TELE TECHNIKA

DLA CIEBIE DLA DOMU DLA FIRMY

Cyfrowy Polsat

Polsat Doku rozpoczął nadawanie

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami (więcej tutaj), 10 lutego br. nadawanie rozpoczął Polsat Doku (Polsat Doku HD). Stacja (w SD i/lub HD, wersje SD i HD mają identyczne ramówki) ma być dostępna w pakietach platform satelitarnych, sieci kablowych i IPTV. Pierwszymi operatorami, którzy udostępnili ten kanał swoim abonentom, są m.in. nowogrodNET i należąca do nadawcy platforma Cyfrowy Polsat. Szefem stacji jest Radosław Sławiński. Dodajmy, iż początkowo kanał miał wystartować pod nazwą Polsat Docu.

Polsat Doku rozpoczął nadawanie
Polsat Doku rozpoczął nadawanie

W ramówce Polsatu Doku widzowie znajdą filmy i seriale dokumentalne, fabularno-dokumentalne, popularnonaukowe. podróżnicze i reportaże. W ofercie kanału znajdzie się ponad 700 godzin produkcji z całego świata, w jakości HD. Jak zapowiada nadawca, Polsat Doku to telewizja dla ludzi ciekawych świata – jego piękna, sekretów, problemów i tajemnic; dla widzów zainteresowanych aktualnymi wydarzeniami oraz dla fanów historii; miłośników zwierząt, podróży, technologii oraz wszystkiego, co niezwykłe, intrygujące, warte poznania, doświadczenia i odkrycia (więcej tutaj).

Parametry techniczne przekazu satelitarnego kanału Polsat Doku HD:
Eutelsat Hot Bird 13B (13°E)
tp. 78 (12,265 GHz, pol. V, SR: 27500, FEC: 3/4; DVB-S2/8PSK)

ID: Polsat Doku HD
PID V: 601 (MPEG-4/HD)
PID A: 614 (pol), 714
PID PCR: 601
SID: 3107/3127 (wyszukiwany podwójnie)
PID TXT: 816
PID PMT: 59/60
Provider: Cyfrowy Polsat
Kodowanie: Nagra MA (N3 – Cyfrowy Polsat)
 

Ewelina Ruckgaber i Magdalena Soczawa w serialu „Gliniarze”, emitowanym w kanale Polsat Doku, foto: Mikołaj Tym
Ewelina Ruckgaber i Magdalena Soczawa w serialu „Gliniarze”, emitowanym w kanale Polsat Doku, foto: Mikołaj Tym
DVB-T/T2TV-SAT

Kablówki i platformy nie chcą mieć nic wspólnego z abonamentem RTV

„Gazeta Wyborcza” podała, że rząd podobno ma nowy pomysł: ściąganie abonamentu RTV za pośrednictwem telewizji kablowych i platform satelitarnych. Nie wiadomo, dlaczego Poczta Polska miałaby korzystać z ich baz danych o abonentach. Nieoficjalnie branża pay-tv mocno się temu pomysłowi sprzeciwia, bo obawia się, że abonenci zaczną rezygnować z ich oferty.

Kablówki i platformy nie chcą mieć nic wspólnego z abonamentem RTV
Kablówki i platformy nie chcą mieć nic wspólnego z abonamentem RTV

Pomysł nie jest nowy, podobne rozwiązanie już kiedyś rozważano, ale na szczęście wtedy do tego nie doszło. W końcu Poczta Polska bierze dość przyzwoite pieniądze za obsługę abonamentu RTV – jakieś 90 mln zł – to niby z jakiej racji platformy i kablówki miałyby dawać dane swoich abonentów?

Projekt gotowej ustawy abonamentowej ma się pojawić najpóźniej pod koniec lutego, ale nadal nie wiadomo, w jakim kształcie. Miałby on uszczelnić dotychczasowy system poboru abonamentu RTV, który działa źle – Polacy nie chcą płacić. Część z nich pewnie nie będzie wcale chciała finansować tzw. narodowej telewizji. 

W Polsce jest około 13,5 mln gospodarstw domowych, a zarejestrowany TV/radio ma zaledwie 6,5 mln, z czego 50 proc. to osoby zwolnione z abonamentu. Z firmami jest jeszcze gorzej – płaci 12 proc. z nich i tak to się od lat wlecze. Pomysłów na abonament jest mnóstwo, tylko zwykle są problemy prawne z ich wprowadzeniem – ktoś na coś się nie zgadza lub istnieje jakaś niezgodność z prawem unijnym.

Jakie to pomysły?
Szef Rady Mediów Narodowych, Krzysztof Czabański, chciałby, aby zamiast Poczty Polskiej pieniądze pobierały urzędy skarbowe. Prawdopodobnie wykorzystywałyby do tego bazy ewidencyjne PIT, CIT oraz dane z KRUS. Panowałoby przy tym domniemanie, że telewizor ma każdy. Opłata byłaby niższa: około 8 zł miesięcznie. Niestety ściąganiu abonamentu przez skarbówkę – jak dowiedziała się nieoficjalnie „Gazeta Wyborcza” – sprzeciwia się Ministerstwo Finansów, bo nie chce obciążać skarbówki tematem abonamentu, bo to stworzy kolejną biurokrację. Urzędy skarbowe na tym się nie znają i nie mają ludzi z odpowiednim doświadczeniem. A problemów przy tej okazji będzie więcej niż się wydaje, bo Polacy potrafią być kreatywni.

Dlatego pojawiła się nowa propozycja, przy czym – powiedzmy to otwarcie – chyba nierealna. Oprócz Poczty przy zbieraniu abonamentu RTV pomóc miałyby kablówki i platformy. Założenie rządu z pozoru wydaje się proste, bo jeśli ktoś płaci za telewizję kablową lub satelitarną, to znaczy, że na czymś ją ogląda (znowu jakieś domniemanie). Z kablówek korzysta ponad 4,5 mln użytkowników, a z platform satelitarnych około 7,5 mln abonentów (wg ostatnich danych: Cyfrowy Polsat – 4,5 mln, ponad 2,1 mln nc+, około 0,75 mln – Orange TV i ponad 0,25 mln reszta, w tym prepaid). Do tego dochodzi dylemat: jak duża część abonentów się pokrywa (ma kablówkę i satelitę lub dwie platformy) oraz ile osób płaci już abonament RTV. Jest jeszcze jedno: wiele z tych dekoderów/abonentów faktycznie jest zagranicą i tam korzysta z tej telewizji, więc i tu będzie problem z obciążaniem takich osób. Część abonentów wystraszy się i zacznie odchodzić z postpaid do oferty prepaid, bo nie będzie wykrywalna pod względem danych osobowych.

Platformy i kablówki mówią też o problemie ochrony danych osobowych, aż do nierównego traktowania operatorów kablowych i platform satelitarnych, które nie wiadomo dlaczego miałyby ponaglać lub stresować swoich klientów abonamentem.

A może jednak z prądem?
Są obawy co do pobierania składki audiowizualnej przy prądzie – pisaliśmy o tym tu w tekście, że opłata mogłaby być od nieboszczyka lub akumulatora. Pobieranie tej opłaty przy rachunku za prąd budzi pewne wątpliwości. Adres gospodarstwa domowego jest jednak ważniejszy (jak w UK). Straciłaby Poczta Polska (to 8% wartości obecnego abonamentu RTV) i co na to ta instytucja? Jakoś dziwnie ucichło, jak obłożyłoby się tym „ukrytym podatkiem” firmy, stowarzyszenia, fundacje, przedszkola, szkoły, a nawet nadajniki DVB-T i GSM. Mogłoby być wiele wyjątków, byłby konflikt i wielki bałagan, tym bardziej, że operatorów prądu w kraju jest kilkuset. Zamiast poczty (listonoszy) zarobiliby operatorzy prądu (inkasenci) i nie byłyby to małe pieniądze: 65-80 mln zł, które wyparowałyby z budżetu gospodarstw i nie wiedzieć dlaczego mielibyśmy za to pośrednictwo płacić? Operatorzy prądu i tak już zarabiają dość za pośrednie opłaty.

Ustalenie zbyt wysokiej opłaty dla firm mogłoby spowodować kolejne problemy. Firmy jednoosobowe i spółki cywilne, obłożone i tak za wysokim ZUS-em i podatkami, jeśli dostałyby do zapłacenia dodatkową opłatę od licznika, do tego wyższą niż prywatnie Kowalski, to byłby to gwoźdź do trumny małych firm, które ledwo dyszą. Firmy nie powinny być wcale obłożone takimi składkami, bo już prywatnie raz mamy zapłacić wszyscy – warto to przemyśleć, bo ileż można je doić?

Uszczelnianie na siłę
Wymyślono więc temat pomocy lub żądania danych od platform i kablówek, bo inne pomysły są słabe, a Poczta sobie nie radzi nie tylko z abonamentem, ale chyba także listami i paczkami (podwyżki i opóźnienia w dostarczaniu listów i paczek). I co tu zrobić?

Paradoksalnie nie wiadomo, jak Komisja Europejska zareagowałaby na pomysł ściągania abonamentu przez skarbówki. Finowie, gdy zmieniali swój system zbierania abonamentu przez US, zgłosili to Komisji Europejskiej, która  – co ciekawe – nie zażądała od nich notyfikacji. Ale w przypadku Polski może być problem, bo KE może przedłużać rozstrzygnięcie i żądać notyfikacji, a rządowi zależy na szybkim załatwieniu sprawy abonamentu, bo TVP i PR mają problemy finansowe.

Prezes TVP, Jacek Kurski, już od dawna alarmuje, że bez większego abonamentu będzie musiał obciąć budżet, w tym zlikwidować ośrodki lokalne TVP i ograniczyć wydatki na misję o 30 proc. To na pewno byłby strzał w stopę i coś, co nie może się zdarzyć.

A może jednak należałoby odwrócić sprawę i najpierw coś Polakom zaproponować oprócz propagandy sukcesu i właśnie znacząco wzmocnić lokalną Polskę przez wsparcie finansowe regionalnych ośrodków TVP, które od zawsze wisiały na garnuszku Woronicza 17. Najpierw trzeba coś dać, żeby potem odebrać – to biznes, a nie misja. Kiedy doczekamy się 16 regionalnych stacji TVP na satelicie? To jest możliwe! I wtedy Polacy zapłaciliby sami za coś, co by chcieli oglądać, w tym abonament obniżony do rozsądnego poziomu – właśnie te 8 zł/mies., czyli 99 zł rocznie.

Wystarczy dostarczyć każdemu płacącemu abonament RTV taką kartę za 99 zł z całą ofertą kanałów TVP, w tymi wszystkie 16 kanałów lokalnych TVP z satelity (płaciliby też Polacy zagranicą!). Sytuacja by się odwróciła: problem abonamentu zniknąłby sam.

A kto by nie chciał zapłacić, to kara na poziomie braku OC za samochód. Zadziała, ale tylko w komplecie: karta 99 zł i w tym jest abonament.

Orange

Orange Love – nowa łączona oferta z dekoderem 4K

Internet domowy, telewizja z niemal 100 kanałami i treściami VOD (w tym w rozdzielczości 4K), telefonia komórkowa i domowa – te cztery usługi stanowią najszerszy wariant nowego pakietu Orange Love, który zostanie wprowadzony przez Orange Polska dnia 10 lutego 2017 roku.

Orange Love - nowa łączona oferta z dekoderem 4K

– Słuchamy uważnie naszych klientów aby dostarczać im oraz ich rodzinom usługi, które uczynią ich życie łatwiejszym i wygodniejszym, które pomogą im być bliżej wszystkiego, co kochają. W Orange Love znajdą wszystko to, co mamy najlepsze – proste rozwiązania oparte na najnowszych technologiach, zupełnie nową jakość doświadczania telewizji, w bardzo przystępnej cenie. To wszystko nie byłoby możliwe bez inwestycji w naszą sieć, 4G i światłowodową – powiedział Jean-François Fallacher, prezes Orange Polska.

Pakiety Orange Love 

Pakiety Orange Love są dostępne w kilku wariantach. Największy zawiera 4 usługi:

  • internet domowy Orange Światłowód o prędkości nawet 600 Mb/s lub Neostradę o wybranej prędkości,
  • telewizję z niemal 100 kanałami w cenie pakietu Orange Love oraz setkami filmów na życzenie i możliwością rozszerzenia pakietu o dodatkowe 50 kanałów na próbę przez 3 miesiące,
  • telefon komórkowy z nielimitowanymi rozmowami i SMS-ami oraz 3 GB internetu,
  • telefon domowy z nielimitowanymi połączeniami na numery stacjonarne w kraju, do Unii Europejskiej, Kanady, USA oraz na numery komórkowe do USA i Kanady.

Klienci korzystający z Orange Światłowodu otrzymają w zestawie także nowy dekoder telewizyjny Samsung, umożliwiający oglądanie telewizji i filmów UHD. W pakiecie znajdzie się też nowy modem FunBox 3.0 z Wi-Fi pozwalającym na transfer danych w prędkości osiąganej do tej pory połączeniem kablowym.

Orange Love zawierający 4 usługi jest dostępny już od 69 zł za miesiąc: w zestawie z Orange Światłowodem 100 Mb/s, abonament przez pierwsze 12 miesięcy wynosi 69 zł miesięcznie, a przez kolejne 12 miesięcy – 99,90 zł miesięcznie.

Klienci mogą skorzystać także z pakietu Orange Love składającego się z 2 usług (Internet domowy w wybranej technologii i prędkości – Orange Światłowód, Neostrada lub Internet 4G dla domu – oraz Telefon komórkowy).

Do wszystkich pakietów można dokupić kolejne karty SIM z nielimitowanymi rozmowami i SMS-ami w abonamencie 19,99 zł miesięcznie za każdą dodatkową kartę.

Nowy dekoder telewizyjny Samsung umożliwia oglądanie telewizji, filmów z wypożyczalni Orange oraz własnych filmów 4K. W ramach promocji, każdy nowy klient wybierający ofertę z dekoderem Samsung otrzyma bez dodatkowych opłat dostęp do kanału Festival 4K, w ramach którego można oglądać relacje ze światowych festiwali muzycznych, z teatrów i oper. Wszystko bez reklam. Natomiast Ci, którzy zamówią HBO, otrzymają dostęp do dwóch sezonów serialu „Pakt” w jakości 4K w ramach HBO On Demand. Oferta telewizyjna w jakości 4K będzie sukcesywnie wzbogacana, zapewnia operator.

Dekoder umożliwia równoczesne nagrywanie 3 kanałów podczas oglądania innego. Dzięki funkcji TimeShifting można zatrzymać lub przewinąć oglądany program czy film. Już wkrótce dostępna będzie nowa funkcjonalność pozwalająca na bezprzewodowe podłączenie dekodera z modemem. Wraz z nowym dekoderem Orange Polska wprowadza także nowe, bardziej przyjazne i łatwe w obsłudze menu platformy telewizyjnej. Klienci, którzy chcieliby skorzystać z nagrywania filmów czy programów telewizyjnych, mogą dokupić dysk o pojemności 500 GB w cenie 49 zł. Dostępna jest także funkcja multiroom, umożliwiająca oglądanie telewizji na 2 telewizorach jednocześnie w cenie 10 zł miesięcznie. Rozwiązaniem idealnym dla tych, którzy chcą mieć dostęp do swojej telewizji także na tablecie czy smartfonie jest Orange TV Go (4,99 zł miesięcznie).

Najnowszy modem FunBox 3.0 to kolejne urządzenie, dzięki któremu można maksymalnie wykorzystać zalety światłowodu. Dzięki niemu wszyscy domownicy mogą się cieszyć superszybkim WiFi najnowszej generacji (standard WiFi AC z czterema antenami działającymi w trybie MU-MIMO), które umożliwia bezprzewodowy transfer danych z szybkością osiągalną dotąd jedynie przy połączeniu przewodowym. FunBox 3.0 posiada zintegrowany terminal optyczny (ONT) i modem z WiFi, co w praktyce oznacza mniej urządzeń i kabli w domu. FunBox 3.0 zapewnia też najlepszą jakość dźwięku dla telefonii internetowej, na której bazuje telefon domowy w Orange Love. A dzięki aplikacji Mój FunBox na smartfony i tablety z systemem operacyjnym Android, można wygodnie zarządzać usługami dostępnymi poprzez modem.

Do wszystkich pakietów Orange Love można kupić nowoczesne smartfony już od 49 zł na start, w atrakcyjnych miesięcznych ratach, np. HTC Desire 626 (49 zł na start, rata 20 zł), LG X Power (149 zł na start, rata 20 zł), Samsung Galaxy J5 (199 zł na start, rata 25 zł), Huawei P9 lite (299 na start, rata 25 zł),Samsung Galaxy S7 edge (999 na start, rata 75 zł).

Orange poleca także zestawy składające się z telewizora 4K oraz smartfona. Do wyboru jest m.in. 49” Samsung UHD (4K) SmartTV za 349 zł na start oraz miesięczną ratą w wysokości 90 zł. W zestawie z telewizorem dostępne są smartfony: Samsung Galaxy S7 edge, Samsung Galaxy A5, Samsung Galaxy J5 dual SIM lub Samsung Galaxy J3 dual SIM.

Ceny wybranych pakietów Orange Love z umową na 24 miesiące:
 

Rodzaj pakietu  

Opcja internetu

Orange Love 

Internet / Telefon komórkowy

Orange Love 

Internet/TV/Telefon domowy/Telefon komórkowy

Neostrada 

10/20/80 Mb/s

69 zł
(59 zł jeśli klient ma linię stacjonarną w Orange)

89 zł
(79 zł jeśli klient ma linię stacjonarną w Orange)

Orange Światłowód 

100 Mb/s

69 zł

cena średnia 84,45 zł
(1-12 miesiąc: 69,00 zł,

13-24 miesiąc: 99,90 zł)

Orange Światłowód 

300 Mb/s

79 zł

cena średnia 99,45 zł
(1-12 miesiąc: 79,00 zł,

13-24 miesiąc: 119,90 zł)

Orange Światłowód 

600 Mb/s

109 zł

cena średnia 124,45 zł
(1-12 miesiąc: 109,00 ,

13-24 miesiąc: 139,90 zł)

DVB-T/T2Instalacjemux8

Tylko 1/3 Polaków słyszała o nowych kanałach w MUX 8

Tylko co trzeci polski telewidz słyszał, że oferta naziemnej telewizji wzbogaciła się o cztery nowe kanały – pokazuje Projekt Cyfrowizja III, cykliczne badanie agencji mediowej MEC. Gdyby widzowie mogli wybierać, jaka stacja TVP pojawi się na multipleksie, chcieliby tam mieć TVP Dokument. 

Tylko 1/3 Polaków słyszała o nowych kanałach w MUX 8

33 proc. polskich telewidzów słyszało o nowych kanałach z oferty naziemnej telewizji cyfrowej, ponad połowa Polaków nie wie, że na ósmym multipleksie (MUX 8) zadebiutowały cztery stacje – pokazuje Projekt Cyfrowizja III, zrealizowane pod koniec stycznia badanie agencji MEC. Zbliżone są odsetki telewidzów świadomych dostępu do nowych kanałów telewizyjnych w ich ofercie – 32 proc. twierdzi, że może je oglądać, a 46 proc. nie wie lub nie sprawdzała, czy cztery nowe stacje są w ich pakietach telewizyjnych lub czy są dostępne przez ich dekoder.  

Bez zaskoczenia, to wśród widzów odbierających tylko telewizję naziemną, największy jest odsetek tych, którzy słyszeli o pojawieniu się nowych kanałów naziemnych. Ale wciąż tylko połowa z nich ma świadomość rozbudowy oferty. Wśród abonentów telewizji kablowej zaledwie co czwarty słyszał o nowych stacjach na MUX 8.   

Największą rozpoznawalność wśród debiutujących w ofercie NTC kanałów zbudowała Nowa TV, której markę kojarzy blisko 38 proc. telewidzów odbierających naziemną telewizję. Najmniej osób zna zaś obecnie Zoom TV

Ten ranking kanałów nie jest w pełni spójny z wynikami oglądalności kanałów z MUX 8. Od początku stycznia do 6 lutego to Metro zbudowało najwyższy wynik (0,2 proc. udziału w grupie 4+, źródło: Nielsen), a za nim uplasowały się Nowa TV (0,16), Zoom TV (0,15) i WP (0,08). Inna kolejność w rankingu świadomości marek, może wynikać m.in. z aktywności reklamowej i PR-owej stacji. 

Czas na dokument

W związku z planami uzupełnienia MUX 8 o kanały Telewizji Polskiej, MEC zapytał też telewidzów o oczekiwania wobec tej oferty. 
Większość badanych wolałaby, by nadawca wprowadził na multipleks nowe stacje, a nie wersje HD dotychczasowych. Wybierając zaś z listy konkretnych kanałów (tych naprawdę istniejących bądź takich, których wprowadzenie było w przeszłości rozważane bądź wspominane przez nadawcę), telewidzowie stawiali w pierwszej kolejności na TVP Dokument

Prowadzenie TVP Dokument w rankingu najbardziej pożądanych kanałów potwierdza niedosyt treści dokumentalnych, podróżniczych i podróżniczych w ofercie NTC, obserwowany już w kilku badaniach MEC.

Przypomnijmy, że spośród 28 kanałów naziemnych, tylko Fokus TV ma obecnie tak zdefiniowany profil.  

Badanie Projekt Cyfrowizja III MEC zrealizował pod koniec stycznia 2017 r. na grupie 1 tysiąca polskich telewidzów metodą wywiadów internetowych i telefonicznych. 

Gmina Niemce

W Dysie rozpocznie działalność Klub Malucha TULI TUTUŚ

W Dysie rozpocznie działalność Klub Malucha TULI TUTUŚ. Już pod koniec br. na przełomie listopada i grudnia w Dysie na ul. Polnej 12, będzie utworzone miejsce dziennej opieki dla dzieci w wieku 1-3 latka otwarte od 6.30 do 17.00. Obecnie trwa budowa całego obiektu. Będzie to kameralne miejsce dla 15 dzieci z zagospodarowanym ogrodem do zabawy.

W Dysie rozpocznie działalność Klub Malucha TULI TUTUŚ
W Dysie rozpocznie działalność Klub Malucha TULI TUTUŚ

Klub Malucha TULI TUTUŚ – bo o nim tu mowa, będzie miał ciekawy program zajęć dla dzieci, profesjonalną kadrę oraz będzie spełniał wszystkie wymogi Sanepidu i Straży Pożarnej. Inwestorem całego przedsięwzięcia jest jedna z mam, która już niedługo wraz z mężem i czwórką własnych dzieci zamieszka w Dysie.

Już dziś można zadzwonić pod numer 509 77 99 54 i dopytać o szczegóły powstawania tego miejsca, a także zapisać dziecko do tworzącej sie grupy. Więcej informacji nt. klubu znajdą Państwo na stronie www.tulitutus.pl oraz fanpage na Facebooku Tuli Tutuś Klub Malucha.

Zapraszamy!
 
Orange

30 mln zł kary dla Orange za bezprawne przedłużanie umów

Orange Polska bezprawnie przedłużała umowy o świadczenie usług stacjonarnych o wiele miesięcy bez wyraźnej zgody konsumentów – uznał prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) i nałożył na przedsiębiorcę karę blisko 30 mln zł. Dodatkowo prezes Urzędu zobowiązał spółkę do rekompensaty publicznej. Postępowanie zostało wszczęte po skargach napływających do urzędu od rzeczników konsumentów i konsumentów korzystających z usług spółki.

 

 

Zakwestionowana przez UOKiK praktyka polegała na automatycznym przedłużaniu umów o kolejny czas oznaczony w sytuacji braku działania ze strony konsumenta. Jeżeli przed zakończeniem kontraktu klient nie podjął żadnych działań, przekształcała się ona w kolejną umowę zawartą na czas oznaczony. Było to 6 miesięcy w przypadku Neostrady oraz 12 miesięcy lub 24 miesiące w przypadku pozostałych usług stacjonarnych. Konsumentom, którzy wypowiedzieli ją przed upływem tego czasu, były naliczane wysokie kary.

Orange Polska nie zawsze jasno informował klientów o tym, co mogą zrobić, aby uniknąć automatycznego przedłużenia abonamentu. Nieprecyzyjne były też informacje przekazywane przez konsultantów w ramach telefonicznych rozmów w celu utrzymania abonentów. Padały w nich stwierdzenia takie jak: kończy się Panu umowa wraz ze wskazaniem daty rzekomego zakończenia. W rzeczywistości kontrakt nie ulegał rozwiązaniu, lecz przechodził na kolejny czas oznaczony.

W trakcie postępowania spółka częściowo zmieniła praktykę w ten sposób, że w momencie zawierania umowy umożliwiła konsumentom wybór sposobu jej przedłużenia po upływie okresu, na jaki zostaje zawarta. Tym samym, konsument zawierając umowę musi zdecydować, czy po zakończeniu pierwotnego kontraktu chce zachować dotychczasowe warunki, w tym promocyjną cenę, i kontynuować umowę przez kolejny czas oznaczony, czy też chce uzyskać prawo do bezkosztowego jej wypowiedzenia w każdym momencie (czas nieoznaczony) czy też chce, ażeby umowa wygasła wraz z końcem promocji. Zmianie uległa również praktyka spółki w zakresie telefonicznych akcji utrzymaniowych, dzięki czemu konsultanci kontaktując się z konsumentami będą mieli obowiązek po pierwsze dać konsumentowi możliwość dokonania wyboru sposobu przedłużenia umowy, po drugie – przypomnieć o ewentualnym wybranym wcześniej przez konsumenta automatycznym przedłużeniu.
 

– Przedłużenie umowy przez abonenta na kolejny czas oznaczony powinno być świadomie i swobodnie przez niego wybierane. Dlatego telekom powinien jasno i rzetelnie poinformować konsumenta o możliwościach przedłużenia kontraktu – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Zakwestionowana praktyka może trwać w stosunku do umów zawartych (lub przedłużonych) co najmniej od listopada 2010 r. Długotrwały charakter oraz jej znaczny zasięg miały wpływ na wysokość kary finansowej nałożonej na spółkę. Wyniosła ona blisko 30 mln zł.

Oprócz kary finansowej, prezes Urzędu zdecydował o rekompensacie publicznej wobec konsumentów dotkniętych skutkami niedozwolonej praktyki. UOKiK zobowiązał Orange Polska do zwrotu byłym abonentom opłat za przedterminowe rozwiązanie automatycznie przedłużonej umowy. Spółka musi również umożliwić aktualnym abonentom wypowiedzenie bez żadnych konsekwencji tak przedłużonych umów. Orange Polska poinformuje o tym klientów na stronie www.orange.pl oraz w listach.

Z rekompensaty publicznej przewidzianej w decyzji będą mogli skorzystać konsumenci, którzy jednocześnie spełnią warunki:

  • byli stroną umowy zawartej z Orange Polska w dniu wszczęcia postępowania, czyli 8 maja 2014 r.
  • Orange Polska narzuciła im postanowienie o automatycznym przedłużeniu umowy w sposób domyślny, a nie zgodnie z ich wyraźnym wyborem.
  • Orange Polska automatyczne przedłużyła ich umowy na kolejny czas oznaczony w wyniku braku aktywnego działania konsumenta.

Pozostali konsumenci, którzy wypowiedzieli umowy przed majem 2014 r., będą mogli dochodzić swoich roszczeń na podstawie ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym i powołać się na tę decyzję, gdy stanie się prawomocna.

Decyzja wydana przez prezesa Urzędu nie jest ostateczna, przysługuje od niej odwołanie do Sądu.

DVB-T/T2

Kto zapłaciłby 100 zł, a kto 2000 zł składki audiowizualnej?

W związku z prowadzonymi ostatnio konsultacjami na temat propozycji opłat abonamentowych, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji przypomniała projekt składki audiowizualnej, który został przedstawiony 1 grudnia 2015 roku. Wynika z tego, że KRRiT nadal opowiada się za wprowadzeniem składki audiowizualnej w wysokości 8,33 zł miesięcznie od płatnika PIT, a nie 6,33 zł, jak ostatnio sugerował portal „WP money”.

KRRiT na posiedzeniu 1 grudnia 2015 r. przyjęła dokument „Nowy model funkcjonowania mediów publicznych w Polsce”. KRRiT przekazała dokument przedstawicielom rządu i parlamentarzystom. Obecnie chce zapoznać z nim opinię publiczną.

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, chcąc uczynić debatę o funkcjonowaniu mediów w Polsce rzeczową i opartą na analizie różnych aspektów funkcjonowania mediów publicznych w demokratycznym państwie, przekazała niniejsze opracowanie Prezesowi Rady Ministrów, Ministerstwu Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministrowi Skarbu Państwa, Ministrowi Cyfryzacji, Prezydium Sejmu i Senatu, klubom parlamentarnym oraz prezydiom Senackiej i Sejmowej Komisji Kultury.

Opracowanie zostało przygotowane przez Departament Strategii we współpracy z Departamentem Mediów Publicznych, Departamentem Budżetu i Finansów Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, Biuro Kontrolingu i Restrukturyzacji TVP SA oraz firmy: Trusted Information Consulting, InterService, Handikap Audyt.

Dokument w zasadniczej części poświęcony jest zdefiniowaniu misji mediów publicznych czyli zadań, jakie nakłada na nie ustawa o radiofonii i telewizji, sposobowi ich finansowania oraz mechanizmowi monitorowania i rozliczania.

Od początku obecnej kadencji, we współpracy z Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz nadawcami publicznymi i gronem ekspertów z dziedziny ekonomii, informatyki i rynku mediów, KRRiT prowadziła prace zmierzające do opracowania nowego modelu funkcjonowania mediów publicznych w Polsce.

W efekcie tych prac powstała propozycja ustalenia składki audiowizualnej jako daniny publicznej i zobowiązania do jej uiszczania osób identyfikowanych jako płatnicy podatku dochodowego PIT, osób identyfikowanych jako ubezpieczeni w KRUS oraz instytucji uiszczających podatek CIT. Rejestr tych podmiotów mógłby powstać na bazie istniejących rejestrów referencyjnych prowadzonych przez instytucje publiczne (Ministerstwo Finansów, KRUS uzupełnione o bazę PESEL). KRRiT zaprojektowała również organizację i sposób działania operatora pobierającego opłatę, ustaliła koszty związane z obsługą rejestru oraz wskazała korzyści wynikające z przyjęcia proponowanych rozwiązań. W oparciu o powyższe ustalenia dokonano obliczenia składki audiowizualnej i ustalenia sposobu jej waloryzacji.

Najważniejsze założenia nowego modelu funkcjonowania mediów publicznych – prezentacja

KRRiT wyraża pogląd, że niezbędnym elementem reformy mediów publicznych, po zapewnieniu im odpowiedniego sposobu finansowania jest ograniczenie przez nie działalności reklamowej, tak aby mogły skoncentrować się na realizacji zadań publicznych. Przeanalizowano więc możliwe scenariusze redukcji czasu reklamowego w mediach publicznych wraz z obliczeniem skutków finansowych takich zmian.
 
Poszukując zobiektywizowanych kryteriów obliczania poziomu finansowania mediów publicznych, KRRiT dokonała analizy sytuacji mediów publicznych w Unii Europejskiej. Do grupy porównawczej włączono kraje o podobnej historii transformacji, zbliżonym poziomie ekonomiczno-demograficznym oraz kraje, w których media są postrzegane jako modelowe.

KRRiT przeprowadziła też analizę obecnego sposobu wykonywania misji przez telewizję i radiofonię publiczną. Informacje na temat liczby i charakteru nadawanych programów, ich struktury gatunkowej i tematyki audycji a także udziału premier i powtórek, źródeł i rodzajów produkcji oraz działalności pozaantenowej, w tym w szczególności w tzw. nowych mediach porównano z informacjami o działalności nadawców europejskich dzięki ankiecie, jaką TVP SA przeprowadziła wśród członków Europejskiej Unii Nadawców w maju i czerwcu 2015 roku.

Kolejną istotną kwestią było określenie kosztów, jakich do roku 2020 będzie wymagała realizacja zadań publicznych, przy założeniu zmiany sposobu finansowania mediów i właściwego rozwoju ich oferty programowej tak. W tym celu KRRiT zwróciła się do TVP, a za jej pośrednictwem do Polskiego Radia SA i rozgłośni regionalnych Polskiego Radia z prośbą o przedstawienie katalogu projektowanych zadań oraz inwestycji w perspektywie najbliższych 5 lat wraz z wyliczeniem, jakie środki publiczne powinny zostać zaangażowane do sfinansowania założonych celów. Na podstawie tych informacji możliwe było ustalenie kwot niezbędnego finansowania publicznego dla poszczególnych spółek mediów publicznych w perspektywie średniookresowej.

Zdecydowane zwiększenie strumienia środków publicznych skierowanych do mediów publicznych oznacza nie tylko uatrakcyjnienie ich programu. Środki te będą oddziaływały na gospodarkę, w szczególności na rynek producentów audiowizualnych, rynek nadawania i nowych technologii, a także będą miały pozytywny wpływ na rynek pracy. Symulację takich efektów KRRiT przedstawiła na zakończenie przedkładanego opracowania.

Ważnym problemem, łączącym się z modelem programowania i finansowania mediów jest sposób wyboru i kontroli władz mediów publicznych w kontekście ich reprezentatywności społecznej i legitymacji politycznej. Wymaga to pogłębionej analizy funkcjonowania zarządów, rad nadzorczych i w szczególności pluralistycznych rad programowych. KRRiT od kilku lat działa w kierunku zwiększenia kompetencji i odpowiedzialności tych rad, ale dodanie wagi temu pluralistycznemu ciału wymaga zmian na poziomie ustawowym. 

Analiza dotycząca zmian w strukturze zarządzania powinna wziąć pod uwagę instytucjonalne otoczenie mediów publicznych. Są to Parlament, ministerstwa Skarbu, Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Cyfryzacji i Finansów, wyższe uczelnie akademickie, partie polityczne, środowiska twórcze. Nie mniej istotne są rynkowe i technologiczne punkty odniesienia kształtujące modele współczesnych mediów. Niniejsze opracowanie tym się nie zajmuje.

Wszystkie ważne aspekty funkcjonowania mediów publicznych powinny być przedmiotem ciągłych analiz oraz szerokiej, jawnie prowadzonej debaty publicznej.

Nowy model funkcjonowania mediów publicznych w Polsce – pełna wersja dokumentu

Projektowane wpływy ze składki audiowizualnej

Rodzaj płatnika

Liczba podmiotów

Wysokość składki miesięcznej

Wysokość składki rocznej

Roczne wpływy

PIT

26 314 591

8,33

100,00

2 631 459 100,00

KRUS

1 318 632

8,33

100,00

131 863 200,00

CIT

375 130

166,66

2000,00

750 260 000,00

Organizacje

4 500

33,32

399,84

1 800 000,00

Razem

3 515 382 300,00

Źródło: InterService, Koncepcja kryteriów ustanowienia oraz kalkulacji optymalnego poziomu finansowania mediów publicznych w Polsce, czerwiec 2015 r. 

TV-SAT

Niekodowany Nuta.TV na 13°E

2 lutego 2017 roku na transponderze Grupy TVN nr 10 satelity Eutelsat Hot Bird 13C (13,0°E) o częstotliwości 11,393 GHz, pol. V, SR: 27500, FEC: 3/4; DVB-S2/8PSK; w miejscu gdzie dotychczas nadawany był kanał Active Family pojawiło się niekodowane promo kanału muzycznego należącego do spółki MWE (Michał Winnicki Entertainment) – Nuta.TV. Przed godziną 20:00 uruchomiono emisję, kanał pozostanie FTA.

Niekodowany Nuta.TV na 13°E
Niekodowany Nuta.TV na 13°E

Od strony technicznej Nuta.TV zastąpiła stację Active Family, która od 1 lutego nieoczekiwanie przeszła do emisji z tp. platformy nc+.
 

Przekaz kanału Nuta.TV z 13°E

Parametry techniczne:
Eutelsat Hot Bird 13C (13,0°E)
tp. 10 (11,393 GHz, pol. V, SR: 27500, FEC: 3/4; DVB-S2/8PSK)

ID: NUTA TV
PID V: 518 (MPEG-4/SD)
PID A: 710 (pol)
PID PCR: 518
SID: 4317
PID PMT: 266
Provider: TVN
Kodowanie: brak (FTA)
Jakość obrazu: 720×576, 16:9, ok. 0,79 Mbit/s
Jakość dźwięku: 192 kbit/s, MPEG stereo

Aktualizacja
Kanał pozostanie w przekazie FTA, emisja wystartowała ok. godziny 19:50.

Internet

Fałszywe maile od DPD Polska

Fałszywe maile od DPD Polska. Uważaj na fałszywe maile od firmy kurierskiej DPD Polska. W dniu 02 i 03.02.2017r. osoba podszywająca się pod firmę kurierską DPD rozprowadzała fałszywe – zawirusowane powiadomienia mailowe o problemach z dostarczeniem przesyłki przez kuriera. W treści maila znajdują się linki pod którymi rzekomo uzyskamy szczegóły, tak naprawdę są to odnośniki do zawirusowanych stron internetowych. Otwarcie takiego odnośnika spowoduje zawirusowanie Twojego komputera.

Fałszywe maile od DPD
Fałszywe maile od DPD

Firma DPD Polska została już poinformowana o zaistniałej sytuacji i uruchomiła stosowne kroki prawne. Zaistniała sytuacja została zgłoszona również stosownym organom.

Jeżeli otrzymasz takiego maila – nie otwieraj żadnych odnośników. Całą sytuację możesz zgłosić do DPD Polska pod numerem infolini: 801 400 373* lub 22 577 55 55* telefony czynne: pn-pt w godz. 8-20
sob w godz. 8-14. Zachowaj szczególną ostrożność: 
Wiadomość usuń oraz dodatkowo możesz przeskanować komputer programem antywirusowym.

Gmina Niemce

Program interwencyjny TVP INFO w Niemcach ws. obwodnicy

W dniu 2.02.2017 r. w Niemcach o godzinie 18.00 odbył się program interwencyjny na żywo pt. „To jest temat”. Dziennikarze TVP INFO zajęli się problemem okolicznych mieszkańców jakim jest brak obwodnicy Niemiec.

TVP Info: To jest temat – Obwodnica Niemiec

 

Program interwencyjny TVP INFO w Niemcach ws. obwodnicy
Program interwencyjny TVP INFO w Niemcach ws. obwodnicy

Wszyscy, których dotyka brak obwodnicy wzięli udziału w realizacji audycji o godz. 18.00 w pobliżu przejścia dla pieszych na ul. Lubelskiej w Niemcach przy osiedlu Chmielno.

TVP Info: Blokada krajowej „dziewiętnaski”. Konieczna jest obwodnica

Od autora:
Przypomnijmy że sprawa obwodnicy Niemiec ciągnie się już od kilku lat. Tutaj znajdziesz więcej publikacji na temat Obwodnica Niemiec. 16 września 2016 r. odbył się protest mieszkańców zorganizowany przez przewodniczącego Kamila Raraka, który polegał na blokowaniu drogi DK19 na wysokości miejscowości Niemce z przerwami na przejazd pojazdów co  kilkanaście minut.  Sprawę obwodnicy prowadził również poseł Henryk Smolarz (PSL). Dla przypomnienia poniższa fotografia.

Sprawa ma również swoją stronę na FB tutaj link. Wszystkie starania polityków, mediów oraz ludności nie zaowocowały jeszcze budową samej obwodnicy. Wszystkie starania jednak przybliżają społeczeństwu problem braku obwodnicy i jaki ma ona wpływ na komfort i czas podróżujących oraz bezpieczeństwo pieszych. Kładzione są również naciski po stronie decydentów.

Fragment obwodnicy Niemiec stanowiącej część obwodnicy Lublina