Informacje o cyfrowym radiu naziemnym. Tutaj poczytasz o losach DAB+ w kraju. O jego dalszym rozwoju lub wycofaniu z emisji. Jaka przyszłość czeka radio cyfrowe? Cyfryzacja radia to nowy rozdział w historii radiofonii. DAB+ (Digital Audio Broadcasting Plus) czyli nowa technologia radiofonii cyfrowej .
Przerwy w nadawaniu sygnału RTV Lublin. W miesiącu Czerwiec 2017 zaplanowane są przerwy konserwacyjne w emisji sygnału nadawanego z komina elektrociepłowni Lublin Wrotków. Szczegółowy wykaz umieszczony poniżej.
Komin elektrociepłowni Lublin Wrotków
Przerwy konserwacyjne Lublin Czerwiec 2017
Tab.1
Nadajnik
Data
Godziny
Rodzaj emisji
Lublin / Wrotków
2017-06-23
8,00 – 14,00
PR2, PR24,
Związku z zaplanowanymi przerwami konserwacyjnymi nastąpi brak sygnału poszczególnych emisji w okresie podanym w tab.1
Osoby korzystające z odbioru naziemnego proszone są o nieregulowanie odbiorników w tym czasie. Brak sygnału nie będzie efektem awarii anteny lub odbiornika lecz brakiem nadawanego sygnału z nadajnika. Z momentem zakończenia prac konserwacyjnych emisja sygnału zostanie wznowiona.
Jest to konieczne w celu wykonania prac konserwacyjnych lub modernizacji obecnego osprzętu.
W trakcie przerw najczęściej są wykonywane: malowania elementów metalowych, zabezpieczenia przed korozją, kontrola okablowania itp.
Na przerwy konserwacyjne planowane są również poważne modernizacje obecnego osprzętu.
Brak sygnału spowodowany jest koniecznością wyłączenia nadajników.
W przeciwnym razie osoby pracujące na maszcie mogły by zostać napromieniowane szkodliwymi falami.
Więcej o planowanych konserwacjach w zakładce Konserwacje nadajników
Polskie Stronnictwo Ludowe proponuje, by TVP i Polskie Radio byłyby finansowane m.in. z dotacji budżetowej resortu kultury, dobrowolnych wpłat osób fizycznych, obrotu prawami do audycji oraz z reklam i audycji sponsorowanych. 14 marca PSL złożyło projekt likwidujący abonament RTV. Zgodnie z nim, wspomniana dotacja Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego miałaby wynosić 750 mln zł.
Projekt PSL mówi o rezygnacji z abonamentu RTV
Projekt PSL zakłada także abolicję dla osób, które zalegają z opłatami abonamentowymi. Według oceny posła PSL Mieczysława Kasprzaka, forma utrzymywania TVP oraz PR z dotacji budżetowej byłaby dla nadawcy zachęcą do „lepszej jakości programów, do zabiegania o odbiorców”. Jego zdaniem, wtedy odbiorcy płaciliby dobrowolnie.
Projekt PSL mówi o rezygnacji z abonamentu RTV
Przypomnijmy, że według złożonego w marcu projektu resortu kultury, poprawienie poboru opłat abonamentowych miałoby nastąpić poprzez włączenie operatorów platform i sieci kablowych do procesu rejestracji odbiorników oraz identyfikacji ich użytkowników. Pomysł ten spotkał się z wieloma sprzeciwami. Swoje zdanie w tej sprawie wyraziły m.in. Cyfrowy Polsat i nc+.
Przystępując do opracowania Strategii Regulacyjnej na lata 2017-2022, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji (KRRiT) zaprasza wszystkie zainteresowane podmioty do wyrażenia opinii na temat wybranych kierunków strategii KRRiT na najbliższe sześć lat.
DVB-T2, HD i HEVC – rozwój NTC w Polsce wg KRRiT
KRRiT zaprasza do konsultacji wszystkie zainteresowane podmioty, a w szczególności:
przedsiębiorców działających na rynku mediów audiowizualnych, stowarzyszenia i izby producentów, nadawców i operatorów;
odbiorców i użytkowników audiowizualnych usług medialnych, stowarzyszenia widzów i słuchaczy;
środowiska naukowe zajmujące się zagadnieniami dotyczącymi mediów, nowych technologii przekazu, komunikacji społecznej;
instytucje publiczne;
wszystkie inne podmioty i osoby zainteresowane współtworzeniem polityki w dziedzinie mediów.
Konsultacje obejmują pięć głównych zagadnień: – naziemną telewizję i radiofonię cyfrową,
– nowe media (Internet),
– media publiczne,
– ochronę pluralizmu w mediach,
– nadzór regulacyjny.
Stanowiska konsultacyjne należy kierować na adres mailowykonsultacje_strategia(malpa)krrit.gov.pl lub pocztą tradycyjną na adres: KRRiT, Skwer Kard. S. Wyszyńskiego 9, 01-015 Warszawa, z dopiskiem „Konsultacje Strategia”, do 16 marca 2017 r.
Obowiązujące w KRRiT zasady postępowania konsultacyjnego dostępne są tutaj. Osoby fizyczne biorące udział w konsultacjach są proszone o wypełnienie zawartego w nich Oświadczenia o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych (Załącznik nr 2 do uchwały KRRiT nr 329/2012).
Przedmiot konsultacji KRRiT:
I. NAZIEMNA TELEWIZJA I RADIOFONIA CYFROWA
DVB-T
HD jako obowiązujący standard w DVB-T
Zdaniem KRRiT, telewizja cyfrowa nie osiągnęła jeszcze w pełni oczekiwanej, wysokiej jakości sygnału. Na 32 bezpłatne programy w naziemnej telewizji cyfrowej (NTC) tylko dwa nadawane są w High Definition Television (HDTV), podczas gdy na platformach satelitarnych, w sieciach kablowych i w Internecie, telewizja wysokiej rozdzielczości staje się powszechnym standardem. KRRiT będzie więc zmierzać do wprowadzenia standardu HD we wszystkich programach naziemnych. W tym celu konieczna jest zmiana standardu nadawania sygnału telewizyjnego z DVB-T na DVB-T2 oraz zastosowanie sposobu kompresji High Efficiency Video Coding (HEVC).
Oferta programowa w NTC – bez zmian
KRRiT nie planuje znacznego rozszerzenia NTC o nowe programy, lecz sukcesywne udostępnianie odbiorcom obecnej oferty programów NTC w wysokiej rozdzielczości.
MUX 5 – pierwszy MUX wyłącznie w HD
Aby zachęcić odbiorców do odpowiedniego wyposażenia gospodarstw domowych, KRRiT zamierza wykorzystać MUX 5 do promocji nowego standardu DVB-T2 (HEVC) umieszczając w nim programy w HD. Mogłyby tam znaleźć się najbardziej popularne programy spośród już obecnych w NTC lub programy nowe.
Warunki techniczne dla odbiorników telewizyjnych
W celu zagwarantowania, że konwersja do DVB-T2 przebiegnie bez zakłóceń, a w szczególności
nie spowoduje braku możliwości odbioru programów telewizyjnych ze względu na niedostosowanie odbiorników, należy z odpowiednim wyprzedzeniem:
określić minimalne wymagania dla urządzeń dopuszczonych do sprzedaży w Polsce w rozporządzeniu Ministra Cyfryzacji;
wyznaczyć datę tzw. switch off (zakończenie emisji w dotychczasowym standardzie). Zdaniem KRRiT, switch off powinien nastąpić w 2022 roku, wraz z zakończeniem procesu tzw. refarmingu tj. wymiany kanałów w NTC w związku z nowym przeznaczeniem pasma 700 MHz. W kwestii ustalenia daty switch off istotne będzie stanowisko nadawców, których dotyczy konwersja;
przeprowadzić skuteczną kampanię informacyjną.
DVB-T – nadal bezpłatna
W związku z rozwojem internetowych serwisów VoD, zawierających bogatą ofertę w modelu płatnym, dostęp do programów telewizyjnych w NTC powinien pozostać dla widzów otwarty. KRRiT nie zamierza zatem uruchamiać multipleksów za dodatkową opłatą.
DAB+
Ograniczenia techniczne UKF
Zdaniem KRRiT, dalszy rozwój radiofonii w Polsce z wykorzystaniem pasma UKF nie jest możliwy ze względu na wyczerpanie zasobów częstotliwości oraz na zakłócenia nowo uruchamianymi nadajnikami stacji już istniejących, co w efekcie skutkuje pogorszeniem jakości odbioru. Oferta programów radiowych w mniejszych miejscowościach jest zdecydowanie uboższa w porównaniu z liczbą programów rozpowszechnianych na terenie większych miast.
Rozwój radiofonii w DAB+
W celu zapewnienia warunków do rozszerzenia zasięgu nadawania istniejących programów oraz umożliwienia powstawania programów nowych, w szczególności lokalnych, należy wykorzystać częstotliwości przeznaczone dla radiofonii cyfrowej z zastosowaniem systemu DAB+.
Zasoby DAB+
Na potrzeby DAB+ zostały uzgodnione międzynarodowo trzy multipleksy o zasięgu ogólnokrajowym. Z pierwszego z nich korzystają obecnie i będą korzystać w przyszłości Polskie Radio SA oraz Rozgłośnie Regionalne Polskiego Radia.
Multipleksy lokalne w dużych miastach
Nadawanie cyfrowe można również rozpocząć w oparciu o częstotliwości dobrane spoza Planu Genewa 2006. O zaprojektowanie takich lokalnych multipleksów w dużych miastach KRRiT wystąpiła do Urzędu Komunikacji Elektronicznej. O wejście do lokalnych multipleksów będą mogli się ubiegać również nowi nadawcy. Dodatkowa oferta programów miejskich wpłynie na poprawę atrakcyjności DAB+, a także zwiększy pluralizm na tych rynkach.
Dalszy rozwój oferty programów cyfrowych
Następnym działaniem KRRiT będzie uruchomienie multipleksu ogólnokrajowego, po jego przeprojektowaniu także pod kątem potrzeb nadawców lokalnych. Dzięki temu, na określonych obszarach, będzie można uruchomić programy wyspecjalizowane oraz kolejne programy lokalne.
Migracja programów analogowych do DAB+
Ostatni multipleks ogólnokrajowy zostanie zarezerwowany do celów konwersji ogólnokrajowych i ponadregionalnych programów analogowych. Zdaniem KRRiT, aktualnie nie ma potrzeby wyznaczania terminu „wygaśnięcia” UKF, a więc istniejący nadawcy będą mogli kontynuować swoją działalność w systemie analogowym.
Warunki techniczne dla odbiorników cyfrowych
W celu uporządkowania rynku cyfrowych odbiorników radiowych KRRiT zamierza zainicjować przyjęcie standardu dla urządzeń dopuszczonych do sprzedaży, który zostanie określony w rozporządzeniu Ministra Cyfryzacji.
II. NOWE MEDIA (INTERNET)
Zmiany unijnego prawa mediów
Obecnie na forum Unii Europejskiej prowadzone są prace nad nowelizacją Dyrektywy o Audiowizualnych Usługach Medialnych (DAUM). Projektowane zmiany polegają między innymi na zagwarantowaniu skutecznej ochrony małoletnich w środowisku nowych mediów oraz określeniu roli dostawców usług internetowych w ograniczaniu obecności dyskryminujących treści w tych usługach. Regulacja będzie obejmować wyłącznie podmioty prowadzące działalność gospodarczą w Internecie. Jej zadaniem nie będzie kontrola treści w Internecie, lecz tworzenie odpowiednich warunków konkurencji dla przedsiębiorców świadczących usługi dla użytkowników.
Równe szanse dla podmiotów polskich i zagranicznych
KRRiT, uczestnicząc w procesie implementacji przepisów DAUM do ustawy o radiofonii i telewizji, będzie dążyła do wyrównania szans dla działalności podmiotów polskich w konkurencji z firmami o zasięgu globalnym oraz tymi, które podlegają jurysdykcji w innych krajach europejskich, a kierują swoją ofertę na polski rynek.
Proporcjonalność w regulacji tradycyjnych i nowych mediów
Ważne będzie także, aby nowe regulacje służyły stworzeniu równowagi między tradycyjną telewizją a usługami na żądanie oraz działalnością platform OTT poprzez odpowiedni dla każdej z tych usług system praw i obowiązków.
Współpraca podmiotów i instytucji w ramach odpowiedzialności za treści w Internecie
Ze względu na specyfikę treści w Internecie (user generated content), sposób implementacji nowych przepisów będzie wymagał ścisłej współpracy wszystkich podmiotów (dostawców usług i instytucji odpowiedzialnych za ten obszar) oraz koordynacji przepisów w różnych aktach prawnych, odnoszących się do świadczenia usług drogą elektroniczną.
III. MEDIA PUBLICZNE
Doprecyzowanie misji nadawców i kontrola wydawania środków publicznych
W związku z zastrzeżeniami Komisji Europejskiej do sposobu określenia misji nadawców publicznych w ustawie o radiofonii i telewizji (brak pełnego dostosowania przepisów krajowych do unijnych zasad udzielania pomocy publicznej), przygotowany został projekt nowelizacji, w którym przewidziano między innymi, że w porozumieniu z KRRiT, każda ze spółek będzie co pięć lat określać sposób realizacji zadań ustawowych w tzw. Karcie powinności. Zdolność do wykonywania misji przez media publiczne będzie jednak uzależniona od poziomu ich finansowania. Zapewnienie odpowiednich środków finansowych dla nadawców publicznych jest możliwe wyłącznie poprzez modernizację systemu abonamentowego.
Otwarty dostęp do dóbr kultury
KRRiT, przyjmując Kartę powinności, będzie dążyła do zagwarantowania otwartego dostępu do treści tworzonych przez media publiczne na wszystkich platformach przekazu, np. poprzez uruchomienie wspólnego serwisu internetowego radiofonii i telewizji publicznej, zwierającego aktualne i archiwalne treści na żądanie.
Rozwój i wymiana cyfrowych zasobów
KRRiT za ważne uznaje także przeznaczenie środków publicznych na zapewnienie warunków do rozwoju technologicznego służącego udostępnianiu oraz wzajemnemu korzystaniu z cyfrowych zasobów audialnych i audiowizualnych przez TVP, Polskie Radio i Rozgłośnie Regionalne PR w ramach projektu Biblioteka Cyfrowa Mediów Publicznych.
Lokalne centra mediów publicznych
Kolejnym istotnym zadaniem jest wzmacnianie współpracy ośrodków regionalnych TVP i Rozgłośni Regionalnych PR tak, aby mogły one służyć jako lokalne centra kultury, informacji i debaty publicznej. KRRiT uważa, że stworzenie takich platform jest możliwe bez zmian organizacyjno-prawnych w strukturach spółek, niezależnie od przyszłych projektów tworzenia mediów narodowych.
IV. OCHRONA PLURALIZMU W MEDIACH
Przepisy zapobiegające nadmiernej koncentracji w mediach jako element ochrony pluralizmu
Brak ochrony pluralizmu w polskim prawie mediów
W większości krajów europejskich obowiązują szczególne przepisy ograniczające możliwość uzyskania przez jeden podmiot (grupę kapitałową) pozycji, która może przyczynić się do ograniczenia pluralizmu w mediach. Zdaniem KRRiT, polskie prawo medialne również powinno zawierać rozwiązania umożliwiające skuteczne działania regulatora, służące przeciwdziałaniu osiągania takiej pozycji.
Określanie pozycji znaczącej
KRRiT uważa, że pozycja znacząca w mediach może zostać osiągnięta w sytuacji, gdy udział podmiotu (grupy kapitałowej) przekroczy 30% na jednym z następujących rynków: przychodów reklamowych, przychodów z opłat z płatnej telewizji, widowni telewizyjnej, audytorium radiowego, użytkowników usług audiowizualnych online. Dla określenia pozycji znaczącej istotne będą również wymienione poniżej kryteria.
Ograniczanie dostępu do reklamy
Obserwując rynek reklamy telewizyjnej i radiowej, KRRiT zauważa również inne niekorzystne zjawisko polegające na ograniczeniu mniejszych podmiotów w dostępie do budżetów reklamowych poprzez dominującą rolę nadawców pełniących również funkcję brokerów reklamy. KRRiT uznaje, że ten obszar działalności także powinien podlegać regulacjom przeciwdziałającym nadmiernej koncentracji.
Dostęp do naziemnej telewizji i radiofonii
Pozycję znaczącą, zdaniem KRRiT, może osiągnąć również podmiot lub grupa kapitałowa, jeśli uzyska prawa do rozpowszechniania istotnej liczby programów w naziemnej radiofonii lub telewizji na danym obszarze. W tym przypadku, osiągnięcie pozycji znaczącej jest uzależnione od ogólnej liczby rozpowszechnianych w ten sposób programów.
Określanie udziału w łańcuchu wartości
Zdaniem KRRiT, ustalając znaczącą pozycję w mediach, powinno się również brać pod uwagę udział podmiotu (grupy kapitałowej) na różnych rynkach w łańcuchu wartości (producent-nadawca-operator telekomunikacyjny). Dążenie podmiotów działających na rynkach medialnych do zapewnienia kontroli na każdym etapie produkcji i dostarczania usługi, poprzez fuzje i porozumienia, może znacząco wpłynąć na ograniczenie pluralizmu.
Koncentracja krzyżowa
Choć bezpośrednio udział przedsiębiorcy w rynkach niebędących dla siebie substytutami (radiofonia, telewizja, VoD, prasa, kino, reklama zewnętrzna, usługi internetowe i mobilne) nie stanowi zagrożenia dla konkurencji, znacząca pozycja jednego podmiotu (grupy kapitałowej) w różnych klasach mediów może doprowadzić do istotnego zawężenia źródeł informowania. Zapobieganie takiej sytuacji, zdaniem KRRiT, również powinno być objęte regulacją.
Przeglądy rynków
Aby regulacje takie były skuteczne, upoważniony organ kontrolny powinien dokonywać systematycznych przeglądów rynku mediów w celu ustalenia stopnia koncentracji, a także dysponować odpowiednimi kompetencjami do badania pozycji poszczególnych podmiotów (grup kapitałowych). Konstytucyjne umocowanie KRRiT oraz obecne kompetencje regulatora rynku mediów wskazują, że powinna ona pełnić taką rolę.
V. NADZÓR REGULACYJNY
Samo- i współregulacja
Samo- i współregulacja zamiast przyszłych regulacji
Realizacja przez KRRiT niektórych zadań ustawowych, zwłaszcza tych, które dotyczą nadzoru regulacyjnego nad usługami audiowizualnymi na żądanie (obecnie VoD, a w przyszłości również udostępnianie plików wideo w OTT) wymaga szczególnego podejścia. Nadzór nad nowymi usługami to w większości kontrola jakościowa treści zamieszczanych przez dostawców. Komisja Europejska w projekcie nowelizacji Dyrektywy o Audiowizualnych Usługach Medialnych zachęca do stosowania w tych obszarach mechanizmów samo-i współregulacyjnych.
Rola KRRiT w samo- i współregulacji
Co prawda, przepisy ustawy o radiofonii i telewizji przewidują inicjatywę KRRiT w zakresie tworzenia Kodeksów Dobrych Praktyk, nie określają jednak roli regulatora w tych przedsięwzięciach. Zdaniem KRRiT, prawa i obowiązki organu w odniesieniu do samo-i współregulacji powinny zostać doprecyzowane poprzez wskazanie realnych kompetencji do wydawania opinii i rekomendacji lub akceptacji ustaleń zawartych w Kodeksach Dobrych Praktyk, a także uprawnień związanych z monitorowaniem efektów ich działania oraz trybem rozpatrywania skarg w związku z ewentualnymi naruszeniami.
Standardy i metody badań odbioru
Ograniczenie wpływu mniejszych podmiotów na standardy i metody badań odbioru
Obowiązujące w Polsce standardy oraz metody badań widowni i audytorium ustalane są w ramach umów pomiędzy korzystającymi z nich nadawcami a firmami prowadzącymi badania. Z powodów rynkowych, z dyskusji na ten temat wykluczone są podmioty, które nie partycypują w kosztach wykonywania badań. W szczególności dotyczy to audytorium i widowni programów lokalnych i regionalnych.
Rola KRRiT w procesie ustalania standardów i metod badań odbioru
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji powinna zostać włączona w ten proces np. poprzez wydawanie zaleceń, opinii lub inicjowanie współregulacji w sprawie ustalania standardów i metod badania w celu zagwarantowania pełnej reprezentacji różnych mediów w panelu badawczym.
6,33 zł miesięcznie od każdego podatnika – tyle według Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji (KRRiT) powinna wynosić opłata audiowizualna, która miałaby zastąpić obecny abonament RTV. Propozycja KRRiT w sprawie finansowania mediów publicznych ma zostać przesłana do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Nową opłatę musiałyby wnosić prawdopodobnie także firmy i przedsiębiorcy.
KRRiT zaproponowała, by nowa opłata audiowizualna wynosiła 80 zł rocznie. Byłaby ona doliczana do PIT. Dziś teoretycznie trzeba płacić 22,70 zł miesięcznie (272 zł rocznie) za telewizor, ale od gospodarstwa domowego. Co z małżeństwami, które rozliczają się wspólnie? Czy powinny uiszczać nową opłatę tylko raz czy podwójnie?
Krajowa Rada wystąpiła do Ministerstwa Finansów z prośbą o informacje o liczbie osób prowadzących działalność gospodarczą. Można się zatem spodziewać, że również przedsiębiorcy będą musieli płacić nową składkę.
Osobno Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego zapowiada przedstawienie projektu w sprawie abonamentu RTV w ciągu 2-3 tygodni, poinformował wicepremier i szef resortu Piotr Gliński.
Na chwilę obecną trudno komentować przedstawione przez „WP money” doniesienia, ponieważ pomysłów na abonament RTV było już wiele, w tym taki, by opłatę uiszczać wraz z rachunkiem za prąd. Trzeba uzbroić się w cierpliwość i czekać na bardziej szczegółowe informacje.
Ile TVP i Polskie Radio mogą dostać z nowej opłaty audiowizualnej?
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji ostrzega, że w sprzedaży dostępne są urządzenia z systemem starszej generacji DAB, który całkowicie uniemożliwia dostęp do radiowej oferty cyfrowej w naszym kraju. Jak wynika z raportu przygotowanego przez GfK Polonia, sprzedaż odbiorników DAB stanowi prawie 10 proc. sprzedaży odbiorników DAB+, co jest niepokojącym zjawiskiem.
Odbiór sygnału cyfrowego radia w Polsce umożliwiają jedynie odbiorniki wyposażone w system DAB+. Niestety, w sprzedaży pojawiają się urządzenia z systemem starszej generacji DAB, który całkowicie uniemożliwia dostęp do radiowej oferty cyfrowej w naszym kraju.
W ocenie KRRiT jest to zjawisko niepokojące, wymagające rzetelnej informacji kierowanej zarówno do sprzedawców jak i do odbiorców.
Z raportu „Polski rynek sprzętu RTV wyposażonego w tuner radia cyfrowego DAB w okresie styczeń 2013 – wrzesień 2016” przygotowanego na zlecenie KRRiT przez firmę GfK Polonia wynika, że sprzedaż odbiorników DAB stanowi prawie 10 proc. sprzedaży odbiorników DAB+.
Z raportu wynika również, że sprzedaż odbiorników DAB+ stale rośnie. W 2013 roku, kiedy Polskie Radio jako pierwsze uruchomiało emisję cyfrowych programów, było ich na polskim rynku około 3 tys. Liczba ta powoli, ale systematycznie rośnie. W III kwartale 2016 roku ich łączna liczba (radioodbiorniki domowe, przenośnie i samochodowe) wyniosła ponad 42 tys.
Prawie dwukrotny wzrost sprzedaży nastąpił w okresie styczeń-wrzesień 2016 roku, mimo że nie nastąpił w tym czasie przyrost zasięgu, nie zwiększyła się znacząco oferta cyfrowych programów, nie było też kampanii informacyjno-promocyjnej nowej technologii.
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, na wprost Ziemi znajduje się aktualnie bardzo duża dziura koronalna na powierzchni słońca.
Od kilku dni słońce w kierunku ziemi emituje wysokoenergetyczne elektrony i wiatr słoneczny, który wkrótce wywoła silną burzę geomagnetyczną.
Należy się spodziewać nagłego wzrostu prędkości wiatru słonecznego. Cząstki elementarne wypływające ze Słońca powinny zacząć docierać jeszcze dzisiaj i potrwa to przynajmniej do jutra. Potem dziury koronalne przemieszczą się na tarczy słonecznej i nie będą się już znajdowały na wprost Ziemi. Wtedy geoefektywna może być kolejna, trzecia z dziur, która obecnie dopiero się wyłania.
Dziury koronalne czasami mogą prowadzić do pewnych problemów na Ziemi. Jednak wywoływane przez
wybuch na słońcu
nie burze magnetyczne, są zjawiskiem, które może prowadzić do zakłócania systemów satelitarnych i komunikacji radiowej. Problemy z odbiorem telewizji satelitarnej, naziemnej czy nawet zakłócenia telefonii komórkowej czy nawigacji GPS. Z takimi utrudnieniami możemy się dzisiaj i w okresie najbliższych dni spotkać. Ludzie mogą odczuwać gorsze samopoczucie, rozdrażnienie czy brak koncentracji. Zakłócenia ziemskiego pola magnetycznego powodują u nas zauważalny wpływ na układ krwionośny. Podczas burz magnetycznych zwężeniu ulegają na przykład kapilarne naczynia krwionośne.
Ciekawy film przedstawiający opisywane zjawisko – warto zobaczyć.
Dodatkowo warto zauważyć, że jeśli burza będzie odpowiednio intensywna może też być widać przepiękne zorze polarne i to znacznie bardziej na południe niż zwykle. Aby zorze dało się zobaczyć w Polsce, indeks planetarnych fluktuacji magnetycznych Kp powinien wynieść 6 lub więcej. Obecny poziom tego parametru można zobaczyć na powyższym grafie. Eksperci przewidują, że czeka nas średniej wielkości burza magnetyczna G1, ale szacunki te mogą nie znaleźć pokrycia w rzeczywistości i nie można wykluczyć także silniejszego zjawiska.
Kino Polska TV S.A. poinformowało 6 października o akceptacji warunków porozumienia spółki zależnej Cable Television Networks & Partners sp. z o.o. z EmiTel Sp. z o.o. dotyczącego rozpowszechniania lub rozprowadzania przez EmiTel programu Zoom TV w multipleksie MUX8 w ramach naziemnej telewizji cyfrowej.
Podpisanie umowy jest już w zasadzie formalnością i da to zielone światło na start Zoom TV w ramach DVB-T w Polsce.
Jak informuje komunikat – Zarząd Kino Polska TV S.A. powziął informację, że Zarząd spółki zależnej – Cable Television Networks & Partners sp. z o.o., zaakceptował 6 października 2016 r. warunki umowy z EmiTel Sp. z o.o.
Przedmiotem Umowy jest przede wszystkim rozpowszechnianie lub rozprowadzanie przez EmiTel programu Zoom TV w multipleksie MUX8.
Umowa zostanie zawarta na okres obowiązywania uprawnienia Cable Television Networks & Partners sp. z o.o. wynikającego z otrzymanej przez tę spółkę koncesji, ale nie dłużej niż na okres obowiązywania uprawnienia EmiTel do dysponowania częstotliwością, o której mowa w decyzji rezerwacyjnej wydanej przez Urząd Komunikacji Elektronicznej na rzecz EmiTel.
Okres obowiązywania koncesji przyznanej Cable Television Networks & Partners sp. z o.o. upływa w dniu 28 grudnia 2025 r.
Zawarcie powyższej umowy pomiędzy EmiTel, a Cable Television Networks & Partners sp. z o.o. uzależnione jest od uzyskania zgody Rady Nadzorczej EmiTel.
6 października br. w Krakowie odbędzie się międzynarodowa konferencja na temat cyfryzacji radia,
na którą Polskie Radio zaprosiło przedstawicieli rozgłośni publicznych z całej Europy, dziennikarzy, przedstawicieli świata politycznego i przemysłu samochodowego.
Będzie to okazja do debaty na temat przyszłości radiofonii cyfrowej.
Jak powiedziała w wywiadzie dla „Rzeczpospolitej” prezes Polskiego Radia, Barbara Stanisławczyk, rozwój cyfrowego radia w Polsce został zamrożony.
Przyszłość radia w FM i Internecie, a nie DAB+?
Barbara Stanisławczyk dodała jednak, że Polskie Radio nie chce lekkomyślnie niszczyć tego, co już zostało zbudowane w temacie radia cyfrowego.
Chce za to wypracować jakąś formułę dotyczącą tej technologii w całej Europie.
Zdaniem prezes Polskiego Radia, przyszłość radia jest raczej w nadawaniu FM, ewentualnie w Internecie.
Nie niekorzyść DAB+ przemawia fakt, że przemysł samochodowy nie jest gotowy na radio cyfrowe, a to to przecież w samochodzie radia słucha się najwięcej.
Drugą przeszkodą jest niechęć ze strony nadawców komercyjnych, którzy jak na razie nie biorą udziału w procesie cyfryzacji radia.
Planowana na 6 października konferencja ma pomóc w uzyskaniu odpowiedzi na pytanie, co robić z cyfryzacją.
Barbara Stanisławczyk – prezes Polskiego Radia, fot. PR
Cyfryzacja radia w Polsce w stanie zamrożenia. Co dalej?
Jak podała Barbara Stanisławczyk, roczne koszty emisji radia cyfrowego wynoszą ponad 4 mln zł.
Dotyczy to emisji trzech anten: Czwórki, Radia Dzieciom i Radia Rytm.
Podczas gdy ich budżety po reorganizacji to roczny koszt 12,9 mln zł.
Zdaniem Stanisławczyk, cyfryzacja Polskiego Radia została przeprowadzona bez niezbędnego przygotowania.
Wydano ponad 50 mln zł na stworzenie cyfrowych anten, a zakupionych cyfrowych odbiorników jest na rynku niecałe 1,5 tys., dodała prezes Polskiego Radia.
– Długo w takim stanie zamrożenia tego procesu nie ma co trzymać, bo przecież co roku na samo nadawanie cyfrowych kanałów przeznaczamy ponad 4 mln złotych
– powiedziała w wywiadzie dla „Rzeczpospolitej” prezes Polskiego Radia, Barbara Stanisławczyk.
Warto tu dodać, że większość umów Polskiego Radia z EmiTelem dotyczących emisji DAB+ obowiązuje dokońca września 2017 roku.
Jak powiedziała Barbara Stanisławczyk, nadawca spotkał się już z EmiTelem.
Celem jest wspólne wypracowanie jakiejś decyzji w sprawie dalszej emisji.
Wiceminister kultury Krzysztof Czabański poinformował, że tak zwana duża ustawa medialna nie wejdzie w życie 1 lipca 2016 roku, jak pierwotnie planowano. I, co istotne, zapowiadana składka audiowizualna zastępująca abonament RTV nie zacznie obowiązywać od 2017 roku. Za to, w międzyczasie uchwalona ma zostać tak zwana ustawa pomostowa, zakładająca powołanie Rady Mediów Narodowych.
Dlaczego duża ustawa medialna nie wejdzie 1 lipca br. w życie?
Jak poinformował Czabański, planowane zmiany w przepisach wymagają notyfikacji Unii Europejskiej, która może potrwać od 8 do 18 miesięcy lub nawet dłużej. Wcześniej jednak planowane jest wprowadzenie tak zwanej ustawy pomostowej, która pozwoli na przygotowanie pakietu ustaw medialnych, rozpatrywanego aktualnie w podkomisji. Celem jest, aby ten pakiet uwzględniał zgłaszane przez Unię Europejską uwagi.
Ustawa pomostowa już w Sejmie
Wiceminister kultury poinformował, że projekt ustawy pomostowej autorstwa PiS trafił do Sejmu we wtorek, 7 czerwca. Jak wiadomo, mała ustawa medialna przestanie obowiązywać 30 czerwca. W jej miejsce zamiast planowanej dużej ustawy medialnej ma wejść właśnie ustawa pomostowa. Ma być rozpatrywana na kolejnym posiedzeniu Sejmu, za dwa tygodnie. Według jej założeń, Rada Mediów Narodowych będzie składać się z pięciu członków, w tym dwa miejsca będą gwarantowane dla opozycji. Co ciekawe, ustawa zakłada Projekt zakłada zmniejszenie liczby członków KRRiT do trzech osób (obecnie jest 5 członków).
Co ze składką audiowizualną?
Kwestia zmiany finansowania mediów publicznych ma być zawarta w kolejnej ustawie pomostowej przygotowywanej przez PiS. Jak poinformował Czabański, będzie ona najprawdopodobniej nowelizacją obecnie obowiązującej ustawy abonamentowej. Celem jest zwiększenie ściągalności abonamentu RTV w ramach obowiązujących przepisów zanim wprowadzona zostanie duża ustawa medialna.
Jedno jest pewne, co potwierdził Czabański, że przepisy dotyczące pobierania składki audiowizualnej wraz z rachunkiem za prąd nie wejdą w życie od 2017 roku.
W maju 2016 roku emisję w DAB+ wstrzymało Radio Kielce. Jak udało się ustalić serwisowi RadioPolska, jest to wynikiem decyzji nadawcy i stacja będzie niedostępna w DAB+ aż do odwołania. Radio Kielce nadal można odbierać na częstotliwościach FM 90,4 i 101,4 MHz oraz przez Internet.
Emisje DAB+ dla Kielc i okolic prowadzone są z dwóch obiektów – RTCN Kielce / Święty Krzyż (10 kW ERP) iSLR Kielce / ul. Targowa (1,2 kW ERP).
Parametry odbioru: kanał 11C (częstotliwość 220,352 MHz), polaryzacja pionowa (V)