TELE TECHNIKA

DLA CIEBIE DLA DOMU DLA FIRMY

Adventure HD

TV-SAT

Jakie kanały mogą zniknąć z rynku?

Z końcem roku CBS Drama zakończy nadawanie na polskim rynku telewizyjnym. We wrześniu 2016 roku stacja miała 0,02 proc. udziału w rynku telewizyjnym (Nielsen Audience Measurement za Wirtualnymi Mediami).

To tyle samo, co udziały w rynku Adventure HD, Canal+ Discovery, Canal+ Seriale, Eleven i Orange Sport. Słabsze wyniki, bo 0,01 proc. ma tylko Mango 24, Motowizja, Muzo.tv, NTL, Nuta.TV, VH1 i Wellbeing. Które z nich mogą wkrótce zniknąć z rynku albo ich formuła może się zmienić?

Jakie kanały mogą zniknąć z rynku

Z tej grupy najbardziej żal Canal+ Discovery
Wreszcie amerykański gigant zaprezentował nieco ambitniejsze podejście do dokumentu, bo na antenie kanału nie brakuje bardziej europejskich produkcji. Wydaje się, że nc+ zbyt późno umieściła Canal+ Discovery „blisko” pozostałych kanałów dokumentalnych na liście programowej. Pytanie, czy będzie wola, aby utrzymywać dalej stację w paczce Canal+. Być może lepiej, żeby Discovery uruchomiło Discovery Premium i oferowało ambitniejszy kanał dokumentalny wszystkim operatorom. Tak stało się kiedyś z Discovery TVN Historia, dzisiaj Discovery Historia. Canal+ nie do końca wyszedł też eksperyment z Canal +1 i Canal+ Seriale. Kiedyś TVN +1 zakończył nadawanie. Tutaj niewykluczony jest zbliżony scenariusz. Canal+ Seriale też może zostać zastąpiony przez bardziej tematyczny Canal+, taki jak Canal+ Comedy czy CANAL+ Thriller, Canal+ Horror. Większość ludzi ogląda dzisiaj seriale w internecie albo na platformach VOD – wideo na życzenie.

Los Orange Sport jest przesądzony
Kanał z końcem roku zniknie z rynku. Nie doszło do skutku przejęcie stacji przez spółkę dziennikarza telewizyjnego Romana Młodkowskiego. Nie udało się też sprzedać kanału nadawcy Al Jazeera, który w wielu krajach na świecie ma kanały beIN Sports.

„Czarnym koniem” rynku kanałów sportowych wydaje się być Eleven Sports (0,04 proc. udziału w rynku) i Eleven (również 0,02 proc.), ostatnio także Eleven Extra, którego wyników oglądalności nie znamy. Kanały Eleven Sports Network działają w Polsce od nieco ponad roku. Orange Sport zamyka się po ośmiu latach. Inny jest też model biznesowy tych stacji sportowych, bo Eleven są oferowane jako opcja dodatkowo płatna. Z tego samego powodu wysoka nie jest oglądalność Adventure HD. Jeśli opcję dodatkową wykupiło sporo abonentów platform cyfrowych czy sieci kablowych, to takie kanały mogą z powodzeniem działać na rynku. Pokazuje to przykład kanałów FilmBox. Kluczowe jest tylko zbudowanie odpowiedniego zasięgu technicznego, co Eleven już się udało.

Kanały telezakupowe kompletnie w Polsce się nie sprawdziły
Być może dlatego, że w przeciwieństwie do Niemiec czy Włoch pojawiły się już w okresie, kiedy popularność zyskiwała sprzedaż w internecie. Poza tym treści telezakupowe są retransmitowane przez wiele stacji o zupełnie innych tematykach, takie jak informacyjne Superstacja czy TV Republika. Niewykluczone, że kiedyś TVN zdecyduje się na zamknięcie Mango 24. Może wykorzystać duży zasięg kanału i zastąpić go innym. Słabe wyniki Nuta.TV wynikają z braku emisji satelitarnej. Poza tym mamy chyba najwięcej kanałów muzycznych w Europie, co też przekłada się na słabe wyniki dostępnych z satelity Muzo.tv czy VH1. Przykład CBS Drama pokazał, że zagraniczna (nawet nawiązująca do popularnej w Stanach Zjednoczonych telewizji) nazwa to zbyt mało. Problemem może być zbyt dużo staroci w ofercie programowej, takich jak emitowane w latach 90. seriale „Beverly Hills 90210” czy „Doktor Quinn„. Zaskakują nieco słabe wyniki Motowizji, ale rynek motoryzacyjny to zbyt niszowa tematyka. Formuła TVN Turbo jest szersza, a coraz więcej programów motoryzacyjnych nadaje np. Discovery Channel. Tematyka fitness i zdrowego trybu życia również nie podbiła naszego kraju. Kanał TVN Meteo Active znika, wciąż utrzymuje się jeszcze Active Family. Nie wiadomo, jak długo będzie cierpliwy do polskiego rynku brytyjski Wellbeing.

TV-SAT

Zmiany polskich kanałów na Hot Bird

Eska TV, Power TV, TO!TV, Adventure HD, VOX Music TV, NTL i Puls 2 tylko z nowych parametrów. Zapowiadane na 3 listopada br. zmiany parametrów technicznych kanałów od Grupy ZPR Media oraz Michał Winnicki Entertainment okazały się dość drastyczne, gdyż nie zdecydowano się na okres równoległego przekazu. Dodatkowo przesunięto też Puls 2 i NTL Radomsko, czego nie zapowiadano wcześniej. Kanały zostały przeniesione ze skutkiem natychmiastowym i od razu wyłączono przekaz ze starej częstotliwości. To oznacza, że wszyscy posiadacze odbiorników niededykowanych muszą dziś wyszukać stacje od nowa, aby móc je dalej odbierać.

Zmiany polskich kanałów na Hot Bird

Zmiana dotyczy stacji: Puls 2, NTL RadomskoEska TV, Power TV, TO!TV, Adventure HD i VOX Music TV(ten jako jedyny miał aktywny równoległy przekaz przez kilka dni – od 28 października).

Wszystkie te kanały nadawano z tp. 16 satelity Eutelsat Hot Bird 13C (13°E) o częstotliwości 11,508 GHz, pol. V (SR: 27500, FEC: 3/4; DVB-S2/8PSK) i wszystkie zostały z niego już wyłączone.

Dla ułatwienia zamieszamy poniżej kompletne parametry techniczne wszystkich przeniesionych kanałów.

Eutelsat Hot Bird 13C (13,0°E)
tp. 10 (11,393 GHz, pol. V, SR: 27500, FEC: 3/4; DVB-S2/8PSK)

ID: Puls 2
PID V: 524 (MPEG-4/SD)
PID A: 770 (pol), 771 (org)
PID PCR: 524
SID: 4323
PID PMT: 272
Provider: TVN
Kodowanie: Conax (nc+, sieci kablowe), Nagra MA (S4/N3 – nc+), Viaccess PC 3.0 (Orange)
 

puls2-zzut
Przekaz kanału Puls 2 z nowych parametrów technicznych

ID: NTL
PID V: 525 (MPEG-4/SD)
PID A: 780 (pol)
PID PCR: 525
SID: 4324
PID PMT: 273
Provider: TVN
Kodowanie: brak
 

ntl-zzut
Przekaz kanału NTL Radomsko z nowych parametrów technicznych

ID: Eska TV
PID V: 527 (MPEG-4/SD)
PID A: 800 (pol)
PID PCR: 527
SID: 4326
PID PMT: 275
PID HbbTV: 7026
Provider: TVN
Kodowanie: brak
 

eska-tv-zzut
Przekaz kanału Eska TV z nowych parametrów technicznych

ID: POWER TV
PID V: 528 (MPEG-4/SD)
PID A: 810 (pol)
PID PCR: 528
SID: 4327
PID PMT: 276
Provider: TVN
Kodowanie: brak
 

povertv-zzut
Przekaz kanału Power TV z nowych parametrów technicznych

ID: TO!TV
PID V: 529 (MPEG-4/SD)
PID A: 820 (pol)
PID PCR: 529
SID: 4328
PID PMT: 277
Provider: TVN
Kodowanie: brak
 

toto-zzut
Przekaz kanału TO!TV z nowych parametrów technicznych

ID: ADVENTURE HD
PID V: 530 (MPEG-4/HD)
PID A: 830 (pol)
PID PCR: 530
SID: 4329
PID PMT: 278
Provider: TVN
Kodowanie: Conax (nc+, sieci kablowe), Nagra MA (S4/N3 – nc+), Viaccess PC 3.0 (Orange)
 

adventure-zzut
Przekaz kanału Adventure HD z nowych parametrów technicznych

Eutelsat Hot Bird 13C (13,0°E)
tp. 114 (10,796 GHz, pol. V, SR: 27500, FEC: 3/4; DVB-S2/8PSK)

ID: VOX MUSIC TV
PID V: 162 (MPEG-4/SD)
PID A: 88 (pol)
PID PCR: 162
SID: 15703
PID PMT: 1003
PID HbbTV: 553
Provider: nc+
Kodowanie: brak
 

music-vox-zzut
Przekaz kanału VOX Music TV z nowych parametrów technicznych

Przy okazji na tp. 10 włączono planszę testową zapowiadającą start emisji kanału Nowa TV, co ma nastąpić wg zapowiedzi 9 listopada.

Eutelsat Hot Bird 13C (13,0°E)
tp. 10 (11,393 GHz, pol. V, SR: 27500, FEC: 3/4; DVB-S2/8PSK)

ID: NOWA TV
PID V: 526 (MPEG-4/SD)
PID A: 790 (pol)
PID PCR: 526
SID: 4325
PID PMT: 274
PID HbbTV: 7025
Provider: TVN
Kodowanie: brak
 

obraz-kontrolny
Plansza testowa identyfikowana jako NOWA TV