Z końcem roku CBS Drama zakończy nadawanie na polskim rynku telewizyjnym. We wrześniu 2016 roku stacja miała 0,02 proc. udziału w rynku telewizyjnym (Nielsen Audience Measurement za Wirtualnymi Mediami).
To tyle samo, co udziały w rynku Adventure HD, Canal+ Discovery, Canal+ Seriale, Eleven i Orange Sport. Słabsze wyniki, bo 0,01 proc. ma tylko Mango 24, Motowizja, Muzo.tv, NTL, Nuta.TV, VH1 i Wellbeing. Które z nich mogą wkrótce zniknąć z rynku albo ich formuła może się zmienić?
Z tej grupy najbardziej żal Canal+ Discovery
Wreszcie amerykański gigant zaprezentował nieco ambitniejsze podejście do dokumentu, bo na antenie kanału nie brakuje bardziej europejskich produkcji. Wydaje się, że nc+ zbyt późno umieściła Canal+ Discovery „blisko” pozostałych kanałów dokumentalnych na liście programowej. Pytanie, czy będzie wola, aby utrzymywać dalej stację w paczce Canal+. Być może lepiej, żeby Discovery uruchomiło Discovery Premium i oferowało ambitniejszy kanał dokumentalny wszystkim operatorom. Tak stało się kiedyś z Discovery TVN Historia, dzisiaj Discovery Historia. Canal+ nie do końca wyszedł też eksperyment z Canal +1 i Canal+ Seriale. Kiedyś TVN +1 zakończył nadawanie. Tutaj niewykluczony jest zbliżony scenariusz. Canal+ Seriale też może zostać zastąpiony przez bardziej tematyczny Canal+, taki jak Canal+ Comedy czy CANAL+ Thriller, Canal+ Horror. Większość ludzi ogląda dzisiaj seriale w internecie albo na platformach VOD – wideo na życzenie.
Los Orange Sport jest przesądzony
Kanał z końcem roku zniknie z rynku. Nie doszło do skutku przejęcie stacji przez spółkę dziennikarza telewizyjnego Romana Młodkowskiego. Nie udało się też sprzedać kanału nadawcy Al Jazeera, który w wielu krajach na świecie ma kanały beIN Sports.
„Czarnym koniem” rynku kanałów sportowych wydaje się być Eleven Sports (0,04 proc. udziału w rynku) i Eleven (również 0,02 proc.), ostatnio także Eleven Extra, którego wyników oglądalności nie znamy. Kanały Eleven Sports Network działają w Polsce od nieco ponad roku. Orange Sport zamyka się po ośmiu latach. Inny jest też model biznesowy tych stacji sportowych, bo Eleven są oferowane jako opcja dodatkowo płatna. Z tego samego powodu wysoka nie jest oglądalność Adventure HD. Jeśli opcję dodatkową wykupiło sporo abonentów platform cyfrowych czy sieci kablowych, to takie kanały mogą z powodzeniem działać na rynku. Pokazuje to przykład kanałów FilmBox. Kluczowe jest tylko zbudowanie odpowiedniego zasięgu technicznego, co Eleven już się udało.
Kanały telezakupowe kompletnie w Polsce się nie sprawdziły
Być może dlatego, że w przeciwieństwie do Niemiec czy Włoch pojawiły się już w okresie, kiedy popularność zyskiwała sprzedaż w internecie. Poza tym treści telezakupowe są retransmitowane przez wiele stacji o zupełnie innych tematykach, takie jak informacyjne Superstacja czy TV Republika. Niewykluczone, że kiedyś TVN zdecyduje się na zamknięcie Mango 24. Może wykorzystać duży zasięg kanału i zastąpić go innym. Słabe wyniki Nuta.TV wynikają z braku emisji satelitarnej. Poza tym mamy chyba najwięcej kanałów muzycznych w Europie, co też przekłada się na słabe wyniki dostępnych z satelity Muzo.tv czy VH1. Przykład CBS Drama pokazał, że zagraniczna (nawet nawiązująca do popularnej w Stanach Zjednoczonych telewizji) nazwa to zbyt mało. Problemem może być zbyt dużo staroci w ofercie programowej, takich jak emitowane w latach 90. seriale „Beverly Hills 90210” czy „Doktor Quinn„. Zaskakują nieco słabe wyniki Motowizji, ale rynek motoryzacyjny to zbyt niszowa tematyka. Formuła TVN Turbo jest szersza, a coraz więcej programów motoryzacyjnych nadaje np. Discovery Channel. Tematyka fitness i zdrowego trybu życia również nie podbiła naszego kraju. Kanał TVN Meteo Active znika, wciąż utrzymuje się jeszcze Active Family. Nie wiadomo, jak długo będzie cierpliwy do polskiego rynku brytyjski Wellbeing.