Radio naziemne – informacje. Pochodne tematy to DAB+ oraz Radio FM.
Informacje o radiu naziemnym w kraju.
Zapraszam do poznania informacji z tego działu.
W piątek, 19 stycznia 2018 r. w multipleksie DAB+ w ramach projektu LokalDAB we Wrocławiu pojawiły się stacje: Radio Wrocław, Radio Wrocław Kultura, Radio RAM, Radio Rodzina i Akademickie Radio Luz.
Lokalny multipleks DAB+ ruszył we Wrocławiu
Co ciekawe stacje radiowe Radio RAM, Radio Rodzina i Akademickie Radio Luz zaliczyły swój debiut w DAB+.
Głównym celem projektu jest demonstracja sieci jednoczęstotliwościowej SFN (Single Frequency Networks) opartej na zespole trzech platform nadawczych pracujących w standardzie DAB+, na bazie uniwersalnych układów programowalnych oraz oprogramowania open source.
Celem pośrednim będzie zachęcenie i rozpropagowanie idei radia cyfrowego w środowisku lokalnych nadawców, dzięki skonstruowaniu relatywnie niedrogiej, kompletnej platformy nadawczej.
Mapka zasięgu multipleksu LokalDAB we Wrocławiu
Mapka zasięgu multipleksu LokalDAB we Wrocławiu
Sygnał jest nadawany z ul. Karkonoskiej we Wrocławiu, gdzie siedzibę ma Radio Wrocław.
Jednak w ramach testów sieci jednoczęstotliwościowej emisja ma być prowadzona także z wieży Instytutu Łączności przy ul. Swojczyckiej i z wieży MPWiK przy ul. Długiej.
Nowy multipleks DAB+ we Wrocławiu można znaleźć na k. 11A.
Moc ERP – 250 W. Każda ze stacji jest nadawana z przepływnością 96 kbps.
W planach jest dodanie do multipleksu kolejnych lokalnych stacji radiowych oraz poszerzenie platformy Open Digital Radio o kolejne usługi, np. Journaline i Dynamic Label.
Projekt powstał przy współpracy Instytutu Łączności, Radia Wrocław i Politechniki Wrocławskiej.
Budżet projektu: ponad 5 mln zł. Więcej o tym projekcie.
KRRiT przedstawiła podsumowanie konsultacji społecznych w sprawie przyjęcia przez Krajową Radę kierunków strategicznych prac w latach 2017-2022. Konsultacje były prowadzone w dniach 14 lutego – 16 marca 2017 roku i obejmowały pięć następujących obszarów: naziemna telewizja i radiofonia cyfrowa, nowe media (Internet), media publiczne, ochrona pluralizmu w mediach oraz nadzór regulacyjny.
37 stanowisk w konsultacjach KRRiT nt. przyszłości telewizji
Ogłoszone na stronie internetowej KRRiT konsultacje miały charakter publiczny – były skierowane do wszystkich osób i podmiotów zainteresowanych tematem. Pisemne zaproszenie do udziału w konsultacjach zostało również skierowane do 39 podmiotów (instytucje, urzędy, ministerstwa, organizacje, operatorzy, nadawcy i dostawcy audiowizualni).
Łącznie otrzymano 37 stanowisk konsultacyjnych, z czego:
3 od ministerstw/organów regulacyjnych: Ministerstwo Cyfryzacji, UKE i UOKiK;
13 od nadawców i operatorów, w tym 2 od przedstawicieli mediów publicznych (TVP SA i Radio Opole) oraz TVN SA, Telewizja PULS, ATM Grupa, ITI Neovision, Cyfrowy Polsat, Agora SA, ZPR Media, Kino Polska, MEDIASAT (Tele 5), wspólne stanowisko Grupy Radiowej Agory, EUROZET, Grupy RMF i TIME SA, Pakiet Niezależnych;
1 od operatora technicznego naziemnej radiofonii i telewizji (EmiTel);
10 od organizacji branżowych: PIKE, KIGEiT, Związek Pracodawców Prywatnych Mediów Lewiatan, IAB, Stowarzyszenie Rada Reklamy, KIPA, PIRC, PIIT, ZPMEiT MEDIAKOM, Stowarzyszenie Polskie Telewizje Lokalne i Regionalne;
1 od instytutu badawczego;
1 od przedstawiciela organizacji pozarządowych (Fundacja Widzialni);
2 od niezależnych ekspertów (dr Jan Beliczyński z Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie oraz Paweł Tutka – ekspert ds. rozwoju telewizji interaktywnej i telewizji hybrydowej);
1 zbiorcze stanowisko grupy niezależnych ekspertów „AKCES”, podpisane przez 5 ekspertów ds. dostępności dla osób niepełnosprawnych;
5 od osób prywatnych.
37 stanowisk w konsultacjach KRRiT nt. przyszłości telewizji
Przekazane stanowiska konsultacyjne były w większości bardzo obszerne, mimo że nie wszyscy respondenci zabrali głos we wszystkich obszarach konsultacyjnych.
Kilkunastu respondentów zgłosiło postulaty poszerzenia kierunków strategicznych prac KRRiT na lata 2017-2022 o inne, niekonsultowane przez KRRiT obszary, takie jak: zmiana zasady must carry/must offer (różne propozycje), włączenie KRRiT do walki z piractwem w Internecie, dokonanie przeglądu regulacji w sprawie ważnych wydarzeń czy poprawa dostępności usług audiowizualnych dla osób niepełnosprawnych.
I. Naziemna telewizja i radiofonia cyfrowa
Konsultowane zagadnienia:
HD jako obowiązujący standard w DVB-T; propozycja zostawienia oferty programowej NTC bez zmian; MUX 5 jako pierwszy MUX wyłącznie w HD; warunki techniczne dla odbiorników telewizyjnych; DVB-T nadal bezpłatna;
ograniczenia techniczne UKF; zasoby DAB+; multipleksy lokalne w dużych miastach; dalszy rozwój oferty programów cyfrowych; migracja programów analogowych do DAB+; warunki techniczne dla radiowych odbiorników cyfrowych.
Podsumowanie dot. naziemnej telewizji cyfrowej
Zaobserwować można zgodność co do wprowadzenia DVB-T2 (z HEVC), choć widoczna jest obawa, czy wyznaczony przez KRRiT termin (do 2022 roku) jest realny. Wątpliwości te wiążą się ze społecznymi kosztami takiej zmiany (konieczność przystosowania telewizorów do odbioru nowego standardu), które mają być poniesione przez odbiorców w stosunkowo niedługim czasie po analogowym switch off. Jako ważny argument pojawia się także potrzeba przeprowadzenia tzw. refarmingu kanałów obecnie wykorzystywanych do nadawania w DVB-T w celu ich zwolnienia dla potrzeb tzw. II dywidendy. Stanowisko takie zgodnie prezentuje Minister Cyfryzacji oraz Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej.
W stanowiskach konsultacyjnych pojawiają się obawy dotyczące koncepcji uruchomienia MUX 5 w standardzie DVB-T2 ze względu na brak przystosowania gospodarstw domowych do odbioru w tym standardzie. W szczególności nadawcy zwracają uwagę na istniejące już problemy z odbiorem sygnału MUX 8.
Istnieją różne koncepcje jeśli chodzi o sposób zagospodarowania MUX 5. Najdalej idące reprezentuje Minister Cyfryzacji sugerując, by nie uruchamiać tego multipleksu do czasu zakończenia refarmingu. Nadawcy obecni w telewizji cyfrowej (poza posiadającymi programy w MUX 8) wskazują na potrzebę umieszczenia w nim programów w HD, ale z zachowaniem dotychczasowego standardu nadawania. Nadawcy z MUX 8 postulują, aby MUX 5 wykorzystać do celów rozwiązania problemów technicznych wynikających ze specyfiki ich multipleksu. TVP zwraca również uwagę na zachowanie w naziemnej telewizji cyfrowej pasma, które mogłoby służyć nadawaniu eksperymentalnemu. W stanowiskach pojawia się opinia, że ze względu na rozwój technologii, nie należy obecnie określać, ani narzucać standardu nadawania DVB-T2 (z HEVC).
Zróżnicowane są zdania na temat dalszego rozwoju programowego naziemnej telewizji cyfrowej. Operator techniczny (EmiTel) uważa, że potencjał tego systemu nadawania nie jest jeszcze w pełni wykorzystany (duża liczba wniosków o koncesje na MUX 8) oraz że istnieją nowe podmioty zainteresowane rozpoczęciem działalności. Dotychczasowi nadawcy zwracają uwagę na procesy koncentracji w naziemnej telewizji cyfrowej, a także na wysokie koszty nadawania i produkcji oraz licencji, które wraz z narastającą konkurencją mogą pogorszyć jakość programów.
Respondenci opowiadają się za zachowaniem bezpłatnej oferty programowej w naziemnej telewizji cyfrowej, podobnie jak za wprowadzeniem minimalnych wymagań technicznych dla odbiorników telewizyjnych (Ministerstwo Cyfryzacji deklaruje przygotowanie założeń takiego projektu do końca 2017 roku). Niektórzy zwracają uwagę, że przy tej okazji należałoby także zagwarantować dostępność usługiHbbTV (nie tylko w nadawaniu naziemnym, ale również w wymaganiach dla dekoderów satelitarnych i kablowych). Telewizja publiczna zwraca uwagę na konieczność zapewnienia odpowiedniego finansowania ze środków publicznych jej obecności w naziemnej telewizji cyfrowej.
Podsumowanie dot. naziemnej radiofonii cyfrowej
W kwestii zastosowania DAB+ jako możliwości rozwoju radiofonii w Polsce, w związku z wyczerpaniem zasobów UKF, respondenci są zgodni, z wyjątkiem nadawców radiowych. Grupy radiowe oraz nadawcy lokalni zrzeszeni w Pakiecie Niezależnych nadal uważają, że DAB+ jest technologią, którą można pominąć w rozwoju radiofonii, przechodząc bezpośrednio na odbiór programów radiowych w Internecie, których wykorzystanie przynosi więcej możliwości. Respondenci zgodnie opowiadają się za koniecznością zachowania emisji analogowej (brak wyznaczonej daty switch off).
Pomysł przeznaczenia częstotliwości spoza uzgodnionych w planie Genewa 06 multipleksów radiowych został przyjęty pozytywnie, z wyjątkiem grup radiowych i nadawców lokalnych, którzy zwracają uwagę na ryzyko dla rynku lokalnego, w związku ze wzrostem konkurencji i płytkością rynków reklamowych. Nadawcy lokalni postulują stworzenie programów ochronnych (m.in. dofinansowanie) w procesie cyfryzacji ze względu na wysokie koszty simulcastu. Duże grupy radiowe przyznają, że pomysł przeznaczenia multipleksu krajowego, który mógłby posłużyć do rozpowszechniania ich programów cyfrowo jest pozytywny, o ile będzie taka konieczność.
Generalnie artykułowana jest potrzeba przyjęcia przez Państwo strategii cyfryzacji radiofonii oraz przygotowania dla niej specjalnej ustawy wdrożeniowej tak, jak miało to miejsce w przypadku naziemnej telewizji. Do tej pory nie powinno się administracyjnie zmuszać nadawców do podjęcia emisji cyfrowej.
Prawie wszyscy postulują przeprowadzenie głębokich analiz rynku radiowego w Polsce i zagranicą, które dałyby odpowiedź na to, czy i na jakich warunkach należy wprowadzać DAB+ jako docelowy system nadawania programów radiowych.
Stanowiska konsultacyjne brzmią jednogłośnie w kwestii poparcia dla wprowadzenia minimalnych warunków technicznych dla odbiorników radiowych. Pojawiły się także głosy o potrzebie zachowania możliwości odbioru wszystkich pasm radiowych (fal krótkich, średnich, długich i UKF), a także o zagwarantowaniu w smartfonach obecności radia FM oraz DAB+.
II. Nowe media (Internet)
Konsultowane zagadnienia:
zmiany unijnego prawa mediów; równe szanse dla podmiotów polskich i zagranicznych; proporcjonalność w regulacji tradycyjnych i nowych mediów; współpraca podmiotów i instytucji w ramach odpowiedzialności za treści w Internecie.
Głosy na temat zagadnień związanych z nowymi mediami co do zasady wspierają kierunki wyznaczone przez KRRiT. Pojawiły się jednak pytania o instrumenty, w szczególności te, które mają zagwarantować wyrównywanie szans i warunków świadczenia usług dla przedsiębiorców polskich i zagranicznych w nowych mediach. Stosunek do regulacji w obszarze nowych mediów w zakresie ochrony małoletnich jest generalnie pozytywny. Respondenci zwracają jednak uwagę na konieczność zachowania odpowiednich proporcji w zakresie nakładania obowiązków na dostawców nowych usług ze względu na specyfikę ich działalności. W tym kontekście pojawiają się także głosy, że należy zadbać o poprawę ochrony własności intelektualnej oraz zintegrować projektowane regulacje z innymi, które dotyczą świadczenia usług drogą elektroniczną. Dla respondentów prawdziwym problemem jest konkurencja z usługami OTT, które i tak nie poddadzą się regulacjom UE.
III. Media publiczne
Konsultowane zagadnienia:
doprecyzowanie misji nadawców i kontrola wydawania środków publicznych; otwarty dostęp do dóbr kultury; rozwój i wymiana cyfrowych zasobów; lokalne centra mediów publicznych.
Wypowiedzi brzmią zgodnie co do: doprecyzowania misji publicznej w Karcie Powinności oraz przejrzystości i kontroli wydatkowania środków publicznych. Podobnie jest w przypadku poparcia dla wprowadzenia skutecznego poboru opłaty na rzecz tych mediów. Nadawcy komercyjni, zwracają uwagę, że wprowadzeniu nowego systemu poboru opłaty audiowizualnej powinno towarzyszyć ograniczenie obecności reklam w mediach publicznych. Niektórzy uważają, że komercyjna działalność mediów publicznych zagraża konkurencji w mediach. Dostawcy płatnej telewizji i ich organizacje stanowczo protestują przed nałożeniem na nich obowiązków związanych z uszczelnieniem systemu opłat abonamentowych.
Odnosząc się do pomysłu Biblioteki Cyfrowej Mediów Publicznych (BCMP) i otwartych zasobów, nadawcy komercyjni zwracają uwagę na potrzebę ustalenia uczciwych i niedyskryminujących zasad korzystania z zasobów archiwalnych nadawców publicznych oraz rozwiązań prawnych związanych z tzw. zbiorem użyczonym, tj. archiwami sprzed 1993 r. TVP wskazuje na konieczność zapewnienia odpowiednich środków na BCMP, oczekuje też zachowania odrębności i samodzielności poszczególnych nadawców publicznych, widząc jednak możliwość współpracy programowej. TVP uważa, że BCMP należy rozwijać w kierunku serwisu online. Pojawił się również głos przypominający, że zbiory te powinny być opracowane z uwzględnieniem potrzeb odbiorców niepełnosprawnych.
Wszyscy zabierający głos w sprawie rozwoju lokalnych centrów kultury w oparciu o nadawców publicznych poparli ten pomysł, jednak TVP zwraca uwagę na problemy natury finansowej, organizacyjnej i formalnej w przyjęciu tych rozwiązań.
IV. Ochrona pluralizmu w mediach
Konsultowane zagadnienia:
problem braku ochrony pluralizmu w polskim prawie mediów; określanie pozycji znaczącej; ograniczanie dostępu do reklamy; dostęp do NTC; określanie udziału w łańcuchu wartości; koncentracja krzyżowa; przeglądy rynków.
Podmioty rynkowe zwracają uwagę na brak aktualnych analiz wskazujących na zagrożenie w związku z nadmierną koncentracją. Podnoszą również argument związany z brakiem powiązania między pluralizmem a kwestią kapitału w mediach. Stanowczo protestują przeciw rozszerzeniu kompetencji KRRiT w tym obszarze, wskazując na istniejące już regulacje w prawie konkurencji, telekomunikacyjnym i w samej ustawie o radiofonii i telewizji. Uważają, że uwzględnianie pozycji znaczącej z badaniem w łańcuchu wartości jest niecelowe ze względu na potrzebę takich działań dla osiągania odpowiednich celów programowych i inwestycyjnych. Ich zdaniem, nieuzasadnione jest również rozszerzenie kwestii pluralizmu w mediach audiowizualnych na inne segmenty rynku mediów, w szczególności takie jak kino czy reklama zewnętrzna. Obawiają się także, że regulacja ta jeszcze bardziej pogorszy sytuację polskich przedsiębiorców w konkurencji z kapitałem zdelokalizowanym. Niektórzy zwracają uwagę na zagrożenia konkurencji ze strony mediów publicznych korzystających z pomocy publicznej.
Media lokalne podkreślają swój wkład w rozwój pluralizmu oferty programowej i domagają się wsparcia dla swojej działalności ze strony KRRiT.
Nadawcy i operatorzy płatnej telewizji – odmiennymi głosami – mówią o zachowaniach zagrażających konkurencji. Nadawcy skarżą się na dyskryminujące zachowania operatorów wobec ich programów, zaś operatorzy na uzależnianie udostępnienia pożądanych przez widzów programów w ich ofercie od zakupu innych, mniej atrakcyjnych programów tego samego nadawcy.
Stanowiska wskazują na potrzebę zachowania status quo rynku w przypadku wprowadzenia regulacji, (powinna ona dotyczyć tylko sytuacji przyszłych) oraz na potrzebę głębokiej analizy konieczności wprowadzenia jakichkolwiek rozwiązań w tej dziedzinie, uznając, że sam fakt istnienia przepisów antykoncentracyjnych w innych krajach nie jest wystarczającym argumentem dla regulacji w Polsce.
V. Nadzór regulacyjny
Konsultowane zagadnienia:
samo- i współregulacja zamiast przyszłych regulacji oraz rola KRRiT w tych procesach; problem ograniczania wpływu mniejszych podmiotów na standardy i metody badań odbioru oraz rola KRRiT w procesie ustalania standardów i metod badań odbioru.
Respondenci zgodnie poparli ideę samo- i współregulacji, choć dla niektórych kompetencje KRRiT w tym obszarze nie są oczywiste. Wątpliwości wzbudziło przyznanie KRRiT roli w przygotowywaniu standardu badań odbioru, gdyż zdaniem części respondentów powinny być one wolne od jakichkolwiek wpływów Państwa. TVP postuluje stworzenie organizacji zarządzającej pomiarem konsumpcji mediów z szerokim udziałem nadawców/wydawców, reklamodawców i domów mediowych. Pojawia się również pomysł stworzenia organu non profit, który zajmowałby się tą kwestią na wzór brytyjskiego BARB. Jedynie Pakiet Niezależnych, reprezentujący lokalnych nadawców radiowych, opowiedział się, aby badanie audytorium prowadziła KRRiT.
W dniach 22-24 marca 2017 roku, w Centrum Expo XXI w Warszawie, odbyły się XV Międzynarodowe Targi Sprzętu Elektrycznego i Systemów Zabezpieczeń ELEKTROTECHNIKA 2017, które były połączone z Wystawą TELETECHNIKA 2017. Celem tego przedsięwzięcia była popularyzacja branży teletechnicznej oraz promocja wszelkich nowoczesnych standardów budynkowych instalacji telekomunikacyjnych.
Patronat merytoryczny nad wydarzeniem objęła Polska Izba Radiodyfuzji Cyfrowej, Stowarzyszenie Teletechników Polskich XXI oraz Polska Izba Inżynierów Budownictwa.
Prezentacje specjalistycznych firm instalacyjnych, producentów oraz dostawców miały na celu rozpowszechnienie informacji na temat wymagań wprowadzonych przez nowelizację rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. Ust. Poz. 1289 z 2012 r.), które obowiązują od 23 lutego 2013 roku.
Rozporządzenie Budynkowe wymaga wykonywania instalacji telekomunikacyjnych w budynkach wielorodzinnych zawierających między innymi odpowiedniej jakości:
zespół anten do odbioru telewizji naziemnej i radia oraz telewizji satelitarnej do odbioru sygnałów z dwóch satelitów, najczęściej skierowanych na Hot Bird i Astrę, wraz z okablowaniem oraz elementami ochrony przed wyładowaniami atmosferycznymi i przepięciami;
infrastrukturę kablową łączącą Telekomunikacyjną Szafkę Mieszkaniową z Punktem Styku (punkt kolokacji urządzeń) zawierającą minimum 2 włókna światłowodowe, 2 kable UTP kat. 5 oraz 2 kable współosiowe;
węzły dystrybucyjne wykorzystujące profesjonalne systemy multiswitchowe, które umożliwiają pełny dostęp do sygnałów satelitarnych oraz sygnałów cyfrowej telewizji naziemnej DVB-T i radia, a także umożliwiają wielu operatorom kablowym niezależne podłączanie abonentów oraz integrację z instalacjami alarmowymi, domofonowymi i pozostałymi telekomunikacyjnymi.
4 lata po wprowadzeniu Rozporządzenia Budynkowego
Wystawa TELETECHNIKA 2017 zgromadziła najlepszych specjalistów projektujących i wykonujących profesjonalne instalacje teletechniczne zgodne z wymaganiami najnowszego rozporządzenia, pracujących w firmach w większości zrzeszonych w Polskiej Izbie Radiodyfuzji Cyfrowej: Comsat, Corab, Diomar, DPM, Elpio, FCA, Komax, Rate Art. i Televes.
Zbiorowe stoisko PIRCZbiorowe stoisko PIRC
Sponsorami VII edycji wystawy TELETECHNIKA 2017 byli operatorzy satelitarni Astra CEE i Eutelsat oraz firmy: Cyfrowy Polsat, FCA i Rate Art.
Stoisko Astra CEEStoisko Eutelsat
Bardzo dużym powodzeniem wśród zwiedzających wystawę cieszył się Quiz Teletechniczny dotyczący znajomości rozporządzenia.
Quiz Teletechniczny prowadzi Grzegorz CioskWręczanie nagrody ufundowanej przez Cyfrowy Polsat
Część szkoleniową stanowiły dwie sesje branżowe z zakresu budynkowej instalacji telekomunikacyjnej. W pierwszym dniu warsztatów tematem wiodącym była „Nowoczesna instalacja telekomunikacyjna we współczesnym budownictwie”, natomiast drugiego dnia prelegenci, eksperci i słuchacze szukali odpowiedzi na pytanie „Dlaczego warto pamiętać o infrastrukturze telekomunikacyjnej przy budowie i remoncie budynków?”.
Jacek Szymczak i Jacek Kosiorek wprowadzają w tematykę warsztatów
Obydwie sesje cieszyły się ogromnym zainteresowaniem uczestników. Trudno było znaleźć na sali wolne miejsce.
Uczestnicy warsztatów PIRC
Uczestnicy szkolenia otrzymali opracowane przez ekspertów PIRC „Wytyczne do projektowania i budowy instalacji TV, TV-SAT, LAN i FTTH …”.
Dużą popularnością cieszył się również „Kodeks dobrych praktyk” opisujący instalacje telekomunikacyjne w budynkach wielorodzinnych, wydany przy współpracy z Ministerstwem Administracji i Cyfryzacji, rekomendowany przez STPXXI i PIRC.
Jacek Szymczak opowiada o dobrych praktykach dla budynkowych instalacji telekomunikacyjnych
Dwudniowe warsztaty poprzedzały swoimi bardzo ciekawymi prezentacjami Astra CEE i Eutelsat.
Urszula Marzec prezentuje firmę Astra CEEMarlena Dylewska prezentuje firmę Eutelsat
Organizowana w ramach Targów ELEKTROTECHNIKA wystawa obejmowała również prezentację produktów branżowych oraz konkurs na najlepszy wyrób Wystawy TELETECHNIKA 2017.
W ramach VII Wystawy TELETECHNIKA 2017 przyznane zostały nagrody prezentowanym urządzeniom. Po rozpatrzeniu zgłoszonych wniosków i produktów komisja postanowiła przyznać I nagrodę ex aequo:
firmie Diomar Sp. z o.o. za system montażowy sprzętu multiswitchowego RACK-SAT
firmie Komax za Moduł Teletechniczny Systemowy Punkt Styku 19”.
4 lata po wprowadzeniu Rozporządzenia Budynkowego
Natomiast nagrodę Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa przyznano firmie Diomar Sp. z o. o. za system montażowy sprzętu multiswitchowego RACK-SAT.
Ponadto wyróżnienie Stowarzyszenia Teletechników Polskich XXI przyznano ex aequo firmie Diomar Sp. z o.o. za system montażowy sprzętu multiswitchowego RACK-SAT oraz firmie Komax za Komax Moduł Teletechniczny Systemowy Punkt Styku 19”.
Wojciech Sosiński dziękuje za nagrodę przyznaną firmie DiomarJacek Kosiorek dziękuje za nagrodę przyznaną firmie Komax
Podczas uroczystego otwarcia Targów ogłoszone zostały również wyniki konkursu OSOBOWOŚĆ ROKU 2016, zorganizowanego przez organizacje branżowe: KIGE, PIIB, PIRC PSE, PZPO i SEP. Więcej szczegółów na: www.tele-technika.com
Nagrodzeni w konkursie OSOBOWOŚĆ ROKU 2016Nagrodzeni w konkursie OSOBOWOŚĆ ROKU 2016 – 2
Nominowanym do Nagrody Osobowość Roku w kategorii OTOCZENIE BIZNESU został również Jacek Silski, Prezes Polskiej Izby Radiodyfuzji Cyfrowej.
Jacek Silski Prezes PIRC – nominowany do Nagrody Osobowość Roku w kategorii OTOCZENIE BIZNESU
Nagrodzone i wyróżnione podczas Wystawy Teletechnika 2017 innowacyjne Systemy RACK-SAT firmy Diomar oraz Systemowe Moduły Teletechniczne firmy KOMAX są ogromnym ułatwieniem przy budowie profesjonalnych Punktów Styku. Zgodnie z wytycznymi zawartymi w Rozporządzeniu Budynkowym, zaprezentowane rozwiązania w pełni integrują elementy systemu z okablowaniem koncentrycznym, światłowodowym i skrętkowym LAN.
Przedstawione Punkty Styku 19” nie wymagają specjalistycznego programowania oraz projektowania. Są to propozycje kompletnych, gotowych do zainstalowania węzłów dystrybucyjnych wykorzystujących profesjonalne systemy multiswitchowe oparte o urządzenia niemieckiej firmy WISI Communications. Wystarczy podać przy zamówieniu ilość klatek schodowych oraz ilość mieszkań aby otrzymać od producenta gotowy System.
Jacek Kosiorek omawia zalety profesjonalnych Punktów Styku 19” oferowanych przez Diomar i Komax
Składając serdecznie podziękowania wszystkim uczestnikom warsztatów i wystawy Teletechnika 2017, już teraz zapraszamy do udziału w kolejnej edycji wystawy TELETECHNIKA, która odbędzie się w dniach 31 stycznia -2 lutego 2018 roku.
Do zobaczenia.
Wniosek do KE o interwencję ws. ustawy abonamentowej. W ocenie siedmiu izb branżowych telekomunikacji i mediów nowelizacja tzw. ustawy abonamentowej, zobowiązująca dostawców płatnej telewizji do przekazywania danych abonentów w celu ściągania abonamentu RTV, może być niezgodna z prawem unijnym. Izby wystosowały wniosek do Komisji Europejskiej o podjęcie interwencji w tej sprawie.
Wniosek do KE o interwencję ws. ustawy abonamentowej
W piśmie wysłanym 18 kwietnia 2017 r. Krajowa Izba Gospodarcza, Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji, Krajowa Izba Komunikacji Ethernetowej, Związek Pracodawców Mediów Elektronicznych i Telekomunikacji Mediakom, Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji, Polska Izba Komunikacji Elektronicznej i Związek Pracodawców Prywatnych Mediów poinformowały Komisję Europejską, że planowana regulacja może naruszać istniejące przepisy UE i zaapelowały o wszczęcie działań mających na celu jej zbadanie.
– Pragniemy wskazać, że środowisko telekomunikacyjne wyraża głębokie zaniepokojenie i wątpliwości odnośnie zgodności projektu z regulacjami prawnymi oraz wspólnymi wartościami przyjętymi przez Państwa Członkowskie UE. Nasze zastrzeżenia przekazaliśmy bezpośrednio twórcom projektu, jako uczestnicy konsultacji publicznych w ramach procesu legislacyjnego. Skala potencjalnych zagrożeń związanych z projektem wymaga stanowiska Komisji Europejskiej – napisano we wspólnym wniosku.
Izby zwracają uwagę na następujące obszary potencjalnych niezgodności:
1. Wprowadzenie nowej pomocy publicznej bez zgłoszenia Komisji Europejskiej
Założenia projektu zmieniają w istotny sposób zasady wsparcia udzielanego mediom publicznym. Obecnie do uiszczania opłaty zobowiązani są użytkownicy odbiorników radiowo-telewizyjnych, którzy dokonali ich rejestracji. Po wejściu w życie projektu, kryterium wyznaczania osób zobowiązanych znacząco się zmieni, gdyż będzie dodatkowo obejmowało abonentów usługi płatnej telewizji. Tegu typu rozwiązanie należy uznać za wprowadzenie nowej pomocy publicznej. Zgodnie z odpowiednimi regulacjami UE nowa pomoc publiczna nie może zostać wprowadzona w życie do czasu podjęcia przez Komisję decyzji zezwalającej na taką zmianę. Tymczasem ustawodawca z góry założył, że nie będzie zgłaszał projektu ustawy Komisji Europejskiej, aby ta mogła podjąć stosowną decyzję. Dodatkowo, domniemanie przyjęte w ustawie, zakładające że posiadanie umowy na usługę telewizji jest równoznaczne z używaniem odbiornika radiowo-telewizyjnego jest niemożliwe do obalenia i stanowi fikcję prawną. Konsekwencją tej fikcji jest istotne zwiększenie liczby osób zobowiązanych do płacenia opłaty abonamentowej. Każdy abonent płatnej usługi telewizji będzie bowiem de facto zobowiązany do jej uiszczania, niezależnie od tego czy odbiornika radiowo-telewizyjnego rzeczywiście używa, czy też nie.
2. Naruszenie zasady neutralności technologicznej
Ustawa abonamentowa narusza także jedną z fundamentalnych zasad prawodawstwa unijnego w zakresie telekomunikacji – zasadę neutralności technologicznej, a tym samym ogranicza swobodę konkurencji. Do przekazywania danych zobowiązana zostanie tylko wybrana grupa przedsiębiorców, a do uiszczania opłaty abonamentowej zobowiązani będą wybrani obywatele. Korzystanie z usług dostawców telewizji płatnej będzie bowiem w praktyce obarczone obowiązkiem uiszczania dodatkowej opłaty abonamentowej (niezależnie od opłaty należnej dostawcy usługi) oraz będzie skutkować ograniczoną ochroną danych osobowych i prywatności. Co istotne, w planowanej ustawie różnicowanie sytuacji prawnej poszczególnych grup usługodawców następuje w oparciu o stosowaną przez nich technologię, a nie w oparciu o obiektywne, niezależne od stosowanej technologii kryteria.
3. Niezgodne z prawem przetwarzanie danych osobowych
Projekt jest niezgody z założeniem, że dane osobowe mogą być przetwarzane tylko wówczas gdy jest to konieczne dla realizacji zadania wykonywanego w interesie publicznym lub dla wykonywania władzy publicznej przekazanej administratorowi danych lub osobie trzeciej, przed którą ujawnia się dane. Poczta Polska, która ma zajmować się egzekwowaniem opłaty abonamentowej, może wykonywać swoje zadania także bez korzystania z baz danych osobowych dostawców usług telewizji – tak, jak działo się do tej pory. Co więcej, sytuacja, gdzie podmiotem, któremu abonent przekazuje dane i który nimi zarządza jest dostawca telewizji, a podmiotem wykonującym zadania w interesie publicznym jest Poczta Polska, oznacza, że nie jest spełnione kryterium wykonywania władzy publicznej/zadania w interesie publicznym przez podmiot, któremu ujawnia się dane osobowe.
4. Niedopuszczalna zmiana celu przetwarzania danych abonenta
W przypadku wejścia w życie projektowanych przepisów dojdzie do niedopuszczalnej zmiany celu przetwarzania danych osobowych abonenta. Abonent przekazuje bowiem swoje dane osobowe dostawcy usługi telewizji na potrzeby świadczenia tej usługi. Po wejściu w życie nowej regulacji, dane te zostaną przekazane dalej w celu kontroli ściągalności abonamentu RTV. Jest to niezgodne z dyrektywą UE mówiącą, że dane osobowe muszą być gromadzone do określonych, jednoznacznych i legalnych celów oraz nie mogą być poddawane dalszemu przetwarzaniu w sposób niezgodny z tym celem.
5. Wątpliwe prawnie nowe obowiązki dostawców usług telewizji
Planowane przepisy budzą również wątpliwości w zakresie, w jakim nakładają nowe obowiązki na dostawców usługi telewizji. Konieczność przekazywania zgłoszeń i danych abonentów operatorowi pocztowemu na potrzeby poboru opłaty abonamentowej wykracza poza obowiązki spoczywające na dostawcach telewizji opisane w przepisach unijnych. Co więcej, nakłada je na tylko wybranych przedsiębiorców telekomunikacyjnych.
W konsultacjach społecznych do projektu ustawy abonamentowej, nakładającej na dostawców płatnej telewizji obowiązek udostępnienia danych swoich klientów operatorowi wyznaczonemu, czyli Poczcie Polskiej w celu kontroli ściągalności abonamentu RTV, udział wzięły 33 instytucje. Reprezentowały one stronę rządową, stowarzyszenia i organizacje społeczne oraz media. W trakcie konsultacji zgłosiły łącznie aż 279 różnego kalibru uwag i zastrzeżeń, dotyczących przede wszystkim nierównego traktowania różnych grup obywateli i przedsiębiorstw, ochrony danych osobowych. Istotne uwagi do projektu zgłosiły także same Poczta Polska oraz Telewizja Polska.
Przerwy w nadawaniu sygnału RTV Lublin. W miesiącu Czerwiec 2017 zaplanowane są przerwy konserwacyjne w emisji sygnału nadawanego z komina elektrociepłowni Lublin Wrotków. Szczegółowy wykaz umieszczony poniżej.
Komin elektrociepłowni Lublin Wrotków
Przerwy konserwacyjne Lublin Czerwiec 2017
Tab.1
Nadajnik
Data
Godziny
Rodzaj emisji
Lublin / Wrotków
2017-06-23
8,00 – 14,00
PR2, PR24,
Związku z zaplanowanymi przerwami konserwacyjnymi nastąpi brak sygnału poszczególnych emisji w okresie podanym w tab.1
Osoby korzystające z odbioru naziemnego proszone są o nieregulowanie odbiorników w tym czasie. Brak sygnału nie będzie efektem awarii anteny lub odbiornika lecz brakiem nadawanego sygnału z nadajnika. Z momentem zakończenia prac konserwacyjnych emisja sygnału zostanie wznowiona.
Jest to konieczne w celu wykonania prac konserwacyjnych lub modernizacji obecnego osprzętu.
W trakcie przerw najczęściej są wykonywane: malowania elementów metalowych, zabezpieczenia przed korozją, kontrola okablowania itp.
Na przerwy konserwacyjne planowane są również poważne modernizacje obecnego osprzętu.
Brak sygnału spowodowany jest koniecznością wyłączenia nadajników.
W przeciwnym razie osoby pracujące na maszcie mogły by zostać napromieniowane szkodliwymi falami.
Więcej o planowanych konserwacjach w zakładce Konserwacje nadajników
Wniosek o zaniechanie prac nad nowelizacją ustawy abonamentowej. Izby samorządu gospodarczego reprezentujące firmy działające na rynku mediów i telekomunikacji zwróciły się z wnioskiem do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego o zaniechanie dalszych prac nad nowelizacją tzw. ustawy abonamentowej i wycofanie tego projektu z Rady Ministrów.
Samorząd gospodarczy mediów i telekomunikacji wnioskuje o zaniechanie prac nad nowelizacją ustawy abonamentowej.
Aż 6 izb gospodarczych reprezentujących podmioty działające na rynku medialnym ma wspólne zdanie, żeby ministerstwo kultury zaniechało prac nad nowelizacją tzw. ustawy abonamentowej, bo ta bezprawnie miałaby nakazywać operatorem płatnej telewizji oddawanie danych abonentów Poczcie Polskiej.
Pod wspólnym stanowiskiem podpisały się:
Krajowa Izba Gospodarcza,
Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji,
Krajowa Izba Komunikacji Ethernetowej,
Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji,
Polska Izba Komunikacji Elektronicznej (PIKE)
Związek Pracodawców Mediów Elektronicznych i Telekomunikacji Mediakom.
W opinii izb gospodarczych mediów i telekomunikacji nowelizacja Ustawy o opłatach abonamentowych obarczona jest licznymi wadami prawnymi, na które zwracały uwagę w konsultacjach międzyresortowych również inne instytucje, takie jak GIODO, Ministerstwo Rozwoju, Ministerstwo Finansów, Rządowe Centrum Legislacji oraz Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.
Zdaniem Izb, wejście w życie znowelizowanych przepisów spowoduje chaos prawny i destabilizację rynku medialnego w Polsce. Projektowane rozwiązania wydają się także niezgodne z konstytucyjną zasadą równości obywateli wobec prawa, gdyż nie obejmują swym zakresem części odbiorców, a ujawnienie chronionych danych osobowych klientów płatnej telewizji może naruszać ich prawa konsumenckie i osobiste.
Wniosek o zaniechanie prac nad nowelizacją ustawy abonamentowej
Polskie Stronnictwo Ludowe proponuje, by TVP i Polskie Radio byłyby finansowane m.in. z dotacji budżetowej resortu kultury, dobrowolnych wpłat osób fizycznych, obrotu prawami do audycji oraz z reklam i audycji sponsorowanych. 14 marca PSL złożyło projekt likwidujący abonament RTV. Zgodnie z nim, wspomniana dotacja Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego miałaby wynosić 750 mln zł.
Projekt PSL mówi o rezygnacji z abonamentu RTV
Projekt PSL zakłada także abolicję dla osób, które zalegają z opłatami abonamentowymi. Według oceny posła PSL Mieczysława Kasprzaka, forma utrzymywania TVP oraz PR z dotacji budżetowej byłaby dla nadawcy zachęcą do „lepszej jakości programów, do zabiegania o odbiorców”. Jego zdaniem, wtedy odbiorcy płaciliby dobrowolnie.
Projekt PSL mówi o rezygnacji z abonamentu RTV
Przypomnijmy, że według złożonego w marcu projektu resortu kultury, poprawienie poboru opłat abonamentowych miałoby nastąpić poprzez włączenie operatorów platform i sieci kablowych do procesu rejestracji odbiorników oraz identyfikacji ich użytkowników. Pomysł ten spotkał się z wieloma sprzeciwami. Swoje zdanie w tej sprawie wyraziły m.in. Cyfrowy Polsat i nc+.
Przystępując do opracowania Strategii Regulacyjnej na lata 2017-2022, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji (KRRiT) zaprasza wszystkie zainteresowane podmioty do wyrażenia opinii na temat wybranych kierunków strategii KRRiT na najbliższe sześć lat.
DVB-T2, HD i HEVC – rozwój NTC w Polsce wg KRRiT
KRRiT zaprasza do konsultacji wszystkie zainteresowane podmioty, a w szczególności:
przedsiębiorców działających na rynku mediów audiowizualnych, stowarzyszenia i izby producentów, nadawców i operatorów;
odbiorców i użytkowników audiowizualnych usług medialnych, stowarzyszenia widzów i słuchaczy;
środowiska naukowe zajmujące się zagadnieniami dotyczącymi mediów, nowych technologii przekazu, komunikacji społecznej;
instytucje publiczne;
wszystkie inne podmioty i osoby zainteresowane współtworzeniem polityki w dziedzinie mediów.
Konsultacje obejmują pięć głównych zagadnień: – naziemną telewizję i radiofonię cyfrową,
– nowe media (Internet),
– media publiczne,
– ochronę pluralizmu w mediach,
– nadzór regulacyjny.
Stanowiska konsultacyjne należy kierować na adres mailowykonsultacje_strategia(malpa)krrit.gov.pl lub pocztą tradycyjną na adres: KRRiT, Skwer Kard. S. Wyszyńskiego 9, 01-015 Warszawa, z dopiskiem „Konsultacje Strategia”, do 16 marca 2017 r.
Obowiązujące w KRRiT zasady postępowania konsultacyjnego dostępne są tutaj. Osoby fizyczne biorące udział w konsultacjach są proszone o wypełnienie zawartego w nich Oświadczenia o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych (Załącznik nr 2 do uchwały KRRiT nr 329/2012).
Przedmiot konsultacji KRRiT:
I. NAZIEMNA TELEWIZJA I RADIOFONIA CYFROWA
DVB-T
HD jako obowiązujący standard w DVB-T
Zdaniem KRRiT, telewizja cyfrowa nie osiągnęła jeszcze w pełni oczekiwanej, wysokiej jakości sygnału. Na 32 bezpłatne programy w naziemnej telewizji cyfrowej (NTC) tylko dwa nadawane są w High Definition Television (HDTV), podczas gdy na platformach satelitarnych, w sieciach kablowych i w Internecie, telewizja wysokiej rozdzielczości staje się powszechnym standardem. KRRiT będzie więc zmierzać do wprowadzenia standardu HD we wszystkich programach naziemnych. W tym celu konieczna jest zmiana standardu nadawania sygnału telewizyjnego z DVB-T na DVB-T2 oraz zastosowanie sposobu kompresji High Efficiency Video Coding (HEVC).
Oferta programowa w NTC – bez zmian
KRRiT nie planuje znacznego rozszerzenia NTC o nowe programy, lecz sukcesywne udostępnianie odbiorcom obecnej oferty programów NTC w wysokiej rozdzielczości.
MUX 5 – pierwszy MUX wyłącznie w HD
Aby zachęcić odbiorców do odpowiedniego wyposażenia gospodarstw domowych, KRRiT zamierza wykorzystać MUX 5 do promocji nowego standardu DVB-T2 (HEVC) umieszczając w nim programy w HD. Mogłyby tam znaleźć się najbardziej popularne programy spośród już obecnych w NTC lub programy nowe.
Warunki techniczne dla odbiorników telewizyjnych
W celu zagwarantowania, że konwersja do DVB-T2 przebiegnie bez zakłóceń, a w szczególności
nie spowoduje braku możliwości odbioru programów telewizyjnych ze względu na niedostosowanie odbiorników, należy z odpowiednim wyprzedzeniem:
określić minimalne wymagania dla urządzeń dopuszczonych do sprzedaży w Polsce w rozporządzeniu Ministra Cyfryzacji;
wyznaczyć datę tzw. switch off (zakończenie emisji w dotychczasowym standardzie). Zdaniem KRRiT, switch off powinien nastąpić w 2022 roku, wraz z zakończeniem procesu tzw. refarmingu tj. wymiany kanałów w NTC w związku z nowym przeznaczeniem pasma 700 MHz. W kwestii ustalenia daty switch off istotne będzie stanowisko nadawców, których dotyczy konwersja;
przeprowadzić skuteczną kampanię informacyjną.
DVB-T – nadal bezpłatna
W związku z rozwojem internetowych serwisów VoD, zawierających bogatą ofertę w modelu płatnym, dostęp do programów telewizyjnych w NTC powinien pozostać dla widzów otwarty. KRRiT nie zamierza zatem uruchamiać multipleksów za dodatkową opłatą.
DAB+
Ograniczenia techniczne UKF
Zdaniem KRRiT, dalszy rozwój radiofonii w Polsce z wykorzystaniem pasma UKF nie jest możliwy ze względu na wyczerpanie zasobów częstotliwości oraz na zakłócenia nowo uruchamianymi nadajnikami stacji już istniejących, co w efekcie skutkuje pogorszeniem jakości odbioru. Oferta programów radiowych w mniejszych miejscowościach jest zdecydowanie uboższa w porównaniu z liczbą programów rozpowszechnianych na terenie większych miast.
Rozwój radiofonii w DAB+
W celu zapewnienia warunków do rozszerzenia zasięgu nadawania istniejących programów oraz umożliwienia powstawania programów nowych, w szczególności lokalnych, należy wykorzystać częstotliwości przeznaczone dla radiofonii cyfrowej z zastosowaniem systemu DAB+.
Zasoby DAB+
Na potrzeby DAB+ zostały uzgodnione międzynarodowo trzy multipleksy o zasięgu ogólnokrajowym. Z pierwszego z nich korzystają obecnie i będą korzystać w przyszłości Polskie Radio SA oraz Rozgłośnie Regionalne Polskiego Radia.
Multipleksy lokalne w dużych miastach
Nadawanie cyfrowe można również rozpocząć w oparciu o częstotliwości dobrane spoza Planu Genewa 2006. O zaprojektowanie takich lokalnych multipleksów w dużych miastach KRRiT wystąpiła do Urzędu Komunikacji Elektronicznej. O wejście do lokalnych multipleksów będą mogli się ubiegać również nowi nadawcy. Dodatkowa oferta programów miejskich wpłynie na poprawę atrakcyjności DAB+, a także zwiększy pluralizm na tych rynkach.
Dalszy rozwój oferty programów cyfrowych
Następnym działaniem KRRiT będzie uruchomienie multipleksu ogólnokrajowego, po jego przeprojektowaniu także pod kątem potrzeb nadawców lokalnych. Dzięki temu, na określonych obszarach, będzie można uruchomić programy wyspecjalizowane oraz kolejne programy lokalne.
Migracja programów analogowych do DAB+
Ostatni multipleks ogólnokrajowy zostanie zarezerwowany do celów konwersji ogólnokrajowych i ponadregionalnych programów analogowych. Zdaniem KRRiT, aktualnie nie ma potrzeby wyznaczania terminu „wygaśnięcia” UKF, a więc istniejący nadawcy będą mogli kontynuować swoją działalność w systemie analogowym.
Warunki techniczne dla odbiorników cyfrowych
W celu uporządkowania rynku cyfrowych odbiorników radiowych KRRiT zamierza zainicjować przyjęcie standardu dla urządzeń dopuszczonych do sprzedaży, który zostanie określony w rozporządzeniu Ministra Cyfryzacji.
II. NOWE MEDIA (INTERNET)
Zmiany unijnego prawa mediów
Obecnie na forum Unii Europejskiej prowadzone są prace nad nowelizacją Dyrektywy o Audiowizualnych Usługach Medialnych (DAUM). Projektowane zmiany polegają między innymi na zagwarantowaniu skutecznej ochrony małoletnich w środowisku nowych mediów oraz określeniu roli dostawców usług internetowych w ograniczaniu obecności dyskryminujących treści w tych usługach. Regulacja będzie obejmować wyłącznie podmioty prowadzące działalność gospodarczą w Internecie. Jej zadaniem nie będzie kontrola treści w Internecie, lecz tworzenie odpowiednich warunków konkurencji dla przedsiębiorców świadczących usługi dla użytkowników.
Równe szanse dla podmiotów polskich i zagranicznych
KRRiT, uczestnicząc w procesie implementacji przepisów DAUM do ustawy o radiofonii i telewizji, będzie dążyła do wyrównania szans dla działalności podmiotów polskich w konkurencji z firmami o zasięgu globalnym oraz tymi, które podlegają jurysdykcji w innych krajach europejskich, a kierują swoją ofertę na polski rynek.
Proporcjonalność w regulacji tradycyjnych i nowych mediów
Ważne będzie także, aby nowe regulacje służyły stworzeniu równowagi między tradycyjną telewizją a usługami na żądanie oraz działalnością platform OTT poprzez odpowiedni dla każdej z tych usług system praw i obowiązków.
Współpraca podmiotów i instytucji w ramach odpowiedzialności za treści w Internecie
Ze względu na specyfikę treści w Internecie (user generated content), sposób implementacji nowych przepisów będzie wymagał ścisłej współpracy wszystkich podmiotów (dostawców usług i instytucji odpowiedzialnych za ten obszar) oraz koordynacji przepisów w różnych aktach prawnych, odnoszących się do świadczenia usług drogą elektroniczną.
III. MEDIA PUBLICZNE
Doprecyzowanie misji nadawców i kontrola wydawania środków publicznych
W związku z zastrzeżeniami Komisji Europejskiej do sposobu określenia misji nadawców publicznych w ustawie o radiofonii i telewizji (brak pełnego dostosowania przepisów krajowych do unijnych zasad udzielania pomocy publicznej), przygotowany został projekt nowelizacji, w którym przewidziano między innymi, że w porozumieniu z KRRiT, każda ze spółek będzie co pięć lat określać sposób realizacji zadań ustawowych w tzw. Karcie powinności. Zdolność do wykonywania misji przez media publiczne będzie jednak uzależniona od poziomu ich finansowania. Zapewnienie odpowiednich środków finansowych dla nadawców publicznych jest możliwe wyłącznie poprzez modernizację systemu abonamentowego.
Otwarty dostęp do dóbr kultury
KRRiT, przyjmując Kartę powinności, będzie dążyła do zagwarantowania otwartego dostępu do treści tworzonych przez media publiczne na wszystkich platformach przekazu, np. poprzez uruchomienie wspólnego serwisu internetowego radiofonii i telewizji publicznej, zwierającego aktualne i archiwalne treści na żądanie.
Rozwój i wymiana cyfrowych zasobów
KRRiT za ważne uznaje także przeznaczenie środków publicznych na zapewnienie warunków do rozwoju technologicznego służącego udostępnianiu oraz wzajemnemu korzystaniu z cyfrowych zasobów audialnych i audiowizualnych przez TVP, Polskie Radio i Rozgłośnie Regionalne PR w ramach projektu Biblioteka Cyfrowa Mediów Publicznych.
Lokalne centra mediów publicznych
Kolejnym istotnym zadaniem jest wzmacnianie współpracy ośrodków regionalnych TVP i Rozgłośni Regionalnych PR tak, aby mogły one służyć jako lokalne centra kultury, informacji i debaty publicznej. KRRiT uważa, że stworzenie takich platform jest możliwe bez zmian organizacyjno-prawnych w strukturach spółek, niezależnie od przyszłych projektów tworzenia mediów narodowych.
IV. OCHRONA PLURALIZMU W MEDIACH
Przepisy zapobiegające nadmiernej koncentracji w mediach jako element ochrony pluralizmu
Brak ochrony pluralizmu w polskim prawie mediów
W większości krajów europejskich obowiązują szczególne przepisy ograniczające możliwość uzyskania przez jeden podmiot (grupę kapitałową) pozycji, która może przyczynić się do ograniczenia pluralizmu w mediach. Zdaniem KRRiT, polskie prawo medialne również powinno zawierać rozwiązania umożliwiające skuteczne działania regulatora, służące przeciwdziałaniu osiągania takiej pozycji.
Określanie pozycji znaczącej
KRRiT uważa, że pozycja znacząca w mediach może zostać osiągnięta w sytuacji, gdy udział podmiotu (grupy kapitałowej) przekroczy 30% na jednym z następujących rynków: przychodów reklamowych, przychodów z opłat z płatnej telewizji, widowni telewizyjnej, audytorium radiowego, użytkowników usług audiowizualnych online. Dla określenia pozycji znaczącej istotne będą również wymienione poniżej kryteria.
Ograniczanie dostępu do reklamy
Obserwując rynek reklamy telewizyjnej i radiowej, KRRiT zauważa również inne niekorzystne zjawisko polegające na ograniczeniu mniejszych podmiotów w dostępie do budżetów reklamowych poprzez dominującą rolę nadawców pełniących również funkcję brokerów reklamy. KRRiT uznaje, że ten obszar działalności także powinien podlegać regulacjom przeciwdziałającym nadmiernej koncentracji.
Dostęp do naziemnej telewizji i radiofonii
Pozycję znaczącą, zdaniem KRRiT, może osiągnąć również podmiot lub grupa kapitałowa, jeśli uzyska prawa do rozpowszechniania istotnej liczby programów w naziemnej radiofonii lub telewizji na danym obszarze. W tym przypadku, osiągnięcie pozycji znaczącej jest uzależnione od ogólnej liczby rozpowszechnianych w ten sposób programów.
Określanie udziału w łańcuchu wartości
Zdaniem KRRiT, ustalając znaczącą pozycję w mediach, powinno się również brać pod uwagę udział podmiotu (grupy kapitałowej) na różnych rynkach w łańcuchu wartości (producent-nadawca-operator telekomunikacyjny). Dążenie podmiotów działających na rynkach medialnych do zapewnienia kontroli na każdym etapie produkcji i dostarczania usługi, poprzez fuzje i porozumienia, może znacząco wpłynąć na ograniczenie pluralizmu.
Koncentracja krzyżowa
Choć bezpośrednio udział przedsiębiorcy w rynkach niebędących dla siebie substytutami (radiofonia, telewizja, VoD, prasa, kino, reklama zewnętrzna, usługi internetowe i mobilne) nie stanowi zagrożenia dla konkurencji, znacząca pozycja jednego podmiotu (grupy kapitałowej) w różnych klasach mediów może doprowadzić do istotnego zawężenia źródeł informowania. Zapobieganie takiej sytuacji, zdaniem KRRiT, również powinno być objęte regulacją.
Przeglądy rynków
Aby regulacje takie były skuteczne, upoważniony organ kontrolny powinien dokonywać systematycznych przeglądów rynku mediów w celu ustalenia stopnia koncentracji, a także dysponować odpowiednimi kompetencjami do badania pozycji poszczególnych podmiotów (grup kapitałowych). Konstytucyjne umocowanie KRRiT oraz obecne kompetencje regulatora rynku mediów wskazują, że powinna ona pełnić taką rolę.
V. NADZÓR REGULACYJNY
Samo- i współregulacja
Samo- i współregulacja zamiast przyszłych regulacji
Realizacja przez KRRiT niektórych zadań ustawowych, zwłaszcza tych, które dotyczą nadzoru regulacyjnego nad usługami audiowizualnymi na żądanie (obecnie VoD, a w przyszłości również udostępnianie plików wideo w OTT) wymaga szczególnego podejścia. Nadzór nad nowymi usługami to w większości kontrola jakościowa treści zamieszczanych przez dostawców. Komisja Europejska w projekcie nowelizacji Dyrektywy o Audiowizualnych Usługach Medialnych zachęca do stosowania w tych obszarach mechanizmów samo-i współregulacyjnych.
Rola KRRiT w samo- i współregulacji
Co prawda, przepisy ustawy o radiofonii i telewizji przewidują inicjatywę KRRiT w zakresie tworzenia Kodeksów Dobrych Praktyk, nie określają jednak roli regulatora w tych przedsięwzięciach. Zdaniem KRRiT, prawa i obowiązki organu w odniesieniu do samo-i współregulacji powinny zostać doprecyzowane poprzez wskazanie realnych kompetencji do wydawania opinii i rekomendacji lub akceptacji ustaleń zawartych w Kodeksach Dobrych Praktyk, a także uprawnień związanych z monitorowaniem efektów ich działania oraz trybem rozpatrywania skarg w związku z ewentualnymi naruszeniami.
Standardy i metody badań odbioru
Ograniczenie wpływu mniejszych podmiotów na standardy i metody badań odbioru
Obowiązujące w Polsce standardy oraz metody badań widowni i audytorium ustalane są w ramach umów pomiędzy korzystającymi z nich nadawcami a firmami prowadzącymi badania. Z powodów rynkowych, z dyskusji na ten temat wykluczone są podmioty, które nie partycypują w kosztach wykonywania badań. W szczególności dotyczy to audytorium i widowni programów lokalnych i regionalnych.
Rola KRRiT w procesie ustalania standardów i metod badań odbioru
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji powinna zostać włączona w ten proces np. poprzez wydawanie zaleceń, opinii lub inicjowanie współregulacji w sprawie ustalania standardów i metod badania w celu zagwarantowania pełnej reprezentacji różnych mediów w panelu badawczym.
6,33 zł miesięcznie od każdego podatnika – tyle według Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji (KRRiT) powinna wynosić opłata audiowizualna, która miałaby zastąpić obecny abonament RTV. Propozycja KRRiT w sprawie finansowania mediów publicznych ma zostać przesłana do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Nową opłatę musiałyby wnosić prawdopodobnie także firmy i przedsiębiorcy.
KRRiT zaproponowała, by nowa opłata audiowizualna wynosiła 80 zł rocznie. Byłaby ona doliczana do PIT. Dziś teoretycznie trzeba płacić 22,70 zł miesięcznie (272 zł rocznie) za telewizor, ale od gospodarstwa domowego. Co z małżeństwami, które rozliczają się wspólnie? Czy powinny uiszczać nową opłatę tylko raz czy podwójnie?
Krajowa Rada wystąpiła do Ministerstwa Finansów z prośbą o informacje o liczbie osób prowadzących działalność gospodarczą. Można się zatem spodziewać, że również przedsiębiorcy będą musieli płacić nową składkę.
Osobno Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego zapowiada przedstawienie projektu w sprawie abonamentu RTV w ciągu 2-3 tygodni, poinformował wicepremier i szef resortu Piotr Gliński.
Na chwilę obecną trudno komentować przedstawione przez „WP money” doniesienia, ponieważ pomysłów na abonament RTV było już wiele, w tym taki, by opłatę uiszczać wraz z rachunkiem za prąd. Trzeba uzbroić się w cierpliwość i czekać na bardziej szczegółowe informacje.
Ile TVP i Polskie Radio mogą dostać z nowej opłaty audiowizualnej?
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji ostrzega, że w sprzedaży dostępne są urządzenia z systemem starszej generacji DAB, który całkowicie uniemożliwia dostęp do radiowej oferty cyfrowej w naszym kraju. Jak wynika z raportu przygotowanego przez GfK Polonia, sprzedaż odbiorników DAB stanowi prawie 10 proc. sprzedaży odbiorników DAB+, co jest niepokojącym zjawiskiem.
Odbiór sygnału cyfrowego radia w Polsce umożliwiają jedynie odbiorniki wyposażone w system DAB+. Niestety, w sprzedaży pojawiają się urządzenia z systemem starszej generacji DAB, który całkowicie uniemożliwia dostęp do radiowej oferty cyfrowej w naszym kraju.
W ocenie KRRiT jest to zjawisko niepokojące, wymagające rzetelnej informacji kierowanej zarówno do sprzedawców jak i do odbiorców.
Z raportu „Polski rynek sprzętu RTV wyposażonego w tuner radia cyfrowego DAB w okresie styczeń 2013 – wrzesień 2016” przygotowanego na zlecenie KRRiT przez firmę GfK Polonia wynika, że sprzedaż odbiorników DAB stanowi prawie 10 proc. sprzedaży odbiorników DAB+.
Z raportu wynika również, że sprzedaż odbiorników DAB+ stale rośnie. W 2013 roku, kiedy Polskie Radio jako pierwsze uruchomiało emisję cyfrowych programów, było ich na polskim rynku około 3 tys. Liczba ta powoli, ale systematycznie rośnie. W III kwartale 2016 roku ich łączna liczba (radioodbiorniki domowe, przenośnie i samochodowe) wyniosła ponad 42 tys.
Prawie dwukrotny wzrost sprzedaży nastąpił w okresie styczeń-wrzesień 2016 roku, mimo że nie nastąpił w tym czasie przyrost zasięgu, nie zwiększyła się znacząco oferta cyfrowych programów, nie było też kampanii informacyjno-promocyjnej nowej technologii.