TELE TECHNIKA

DLA CIEBIE DLA DOMU DLA FIRMY

DVB-T/T2

DVB-TInformacje z kategorii DVB-T (ang. Digital Video Broadcasting – Terrestrial) – standard telewizji cyfrowej DVB nadawanej naziemnie. Cyfrowe wideo, dźwięk i dane dodatkowe są przesyłane w strumieniu transportowym MPEG przy użyciu modulacji COFDM. Do kompresji audio/wideo wykorzystuje się standard MPEG-2 lub MPEG-4 (H.264).

DAB+DVB-T/T2Konserwacje nadajnikówRadio FM

Przerwy konserwacyjne Lublin Czerwiec 2017

Przerwy w nadawaniu sygnału RTV Lublin. W miesiącu Czerwiec 2017  zaplanowane są przerwy konserwacyjne w emisji sygnału nadawanego z komina elektrociepłowni Lublin Wrotków. Szczegółowy wykaz umieszczony poniżej.

Przerwy konserwacyjne Lublin Czerwiec 2017
Komin elektrociepłowni Lublin Wrotków

Przerwy konserwacyjne Lublin Czerwiec 2017

Tab.1

Nadajnik Data Godziny Rodzaj emisji
Lublin / Wrotków 2017-06-23 8,00 – 14,00 PR2, PR24, 
       

Związku z zaplanowanymi przerwami konserwacyjnymi nastąpi brak sygnału poszczególnych emisji w okresie podanym w tab.1

Osoby korzystające z odbioru naziemnego proszone są o nieregulowanie odbiorników w tym czasie. Brak sygnału nie będzie efektem awarii anteny lub odbiornika lecz brakiem nadawanego sygnału z nadajnika. Z momentem zakończenia prac konserwacyjnych emisja sygnału zostanie wznowiona.
Jest to konieczne w celu wykonania prac konserwacyjnych lub modernizacji obecnego osprzętu.
W trakcie przerw najczęściej są wykonywane: malowania elementów metalowych, zabezpieczenia przed korozją, kontrola okablowania itp.
Na przerwy konserwacyjne planowane są również poważne modernizacje obecnego osprzętu.
Brak sygnału spowodowany jest koniecznością wyłączenia nadajników.
W przeciwnym razie osoby pracujące na maszcie mogły by zostać napromieniowane szkodliwymi falami.

Więcej o planowanych konserwacjach w zakładce Konserwacje nadajników

Informacja ze strony Emitel

DVB-T/T2

Abonament RTV od… samochodu

„Znacząca poprawa poboru opłat abonamentowych mogłaby nastąpić przynajmniej przez ułatwienie identyfikacji odbiorników radiowych w samochodach” – czytamy w piśmie TVP przesłanym do wiceministra kultury Pawła Lewandowskiego. Telewizja Polska odnosi się w tym dokumencie, podpisanym przez Jacka Kurskiego, do założeń proponowanej nowelizacji ustawy abonamentowej.

Abonament RTV od… samochodu

Abonament RTV od... samochodu

Przypomnijmy, że nowelizacja ustawy o abonamencie RTV zakłada uszczelnienie systemu poboru opłat w oparciu o dane osobowe uzyskane od operatorów sieci kablowych i platform satelitarnych. Ministerstwo kultury liczy na dodatkowe 730 mln zł od 2,8 mln gospodarstw. Aktualnie prowadzone są konsultacje w sprawie nowelizacji. Swoje stanowisko zajęli operatorzy płatnej telewizji, tacy jak Cyfrowy Polsat i nc+, izby samorządu gospodarczego mediów i telekomunikacji, Poczta Polska, GIODO czy Urząd Komunikacji Elektronicznej. Teraz swój głos zabiera TVP.

Z informacji uzyskanych przez „Dziennik Gazetę Prawną” wynika, że Telewizja Polska z niechęcią podchodzi do pomysłu abolicji dla abonamentowych dłużników. Z opłatami zalega ponad 2 mln gospodarstw domowych na łączną kwotę ponad 3 mld zł, więc jest o co walczyć.
 

– W kontekście aktualnego projektu proponujemy zastosowanie abolicji co najwyżej do tych zobowiązanych, którzy w określonym czasie po wejściu w życie nowelizacji zarejestrują odbiorniki (np. 3 miesiące) i uiszczą opłatę abonamentową za wskazany okres (np. za 6 miesięcy). W przeciwnym razie z obowiązku publicznoprawnego tych, którzy się od niego uchylali, nastąpiłoby bez dostatecznego usprawiedliwienia i bez ich motywowania do wykonania w przyszłości niedopełnionej dotąd powinności – czytamy w stanowisku TVP.

Abonament RTV od… samochodu

Telewizja Polska podsuwa także pomysł uszczelnienia systemu poboru opat abonamentowych od radioodbiorników. Wszystko to na podstawie domniemania, że w każdym samochodzie zainstalowane jest radio. TVP chce udostępnienia Poczcie Polskiej informacji o właścicielach pojazdów z Centralnej Ewidencji Pojazdów. Według TVP, korespondowałoby to z już istniejącym rozwiązaniem uprawniającym Pocztę do dostępu do danych z rejestru PESEL.
 

– Bardzo mało efektywny jest pobór opłat abonamentowych od firm i instytucji. W tym zakresie, a także w odniesieniu do gospodarstw domowych innych niż korzystające z usług telewizji płatnej, znacząca poprawa poboru opłat abonamentowych mogłaby nastąpić przynajmniej przez ułatwienie identyfikacji odbiorników radiowych w samochodach – czytamy w dokumencie TVP.

Zdaniem wielu ekspertów, taki pomysł może jeszcze bardziej skomplikować system poboru opłat abonamentowych. Co z autami wynajmowanymi albo leasingowanymi? Co z autami firmowymi?

W przyszłym tygodniu planowana jest konferencja uzgodnieniowa w sprawie nowelizacji. Potem projekt zostanie skierowany do Komitetu Rady Ministrów.

mux8

Nowe nadajniki MUX 8 w marcu

Pod koniec marca ruszyły emisje ósmego multipleksu naziemnej telewizji cyfrowej MUX 8 z obiektów: RTON Zakopane / Gubałówka, RTCN Miechów i RTCN Piła / Rusinowo. MUX 8 uruchomiono także z: RTCN Lublin / Boży Dar oraz TSR Cieszyn / Mickiewicza. Dodatkowo RTCN Bydgoszcz / Trzeciewiec nadaje teraz z mocą 20 kW ERP.

Nowe nadajniki MUX 8 w marcu

Parametry emisji nowych nadajników MUX 8:

TSR Cieszyn / Mickiewicza
k. 6 (184,5 MHz); 0,04 kW ERP; pol. H

RTCN Lublin / Boży Dar
k. 12 (226,5 MHz); 30 kW ERP; pol. H

RTCN Miechów
k. 7 (191,5 MHz); 1,5 kW ERP; pol. V

RTCN Piła / Rusinowo
k. 9 (205,5 MHz); 40 kW ERP; pol. V

RTON Zakopane / Gubałówka
k. 7 (191,5 MHz); 0,5 kW ERP; pol. V

Nowe nadajniki MUX 8 w marcu

W MUX 8 w paśmie VHF nadawane są obecnie kanały Nowa TV, Metro, Zoom TV i WP. W przyszłości uruchomione zostaną tam także 2 lub 3 kanały TVP.

Aktualne parametry emisji DVB-T w Polsce można znaleźć na stronie EmiTela pod tym linkiem.

DVB-T/T2TV-SAT

KRRiT: Autopromocja w telewizji za głośno

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji (KRRiT) od października do listopada 2016 roku monitorowała poziom głośności audycji, reklam, autopromocji, ogłoszeń nadawcy, ogłoszeń społecznych i telesprzedaży w 24 programach telewizyjnych rozpowszechnianych na platformach naziemnych i 10 programach satelitarnych.

KRRiT: Autopromocja w telewizji za głośno

Wyniki monitoringu wykazały, że nadawcy podjęli stosowne działania w celu spełnienia wymagań rozporządzenia KRRiT. Regulator obserwuje systematycznie zmniejszanie uciążliwości tzw. „głośnych reklam” i normalizację głośności pozostałych elementów w danego programu. Badania wykazały jednak, że komfort odbioru dźwięku w programach telewizyjnych zaburzają różnice w poziomie głośności pomiędzy poszczególnymi programami. Tymczasem Europejska Unia Nadawców (EBU) rekomenduje dla wszystkich nadawców znormalizowany poziom głośności wynoszący -23 LUFS. (LUFS (Loudness Unit Full Scale) to jednostka głośności wyrażona w LU przy czym 0 LU = -23 LUFS). Analiza wyników monitoringu z 2016 roku, w porównaniu z monitoringami z lat wcześniejszych, wskazała wprawdzie na istotną poprawę sytuacji.

Pomiary zostały dokonane zgodnie z wymaganiami Rozporządzenia KRRiT z dnia 18 grudnia 2012 roku. Wprowadzone wtedy zmiany w Rozporządzeniu z 30 czerwca 2011 roku. Polegały na częściowym dostosowaniu polskich przepisów do rekomendacji R128 Europejskiej Unii Nadawców (EBU). Inne, wykorzystywane na świecie zalecenia w sprawie standaryzacji dźwięku zostały zawarte w normie ITU-RBS 1770) Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego.
 

Według nowego rozporządzenia poziom głośności reklamy i telesprzedaży, emitowanych w trakcie audycji lub bezpośrednio po niej, nie może przekroczyć poziomu głośności tej audycji.

Podczas monitoringu oceniano również stopień przygotowania nadawców programów do pełnego wprowadzenia zasad normalizacji głośności programów zgodnie z Rekomendacją EBU R128.

Dodatkowo, wykonano pomiary przebiegu programu i monitorowanie głośności wszystkich elementów audycji.

Jednakże, dla uzyskania właściwej ochrony komfortu odbioru programów telewizyjnych, konieczne jest wdrożenie przez wszystkich nadawców rekomendacji Europejskiej Unii Nadawców (EBU), w części normalizującej głośność wszystkich elementów programu, czyli zarówno audycji, jak i przekazów handlowych na poziomie -23 LUFS.

KRRiT zaproponuje nadawcom mechanizm samoregulacyjny, w którym nadawcy zobowiążą się do utrzymywania emisji swoich programów na stałym i jednolitym poziomie.

Prezentacja – pomiar głośności audycji (format PPT)

DVB-T/T2mux8

Kanały z MUX 8 w tarapatach?

Grupa Wirtualna Polska nie jest zadowolona z wyników oglądalności telewizji WP, dostępnej w ramach NTC. Wojciech Pawlak zrezygnował z funkcji prezesa stacji. Kanałem zarządzają teraz Barbara Bilińska, Tomasz Machała, Daniel Czarnecki, Marta Czartoryska-Żak i Jacek Amsterdamski. Tomasz Machała, związany wcześniej m.in. z NaTemat.pl, Polsatem i TVN24 odpowiada za publicystykę i informacje w telewizji WP. Kanał zdecydował się też na zmiany w porannym paśmie. Od połowy kwietnia poranne pasmo będzie krótsze o godzinę. Krótsza będzie część lifestyle’owa, dlatego ze stacją pożegnają się m.in. Małgorzatą Ohme i Katarzyna Krupa. Czy zmiany pozwolą telewizji WP rozwinąć skrzydła? A może w przypadku MUX 8 to w ogóle niemożliwe?

Kanały z MUX 8 w tarapatach

Wyniki kanałów dostępnych na ósmym multipleksie nie powalają 

W lutym br. wśród samych odbiorców naziemnej telewizji Metro miał 0,26 proc. udziału w rynku, Zoom TV 0,23 proc., Nowa TV 0,22 proc., a WP zaledwie 0,15 proc. O wiele lepiej radzą sobie kanały dostępne na pozostałych multipleksach. Polsat miał 14,68 proc. udziału w rynku, TVP1 13,66 proc., TVP2 10,29 proc., TVN 9,81 proc., TVP Info 6,25 proc., TV4 5,06 proc., Puls 4,42 proc., Puls 2 3,99 proc., TVN7 3,85 proc., TV6 3,16 proc., TTV 2,90 proc., TVP ABC 2,84 proc., ATM Rozrywka 2,01 proc., TVP Rozrywka 1,98 proc., Stopklatka 1,94 proc., TVP3 1,87 proc., Fokus TV 1,62 proc., Super Polsat 1,51 proc., Polo TV 1,44 proc., TVP Historia 1,12 proc., 8TV 0,75 proc., a TVP Kultura 0,65 proc. (wszystkie dane Nielsen Audience Measurement za Wirtualnymi Mediami).

Szacuje się, że rentowność kanałów naziemnych to 1 proc. udziału w rynku 
Koncesja, opłaty za korzystanie z nadajników kosztują bowiem niemało. Można odnieść wrażenie, że większość widzów DVB-T nadal nie wie o nowych kanałach. Kampanie informujące o ich istnieniu były mało widocznie i właściwie ograniczone do mediów związanych z poszczególnymi nadawcami.
 

 

Dlaczego telewizja WP radzi sobie wyjątkowo słabo?

Wygląda na to, że ciężko jest przenieść portal do telewizora. Mamy medium XXI-wieczne, które próbuje tworzyć XX-wieczne. W Niemczech nie udało się to magazynowi „Giga” zajmującego się sprzętem komputerowym i nowymi technologiami. W 2009 roku telewizja Giga zakończyła nadawanie. „#Dzieje się” WP przypomina „Teleexpress”, ale ten już jest na rynku prawie 31 lat. Jakby tego było mało TVN24 stworzył niedawno konkurencyjny „Teleserwis”. Z dwoma lepszymi produktami ciężko wygrać. Lepszymi, bo zarówno TVP, jak i TVN dysponują całym zapleczem produkcyjnym i całodobowymi kanałami informacyjnymi. Maciej Orłoś to za mało, żeby zbliżyć się do tego potencjału, jeśli wiele materiałów w WP jest opartych na zdjęciach z YouTube, czy nieruchomych kadrach z portalu internetowego. Zarówno WP, jak i Nowa TV wydały dużo pieniędzy na zatrudnienie byłych gwiazd TVP typu Maciej Orłoś, Beata Tadla, Jarosław Kret, czy Jarosław Kulczycki. Zapewne zamiast każdej z tych osób można byłoby zatrudnić 4-5 młodych dziennikarzy i operatorów kamer, którzy wprowadziliby element świeżości i wyprodukowaliby więcej premierowych treści.
 
 

Wydaje się, że to dopiero początek zmian w telewizjach na MUX 8 

Wyniki innych niż WP stacji są tylko nieco lepsze. Do wspominanego wyżej 1 procenta wciąż daleko. Właściciele kanałów raczej nie będą do nich dokładać się wiecznie i nie można wykluczyć, że stacje zmienią właścicieli albo zostaną po prostu zamknięte. TVP nadal nie zdecydowała się na wprowadzenie TVP Sport HD do ósmego multipleksu, zasłaniając się m.in. małą popularnością zakresu VHF, w którym są nadawane te kanały. Tylu ogólnotematycznych kanałów nie ma chyba na żadnym europejskim rynku, a Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji oczekiwała od nadawców chętnych na koncesje właśnie takiego profilu. Być może naziemnych bezpłatnych kanałów jest po prostu za dużo. Polski rynek reklamowy nie jest potęgą. Kanały dostępne na platformach cyfrowych i w sieciach kablowych mogą zarabiać nie tylko na reklamach, ale też opłatach od operatorów. Przez lata wywalczyły sobie też lepsze pozycje na listach programowych dekoderów. Na przykład w nc+ Superstacja jest na 21 pozycji, dlatego w lutym br. miała 0,27 proc. udziału wśród odbiorców wszystkich operatorów. WP nie dość, że pojawiła się na tej samej platformie późno, to dopiero na 170 pozycji. 

Problem kanałów z MUX 8 tkwi gdzieś indziej

Wydaje się, że zasadniczo kanały z MUX 8 nie dogadały się między sobą, by zrobić spójną kampanię promującą ten multipleks, bo liczyły na rolę TVP, a ta kompletnie olała szybki start. Za to komercyjne stacje zaczęły konkurować ze sobą. Drugi problem to zawierzenie temu, że jak się pójdzie do platform i kablówek to będzie duży zasięg i będzie super. Niestety tak się nie stało, choć nie ma co pomniejszać roli operatorów płatnej telewizji. Trzeci problem to taki, że kompletnie zapomniano o takim „czarnym” rynku instalatorów anten naziemnych. Wcale nie zostali docenieni, więc niekoniecznie muszą polecać te kanały. A to oni decydują, co pomyśli lub zechce kupić potencjalny klient. Może czas zmienić sposób podejścia do sytuacji?
DVB-T/T2Radio naziemneTV-SATTVP

Wniosek o zaniechanie prac nad nowelizacją ustawy abonamentowej

Wniosek o zaniechanie prac nad nowelizacją ustawy abonamentowej. Izby samorządu gospodarczego reprezentujące firmy działające na rynku mediów i telekomunikacji zwróciły się z wnioskiem do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego o zaniechanie dalszych prac nad nowelizacją tzw. ustawy abonamentowej i wycofanie tego projektu z Rady Ministrów. 

Wniosek o zaniechanie prac nad nowelizacją ustawy abonamentowej

Samorząd gospodarczy mediów i telekomunikacji wnioskuje o zaniechanie prac nad nowelizacją ustawy abonamentowej.

Aż 6 izb gospodarczych reprezentujących podmioty działające na rynku medialnym ma wspólne zdanie, żeby ministerstwo kultury zaniechało prac nad nowelizacją tzw. ustawy abonamentowej, bo ta bezprawnie miałaby nakazywać operatorem płatnej telewizji oddawanie danych abonentów Poczcie Polskiej.

Pod wspólnym stanowiskiem podpisały się:

  • Krajowa Izba Gospodarcza,
  • Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji,
  • Krajowa Izba Komunikacji Ethernetowej,
  • Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji,
  • Polska Izba Komunikacji Elektronicznej (PIKE)
  • Związek Pracodawców Mediów Elektronicznych i Telekomunikacji Mediakom.    

W opinii izb gospodarczych mediów i telekomunikacji nowelizacja Ustawy o opłatach abonamentowych obarczona jest licznymi wadami prawnymi, na które zwracały uwagę w konsultacjach międzyresortowych również inne instytucje, takie jak GIODO, Ministerstwo Rozwoju, Ministerstwo Finansów, Rządowe Centrum Legislacji oraz Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.

Zdaniem Izb, wejście w życie znowelizowanych przepisów spowoduje chaos prawny i destabilizację rynku medialnego w Polsce. Projektowane rozwiązania wydają się także niezgodne z konstytucyjną zasadą równości obywateli wobec prawa, gdyż nie obejmują swym zakresem części odbiorców, a ujawnienie chronionych danych osobowych klientów płatnej telewizji może naruszać  ich prawa konsumenckie i osobiste.

Wniosek o zaniechanie prac nad nowelizacją ustawy abonamentowej
 

więcej o projekcie ustawy o abonamencie rtv

DVB-T/T2TV-SAT

Które stacje muzyczne wybieramy najchętniej?

Za nami luty. Walentynki, Tłusty Czwartek czy ostatki były okazją do świętowania w tym miesiącu. A jak w lutym br. wyglądała oglądalność polskojęzycznych stacji muzycznych? Poniżej, dzięki uprzejmości STARS.TV, przedstawiamy zestawienie pod względem średniej oglądalności minutowej (AMR) w grupach 4+ i 16-49 w lutym br.

Które stacje muzyczne wybieramy najchętniej

Ranking polskojęzycznych stacji muzycznych w lutym 2017 roku (źródło: Nielsen Audience Measurement/NAM, za STARS.TV):
 
a) AMR (średnia oglądalność minutowa), grupa 4+:
 

1.  Polo TV – 51 921
2.  4fun.tv – 11 860
3.  Disco Polo Music – 8 720
4.  STARS.TV – 6 660
5.  4fun Dance – 6 044
6.  TO!TV – 4 218
7.  Viva Polska – 4 152
8.  Power TV – 3 671
9.  Eska TV – 3 531
10. Kino Polska Muzyka – 3 440
11. 4fun Gold Hits – 3 084
12. Vox Music TV – 2 590
13. VH1 Polska – 1 547
14. Muzo.tv – 1 023
15. Hip Hop TV – 555
14. Nuta.tv – 493
 
b) AMR (średnia oglądalność minutowa), grupa 16-49:
1.  Polo TV – 29 962
2.  4fun.tv – 9 586
3.  Disco Polo Music – 5 532
4.  4fun Dance – 5 071
5.  STARS.TV – 4 454  
6.  Viva Polska – 3 206
7.  Power TV – 2 968
8.  Eska TV – 2 801
9.  TO!TV – 2 541
10. 4fun Gold Hits – 2 365
11. Kino Polska Muzyka – 2 256
12. Vox Music TV – 1 907
13. VH1 Polska – 968
14. Muzo.tv – 906
15. Nuta.tv – 435
16. Hip Hop TV – 416

DAB+DVB-T/T2TV-SAT

Projekt PSL mówi o rezygnacji z abonamentu RTV

Polskie Stronnictwo Ludowe proponuje, by TVP i Polskie Radio byłyby finansowane m.in. z dotacji budżetowej resortu kultury, dobrowolnych wpłat osób fizycznych, obrotu prawami do audycji oraz z reklam i audycji sponsorowanych. 14 marca PSL złożyło projekt likwidujący abonament RTV. Zgodnie z nim, wspomniana dotacja Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego miałaby wynosić 750 mln zł.

Projekt PSL mówi o rezygnacji z abonamentu RTV
Projekt PSL mówi o rezygnacji z abonamentu RTV

Projekt PSL zakłada także abolicję dla osób, które zalegają z opłatami abonamentowymi. Według oceny posła PSL Mieczysława Kasprzaka, forma utrzymywania TVP oraz PR z dotacji budżetowej byłaby dla nadawcy zachęcą do „lepszej jakości programów, do zabiegania o odbiorców”. Jego zdaniem, wtedy odbiorcy płaciliby dobrowolnie.

Projekt PSL mówi o rezygnacji z abonamentu RTV

Przypomnijmy, że według złożonego w marcu projektu resortu kultury, poprawienie poboru opłat abonamentowych miałoby nastąpić poprzez włączenie operatorów platform i sieci kablowych do procesu rejestracji odbiorników oraz identyfikacji ich użytkowników. Pomysł ten spotkał się z wieloma sprzeciwami. Swoje zdanie w tej sprawie wyraziły m.in. Cyfrowy Polsat i nc+.

Więcej o abolicji piszemy tutaj. Więcej o ostatnim projekcie ustawy piszemy tutaj.

DVB-T/T2TV-SAT

Abolicja dla niepłacących abonamentu RTV

Nadal trwa wypuszczanie do mediów tzw. próbnych balonów z różnymi pomysłami, w jaki sposób rozwiązać sprawę abonamentu. Wygląda na to, że nie zmieni się jedno, że to Poczta Polska będzie pilnować porządku dotyczącego zgłoszenia rejestracyjnego telewizora lub radioodbiornika. Niezbyt dobre jest to, że ktoś uparł się przy fatalnym pomyśle, by kablówki i platformy przekazywały dane o swoich klientach – abonentach płatnych telewizji. Dobra jest za to abolicja dotycząca opłat wstecz!

Abolicja dla niepłacących abonamentu RTV
Abolicja dla niepłacących abonamentu RTV
 

Poczta Polska będzie kontrolować abonentów i platformy?

To ciekawy sposób na kontrolowanie wszystkich operatorów pay-tv w Polsce! Operatorzy płatnej telewizji mogliby (a może jednak musieliby?) odbierać od abonenta zgłoszenie rejestracyjne odbiornika.Potem musieliby przekazać je Poczcie Polskiej, która z kolei miałaby dostęp do danych klientów platform i kablówek.

Podobno ma to być jednorazowe przekazanie Poczcie Polskiej informacji o abonentach telewizji płatnej. Obawiać się należy, że sam fakt przekazania przez platformę lub kablówkę abonentowi komunikatu o obowiązku rejestracji i opłaty abonamentu RTV mógłby spowodować uruchomienie lawiny rezygnacji z płatnych pakietów, co uszczupliłoby klientelę operatorów pay-tv o tych, którzy płacą, ale tak naprawdę niewiele oglądają telewizji. Wybraliby DVB-T, prepaid z satelity lub Internet. Nim ustawa wejdzie w życie, nagle wyparować mogłoby kilkaset tysięcy abonentów, więc straciłyby nie tylko kablówki i platformy. Poza zasięgiem ustawy byliby ci, którzy zrezygnują z pay-tv w miarę szybko. Lepiej więc przemyśleć te sprawy, by nie doprowadzić do utraty płynności przez wielu operatorów, którzy odczuliby nagły odpływ abonentów do strefy, której nikt nie będzie kontrolował.

Abolicja ważna, bo trudno udowodnić, co i od kiedy ktoś oglądał

Ustawa ma wprowadzić abolicję dla tych, którzy mają zaległości z tytułu nieuiszczania opłat abonamentowych. Poczta Polska nie mogłaby egzekwować opłaty za okres wstecz. Projekt przewiduje, że Poczta Polska będzie mogła egzekwować abonament RTV od takich osób jedynie od dnia wejścia ustawy w życie. Będą one musiały jednak dokonać rejestracji w miesiącu, w którym ustawa wejdzie w życie. Wtedy nie poniosą żadnych konsekwencji dotychczasowego nieuiszczania opłat. Będą więc kolejki przestraszonych widzów.

Przekazanie Poczcie Polskiej danych klientów, którzy zawarli umowy z operatorami telewizji płatnej, wydaje się nie do końca legalne.