TELE TECHNIKA

DLA CIEBIE DLA DOMU DLA FIRMY

głośność

DVB-T/T2TV-SAT

KRRiT: Autopromocja w telewizji za głośno

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji (KRRiT) od października do listopada 2016 roku monitorowała poziom głośności audycji, reklam, autopromocji, ogłoszeń nadawcy, ogłoszeń społecznych i telesprzedaży w 24 programach telewizyjnych rozpowszechnianych na platformach naziemnych i 10 programach satelitarnych.

KRRiT: Autopromocja w telewizji za głośno

Wyniki monitoringu wykazały, że nadawcy podjęli stosowne działania w celu spełnienia wymagań rozporządzenia KRRiT. Regulator obserwuje systematycznie zmniejszanie uciążliwości tzw. „głośnych reklam” i normalizację głośności pozostałych elementów w danego programu. Badania wykazały jednak, że komfort odbioru dźwięku w programach telewizyjnych zaburzają różnice w poziomie głośności pomiędzy poszczególnymi programami. Tymczasem Europejska Unia Nadawców (EBU) rekomenduje dla wszystkich nadawców znormalizowany poziom głośności wynoszący -23 LUFS. (LUFS (Loudness Unit Full Scale) to jednostka głośności wyrażona w LU przy czym 0 LU = -23 LUFS). Analiza wyników monitoringu z 2016 roku, w porównaniu z monitoringami z lat wcześniejszych, wskazała wprawdzie na istotną poprawę sytuacji.

Pomiary zostały dokonane zgodnie z wymaganiami Rozporządzenia KRRiT z dnia 18 grudnia 2012 roku. Wprowadzone wtedy zmiany w Rozporządzeniu z 30 czerwca 2011 roku. Polegały na częściowym dostosowaniu polskich przepisów do rekomendacji R128 Europejskiej Unii Nadawców (EBU). Inne, wykorzystywane na świecie zalecenia w sprawie standaryzacji dźwięku zostały zawarte w normie ITU-RBS 1770) Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego.
 

Według nowego rozporządzenia poziom głośności reklamy i telesprzedaży, emitowanych w trakcie audycji lub bezpośrednio po niej, nie może przekroczyć poziomu głośności tej audycji.

Podczas monitoringu oceniano również stopień przygotowania nadawców programów do pełnego wprowadzenia zasad normalizacji głośności programów zgodnie z Rekomendacją EBU R128.

Dodatkowo, wykonano pomiary przebiegu programu i monitorowanie głośności wszystkich elementów audycji.

Jednakże, dla uzyskania właściwej ochrony komfortu odbioru programów telewizyjnych, konieczne jest wdrożenie przez wszystkich nadawców rekomendacji Europejskiej Unii Nadawców (EBU), w części normalizującej głośność wszystkich elementów programu, czyli zarówno audycji, jak i przekazów handlowych na poziomie -23 LUFS.

KRRiT zaproponuje nadawcom mechanizm samoregulacyjny, w którym nadawcy zobowiążą się do utrzymywania emisji swoich programów na stałym i jednolitym poziomie.

Prezentacja – pomiar głośności audycji (format PPT)

DVB-T/T2TV-SAT

Podpisano porozumienie ws. głośności programów

Ośmiu polskich nadawców – Telewizja Polska, Polsat, TVN, ITI Neovision, Telewizja Puls, Eska TV, Lemon Records oraz TV Spectrum – uzgodniło porozumienie w sprawie poziomu głośności dźwięku w audycjach i programach telewizyjnych. Nadawcy zobowiązują się w nim do produkowania i emitowania treści audiowizualnych z uwzględnieniem poziomu głośności dźwięku „-23 LUFS” przyjętym na podstawie rekomendacji Europejskiej Unii Nadawców (EBU) – dokument EBU R128.

Dokument, który ma zostać formalnie podpisany we wrześniu 2016 roku, jest efektem wielomiesięcznych prac regulatora i nadawców. Rekomendacje EBU zostały uwzględnione w Rozporządzeniu KRRiT z 30 czerwca 2011 roku w sprawie sposobu prowadzenia w programach radiowych i telewizyjnych działalności reklamowej i telesprzedaży.

Krajowa Rada wielokrotnie prowadziła monitoringi głośności audycji i wskazywała na uchybienia i konieczne zmiany w obowiązujących przepisach. 18 grudnia 2012 roku KRRiT dokonała zmian w Rozporządzeniu z 30 czerwca 2011 roku, które polegały na dostosowaniu polskich przepisów do odpowiednich zaleceń EBU i Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego (ITU). Zgodnie z rozporządzeniem, poziom głośności reklamy i telesprzedaży, emitowanych w trakcie audycji lub bezpośrednio po niej, nie może przekroczyć poziomu głośności tej audycji.

Porozumienie nadawców telewizyjnych jest dobrowolne, będzie stosowane przez czas nieokreślony i ma charakter otwarty, co oznacza, że mogą do niego przystąpić inni nadawcy.

Jednocześnie KRRiT na dotychczasowych zasadach będzie prowadziła monitoringi wynikające z ustawowego obowiązku kontroli nadawców z realizowania przepisów zawartych w art. 16 ust. 7 ustawy o radiofonii i telewizji.

Jest to kolejny już akt samoregulacji nadawców w Polsce. W październiku 2014 roku z inicjatywy KRRiT nadawcy telewizyjni podpisali Porozumienie w sprawie zasad rozpowszechniania reklam i wskazań sponsorskich tzw. niezdrowej żywności przy audycjach skierowanych do dzieci poniżej 12 lat, a dostawcy usług na żądanie „Kodeks dobrych praktyk VoD w zakresie ochrony małoletnich”.