej telewizji wzbogaciła się o cztery nowe kanały – pokazuje Projekt Cyfrowizja III, cykliczne badanie agencji mediowej MEC. Gdyby widzowie mogli wybierać, jaka stacja TVP pojawi się na multipleksie, chcieliby tam mieć TVP Dokument.
33 proc. polskich telewidzów słyszało o nowych kanałach z oferty naziemnej telewizji cyfrowej, ponad połowa Polaków nie wie, że na ósmym multipleksie (MUX 8) zadebiutowały cztery stacje – pokazuje Projekt Cyfrowizja III, zrealizowane pod koniec stycznia badanie agencji MEC. Zbliżone są odsetki telewidzów świadomych dostępu do nowych kanałów telewizyjnych w ich ofercie – 32 proc. twierdzi, że może je oglądać, a 46 proc. nie wie lub nie sprawdzała, czy cztery nowe stacje są w ich pakietach telewizyjnych lub czy są dostępne przez ich dekoder.
Bez zaskoczenia, to wśród widzów odbierających tylko telewizję naziemną, największy jest odsetek tych, którzy słyszeli o pojawieniu się nowych kanałów naziemnych. Ale wciąż tylko połowa z nich ma świadomość rozbudowy oferty. Wśród abonentów telewizji kablowej zaledwie co czwarty słyszał o nowych stacjach na MUX 8.
Największą rozpoznawalność wśród debiutujących w ofercie NTC kanałów zbudowała Nowa TV, której markę kojarzy blisko 38 proc. telewidzów odbierających naziemną telewizję. Najmniej osób zna zaś obecnie Zoom TV.
Ten ranking kanałów nie jest w pełni spójny z wynikami oglądalności kanałów z MUX 8. Od początku stycznia do 6 lutego to Metro zbudowało najwyższy wynik (0,2 proc. udziału w grupie 4+, źródło: Nielsen), a za nim uplasowały się Nowa TV (0,16), Zoom TV (0,15) i WP (0,08). Inna kolejność w rankingu świadomości marek, może wynikać m.in. z aktywności reklamowej i PR-owej stacji.
Czas na dokument
W związku z planami uzupełnienia MUX 8 o kanały Telewizji Polskiej, MEC zapytał też telewidzów o oczekiwania wobec tej oferty.
Większość badanych wolałaby, by nadawca wprowadził na multipleks nowe stacje, a nie wersje HD dotychczasowych. Wybierając zaś z listy konkretnych kanałów (tych naprawdę istniejących bądź takich, których wprowadzenie było w przeszłości rozważane bądź wspominane przez nadawcę), telewidzowie stawiali w pierwszej kolejności na TVP Dokument.
Prowadzenie TVP Dokument w rankingu najbardziej pożądanych kanałów potwierdza niedosyt treści dokumentalnych, podróżniczych i podróżniczych w ofercie NTC, obserwowany już w kilku badaniach MEC.
Przypomnijmy, że spośród 28 kanałów naziemnych, tylko Fokus TV ma obecnie tak zdefiniowany profil.
Badanie Projekt Cyfrowizja III MEC zrealizował pod koniec stycznia 2017 r. na grupie 1 tysiąca polskich telewidzów metodą wywiadów internetowych i telefonicznych.
Według informacji „Rzeczpospolitej”, zarząd TVP postawił start kanałów w MUX 8 naziemnej telewizji cyfrowej pod znakiem zapytania. Ich uruchomienie znajduje się podobno na liście inwestycji, z których będzie zmuszony w tym roku zrezygnować, jeśli politycy nie zapewnią TVP wyższych wpływów z abonamentu. Operator MUX 8, spółka EmiTel, złożyła w Urzędzie Komunikacji Elektronicznej (UKE) wniosek o wydanie decyzji rezerwacyjnej, która zobowiązałaby Telewizję Polską do uruchomienia kanałów w nowym multipleksie. Decyzja wydana przez UKE musiałaby zawierać termin, w jakim TVP byłaby zobowiązana uruchomić swoje kanały.
W MUX 8 nadawane są obecne 4 kanały SD – Zoom TV, Nova TV, Metro TV i WP. Mają do nich dołączyć 2 kanały SD lub 1 kanał SD i jeden kanał HD od TVP. Nadal nie wiadomo, kiedy te stacje wystartują. Nie wiadomo również, jakie to będą kanały.
Jak wyjaśnił Maciej Stanecki, wiceprezes zarządu TVP, w projekcie budżetu na 2017 roku przewidziano tzw. rezerwę koncesyjną, z której spółka mogłaby opłacać koncesje ewentualnych nowych naziemnych kanałów, a także kwoty należne wtedy EmiTelowi za naziemną dystrybucję. Rezerwa nie pokryłaby jednak wszystkich kosztów nadawania takich kanałów, podaje „Rzeczpospolita”.
Za nadawanie jednego kanału w MUX 8 komercyjni nadawcy płacą EmiTelowi rocznie ok. 7 mln zł. Oznacza to, że po uruchomieniu kanałów TVP w tym multipleksie przychody EmiTela z tego tytułu mogłyby wzrosnąć o ok. 21 mln zł rocznie. Tu warto dodać, że nie tylko EmiTel może czuć się pokrzywdzony z powodu braku kanałów TVP w MUX 8. Tracą na tym również nadawcy komercyjni, którzy zapewne notowaliby lepsze wyniki oglądalności, gdyby TVP po wejściu na MUX 8 zdecydowała się na przeprowadzenie kampanii informacyjnej, zachęcającej widzów do odbioru nowego multipleksu. Kolejną niezadowoloną z braku postępów w tym temacie grupą są instalatorzy tv-sat, którzy po wzroście zainteresowania widzów nowym MUX-em, mieliby do czynienia ze wzrostem liczby zleceń, nie mówiąc już o samych widzach, którzy bez wątpienia ucieszyliby się z 2-3 nowych, bezpłatnych kanałów.
EmiTel startuje III etap wdrażania MUX 8. Operator EmiTel poinformował o pomyślnym zakończeniu II etapu wdrażaniaMUX 8 w ramach naziemnej telewizji cyfrowej w Polsce oraz o jednoczesnym rozpoczęciu prac nad III etapem, którego zakończenie jest spodziewane do 31 lipca 2017. Opublikowano wstępną listę nadajników oraz poglądową mapę zasięgu po ich uruchomieniu, z zastrzeżeniem, że dane mogą jeszcze ulec zmianie bez powiadomienia.
MUX 8 to ogólnopolski multipleks naziemnej TV cyfrowej nadawany w odróżnieniu do MUX 1, MUX 2 i MUX 3 w paśmie VHF (kanały 6-12).
Obecnie w ramach MUX 8 nadawane są cztery prywatne kanały TV: Metro, Nowa TV, WP i Zoom TV. Dodatkowo są jeszcze trzy plansze testowe rezerwujące miejsce dla kanałów TVP (nadawca publiczny nie podjął w tej sprawie ostatecznych decyzji – może emitować tu 3 kanały SD lub 1 SD i 1 HD). Oprócz tego część pojemności jest przeznaczona na usługi interaktywne i EmiTel testuje tu portal HbbTV (więcej informacji).
Etap III uruchamiania nadajników MUX 8 obejmuje 20 obiektów (stan na 2.01.2017):
Obiekty będą uruchamiane sukcesywnie w ciągu roku, do 31 lipca 2017.
Orientacyjny zasięg emisji MUX 8 po uruchomieniu wszystkich nadajników III etapu
Od 8 grudnia w ramach MUX 8 naziemnej TV cyfrowej DVB-T na jednym z kanałów testowych operator EmiTel prowadzi testy usługi HbbTV. Przy serwisie wyszukiwanym jako „Test” na urządzeniach wspierających HbbTV po chwili uruchamia się Portal, w którym jak na razie dostępne są cztery elementy: pogoda, wiadomości, program TV i player (w ramach którego można słuchać stacji Polskiego Radia).
Od początku przy uruchamianiu emisji MUX 8 zapowiadano, że 10 proc. przepływności w multipleksie zostanie przeznaczone na potrzeby usług interaktywnych. W efekcie w tej chwili w MUX 8 poza kanałami Zoom TV, Nowa TV, Metro i WP oraz trzema planszami testowymi (kolorowe pasy), które rezerwują miejsce dla kanałów TVP (3 SD lub 1 HD i 1 SD, TVP nie podjęła jeszcze wiążących decyzji w tej sprawie) dostępnych jest 8 serwisów testowych (czarne plansze), które zgłaszają się pod nazwami „test1” do „test7” oraz wspomniany „Test” na którym teraz eksperymenty prowadzi EmiTel.
W Portalu dostępne są cztery funkcje:
Pogoda
Pozwala na podgląd prognozy pogody, kilka miast jest wpisanych „fabrycznie”, m.in. Warszawa, Wrocław, Łódź i Poznań, ale można dopisywać własne (dodawanie – przycisk zielony, kasowanie – żółty). Przy miastach z nazwami z polskimi znakami nie zawsze udaje się je dopisać, np. Kraków należało dopisać jako „Krakow”, aby zadziałało.
Portal HbbTV EmiTel (Pogoda)
W ramach prognozy pokazane są dane na 6 dni obejmujące temperaturę w dzień i w nocy oraz zachmurzenie i opady zaprezentowane w formie ikony.
Przycisk czerwony wraca do portalu.
Wiadomości
To serwis wykorzystujący informacje z serwisu Polskiego Radia. Jest dostęp do 15 newsów na 5 stronach (po 3 na stronę) ze zdjęciem, tytułem i zajawką (fragmentem, jeśli się nie mieści). Po wejściu w informację widać całą zajawkę.
Portal HbbTV EmiTel (Wiadomości)
Na urządzeniach, na których testowano (Vu+ Solo2 oraz Skymaster TNT5 dla usługi TNTV) – błędnie wyświetlały się niektóre znaki, ale tylko w tytułach – np. cudzysłów jako HTML-owy „, ale nie wiadomo czy to błąd emisji, czy też wina samych odbiorników, dlatego zapraszamy w komentarzach do dzielenia się informacjami, czy także w aplikacji Wiadomości na posiadanych tunerach i TV widać podobny problem. Na Vu+ źle pokazywane są „kwadraty” na głównej stronie wiadomości wskazujące na której stronie się znajdujemy, na Skymaster TNT5 nie ma takiego problemu.
Portal HbbTV EmiTel (Wiadomości)
Znajdując się w widoku pojedynczego newsa klawisz żółty pozwala na powrót do wyboru informacji, a czerwony z każdego miejsca wraca na stronę główną portalu.
Program TV
Jak sama nazwa wskazuje można tu podejrzeć ramówkę – w aplikacji znajduje się większość kanałów emitowanych w głównych multipleksach naziemnej TV cyfrowej, czyli MUX 1, MUX 2, MUX 3 i MUX 8, poukładane zgodnie z kolejnością LCN. Brakuje programu dla TVP3 (w ogóle nie uwzględniony, zapewne z uwagi na różne wersje regionalne, ale to można byłoby rozwiązać umieszczając program np. TVP3 Warszawa i dodając możliwość wyboru regionu ręcznie (pomysł). Na liście są Metro i WP, ale nie ma dla nich ramówki. Cała reszta jest dostępna.
Portal HbbTV EmiTel (Program TV)
Na dekoderze Skymaster TNT5 dłuższe nazwy kanałów nie mieszczą się w polu (np.: TVP Historia, TVP Rozrywka, co powoduje, że widać samo „TVP„, ale można się domyślić), na Vu+ czcionka jest nieco inna, węższa, dzięki czemu wszystko się mieści.
Portal HbbTV EmiTel (Program TV)
Widok z odbiornika Vu+ (inna czcionka)
Program jest prezentowany w formie harmonogramu czasowego, widać tabelę z propozycjami na najbliższe dwie godziny dla sześciu kolejnych stacji. Brakuje trochę szybkiej zmiany dni, ale przechodząc kursorami lewo-prawo można przemieszczać się dalej. Dane w momencie publikacji tekstu obejmują 3 dni (dziś, jutro i pojutrze). Można przewijać widok dalej, ale dla wszystkich kanałów widać już tylko komunikat „No Event”.
Zawartość programu jest dość rozbudowana, bo poza samym tytułem mamy rozszerzony opis oraz zdjęcie (lub jeśli go brak – logotyp kanału). Przycisk niebieski włącza ekran z opisem, jeśli w dolnej części okna nie mieści się on w całości (i z tego ekranu klawiszem niebieskim można wrócić do widoku programu).
Portal HbbTV EmiTel (Program TV)
Przycisk OK przełącza na wybrany kanał, ale na urządzeniu testowanym w redakcji (Skymaster TNT5 z usługi TNTV) czasami to działało (np. TV Puls), a czasami nie (np. TVP1 HD) – odbiornik wychodził z portalu, ale pozostawał na kanale „Test”. Warto sprawdzić na innych urządzeniach, zapraszamy do dzielenia się wnioskami w komentarzach.
Klawisz czerwony pozwala wyjść do strony głównej portalu.
Player
Ostatni element jest bardzo ciekawy – po wejściu widać tabelę, w której przygotowano 8 miejsc, na razie aktywne jest jedno – Polskie Radio. Po wejściu pojawia się dostęp do 8 stacji Polskiego Radia – można uruchomić kanały: Jedynka, Dwójka, Trójka, Czwórka, Polskie Radio 24, Polskie Radio Dzieciom, Polskie Radio Rytm i Radio Poland. Widać logotypy i pojawia się krótki opis, być może miejsce na ramówkę, ale na razie dla wszystkich stacji pojawiał się napis „Program informacyjny”.
Portal HbbTV EmiTel (Player)
Przycisk OK uruchamia stację, żółty wraca na ekran główny Playera, a czerwony – do strony głównej portalu. Odtwarzanie stacji radiowych działa prawidłowo na Vu+, na Skymaster TNT5 po kilku sekundach Portalrestartuje się i stacja przestaje grać.
Portal HbbTV EmiTel (Player – stacje Polskiego Radia)
Można powiedzieć, że w pewnym sensie Polskie Radio znalazło się w ten sposób w ofercie Naziemnej TV Cyfrowej w Polsce, ale trzeba mieć na uwadze, że w takiej formie zadziała to tylko na urządzeniach wspierających HbbTV i podłączonych do sieci, bo przekaz stacji jest odbierany z Internetu.
Choć Portal nadawany przez Emitel ma charakter testowy, to aktualnie działa całkiem dobrze, ewentualne drobne błędy mogą być związane z działaniem konkretnych odbiorników, dlatego wszystkich mających dostęp do sygnału MUX 8 oraz urządzenie obsługujące HbbTV zapraszamy do testowania Portalu i dzielenia się uwagami w komentarzach.
Nie wykluczone, że wkrótce poznamy szczegóły co do wykorzystania 10 proc. miejsca na usługi interaktywne w MUX 8, gdyż już 25 stycznia 2017 w Warszawie odbędzie się konferencja HbbTV Summit Poland. Usługa HbbTV może być wykorzystywana także do strumieniowania kanałów TV (co widać w HbbTV od TVP i na kanałach Grupy ZPR Media, np. Eska TV), więc możliwości są spore…
Discovery Communications zawarło porozumienie z Agorą i przygotuje ofertę programów specjalnie dla widzów naziemnej telewizji cyfrowej.
Dzięki porozumieniu Discovery Communications po raz pierwszy dotrze ze swoimi formatami także do polskich odbiorców naziemnej telewizji cyfrowej. Discovery nabywa udziały w należącej do Agory spółce Green Content będącej właścicielem obecnego na ósmym multipleksie (MUX 8) kanału Metro.
Plansza testowa kanału METRO w mux8
Discovery Communications sukcesywnie dąży do zapewnienia jak najszerszego dostępu do wysokiej jakości kontentu widowni w Polsce. W myśl tej strategii, nadawca ogłosił dzisiaj zawarcie porozumienia z Agora SA, które zaowocuje przygotowaniem oferty skierowanej specjalnie do odbiorców naziemnej telewizji cyfrowej, a dokładniej widzów nowego kanału Metro, który zadebiutował na ósmym multipleksie 2 grudnia br.
W ramach współpracy, na antenie stacji pojawią się programy dokumentalne, fabularne oraz lifestyle’owe z bogatej biblioteki Discovery. Partnerstwo to stanowi dla nadawcy pierwszy krok do obecności w segmencie telewizji naziemnej cyfrowej w Polsce. Discovery zdecydowało się nabyć 49-procentowy pakiet mniejszościowy udziałów spółki zależnej Agory – Green Content, której to w zeszłym roku regulator przyznał 10-letnią koncesję na nadawanie kanału na ósmym multipleksie naziemnej telewizji cyfrowej.
– Discovery jest obecne na polskim rynku od 20 lat. Ogłoszone dzisiaj partnerstwo z Agorą stanowi kolejny, ekscytujący krok w naszej ewolucji i zapewni dostęp do naszych programów jeszcze szerszej widowni. Podążając za przykładem Niemiec, Włoch i Wielkiej Brytanii – rynków, na których mamy już doświadczenie w segmencie telewizji FTA, wierzę, że i w Polsce uda nam się odpowiedzieć na potrzeby widzów poszukujących wysokiej jakości programów, które bawią, uczą i pokazują różne oblicza świata wokół nas. – podkreśla Katarzyna Kieli, prezes i dyrektor zarządzająca Discovery Networks w regionie CEEMEA (Europa Środkowo-Wschodnia, Bliski Wschód i Afryka).
– Jesteśmy bardzo zadowoleni, z pozyskania do współpracy partnera światowego formatu, jakim jest Discovery. To dla nas unikalna okazja na zaprezentowanie na antenie telewizji METRO atrakcyjnych i premierowych programów, które do tej pory nie były dostępne dla widzów telewizji naziemnej w Polsce. Wierzymy, że dzięki temu METRO będzie systematycznie powiększać swoją grupę widzów, czego zapowiedzią są rewelacyjne wyniki oglądalności stacji po pierwszym tygodniu od jej startu. – mówi Bartosz Hojka, prezes zarządu Agory S.A.
Zawarte porozumienie odzwierciedla oczekiwania 71% polskich widzów, którzy według badania przeprowadzonego przez dom mediowy MEC w październiku 2015 r. pragnęli pojawienia się kanału z portfolio Discovery na ósmym multipleksie naziemnej telewizji cyfrowej.
Przeczytałem dwa teksty, jakie napisano na serwisie internetowym gazeta.pl, w tym żenujący dziennikarsko tekst pt. „Nowe kanały TV. Całkowicie za darmo dzięki cyfrowej telewizji naziemnej” i doszedłem do takiego o to wniosku: portal Agory nie ma pojęcia o MUX 8, bo promuje tylko własny kanał Metro w NTC, a to nie o to chodzi, bo ani to nie pomoże Agorze, ani MUX 8, bo wprowadza widzów w błąd. A wystarczyło co nieco poczytać, choćby co się pisze na satkurier.pl czy na emitel.pl, a także na forach internetowych. Antyreklama MUX 8 nie hańbi?
Antyreklama MUX 8 nie hańbi?
Tekst o nowych kanałach TV …całkowicie za darmo, wyśmiali czytelnicy, bo takiego wprowadzania w błąd już dawno nie widziano. Tekst uważany za czystą i wręcz „chamską” reklamę kanału Metro, gdzie ani słowa nie wspomniano o pozostałych trzech kanałach komercyjnych, które są w MUX 8: Zoom TV, WP1 i Nowa TV. To im internauci dopisali w komentarzach co to za kanały…
Jeden z internautów napisał (pisownia oryginalna):
– O Zoom TV, WP1 i Nova TV, ani słowa, poza nazwą, za to opis własnego kanału dziwnie się rozwinął …
Zero dziennikarskiej staranności.
Czy w Agorze boją się komercyjnej konkurencji? Czy myślą, że w ten sposób zdobędą lepszą pozycję, jeśli chodzi o oglądalność własnego kanału? Będzie …0,01% jeśli się uda! Jeszcze internauci wywołają sztuczny bojkot tej stacji i faktycznie wyjdzie z tego antyreklama…
Podstawowy problem w tym, że pan redaktor zapomniał, że jeśli pisze się ludziom, że za darmo, to nie do końca tak jest, bo trzeba zapłacić abonament RTV, trzeba dokupić antenę VHF, czasami w pionowej polaryzacją ze zwrotnicą lub nową antenę szerokopasmową. Nie wspomniano o tym ani słowa, a to ważne, bo to będzie jednak nie za darmo!
Kampania informacyjna, jaką multipleksowi ósmemu zrobiła Agora to porażka!
Komentarz czytelnika był taki:
Trzeba sobie tylko dokupić antenę VHF, bo komuś się „zapomniało” poinformować wcześniej, że do odbioru naziemnej taka też będzie potrzebna, sam stosunkowo niedawno kupowałem antenę, która łapię tylko UHF nieświadom co czynię, zresztą większość anten w sklepach nie jest przystosowana do VHF, sprzedają bezużyteczny badziew i w ogóle się tym nie przejmują.
A przecież Agora mogła się pokusić się o napisanie większego i poważniejszego tekstu, na przykład dlaczego nie ma kanałów TVP w MUX 8? Bo to jest istotny problem dla samej Agory i powodzenia MUX 8, bo jeśli TVP będzie dalej zwlekać z wstawieniem tam swoich stacji, to nie ruszy też taka czy inna kampania wspomagająca w kanałach Telewizji Polskiej, a to, póki co, jest najmocniejszy impuls MUX 8 w tym kraju. Z całym szacunkiem dla Emitela, który robi wszystko co może, aby MUX 8 wykreować, pomaga tu SAT Kurier, a tu taką przysłowiową antyreklamę zrobiła Agora, ale bez TVP to się nie uda! To Prezes Kurski zdecyduje o powodzeniu MUX 8, a nie Agora czy inny podmiot czy nadawca.
Napisanie tekstu, jak i gdzie odbierać tylko sam kanał Metro tylko potwierdza, że Agora się nie wysila i tak naprawdę myśli o sobie, co może się skończyć tylko w jeden sposób: źle!
Dużo o MUX 8 staraliśmy się napisać na tym portalu, w SAT Kurierze 11/2016 i w grudniowym wydaniu 12/2016, który lada dzień będzie w kioskach, więc polecamy zarówno czytelnikom, instalatorom, jak i panom redaktorom z Wyborczej. Wiem, że to technika telewizji cyfrowej, a nie technologia… i to jest trudne. Tym bardziej, że w różnych rejonach Polski są bardzo różne warunki odbioru w paśmie VHF (raz polaryzacja pionowa, a raz taka jak w UHF – pozioma). Będą też różne problemy, w tym z zasięgiem i zakłóceniami w VHF, bo to inne pasmo niż UHF.
Uczulamy więc instalatorów anten, aby nie lekceważyli ew. problemów i starali się nie iść na łatwiznę, jeśli chodzi o MUX 8. Lepiej zastosować nieco droższy sprzęt pewnej firmy niż byle „siatkę”.
W dniu dzisiejszym została uruchomiona emisja sygnału mux8 w ramach DVB-T dla Lublina i okolic. Sygnał został włączony z nadajnika Lublin – Piaski. Parametry sygnału poniżej. O pojawieniu się sygnału poinformował nas p. Daniel z Lublina (jednego z naszych czytelników). W Piątek emisja miała charakter testowy, występowały przerwy a po godź. 15.00 emisja została wyłączona. Dla woj. Lubelskiego włączenie sygnału mux 8 (wg. harmonogramu) miało nastąpić do końca Grudnia 2016r. W ostatnim czasie padła data 05.11.2016r. Jednak Emitel dołożył wszelkich starań aby od dnia dzisiejszego (21.10.2016r.) mux8 dołączył do oferty NTC. W chwili obecnej żaden kanał nie rozpoczął jeszcze regularnej emisji. Najszybciej rozpocznie nadawanie Zoom TV w dniu dzisiejszym od godź. 20.07.
Sygnał mux 8 już jest nadawany !!!
Przykładowa antena kierunkowa do odbioru mux 1, 2, 3 oraz mux 8
Parametry nadawania MUX8 z nadajnika
Lublin – Piaski.
Nadajnik: RTCN Lublin – Piaski
Kanał: 12 (226,5 MHz – 226500KHz)
Pasmo: VHF
Polaryzacja: Pozioma (inna niż dla DAB+)
Szerokość pasma: 7 MHZ ( nie 8 MHz jak przy mux1, 2, 3)
Moc EPR: 35 kW
Charakterystyka: kierunkowa
Wysokość montażu zastawy anten: 297 m npt
Szczegóły charakterystyki nadawania: (pełna moc w azymucie 140*, najmniejsza 1,5 kW ERP w azymucie 20*)
Inne nadajniki mux 8 – woj. Lubelskie
Dęblin – Ryki.
Nadajnik: RTCN Dęblin/Ryki
Kanał: 7 (191,5 MHz)
Pasmo: VHF
Polaryzacja: Pionowa
Szerokość pasma: 7 MHZ ( nie 8 MHz jak przy mux1, 2, 3)
Moc EPR: 7 kW
Charakterystyka: kierunkowa
Zamość – Tarnawatka.
Nadajnik: RTCN Zamość – Tarnawatka
Kanał: 12 (226,5 MHz – 226500KHz)
Pasmo: VHF
Polaryzacja: Pionowa
Szerokość pasma: 7 MHZ ( nie 8 MHz jak przy mux1, 2, 3)
Moc EPR: 40 kW
Charakterystyka: Dookólna
W mux8 mamy obecnie:
3 plansze testowe: Metro ( z dźwiękiem), Nowa TV (test zamiast dźwięku) i WP1 (test zamiast dźwięku) .
1 animację kanału ZOOM TV z informacją o uruchomieniu kanału w dniu dzisiejszym godzina 20.07
3 plansze z obrazem testowym: Test 1, Test 2, Test 3
oraz: test 1, Test 2, Test 3, Test 4, Test 5, Test 6 Test 7 i dodatkowo Test.
Przypominamy że do odbioru mux8 dedykowana jest antena VHF lub ew. antena combo. Odbiór sygnału na antenie UHF, może być niemożliwy (w zależności od parametrów sygnału dostępnego na tym terenie). Przykładowe anteny UHF DVB-T poniżej.
Antena pasywna UHF DVB-T – Dipol 11
Antena pasywna lub aktywna UHF DVB-T – Dipol 19
Silna antena UHF DVB-T – Dipol 44
W przypadku problemów z odbiorem sygnału mux8 na dotychczasowej antenie, zalecamy użycie anteny dedykowanej. Przykładowe dedykowane anteny VHF poniżej.
ANTENA VHF/UHF COMBO
ANTENA DAT HD BOSS VHF/UHF 8,5/16 dB MIX
Antena szerokopasmowa VHF & UHF
Antena VHF DVB-T – Dipol 4
Zapraszam do komentarzy, obserwacji sygnału i oceny możliwości odbioru. Wiele osób informuje nas o możliwości odbioru na antenie UHV pracującej w paśmie kanałów 21-60