TELE TECHNIKA

DLA CIEBIE DLA DOMU DLA FIRMY

DAB+

DAB+Radio naziemne

Radioodbiorniki DAB+ Sharp dostępne w Polsce

Na ostatnich międzynarodowych targach elektroniki użytkowej IFA w Berlinie, świętując powrót na europejski rynek audio, Sharp zaprezentował całą gamę innowacyjnych produktów. Teraz firma ogłosiła rozpoczęcie sprzedaży nowych modeli radioodbiorników DAB+/FM. Do największych sieci handlowych w całej Polsce trafiły stacjonarne radia cyfrowe i internetowe. 

Radioodbiorniki DAB+ Sharp dostępne w Polsce
Radioodbiorniki DAB+ Sharp dostępne w Polsce

Cyfrowe radioodbiorniki DR-450 i DR-S460 posiadają stylową, drewnianą obudowę z aluminiowym frontem, teleskopową antenę oraz wyświetlacz LCD z regulacją jasności. Oba modele są wyposażone w tuner DAB/DAB+/FM i RDS, a dzięki modułowi Bluetooth® DR-S460 oferuje możliwość odtwarzania muzyki bezpośrednio ze smartfona lub tabletu. Dodatkowo, w pamięci urządzenia można zapisać do 60 stacji.

W przeciwieństwie do monofonicznego DR-450, model DR-S460 o mocy wyjściowej 30 W oferuje dźwięk stereo, a wejście AUX 3,5 mm daje możliwość podłączenia szerokiej gamy urządzeń odtwarzających.

Zarówno model DR-450, jak i DR-S460 dostępne są w kolorach: białym, szarym i czarnym, a model DR-450 dodatkowo w kolorze brązowym.

Rekomendowana cena detaliczna to 399 zł za DR-450 oraz 469 zł za DR-S460.

Sharp DR-450
Sharp DR-450

 

Sharp DR-S460
Sharp DR-S460

 

Stereofoniczne radio internetowe DR-I470 również jest wyposażone w tuner DAB/DAB+/FM oraz moduł Bluetooth®, a po podłączeniu do Internetu za pomocą sieci Wi-Fi umożliwia dostęp do nawet 10.000 internetowych stacji radiowych. Co więcej połączone przez Bluetooth ze smartfonem lub z tabletem umożliwia streamowanie muzyki bezpośrednio z serwisów muzycznych takich jak Spotify[1] czy Deezer[2], dysponującymi biblioteką składającą się z ponad 35 mln utworów. Dodatkową funkcjonalnością smart jest dedykowana aplikacja, dzięki której mamy łatwy dostęp do wszystkich stacji internetowych, jak również możliwość obsługi funkcji urządzenia zamiast pilota zdalnego sterowania. Kolorowy wyświetlacz o średnicy 2,4 cala pokazuje aktualną godzinę, czas alarmu, prognozę pogody oraz informacje o słuchanej stacji radiowej, a dzięki 3,5 mm wyjściu słuchawkowemu urządzenie może stać się źródłem muzycznych doznań dla miłośników słuchawek.

Model DR-I470 dostępny jest w kolorach: białym, szarym i czarnym. Rekomendowana cena detaliczna to 599 zł.

Sharp DR-I470
Sharp DR-I470

[1] Wymaga posiadania indywidualnego konta Spotify.
[2] Wymaga posiadania indywidualnego konta Deezer.

DAB+Radio naziemne

2 lata na radia cyfrowe w nowych samochodach

Decydenci, nadawcy i producenci samochodów spotkali się na Brussels Motor Show (19-27 stycznia 2019 r.), aby podnieść świadomość na temat nowych przepisów Unii Europejskiej. Zgodnie z tymi regulacjami, za maksymalnie dwa lata wszystkie nowe radioodbiorniki samochodowe mają umożliwiać odbiór naziemnego radia cyfrowego. 

2 lata na radia cyfrowe w nowych samochodach
2 lata na radia cyfrowe w nowych samochodach
Europejski Kodeks Łączności Elektronicznej (EECC) wszedł w życie 20 grudnia 2018 roku. Państwa członkowskie UE mają dwa lata od tej daty na dokonanie transpozycji tego kodeksu do ustawodawstwa krajowego.

EECC stwierdza, że ​​„każdy radioodbiornik samochodowy zintegrowany w nowym pojeździe dostępnym w sprzedaży lub na wynajem w UE będzie wymagać odbiornika zdolnego do odbioru i odtwarzania usług radiowych dostarczanych przez naziemną cyfrową emisję radiową”. Decyzja jest oparta na paneuropejskim trendzie branżowym, polegającym na odchodzeniu od dotychczasowego standardu FM na rzecz radia cyfrowego.
 

Przemawiając podczas Brussels Motor Show, prezes WorldDAB, Patrick Hannon, powiedział:

W ciągu dwóch lat wszystkie nowe radioodbiorniki samochodowe w UE będą w stanie odbierać naziemne radio cyfrowe. Wymóg ten dotyczy zarówno krajów z rozwiniętym rynkiem DAB+, takich jak Niemcy, Włochy, Belgia i Holandia, jak i tych na wczesnym etapie rozwoju, takich jak Polska, Szwecja i Czechy. Kierowcy w całej Europie będą mogli czerpać korzyści z naziemnego radia cyfrowego – większego wyboru, wyraźniejszego dźwięku i ulepszonych usług transmisji danych. W sytuacjach awaryjnych, kiedy sieci mobilne najprawdopodobniej zostaną przeciążone, kierowcy nadal będą mogli otrzymywać wiarygodne informacje dotyczące bezpieczeństwa.

– To pozytywny ruch dla branży motoryzacyjnej, który będzie napędzał ewolucję radia, zdecydowanie najbardziej popularnej funkcji rozrywkowej w samochodzie. Cenimy korzyści dla klientów oferowane przez radio cyfrowe, takie jak czysty dźwięk, więcej stacji i okładki albumów – powiedział Martin Koch, dyrektor działu rozwoju multimediów w Audi AG. – Od lat Audi oferuje radio cyfrowe we wszystkich modelach i nieustannie pracujemy nad dalszym rozwojem radia. W najnowszych modelach Audi z MMI touch wprowadziliśmy Hybrid Radio, płynnie przełączające się na strumień online, gdy wyjeżdża się z obszaru odbioru danej stacji radiowej. Dla nas DAB+ i Hybrid Radio to idealne rozwiązania, zapewniające doskonałe wrażenia radiowe, gdziekolwiek się jest.

Norwegii krajowe usługi FM zostały wyłączone w 2017 roku, a Szwajcaria planuje przejście na nadawanie cyfrowe w latach 2020-2024. Na tych rynkach odpowiednio 98 proc. i 85 proc. nowych samochodów jest już wyposażonych w DAB+. Natomiast w Wielkiej Brytanii 91 proc. nowych samochodów ma już standard DAB, co oznacza, że ​​rynek ten jest już bliski spełnienia wymagań EECC. Włochywprowadziły przepisy mające na celu zapewnienie, że wszystkie nowe samochody będą wyposażone w odbiornik radiowy do roku 2020. Francja właśnie uchwaliła ustawę o odbiornikach, która wymaga, aby wszystkie nowe radia samochodowe wprowadzone na rynek po 18 miesiącach obejmowały funkcje radiowe DAB+.

DAB+DVB-T/T2Konserwacje nadajnikówRadio FM

Przerwy konserwacyjne – brak sygnału naziemnego

Przerwy konserwacyjne nadajników RTV naziemnych to zawsze dzień dużego zamieszania.
W dniu wczorajszym miała miejsce kolejna taka przerwa z nadajnika Lublin-Piaski. 
I tym razem nie obyło się bez dziesiątek telefonów w tej sprawie.
Dla nas to zawsze duża liczba otrzymywanych telefonów z prośbą o wykonanie naprawy serwisowej.

Przerwy konserwacyjne nadajników RTV naziemnych
Pracownik na maszcie nadawczym

W tych dniach nasz telefon się”urywa”.
Zdezorientowani  abonenci nie znając prawdziwej przyczyny braku sygnału telewizji jak również radia naziemnego zaczynają we własnym zakresie naprawiać.
Zazwyczaj rozpoczynają ponowne skanowanie (wyszukiwanie) kanałów.
Ta czynność pociąga za sobą przykre konsekwencje.
Jeżeli rozpoczynamy wyszukiwanie kanałów przy braku sygnału lista wcześniej wyszukanych (zapisanych) kanałów ulega nadpisaniu.

Osoby mieszkające w zasięgu kilku nadajników mux 3 i mux 8 czasami mogą odbierać sygnał nawet podczas takich przerw. Wynika to ze specyfikacji tych mux-ów. Nadawane są one w SFN co oznacza możliwość odbioru sygnału z kilku nadajników.
W momencie wyłączenia sygnału z nadajnika priorytetowego, odbiór jest możliwy z innego nadajnika.
Np. osoby mieszkające w Lublinie lub okolicy mogą odbierać w/w sygnały z nadajników: Lublin-Piaski, Lublin-Raabego, Lublin-Boży Dar.

Co to oznacza?
Dotychczasowa lista kanałów ulega wykasowaniu a na jej miejsce zapisywana jest nowa (tyle że pusta).
Jeżeli wynik skanowania zakończy się zerowym zestawieniem kanałów (a tak będzie przy braku sygnału) lista kanałów zostanie pusta.
Teraz to nawet przy pojawieniu się sygnału nie będziemy o tym wiedzieć.
Zazwyczaj w tym momencie wychodzimy do anteny i zaczynamy ją regulować, wymieniać przewody, wzmacniacze itd. Często przy takich czynnościach popełniamy błędy w postaci pozostawienia zwarcia na kablu koncentrycznym czy podmiany wzmacniacza lub zasilacza na jakiś stary (niesprawny) leżący w domu.

Z każdą wykonywaną czynnością stan naszej instalacji i możliwość odbioru kanałów zazwyczaj ulega pogorszeniu.

Czy konieczne jest wykonywanie Przerw konserwacyjnych?

Niestety tak. 
Oglądając telewizję lub słuchając radia nie zastanawiamy się nawet ile musi być wykonywanych prac aby utrzymać nadajnik w stanie umożliwiającym jego nadawanie.
Każdy nadajnik wyposażony jest w szereg urządzeń nadawczych o dużej mocy wymagających kontroli i przeglądów.
Ponadto nadajnik to budowa o konstrukcji zazwyczaj metalowej, wymagającej przeglądów i zabezpieczeń antykorozyjnych.
Wszystkie te prace mogą być wykonywane przez wykwalifikowaną kadrę pracowników z odpowiednimi uprawnieniami pod warunkiem wyłączenia sygnałów.
W innym przypadku wykonywanie prac na maszcie zagrażało by zdrowiu lub nawet życiu osób pracujących.

Jak uniknąć problemów

Niepotrzebne problemy wynikają z braku znajomości dat wykonywania prac konserwacyjnych.
Nasz serwis od długiego czasu,co miesiąc publikuje zestawienie: który nadajnik, kiedy i w jakich godzinach będzie wykonywał w/w prace.
Informacje ograniczają się do naszego woj. Lubelskiego i dotyczą nadajników na tym terenie.
Wystarczy tylko odwiedzić naszą stronę aby uzyskać informacje.
Informacje znajdziesz w zakładce Konserwacje nadajników tutaj należy odszukać w tytułach interesujący nasz miesiąc. Na naszych stronach w oknie KONSERWACJE NADAJNIKÓW znajdziesz zestawienie ostatnich miesięcy. Wystarczy wybrać odpowiedni temat.

Trochę z histori

źródło: wikipedia.org

Oficjalnie w dniu 30 lipca 1974 uruchomiony został nadajnik długofalowy w Konstantynowie znany również jako Maszt w Gąbinie.
Wysokość masztu to aż 646,38 metrów.
Za jego pomocą nadawany był program 1 PR na falach długich 227 MHz, później 225 MHz.
Była to najwyższa konstrukcja inżynierska na świecie w latach 1974–1991.
Niestety podczas prac konserwacyjnych (wymiany odciągów) doszło do katastrofy skutkiem której maszt uległ zawaleniu.
Odsyłam na stronę wikipedia.org, tam przeczytasz więcej na ten temat.

Przerwy konserwacyjne

DAB+

Powstaną multipleksy miejskie DAB+

28 maja br. w Warszawie odbyła się konferencja Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji poświęcona perspektywom rozwoju radiofonii lokalnej i regionalnej DAB+.
W obradach uczestniczyli przedstawiciele KRRiT wraz z przewodniczącym Witoldem Kołodziejskim, reprezentanci zarządu Polskiego Radia i rozgłośni regionalnych, przedstawiciele niepublicznych rozgłośni lokalnych i grup radiowych, instytucji państwowych i naukowych, przedstawiciele firm operatorskich i producenckich oraz potencjalni nadawcy. 

Powstaną multipleksy miejskie DAB+
Powstaną multipleksy miejskie DAB+

W obradach wzięli również udział polscy i zagraniczni eksperci w dziedzinie wdrażania radia cyfrowego.
Ogółem w konferencji uczestniczyły 142 osoby.
Omawiana była miedzy innymi aktualna sytuacja radiofonii lokalnej w Polsce, a także plany uruchomienia procesu koncesyjnego na miejsca na multipleksach lokalnych i regionalnych radia cyfrowego.

Konferencję otworzył przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Witold Kołodziejski, przedstawiając działania KRRiT w dziedzinie wspierania rozwoju naziemnej radiofonii cyfrowej.
Przedstawiono planowane zasoby częstotliwości dla nadawców lokalnych i regionalnych, a także polskie propozycje niskobudżetowe dla nadawców lokalnych.
Uczestnicy zapoznali się z zasadami postępowania koncesyjnego w sprawie rezerwacji miejsca na multipleksie lokalnym wraz z rozporządzeniem KRRiT o wysokości opłat koncesyjnych.

Graham Dixon, dyrektor radia w EBU (Europejska Unia Nadawców), zaprezentował zalety radiofonii cyfrowej DAB+ dla nadawców, odbiorców, producentów i państwa.
Przedstawił perspektywy rozwoju tego standardu wraz ze stanowiskiem EBU w sprawie radiofonii cyfrowej jako szansy dla nadawców publicznych i niepublicznych oraz konieczność współpracy wszystkich uczestników rynku radiowego.

Benjanim Poor, kierownik projektu media, technologia i innowacje EBU, przedstawił wykonaną przez ekspertów EBU analizę porównawczą kosztów emisji FM/DAB/DAB+/IP z perspektywy nadawców i radiosłuchaczy, a także rozwój radiofonii lokalnej w Europie i niskobudżetowe rozwiązania dla nadawców lokalnych.

Największym zainteresowaniem obecnych cieszyły się informacje na temat planowanych zasobów częstotliwości dla radiofonii cyfrowej.

Trzy ogólnopolskie pokrycia radiowe DAB+, uzgodnione dla Polski w regionalnym planie genewskim GE06, zostały na prośbę KRRiT uzupełnione przez UKE o dodatkowe pojedyncze częstotliwości spoza tego planu.
Dotyczy to 34 lokalizacji we wskazanych przez KRRiT aglomeracjach miejskich*, co pozwoli na uruchamianie tzw. cyfrowych multipleksów miejskich.
Ze względu na warunki koordynacji międzynarodowej moc promieniowana stacji nadawczych pracujących w tych lokalizacjach nie będzie przekraczać 1 kW.
Możliwe jest natomiast konstruowanie dla pokrycia danego obszaru sieci jednoczęstotliwościowych złożonych z nadajników o obniżonej mocy (np. 2 stacje po 500 W każda).
 

MUXR3
MUXR1
MUXR2
Digital Audio Broadcasting – stara czy nowa technologia ?

Ogłoszenie przez KRRiT możliwości ubiegania się o koncesje będzie mogło nastąpić po opublikowaniu przez UKE nowego planu zagospodarowania częstotliwości w tzw. pasmie III (VHF częstotliwości 174 – 230 MHz), a to z kolei będzie możliwe po pomyślnym zakończeniu koordynacji międzynarodowej.
Przewodniczący KRRiT stwierdził, że będzie to mogło nastąpić jesienią br. 
Oczywiście procesy koncesyjne dla poszczególnych multipleksów miejskich nie będą odbywały się jednocześnie, a kolejność ich uruchamiania zależeć będzie od stopnia zainteresowania.
Zachęcił więc obecnych i potencjalnych nadawców do składania w KRRiT aplikacji z wyrażeniem woli uczestniczenia cyfrowym procesie koncesyjnym, ze wskazaniem lokalizacji, która ich interesuje.

Na pytanie z sali o możliwość uruchamiania lokalnych multipleksów w innych lokalizacjach niż wskazane obecnie (np. w mniejszych miastach), przedstawicielka UKE oświadczyła, że Urząd na prośbę KRRiT może podjąć prace nad dobraniem i skoordynowanie częstotliwości dla takich multipleksów.

W podsumowaniu konferencji przewodniczący KRRiT stwierdził, że rozumie i częściowo podziela obawy nadawców lokalnych związane z procesem cyfryzacji.
Jednocześnie wyraził nadzieję, że rozpoczęta na konferencji publiczna dyskusja sprzyjać będzie usuwaniu barier i rozwiązywaniu problemów. Rozwój radia, zarówno na poziomie ogólnokrajowym, jak i lokalnym, jest bowiem możliwy tylko w technologii cyfrowej.

* Białystok, Bydgoszcz, Ciechanów, Częstochowa, Gdańsk, Gdynia, Giżycko, Gorzów Wlkp., Kalisz, Katowice, Kielce, Koszalin, Kraków, Krosno, Leszno, Lublin, Łomża, Łowicz, Łódź, Olsztyn, Opole, Poznań, Radom, Rzeszów, Siedlce, Słupsk, Szczecin, Tarnów, Toruń, Wałbrzych, Warszawa, Wrocław, Zamość, Zielona Góra
Średnio 15 programów w ww. lokalizacjach: od 8 (Ciechanów, Giżycko – po 2 programy o zasięgu lokalnym/reg.) do 31 (Warszawa – 19 programów o zasięgu lokalnym/reg.)

DAB+Radio naziemne

Lokalne multipleksy DAB+ w planach

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji podtrzymuje swoje zainteresowanie cyfryzacją radia. Obecnie pracuje nad strategią, która pozwoli poszerzyć ofertę i uruchomić dodatkowe stacje radiowe, w szczególności rozgłośnie komercyjne o lokalnym charakterze. Ogłaszanie wolnych częstotliwości na lokalne, miejskie multipleksy w 34 miastach ma nastąpić w drugiej połowie 2018 roku. 

Lokalne multipleksy DAB+ w planach
Lokalne multipleksy DAB+ w planach

– KRRiT nie wycofuje się z planów cyfryzacji radia, wbrew pytaniom i wątpliwościom, które się pojawiały. Podtrzymujemy finansowanie radia cyfrowego DAB+ dla radia publicznego, ale opracowujemy również nową strategię, która pozwoli uruchomić dodatkowe stacje radiowe – mówi agencji informacyjnej Newseria Witold Kołodziejski, przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.

Cyfryzacja radiofonii w Polsce to jeden z celów strategicznych KRRiT do 2022 roku. Proces zakończy się wyłączeniem sygnału analogowego, podobnie jak to miało miejsce w przypadku telewizji. Od lipca 2016 roku zwiększono pomoc finansową dla emisji DAB+, natomiast w lutym ubiegłego roku wystartowała kampania informacyjna „Radio się przeprowadza”.

Jak podaje KRRiT, dokładnie rok temu – wiosną 2017 roku – słuchalność cyfrowa radia (DAB+ i internet) osiągnęła 57 proc., jednocześnie korzystanie z odbiorników UKF zmniejszyło się o 43 proc. Nastąpiła też aktywizacja branży radiowej: aż 56 z 57 stacji radiowych – zarówno publicznych, jak i prywatnych, obecnych na UKF – można już złapać w DAB+.
 

– Sama reprodukcja dotychczasowej oferty na falach cyfrowych nic nie da, dlatego chcemy zaproponować nową ofertę. Uważam, że dużym atutem DAB+ jest jakość dźwięku – dla melomanów na pewno jest to duży prezent. Polskie Radio już taką ofertę prezentuje. Zamierzamy także otworzyć ofertę na rozgłośnie komercyjne, szczególnie społecznie potrzebne rozgłośnie lokalne – zapowiada Witold Kołodziejski.

KRRiT wystąpiła już do UKE o dobór nowych częstotliwości, które rozdzieli pomiędzy cyfrowe rozgłośnie lokalne.
 

– Mamy 34 miasta z 47 częstotliwościami właśnie na cyfrową emisję lokalną i zamierzamy to jak najszybciej uruchomić. Sprawdzimy, jakie będzie zainteresowanie. Kolejny krok to uruchomienie multipleksu regionalno-ogólnopolskiego. Liczymy na to, że z czasem – tak jak u naszych sąsiadów – będzie coraz większe nasycenie rynku odbiornikami cyfrowymi, bo dzisiaj powoli staje się to standardem – mówi przewodniczący KRRiT.

Zgodnie z zapowiedziami resortu cyfryzacji, w tym roku ma się pojawić projekt rozporządzenia, które określi minimalne wymagania techniczne i eksploatacyjne dla odbiorników radiofonii cyfrowej DAB+ przeznaczonych na polski rynek. Odbiór sygnału cyfrowego radia w Polsce umożliwiają jedynie odbiorniki wyposażone w ten system, ale w sprzedaży pojawiają się urządzenia z systemem starszej generacji DAB, który uniemożliwia dostęp do pełnej radiowej oferty cyfrowej.
 

– W maju będą ostatnie międzynarodowe uzgodnienia dotyczące nowych częstotliwości. Potem, w drugiej połowie roku, będziemy gotowi do ogłaszania wolnych częstotliwości na lokalne, miejskie multipleksy w 34 miastach, a więc właściwie cała Polska będzie tymi multipleksami pokryta – zapowiada Witold Kołodziejski.

Z badań GfK Polonia na zlecenie KRRiT wynika, że w latach 2013–2016 sprzedaż odbiorników DAB+ wzrosła z trzech do ponad 42 tys. sztuk.
 

DAB+Radio naziemne

Lokalny multipleks DAB+ ruszył we Wrocławiu

W piątek, 19 stycznia 2018 r. w multipleksie DAB+ w ramach projektu LokalDAB we Wrocławiu pojawiły się stacje: Radio Wrocław, Radio Wrocław Kultura, Radio RAM, Radio Rodzina i Akademickie Radio Luz. 

Lokalny multipleks DAB+ ruszył we Wrocławiu
Lokalny multipleks DAB+ ruszył we Wrocławiu

Co ciekawe stacje radiowe Radio RAM, Radio Rodzina i Akademickie Radio Luz zaliczyły swój debiut w DAB+.

Głównym celem projektu jest demonstracja sieci jednoczęstotliwościowej SFN (Single Frequency Networks) opartej na zespole trzech platform nadawczych pracujących w standardzie DAB+, na bazie uniwersalnych układów programowalnych oraz oprogramowania open source.

Celem pośrednim będzie zachęcenie i rozpropagowanie idei radia cyfrowego w środowisku lokalnych nadawców, dzięki skonstruowaniu relatywnie niedrogiej, kompletnej platformy nadawczej.
 

Mapka zasięgu multipleksu LokalDAB we Wrocławiu
Mapka zasięgu multipleksu LokalDAB we Wrocławiu

Mapka zasięgu multipleksu LokalDAB we Wrocławiu

Sygnał jest nadawany z ul. Karkonoskiej we Wrocławiu, gdzie siedzibę ma Radio Wrocław.
Jednak w ramach testów sieci jednoczęstotliwościowej emisja ma być prowadzona także z wieży Instytutu Łączności przy ul. Swojczyckiej i z wieży MPWiK przy ul. Długiej.

Nowy multipleks DAB+ we Wrocławiu można znaleźć na k. 11A.
Moc ERP – 250 W. Każda ze stacji jest nadawana z przepływnością 96 kbps.

W planach jest dodanie do multipleksu kolejnych lokalnych stacji radiowych oraz poszerzenie platformy Open Digital Radio o kolejne usługi, np. Journaline i Dynamic Label.

Projekt powstał przy współpracy Instytutu Łączności, Radia Wrocław i Politechniki Wrocławskiej.
Budżet projektu: ponad 5 mln zł.
Więcej o tym projekcie.

DAB+

KRRiT- Kupuj DAB+ nie DAB

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji ostrzega, że w sprzedaży dostępne są urządzenia z systemem starszej generacji DAB, który całkowicie uniemożliwia dostęp do radiowej oferty cyfrowej w naszym kraju. Jak wynika z raportu przygotowanego przez GfK Polonia, sprzedaż odbiorników DAB stanowi prawie 10 proc. sprzedaży odbiorników DAB+, co jest niepokojącym zjawiskiem.

 KRRiT- Kupuj DAB+ nie DAB

Odbiór sygnału cyfrowego radia w Polsce umożliwiają jedynie odbiorniki wyposażone w system DAB+. Niestety, w sprzedaży pojawiają się urządzenia z systemem starszej generacji DAB, który całkowicie uniemożliwia dostęp do radiowej oferty cyfrowej w naszym kraju.

W ocenie KRRiT jest to zjawisko niepokojące, wymagające rzetelnej informacji kierowanej zarówno do sprzedawców jak i do odbiorców.

Z raportu „Polski rynek sprzętu RTV wyposażonego w tuner radia cyfrowego DAB w okresie styczeń 2013 – wrzesień 2016” przygotowanego na zlecenie KRRiT przez firmę GfK Polonia wynika, że sprzedaż odbiorników DAB stanowi prawie 10 proc. sprzedaży odbiorników DAB+.

Z raportu wynika również, że sprzedaż odbiorników DAB+ stale rośnie. W 2013 roku, kiedy Polskie Radio jako pierwsze uruchomiało emisję cyfrowych programów, było ich na polskim rynku około 3 tys. Liczba ta powoli, ale systematycznie rośnie. W III kwartale 2016 roku ich łączna liczba (radioodbiorniki domowe, przenośnie i samochodowe) wyniosła ponad 42 tys.

Prawie dwukrotny wzrost sprzedaży nastąpił w okresie styczeń-wrzesień 2016 roku, mimo że nie nastąpił w tym czasie przyrost zasięgu, nie zwiększyła się znacząco oferta cyfrowych programów, nie było też kampanii informacyjno-promocyjnej nowej technologii.

DAB+

Konferencja o cyfryzacji radia. Jaka przyszłość DAB+?

6 października br. w Krakowie odbędzie się międzynarodowa konferencja na temat cyfryzacji radia,
na którą Polskie Radio zaprosiło przedstawicieli rozgłośni publicznych z całej Europy, dziennikarzy, przedstawicieli świata politycznego i przemysłu samochodowego.

Będzie to okazja do debaty na temat przyszłości radiofonii cyfrowej.
Jak powiedziała w wywiadzie dla „Rzeczpospolitej” prezes Polskiego Radia, Barbara Stanisławczyk, rozwój cyfrowego radia w Polsce został zamrożony.

Radio cyfrowe DAB+Przyszłość radia w FM i Internecie, a nie DAB+?
Barbara Stanisławczyk dodała jednak, że Polskie Radio nie chce lekkomyślnie niszczyć tego, co już zostało zbudowane w temacie radia cyfrowego.
Chce za to wypracować jakąś formułę dotyczącą tej technologii w całej Europie.
Zdaniem prezes Polskiego Radia, przyszłość radia jest raczej w nadawaniu FM, ewentualnie w Internecie.
Nie niekorzyść DAB+ przemawia fakt, że przemysł samochodowy nie jest gotowy na radio cyfrowe, a to to przecież w samochodzie radia słucha się najwięcej.
Drugą przeszkodą jest niechęć ze strony nadawców komercyjnych, którzy jak na razie nie biorą udziału w procesie cyfryzacji radia.
Planowana na 6 października konferencja ma pomóc w uzyskaniu odpowiedzi na pytanie, co robić z cyfryzacją.

Konferencja o cyfryzacji radia. Jaka przyszłość DAB+?
Barbara Stanisławczyk – prezes Polskiego Radia, fot. PR

 

Cyfryzacja radia w Polsce w stanie zamrożenia. Co dalej?
Jak podała Barbara Stanisławczyk, roczne koszty emisji radia cyfrowego wynoszą ponad 4 mln zł.
Dotyczy to emisji trzech anten: Czwórki, Radia Dzieciom i Radia Rytm.
Podczas gdy ich budżety po reorganizacji to roczny koszt 12,9 mln zł.
Zdaniem Stanisławczyk, cyfryzacja Polskiego Radia została przeprowadzona bez niezbędnego przygotowania.
Wydano ponad 50 mln zł na stworzenie cyfrowych anten, a zakupionych cyfrowych odbiorników jest na rynku niecałe 1,5 tys., dodała prezes Polskiego Radia.

– Długo w takim stanie zamrożenia tego procesu nie ma co trzymać, bo przecież co roku na samo nadawanie cyfrowych kanałów przeznaczamy ponad 4 mln złotych
– powiedziała w wywiadzie dla „Rzeczpospolitej” prezes Polskiego Radia, Barbara Stanisławczyk.

Warto tu dodać, że większość umów Polskiego Radia z EmiTelem dotyczących emisji DAB+ obowiązuje dokońca września 2017 roku.
Jak powiedziała Barbara Stanisławczyk, nadawca spotkał się już z EmiTelem.
Celem jest wspólne wypracowanie jakiejś decyzji w sprawie dalszej emisji.

DAB+

Radio Kielce wstrzymało emisję w DAB+

W maju 2016 roku emisję w DAB+ wstrzymało Radio Kielce. Jak udało się ustalić serwisowi RadioPolska, jest to wynikiem decyzji nadawcy i stacja będzie niedostępna w DAB+ aż do odwołania. Radio Kielce nadal można odbierać na częstotliwościach FM 90,4 i 101,4 MHz oraz przez Internet.

Przypomnijmy, że Radio Kielce pojawiło się w DAB+ w formie testów już 10 września 2012 roku z okazji jubileuszu 60-lecia tej rozgłośni. Kielce były wówczas jedynym miejscem w Polsce, gdzie prowadzono cyfrową emisję sygnału radiowego w DAB+. Regularną emisję Radia Kielce w DAB+ uruchomiono 31 grudnia 2014 roku.

Emisje DAB+ dla Kielc i okolic prowadzone są z dwóch obiektów – RTCN Kielce / Święty Krzyż (10 kW ERP) iSLR Kielce / ul. Targowa (1,2 kW ERP).
Parametry odbioru: kanał 11C (częstotliwość 220,352 MHz), polaryzacja pionowa (V)