TELE TECHNIKA

DLA CIEBIE DLA DOMU DLA FIRMY

TV-SAT

satSat – informacje. Telewizja satelitarna – telewizja wykorzystująca nadajniki (tzw. transpondery) umieszczone na sztucznych satelitach Ziemi. Cechą charakterystyczną tego sposobu emisji jest możliwość pokrycia sygnałem ogromnych obszarów przy użyciu tylko jednego nadajnika oraz możliwość dotarcia z sygnałem do obszarów, na których tworzenie sieci nadajników naziemnych jest niemożliwe lub nieopłacalne.

nc+Telewizja Na KartęTV-SAT

Fokus TV od pakietu bez opłat w Smart HD+, TNK HD i NNK

Fokus TV od pakietu bez opłat. 1 lutego 2017 roku użytkownicy ofert prepaid należących do spółki Cyfrowy Dom – Smart HD+, Telewizja na kartę HD i n na kartę – zyskali dostęp do kanału dokumentalnego należącego do Grupy ZPR Media – Fokus TV. Stacja jest dostępna we wszystkich trzech ofertach już od pakietu bez opłat. Na chwilę obecną nadal nie ma dostępu do dwóch pozostałych stacji Grupy ZPR Media: 8TV i Nowa TV, które podobnie jak Fokus TV również zostały zakodowane 6 grudnia 2016 roku, ale niewykluczone, że wkrótce i do nich zostanie odblokowany dostęp.

 

Fokus TV od pakietu bez opłat w Smart HD+, TNK HD i NNK
Fokus TV od pakietu bez opłat w Smart HD+, TNK HD i NNK

 

Parametry techniczne:
Eutelsat Hot Bird 13C (13,0°E)
tp. 10 (11,393 GHz, pol. V, SR: 27500, FEC: 3/4; DVB-S2/8PSK)ID: FOKUS TV
PID V: 522 (MPEG-4/SD)
PID A: 750 (pol), 751 (aux)
PID PCR: 522
SID: 4321
PID TXT: 585
PID PMT: 270
PID HbbTV: 7021
Provider: TVN
Kodowanie: Nagra MA (N3 – Cyfrowy Polsat, S4/N3 – nc+), Conax (nc+, Smart HD+, TNK HD, n na kartę, sieci kablowe), Viaccess PC 3.0 (Orange)

Cyfrowy PolsatInternet

40 mln zł kary dla Cyfrowego Polsatu i Polkomtelu

Kampanie reklamowe Cyfrowego Polsatu i Polkomtelu dotyczące ofertysmartDOM i Power LTE wprowadzały w błąd, uznał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. UOKiK nałożył kary na obie spółki w łącznej wysokości ponad 40 mln zł oraz nakazał emisję informacji o naruszeniu praw konsumentów w telewizji i publikację decyzji na stronach internetowych.

Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów napływały skargi konsumentów dotyczące dwóch kampanii reklamowych ofert smartDOM i Power LTE. Jest to pakiet usług Cyfrowego Polsatu i Polkomtelu. Skargi dotyczyły reklam prezentowanych latem 2014 roku w prasie, mediach elektronicznych i na bilboardach hasłem Power LTE – Internet LTE bez limitu danych. Następnie, przed Bożym Narodzeniem, spółki emitowały reklamy telewizyjne, które sugerowały, że pakiet usług wraz ze smartfonem, tabletem i telewizorem można uzyskać za 61 zł miesięcznie.

Klienci skarżyli się do UOKiK, że zostali wprowadzeni w błąd. Pokazują to przykłady:

  • Niestety, mniej więcej po miesiącu użytkowania internetu okazało się, że posiada on limity danych, po przekroczeniu których internet znacząco spowalnia.
  • Za tablet i telewizor trzeba dodatkowo i to dużo płacić, a hasło w telewizji wskazuje, że za tę kwotę jest wszystko.

Postępowania Urzędu wobec obu spółek potwierdziły te sygnały. Rzeczywiste warunki promocji Power LTE ograniczały zarówno wielkość transferu (pakiety danych), jak i prędkość transmisji danych po wykorzystaniu pakietu, nawet do 32 kb/s. Konsument nie mógł też kupić pakietu usług telekomunikacyjnych ze smartfonem, tabletem i telewizorem za cenę 61 zł miesięcznie. W rzeczywistości oferta obejmowała tylko cenę za świadczoną usługę, a za sprzęt trzeba było zapłacić dodatkowo.
 

– Zakwestionowaliśmy wprowadzanie w błąd w reklamie usług telekomunikacyjnych i sprzętu elektronicznego. Praktyki obu spółek mogły spowodować straty finansowe u tych konsumentów, którzy zdecydowali się zawrzeć umowę w ramach promocji smartDOM i Power LTE. Nasze postępowania wykazały, że rzeczywiste warunki oferty różniły się od tych prezentowanych w reklamach. Oczywiście, reklama może przybierać różne konwencje, m.in. uproszczenia czy żarty. Nie może jednak wprowadzać w błąd co oferty przedsiębiorcy – wyjaśnia Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów Prezes UOKiK nałożył kary finansowe w łącznej wysokości 40,4 mln zł (30,7 mln zł na Polkomtel i 9,7 mln zł na Cyfrowy Polsat).

Ponadto Prezes UOKiK nakazał Cyfrowemu Polsatowi i Polkomtelowi emisję ogłoszeń o wprowadzeniu konsumentów w błąd. Przez 30 dni mają być emitowane w telewizji, po 5 razy dziennie w paśmie wieczornym. W ogłoszeniach tych spółki mają obowiązek poświecić każdemu z naruszeń co najmniej po 15 sekund. Decyzje Urzędu obie spółki mają zamieścić na swoich stronach wraz z linkiem w górnej części strony głównej. Decyzje nie są ostateczne, przedsiębiorcy mogą odwołać się do sądu.
 

TV-SAT

Polska wśród 10 krajów o najniższych cenach za pay-tv

Strategy Analytics opublikowało nowy raport, w którym znalazło się porównanie cen usług płatnej telewizji, obejmujące 31 krajów Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD). Analiza wykazała znaczne różnice cen pomiędzy krajami i operatorami.

 

Polska wśród 10 krajów o najniższych cenach za pay-tv

Oddział Teligen firmy Strategy Analytics opublikował nowy raport, pt. „Pay TV prices in OECD countries, November 2016”; wykazujący znaczne różnice w cenach płatnej telewizji pomiędzy operatorami w tym samym kraju. Badanie pokazuje również dużą zmienność struktur oraz wykorzystywanych technologii ofert płatnej telewizji, nawet przy porównywaniu najbardziej podstawowych ofert u każdego z dostawców.

Strategy Analytics dokonało przeglądu cen i treści prawie 1900 ofert płatnej telewizji u 115 operatorów w 31 krajach OECD, wykorzystując własną metodologię. Biorąc pod uwagę najbardziej podstawowe wymagania użytkownika, dziesięcioma krajami o najniższych cenach płatnej telewizji są: Polska, Szwecja, Finlandia, Węgry, Estonia, Austria, Dania, Słowacja, Słowenia i Meksyk.

Nawet wśród najtańszych ofert w poszczególnych krajach istnieją pakiety płatnej telewizji, które zawierają bardziej zaawansowane cechy, takie jak HD czy nagrywanie. Przy czym zakres ofert może się znacznie różnić w poszczególnych krajach. Biorąc pod uwagę najbardziej podstawowe pakiety, średnia miesięczna cena w 31 krajach wynosi 21,41 dol. z VAT. Nie obejmuje to abonamentu RTV obowiązującego w wielu krajach.
 

Halvor Sannæs, dyrektor firmy Teligen, powiedział: – Ceny płatnej telewizji i trendy są bardzo różne w zależności od operatora i kraju. – Na przykład, nadal można zaobserwować tendencje w kierunku „chudych pakietów” (pakiet podstawowy z bardzo ograniczoną liczbą kanałów) oraz ofert pick-and-mix w krajach, gdzie rynek płatnej telewizji jest bardziej dojrzały, a gdzie operatorzy są zaniepokojeni rosnącą tendencją w kierunku rezygnacji z telewizji, zwłaszcza wśród młodszych konsumentów, którzy treści coraz częściej oglądają za pośrednictwem serwisów OTT takich jak Netflix – dodał Edouard Bouffenie, konsultant z firmy Teligen.

Cyfrowy Polsat

Nowa TV już na liście Cyfrowego Polsatu

Nowa TV już na liście Cyfrowego Polsatu. 23 stycznia 2017 roku na pozycji nr 992 w dekoderach Cyfrowego Polsatu pojawił się kanał należący do Grupy ZPR Media – Nowa TV. Kanał na liście dostał tymczasową identyfikację "TEST_11" i póki co nie został jeszcze do niego dołączony system kodowania Nagra MA Cyfrowego Polsatu. Warto przypomnieć, że Nowa TV jest dostępna z transpondera Grupy TVN nr 10 satelity Eutelsat Hot Bird 13C (13,0°E) o częstotliwości 11,393 GHz, pol. V, SR: 27500, FEC: 3/4; DVB-S2/8PSK. Nowa TV już na liście Cyfrowego Polsatu

Parametry techniczne Nowa TV:
Eutelsat Hot Bird 13C (13,0°E)
tp. 10 (11,393 GHz, pol. V, SR: 27500, FEC: 3/4; DVB-S2/8PSK)

ID: NOWA TV
PID V: 526 (MPEG-4/SD)
PID A: 790 (pol)
PID PCR: 526
SID: 4325
PID PMT: 274
PID HbbTV: 7025
Provider: TVN
Kodowanie: Nagra MA (S4/N3 – nc+), Conax (nc+, sieci kablowe), Viaccess PC 3.0 (Orange)

Cyfrowy PolsatInternet

Internet LTE Plus Advanced dociera do ponad 15 mln Polaków

Internet LTE Plus Advanced Grupy Cyfrowy Polsat dociera już do ponad 15 milionów Polaków, a z technologii LTE mogą korzystać praktycznie wszyscy mieszkańcy Polski. Klienci Plusa i Cyfrowego Polsatu w czwartym kwartale 2016 r. przetransferowali 152 PB danych, czyli o 23% więcej niż w poprzednim kwartale i aż o 63% więcej w stosunku do roku wcześniejszego. Natomiast w całym 2016 roku w Grupie Cyfrowy Polsat przetransmitowanych zostało 514 PB, czyli o 80% więcej niż w roku 2015.  

Internet LTE Plus Advanced obejmuje swoim zasięgiem już ponad 40% populacji naszego kraju, co oznacza, że z tej najnowszej technologii może już korzystać ponad 15,370 milionów Polaków. Internet LTE Plusa i Cyfrowego Polsatu jest obecnie dostępny dla 99% mieszkańców Polski. 
 
LTE Advanced Grupy Cyfrowy Polsat udostępniany jest w dwóch wariantach. Pierwszy z nich to agregacja dwóch nośnych po 20 MHz w standardzie LTE FDD, działających w pasmach 1800 oraz 2600 MHz. Z kolei w drugim wariancie jest to agregacja nośnej 20 MHz w paśmie 1800 oraz nośnej 5 MHz na częstotliwości 800 MHz.

LTE Plus Advanced to nie tylko wyższa maksymalna prędkość Internetu, lecz również zwiększona stabilność sieci oraz przede wszystkim jej większa pojemność, dająca możliwość komfortowego korzystania z Internetu większej liczbie użytkowników. 
 

Wysoką jakość usług potwierdzają raporty Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Internet dostępny w Plusie i Cyfrowym Polsacie zwyciężył w kategorii prędkości pobierania i wysyłania danych we wszystkich badaniach opublikowanych przez UKE w 2016 roku, czyli w raporcie z badania jakości usług telefonii mobilnej w Polsce z 22 stycznia 2016 roku oraz w raporcie z badania jakości usług telekomunikacyjnych na trasach kolejowych w całym kraju z 27 grudnia 2016 roku.

Klienci Plusa i Cyfrowego Polsatu posiadają już ponad 207 tysięcy urządzeń pozwalających na korzystanie z Internetu w technologii LTE Advanced. W aktualnej ofercie dostępnych jest 30 sprzętów LTE kat. 6 obsługujące technologię LTE Advanced: 25 smartfonów, 4 routery i 1 tablet.

Cyfrowy Polsat

Wystartuje kanał Polsat Doku – 10 Luty 2017

Wystartuje kanał Polsat Doku – 10 Luty 2017. Jak wynika z ramówki nowego kanału Telewizji Polsat – Polsat Doku, stacja ta wystartuje w piątek, 10 lutego 2017 roku o godz. 6:00 pierwszym odcinkiem serii „Czas wojowników” z 2013 roku. Polsat Doku trafi do oferty Cyfrowego Polsatu. Na razie nie wiadomo, czy znajdzie się w ofercie innych operatorów i jacy to będą operatorzy.

Wystartuje kanał Polsat Doku
Wystartuje kanał Polsat Doku

W ramówce Polsatu Doku pojawią się głównie filmy i cykle dokumentalne oraz docu-soapy i docu-crime’y. Szefem stacji jest Radosław Sławiński, odpowiedzialny także za antenę Polsat Play. Wśród propozycji Polsatu Doku znajdą się takie pozycje, jak „Uciec od zgiełku – niesamowite hotele świata”, „Miasto niedźwiedzi polarnych”, „Katastrofy, które wstrząsnęły światem” czy „Przemytnicy – cała prawda o czarnym rynku”.

Zgodnie z warunkami koncesji, przyznanej w grudniu 2015 roku, Polsat Doku (pierwotnie pod nazwą Polsat Docu) będzie rozpowszechniany codziennie, nie mniej niż 12 godzin na dobę (jak wynika z ramówki będzie nadawał całą dobę) i będzie miał charakter uniwersalny. Będzie adresowany do wszystkich widzów powyżej 16. roku życia. Na ofertę programową w tygodniowym czasie nadawania programu w godz. 6:00-23:00 złożą się filmy fabularne – 15 proc., filmy dokumentalne – 20 proc., audycje rozrywkowe – 10 proc. oraz inne rodzaje audycji odpowiadające na zapotrzebowanie widzów – 5 proc. Audycje powtórkowe zajmą ok. 75 proc. tygodniowego czasu nadawania. Według deklaracji wnioskodawcy, audycje wytworzone pierwotnie w języku polskim będą stanowić 34 proc., a audycje europejskie 51 proc. w kwartalnym czasie nadawania programu.

nc+

Aplikacja START i nowe nc+ GO TV

Aplikacja START i nowe nc+ GO TV. Od 18 stycznia 2017 roku na wybrane dekodery platformy nc+ wejdzie nowa, interaktywna i innowacyjna aplikacja – START. Od teraz abonenci będą mogli jeszcze łatwiej znaleźć to, co warto obejrzeć każdego dnia.

Aplikacja START i nowe nc+ GO TV
Aplikacja START i nowe nc+ GO TV

Aplikacja START jest dostępna na kanale ZERO i z poziomu menu dekodera  w każdej chwili w dowolnym momencie, oferująca najlepsze tytuły polecane na konkretny dzień. Dzięki niej abonenci otrzymają pomoc w wyborze najlepszych filmów, seriali, wydarzeń sportowych i programów dla dzieci. Spośród tysięcy programów, wybierze te kluczowe, których na pewno nikt nie chce przegapić. Aplikacja w prosty i intuicyjny sposób zleci nagranie wybranych programów czy znajdzie najbliższe powtórki.
 

Dostęp do rachunku i programu TV jeszcze nigdy nie był tak prosty. Z poziomu aplikacji będzie można, również skorzystać z nc+ GO TV oraz wyświetlić swoje nagrania. Z poziomu aplikacji będzie można zapoznać się z opisami filmów, programów oraz zobaczyć ich zwiastuny. 

Wszystkie powyższe udogodnienia będą dostępne po wciśnięciu ZERA na pilocie lub wejścia do aplikacji z Menu. Będzie to swoiste centrum dowodzenia dekoderem i jego zawartością. Podsumowując, będzie to aplikacja, która zaoszczędzi Twój czas spędzony na szukaniu czegoś co Cię zainteresuje, nie będziesz musiał skakać po programach, żeby coś znaleźć, bo tam masz wszystko pod ręką.

Aplikacja będzie dostępna najpierw dla dekoderów Wifi PremiumBox+. Następnie wejdzie na kolejne, wybrane dekodery nc+. Aby w pełni korzystać ze wszystkich zalet aplikacji, należy mieć podłączony dekoder do Internetu.

Aktualizacja
Dostępność aplikacji i termin wdrożenia na innych dekoderach zostaną podane wkrótce (także turboBOX+). Aplikacji nie będzie można ustawić jako ekranu startowego.

DVB-T/T2TV-SAT

Po co nam 250 kanałów? Wystarczy tylko 9!

Wiadomo powszechnie, że aktualnie na polskim rynku telewizyjnym nadawanych jest około 250 kanałów o zasięgu ogólnokrajowym dostępnych głównie z satelity lub DVB-T (nie licząc tych z Internetu). Większość z nich to kanały tematyczne i najczęściej są kodowane, obecne w platformach satelitarnych, IPTV i kablówkach. Ale gdy przychodzi co do czego, to większość abonentów płatnej tv i tak twierdzi, że nie ma co oglądać i zwykle wraca wtedy na początkowe kanały z listy dekodera. Wniosek z tego taki, że wystarczy jedynie 9-10 najbardziej ulubionych stacji. Tyle że niekoniecznie tych samych dla wszystkich domowników.

Po co nam 250 kanałów

Badania, analizy i sondaże od dawna wskazują, że ponad połowa widzów ogląda mniej niż 9 stacji telewizyjnych. Po co nam aż 250 kanałów? A dochodzi do tego kilka tysięcy zagranicznych stacji dostępnych z wielu satelitów lub w sieci. Może dlatego wielu Polakom, Niemcom czy Czechom całkowicie wystarcza dostęp do kilkunastu kanałów z poziomu nadajników DVB-T, a płatną telewizję traktują jako zbędny wydatek, bo albo bardzo mało oglądają telewizję, albo wolą oglądać konkretną pozycję filmową, a sport na żywo ich nie interesuje. Płatne stacje, a szczególnie platformy pay-tv, chciałyby wchłonąć segment DVB-T, czując na plecach zagrożenie, bo liczba korzystających z darmowego DVB-T rośnie, a platformom już nie przybywa. I nie pomoże tu dodawanie kolejnych kanałów i usług. Nie to nie i koniec. Nie ma impulsu czy tez powodu, by przejść do pay-tv!

A może jednak oferta a la carte?

Skoro połowa widzów korzysta z 9-10 ulubionych stacji, to może zaproponować wybór kanałów na zasadzie a la carte, czyli widz wybiera swoje ulubione kanały i płaci za to, co chce oglądać, mogąc dopłacić za kolejne kanały, jeśli miałby taką potrzebę. Niestety taki wariant był już trenowany w przeszłości i to się nie sprawdziło. Większość operatorów, którzy próbowali takie rozwiązanie zaproponować, albo zbankrutowała, albo musiała zmienić ofertę na taką, jak konkurencja. Także administrowanie taką ofertą jest dość kłopotliwe dla operatora, nie mówiąc o stratach finansowych. Dlatego stosuje się zwykle pakietyzację, czyli daje więcej kanałów niż trzeba, często zbyt dużo w promocji, aby klient podczas trwania promocji zachwycił się i nie chciał rezygnować. Taka pakietyzacja pozwala też na lepszy dobór ulubionych kanałów w przeciętnej 3-5 osobowej rodzinie, czyli dla każdego coś fajnego. Chyba dlatego nie ma sensu rozważać, czy a la carte byłoby dobre i pytanie dla kogo?

9-10 najważniejszych kanałów nadaje to samo, czyli czego potrzebuje widz?

Przygotowując się do napisania tego tekstu, oglądałem w jednej z platform 10-12 kanałów na początku listy EPG. Musiałem to zanotować, bo można się przerazić, co oferują w tej samej porze polskie stacje – to jest „chłam i zatkajdziury”! Ta lista pokazuje, jak można wcisnąć widzowi cokolwiek na takich popularnych kanałach i tak będzie się cieszył, że to ogląda. Lista wygląda tak:

TVN – Szpital (odc. 324)
Polsat – Pierwsza miłość (odc. 2409)
TVN 7 – Ukryta prawda (odc. 184)
TVN Style – Kuchenne rewolucje 10 (odc. 12)
TVN Turbo – Uwaga Pirat 17 (odc. 1)
TV4 – Policjantki i policjanci 5 (odc. 196)
Polsat 2 – Malanowski i partnerzy (odc. 671)
TVP1 – Klan (odc. 3045)
TVP2 – Panorama (odc. 2045)
TVP HD – Ojciec Mateusz 12 (odc. 3)
TVP Seriale – Ranczo (odc. 123)
TVP Info – …. „narodowa propaganda (odc.366)”

Naprawdę można być zniesmaczonym taką ramówką, ale z tego taki wniosek, że skoro wszyscy nadawcy nadają o tej samej porze takie programy, a w zasadzie wiecznie powtarzane i ulubione serialiki, to widzowie muszą mieć za dużo czasu i chyba nie pracują. I co ciekawe, podobny wniosek dotyczy reklam w kanałach informacyjnych – zawsze są 5-10 minut przed pełną godziną lub połową godziny (o tym poniżej), a zimą zawsze za dużo reklam lekarstw i innych medykamentów, nie mówiąc o strasznie nudnej i podobnej ramówce w polskich stacjach informacyjnych.

Reklamom medykamentów i ubezpieczeń na życie powiedzmy stop!

Reklamom środków na… płonący konar, kaszel suchy i mokry, wieczny stres, zespół niespokojnych nóg (dobrze, że nie głowy) ktoś powinien powiedzieć stop! Wiadomo, że nadawcy się cieszą, bo mają wpływy, ale Polacy to niereformowalni lekomani. Nie mają czasu chodzić do lekarza, to łykają wszystko, co im się na oczy pokaże w takich reklamach. A to już w filmie „Dzień Świra” z 2002 roku Marek Kondrat pokazał, że nadmiar medykamentów szkodzi, a nadawcy i naiwni producenci leków swoje do bólu aż do 2017 roku nadają w niektórych stacjach po 12 minut 3 razy jeden filmik z reklamą medykamentów, a powinni wiedzieć, że ten polski „ciemny lud” i tak tego nie ogląda, bo idzie do toalety lub zrobi sobie herbatkę. Wiedzą już, jak sobie z tym poradzić. Co mądrzejsi nagrają serial lub film i potem oglądają, przesuwając reklamy na szybkim podglądzie. Ot, nadmiar reklamy i leków szkodzi, i to wszystkim!

Polskie kanały polityczne, bo informacyjnych brak

Polskie kanały informacyjne tzw. newsowe same pokazują, jak robią wszystko na jedno kopyto bez wysiłku, żeby się wybić na jakąś indywidualność lub zbliżyć się do standardów, jakie realizują niektóre zagraniczne stacje tego typu, choćby słynne BBC – wzorzec prezesa Kurskiego. Jak się te stacje uprą (chyba za dużo się nawzajem podglądają zamiast robić swoje), to wszystkie naraz albo robią z własnej ramówki Sejm TV, Tylman TV, Wypadek TV, itd., albo uzależniają się od politycznych zagrywek medialnych, jakichś dziwnych gierek politycznych. Nikt nie raczy zwrócić szczególnej uwagi, że to powoduje, iż z jednej strony Polacy mają już od dawna dość polityki i podziałów na „lepszy i gorszy sort”. To media kreują taką bezsensowną sytuację! O ile nie ma co się dziwić, że kanały narodowej TVP robią to, co robią z „ciemnym ludem”, to komercyjne stacje ulegają wpływom polityków i różnych mędrców z danej dziedziny, którzy najczęściej plotą bzdury do kwadratu i to nie po polsku, bo ładnie i do tego mądrze mówić po polsku już rzadko kto umie.

Podobnie ma się sprawa ze wzmagająca się w Polsce antyimigrancką, narodową nagonką na wszystkich w danym momencie niewygodnych i oczywiście na imigrantów, a wszystko przez takie dziwne do niedawna przyzwolenie w naszym jakże katolickim kraju, by w mediach postraszyć troszkę naród. To media, a szczególnie polskie telewizje informacyjne pokazują, jakby niechcący, przypadki traktowania obcokrajowców w Polsce i napaści tychże na Polaków, efektem czego ta „narodowa nagonka” jeszcze się wzmaga. A gdzie chrześcijańska chęć pomocy i polska gościnność? Przyzwolenie KRRiT i władz może doprowadzić do wykreowania odmiany faszyzmu w naszym kraju – to na razie takie ostrzeżenie, ale jeśli nikt nie zwraca uwagi to ani się nie oglądniemy i sami w to wpadniemy.

Najciekawsze jest to, że patrząc na niektóre zachodnie stacje informacyjne to tam czasami nie ma grama tematów politycznych, a jeśli już, to są pokazane ważne osoby (królowa Anglii lub prezydent USA) wizytujące jakiś kraj, bez politycznej nakładki. W Polsce to jest niemożliwe, by taki kanał zaistniał. Biznesowe stacje, które były tak postrzegane (TVN24 BiS i Polsat News 2 – dawniej Polsat Biznes) też zaczynają wpadać w te same nurty, bo polska polityka ma za duży i niekorzystny wpływ na tematy gospodarcze.

Dlaczego polskie kanały newsowe są kodowane? Dla kogo?

Polskie stacje informacyjne nie dość, że są po prostu politycznie ukierunkowane, to jeszcze są… zakodowane, podczas gdy w większości krajów mających coś do powiedzenia na świecie takie stacje są odkodowane (FTA) i dostępne z wielu satelitów. Polskie kanały newsowe jakby zamknęły się w kraju – kodowane dla garstki widzów i niewidoczne na świecie. I tu uwaga, jedynymi odkodowanymi wyjątkami są…TVP Info i… TV Trwam – nie należy więc się dziwić, że tak czy inaczej jesteśmy postrzegani na świecie.

I jeszcze jeden interesujący wniosek: kiedyś powstał kanał TVN Meteo, który potem zamieniono go na TVN Meteo Active, by teraz podmienić za niego HGTV, a kanał meteo przenieść do sieci – taki smutny koniec. A dlaczego taki kanał „padł”? Bo go zakodowano (wymusiły to kablówki i platformy) i oglądała go mała część widzów płatnej telewizji, która ma te 250 kanałów po polsku, więc jakiś tam kanał TVN Meteo ich tak naprawdę nie interesował w nadmiarze różnych bardziej interesujących stacji. To także poważne ostrzeżenie dla kilku kolejnych stacji tematycznych, które na własne życzenie dają się zakodować, a potem nie mogą się przebić ponad pewną oglądalność.

TVN powinien bardzo poważnie rozważyć odkodowanie TVN24 i TVN24 BiS. Podobnie Telewizja Polsat z Polsatem News i Polsatem 2. Lepiej wyjść w świat przez satelitę niż kisić się na poziomie pay-tv dla wybrańców. Skoro BBC World News czy CNN, nie mówiąc o propagandowym rosyjskim RT w kilku wersjach, może być odkodowane, to dlaczego polskie newsowe stacje są kodowane? I nie ma co się zasłaniać prawami autorskimi, bo to jest główny sposób tłumaczenia się właścicieli komercyjnych telewizji informacyjnych. Polskie stacje tego typu nie istnieją, ani w USA, ani Rosji czy nawet Anglii, nie mówiąc o Australii czy Ameryce Południowej – nie opłaca się? Ano nie opłaca się, bo tam tej polskiej politycznej papki nikt nie rozumie. Ot, inny świat – tam jest informacja – nie polityczny mętlik, mącący Polakom w głowach.

Cyfrowy Polsatnc+

Cyfrowy Polsat i nc+: HGTV a wypowiedzenie umowy

7 stycznia br., w wyniku decyzji nadawcy – Grupy TVN (Scripps Networks Interactive), obecny w pakietach platform Cyfrowy Polsat i nc+ kanał TVN Meteo Active zmieni się w HGTV Home & Garden TV (więcej tutaj). Czy w związku z tym abonentom tych platform przysługuje prawo do wypowiedzenia umów bez ponoszenia konsekwencji?

Cyfrowy Polsat i nc+ HGTV a wypowiedzenie umowy

 

Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.

– Jest to rebranding kanału, co nie daje abonentom prawa do wypowiedzenia umowy bez ponoszenia konsekwencji – poinformowała serwis satkurier.pl Olga Zomer, rzecznik prasowy Cyfrowego Polsatu.

– Nie przysługuje, bowiem jest to rebranding. Kanał TVN Meteo Active zmienia nazwę na HGTV Home & Garden TV – poinformował serwis satkurier.pl Marcin Przybylski, koordynator PR do spraw mediów społecznościowych, technologii i ofert platformy nc+.

Cyfrowy Polsat

Cyfrowy Polsat nadużywa pozycji dominującej

2 stycznia 2017 roku operator platformy satelitarnej Cyfrowy Polsat przesunął kanał TV Puls z dotychczasowej pozycji 84. na pozycję 157. i ulokował na pozycji 84. program Super Polsat, rozpowszechniany przez swoją spółkę zależną. Według Telewizji Puls, krok ten był „samowolny” i poczyniony „bez jakiegokolwiek uprzedzenia”.

Cyfrowy Polsat nadużywa pozycji dominującej

Telewizja Puls poinformowała, że w wyniku tego działania skierowała do Cyfrowego Polsatu wezwanie o przywrócenie programu TV Puls na dotychczasową pozycję 84., argumentując, iż „działanie Cyfrowego Polsatu jest nie tylko zakłóceniem dostępu do odbioru programu TV Puls i pogwałceniem prawa odbiorców do informacji, ale czynem nieuczciwej konkurencji, polegającym na przejęciu przez program Super Polsat audytorium dotychczas zgromadzonego przez TV Puls na wspomnianej pozycji 84.”

Według Telewizji Puls, działanie Cyfrowego Polsatu jest także „sztandarowym przykładem nadużycia pozycji dominującej w środkach masowego przekazu, gdzie operator posiadający sieć dystrybucyjną (w tym przypadku platformę satelitarną) decyduje się preferować program swej spółki zależnej, kosztem innego nadawcy, naruszając przy tym reguły ochrony konkurencji i otwartego charakteru audiowizualnych usług medialnych”. W tych okolicznościach Telewizja Puls zapowiedziała, że podejmie „wszelkie kroki prawne w celu przywrócenia stanu zgodnego z prawem”.

Przypomnijmy, że 23 grudnia ub.r. na pozycję 84. w Cyfrowym Polsacie wersja SD TV Puls została zastąpiona przez TV Puls HD, uruchomiony 19 października ub.r.

Redakcja satkurier.pl zwróciła się do rzecznika prasowego Cyfrowego Polsatu z prośbą o komentarz w tej sprawie. Jak tylko uzyskamy takie oświadczenie, zostanie ono opublikowane na naszej stronie.