Sat – informacje. Telewizja satelitarna – telewizja wykorzystująca nadajniki (tzw. transpondery) umieszczone na sztucznych satelitach Ziemi. Cechą charakterystyczną tego sposobu emisji jest możliwość pokrycia sygnałem ogromnych obszarów przy użyciu tylko jednego nadajnika oraz możliwość dotarcia z sygnałem do obszarów, na których tworzenie sieci nadajników naziemnych jest niemożliwe lub nieopłacalne.
Najlepsza piłkarska liga świata zostaje w Telewizji Polskiej. W każdym tygodniu rozgrywek TVP będzie pokazywała jedno spotkanie oraz skróty pozostałych. Umowa obowiązuje do zakończenia sezonu 2020/21. 22 sierpnia br. TVP pokaże mecz 4. rundy eliminacji Ajax Amsterdam – Dynamo Kijów.
Liga Mistrzów UEFA także w TVP
Kibice już ostrzą sobie zęby na nadchodzący sezon. Czy Real Madryt po raz czwarty z rzędu wygra rozgrywki? A może Królewskim przeszkodzi Barcelona? Co na to głodne sukcesów Manchester City, Paris Saint-Germain czy wzmocniony Cristiano Ronaldo Juventus? Wśród faworytów będzie też Bayern Monachium ze swoją gwiazdą Robertem Lewandowskim.
Na boiskach Champions League zobaczymy także innych Polaków. Ważnymi ogniwami Napoli są Piotr Zieliński i Arkadiusz Milik. Defensywa Monaco opiera się na Kamilu Gliku, a inny reprezentant kraju – Grzegorz Krychowiak – przeniósł się do Lokomotiwu Moskwa, aby tam odbudować formę. Jest jeszcze Łukasz Piszczek, który po latach zrezygnował z gry w kadrze i będzie mógł skupić się jedynie na Borussii Dortmund. To będą rozgrywki pełne futbolowych emocji, których nie wolno przegapić.
W każdą środę spotkanie Ligi Mistrzów będzie można obejrzeć w TVP1, TVP Sport, na stronie sport.tvp.pl oraz w aplikacji mobilnej. Tuż po nim wyemitowane zostanie studio skrótów, w którym nie zabraknie ciekawych komentarzy ekspertów.
Najważniejsze momenty meczów Ligi Mistrzów i wszystkie gole pokażą także serwisy sportowe Telewizji Polskiej: Sport po Wiadomościach w TVP1, Sport-Telegram w TVP2, serwisy sportowe w TVP INFO a także „Sportowy Wieczór” w TVP Sport.
Pierwsza transmisja już 22 sierpnia. W 4. rundzie eliminacji Ajax Amsterdam podejmie Dynamo Kijów. Transmisja od godz. 20:55 w TVP Sport, sport.tvp.pl i w aplikacji TVP Sport. Za tydzień (29 sierpnia) pokazany zostanie rewanżowy mecz PAOK Saloniki – Benfica Lizbona.
Po fantastycznym Mundialu idziemy za ciosem… i mamy to!@ChampionsLeague znów w Telewizji Polskiej i to od razu na 3 lata! Co środę pokażemy najlepszy mecz i skróty pozostałych. Zaczynamy już dziś ost. rundą kwalifikacji a wkrótce Ronaldo, Messi, Neymar, Mbappe oraz Lewandowski
We wtorek, 21 sierpnia br. o godz. 19:00 wystartowały nowe kanały Polsat Sport Premium 1 i Polsat Sport Premium 2. Ich nadawcą jest Telewizja Polsat. Będzie można w nich oglądać transmisje z meczów Ligi Mistrzów UEFA i Ligi Europy UEFA.
Kanały Polsat Sport Premium już nadają
Polsat Sport Premium 1 i Polsat Sport Premium 2, a także cztery serwisy PPV (bez dodatkowych opłat w przypadku Cyfrowego Polsatu) można znaleźć w ofertach Cyfrowego Polsatu, nc+, Orange TV oraz wybranych sieci kablowych i IPTV, w tym UPC Polska i Netii, a także w Plusie i Ipli.
Dzięki uruchomieniu kanałów Polsat Sport Premium polscy widzowie będą mieli możliwość obejrzenia wszystkich meczów każdej kolejki Ligi Mistrzów UEFA, bez reklam. To łącznie 1029 meczów przez 3 lata – 343 w każdym z sezonów. Transmisje meczów na Polsat Sport Premium 1 i Polsat Sport Premium 2 będą dostępne w jakości Super HD (nie jest to nowy standard, a jedynie nazwa stosowana przez nadawcę mająca na celu podkreślenie wyższej jakości obrazu rozdzielczości HD w porównaniu z innymi kanałami HD dostępnymi na polskim rynku – więcej szczegółów poniżej). Ponadto zbudowano nowoczesne studio sportowe o powierzchni 700 m2 ze ścianą wideo w rozdzielczości 4x4K.
Kanały Polsat Sport Premium 1 i 2 będą pełnowymiarowymi stacjami prezentującymi mecze oraz raporty i analizy z nowoczesnego studia. Serwisy 3-6 będą uruchamiane doraźnie na potrzeby emisji spotkań rozgrywanych równolegle, w pozostałym czasie będą emitowały tylko planszę informacyjną.
Oprawę wizualną w nowym studio sportowym Telewizji Polsat stworzyła firma Platige Image, a realizowana jest z wykorzystaniem nowoczesnych technologii – VIZRT, rozszerzonej rzeczywistości (AR) i modeli 3D oraz wirtualnego studia, co daje ogromne możliwości w odtwarzaniu piłkarskiego boiska, korony stadionu, składu zespołów czy poszczególnych akcji.
Stałe łącza światłowodowe zapewnią możliwość relacjonowania symultanicznego aż 6 meczów jednocześnie – na dwu nowych kanałach i w czterech serwisach oraz dodatkowo z wykorzystaniem platformy Ipla. Całość transmisji będzie realizowana z nowoczesnej reżyserki wyposażonej specjalnie na potrzeby produkcji sportowych.
Nasi widzowie i klienci będą mogli oglądać wszystkie mecze na żywo i będą mogli ich zobaczyć więcej dzięki nowym godzinom rozgrywania meczów – o 18:55 i 21:00. Przygotowaliśmy kompleksową ofertę – każdy będzie mógł obejrzeć mecze w dowolnym czasie i miejscu oraz w sposób dla siebie najwygodniejszy – na platformie satelitarnej Cyfrowy Polsat, w Internecie w Ipli czy też na urządzeniach mobilnych w sieci Plus. Dwa nowe kanały w nowej jakości Super HD, dodatkowo cztery serwisy premium z meczami na żywo, część spotkań testowo w 4K – szykujemy w Polsacie dla widzów i fanów prawdziwą piłkarską ucztę
– mówił w kwietniu br. Maciej Stec, członek zarządu Telewizji Polsat i Cyfrowego Polsatu.
Technologia Super HD, w której będą transmitowane dwa nowe regularne kanały Polsat Sport Premium 1 i Polsat Sport Premium 2, ma zapewnić jeszcze lepszą jakość obrazu – w związku z wprowadzeniem dwukrotnie większej przepływności, informowała w kwietniu Telewizja Polsat. Jest to technologia przyjazna dla widzów, gdyż nie wymaga od abonenta wymiany telewizora i dekodera na odbiorniki inne niż HD.
Super HD w przeciwieństwie do 4K to standard, do którego już dzisiaj dostęp mają wszyscy użytkownicy naszych dekoderów. Treści w 4K jest jeszcze bardzo mało, a emisja w Super HD nie wymaga wymiany sprzętu w domach. Super HD staje się standardem np. Włoszech i jesteśmy przekonani, że znacznie lepszy obraz docenią również polscy kibice
– mówił w kwietniu br. Dariusz Działkowski, członek zarządu Telewizji Polsat i członek zarządu ds. technicznych Cyfrowego Polsatu.
Jakość Super HD wymaga większego pasma, ale zapewnia lepszą jakość obrazu, oddając więcej szczegółów widocznych na obrazie. Dzięki utrzymaniu wysokich parametrów sygnału źródłowego, specjalnemu doborowi parametrów kompresji oraz większemu pasmu transmisji, widz otrzyma jeszcze lepsze parametry obrazu, informował w kwietniu nadawca.
Uwaga!
Pierwsze krótkie pomiary przepływności wideo zostały wykonane zaraz po starcie, przy emisji ze studia. Kolejne zostaną dokonane po rozpoczęciu transmisji meczów, gdyż dynamiczna treść może sprawić, że wyniki ulegną istotnym zmianom.
Przed startem emisji ze studia (przed godziną 19:00) cały transponder (łączna jego pojemność netto to ok. 61,273 Mbit/s) był podzielony po równo dla wszystkich sześciu serwisów, zostawiając ok. 2,4-3 Mbit/s wolnego miejsca (marginesu dla multipleksowania statystycznego). Odrzucając ok. 400 kbit/s dla każdego serwisu na dwie ścieżki audio oraz łącznie ok. 1 Mbit/s na inne dane (EPG, strumienie ECM/EMM) dawało to w ostrożnych szacunkach dla każdego serwisu średnio po 9,5 Mbit/s do dyspozycji na obraz. Ale jako że jest stosowane multipleksowanie statystyczne, to w przypadku chwilowego wzrostu zapotrzebowania na jednym z kanałów – reszta może ustąpić na chwilę miejsca. Przepływność przed godziną 19:00 była zmienna w zakresie od ok. 6 Mbit/s do ok. 15 Mbit/s. Najniższą zaobserwowaną wartością cząstkową po wstępnych pomiarach było 5,74 Mbit/s, najwyższą – 15,06 Mbit/s.
Po godzinie 19:00 na kanale Polsat Sport Premium 1 ruszyło studio. Pozostałe kanały nadal emitowały plansze. Sprawiło to skok zapotrzebowania przepływności na tylko jednym serwisie i otrzymywał on szczytowo przepływność wideo nawet do 18,32 Mbit/s. Na kolejne wnioski trzeba poczekać do rozpoczęcia transmisji spotkań równolegle na trzech kanałach.
Kanały są emitowane w rozdzielczości 1920×1080, z przeplotem (1080i). Cyfrowy Polsat początkowo realizował testy emisji 1080p, ale jak widać nie zdecydowano się prowadzić emisji w ten sposób. Można się domyślać, że nawet jeśli dekodery Cyfrowego Polsatu byłyby gotowe do 1080p, to z tej emisji korzystają także inni operatorzy, widzowie z odbiornikami niededykowanymi oraz sieci kablowe – wszyscy musieliby być przygotowani do odbioru 1080p, a z pewnością tak nie jest i nie chodzi tu wcale o ekrany, a o odbiorniki i dekodery właśnie.
Aktualizacja pomiarów jakości z g. 20:30
Po starcie kanałów Polsat Sport Premium 2 i 3 także dla nich przyznano priorytety i każdy z nich miał przepływność dochodzącą maksymalnie nawet do 18,3 Mbit/s (serwis 3 delikatnie mniejsze szczyty, ale uśrednione wartości podobne). Serwisy 4-6, które nie będą wykorzystywane w pierwszych dniach i dalej emitują plansze – skompresowano mocniej schodząc do wartości z zakresu 2-8 Mbit/s (szczyty tylko, gdy na serwisach 1-3 nie ma dynamicznych scen).
Ustawienia są naprawdę bardzo wyśrubowane i zapewniają wyjątkowo dobrą jakość emisji, przebijając inne kanały HD emitowane w Polsce.
Zapewne trudniej będzie o takie wyniki, gdy będzie potrzeba realizacji jednoczesnej transmisji na wszystkich serwisach, ale można optymistycznie założyć, że te sytuacje nie będą bardzo częste, a nawet gdy do tego dojdzie – nadal dzieląc sprawiedliwie miejsce uzyskamy po wspomniane z początku uśrednione 9,5 Mbit/s dla obrazu, z doraźnymi wzrostami przy dynamicznych scenach (kosztem kanałów, gdzie akurat dynamiki mniej). Można podejrzewać także, że główne kanały 1 i 2 dostaną pewien priorytet nad serwisami 3-6, które nie są określane jako Super HD.
Aktualizacja pomiarów jakości z g. 21:45
W trakcie pierwszej połowy spotkań redakcja satkurier.pl dokonywała pomiarów chwilowych najwyższych i najniższych obserwowanych wartości przepływności wideo dla aktywnych kanałów.
Zwracamy uwagę na pokrywające się maksimum przy serwisach 1 i 2 – wydaje się, że to górny limit. Redakcja nie zarejestrowała żadnej wyższej wartości w trakcie pomiarów.
Ustawienia w strumieniu nie zmieniają się od godziny 20:00, tym samym nie zmienia się sytuacja średniej przepływności dla wideo, krótkie pomiary z uwagi na silne multipleksowane statystyczne zawsze będą dawać inne wyniki przy praktycznie każdym wywołaniu, dlatego sens pomiarów jest wyłącznie na długich odcinkach czasu (uwaga dotyczy w szczególności odbiorników E2 – uruchomienie na kilkanaście sekund czy minutę to zbyt mało, aby wyciągnąć wnioski przy dużej statystyce).
W związku z wprowadzeniem 21 sierpnia br. do oferty platformy nc+ kanałów Polsat Sport Premium z meczami Ligi Mistrzów UEFA i Ligi Europy UEFA, zmianie ulegnie układ kanałów w dekoderach nc+. Operator opublikował pełny wykaz nowych pozycji w EPG.
Nowy układ kanałów w nc+ od 21.08
Zgodnie z wcześniejszymi informacjami portalu satkurier.pl, kanały Polsat Sport Premium zajmą pozycje od 130 do 135. Jednocześnie sekcja sportowa zostanie poszerzona i będzie kończyć się na numerze 139, ale cztery pozycje 136-139 będą wolne.
Pozycje kanałów Polsat Sport Premium w EPG nc+: 130 – Polsat Sport Premium 1
131 – Polsat Sport Premium 2
132 – Polsat Sport Premium PPV3
133 – Polsat Sport Premium PPV4
134 – Polsat Sport Premium PPV5
135 – Polsat Sport Premium PPV6
W związku z rozbudową sekcji Sport, zmianie ulegnie numeracja sekcji Rozrywka. Wszystkie kanały zostaną przesunięte na liście o 10 miejsc w dół. Przykładowo pierwsza w tej sekcji Kuchnia+ HD trafi na numer 140. Zniknie za to kanał Trace Urban (aktualnie pozycja 166), który zostanie przesunięty do sekcji Inne (pozycja 210).
O ile zapamiętanie nowych pozycji dla kanałów powyżej aktualnego Trace Urban nie powinno stanowić problemu, gdyż to przesunięcie o okrągłe 10 pozycji, to już pozostałe zmiany mogą nastręczać problemów.
176 – Mezzo (dotychczas 167) 177 – Eska TV Extra (168) 178 – Eska TV Rock (169)
Sekcja Inne będzie rozpoczynać się od pozycji 179, gdzie dostępna będzie telewizja WP.
Kanał Active Family, który obecnie jest dostępny na pozycji 189 w Sekcji Inne, zostanie przesunięty na pozycję 209, po kanałach erotycznych. Pozycje kanałów erotycznych nie ulegną zmianie. Podobnie będzie z kanałami zajmującymi pozycje 211-244.
179 – WP (dotychczas 170) 180 – Polsat Viasat History HD (172) 181 – Polsat Viasat Nature HD (173) 182 – Polsat Viasat Explore HD (174) 183 – Filmbox Extra (175) 184 – Filmbox Premium HD (176) 185 – Filmbox Family (177) 186 – Filmbox Action (178) 187 – Filmbox Arthouse (179) 188 – CBS Reality (182) 189 – CBS Action (183) 190 – CBS Europa HD (184) 191 – Stopklatka TV (186) 192 – MTV Polska (187) 193 – Sci Fi (188)
209 – Active Family (dotychczas 189) 210 – Trace Urban (166)
Dzięki współpracy z Telewizją Polsat wszystkie mecze najbliższego sezonu piłkarskiej Ligi Mistrzów UEFA oraz mecze Ligi Europy UEFA będą dostępne dla abonentów nc+. Transmisje spotkań będą realizowane za pośrednictwem kanałów Telewizji Polsat, do których platforma nc+ nabyła prawa do dystrybucji. Abonenci nc+ posiadający kanał Canal+ zobaczą wszystkie mecze tych prestiżowych rozgrywek bez dodatkowych opłat do końca roku.
W ofercie platformy nc+ znajdą się dwa nowe kanały Polsat Sport Premium 1 oraz Polsat Sport Premium 2, a także cztery dodatkowe serwisy pay-per-view Polsat Sport Premium uruchamiane we wtorki i środy, kiedy rozgrywane są spotkania Ligi Mistrzów UEFA oraz w czwartki, kiedy rozgrywane są spotkania Ligi Europy UEFA. Dzięki temu widzowie nc+ będą mogli zobaczyć na żywo wszystkie mecze każdej kolejki Champions League, a także transmitowane w powyższych kanałach i serwisach pay-per-view mecze Europa League.
Abonenci nc+ posiadający kanał Canal+ zobaczą wszystkie mecze transmitowane na kanałach i w serwisach pay-per-view Polsat Sport Premium bez dodatkowych opłat w ramach otwartego okna do końca tego roku.
Bardzo cieszymy się z tego, że wraz ze startem najbliższego sezonu wszystkie mecze najlepszych klubowych rozgrywek piłkarskich na świecie będzie można nadal oglądać na platformie nc+. Współpraca z Telewizją Polsat w zakresie dystrybucji kanałów i serwisów pay-per-view z rozgrywkami Ligi Mistrzów UEFA i Ligi Europy UEFA to znaczący ruch, który wykonaliśmy z myślą o naszych abonentach, dla których niezmiennie od lat budujemy najbogatszą i najbardziej różnorodną ofertę sportową na rynku. Wraz z Ekstraklasą, angielską Premier League, hiszpańską LaLiga, czy niemiecką Bundesligą będzie to gratka dla fanów futbolu
– powiedziała Edyta Sadowska, wiceprezes zarządu nc+ ds. programowych.
Od sezonu 2018/2019 Liga Mistrzów wprowadza nowe godziny rozgrywania spotkań. Do tej pory wszystkie mecze rozpoczynały się o 20:45, teraz w dniu meczowym dwa mecze będą rozgrywane o godzinie 18:55, a sześć o godzinie 21:00.
Nowe kanały Polsatu będą też dostępne w nc+ GO dla abonentów nc+ zgodnie z posiadaną przez nich ofertą.
Pozycje kanałów Polsat Sport Premium na liście nc+:
130 – Polsat Sport Premium 1
131 – Polsat Sport Premium 2
132 – Polsat Sport Premium PPV3
133 – Polsat Sport Premium PPV4
134 – Polsat Sport Premium PPV5
135 – Polsat Sport Premium PPV6
Aktualizacja:
Jak poinformował redakcję satkurier.pl operator nc+:
Abonenci nc+ posiadający kanał Canal+ otrzymają dostęp do kanałów i serwisów pay-per-view Polsat Sport Premium, na których będą transmitowane mecze Ligi Mistrzów UEFA i Ligi Europy UEFA bez dodatkowych opłat w ramach otwartego okna do końca tego roku.
Od nowego roku kanały i serwisy pay-per-view Polsat Sport Premium będą dla nich dostępne w ofertach promocyjnych, w tym także bez dodatkowych opłat. Dla opcji bez zobowiązania planowana cena nie przekroczy 30 zł miesięcznie.
Abonenci nc+, którzy nie posiadają kanału Canal+ w swojej ofercie, ale ich umowa obejmuje pakiet Extra+, będą mogli wykupić dostęp do kanałów i serwisów pay-per-view Polsat Sport Premium w planowanej cenie nie przekraczającej 30 zł miesięcznie bez zobowiązania. Dla posiadaczy innych pakietów bez kanału Canal+ oferta będzie niedostępna.
Równoległa emisja stacji na tp. 119 potrwa niecały miesiąc i wg nieoficjalnych informacji powinna zakończyć się w ostatnim tygodniu lipca.
Warto odnotować, że w większości zmiana dotyczy tylko operatorów kablowych lub IPTV i sieci w hotelach lub pensjonatach, gdzie jeszcze zostały wersje SD w/w kanałów.
Dla abonentów platform cyfrowych przenosiny wersji SD tych kanałów są w większości bez znaczenia. Wyjątkiem są tylko HGTV i TVN24 BiS, których wersje SD w ofercie ma Cyfrowy Polsat. Posiadacze odbiorników niededykowanych, korzystający z oferty operatora z poziomu modułu dostępu CAM, będą musieli wyszukać obydwa kanały z nowych parametrów.
Emisja już ruszyła i są uprawnienia do odbioru.
Nowe parametry techniczne: Eutelsat Hot Bird 13C (13,0°E)
tp. 10 (11,393 GHz, pol. V, SR: 27500, FEC: 3/4; DVB-S2/8PSK)
Warto zwrócić uwagę, że jak na razie emisja z tp. 10 nie jest w pełni zgodna z dotychczasową z tp. 119 (np. brak teletekstu, napisów ekranowych, inne opisy wersji językowych ścieżek audio, nieco inne ustawienia CA – pojawienie się CAID 0x0100, brak 0x1813). Oficjalnie przekaz miał wg źródeł portalu ruszać 5 lipca, więc do tego czasu możliwe są jeszcze jakieś zmiany w konfiguracji i operatorom kablowym, czy też osobom obsługującym instalacje w hotelach, czy pensjonatach zalecamy wstrzymanie się z przechodzeniem na nowe parametry do momentu, który był wskazany w komunikacie rozesłanym zainteresowanym.
1 lipca aktywowano wygaszony od roku tp. 130 na satelicie Eutelsat Hot Bird 13C (13°E). Poprzednio używał go brytyjski oddział GlobeCast. Teraz jednak meldują się na nim serwisy, które w identyfikacji audio mają język polski! Sądząc po układzie PID i… nietypowych wersjach językowych niektórych z serwisów – Cyfrowy Polsat testuje ósmy transponder na 13°E!
Cyfrowy Polsat testuje ósmy tp. na 13°E! Test 4K
Cyfrowy Polsat wraz z Telewizją Polsat korzystają już na 13°E z następujących pojemności:
To daje operatorowi łącznie ok. 428,91 Mbit/s przepływności (netto, nie licząc korekcji błędów) przy obecnie stosowanych parametrach, kolejny sprawi, że Cyfrowy Polsat będzie dysponować niemal 0,5 Gbit/s przepustowości na satelicie (~490,18 Mbit/s).
Uruchomienie ósmego transpondera na pozycji 13°E sprawiłoby, że Cyfrowy Polsat zrównałby się pod tym względem z platformą nc+.
Na razie w ramach testów zgłasza się 5 serwisów, początkowo były bez nazw, ale miały wpisane ścieżki językowe m.in. polską, ale także np. zulu, czy cziczewa, a jak pamiętamy z testów tp. 65 operator prowadził tego typu dowcipne eksperymenty. Ok. godziny 20:00 pojawiły się nazwy serwisów i wszystko stało się jasne 🙂
ID: Qagela ukuthi kuzoba yini lapha (tłum. z języka zulu: zgadnij, co tutaj będzie)
PID V: 204 (MPEG-4/HD)
PID A: 304 (zul)
PID PCR: 204
SID: 1804
PID PMT: 104
Provider: Cyfrowy Polsat S.A.
Kodowanie: brak
ID: Though they look – they shall not see (usunięto)
PID V: 206 (MPEG-4/HD)
PID A: 306 (eng)
PID PCR: 206
SID: 1805
PID PMT: 105
Provider: Cyfrowy Polsat S.A.
Kodowanie: brak
ID: G. TV – you should not pass (usunięto)
PID V: 207 (MPEG-4/HD)
PID A: 307 (eng)
PID PCR: 481
SID: 1806
PID PMT: 106
Provider: Cyfrowy Polsat S.A.
Kodowanie: brak
ID: Hakuna anayejua ni wangapi (tłum. z języka suahili: nikt nie wie ile)
PID V: 208 (MPEG-4/HD)
PID A: 309 (swa)
PID PCR: 208
SID: 1807
PID PMT: 105
Provider: Cyfrowy Polsat S.A.
Kodowanie: brak
Uwaga – ten test jest emitowany w 1080p!
Aktualizacja
Serwisy zgłaszają się już z nazwami i pojawiła się na nich emisja (plansze testowe) – nie ma żadnej wątpliwości: nowy transponder testuje Cyfrowy Polsat!
Aktualizacja 2.07 9:30
Dodano kolejny test, zgłasza się pod nazwą: „G. TV – you should not pass”. Czytelnicy, miejcie się na baczności, bo inżynierowie czuwają 😉
Aktualizacja 2.07 16:15
Pojawiły się dwa nowe testy: Hakuna anayejua ni wangapi i Test 1809 – ten drugi w rozdzielczości 4K. Za to usunięto Though they look – they shall not see i G. TV – you should not pass
Niemiecki portal DWDL poinformował o czymś, czego można było się z jednej strony spodziewać, ale jednak dla pokolenia wychowanego na TV satelitarnej lat .90 jest to pewien cios. Po 25 latach znika niemiecki muzyczny kanał VIVA. Informację potwierdził już sam nadawca w opublikowanym komunikacie. VIVA będzie nadawać tylko do 1 stycznia 2019 roku.
Koniec epoki: niemiecka VIVA znika po 25 latach
Potwierdzenie pojawiło się na trwającej w Kolonii konferencji Screenforce Days ze strony niemieckiej firmy Visoon odpowiadającej za dystrybucję kanałów Viacom International Media Networks w Niemczech. Wyłączenie VIVY sprawi, że zyska na tym Comedy Central, który wydłuży przekaz do całodobowego.
Akurat 1 grudnia br. minie dokładnie 25 lat od startu emisji niemieckiej wersji VIVY. Pierwszym klipem był utwór niemieckiej grupy hip-hopowej Die Fantastischen Vier (znanej też jako Fanta 4), pt. „Zu geil für diese Welt” (warto tu odnotować, że grupa istnieje do dziś, 27 kwietnia br. wydała swój dziesiąty album „Captain Fantastic”).
Tytuł tego pierwszego nagrania – zbyt cool dla tego świata może w pewnym sensie podsumować historię stacji. Oto znika marka, która zwłaszcza w pierwszych latach swojego istnienia, miała ogromny wpływ na młodzież i w ogóle rozwój telewizji, pomysłów na prezentację teledysków, moderację. VIVA była tak dobra, że aż za dobra dla współczesnego świata? Najwyraźniej – nie udało się lub może zabrakło pomysłu, aby przełożyć markę na zysk. Utrzymanie poziomu z lat. 90 okazało się niemożliwe, więc kanał powoli obumierał aż po ćwierć wieku przychodzi kres.
Trzeba zauważyć, że w tych dla niektórych prehistorycznych już latach .90 nie było YouTube, Spotify, iTunes. Ba, mało kto miał komputer, Internet – jeszcze mniej osób i to oferujący prędkości dziś wzbudzające uśmiech na samo wspomnienie. Wyraz „smartfon” nie istniał. Teledyski można było zobaczyć tylko w telewizji muzycznej, a VIVA była nie zwykłą telewizją muzyczną, ale czymś więcej: dobrą telewizją muzyczną. Zróżnicowaną, prezentującą szerokie spektrum gatunków, także w audycjach tematycznych mających własnych prezenterów i własne studia z wystrojem dostosowanym do prezentowanych treści.
Stację początkowo uruchomiono jako alternatywę, do też stawiającej pierwsze kroki w Europie amerykańskiej MTV. Jak się okazało rynek niemiecki stał się na długie lata areną starć dwóch wielkich sił. Wielkich, gdyż VIVA z Kopciuszka w ekspresowym tempie stała się potęgą i to nie tylko w krajach niemieckojęzycznych.
Pozwoliło to na rozwój zarówno na rynku rodzimym i start najpierw siostrzanego kanału VIVA II (21 marca 1995 roku jako stacja ze starszymi przebojami), później przemianowanego na VIVA Zwei (od 7 września 1998, stacja pozycjonowana jako kanał z muzyką alternatywną) i ostatecznie na VIVA Plus (od 7 stycznia 2002, kilkakrotnie zmieniano koncepcję i pomysł na kanał), jak i na ekspansję zagraniczną – w Polsce (start 10 czerwca 2000 roku), Austrii, Szwajcarii, czy na Węgrzech, a przez krótki czas nawet we Włoszech (epizod współpracy z Rete A).
Kanał stał się na tyle silny, że zbudowano wokół niego grupę medialną VIVA Media AG i trafiła ona na giełdę. Za szczyt i zarazem punkt kulminacyjny ekspansji uważa się moment przejęcia innej giełdowej spółki Brainpool AG, działającej zresztą po sąsiedzku w Köln-Mülheim, okręgu administracyjnym w Koloniiw Niemczech. Pozwoliło to zbudować potężną metropolię telewizyjną, gdzie powstawały nie tylko programy dla VIVY, ale np. cieszący się wielką popularnością „Harald Schmidt Show”.
Perfekcyjna jak dotąd maszyna zaczęła się jednak zacinać i prawdę mówiąc trudno wskazać co dokładnie doprowadziło do dalszego rozwoju wypadków. Przypuszczalnie najważniejszym problemem dla VIVY była bardzo mocna konkurencja ze strony koncernu Viacom, który mając amerykańskie wsparcie był w stanie dokładać dowolną ilość pieniędzy do biznesu aż do momentu zwycięstwa na rynku. Już w 2001 roku VIVAzaczęła tracić, szczególnie po sukcesie startu MTV2 Pop (także już nieistniejącego), który razem z głównym kanałem przebił pod względem oglądalności dwie anteny niemieckiej VIVY.
Rynek zadecydował, że alternatywna i „przegadana” VIVA Zwei jest zbyt nudna w stosunku do MTV2 Pop, od tego miejsca VIVA zaczęła robić różne mniej lub bardziej chaotyczne ruchy dotyczące drugiej anteny. Jednocześnie twarda konkurencja miała też miejsce na innych rynkach, w tym w Polsce, a sytuację stacji podkopały także kontrowersje na rynku niemieckim dotyczące lepszego pozycjonowania klipów z wytwórni Universal (sprawa z 2003 roku).
Finalnie w 2004 roku Viacom, po kilkuletniej ostrej konkurencji, przejął VIVA Media AG i dość szybko przeszedł do porządkowania portfolio na rynku niemieckim, najpierw wyłączając MTV2 Pop (12 września 2005), później także VIVA Plus (13 stycznia 2007). Jednocześnie zredukowano zatrudnienie, a później przeniesiono produkcję z Kolonii do Berlina.
Programy takie jak „Interaktiv“, „VIVA Club Rotation“, „Chartsurfer“, „Was geht ab?“, „Planet VIVA“, „VIVA Top 100“ i legendarny „Vivasion“ prowadzony przez Stefana Raaba odegrały ważną rolę i miały ogromny wpływ w budowaniu potęgi marki oraz zostały zapamiętane przez widzów. Później pojawiły się także inne programy, jak np. „VIVA Live!“, czy „Sarah Kuttner – Die Show“.
Na YouTube można znaleźć wiele materiałów z historii stacji, często zgrywanych pieczołowicie z taśm VHS, jak dwa powyżej zamieszczone identy, które pochodzą z prywatnej kolekcji autora niniejszego tekstu.
Niestety po przejęciu VIVY przez MTV brakowało pomysłu na tą pierwszą, wielokrotnie zmieniano koncepcje oraz redukowano ilość emitowanej muzyki na rzecz innych gatunków. Sukcesywnie też rezygnowano z programów moderowanych oraz z rozpoznawalnych prawdziwych wystrojów studia na rzecz animacji komputerowych na tzw. green screenie.
Stefan Raab może być najbardziej kojarzonym z prezenterów wywodzących się z niemieckiej VIVY, do dziś jest ważną postacią, przez lata prowadził w ProSieben show TV total, ale także zajmował się okazjonalnie produkcją muzyczną, selekcją talentów, a od niedawna prowadzi nowy show na antenie ProSieben: Das Ding des Jahres.
Jednak nie tylko Stefan Raab był postacią medialną, która miała swój debiut na antenie VIVY. Niemiecka stacja wydała na świat całe pokolenie prezenterów. Wśród innych moderatorów, którzy po latach spędzonych w stacji muzycznej z powodzeniem kontynuowali i nadal są obecni w mediach można wymienić także takie nazwiska jak: Mola Adebisi, Aleksandra Bechtel, Nils Bokelberg, Daisy Dee, Gülcan Kamps, Johana Klum, Milka Loff Fernandes, Enie van de Meiklokjes, Phil Daub, Klaas Heufer-Umlauf, Sarah Kuttner, Heike Makatsch, Minh-Khai Phan-Thi, Oliver Pocher, Charlotte Roche, Palina Rojinksi, Tobias Schlegl, Jessica Schwarz, czy Janin Ullmann.
Dla wielu z nich VIVA była miejscem, gdzie debiutowali przed kamerami. Świeżość była jedną z istotnych zalet niemieckiej stacji muzycznej i z powodzeniem udało się to przenieść także na polski rynek. Okazało się, że osoby nieobyte mocno z kamerą i pozbawione wyuczonych nawyków zachowują się naturalnie i przyciągają młodych widzów, którzy mogą się z nimi identyfikować.
Decyzja o zamknięciu niemieckiej VIVY bez wątpienia była tylko kwestią czasu. Stacja już od wielu lat była cieniem dawnej potęgi, od 8 września 2014 roku kanał dzielił czas antenowy z Comedy Central. Początkowo przekaz prowadzono 11 godzin dziennie między 6:00, a 17:00. Od 1 października 2015 wydłużono wprawdzie emisję o godzinę, ale przesunięto na mniej atrakcyjny slot czasowy – między 2:00, a 14:00.
Jednocześnie Viacom stopniowo wycofywał markę VIVA z innych rynków, zniknęła z Wielkiej Brytanii (31 stycznia 2018), Polski (17 października 2017) i Węgier (10 marca 2017).
Mimo wszystko pozostaje pewne zdziwienie. Po pierwsze że Viacom przez lata był w stanie roztrwonić potęgę marki VIVA, a po drugie, że mimo wszystko usuwa ją nawet z Niemiec, gdzie jednak wychowało się na niej całe pokolenie widzów i nie powinno być trudne zarabianie, bazując na samym sentymencie, choćby emitując klipy z lat .90, a może i całe programy, jeśli cokolwiek zostało w archiwach z tamtych czasów. Rynek niemiecki jest podatny na kanały wspominkowe i nie brakuje przykładów na to z różnych gatunków.
Mimo tego Viacom podjął decyzję. Marka VIVA, która w latach .90 przecierała szlaki, wyznaczała trendy i przez wielu jest uznawana za kultową – ostatecznie znika po 25 latach.
W ramach pożegnania na antenie kanału VIVA mają być od najbliższego czasu przypominane najważniejsze wydarzenia z 25-letniej historii kanału. Start już od soboty 23 czerwca. Zamiast standardowych bloków w godzinach 9:00 – 14:00 (i w niedzielę od 2:00 do 9:00) wyemitowane zostanie pasmo „VIVA Los 90s” ze starszymi klipami. Nie ma szczegółów co do kolejnych planów programów wspominkowych.
Na wyłączeniu VIVY w Niemczech zyska Comedy Central, który przejdzie do emisji całodobowej. I to będzie drugi raz, gdy Comedy Central zastępuje w Niemczech VIVĘ, bo VIVA Plus w 2007 roku kończąc emisję została zastąpiona właśnie przez Comedy Central. Dopiero w 2014 roku przeszedł on do podziału czasu antenowego z główną VIVĄ.
I w tym miejscu można dyskutować nad sensem decyzji. Z jednej strony VIVA z dziś i tak jest już cieniem dawnej potęgi. Teledyski emitowane z automatu, zapętlone na playliście nad którą pewnie nie czuwa już nikt z krwi i kości przegrywają z YouTube, Spotify, iTunes itp. Z punktu widzenia nadawcy potencjalnie w takim starciu to Comedy Central może przynieść większy zysk, bo jeśli ktoś „wkręci” się w oglądanie serialu, to może śledzić kolejne odcinki. „Wpadnie” telemetr, który zostanie dłużej niż w przypadku teledysku.
Z drugiej strony czym szczególnym różni się Comedy Central od dziesiątek innych kanałów serialowych? Dla widza przerzucającego już w dzisiejszych czasach całe setki dostępnych kanałów oraz mającego też dostęp do Netflixa, Amazon Prime itp. to jeden z wielu „zapełniaczy” listy, niestety nie wyróżniający się znacząco. Mający oczywiście swoje zalety, ale nadal – podobny do innych stacji tego typu. Przeciętny widz przerzucając stacje może nawet nie być specjalnie świadomy przechodzenia pomiędzy jedną, a drugą o tej samej tematyce.
VIVA na wzór tej dawnej z lat .90 mogłaby się wyróżniać i być teraz czymś czego nie ma, co nie jest podobne do niczego innego. Tylko taka produkcja byłaby kosztowna – studio, prezenterzy. A może faktycznie to już uleciało i postęp technologiczny sprawił, że konsumpcja teledysków uległa zmianie na tyle, że choćby nawet bazując na sentymentach – to se ne vrati…?
Mimo wszystko zostaje pewne wrażenie wywieszenia białej flagi bez jakiejkolwiek walki. Pewnego pójścia na łatwiznę, zamiast próby stworzenia czegoś, czego nie ma (czym kierował się Dieter Gorny, jeden z twórców potęgi VIVY w latach .90) – ustawienia się w bezpiecznej pozycji by urwać dziesiętne oglądalności. Zamiast czerpać z jeziora – zadowolić się finansową kroplówką. Bo powiedzmy sobie szczerze – kanał jak Comedy Central nigdy nie osiągnie ogromnego udziału na rynku, będzie tkwił gdzieś w środku stawki, raz wyżej, raz niżej, nigdy ostatni, ale też nigdy na szczycie. To bezpieczny wybór, bez ryzyka, z minimalnymi kosztami produkcji, szafa grająca jak współczesna VIVA, tylko zamiast teledysków są seriale.
Około godziny 10:25 nastąpiła awaria w Cyfrowym Polsacie. Kanały nadawane z częstotliwości 10910MHz oraz 10757MHz w polaryzacji pionowej nie są dostępne. Sygnał z satelity jest odbierany, EPG również jest, ale zamiast obrazu wybranego kanału można tylko zobaczyć czarny ekran.
Awaria w Cyfrowym Polsacie
Sprawa dotyczy następujących kanałów:
Wellbeing
wPolsce.pl
Stopklatka TV
Stars.TV
Da Vinci Learning
CBS Action Poland
History
Metro
TVP Rozrywka
TV Republika
Filmbox Arthouse
Discovery Turbo Xtra Poland
4 Fun TV
4FUN Gold Hits
4FUN Dance
Epic Drama HD
Zoom TV
TV6 Polska
Polsat Music HD
Boomerang HD
Polo TV
ESKA TV Extra
Eska TV
Fokus TV
Nowa TV
Sundance Channel HD
E! Polska
SciFi HD Poland
TLC Poland HD
H2 HD
The Golf Channel
FightBOX HD
Eurosport 1 HD
13 Ulica HD
Lifetime HD
Sci-Fi Eastern Europe
Cyfrowy Polsat PPV
TLC HD
Proponuję nie regulować swoich anten, nie przywracać póki co ustawień fabrycznych. Cyfrowy Polsat już wie o awarii i stara się ją jak najszybciej usunąć.
AKTUALIZACJA 10:52
Część kanałów wróciła.
Zamiast kanału Wellbeing dostępny jest Da Vinci.
Zamiast kanału wPolsce.pl jest CBS Action.
Zamiast kanału History jest Fightbox HD.
Zamiast kanału TVP Rozrywka jest 4FUN TV.
Zamiast kanału TV Republika jest 4FUN Dance.
Zamiast kanału Polsat Music HD jest TV6 HD.
Zamiast kanału E! jest ekran kontrolny (tzw. pasy łowickie).
Kanał Livetime nie działa nadal, można zobaczyć na nim zamrożony obraz Eurosport 1.
Zamiast kanału Polsat Sport Extra HD jest Sundance TV.
I właściwie co kilka chwil zmieniają się lub pojawiają się nowe zamienione kanały.
Około 11.30 wylączono 3 transpondery Cyfrowego Polsatu. Tą trzecią częstotliwością jest 12265MHz. Nawet nie chcę sobie wyobrażać co się aktualnie dzieje na Łubinowej.
W kanałach TVP 4K i Canal+ 4K Ultra HD będzie można obejrzeć w UHD wszystkie mecze zbliżającego się mundialu – 52 spotkania w TVP 4K, a pozostałe 12 w Canal+ 4K Ultra HD. Oba kanały będą dostępne w platformie nc+ i ofercie światłowodowej Orange TV. Do ich odbioru wymagany jest telewizor 4K i odpowiednie urządzenie odbiorcze – dekoder 4K UltraBOX+ lub moduł CAM CI+ z kartą Cayman w TV lub tunerze 4K w przypadku nc+; albo odbiornik Samsung ICU 100 w przypadku Orange TV.
15 czerwca (piątek)
12:00 – 13:50 Rosja – Arabia Saudyjska (powt.), TVP 4K
13:50 – 16:00 Egipt – Urugwaj (na żywo), TVP 4K
16:50 – 19:00 Maroko – Iran (na żywo), TVP 4K
19:00 – 21:00 Egipt – Urugwaj (powt.), TVP 4K
20:00 – 22:00 Portugalia – Hiszpania (na żywo), CANAL+ 4K Ultra HD
16 czerwca (sobota)
11:50 – 14:00 Francja – Australia (na żywo), TVP 4K
14:50 – 17:00 Argentyna – Islandia (na żywo), TVP 4K
17:50 – 20:00 Peru – Dania (na żywo), TVP 4K
20:50 – 23:00 Chorwacja – Nigeria (na żywo), TVP 4K
17 czerwca (niedziela)
12:00 – 13:50 Chorwacja – Nigeria (powt.), TVP 4K
13:50 – 16:00 Kostaryka – Serbia (na żywo), TVP 4K
16:50 – 19:00 Niemcy – Meksyk (na żywo), TVP 4K
19:00 – 21:00 Kostaryka – Serbia (powt.), TVP 4K
20:00 – 22:00 Brazylia – Szwajcaria (na żywo), CANAL+ 4K Ultra HD
18 czerwca (poniedziałek)
12:00 – 13:50 Niemcy – Meksyk (powt.), TVP 4K
13:50 – 16:00 Szwecja – Korea Płd. (na żywo), TVP 4K
16:50 – 19:00 Belgia – Panama (na żywo), TVP 4K
19:50 – 22:00 Tunezja – Anglia (na żywo), TVP 4K
19 czerwca (wtorek)
13:00 – 14:50 Belgia – Panama (powt.), TVP 4K
14:00 – 16:00 Kolumbia – Japonia (na żywo), CANAL+ 4K Ultra HD
15:00 – 16:50 Tunezja – Anglia (powt.), TVP 4K
16:50 – 19:00 Polska – Senegal(na żywo), TVP 4K
19:50 – 22:00 Rosja – Egipt (na żywo), TVP 4K
20 czerwca (środa)
12:00 – 13:50 Polska – Senegal (powt.), TVP 4K
13:50 – 16:00 Portugalia – Maroko (na żywo), TVP 4K
16:50 – 19:00 Urugwaj – Arabia Saudyjska (na żywo), TVP 4K
19:50 – 22:00 Iran – Hiszpania (na żywo), TVP 4K
21 czerwca (czwartek)
19:50 – 22:00 Iran – Hiszpania (powt.), TVP 4K
13:50 – 16:00 Dania – Australia (na żywo), TVP 4K
16:50 – 19:00 Francja – Peru (na żywo), TVP 4K
19:00 – 21:00 Dania – Australia (powt.), TVP 4K
20:00 – 22:00 Argentyna – Chorwacja (na żywo), CANAL+ 4K Ultra HD
22 czerwca (piątek)
16:50 – 19:00 Francja – Peru (powt.), TVP 4K
13:50 – 16:00 Brazylia – Kostaryka (na żywo), TVP 4K
16:50 – 19:00 Nigeria – Islandia (na żywo), TVP 4K
19:50 – 22:00 Serbia – Szwajcaria (na żywo), TVP 4K
23 czerwca (sobota)
12:00 – 13:50 Brazylia – Kostaryka (powt.), TVP 4K
13:50 – 16:00 Belgia – Tunezja (na żywo), TVP 4K
16:50 – 19:00 Korea Płd. – Meksyk (na żywo), TVP 4K
19:00 – 21:00 Belgia – Tunezja (powt.), TVP 4K
20:00 – 22:00 Niemcy – Szwecja (na żywo), CANAL+ 4K Ultra HD
24 czerwca (niedziela)
12:00 – 13:50 Korea Płd. – Meksyk (powt.), TVP 4K
13:50 – 16:00 Anglia – Panama (na żywo), TVP 4K
16:50 – 19:00 Japonia – Senegal (na żywo), TVP 4K
19:50 – 22:00 Polska – Kolumbia (na żywo), TVP 4K
25 czerwca (poniedziałek)
15:50 – 18:00 Arabia Saudyjska – Egipt (na żywo), TVP 4K
15:50 – 18:00 Urugwaj – Rosja (na żywo), CANAL+ 4K Ultra HD
18:00 – 19:50 Polska – Kolumbia (powt.), TVP 4K
19:50 – 22:00 Hiszpania – Maroko (na żywo), TVP 4K
22:00 – 23:50 Iran – Portugalia (premiera), TVP 4K
26 czerwca (wtorek)
15:50 – 18:00 Australia – Peru (na żywo), TVP 4K
15:50 – 18:00 Dania – Francja (na żywo), CANAL+ 4K Ultra HD
18:00 – 19:50 Hiszpania – Maroko (powt.), TVP 4K
19:50 – 22:00 Nigeria – Argentyna (na żywo), TVP 4K
22:00 – 23:50 Islandia – Chorwacja (premiera), TVP 4K
27 czerwca (środa)
15:50 – 18:00 Korea Płd. – Niemcy (na żywo), TVP 4K
18:00 – 19:50 Meksyk – Szwecja (premiera), TVP 4K
19:50 – 22:00 Serbia – Brazylia (na żywo), TVP 4K
22:00 – 23:50 Szwajcaria – Kostaryka (premiera), TVP 4K
28 czerwca (czwartek)
15:50 – 18:00 Japonia – Polska (na żywo), TVP 4K
15:50 – 18:00 Anglia – Belgia (na żywo), CANAL+ 4K Ultra HD
18:00 – 19:50 Senegal – Kolumbia (premiera), TVP 4K
19:50 – 22:00 Panama – Tunezja (na żywo), TVP 4K
22:00 – 23:50 Japonia – Polska (premiera), TVP 4K
29 czerwca (piątek)
15:50 – 18:00 Japonia – Polska (powt.), TVP 4K
18:00 – 19:50 Senegal – Kolumbia (powt.), TVP 4K
19:50 – 22:00 Panama – Tunezja (powt.), TVP 4K
22:00 – 23:50 Japonia – Polska (powt.), TVP 4K
30 czerwca (sobota)
15:50 – 18:00 1/8 finału #1 (na żywo), TVP 4K
18:00 – 19:50 1/8 finału #1 (powt.), TVP 4K
19:50 – 22:00 1/8 finału #2 (na żywo), TVP 4K
22:00 – 23:50 1/8 finału #2 (powt.), TVP 4K
1 lipca (niedziela)
15:50 – 18:00 1/8 finału #3 (na żywo), CANAL+ 4K Ultra HD
16:00 – 17:50 1/8 finału #1 (powt.), TVP 4K
18:00 – 19:50 1/8 finału #2 (powt.), TVP 4K
19:50 – 22:00 1/8 finału #4 (na żywo), TVP 4K
22:00 – 23:50 1/8 finału #4 (powt.), TVP 4K
2 lipca (poniedziałek)
15:50 – 18:00 1/8 finału #5 (na żywo), TVP 4K
18:00 – 19:50 1/8 finału #5 (powt.), TVP 4K
19:50 – 22:00 1/8 finału #6 (na żywo), TVP 4K
22:00 – 23:50 1/8 finału #6 (powt.), TVP 4K
3 lipca (wtorek)
15:50 – 18:00 1/8 finału #7 (na żywo), TVP 4K
18:00 – 19:50 1/8 finału #7 (na żywo), TVP 4K
19:50 – 22:00 1/8 finału #8 (na żywo), TVP 4K
22:00 – 23:50 1/8 finału #8 (na żywo), TVP 4K
4 lipca (środa)
14:00 – 15:50 Japonia – Polska (powt.), TVP 4K
16:00 – 17:50 1/8 finału #1 (powt.), TVP 4K
18:00 – 19:50 1/8 finału #2 (powt.), TVP 4K
22:00 – 23:50 1/8 finału #4 (powt.), TVP 4K
5 lipca (czwartek)
15:50 – 18:00 1/8 finału #5 (powt.), TVP 4K
18:00 – 19:50 1/8 finału #6 (powt.), TVP 4K
20:00 – 21:50 1/8 finału #7 (powt.), TVP 4K
22:00 – 23:50 1/8 finału #8 (powt.), TVP 4K
6 lipca (piątek)
15:50 – 18:00 1/4 finału #1 (na żywo), TVP 4K
18:00 – 19:50 1/8 finału #7 (powt.), TVP 4K
19:50 – 22:00 1/4 finału #2 (na żywo), CANAL+ 4K Ultra HD
20:00 – 21:50 1/8 finału #8 (powt.), TVP 4K
22:00 – 23:50 1/4 finału (powt.), TVP 4K
7 lipca (sobota)
15:50 – 18:00 1/4 finału #3 (na żywo), TVP 4K
18:00 – 19:50 1/4 finału #3 (powt.), TVP 4K
19:50 – 22:00 1/4 finału #4 (na żywo), TVP 4K
22:00 – 23:50 1/4 finału #4 (powt.), TVP 4K
8 lipca (niedziela)
15:50 – 18:00 1/8 finału #8 (powt.), TVP 4K
18:00 – 19:50 1/4 finału #1 (powt.), TVP 4K
20:00 – 21:50 1/4 finału #3 (powt.), TVP 4K
22:00 – 23:50 1/4 finału #4 (powt.), TVP 4K
9 lipca (poniedziałek)
15:50 – 18:00 1/8 finału #8 (powt.), TVP 4K
18:00 – 19:50 1/4 finału #1 (powt.), TVP 4K
20:00 – 21:50 1/4 finału #3 (powt.), TVP 4K
22:00 – 23:50 1/4 finału #4 (powt.), TVP 4K
10 lipca (wtorek)
15:50 – 18:00 1/4 finału #3 (powt.), TVP 4K
18:00 – 19:50 1/4 finału #4 (powt.), TVP 4K
19:50 – 22:00 ½ finału #1 (na żywo), TVP 4K
22:00 – 23:50 ½ finału #1 (powt.), TVP 4K
11 lipca (środa)
15:50 – 18:00 ½ finału #1 (powt.), TVP 4K
18:00 – 19:50 1/4 finału #3 (powt.), TVP 4K
19:50 – 22:00 ½ finału #2 (na żywo), CANAL+ 4K Ultra HD
20:00 – 21:50 1/4 finału #4 (powt.), TVP 4K
22:00 – 23:50 ½ finału #1 (powt.), TVP 4K
12 lipca (czwartek)
15:50 – 18:00 Polska – Senegal (powt.), TVP 4K
18:00 – 19:50 Polska – Kolumbia (powt.), TVP 4K
20:00 – 21:50 Japonia – Polska (powt.), TVP 4K
22:00 – 23:50 ½ finału #1 (powt.), TVP 4K
13 lipca (piątek)
16:00 – 17:50 1/4 finału #1 (powt.), TVP 4K
18:00 – 19:50 1/4 finału #3 (powt.), TVP 4K
20:00 – 21:50 1/4 finału #4 (powt.), TVP 4K
22:00 – 23:50 ½ finału #1 (powt.), TVP 4K
14 lipca (sobota)
15:50 – 18:00 o 3. miejsce (na żywo), TVP 4K
18:00 – 19:50 1/4 finału #4 (powt.), TVP 4K
20:00 – 21:50 ½ finału #1 (powt.), TVP 4K
22:00 – 23:50 o 3. miejsce (powt.), TVP 4K
15 lipca (niedziela)
15:50 – 18:00 o 3. miejsce (powt.), TVP 4K
17:00 – 19:20 FINAŁ (na żywo), CANAL+ 4K Ultra HD
18:00 – 19:50 1/4 finału #4 (powt.), TVP 4K
20:00 – 21:50 ½ finału #1 (powt.), TVP 4K
22:00 – 23:50 o 3. miejsce (powt.), TVP 4K
15 maja 2018 roku w miejscu nadawanego okazjonalnie Canal+ Now 4K pojawił się nowy kanał UHD od nc+ pod nazwą Canal+ 4K Ultra HD. Stacja zameldowała się na pozycjach 40. i 109. w EPG platformy nc+. Już wkrótce w Canal+ 4K Ultra HD będzie można obejrzeć 12 meczów mundialu, a także inne wydarzenia sportowe, hity filmowe, seriale, produkcje oryginalne Canal+, widowiska muzyczne i programy dokumentalne.