TELE TECHNIKA

DLA CIEBIE DLA DOMU DLA FIRMY

ntc

Telewizja

Junior Channel rozpoczął nadawanie

W nocy z czwartku na piątek, z 29 lutego na 1 marca br. nadawanie rozpoczął kanał Junior Channel. Stacja grupy MWE Networks dostępna jest w sieciach kablowych i IPTV oraz bezpłatnie w ramach należących do nadawcy multipleksów lokalnych (MUX) naziemnej telewizji cyfrowej (NTC). Kanał swoją ofertę kieruje do dzieci i w portfolio MWE Networks stanowi rozszerzenie oferty stacji Junior Music (początkowo jako Echo24 TV i Top Kids Jr.) i Top Kids.
Junior Channel rozpoczął nadawanie
Junior Channel rozpoczął nadawanie

Zapowiedź startu Junior Channel pojawiła się w 2023 roku. W ofercie stacji widzowie znajdą seriale animowane dla najmłodszych. Kanał będzie dostępny w sieciach kablowych i IPTV oraz bezpłatnie w ramach należących do nadawcy multipleksów lokalnych (MUX) naziemnej telewizji cyfrowej (NTC) (więcej tutaj). 
Junior Channel pojawił się m.in. na MUX L3 i MUX L4, gdzie wraz z kanałem Pogoda24.
TV zastąpił Home TV i Power TV HD, oraz na MUX L1, zastępując z Pogoda24.
TV kanały Nuta Gold i Nuta.TV.

Obecnie w portfolio nadawcy są dwie stacje skierowane bezpośrednio do najmłodszych widzów – Top Kids i Junior Music.

Kanał Top Kids rozpoczął nadawanie w 2015 roku. W ofercie stacji widzowie znajdą seriale animowane dla dzieci. Kanał dostępny jest dla abonentów sieci kablowych i IPTV (więcej tutaj).

W 2015 roku Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji (KRRiT) udzieliła należącej do ATM Grupy firmie Telewizja Dolnośląska Echo (później pod nazwą Echo 24) koncesji na rozpowszechnianie w sieciach telekomunikacyjnych programu telewizyjnego pod nazwą Echo24 TV.
W 2016 roku stacja ta rozpoczęła nadawanie.
W jej ofercie widzowie mogli znaleźć programy dotyczące Dolnego Śląska.
W 2018 roku kanał ten zakończył nadawanie.
W 2017 roku Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji wyraziła spółce KarkonoszePlay zgodę na zmianę nazwy należącej do niej stacji 71news (wcześniej KarkonoszePlay) na Echo24 HD.
W 2019 roku Michał Winnicki – bezpośrednio oraz poprzez spółkę Nova Media, przejął od ATM Grupy firmę Echo 24 i zmieni jej nazwę na MWE Teleport, a Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji wyraziła zgodę na zmianę w koncesji nazwy kanału Echo24 TV na Top Kids Jr, przez co stacja ta pod nową marką wznowiła nadawanie.
Nieco później kanał ten zaczął funkcjonować pod dodatkową nazwą Junior Music, a firma MWE Teleport poinformowała, że planuje oficjalną zmianę nazwy stacji Top Kids Jr na Junior Music. Dodajmy, że od 2019 roku kanał nadawał z logo Junior Music i napisem „Top Kids Jr”.
W 2022 roku Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji wyraziła zgodę, na wniosek nadawcy – firmy MWE Teleport Michała Winnickiego (Grupa MWE Networks), na zmianę nazwy w koncesji na rozpowszechnianie programu telewizyjnego w sieciach telekomunikacyjnych z Top Kids Jr na Junior Music.
Dostęp do stacji Junior Music mają dziś abonenci sieci kablowych i IPTV oraz bezpłatnie odbiorcy należących do Michała Winnickiego multipleksów lokalnych (MUX) naziemnej telewizji cyfrowej (NTC). W ofercie kanału widzowie znajdą teledyski z piosenkami dla dzieci i seriale animowane (więcej tutaj).

DVB-T/T2mux4

MUX-4 zwiększa zasięg

MUX-4 zwiększy zasięg: zamiast 65 emisji z mocą ERP od 1 kW do 15 kW, będzie 25 emisji z głównych obiektów z mocą ERP od 3 do 130 kW. Tak będą wyglądać zmiany zasięgu MUX-4, które stają się po 9 latach. I tak „TV Mobilna” – usługa Cyfrowego Polsatu w DVB-T, którą uruchomiono 4 czerwca 2012 r. przestanie istnieć. 1 lipca 2021 r. uruchomiono emisję Polsat News w HD i w kodeku HEVC (H.265) i przy tym zakodowano (dotychczas FTA) kanał Polsat News w SD. Zgodnie z LCN, Polsat News HD HEVC na liście zapisuje się na pozycji 109.

Obecnie MUX-4 oprócz niekodowanego Polsatu News (najpierw w SD – teraz HD) liczy 11 kodowanych kanałów TV:

  • Comedy Central,
  • Kino Polska,
  • Nickelodeon,
  • Polsat Cafe,
  • Polsat Comedy Central Extra,
  • Polsat Film,
  • Polsat Play,
  • Polsat Sport,
  • Polsat Sport Extra,
  • Tele5,
  • TVP Seriale,

oraz 11 kodowanych stacji radiowych:

  • Antyradio,
  • Radio Eska Rock,
  • Radio MUZO.
  • FM,
  • Radio Plus,
  • Radio RMF FM,
  • Radio RMF MAXXX,
  • Radio TOK FM,
  • Radio VOX FM,
  • Radio ZET,
  • Radio Złote Przeboje,
  • Rock Radio.

Po zmianach MUX-4 nadawany będzie z mocą ERP 100 kW z obiektów:

  • Bydgoszcz/Trzeciewiec,
  • Częstochowa/Wręczyca,
  • Jelenia Góra/Śnieżne Kotły,
  • Kalisz/Mikstat,
  • Katowice/Kosztowy,
  • Kielce/Święty Krzyż,
  • Koszalin/Gołogóra,
  • Kraków/Chorągwica,
  • Krosno/Sucha Góra,
  • Lublin/Piaski,
  • Olsztyn/Pieczewo,
  • Opole/Chrzelice,
  • Piła/Rusinowo,
  • Płock/Rachocin,
  • Poznań/Śrem,
  • Szczecin/Kołowo,
  • Wrocław/Góra Ślęża,
  • Zielona Góra/Jemiołów,

z mocą ERP 50 kW z obiektów:

  • Przysucha/Kozłowiec,
  • Tarnów/Góra Św. Marcina,
  • Zamość/Tarnawatka i Żagań/Wichów,
  • z obiektu Warszawa/Raszyn z mocą ERP 130 kW
  • z obiektu Elbląg/Jagodnik z mocą ERP 10 kW
  • z obiektu Warszawa/Pałac Kultury i Nauki z mocą ERP 3 kW
Polsat News HD HEVC z DVB-T w Krakowie z nadajnika Chorągwica
Polsat News HD HEVC z DVB-T w Krakowie z nadajnika Chorągwica
 
Polsat News HD HEVC 

Kanał Polsat News HD HEVC jest nadawany w nietypowej rozdzielczości 1920×540 i na niektórych odbiornikach mogą wystąpić problemy z prawidłowym wyświetlaniem. Dodatkowo występuje również przesunięcie dźwięku wobec obrazu. Na forum Emitela zgłaszany jest problem z odbiorem na niektórych tunerach – występuje zatrzymanie obrazu co 2 sekundy. 

Parametry techniczne – Polsat News HD HEVC na MUX-4:

ID: Polsat News HD HEVC
Rozdzielczość: 1920 x 540
System: DVB-T
Polaryzacja: H dookólna
Kodek wideo: HEVC (H. 265)
Bitrate obrazu ok. 3,2 Mb/s

Warto przypomnieć, że od 1 września 2021 roku Polsat News w naziemnej telewizji cyfrowej (NTC) zostanie zastąpiony nowym kanałem informacyjnym Wydarzenia 24.

 

 

Źródło: dvbt2wpolsce.pl 
DAB+DVB-T/T2

DVB-T2, HD i HEVC – rozwój NTC w Polsce wg KRRiT

Przystępując do opracowania Strategii Regulacyjnej na lata 2017-2022, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji (KRRiT) zaprasza wszystkie zainteresowane podmioty do wyrażenia opinii na temat wybranych kierunków strategii KRRiT na najbliższe sześć lat.

DVB-T2, HD i HEVC - rozwój NTC w Polsce wg KRRiT
DVB-T2, HD i HEVC – rozwój NTC w Polsce wg KRRiT

KRRiT zaprasza do konsultacji wszystkie zainteresowane podmioty, a w szczególności:

  • przedsiębiorców działających na rynku mediów audiowizualnych, stowarzyszenia i izby producentów, nadawców i operatorów;
  • odbiorców i użytkowników audiowizualnych usług medialnych, stowarzyszenia widzów i słuchaczy;
  • środowiska naukowe zajmujące się zagadnieniami dotyczącymi mediów, nowych technologii przekazu, komunikacji społecznej;
  • instytucje publiczne;
  • wszystkie inne podmioty i osoby zainteresowane współtworzeniem polityki w dziedzinie mediów.

Konsultacje obejmują pięć głównych zagadnień:
– naziemną telewizję i radiofonię cyfrową,
– nowe media (Internet),
– media publiczne,
– ochronę pluralizmu w mediach,
– nadzór regulacyjny.

Stanowiska konsultacyjne należy kierować na adres mailowy konsultacje_strategia(malpa)krrit.gov.pl lub pocztą tradycyjną na adres: KRRiT, Skwer Kard. S. Wyszyńskiego 9, 01-015 Warszawa, z dopiskiem „Konsultacje Strategia”, do 16 marca 2017 r.

Obowiązujące w KRRiT zasady postępowania konsultacyjnego dostępne są tutaj. Osoby fizyczne biorące udział w konsultacjach są proszone o wypełnienie zawartego w nich Oświadczenia o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych (Załącznik nr 2 do uchwały KRRiT nr 329/2012).

Przedmiot konsultacji KRRiT:

I.            NAZIEMNA TELEWIZJA I RADIOFONIA CYFROWA

DVB-T

HD jako obowiązujący standard w DVB-T
Zdaniem KRRiT, telewizja cyfrowa nie osiągnęła jeszcze w pełni oczekiwanej, wysokiej jakości sygnału. Na 32 bezpłatne programy w naziemnej telewizji cyfrowej (NTC) tylko dwa nadawane są w High Definition Television (HDTV), podczas gdy na platformach satelitarnych, w sieciach kablowych i w Internecie, telewizja wysokiej rozdzielczości staje się powszechnym standardem. KRRiT będzie więc zmierzać do wprowadzenia standardu HD we wszystkich programach naziemnych. W tym celu konieczna jest zmiana standardu nadawania sygnału telewizyjnego z DVB-T na DVB-T2 oraz zastosowanie sposobu kompresji High Efficiency Video Coding (HEVC).

Oferta programowa w NTC – bez zmian
KRRiT nie planuje znacznego rozszerzenia NTC o nowe programy, lecz sukcesywne udostępnianie odbiorcom obecnej oferty programów NTC w wysokiej rozdzielczości.

MUX 5 – pierwszy MUX wyłącznie w HD
Aby zachęcić odbiorców do odpowiedniego wyposażenia gospodarstw domowych, KRRiT zamierza wykorzystać MUX 5 do promocji nowego standardu DVB-T2 (HEVC) umieszczając w nim programy w HD. Mogłyby tam znaleźć się najbardziej popularne programy spośród już obecnych w NTC lub programy nowe.

Warunki techniczne dla odbiorników telewizyjnych
W celu zagwarantowania, że konwersja do DVB-T2 przebiegnie bez zakłóceń, a w szczególności
nie spowoduje braku możliwości odbioru programów telewizyjnych ze względu na niedostosowanie odbiorników, należy z odpowiednim wyprzedzeniem:

  • określić minimalne wymagania dla urządzeń dopuszczonych do sprzedaży w Polsce w rozporządzeniu Ministra Cyfryzacji;
  • wyznaczyć datę tzw. switch off (zakończenie emisji w dotychczasowym standardzie). Zdaniem KRRiT, switch off powinien nastąpić w 2022 roku, wraz z zakończeniem procesu tzw. refarmingu tj. wymiany kanałów w NTC w związku z nowym przeznaczeniem pasma 700 MHz. W kwestii ustalenia daty switch off istotne będzie stanowisko nadawców, których dotyczy konwersja;
  • przeprowadzić skuteczną kampanię informacyjną.

DVB-T – nadal bezpłatna
W związku z rozwojem internetowych serwisów VoD, zawierających bogatą ofertę w modelu płatnym, dostęp do programów telewizyjnych w NTC powinien pozostać dla widzów otwarty. KRRiT nie zamierza zatem uruchamiać multipleksów za dodatkową opłatą.

DAB+

Ograniczenia techniczne UKF
Zdaniem KRRiT, dalszy rozwój radiofonii w Polsce z wykorzystaniem pasma UKF nie jest możliwy ze względu na wyczerpanie zasobów częstotliwości oraz na zakłócenia nowo uruchamianymi nadajnikami stacji już istniejących, co w efekcie skutkuje pogorszeniem jakości odbioru. Oferta programów radiowych w mniejszych miejscowościach jest zdecydowanie uboższa w porównaniu z liczbą programów rozpowszechnianych na terenie większych miast.

Rozwój radiofonii w DAB+
W celu zapewnienia warunków do rozszerzenia zasięgu nadawania istniejących programów oraz umożliwienia powstawania programów nowych, w szczególności lokalnych, należy wykorzystać częstotliwości przeznaczone dla radiofonii cyfrowej z zastosowaniem systemu DAB+.

Zasoby DAB+
Na potrzeby DAB+ zostały uzgodnione międzynarodowo trzy multipleksy o zasięgu ogólnokrajowym. Z pierwszego z nich korzystają obecnie i będą korzystać w przyszłości Polskie Radio SA oraz Rozgłośnie Regionalne Polskiego Radia.

Multipleksy lokalne w dużych miastach
Nadawanie cyfrowe można również rozpocząć w oparciu o częstotliwości dobrane spoza Planu Genewa 2006. O zaprojektowanie takich lokalnych multipleksów w dużych miastach KRRiT wystąpiła do Urzędu Komunikacji Elektronicznej. O wejście do lokalnych multipleksów będą mogli się ubiegać również nowi nadawcy. Dodatkowa oferta programów miejskich wpłynie na poprawę atrakcyjności DAB+, a także zwiększy pluralizm na tych rynkach.

Dalszy rozwój oferty programów cyfrowych
Następnym działaniem KRRiT będzie uruchomienie multipleksu ogólnokrajowego, po jego przeprojektowaniu także pod kątem potrzeb nadawców lokalnych. Dzięki temu, na określonych obszarach, będzie można uruchomić programy wyspecjalizowane oraz kolejne programy lokalne.

Migracja programów analogowych do DAB+
Ostatni multipleks ogólnokrajowy zostanie zarezerwowany do celów konwersji ogólnokrajowych i ponadregionalnych programów analogowych. Zdaniem KRRiT, aktualnie nie ma potrzeby wyznaczania terminu „wygaśnięcia” UKF, a więc istniejący nadawcy będą mogli kontynuować swoją działalność w systemie analogowym.

Warunki techniczne dla odbiorników cyfrowych
W celu uporządkowania rynku cyfrowych odbiorników radiowych KRRiT zamierza zainicjować przyjęcie standardu dla urządzeń dopuszczonych do sprzedaży, który zostanie określony w rozporządzeniu Ministra Cyfryzacji.

II.            NOWE MEDIA (INTERNET)

Zmiany unijnego prawa mediów
Obecnie na forum Unii Europejskiej prowadzone są prace nad nowelizacją Dyrektywy o Audiowizualnych Usługach Medialnych (DAUM). Projektowane zmiany polegają między innymi na zagwarantowaniu skutecznej ochrony małoletnich w środowisku nowych mediów oraz określeniu roli dostawców usług internetowych w ograniczaniu obecności dyskryminujących treści w tych usługach. Regulacja będzie obejmować wyłącznie podmioty prowadzące działalność gospodarczą w Internecie. Jej zadaniem nie będzie kontrola treści w Internecie, lecz tworzenie odpowiednich warunków konkurencji dla przedsiębiorców świadczących usługi dla użytkowników.

Równe szanse dla podmiotów polskich i zagranicznych
KRRiT, uczestnicząc w procesie implementacji przepisów DAUM do ustawy o radiofonii i telewizji, będzie dążyła do wyrównania szans dla działalności podmiotów polskich w konkurencji z firmami o zasięgu globalnym oraz tymi, które podlegają jurysdykcji w innych krajach europejskich, a kierują swoją ofertę na polski rynek.

Proporcjonalność w regulacji tradycyjnych i nowych mediów
Ważne będzie także, aby nowe regulacje służyły stworzeniu równowagi między tradycyjną telewizją a usługami na żądanie oraz działalnością platform OTT poprzez odpowiedni dla każdej z tych usług system praw i obowiązków.

Współpraca podmiotów i instytucji w ramach odpowiedzialności za treści w Internecie
Ze względu na specyfikę treści w Internecie (user generated content), sposób implementacji nowych przepisów będzie wymagał ścisłej współpracy wszystkich podmiotów (dostawców usług i instytucji odpowiedzialnych za ten obszar) oraz koordynacji przepisów w różnych aktach prawnych, odnoszących się do świadczenia usług drogą elektroniczną.

III.            MEDIA PUBLICZNE

Doprecyzowanie misji nadawców i kontrola wydawania środków publicznych
W związku z zastrzeżeniami Komisji Europejskiej do sposobu określenia misji nadawców publicznych w ustawie o radiofonii i telewizji (brak pełnego dostosowania przepisów krajowych do unijnych zasad udzielania pomocy publicznej), przygotowany został projekt nowelizacji, w którym przewidziano między innymi, że w porozumieniu z KRRiT, każda ze spółek będzie co pięć lat określać sposób realizacji zadań ustawowych w tzw. Karcie powinności. Zdolność do wykonywania misji przez media publiczne będzie jednak uzależniona od poziomu ich finansowania. Zapewnienie odpowiednich środków finansowych dla nadawców publicznych jest możliwe wyłącznie poprzez modernizację systemu abonamentowego.

Otwarty dostęp do dóbr kultury
KRRiT, przyjmując Kartę powinności, będzie dążyła do zagwarantowania otwartego dostępu do treści tworzonych przez media publiczne na wszystkich platformach przekazu, np. poprzez uruchomienie wspólnego serwisu internetowego radiofonii i telewizji publicznej, zwierającego aktualne i archiwalne treści na żądanie.

Rozwój i wymiana cyfrowych zasobów
KRRiT za ważne uznaje także przeznaczenie środków publicznych na zapewnienie warunków do rozwoju technologicznego służącego udostępnianiu oraz wzajemnemu korzystaniu z cyfrowych zasobów audialnych i audiowizualnych przez TVP, Polskie Radio i Rozgłośnie Regionalne PR w ramach projektu Biblioteka Cyfrowa Mediów Publicznych.

Lokalne centra mediów publicznych
Kolejnym istotnym zadaniem jest wzmacnianie współpracy ośrodków regionalnych TVP i Rozgłośni Regionalnych PR tak, aby mogły one służyć jako lokalne centra kultury, informacji i debaty publicznej. KRRiT uważa, że stworzenie takich platform jest możliwe bez zmian organizacyjno-prawnych w strukturach spółek, niezależnie od przyszłych projektów tworzenia mediów narodowych.

IV.            OCHRONA PLURALIZMU W MEDIACH

Przepisy zapobiegające nadmiernej koncentracji w mediach jako element ochrony pluralizmu

Brak ochrony pluralizmu w polskim prawie mediów
W większości krajów europejskich obowiązują szczególne przepisy ograniczające możliwość uzyskania przez jeden podmiot (grupę kapitałową) pozycji, która może przyczynić się do ograniczenia pluralizmu w mediach. Zdaniem KRRiT, polskie prawo medialne również powinno zawierać rozwiązania umożliwiające skuteczne działania regulatora, służące przeciwdziałaniu osiągania takiej pozycji.

Określanie pozycji znaczącej
KRRiT uważa, że pozycja znacząca w mediach może zostać osiągnięta w sytuacji, gdy udział podmiotu (grupy kapitałowej) przekroczy 30% na jednym z następujących rynków: przychodów reklamowych, przychodów z opłat z płatnej telewizji, widowni telewizyjnej, audytorium radiowego, użytkowników usług audiowizualnych online. Dla określenia pozycji znaczącej istotne będą również wymienione poniżej kryteria.

Ograniczanie dostępu do reklamy
Obserwując rynek reklamy telewizyjnej i radiowej, KRRiT zauważa również inne niekorzystne zjawisko polegające na ograniczeniu mniejszych podmiotów w dostępie do budżetów reklamowych poprzez dominującą rolę nadawców pełniących również funkcję brokerów reklamy. KRRiT uznaje, że ten obszar działalności także powinien podlegać regulacjom przeciwdziałającym nadmiernej koncentracji.

Dostęp do naziemnej telewizji i radiofonii
Pozycję znaczącą, zdaniem KRRiT, może osiągnąć również podmiot lub grupa kapitałowa, jeśli uzyska prawa do rozpowszechniania istotnej liczby programów w naziemnej radiofonii lub telewizji na danym obszarze. W tym przypadku, osiągnięcie pozycji znaczącej jest uzależnione od ogólnej liczby rozpowszechnianych w ten sposób programów.

Określanie udziału w łańcuchu wartości
Zdaniem KRRiT, ustalając znaczącą pozycję w mediach, powinno się również brać pod uwagę udział podmiotu (grupy kapitałowej) na różnych rynkach w łańcuchu wartości (producent-nadawca-operator telekomunikacyjny). Dążenie podmiotów działających na rynkach medialnych do zapewnienia kontroli na każdym etapie produkcji i dostarczania usługi, poprzez fuzje i porozumienia, może znacząco wpłynąć na ograniczenie pluralizmu.

Koncentracja krzyżowa
Choć bezpośrednio udział przedsiębiorcy w rynkach niebędących dla siebie substytutami (radiofonia, telewizja, VoD, prasa, kino, reklama zewnętrzna, usługi internetowe i mobilne) nie stanowi zagrożenia dla konkurencji, znacząca pozycja jednego podmiotu (grupy kapitałowej) w różnych klasach mediów może doprowadzić do istotnego zawężenia źródeł informowania. Zapobieganie takiej sytuacji, zdaniem KRRiT, również powinno być objęte regulacją.

Przeglądy rynków
Aby regulacje takie były skuteczne, upoważniony organ kontrolny powinien dokonywać systematycznych przeglądów rynku mediów w celu ustalenia stopnia koncentracji, a także dysponować odpowiednimi kompetencjami do badania pozycji poszczególnych podmiotów (grup kapitałowych). Konstytucyjne umocowanie KRRiT oraz obecne kompetencje regulatora rynku mediów wskazują, że powinna ona pełnić taką rolę.

V.            NADZÓR REGULACYJNY

Samo- i współregulacja

Samo- i współregulacja zamiast przyszłych regulacji
Realizacja przez KRRiT niektórych zadań ustawowych, zwłaszcza tych, które dotyczą nadzoru regulacyjnego nad usługami audiowizualnymi na żądanie (obecnie VoD, a w przyszłości również udostępnianie plików wideo w OTT) wymaga szczególnego podejścia. Nadzór nad nowymi usługami to w większości kontrola jakościowa treści zamieszczanych przez dostawców. Komisja Europejska w projekcie nowelizacji Dyrektywy o Audiowizualnych Usługach Medialnych zachęca do stosowania w tych obszarach mechanizmów samo-i współregulacyjnych.

Rola KRRiT w samo- i współregulacji
Co prawda, przepisy ustawy o radiofonii i telewizji przewidują inicjatywę KRRiT w zakresie tworzenia Kodeksów Dobrych Praktyk, nie określają jednak roli regulatora w tych przedsięwzięciach. Zdaniem KRRiT, prawa i obowiązki organu w odniesieniu do samo-i współregulacji powinny zostać doprecyzowane poprzez wskazanie realnych kompetencji do wydawania opinii i rekomendacji lub akceptacji ustaleń zawartych w Kodeksach Dobrych Praktyk, a także uprawnień związanych z monitorowaniem efektów ich działania oraz trybem rozpatrywania skarg w związku z ewentualnymi naruszeniami.

Standardy i metody badań odbioru

Ograniczenie wpływu mniejszych podmiotów na standardy i metody badań odbioru
Obowiązujące w Polsce standardy oraz metody badań widowni i audytorium ustalane są w ramach umów pomiędzy korzystającymi z nich nadawcami a firmami prowadzącymi badania. Z powodów rynkowych, z dyskusji na ten temat wykluczone są podmioty, które nie partycypują w kosztach wykonywania badań. W szczególności dotyczy to audytorium i widowni programów lokalnych i regionalnych.

Rola KRRiT w procesie ustalania standardów i metod badań odbioru
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji powinna zostać włączona w ten proces np. poprzez wydawanie zaleceń, opinii lub inicjowanie współregulacji w sprawie ustalania standardów i metod badania w celu zagwarantowania pełnej reprezentacji różnych mediów w panelu badawczym.

DVB-T2, HD i HEVC – rozwój NTC w Polsce wg KRRiT

DVB-T/T2Instalacjemux8

Tylko 1/3 Polaków słyszała o nowych kanałach w MUX 8

Tylko co trzeci polski telewidz słyszał, że oferta naziemnej telewizji wzbogaciła się o cztery nowe kanały – pokazuje Projekt Cyfrowizja III, cykliczne badanie agencji mediowej MEC. Gdyby widzowie mogli wybierać, jaka stacja TVP pojawi się na multipleksie, chcieliby tam mieć TVP Dokument. 

Tylko 1/3 Polaków słyszała o nowych kanałach w MUX 8

33 proc. polskich telewidzów słyszało o nowych kanałach z oferty naziemnej telewizji cyfrowej, ponad połowa Polaków nie wie, że na ósmym multipleksie (MUX 8) zadebiutowały cztery stacje – pokazuje Projekt Cyfrowizja III, zrealizowane pod koniec stycznia badanie agencji MEC. Zbliżone są odsetki telewidzów świadomych dostępu do nowych kanałów telewizyjnych w ich ofercie – 32 proc. twierdzi, że może je oglądać, a 46 proc. nie wie lub nie sprawdzała, czy cztery nowe stacje są w ich pakietach telewizyjnych lub czy są dostępne przez ich dekoder.  

Bez zaskoczenia, to wśród widzów odbierających tylko telewizję naziemną, największy jest odsetek tych, którzy słyszeli o pojawieniu się nowych kanałów naziemnych. Ale wciąż tylko połowa z nich ma świadomość rozbudowy oferty. Wśród abonentów telewizji kablowej zaledwie co czwarty słyszał o nowych stacjach na MUX 8.   

Największą rozpoznawalność wśród debiutujących w ofercie NTC kanałów zbudowała Nowa TV, której markę kojarzy blisko 38 proc. telewidzów odbierających naziemną telewizję. Najmniej osób zna zaś obecnie Zoom TV

Ten ranking kanałów nie jest w pełni spójny z wynikami oglądalności kanałów z MUX 8. Od początku stycznia do 6 lutego to Metro zbudowało najwyższy wynik (0,2 proc. udziału w grupie 4+, źródło: Nielsen), a za nim uplasowały się Nowa TV (0,16), Zoom TV (0,15) i WP (0,08). Inna kolejność w rankingu świadomości marek, może wynikać m.in. z aktywności reklamowej i PR-owej stacji. 

Czas na dokument

W związku z planami uzupełnienia MUX 8 o kanały Telewizji Polskiej, MEC zapytał też telewidzów o oczekiwania wobec tej oferty. 
Większość badanych wolałaby, by nadawca wprowadził na multipleks nowe stacje, a nie wersje HD dotychczasowych. Wybierając zaś z listy konkretnych kanałów (tych naprawdę istniejących bądź takich, których wprowadzenie było w przeszłości rozważane bądź wspominane przez nadawcę), telewidzowie stawiali w pierwszej kolejności na TVP Dokument

Prowadzenie TVP Dokument w rankingu najbardziej pożądanych kanałów potwierdza niedosyt treści dokumentalnych, podróżniczych i podróżniczych w ofercie NTC, obserwowany już w kilku badaniach MEC.

Przypomnijmy, że spośród 28 kanałów naziemnych, tylko Fokus TV ma obecnie tak zdefiniowany profil.  

Badanie Projekt Cyfrowizja III MEC zrealizował pod koniec stycznia 2017 r. na grupie 1 tysiąca polskich telewidzów metodą wywiadów internetowych i telefonicznych. 

DVB-T/T2TV-SAT

Super Polsat startuje 2.01. Gdzie dostępny?

Super Polsat wystartuje 2 stycznia 2017 roku – poinformował nadawca. Kanał będzie dostępny w pakietach platformach satelitarnych oraz sieci kablowych i IPTV oraz bezpłatnie w multipleksie drugim (MUX 2) naziemnej telewizji cyfrowej (NTC), gdzie zastąpi Polsat Sport News. Stacja ta jednak nie zniknie z rynku, ale będzie dostępna dla abonentów platformy Cyfrowy Polsat.

Super Polsat startuje

Jak zapowiada nadawca, Super Polsat to pierwsza stacja zarówno w Polsce, jak i Europie, której zdecydowana większość ramówki jest dostosowana do odbiory przez osoby niepełnosprawne z dysfunkcjami narządów wzroku i słuchu. W ramówce nowego kanału znajdą się filmy, rozrywka, seriale, sport na żywo i informacje.
 

– Zarówno w skali europejskiej, jak i w naszym kraju nie istnieje szeroko dostępne medium elektroniczne w tak istotny sposób przystosowane do odbioru przez osoby niepełnosprawne – mówi Monika Wojdyga-Makowska, dyrektor kanału Super Polsat. – Wierzymy, że stworzenie takiego programu ma głęboki sens, tak w wymiarze biznesowym jak i społecznym – dodaje.

Co zobaczymy w ofercie? Weekendy od godziny 9:00 to czas dla miłośników kina. W soboty widzowie będą mogli obejrzeć klasykę polskiego kina powojennego, natomiast w niedziele produkcje zagraniczne – kino familijne, komedie oraz dramaty – wszystkie z napisami dla niesłyszących. I tak widzowie zobaczą m.in. „Predatora”, „Złego porucznika”, „Zakładnika” czy „Za linią wroga”. Codziennie natomiast w godzinach od 7:00 do 9:00 na najmłodszych czeka pasmo filmów animowanych.
 

Aleksandra Ciupa
Aleksandra Ciupa w programie „Celebrity Splash!”, foto: WBF/Cyfrowy Polsat

Popołudnia od poniedziałku do piątku od godziny 14:00 będą przeznaczone dla fanów sztuki kulinarnej, którzy zobaczą pojedynki najlepszych szefów kuchni w Polsce w programie „Top Chef” (więcej tutaj) oraz rywalizację za drzwiami najsłynniejszej restauracji na świecie – czyli „Hell’s Kitchen – Piekielna Kuchnia” (więcej tutaj) .

Od godziny 17:00 na antenie kanału Super Polsat emitowane będą widowiska znane z telewizji Polsat: „Dancing with The Stars. Taniec z gwiazdami” (więcej tutaj), „Must be the Music. Tylko muzyka”, „Twoja twarz brzmi znajomo” (więcej tutaj) oraz „Celebrity Splash!” (więcej tutaj). A zaraz po nich seriale Polsatu, takie jak „Przyjaciółki” (więcej tutaj), „Hotel 52” (więcej tutaj) oraz „Szpilki na Giewoncie” (więcej tutaj). W stacji Super Polsat transmitowane będą również wydarzenia sportowe a także koncerty wyprodukowane przez Telewizję Polsat.

Dyrektorem kanału jest Monika Wojdyga-Makowska, związana od wielu lat z Telewizją Polsat.

DVB-T/T2mux8

EmiTel: MUX 8 z zasięgiem 90% od 1 grudnia

NTC latoPo osiągnięciu porozumienia pomiędzy nadawcami komercyjnymi a spółką EmiTel, MUX 8 w docelowym kształcie zbliża się wielkimi krokami. Znane są już daty startów części kanałów, a prezes EmiTela, Przemysław Kurczewski, podał podczas Warsaw International Media Summit, że operator planuje, by nowy multipleks już 1 grudnia 2016 roku objął zasięgiem 90% powierzchni kraju.

nadawcy-zakonczyli-negocjacje-z-emitelem-w-mux-8-plansze

Od 1 sierpnia 2016 roku, w ramach pierwszego etapu wdrażania MUX 8, emisja tego multipleksu jest prowadzona na 7 obszarach.

Do czasu uruchomienia kanałów przez nadawców najpierw emitowane były plansze z kolorowymi pasami oraz dźwięk w standardzie E-AC3, a od 10 sierpnia pojawiły się plansze zapowiadające start poszczególnych kanałów.

Pierwszy kanał w ramach MUX 8 wystartuje już 25 października o godz. 20:07.

Będzie nim Zoom TV od Cable Television Networks & Partners Sp. z o.o.

Kolejnym, który ruszy w ósmym multipleksie, będzie Nowa TV od Grupy ZPR Media.

Datę startu ustalono na 9 listopada. Kanał WP1 od Wirtualnej Polski wystartuje 2 grudnia.

Niezana jest tylko data startu Metro TV od Agory. Z informacji „Rzeczpospolitej” wynika, że ma to być przełom listopada i grudnia.

Wielką niewiadomą są plany TVP dotyczące oferty MUX 8.
Przypomnijmy, że telewizja publiczna ma do dyspozycji 3 sloty, które może przeznaczyć na 3 kanały SD lub 1 kanał HD i 1 kanał SD.
To od niej zależy, jakie kanały tam uruchomi.
Niestety na dzień dzisiejszy nie wiadomo ani jakie to stacje będą, ani kiedy zostaną wprowadzone do MUX 8.
Całkiem możliwe, że TVP czeka aż w MUX 8 pojawią się cztery kanały nadawców komercyjnych, a zasięg MUX 8 zostanie zwiększony.
Prezes EmiTela powiedział, że w ramach MUX 8 nadawcy będą oferować także telewizję hybrydową. Znajdą się tam również treści newsowe z Polskiego Radia.

Według oficjalnych planów EmiTela, drugi etap wdrażania MUX 8 zostanie przeprowadzony przed końcem 2016 roku.
Natomiast ostateczny zasięg MUX 8 osiągnie w połowie 2017 roku.

EmiTel: MUX 8

Jak powiedział w rozmowie z „Rzeczpospolitą” przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, Witold Kołodziejski, KRRiT dopuszcza, że MUX 8 nie będzie ostatnim multipleksem naziemnej telewizji cyfrowej w Polsce i możliwe jest uruchomienie jeszcze MUX 5.

DVB-T/T2

TVP Info w DVB-T przechodzi do HD

30 września br. kanał TVP Info uruchomi emisję w wysokiej rozdzielczości w ramach MUX 3 naziemnej telewizji cyfrowej. Z początku nie wszystkie materiały będą produkowane w HD (z uwagi na trwający proces dostosowania technicznego emisji), ale jakość z pewnością ulegnie poprawie. Pojawia się pytanie, czy w związku ze zmianami w emisji kanał trzeba będzie wyszukiwać na nowo?

TVP Info w DVB-T przechodzi do HD

TVP nie informuje jednoznacznie, czy parametry techniczne (wartości PID/SID) się zmienią. Odbiorniki i TV mogą zareagować różnie w zależności od tego czy i jaka zmiana zostanie zrealizowana.

Jeśli żaden z parametrów nie ulegnie zmianie i jedynie podniesiona zostanie rozdzielczość przekazu, to nie będzie potrzeby robić nic, ewentualnie w przypadku braku obrazu – przełączenie kanału i powrót na TVP Info lub w ostateczności – ponowne uruchomienie urządzenia powinny pomóc.

Gdyby to nie pomogło, pozostaje przeprowadzić ponowne wyszukiwanie kanałów. Zwykle jest to możliwe na dwa sposoby – automatycznie (skanując całe pasmo) albo ręcznie określając konkretny kanał.

TVP proponuje skorzystać z trybu automatycznego:

Przestrojenie odbiornika telewizyjnego jest prostą czynnością, która nie powinna trwać dłużej niż ok. 10-15 minut, ale poszczególne jej kroki mogą się nieco różnic w zależności od urządzenia. Piloty zdalnego sterowania mogą mieć odmienny układ przycisków, dlatego w przypadku jakichkolwiek wątpliwości najlepiej zajrzeć do instrukcji.

W większości pilotów zdalnego sterowania do nawigacji po menu oraz wyboru poszczególnych opcji służą przyciski „lewo”, „prawo”, „góra”, „dół”, rozmieszczone w formie krzyża ze środkowym przyciskiem służącym do potwierdzenia wyboru (oznaczonym „OK” lub „enter”).

– w menu odbiornika (wchodzimy z reguły przyciskiem „menu”)

– znajdujemy zakładkę „ustawienia” (ang. „settings”)

– wyszukujemy opcję „skanowanie” lub „wyszukiwanie programów” lub „automatyczne wyszukiwanie” lub  „strojenie” lub „tunning” (nazwa może się różnić w zależności od urządzenia)

– upewniamy się, że jest zaznaczona opcja „odbiór naziemny” lub „telewizja naziemna” lub „DVB-T”. Jest to bardzo ważne, jeżeli odbiornik poza odbiorem naziemnym obsługuje większą liczbę trybów (np. satelitarny, kablowy)

– zatwierdzamy uruchomienie skanowania (przeszukiwania pasma), przy czym z reguły wymagane jest dodatkowe potwierdzenie

– odczekujemy kilka-kilkanaście minut, aż zakończy się skanowanie pasma (w tym czasie na ekranie z reguły pojawia się pasek postępu)

– gotowe!

Przykładowo w odbiorniku Ferguson Ariva 153 Combo należy:
– wejść do menu
– przejść na ekran instalacja
– wybrać opcję przeszukaj automatycznie TV naziemną
– w nowym ekranie upewniamy się, że kraj to Polska, a opcja tylko niekodowane jest ustawiona na tak
– przechodzimy zaznaczeniem na szukaj i wciskamy OK

Natomiast jeśli ktoś orientuje się na którym kanale obecny jest multipleks TVP – może skorzystać z wyszukiwania ręcznego i przeszukać tylko ten jeden kanał.

Ponownie na przykładzie wspomnianego Fergusona Ariva 153 Combo:
– wchodzimy do menu
– przechodzimy na ekran instalacja
– wybieramy przeszukaj ręcznie TV naziemną
tryb szukania możemy wskazać po kanale – jeśli znamy kanał lub po częstotliwości – jeśli znamy częstotliwość multipleksu TVP (MUX III)
– w trybie po kanale należy przełączyć pasmo na UHF i wybrać numer kanału, a w trybie po częstotliwości wpisać częstotliwość i wybrać szerokość pasma 8M
– jeśli ustawienia są poprawne – na paskach siły i jakości sygnału powinny pojawić się stosowne wskazania
– przechodzimy zaznaczeniem na szukaj i wciskamy OK

Redakcja satkurier.pl po przełączeniu sprawdzi parametry TVP Info i w razie potrzeby uzupełni tę informację o dodatkowe szczegóły oraz podpowiedzi.

DVB-T/T2mux8

II etap wdrażania MUX 8 do końca 2016

Na stronie internetowej EmiTela opublikowano wykaz kanałów dla drugiego etapu wdrażania MUX 8 naziemnej telewizji cyfrowej w Polsce. Uruchomienie emisji w ramach tego etapu nastąpi przed końcem 2016 roku. Tabela przedstawia listę stacji przewidzianych do uruchomienia w drugim etapie wdrażania MUX 8 (dane mogą ulec zmianie bez powiadomienia). Dodajmy, że podczas pierwszego dnia wystawy SAT KRAK 2016 w Krakowie odbędzie się konferencja poświęcona MUX 8. Wstęp bezpłatny. Zapraszamy do Hotelu Galaxy w czwartek, 6 października.

ntc-mux8

II etap wdrażania MUX 8 – do końca 2016 roku:
(Uwaga! Moce w poniższej tabelce zostały dodane z wykazu pozwoleń telewizyjnych na stronie UKE – stan na dzień 26.09.2016, nie pochodzą ze strony EmiTela)

Typ
obiektu
Nazwa obiektu Częstotliwość (MHz) Kanał Polaryzacja ERP max (kW)
RTCN Białogard / Sławoborze 191,5 7 H b.d.
RTCN Białystok / Krynice 198,5 8 H b.d.
RTON Bieszczady / g. Jawor 184,5 6 V b.d.
TSR Bogatynia / g. Wysoka 184,5 6 H 0,2
RTCN Bydgoszcz / Trzeciewiec 198,5 8 H b.d.
SLR Chruszczewka 205,5 9 V b.d.
TON Ciechanów / ul. Monte Cassino 226,5 12 V 16
RTCN Częstochowa / Wręczyca 205,5 9 V b.d.
RTCN Dęblin / Ryki 191,5 7 V b.d.
SLR Dobromierz 205,5 9 H b.d.
RTON Elbląg / Jagodnik 184,5 6 H b.d.
RTCN Giżycko / Miłki 191,5 7 V b.d.
SLR Głobikowa 184,5 6 V b.d.
RTCN Gniezno / Chojna 205,5 9 V b.d.
RTON Iława / Kisielice 198,5 8 H b.d.
RTON Jelenia Góra / Śnieżne Kotły 184,5 6 V 8
SLR Kalisz / Chełmce 191,5 7 V 5
RTCN Kielce / Święty Krzyż 198,5 8 V 10
RTON Kłodzko / Czarna Góra 184,5 6 V 0,5
RTON Kobyla Góra 198,5 8 H b.d.
RTCN Konin / Żółwieniec 191,5 7 V b.d.
RTCN Koszalin / Gołogóra 191,5 7 H b.d.
RTON Lębork / Skórowo Nowe 184,5 6 V 7
RTCN Lublin / Boży Dar 226,5 12 H b.d.
RTCN Lublin / Piaski 226,5 12 H b.d.
TON Łomża / Szosa Zambrowska 226,5 12 V 3
RTCN Olsztyn / Pieczewo 205,5 9 H b.d.
RTON Ostrołęka / Kopernika 226,5 12 V 11
RTCN Płock / Rachocin 226,5 12 V 10
RTCN Poznań / Śrem 191,5 7 H b.d.
RTCN Przemyśl / Tatarska Góra 184,5 6 V b.d.
ETCN Przysucha / Kozłowiec 198,5 8 V b.d.
RTON Rabka / Luboń Wielki 191,5 7 V b.d.
TON Radom / Przytycka 198,5 8 V b.d.
RTCN Siedlce / Łosice 205,5 9 V 10
TON Skierniewice / Bartniki 191,5 7 H 2
RTCN Suwałki / Krzemianucha 191,5 7 V 9,5
RTCN Szczecin / Kołowo 184,5 6 H 20
SLR Szymbark 184,5 6 V b.d.
RTON Tarnów / G. Św. Marcina 191,5 7 H b.d.
RON Trzebnica / g. Farna 184,5 6 V 2
RTON Wałbrzych / Chełmiec 184,5 6 V 0,3
TSR Włocławek / pl. Wolności 226,5 12 V 0,2
RTCN Zamość / Tarnawatka 226,5 12 H 40
RTCN Zielona Góra / Jemiołów 198,5 8 V 22
RTCN Żagań / Wichów 198,5 8 V b.d.

Polaryzacja: V – pionowa, H – poziomamapa-zasiegu-mux8

Orientacyjny zasięg emisji II etapu wdrażania MUX 8, źródło: EmiTel

Zobacz harmonogram wdrażania MUX 8 na stronie EmiTela.

DVB-T/T2

Kanał Nowa TV rozpocznie nadawanie 28.10

Nowa TV, nowy kanał Grupy ZPR Media, rozpocznie nadawanie 28 października br. – poinformował nadawca.
Stacja ma być dostępna w uruchamianym właśnie ósmym multipleksie (MUX 8) naziemnej telewizji cyfrowej (NTC) oraz w sieciach kablowych i IPTV (jego dodanie zapowiedział m.in. operator sieci Asta-Net – więcej tutaj).
Kanał pojawi się prawdopodobnie także w przekazie satelitarnym, ale nie są na razie znane szczegóły odnośnie tej formy nadawania – czy będzie to emisja niekodowana, tak jak w przypadku innych stacji tego nadawcy, i czy trafi na listy platform Cyfrowy Polsat, nc+ i Orange TV.

nowa-tv

Jak zapowiada nadawca, Nowa TV będzie ogólnodostępną, bezpłatną telewizją skierowaną do całej rodziny.
W swoim portfolio ma programy o charakterze rozrywkowym, informacyjnym oraz seriale i filmy fabularne, jak również atrakcyjne propozycje dla dzieci.
Nowa TV będzie stacją blisko widza, oferującą rozrywkę na najwyższym poziomie, a tematy podejmowane w programach publicystycznych oraz informacyjnych będą dotyczyć najważniejszych kwestii, interesujących widzów z każdego zakątka Polski (więcej tutaj).
Nadawca poinformowała również, iż Tomasz Sygut został redaktorem naczelnym w nowym projekcie telewizyjnym Grupy ZPR Media.
Będzie odpowiadał za produkcję audycji informacyjnych i publicystycznych w stacji Nowa TV.

– Chcemy, aby program informacyjny był wizytówką naszej stacji i w pełni odpowiadał oczekiwaniom jej widzów.
Będziemy zaskakiwać, łamać konwencje, a także wprowadzać elementy, których dotychczas w informacjach nie było.
Przede wszystkim zaś, chcemy być blisko naszych widzów.
Informować ich, ale też wskazywać fakty, które zmieniają i mają wpływ na ich codzienne życie.
To nie będzie program złożony z kilku informacji, z których połowa dotyczy polityków i polityki.
Ci pierwsi zaś nie będą jedynymi, którzy objaśniają ludziom świat.
Będziemy dalej od polityki, a bliżej ludzi i ich spraw.
Zależy nam na tym, żeby do naszych widzów mówić zrozumiałym językiem o sprawach, które ich najbardziej interesują

– o koncepcji programów informacyjnych mówi Tomasz Sygut.

Tomasz Sygut pracuje w mediach od 16 lat.
Ostatnio był dyrektorem Telewizyjnej Agencji Informacyjnej (TAI) TVP (nadzorował wszystkie programy informacyjne TVP) i szefem TVP Info.
Wcześniej pełnił funkcje m.in. zastępcy dyrektora Ośrodka Programów Regionalnych TVP, sekretarza programowego TVP Polonia, wydawcy programów publicystycznych „Punkt Widzenia” w TVP2 oraz „Newsroom” w TVP Info (więcej tutaj).
Przez wiele lat pracował jako dziennikarz prasowy.
Publikował m.in. w „Przeglądzie”, „Super Expressie” oraz gazetach regionalnych.
Jest absolwentem Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Śląskiego.
W 2009 roku był nominowany do nagrody Grand Press w kategorii „News”.
Obecnie Grupa ZPR Media ma następujące kanały telewizyjne w swoim portfolio: Fokus TV (SD/HD), Eska TV (SD/HD), Vox Music TV, Hip Hop TV, Polo TV, Polo TV US, a także internetowe stacje Wawa TV, Polo Party TV, Eska Rock TV, Eska Party TV, Eska Best Music TV i Vox Old’s Cool TV, które są dostępne w sieci w serwisie EskaGO.
W przygotowaniu, obok kanału Nowa TV, jest też stacja 8TV (więcej tutaj).
Według wcześniejszych doniesień chce ruszyć w sieci z nowymi stacjami bazującymi na marce Fokus TV, takimi jak m.in. Fokus Historia, Fokus Geo i Fokus Investigation (więcej tutaj).
Do Grupy ZPR Media należą ponadto również m.in.: serwisy internetowe, rozgłośnie Radio Eska, Radio Eska Rock, Radio Wawa, Radio Vox FM, broker IDMnet, wydawca dziennika „Super Express” czy czasopism „Żagle”, „Podróże”, „Murator”, „Architektura – Murator”, „Dobre wnętrze”, „Moje mieszkanie”, „M jak mieszkanie”, „M jak mama” i „Zdrowie”.

DVB-T/T2

Mux8: urzadzenia, instalacje a odbiór sygnału.

Z końcem bieżącego roku aktualna oferta dwudziestu czterech bezpłatnych programów nadawanych w ramach NTC (Naziemna Telewizja Cyfrowa), poszerzy się o kolejne sześć lub siedem bezpłatnych programów. W zależności od decyzji TVP, która w MUX 8 nadawać będzie albo dwa programy (jeden w HD i jeden w SD), albo trzy programy (wszystkie w SD). Dla zwolenników NTC to dobra nowina, ale czy wszyscy będą mogli się nią cieszyć? Popatrzmy.

Zasięg sygnału MUX 8

Plan kanałowy umożliwiający uruchomienie MUX 8 w postaci ogólnopolskiej sieci NTC w paśmie VHF (174-230 MHz) został uzgodniony w porozumieniu Genewa 2006 (GE-06).

pokrycie dab - mux8
Źródło: UKE

Zgodnie z decyzją rezerwacyjną prezesa UKE z dnia 2 października 2015 roku, operator techniczny multipleksu MUX 8 musi zapewnić poziom sygnału umożliwiającego co najmniej odbiór stacjonarny (RPC1) na terytorium RP, na którym zamieszkuje co najmniej 95% ludności. Powyższe oznacza, że poza zasięgiem sygnału MUX 8 może pozostać około 2-2,5 mln mieszkańców Polski. Ponieważ decyzja rezerwacyjna określa minimum poziomu pokrycia sygnałowego MUX 8, zwolennicy NTC mają nadzieje, że operator techniczny MUX 8 znacząco zwiększy jego zasięg – wzorem MUX 3, którego zasięg wynosi 99,6% (pokrycia ludnościowego).

Urządzenia odbiorcze – zakres częstotliwości

Powszechnie dostępne na rynku oraz już użytkowane odbiorniki (zarówno telewizory, jak i tak zwane set-top-boksy) powinny się sprawdzić, ponieważ zgodnie z rozporządzeniem w sprawie wymagań technicznych i eksploatacyjnych dla telewizyjnych odbiorników cyfrowych (rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 18 grudnia 2009 r. zostało zastąpione rozporządzeniem Ministra Administracji i Cyfryzacji z 7 lipca 2015 r., które jednak nie zmieniło wymagań w tej kwestii) powinny one pracować w paśmie VHF (174-230 MHz), a więc umożliwiać odbiór MUX 8.

Zbiorcze instalacje antenowe

W nowych budynkach nie powinno być problemu, ponieważ zgodnie z rozporządzeniem Ministra Transportu i Budownictwa w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie nowe budynki (tj. od początku 2013 r.) powinny być wyposażone w anteny i instalacje umożliwiające odbiór NTC w paśmie VHF (174-230 MHz). Ale już wiele spośród starszych budynków wielorodzinnych może nie posiadać odpowiedniej instalacji antenowej, a modernizacja istniejącej z reguły będzie stosunkowo kosztowna. Brak jest danych umożliwiających ocenę skali tego zjawiska.

Odbiór indywidualny

Nie każdy widz w zasięgu MUX 8 będzie mógł odbierać sygnał przy pomocy anten odbiorczych, którymi obecnie dysponuje. Charakterystyka pasma MUX 8 sprawia, że na niektórych terenach objętych zasięgiem, do odbioru sygnału z tego multipleksu potrzebna będzie antena o innej charakterystyce pasmowej, niż wymagana do odbioru sygnału z obecnych multipleksów. Co więcej, z niektórych obiektów sygnał MUX 8 będzie nadawany z inną polaryzacją niż już istniejące multipleksy, a to zasadniczo oznacza konieczność rozbudowania instalacji o dodatkową antenę. Na szczęście, problem ten nie dotyczy całej sieci.

Ponadto odbiór kanałów z MUX 8 będzie wymagał przestrojenia odbiornika i wyszukania nowych kanałów – co często dla niektórych osób, szczególnie starszych, może być dodatkowym problemem.

Standard kodowania obrazu

W tym zakresie widzowie nie napotkają żadnych problemów z tym związanych, ponieważ zgodnie z zaleceniem Sektora Telekomunikacji Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego ITU, do kodowania sygnału wizji użyte będzie kodowanie H.264/AVC, zdolne do kodowania strumienia MP@L3 dla telewizji o standardowej rozdzielczości (SDTV) i HP@L4 dla telewizji o wysokiej rozdzielczości (HDTV).

Powyższe zgodne jest z wzmiankowanym już rozporządzeniem Ministra Administracji i Cyfryzacji w sprawie wymagań technicznych i eksploatacyjnych telewizyjnych odbiorników cyfrowych, w którym określono, że dekoder sygnału wizji powinien dekodować strumienie cyfrowe wizji zgodne z zaleceniem ITU-T H.264 z ograniczeniami określonymi w ETSI TS 101 154 cz. 5.7 dla odbiornika 25 Hz H.264/AVC zdolnego do dekodowania strumieni HP@L4 telewizji o wysokiej rozdzielczości (HDTV) oraz zdolnego do dekodowania strumieni MP@L3 telewizji o standardowej rozdzielczości (SDTV).

Standard kodowania fonii

Dla odbiorców NTC, którzy wykorzystują urządzenia odbiorcze starszego typu (szczególnie STB), może tutaj wystąpić problem z odbiorem dźwięku. Zgodnie z decyzją rezerwacyjna operator techniczny MUX 8 zobowiązany jest do kodowania sygnału fonii w następujący sposób: E-AC-3 (Dolby Digital+) zgodnie z normą ETSI TS 102 366 V 1.1.1 z późniejszymi zmianami – Standard cyfrowej kompresji fonii /AC-3, Enhanced AC-3/).

Zgodnie cytowanym już rozporządzeniem, dekoder sygnału fonii powinien dekodować strumienie cyfrowe fonii zakodowane zgodnie z MPEG-2 Warstwa II zgodnie z ISO/IEC 13818-3 i ograniczeniami zawartymi w ETSI TS 101 154 cz. 6.1 oraz E-AC-3 zgodnie z ETSI TS 102 366 i ograniczeniami zawartymi w cz. 6.2 ETSI TS 101 154.

Jednakże, jak wynika z praktyki, pewna liczba spośród starszych urządzeń nie wspiera standardu E-AC-3 (Dolby Digital+), a tylko MPEG-2 Warstwa II oraz AC-3 (Dolby Digital). Wśród najstarszych generacji STB zdarzają się również takie, które nie wspierają nawet standardu E-AC-3. Dlatego do dzisiaj w DVB-T nadawcy nadają ciągle podstawową ścieżkę stereofoniczną zgodną z MPEG-2 Warstwa II. Należy przypomnieć, że jedna z prób wyłączenia w poprzednich latach emisji sygnału stereofonicznego w NTC, skończyła się totalnym zamieszaniem i szybkim powrotem do emisji programów z MPEG-2 Warstwa II.

Dlatego też, mając również na uwadze minimalizację kosztów adaptacji instalacji oraz odbiorników dla MUX 8 i niezależnie od nakazanego decyzją rezerwacyjną systemu kodowania fonii, operator techniczny MUX 8 powinien (wzorem innych multipleksów) emitować dodatkowo dźwięk w standardzie MPEG-2 Warstwa II.

Zapraszam do dyskusji.