TELE TECHNIKA

DLA CIEBIE DLA DOMU DLA FIRMY

Telewizja

Cyfrowy Polsat

Cyfrowy Polsat 4,846 mln usług telewizyjnych

16 marca br. Grupa Kapitałowa Cyfrowy Polsat S.A. opublikowała swoje wyniki za 2016 rok. Cyfrowy Polsat zakończył grudzień ub.r. z 16,525 mln RGU (30.09.2016: 16,546 mln), w tym 13,255 mln usług kontraktowych (30.09.2016: 13,018 mln) i 3,27 mln usług przedpłaconych (30.09.2016: 3,528 mln). Liczba RGU dla usług kontraktowych telewizji wyniosła 4,766 mln (30.09.2016: 4,679 mln), a dla usług przedpłaconych telewizji 0,079 mln (30.09.2016: 0,045 mln), co dało łącznie 4,846 mln usług telewizji (30.09.2016: 4,724 mln). Grupa miała na koniec 2016 roku 5,883 mln klientów kontraktowych (30.09.2016: 5,861 mln).

Cyfrowy Polsat 4846 mln usług telewizyjnych

Komunikat prasowy Cyfrowego Polsatu:

Grupa Cyfrowy Polsat opublikowała bardzo dobre wyniki operacyjne i finansowe za 2016 rok. Wśród najważniejszych wydarzeń i osiągnięć ostatnich 12 miesięcy znalazły się: finalizacja transakcji zakupu Grupy Midas i jej skuteczna integracja do struktur Grupy, zwiększenie liczby usług kontraktowych oraz ARPU klientów kontraktowych, wzrost oglądalności kanałów Telewizji Polsat oraz dynamiczny wzrost przychodów z reklamy telewizyjnej, wsparty komercyjnym sukcesem projektu UEFA EURO 2016, utrzymanie wysokich marż, zmniejszenie zadłużenia, poprawa poziomu wolnych przepływów pieniężnych oraz dalszy rozwój Domowego Programu Oszczędnościowego smartDOM, który obecnie w swoim portfolio oferuje aż dziewięć różnych produktów i usług. Przychody Grupy przekroczyły 9,6 mln zł, a wynik EBITDA osiągnął 3,66 mln zł, dzięki czemu marża EBITDA utrzymała się na poziomie 37,9% (w ujęciu pro forma).
 

Cyfrowy Polsat 4,846 mln usług telewizyjnych
Konferencja Cyfrowego Polsatu

Najważniejsze dane operacyjne za IV kwartał i cały 2016 rok

  • Łączna liczba aktywnych usług generujących przychód (RGU) wzrosła do ponad 16,5 mln, z czego ponad 80% (13,3 mln) to usługi świadczone w modelu kontraktowym. 
  • Skuteczna realizacja strategii programu smartDOM:
    – Dynamiczny wzrost liczby klientów multiplay o 285 tys. w ciągu roku do ponad 1,3 mln.
    – Już 22% klientów kontraktowych Grupy korzysta z oferty zintegrowanej, co w konsekwencji pozytywnie przekłada się na wskaźnik churn wynoszący 8,3% w IV kwartale.
    – Rozwój oferty Domowego Programu Oszczędnościowego o usługi monitoringu domu i ubezpieczeniowe, urządzenia AGD, a ostatnio także sprzedaż gazu i uruchomienie nowej kampanii promującej 9 produktów i usług smartDOM.
  • Stabilna baza 5,9 mln klientów kontraktowych, posiadających średnio 2,25 usługi. Średni przychód od tych klientów wzrósł do 88,7 zł w całym roku i do 90,7 zł w IV kwartale.
  • Rekordowy przyrost ilości usług kontraktowych o 640 tys. r/r, w tym RGU telefonii komórkowej o 214 tys. r/r, co wynika z korzystnego wpływu strategii multiplay, wspieranej w ostatnich miesiącach zintensyfikowaną migracją klientów z segmentu prepaid.
  • Baza usług Internetu mobilnego w modelu kontraktowym zwiększyła się o 163 tys. r/r do prawie 1,8 mln. Łączna liczba aktywnych usług dostępu do Internetu wynosiła blisko 2 mln.
  • Dzięki zarówno dobrej sprzedaży podstawowych pakietów, jak i usług dodatkowych (Multiroom i płatne usługi OTT), łączna liczba kontraktowych usług płatnej telewizji wzrosła rok do roku aż o 263 tys., osiągając łączną liczbę blisko 4,8 mln.
  • Statystyki segmentu prepaid pozostawały pod wpływem działań wynikających z ustawy antyterrorystycznej, obligującej do rejestracji kart SIM:
    – W związku z ustawowym obowiązkiem rejestracji kart SIM, w segmencie prepaid telefonii komórkowej nastąpiła zintensyfikowana migracja klientów do usług kontraktowych, połączona ze skokowym spadkiem sprzedaży nowych kart SIM na całym rynku prepaid. 
    – Promując przejrzystość standardów raportowania, Grupa Cyfrowy Polsat zdecydowała się całkowicie wykluczyć niezarejestrowane karty SIM ze swoich raportowanych statystyk z początkiem lutego 2017 roku, by w pełni odzwierciedlić efekty obowiązkowej rejestracji kart prepaid już w wynikach za I kwartał 2017 r. W efekcie tego na początku lutego i marca 2017 r. Grupa posiadała odpowiednio ponad 2,7 mln i ponad 2,8 mln zarejestrowanych kart SIM prepaid liczonych według dotychczas stosowanej 90-dniowej definicji użyciowej (liczba ta nie zawiera RGU płatnej telewizji). 
    – ARPU segmentu prepaid wzrosło w IV kwartale o 3,8% r/r i wynosiło 19,2 zł. 
  • Kanały Grupy Telewizji Polsat pozostawały niezmiennie liderem rynku oglądalności w grupie komercyjnej zarówno w IV kwartale, jak i całym roku – z wynikami odpowiednio: 25,1% (13,5% kanału głównego oraz 11,6% kanałów tematycznych) i 24,9% (13,2% kanału głównego oraz 11,6 % kanałów tematycznych). 
  • Przychody Grupy Telewizji Polsat z reklamy telewizyjnej i sponsoringu wzrosły w IV kwartale o 7,1% (przy rynku reklamy TV rosnącym w tempie 2% r/r) i wyniosły 336 mln zł, dzięki czemu udział Grupy w rynku reklamy TV zwiększył się do 27,2%. W 2016 roku Grupa odnotowała wzrost przychodów reklamowych o 5,6% do 1,093 mln zł. W tym czasie rynek reklamy TV wzrósł o 1,3% r/r, co przełożyło się na to, że udział Grupy Polsat w rynku reklamy wzrósł do 26,9%.
  • Średnia miesięczna liczba użytkowników największej polskiej telewizji internetowej IPLA wynosiła ok. 3,8 mln w całym roku, a w czwartym kwartale ur. – blisko 4 mln.
  • Bardzo dobre wyniki finansowe pro forma Grupy (konsolidacja wyników Grupy Midas w pełnym roku):
    – przychody: 9,650 mld zł, 
    – EBITDA: 3,660 mln zł,
    – marża EBITDA: 37,9%,
    – wolne przepływy pieniężne po spłacie odsetek od kredytów i obligacji wzrosły do poziomu 1,557 mld zł w okresie 12-miesięcznym, co daje możliwość prowadzenia bieżącej działalności spółki przy jednoczesnym obniżaniu zadłużenia,
    – dług netto/EBITDA zgodny z definicją SFA (tzn. z wyłączeniem długu, który nie jest obsługiwany gotówkowo) wyniósł 2,83x, a z uwzględnieniem zadłużenia Grupy Litenite – 3,06x.

 

Baza usług Cyfrowego Polsatu w 2016 roku

W wyniku nabycia i konsolidacji od 29 lutego 2016 r. wyników Grupy Midas (obecnie Grupa Aero2), w celu lepszego zobrazowania działalności biznesowej Grupy Polsat, do poziomu zysku operacyjnego (EBIT) w komunikacie prezentujemy porównanie raportowanych wyników Grupy w IV kwartale 2016 r. z wynikami pro forma za IV kwartał 2015 r.
 

– W 2016 roku, podobnie jak w latach ubiegłych, konsekwentnie i z sukcesem realizowaliśmy założoną strategię oraz skutecznie odpowiadaliśmy na wyzwania stawiane przez klientów i rynek. Osiągnęliśmy kluczowe cele zaplanowane na 2016 rok, a wśród nich należy wymienić finalizację transakcji zakupu Grupy Midas, zakończony proces refinansowania zadłużenia naszej Grupy, istotny wzrost liczby świadczonych usług, m.in. dzięki regularnemu rozwojowi programu smartDOM, oraz komercyjny sukces projektu UEFA EURO 2016, który wpłynął pozytywnie zarówno na wyniki oglądalności, jak i przychody reklamowe Telewizji Polsat – mówi Tobias Solorz, Prezes Zarządu, Cyfrowy Polsat S.A. i Polkomtel Sp. z o.o. – Bardzo dobre wyniki finansowe zarówno całej Grupy, jak i poszczególnych segmentów, potwierdzają skuteczność naszych działań, które planujemy równie efektywnie kontynuować w tym roku. 

Tobias Solorz, Prezes Zarządu, Cyfrowy Polsat S.A. i Polkomtel Sp. z o.o.

Segment usług świadczonych dla klientów indywidualnych i biznesowych
 

 

IV kwartał

 

2016

2015

Zmiana %

Łączna liczba RGU
(kontraktowe+przedpłacone)

16.524.936

16.469.969

0,3%

USŁUGI KONTRAKTOWE      
Łączna liczba RGU na koniec okresu, w tym:

13.254.598

12.614.703

5,1%

Płatna telewizja, w tym:

4.766.429

4.503.320

5,8%

Multiroom

1.021.720

936.307

9,1%

Telefonia komórkowa

6.730.427

6.516.643

3,3%

Internet

1.757.742

1.594.740

10,2%

Liczba klientów kontraktowych

5.882.804

5.916.103

-0,6 %

       
ARPU na klienta [PLN]

90,7

88,3

2,7 %

Churn na klienta

8,3%

10,0%

-1,7 p.p.

Wskaźnik nasycenia RGU na jednego klienta

2,25

2,13

5,6%

USŁUGI PRZEDPŁACONE      
Łączna liczba RGU na koniec okresu, w tym:

3.270.338

3.854.993

-15,2%

Płatna telewizja

79.306

31.972

148,0%

Telefonia komórkowa

2.972.443

3.591.736

-17,2%

Internet

218.589

231.285

-5,5%

ARPU na RGU prepaid [PLN]

19,2

18,5

3,8%

 

 – 2016 rok upłynął nam na konsekwentnym umacnianiu posiadanej, silnej pozycji na poszczególnych rynkach – telefonii komórkowej, płatnej telewizji i wideo online – oraz w obszarze usług multiplay. Podkreślenia wymaga wzrost liczby świadczonych usług kontraktowych aż o 640 tys., ponad 1,3 miliona klientów programu smartDOM oraz istotny spadek churn i konsekwentny wzrost średniego przychodu od klienta kontraktowego. Wskaźniki te świadczą o wzroście zadowolenia naszych klientów z usług, które im dostarczamy, co było i pozostaje dla nas priorytetem – podsumowuje Tobias Solorz. – Naszym celem na ten rok pozostaje dalszy wzrost bazy usług, nasycenia bazy klientów usługami zintegrowanymi oraz średniego przychodu od klienta. 

– Wraz z realizacją celów biznesowych Grupy w 2016 roku osiągnęliśmy bardzo dobre wyniki finansowe segmentu usług świadczonych dla klientów indywidualnych i biznesowych. Zarówno w czwartym kwartale, jak i całym 2016 roku utrzymaliśmy na stabilnym poziomie przychody, jak zawsze mamy pod kontrolą koszty i wypracowaliśmy wysokie marże EBITDA – komentuje Katarzyna Ostap-Tomann, Członek Zarządu ds. Finansowych, Cyfrowy Polsat S.A., Polkomtel Sp. z o.o., Telewizja Polsat Sp. z o.o.

 

Katarzyna Ostap-Tomann, Członek Zarządu ds. Finansowych, Cyfrowy Polsat S.A., Polkomtel Sp. z o.o., Telewizja Polsat Sp. z o.o. Tobias Solorz, Prezes Zarządu, Cyfrowy Polsat S.A. i Polkomtel Sp. z o.o.

Wyniki finansowe pro forma segmentu usług świadczonych dla klientów indywidualnych i biznesowych 
 

mln PLN

IV kwartał 2016

zmiana r/r

2016

pro forma

zmiana r/r

Przychody ze sprzedaży

2,178

1%

8,396

1%

Koszty operacyjne(1)

1,427

2%

5,309

4%

EBITDA

749

-2%

3,096

-4%

Marża EBITDA

34,4%

-0,8 p.p.

36,9%

-2,1 p.p.

Pro forma: Cyfrowy Polsat, Metelem, Aero 2 (wcześniej Midas), skonsolidowane sprawozdania finansowe i analizy własne
* Koszty nie uwzględniają amortyzacji, utraty wartości i likwidacji

Segment nadawania i produkcji telewizyjnej 

– Zarówno w IV kwartale, jak i w całym 2016 roku kanał główny, kanały tematyczne, jak i cała Grupa Telewizji Polsat były liderami oglądalności w swoich kategoriach w grupie komercyjnej. Nasze przychody reklamowe po raz kolejny rosły ze znacznie szybciej niż cały rynek reklamy TV – o 7,1% w IV kwartale i 5,6% w całym 2016 roku – mówi Maciej Stec, Członek Zarządu, Cyfrowy Polsat S.A. i Telewizja Polsat Sp. z o.o. – Do tak dobrych wyników przyczynił się także zrealizowany z sukcesem w okresie letnim unikalny i kompleksowy projekt UEFA EURO 2016. Emisję meczów na antenie otwartej połączyliśmy z dedykowanymi temu wydarzeniu kanałami Polsat Sport 2 i Polsat Sport 3, w których można było obejrzeć wszystkie 51 meczów, na żywo i w jakości HD. 

 

Maciej Stec, Członek Zarządu, Cyfrowy Polsat S.A. i Telewizja Polsat Sp. z o.o.

 

 

IV kwartał

 

 

 

 
 

2016

2015

Zmiana p.p./%

2016

2015

Zmiana p.p./%

Udział w oglądalności1, w tym:

25,1%

24,8%

0,3 p.p.

24,9%

24,6%

0,3 p.p.

POLSAT (kanał główny)

13,5%

13,2%

0,3 p.p.

13,2%

13,2%

0,0 p.p.

Kanały tematyczne

11,6%

11,6%

0,0 p.p.

11,6%

11,4%

0,2 p.p.

Przychody z reklamy i sponsoringu2

(mln PLN)

336

313

7,1%

1,093

1,035

5,6%

Udział w rynku reklamy3

27,2%

25,9%

1,3 p.p.

26,9%

25,8%

1,1 p.p.

 

 

 

 

 

 

 

Wydatki na reklamę telewizyjną na rynku4

(mln PLN)

1,236

1,212

2%

4,068

4,014

1,3%

1 NAM, udział w oglądalności w grupie wszyscy 16-49 lat, cała doba;
2 Przychody z reklamy i sponsoringu Grupy Telewizji Polsat wg definicji SMG Poland;
3 Szacunki własne na podstawie danych SMG Poland (dawniej SMG Starlink); 
4 SMG Poland, reklama spotowa i sponsoring;

Wyniki finansowe segmentu nadawania i produkcji telewizyjnej
 

mln PLN IV kwartał 2016 zmiana r/r 2016 zmiana r/r
Przychody ze sprzedaży 414 7% 1,484 14%
Koszty operacyjne(1) 258 -1% 920 8%
EBITDA 154 23% 563 27%
Marża EBITDA 37,1% 4,8 p.p. 38,0% 3,7 p.p.

* Koszty nie uwzględniają amortyzacji, utraty wartości i likwidacji
 

– Zrównoważona polityka programowa oraz konsekwentna kontrola kosztów miały odzwierciedlenie w istotnym wzroście zarówno przychodów, jak i EBITDA segmentu nadawania i produkcji telewizyjnej w 2016 roku. Na tak dobre wyniki miał też wpływ duży sukces sprzedażowy, operacyjny i finansowy projektu UEFA EURO 2016 – komentuje Katarzyna Ostap-Tomann.

 

Konferencja Cyfrowego Polsatu

Wyniki finansowe Grupy Cyfrowy Polsat

Wyniki finansowe pro forma Grupy Cyfrowy Polsat za IV kwartał i cały 2016 r.
 

mln PLN

IV kwartał 2016

zmiana r/r

2016
pro forma

zmiana r/r

Przychody

2,535

1,5%

9,650

2,5%

Koszty*

1,628

1,3%

5,999

4%

EBITDA

902,3

1,9%

3,660

-0,5%

Marża EBITDA

35,6%

0,2 p.p.

37,9%

-1,1 p.p.

Pro forma: Cyfrowy Polsat, Telewizja Polsat, Metelem, Midas, skonsolidowane sprawozdania finansowe i analizy własne
* Koszty nie uwzględniają amortyzacji, utraty wartości i likwidacji

 

– To kolejny rok, kiedy osiągnęliśmy bardzo dobre wyniki finansowe całej Grupy. Stabilne przychody oraz kontrola kosztów operacyjnych skutkowały stabilizacją wyniku EBITDA oraz jego silną marżą. W ubiegłym roku konsekwentnie zmniejszaliśmy zadłużenie, co pozostaje także naszym priorytetem na ten rok. Cały czas silną pozycję w naszej Grupie stanowią stabilne i wysokie wolne przepływy pieniężne, które nie tylko pozwalają nam realizować cele biznesowe, ale także planowo zmniejszać zadłużenie naszej Grupy – podsumowuje Katarzyna Ostap-Tomann.

Najważniejsze wydarzenia biznesowe w 2016 roku

  • W grudniu Cyfrowy Polsat wprowadził aktualizację na dekoder EVOBOX PVR, dzięki której użytkownicy zyskali dwie nowe funkcje – radio internetowe z ofertą kilkuset stacji oraz możliwość włączenia podglądu dla aktualnie oglądanego programu i jednoczesnego przełączenia się na dowolny kanał z listy.
  • W listopadzie Plus wprowadził nową usługę Bezpieczny Dom i Bezpieczna Firma pozwalającą na zdalny monitoring domu i firmy pod nieobecność właścicieli, poprzez aplikację mobilną instalowaną na smartfonach i tabletach oraz serwis WWW na komputerach. 
  • W październiku, podczas uroczystej gali SAT Kurier Awards 2016, Cyfrowy Polsat został wyróżniony dwoma statuetkami w kategorii: „Najlepszy dekoder dedykowany” dla EVOBOX PVR oraz „Najlepsza usługa” dla telewizji internetowej IPLA. Nowoczesne i multimedialne oprogramowanie dekodera EVOBOX PVR zostało także nagrodzone podczas międzynarodowych targów IBC w kategoriach: „Najlepsza interaktywna Aplikacja lub Technologia” na CSI Awards oraz zostało uznane za innowacyjny produkt na IBC Best of Show Awards.
  • 1 września do oferty kompleksowych usług smartDOM została wprowadzona nowa kategoria urządzeń – sprzęt AGD. 
  • 23 sierpnia Grupa Cyfrowy Polsat wprowadziła najnowszy standard mobilnego Internetu – Internet LTE Plus Advanced, dający możliwość pobierania danych z prędkością nawet do 300 Mb/s. 
  • 17 sierpnia Grupa Cyfrowy Polsat we współpracy z Sopockim Towarzystwem Ubezpieczeń ERGO Hestia wprowadziła nową propozycję dla swoich klientów – „JA+ Ubezpieczenia”
  • W sierpniu telewizja internetowa IPLA poszerzyła swoją ofertę o 31 nowych kanałów tv online. 
  • W lipcu Grupa Cyfrowy Polsat we współpracy z firmą Huawei rozpoczęła projekt wdrożenia nowego, wspólnego dla Cyfrowego Polsatu i Polkomtelu środowiska informatycznego. 
  • Od 10 czerwca do 10 lipca w ofercie Cyfrowego Polsatu można było oglądać Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2016 – wszystkie 51 spotkań, na żywo i w jakości HD, można było zobaczyć na dwóch kanałach w całości poświęconych EURO 2016 – Polsat Sport 2 i Polsat Sport 3. Przekaz na żywo udostępniała także telewizja internetowa IPLA.
  • 11 maja Cyfrowy Polsat uruchomił Cyfrową Strefę Twórców – miejsce, za pośrednictwem którego twórcy w prosty sposób mogą zgłaszać swoje pomysły, idee czy ciekawe scenariusze produkcji filmowych.
  • 26 kwietnia dekoder EVOBOX PVR został wyróżniony Złotym Medalem MTP, a 28 kwietnia Grupa Kapitałowa Cyfrowy Polsat została uhonorowana statuetką Orła „Rzeczypospolitej” w kategorii Najlepsza firma infrastruktury, handlu i usług niefinansowych. 
  • 15 marca Cyfrowy Polsat uruchomił nową ofertę Cyfrowy Polsat GO poszerzającą pakiet satelitarny o dostęp online do wybranych treści na żądanie i kanałów linearnych zgodnie z wybranym przez abonenta pakietem telewizyjnym oraz dodatkowych bezpłatnych i płatnych treści VOD.
  • 14 marca oferta TV Mobilnej Cyfrowego Polsatu, dostępna w ramach DVB-T, została poszerzona o 4 nowe kanały tematyczne – Polsat Café, Polsat Play, Comedy Central Family i TVN Style.
  • 12 marca telewizja internetowa IPLA, w ramach uznania za produkty i usługi najwyższej jakości skierowane do segmentu rodzinnego, w szczególności do dzieci, została nagrodzona Znakiem Jakości KidZone.
  • 26 lutego Polkomtel ogłosił budowę pierwszej w Polsce komercyjnej sieci LTE-Advanced z prędkością Internetu do 300 Mb/s.
  • W lutym Grupa Cyfrowy Polsat za pośrednictwem spółki Polkomtel kupiła spółkę Litenite kontrolującą 66% akcji w Grupie Midas.
  • Pod koniec stycznia zakończony został proces refinansowania dotychczasowego zadłużenia Grupy, skutkujący korzystniejszymi warunkami finansowymi oraz większą elastycznością w zakresie bieżącej działalności operacyjnej i inwestycyjnej Grupy. 
  • Według raportu będącego wynikiem zleconego przez Urząd Komunikacji Elektronicznej badania jakości usług telefonii mobilnej w kategorii transmisji danych najszybszym był Internet Plusa. Średnia prędkość pobierania danych w sieci Plus wyniosła 25,19 Mb/s, to aż dwa razy szybciej niż w Play i o 25% lepiej niż w T-Mobile i Orange.
  • W drugiej połowie stycznia telewizja internetowa IPLA udostępniała przekaz na żywo meczów XII Mistrzostw Europy w piłce ręcznej mężczyzn Polska 2016. Abonenci Cyfrowego Polsatu i klienci sieci Plus mogli oglądać rozgrywki bez dodatkowych opłat. 
  • 15 stycznia 2016 r. w ofercie Cyfrowego Polsatu pojawił się EVOBOX PVR – najnowocześniejszy i najbardziej zaawansowany dekoder satelitarny dostępny w ofertach operatorów. Dekoder ten powstał w należącej do Grupy Polsat fabryce w Mielcu.

Aktualizacja:
Podczas konferencji padło zapytanie o wypłatę dywidendy za 2016 rok. Zarząd spółki ma podjąć decyzję w tej sprawie do końca czerwca br.
Cyfrowy Polsat poinformował, że ma 700-800 tys. abonentów najtańszego pakietu telewizyjnego.

TV-SAT

Grupa Radiowa Time przenosi dosyły z 4°W na 23,5°E?

Na satelicie Astra 3B (23,5°E) pojawiła się paczka stacji radiowych od Grupy Radiowej Time, świetnie znana z dotychczasowej emisji z satelity Amos 3 (4°W). Zestaw stacji jest zbliżony, jedynie z drobnymi różnicami, ale co ważne – przekaz jest prowadzony z wyższą wartością Symbol Rate, co daje nadawcy więcej miejsca do wykorzystania. Aktualnie brak informacji, czy to zmiana pozycji na stałe, czy tylko np. czasowy backup w związku z wdrożeniem do pracy na pozycji 4°W satelity Amos 7.

Grupa Radiowa Time przenosi dosyły

Poniesienie SR z 5000 ksymb/s na 4°W do 5500 ksymb/s na 23,5°E daje nadawcy dodatkowo do dyspozycji ok. 1,11 Mbit/s przepływności, umożliwiając dodanie kilku stacji do paczki. Aktualnie na 23,5°E zgłasza się 58 serwisów, na 4°W – 59. W praktyce wolnego miejsca na 23,5°E jest więcej, obecnie ok. 2,3 Mbit/s, na 4°W – ok. 1,35 Mbit/s.

W ramach paczki nadawane są różne wersje lokalne stacji Radio ESKA, Radio WAWA, Radio PLUS i VOX FM, a także od niedawna gościnnie obecne jest tu Radio Rodzina.

Paczki są do siebie bardzo podobne, ale:
– na 23,5°E WAWA Rzeszów zgłasza się jako „1240 – WAWA Rzeszow”, na 4°W jest „1140 – WAWA Rzeszów” (niezgodnie z wartością SID, która jest 1240)
– na 23,5°E brak stacji ESKA Łódź (na 4°W wyszukuje się jako „2100 – ESKA Lodz”, ale i tak nie ma tam emisji)
– na 23,5°E Eska Starachowice zgłasza się błędnie jako „2400 – ESKA Malopolska” (w praktyce emitowana jest wersja dla Starachowic), na 4°W jest poprawnie opisana jako „2400 – ESKA Starachowice” (co ciekawe – długo i tam był ten błąd, skorygowano go niedawno)
– na 23,5°E brak stacji wyszukiwanej jako „3000 – VOX SES”, ale jest za to „3990 – VOX
– różni się SID i nazwa dla przekazu Radio Rodzina (na 23,5°E to „8010 – Radio Rodzina”, a na 4°W to „9010 – Radio Rodzina”)

Wszystkie stacje radiowe nadawane są bez szyfrowania (FTA) z dźwiękiem AAC (wymagane wsparcie w odbiorniku, inaczej stacje albo wcale się nie wyszukają, albo w głośnikach będzie panowała cisza po wybraniu którejś).

Na obydwu pozycjach brak emisji dla stacji ESKA Poznań oraz na serwisie „Testowy 2”. Na 4°W dodatkowo brak emisji na „Testowy 1”.

Istotna uwaga dla posiadaczy odbiorników – w strumieniu na 23,5°E nadawana jest błędna data i czas w tablicy TDT, co może powodować, że po dłuższym słuchaniu pogubią się dane EPG dla innych kanałów (w momencie przygotowywania tekstu data była ustawiona na 15 grudnia 1973 roku). Na 4°W jest tylko 30 minut różnicy, co może być mniej dotkliwe (czas jest o 30 minut do przodu).

Nowe parametry techniczne (PID A/PCR/SID):
Astra 3B (23,5°E)
tp. 9 (11,643 GHz, pol. H, SR: 5500, FEC: 3/4; DVB-S2/8PSK)

  • 1070 – WAWA Krakow (1072/1072/1070)
  • 1100 – WAWA Lodz (1102/1102/1100)
  • 1120 – WAWA Opole (1122/1122/1120)
  • 1150 – WAWA Torun (1152/1152/1150)
  • 1170 – WAWA Gdansk (1172/1172/1170)
  • 1180 – WAWA Wroclaw (1182/1182/1180)
  • 1240 – WAWA Rzeszow (1242/1242/1240)
  • 1260 – WAWA Szczecin (1262/1262/1260)
  • 1290 – WAWA Nowy Sacz (1292/1292/1290)
  • 1380 – WAWA Warszawa (1382/1382/1380)
  • 1480 – WAWA Jelenia Gora (1482/1482/1480)
  • 1510 – WAWA Trzebnica (1512/1512/1510)
  • 2000 – ESKA SES (2002/2002/2000)
  • 2010 – ESKA Belchatow (2012/2012/2010)
  • 2020 – ESKA Bialystok (2022/2022/2020)
  • 2030 – ESKA Bydgoszcz (2032/2032/2030)
  • 2040 – ESKA Gorzow (2042/2042/2040)
  • 2050 – ESKA Kielce (2052/2052/2050)
  • 2060 – ESKA Siedlce (2062/2062/2060)
  • 2070 – ESKA Krakow (2072/2072/2070)
  • 2080 – ESKA Leszno (2082/2082/2080)
  • 2090 – ESKA Pila (2092/2092/2090)
  • 2110 – ESKA Olsztyn (2112/2112/2110)
  • 2120 – ESKA Opole (2122/2122/2120)
  • 2130 – ESKA Lublin (2132/2132/2130)
  • 2140 – ESKA Poznan (2142/2142/2140, brak emisji)
  • 2150 – ESKA Torun (2152/2152/2150)
  • 2160 – ESKA Tarnow (2162/2162/2160)
  • 2170 – ESKA Trojmiasto (2172/2172/2170)
  • 2180 – ESKA Wroclaw (2182/2182/2180)
  • 2190 – ESKA Zielona Gora (2192/2192/2190)
  • 2200 – ESKA Ostrow (2202/2202/2200)
  • 2210 – ESKA Radom (2212/2212/2210)
  • 2220 – ESKA Slask (2222/2222/2220)
  • 2230 – ESKA Zamosc (2232/2232/2230)
  • 2240 – ESKA Rzeszow (2242/2242/2240)
  • 2250 – ESKA Plock (2252/2252/2250)
  • 2260 – ESKA Szczecin (2262/2262/2260)
  • 2270 – ESKA Koszalin (2272/2272/2270)
  • 2300 – ESKA Beskidy/Zywiec (2302/2302/2300)
  • 2310 – ESKA Szczecinek (2312/2312/2310)
  • 2320 – ESKA Przemysl (2322/2322/2320)
  • 2330 – ESKA Malopolska (2332/2332/2330)
  • 2400 – ESKA Malopolska (2402/2402/2400, w praktyce jest tu ESKA Starachowice)
  • 2420 – ESKA Zary (2422/2422/2420)
  • 2430 – ESKA Elblag (2432/2432/2430)
  • 2440 – ESKA Ilawa (2442/2442/2440)
  • 2450 – ESKA Grudziadz (2452/2452/2450)
  • 2460 – ESKA Lomza (2462/2462/2460)
  • 2480 – ESKA Wroclaw JG (2482/2482/2480)
  • 2500 – ESKA Ostrzeszow (2502/2502/2500)
  • 3210 – VOX Radom (3212/3212/3210)
  • 3990 – VOX (3992/3992/3990)
  • 4000 – PLUS SES (4002/4002/4000)
  • 4270 – PLUS Koszalin (4272/4272/4270)
  • 5000 – Testowy 1 (5002/5002/5000, cisza)
  • 5010 – Testowy 2 (5012/5012/5010, brak emisji)
  • 8010 – Radio Rodzina (8012/8012/8010)

Dotychczasowe parametry techniczne (PID A/PCR/SID):
Amos 3 (4,0°W)
tp. 9 (11,315 GHz, pol. H, SR: 5000, FEC: 3/4; DVB-S2/8PSK)

  • 1070 – WAWA Krakow (1072/1072/1070)
  • 1100 – WAWA Lodz (1102/1102/1100)
  • 1120 – WAWA Opole (1122/1122/1120)
  • 1150 – WAWA Torun (1152/1152/1150)
  • 1170 – WAWA Gdansk (1172/1172/1170)
  • 1180 – WAWA Wroclaw (1182/1182/1180)
  • 1140 – WAWA Rzeszów (1242/1242/1240)
  • 1260 – WAWA Szczecin (1262/1262/1260)
  • 1290 – WAWA Nowy Sacz (1292/1292/1290)
  • 1380 – WAWA Warszawa (1382/1382/1380)
  • 1480 – WAWA Jelenia Gora (1482/1482/1480)
  • 1510 – WAWA Trzebnica (1512/1512/1510)
  • 2000 – ESKA SES (2002/2002/2000)
  • 2010 – ESKA Belchatow (2012/2012/2010)
  • 2020 – ESKA Bialystok (2022/2022/2020)
  • 2030 – ESKA Bydgoszcz (2032/2032/2030)
  • 2040 – ESKA Gorzow (2042/2042/2040)
  • 2050 – ESKA Kielce (2052/2052/2050)
  • 2060 – ESKA Siedlce (2062/2062/2060)
  • 2070 – ESKA Krakow (2072/2072/2070)
  • 2080 – ESKA Leszno (2082/2082/2080)
  • 2090 – ESKA Pila (2092/2092/2090)
  • 2100 – ESKA Lodz (2102/2102/2100, brak emisji)
  • 2110 – ESKA Olsztyn (2112/2112/2110)
  • 2120 – ESKA Opole (2122/2122/2120)
  • 2130 – ESKA Lublin (2132/2132/2130)
  • 2140 – ESKA Poznan (2142/2142/2140, brak emisji)
  • 2150 – ESKA Torun (2152/2152/2150)
  • 2160 – ESKA Tarnow (2162/2162/2160)
  • 2170 – ESKA Trojmiasto (2172/2172/2170)
  • 2180 – ESKA Wroclaw (2182/2182/2180)
  • 2190 – ESKA Zielona Gora (2192/2192/2190)
  • 2200 – ESKA Ostrow (2202/2202/2200)
  • 2210 – ESKA Radom (2212/2212/2210)
  • 2220 – ESKA Slask (2222/2222/2220)
  • 2230 – ESKA Zamosc (2232/2232/2230)
  • 2240 – ESKA Rzeszow (2242/2242/2240)
  • 2250 – ESKA Plock (2252/2252/2250)
  • 2260 – ESKA Szczecin (2262/2262/2260)
  • 2270 – ESKA Koszalin (2272/2272/2270)
  • 2300 – ESKA Beskidy/Zywiec (2302/2302/2300)
  • 2310 – ESKA Szczecinek (2312/2312/2310)
  • 2320 – ESKA Przemysl (2322/2322/2320)
  • 2330 – ESKA Malopolska (2332/2332/2330)
  • 2400 – ESKA Starachowice (2402/2402/2400)
  • 2420 – ESKA Zary (2422/2422/2420)
  • 2430 – ESKA Elblag (2432/2432/2430)
  • 2440 – ESKA Ilawa (2442/2442/2440)
  • 2450 – ESKA Grudziadz (2452/2452/2450)
  • 2460 – ESKA Lomza (2462/2462/2460)
  • 2480 – ESKA Wroclaw JG (2482/2482/2480)
  • 2500 – ESKA Ostrzeszow (2502/2502/2500)
  • 3000 – VOX SES (3002/3002/3000)
  • 3210 – VOX Radom (3212/3212/3210)
  • 4000 – PLUS SES (4002/4002/4000)
  • 4270 – PLUS Koszalin (4272/4272/4270)
  • 5000 – Testowy 1 (5002/5002/5000, brak emisji)
  • 5010 – Testowy 2 (5012/5012/5010, brak emisji)
  • 9010 – Radio Rodzina (820/820/9010)

Jeżeli emisja pozostanie na 23,5°E, to ta pozycja satelitarna stanie się jeszcze bardziej atrakcyjna dla odbiorców w Polsce, gdyż nadal swoje stacje radiowe dosyła z tego miejsca także Grupa RMF (cztery paczki, ale z bardzo niskim SR, co mocno komplikuje odbiór) oraz przekazy prowadzi tu także TVP.

DAB+DVB-T/T2TV-SAT

Projekt PSL mówi o rezygnacji z abonamentu RTV

Polskie Stronnictwo Ludowe proponuje, by TVP i Polskie Radio byłyby finansowane m.in. z dotacji budżetowej resortu kultury, dobrowolnych wpłat osób fizycznych, obrotu prawami do audycji oraz z reklam i audycji sponsorowanych. 14 marca PSL złożyło projekt likwidujący abonament RTV. Zgodnie z nim, wspomniana dotacja Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego miałaby wynosić 750 mln zł.

Projekt PSL mówi o rezygnacji z abonamentu RTV
Projekt PSL mówi o rezygnacji z abonamentu RTV

Projekt PSL zakłada także abolicję dla osób, które zalegają z opłatami abonamentowymi. Według oceny posła PSL Mieczysława Kasprzaka, forma utrzymywania TVP oraz PR z dotacji budżetowej byłaby dla nadawcy zachęcą do „lepszej jakości programów, do zabiegania o odbiorców”. Jego zdaniem, wtedy odbiorcy płaciliby dobrowolnie.

Projekt PSL mówi o rezygnacji z abonamentu RTV

Przypomnijmy, że według złożonego w marcu projektu resortu kultury, poprawienie poboru opłat abonamentowych miałoby nastąpić poprzez włączenie operatorów platform i sieci kablowych do procesu rejestracji odbiorników oraz identyfikacji ich użytkowników. Pomysł ten spotkał się z wieloma sprzeciwami. Swoje zdanie w tej sprawie wyraziły m.in. Cyfrowy Polsat i nc+.

Więcej o abolicji piszemy tutaj. Więcej o ostatnim projekcie ustawy piszemy tutaj.

Cyfrowy Polsat

Telewizja Puls chce unieważnienia koncesji kanału Super Polsat

Telewizja Puls wystąpiła do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji (KRRiT) z wnioskiem o unieważnienie zmiany koncesji wyspecjalizowanego kanału sportowego Polsat Sport News na wyspecjalizowany, ale dla osób niepełnosprawnych, kanał Super Polsat.

Telewizja Puls chce unieważnienia koncesji kanału Super Polsat
Telewizja Puls chce unieważnienia koncesji kanału Super Polsat

Oświadczenie Telewizji Puls:
 

Telewizja Puls wystąpiła do KRRiT z wnioskiem o unieważnienie zmiany koncesji wyspecjalizowanego kanału sportowego Polsat Sport News na wyspecjalizowany, ale dla osób niepełnosprawnych, kanał Super Polsat. W rzeczywistości jednak Telewizja Polsat Sp. z o.o. składając wniosek o zmianę koncesji nie wypełniła warunków wstępnych ubiegania się o koncesję, zawartych w ogłoszeniu postępowania na koncesje programów do multipleksu drugiego. Tym samym decyzja ówczesnego Przewodniczącego KRRiT, pana Jana Dworaka, powinna zostać unieważniona, jako wydana z rażącym naruszeniem prawa.

Super Polsat nie jest kanałem wyspecjalizowanym gdyż – mimo wniosku Telewizji Polsat Sp. z o.o. – nie wykazuje się „udziałem 75% audycji skierowanych do osób niepełnosprawnych ze szczególnym uwzględnieniem osób dotkniętych dysfunkcją narządu wzroku oraz słuchu”. Stan ten potwierdza monitoring, który wykazuje, że kanał Super Polsat nie oferuje audycji realizujących jego wyspecjalizowany charakter, a jedynie jest wyposażony w techniczne udogodnienia towarzyszące dla osób niepełnosprawnych w postaci drugiej ścieżki audio lub teletekstu. Wynika z tego, że koncesja została zmieniona na kanał pozornie wyspecjalizowany dla osób niepełnosprawnych. W istocie bowiem jest to kanał ogólnotematyczny, któremu towarzyszą w osobnym od programu sygnale udogodnienia dla widzów z dysfunkcją wzroku lub słuchu. Zestawiane zaś w programie audycje nie wykazują się treściami dotyczącymi problemów osób niepełnosprawnych.
 
Właściciel kanału Super Polsat deklarował, że „realizacja specjalizacji skupiać się będzie na zaoferowaniu widzom niepełnosprawnym większości audycji z udogodnieniami dla osób niepełnosprawnych z powodu dysfunkcji narządów wzroku i słuchu oraz na doborze filmów, audycji rozrywkowych, popularnonaukowych, seriali, w których prezentowane będą osoby i problemy wiążące się z tematyką niepełnosprawności.” A ta deklaracja nie ma pokrycia w rzeczywistości.

Analiza ramówki programu Super Polsat wskazuje, że jest to oferta powtórek audycji znanych z ramówki głównego kanału Polsat, w tym programów rozrywkowych, seriali i koncertów, uzupełnionych udziałem 5% audycji sportowych (transmisje z meczy siatkówki, piłki nożnej i koszykówki). W tym kształcie ramówka w 100% odpowiada ogólnotematycznemu charakterowi programu, a nie programowi o charakterze wyspecjalizowanym, wymaganym od art. 4 pkt 13 w zw. z pkt 6 ustawy o radiofonii i telewizji.

Oczywiste jest, że decyzja o zastąpieniu kanału Polsat Sport News nową propozycją Super Polsat w systemie naziemnej telewizji cyfrowej spowodowana była niskim wynikiem oglądalności stacji – 0,47% udziału w rynku w I półroczu 2016 roku (AGB. Nielsen).

Kroki prawne, które podejmuje Telewizja Puls, dotyczą sytuacji z dnia 2 stycznia br., kiedy to Cyfrowy Polsat przesunął TV Puls na pozycję 157. a na pozycji nr 84. ulokował kanał Super Polsat, rozpowszechniany przez swoją spółkę zależną POLSAT S.A. Tym samym przejął widownię TV Puls, kumulowaną przez lata na satelitarnej platformie Cyfrowy Polsat.

Będziemy walczyć o sprawiedliwe i transparentne zasady współpracy. Rynek telewizyjny jest trudny, konkurencja ogromna, ale nie zwalnia to z zasad uprawiania uczciwego biznesu. A Cyfrowy Polsat, preferując kanał swojej spółki zależnej, kosztem Telewizji Puls, naruszył reguły ochrony konkurencji i otwartego charakteru audiowizualnych usług medialnych

– powiedział Dariusz Dąbski, prezes Telewizji Puls.

TVP

TVP poszerzy ofertę programów o tematyce religijnej

TVP poszerzy ofertę programów o tematyce religijnej. Zarząd Telewizji Polskiej podjął uchwałę o ogłoszeniu naboru projektów audycji telewizyjnych o tematyce religijnej, przeznaczonych do emisji na antenach TVP. Nadawca zaprasza twórców do składania projektów w kategoriach: magazyn rodzinny, magazyn młodzieżowy i felieton – komentarz do niedzielnej Ewangelii.

TVP poszerzy ofertę programów o tematyce religijnej

Celem naboru jest pozyskanie przez TVP praw do realizacji projektów. Autorom wyłonionych w wyniku naboru projektów dodatkowo może zostać zaproponowana możliwość współpracy przy ich realizacji.

Nabór dotyczy projektów cyklicznych audycji telewizyjnych w trzech kategoriach:

  • magazyn rodzinny (o czasie trwania jednego odcinka 25 min),
  • magazyn młodzieżowy (o czasie trwania jednego odcinka 25 min),
  • felieton – komentarz do niedzielnej Ewangelii (o czasie trwania jednego odcinka 5 min).

Termin składania zgłoszeń upływa 12 kwietnia 2017 roku. Więcej informacji na stronach internetowych TVP.

Cyfrowy PolsatTV-SAT

Oświadczenie Cyfrowego Polsatu w sprawie projektu ustawy abonamentowej

Cyfrowy Polsat od wielu lat wspiera ideę finansowania mediów publicznych z opłat abonamentowych uiszczanych przez wszystkie podmioty wymienione w obecnie obowiązującej ustawie o opłatach abonamentowych przy jednoczesnym wyeliminowaniu reklamy jako źródła przychodu mediów publicznych.

Oświadczenie Cyfrowego Polsatu w sprawie projektu ustawy abonamentowej
Oświadczenie Cyfrowego Polsatu w sprawie projektu ustawy abonamentowej

Media publiczne powinny być więc finansowane wyłącznie z opłat abonamentowych uiszczanych przez wszystkich odbiorców radia i telewizji, tak aby realizowały one jedynie cele związane z misją publiczną. Odpowiednie bazy danych, które mogą być podstawą do powszechności płacenia abonamentu, są w posiadaniu organów państwa. Natomiast projekt przedstawiony przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego nie wspiera powszechności płacenia abonamentu, gdyż wprowadza rozwiązanie, które traktuje obywateli w sposób wybiórczy i ma dotyczyć tylko części społeczeństwa.

Dotychczasowa niemoc instytucji zobowiązanych do poboru abonamentu ma zostać zastąpiona nakazem przekazania przez dystrybutorów płatnej telewizji danych osobowych swoich klientów Poczcie Polskiej SA. Uznajemy taką propozycję zmian legislacyjnych za niezgodną z zasadą konstytucyjnej równości obywateli wobec prawa, a ujawnienie chronionych danych osobowych klientów płatnej telewizji za naruszającą ich prawa konsumenckie i osobiste.

Osiągnięcie konsensusu rynkowego w sprawie przyjęcia rozwiązań nowej ustawy abonamentowej uważamy za stosunkowo proste, pod warunkiem stosowania tych samych reguł wobec wszystkich obywateli, bez rozróżniania, czy są klientami sieci kablowych, platform satelitarnych, platform internetowych czy też naziemnej telewizji cyfrowej.

TV-SAT

KRRiT abonament rtv i kary a platformy i sieci kablowe

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego opublikowało na swoich stronach internetowych projekt ustawy, który miałby uszczelnić pobieranie abonamentu radiowo-telewizyjnego. Platformy cyfrowe i sieci kablowe czeka rewolucja. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji ustali bowiem zasady, na których będą zarabiać na przekazywaniu Poczcie Polskiej danych swoich klientów. Jeśli tego nie uczynią, mogą stracić finansowo. KRRiT będzie mogła nałożyć karę pieniężną w wysokości 5 proc. przychodów operatora, a w przypadku krótszego działania na rynku operatora niż rok do 500 tys. zł. Czy platformy cyfrowe będą próbowały „obejść” przepisy?

KRRiT abonament rtv i kary a platformy i sieci kablowe

Cyfrowy Polsat i nc+ stoją między młotem i kowadłem

Z jednej strony mogą zarobić (choć jedynie od 6 do 10 proc. poniesionych kosztów związanych z przesłaniem danych). Mogą też stracić coś znacznie cenniejszego, czyli zaufanie klientów, którzy nie chcą płacić na Telewizję Polską i Polskie Radio. Platformę nc+, wcześniej związaną z TVN, może to zaboleć szczególnie. Samo pojawienie się w ofercie TV Republika wywołało protesty części klientów i operator przesunął stację na daleką pozycję na liście programów. Utrata wielu abonentów grozi jednak wszystkim graczom. Także Cyfrowemu Polsatowi, który zaczął działalność od pozyskiwania mniej zamożnych abonentów. Takich, dla których każdy grosz się liczy.
 

– Uznajemy taką propozycję zmian legislacyjnych za niezgodną z zasadą konstytucyjnej równości obywateli wobec prawa, a ujawnienie chronionych danych osobowych klientów płatnej telewizji za naruszającą ich prawa konsumenckie i osobiste – napisał w oświadczeniu Cyfrowy Polsat.

Sęk w tym, że PiS kontroluje w tej chwili Trybunał Konstytucyjny i skargi opozycji do tej instytucji na nowe przepisy mogą zdać się na niewiele. Argumentacja Cyfrowego Polsatu wydaje się trafna. Dlaczego do płacenia mają zostać zmuszeni abonenci płatnych graczy, którzy mają setki kanałów, a nie zostaną zmuszeni ci, którzy mają 30 kanałów naziemnie i pewnie znacznie częściej oglądają TVP?

Jak zachowają się operatorzy płatnej telewizji, jeśli zmiany wejdą w życie?

Możliwe, że przeniosą działalność gospodarczą do innego państwa i zrezygnują z polskich koncesji KRRiT. Dotychczas z takiej praktyki korzystali nadawcy niektórych kanałów tematycznych. Na przykład HBO Polska korzysta z czeskiej, a MTV Polska z brytyjskiej. Na podstawie licencji brytyjskiego Ofcom rozpoczęły też nadawanie kanały Polsat News (2008). Wówczas problemem był zbyt długi proces koncesyjny w naszym kraju. Z kolei MTV, które emituje wiele kontrowersyjnych show, obawiało się kar finansowych ze strony KRRiT. Regulacje brytyjskie są bardziej liberalne i ściślej określają, co można pokazywać w telewizji, a czego nie. Nowe przepisy mogą zatem wylać dziecko z kąpielą. Nie dość, że platformy i operatorzy kablowi nie „podkablują” swoich klientów, to być może podatki zamiast w Polsce będą płacić na Cyprze, Czechach, Słowacji czy Wielkiej Brytanii. W przypadku takich spółek, jak Cyfrowy Polsat może oznaczać to znaczny spadek wpływów do budżetu państwa. Tak we Francji skończyła się zapowiedź wprowadzenia najwyższych podatków dla najbogatszych. Także Jerónimo Martins, właściciel Biedronki, po zapowiedzi podwyżki podatków w rodzimej Portugalii groził przeniesieniem się do Holandii. Powodów, żeby tak zrobić jest coraz więcej. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył ostatnio 40 mln zł kary na Plusa i Cyfrowy Polsat. Rząd nie pójdzie chyba śladem niektórych autorytarnych państw i nie zakaże obywatelom anten satelitarnych?

W kwestii poboru opłat abonamentowych będziemy mieli do czynienia z totalnym chaosem.

Nie wiadomo, ile będą musiały płacić osoby, które mają na przykład dekodery dwóch platform cyfrowych. Nie wiadomo, co z firmami czy urzędami. Mowa jest tylko o odbiorcach indywidualnych. Platformy mogą pójść do sądu i przez wiele lat nie respektować nowych przepisów, a przed ich wejściem w życie przepisów wprowadzić superpromocje dla osób, które chcą uniknąć rejestracji. Niewykluczone, że do łaski wrócą też usługi telewizyjnego prepaidu, bo w ustawie nie napisano, co dokładnie rozumiemy przez świadczenie usług płatnej telewizji. Czy możemy za to uznać platformy internetowe? Tych przecież jest coraz więcej. Nie trzeba być dzisiaj abonentem platformy cyfrowej czy sieci kablowej, żeby oglądać telewizję na telewizorze. Wystarczy aplikacja w Smart TV. Telewizję można też z aplikacji oglądać na komputerze czy smartfonie. Rząd uderza tylko w jeden rodzaj działalności biznesowej i to taki, który nie ma ostatnio dobrych lat.

Cyfrowy Polsatnc+OrangeTelewizja Na KartęTV-SAT

Kino Polska od 5 kwietnia w MPEG-4

Kino Polska od 5 kwietnia w MPEG-4. Jak nieoficjalnie dowiedział się portal satkurier.pl, w nocy z 4 na 5 kwietnia 2017 roku dojdzie do zmian w przekazie kanału Kino Polska. Modyfikacji ulegną niektóre parametry techniczne transpondera nr 110, na którym nadawana jest stacja (standard – z DVB-S na DVB-S2, oraz modulacja – z QPSK na 8PSK). Dodatkowo zmianie ulegnie również format kompresji video z MPEG-2 na bardziej wydajny H.264 (MPEG-4).

Kino Polska od 5 kwietnia w MPEG-4

Można było podejrzewać, że dojdzie do tej operacji zaraz po informacji o przełączeniu tp. 110 do DVB-S2, którą na początku marca pośrednio przekazała TVP (informując o emisji swoich kanałów).

Parametry techniczne:
Eutelsat Hot Bird 13C (13,0°E)
tp. 110 (10,719 GHz, pol. V, SR: 27500, FEC: 5/6; DVB-S/QPSK, po 5 kwietnia FEC 3/4, DVB-S2/8PSK))

ID: KINO POLSKA
PID V: 64 (MPEG-2/SD, po 5 kwietnia MPEG-4/SD)
PID A: 96 (pol)
PID PCR: 64
SID: 4405
PID PMT: 1005
Provider: nc+
Kodowanie: Nagra MA (S4/N3 – nc+, N3 – Cyfrowy Polsat), Conax (TNK HD, n na kartę, Smart HD+, nc+), Viaccess PC 3.0 (Orange)

Aktualnie na tp. 110 poza Kino Polska są obecne także: TVP Sport (w SD, zostanie wyłączony 5 kwietnia), Active Family, TVP Info (wersja SD zostaje do 19 kwietnia, 5 kwietnia pojawi się przekaz w HD), TVP3 Warszawa (przechodzi do MPEG-4), Polsat (zapewne zostanie wyłączony), kanał informacyjny Strefa Abonenta nc+ (jakiś czas temu przełączono go do MPEG-4) i wewnętrzny dosył polskiej fonii kanału Eurosport.

DVB-T/T2TV-SAT

Abolicja dla niepłacących abonamentu RTV

Nadal trwa wypuszczanie do mediów tzw. próbnych balonów z różnymi pomysłami, w jaki sposób rozwiązać sprawę abonamentu. Wygląda na to, że nie zmieni się jedno, że to Poczta Polska będzie pilnować porządku dotyczącego zgłoszenia rejestracyjnego telewizora lub radioodbiornika. Niezbyt dobre jest to, że ktoś uparł się przy fatalnym pomyśle, by kablówki i platformy przekazywały dane o swoich klientach – abonentach płatnych telewizji. Dobra jest za to abolicja dotycząca opłat wstecz!

Abolicja dla niepłacących abonamentu RTV
Abolicja dla niepłacących abonamentu RTV
 

Poczta Polska będzie kontrolować abonentów i platformy?

To ciekawy sposób na kontrolowanie wszystkich operatorów pay-tv w Polsce! Operatorzy płatnej telewizji mogliby (a może jednak musieliby?) odbierać od abonenta zgłoszenie rejestracyjne odbiornika.Potem musieliby przekazać je Poczcie Polskiej, która z kolei miałaby dostęp do danych klientów platform i kablówek.

Podobno ma to być jednorazowe przekazanie Poczcie Polskiej informacji o abonentach telewizji płatnej. Obawiać się należy, że sam fakt przekazania przez platformę lub kablówkę abonentowi komunikatu o obowiązku rejestracji i opłaty abonamentu RTV mógłby spowodować uruchomienie lawiny rezygnacji z płatnych pakietów, co uszczupliłoby klientelę operatorów pay-tv o tych, którzy płacą, ale tak naprawdę niewiele oglądają telewizji. Wybraliby DVB-T, prepaid z satelity lub Internet. Nim ustawa wejdzie w życie, nagle wyparować mogłoby kilkaset tysięcy abonentów, więc straciłyby nie tylko kablówki i platformy. Poza zasięgiem ustawy byliby ci, którzy zrezygnują z pay-tv w miarę szybko. Lepiej więc przemyśleć te sprawy, by nie doprowadzić do utraty płynności przez wielu operatorów, którzy odczuliby nagły odpływ abonentów do strefy, której nikt nie będzie kontrolował.

Abolicja ważna, bo trudno udowodnić, co i od kiedy ktoś oglądał

Ustawa ma wprowadzić abolicję dla tych, którzy mają zaległości z tytułu nieuiszczania opłat abonamentowych. Poczta Polska nie mogłaby egzekwować opłaty za okres wstecz. Projekt przewiduje, że Poczta Polska będzie mogła egzekwować abonament RTV od takich osób jedynie od dnia wejścia ustawy w życie. Będą one musiały jednak dokonać rejestracji w miesiącu, w którym ustawa wejdzie w życie. Wtedy nie poniosą żadnych konsekwencji dotychczasowego nieuiszczania opłat. Będą więc kolejki przestraszonych widzów.

Przekazanie Poczcie Polskiej danych klientów, którzy zawarli umowy z operatorami telewizji płatnej, wydaje się nie do końca legalne.

 
DVB-T/T2mux8

Kanały TVP w MUX 8 najwcześniej za kilka miesięcy?

Prezes TVP, Jacek Kurski, powiedział w rozmowie z wirtualnemedia.pl, że nadawca będzie musiał za kilka miesięcy zdecydować, co wrzucić na MUX 8. Nowy multipleks naziemnej telewizji cyfrowej został uruchomiony już w zeszłym roku, jednak nadal jest nadawany z niepełnym zasięgiem. MUX 8 obejmuje 7 slotów, z czego cztery są przeznaczone na kanały SD nadawców komercyjnych. Trzy pozostałe sloty mają być przeznaczone dla TVP, która będzie mogła tam uruchomić trzy kanały SD lub 1 kanał HD i jeden kanał HD.

Kanały TVP w MUX 8
Kanały TVP w MUX 8 najwcześniej za kilka miesięcy?

Wypowiedź Jacka Kurskiego oznacza, że kanałów TVP w MUX 8 nie należy spodziewać się zbyt szybko. Podobno w Telewizji Polskiej nadal zwycięża opcja, aby w nowym multipleksie uruchomić kanał TVP Sport HD i dodatkowo przesunąć na niego stację z innego MUX-a.

Jak dodał prezes TVP, nadawca myśli także o „nowych kanałach tematycznych, ale będą to kanały satelitarne”.

Aktualnie w MUX 8 dostępne są kanały Zoom TV, Nowa TV, WP i Metro. Pasywnym operatorem multipleksu jest EmiTel. Spółka złożyła w styczniu br. w Urzędzie Komunikacji Elektronicznej (UKE) wniosek o wydanie decyzji rezerwacyjnej, która zobowiązałaby Telewizję Polską do uruchomienia kanałów w nowym multipleksie.

Jacek Kurski uważa, że „decyzja o wstrzymaniu wejścia na MUX 8 okazała się bardzo dobra”. – Chciałem sprawdzić, jak sobie poradzą czterej mniejsi z podobną ofertą programów informacyjnych i publicystycznych. No i widzę, że się kanibalizują – tłumaczy prezes TVP w rozmowie z wirtualnemedia.pl. Przy okazji „obrywa się” EmiTelowi, gdyż zdaniem Kurskiego, spółka „nie daje rady obsługiwać MUX-a”. Prezes TVP twierdzi, że „kryzys w obszarze MUX 8 daje Telewizji Polskiej komfort w rozpoznaniu, co wrzucić na ten multipleks”.
 

– Krok w tył i poczekanie, jak inni pójdą na MUX 8 jak dzik na fuzję, okazał się słuszny. Ale dochodzimy do momentu decyzyjnego, za kilka miesięcy będziemy musieli zdecydować, co wrzucić na MUX 8. Ktokolwiek będzie wówczas jego operatorem – powiedział Jacek Kurski dla wirtualnemedia.pl.