TELE TECHNIKA

DLA CIEBIE DLA DOMU DLA FIRMY

DVB-T/T2TV-SAT

Super Polsat startuje 2.01. Gdzie dostępny?

Super Polsat wystartuje 2 stycznia 2017 roku – poinformował nadawca. Kanał będzie dostępny w pakietach platformach satelitarnych oraz sieci kablowych i IPTV oraz bezpłatnie w multipleksie drugim (MUX 2) naziemnej telewizji cyfrowej (NTC), gdzie zastąpi Polsat Sport News. Stacja ta jednak nie zniknie z rynku, ale będzie dostępna dla abonentów platformy Cyfrowy Polsat.

Super Polsat startuje

Jak zapowiada nadawca, Super Polsat to pierwsza stacja zarówno w Polsce, jak i Europie, której zdecydowana większość ramówki jest dostosowana do odbiory przez osoby niepełnosprawne z dysfunkcjami narządów wzroku i słuchu. W ramówce nowego kanału znajdą się filmy, rozrywka, seriale, sport na żywo i informacje.
 

– Zarówno w skali europejskiej, jak i w naszym kraju nie istnieje szeroko dostępne medium elektroniczne w tak istotny sposób przystosowane do odbioru przez osoby niepełnosprawne – mówi Monika Wojdyga-Makowska, dyrektor kanału Super Polsat. – Wierzymy, że stworzenie takiego programu ma głęboki sens, tak w wymiarze biznesowym jak i społecznym – dodaje.

Co zobaczymy w ofercie? Weekendy od godziny 9:00 to czas dla miłośników kina. W soboty widzowie będą mogli obejrzeć klasykę polskiego kina powojennego, natomiast w niedziele produkcje zagraniczne – kino familijne, komedie oraz dramaty – wszystkie z napisami dla niesłyszących. I tak widzowie zobaczą m.in. „Predatora”, „Złego porucznika”, „Zakładnika” czy „Za linią wroga”. Codziennie natomiast w godzinach od 7:00 do 9:00 na najmłodszych czeka pasmo filmów animowanych.
 

Aleksandra Ciupa
Aleksandra Ciupa w programie „Celebrity Splash!”, foto: WBF/Cyfrowy Polsat

Popołudnia od poniedziałku do piątku od godziny 14:00 będą przeznaczone dla fanów sztuki kulinarnej, którzy zobaczą pojedynki najlepszych szefów kuchni w Polsce w programie „Top Chef” (więcej tutaj) oraz rywalizację za drzwiami najsłynniejszej restauracji na świecie – czyli „Hell’s Kitchen – Piekielna Kuchnia” (więcej tutaj) .

Od godziny 17:00 na antenie kanału Super Polsat emitowane będą widowiska znane z telewizji Polsat: „Dancing with The Stars. Taniec z gwiazdami” (więcej tutaj), „Must be the Music. Tylko muzyka”, „Twoja twarz brzmi znajomo” (więcej tutaj) oraz „Celebrity Splash!” (więcej tutaj). A zaraz po nich seriale Polsatu, takie jak „Przyjaciółki” (więcej tutaj), „Hotel 52” (więcej tutaj) oraz „Szpilki na Giewoncie” (więcej tutaj). W stacji Super Polsat transmitowane będą również wydarzenia sportowe a także koncerty wyprodukowane przez Telewizję Polsat.

Dyrektorem kanału jest Monika Wojdyga-Makowska, związana od wielu lat z Telewizją Polsat.

DVB-T/T2

11 nadajników MUX 3 z zakłóceniami

aktualizacja: 2016-12-19 14:54

EmiTel poinformował na swojej stronie internetowej, że w dniach 17 i 18 grudnia 2016 roku na 11 spośród 137 obiektów nadających sygnał MUX 3 nastąpiły krótkie kilkuminutowe zakłócenia w prawidłowych emisjach spowodowane błędami synchronizacji. Zakłócenia wystąpiły jedynie na granicach stref SFN i dotyczyły niewielkiego procenta populacji. Obecnie trwają intensywne prace nad eliminacją zakłóceń. Sprawdź, z których nadajników MUX 3 są problemy.

Stacja TVP Info podała informację, że problem z odbiorem kanałów TVP występuje w południowej Polsce – dotyczy to województw podkarpackiego, małopolskiego, dolnośląskiego, lubelskiego i śląskiego.

Zgłaszano też problem z odbiorem MUX 3 z RTCN Białystok / Krynice i TON Czyże pomiędzy godzinami 9-10 rano. Podobno kilkakrotnie znikał sygnał MUX 3 – brak potwierdzenia. Od tamtej pory nie ma problemów z odbiorem w przypadku tych nadajników.

Lista obiektów, na których wg EmiTela nastąpiły zakłócenia MUX 3:

RTCN Opole / Chrzelice,
RTCN Wrocław / Ślęża,
RTON Tarnów, 
TON Łanięta,
RTCN Częstochowa / Wręczyca,
RTON Leżajsk,
RTCN Dęblin / Ryki, 
TON Tarnobrzeg,
RTCN Przysucha,
RTON Kłodzko,
RTCN Lublin / Piaski.

Wyjaśnienie techniczne

TVP jako nadawca publiczny jest ustawowo zobowiązany zapewnić pełne pokrycie sygnałem swoich podstawowych kanałów. W efekcie od początku sieć MUX 3 zakładała emisję ze znacznie większej ilości obiektów, niż pozostałych multipleksów.

MUX 1 – 53 nadajniki
MUX 2 – 51 nadajników
MUX 3137 nadajników i 110 obiektów doświetlających

Aby zapewnić poprawną emisję kanałów na wszystkich obszarach przy MUX 3 niektóre nadajniki pracują w tzw. SFN – Single Frequency Network. Działa to, najprościej mówiąc, na takiej zasadzie, że jeden główny nadajnik emituje przekaz na określonym kanale i na tym samym kanale to samo nadają także obiekty doświetlające, np. obejmujące jakieś obszary, gdzie sygnał z głównego nadajnika nie dociera z powodu niesprzyjającego ukształtowania terenu.

Choć nadajnik główny i doświetlenia na danym obszarze prowadzą emisję na tym samym kanale – nie zakłócają się wzajemnie, a uzupełniają i jeśli ktoś mieszka np. na granicy pokrycia, to sygnał z doświetlenia „uzupełnia” braki, dając dobry odbiór.

I wszystko działa poprawnie, ale pod jednym warunkiem – póki nadajnik główny i te doświetlające są idealnie zsynchronizowane.

Gdy z jakiegoś powodu zabraknie synchronizacji pomiędzy nadajnikiem głównym, a doświetleniami w SFN – nadajniki doświetlające zamiast pomagać – przeszkadzają, zakłócając odbiór.

I z dostępnych na tę chwilę informacji wynika, że tak też stało się w tym przypadku, zapewne na skutek awarii technicznej (w grę wchodzą – awaria sprzętu albo kwestia dosyłu, to już wyjaśnić musi EmiTel) w przypadku kilku nadajników (niewielkiej ilości z całej sieci nadawczej) doszło do utraty synchronizacji SFN i na granicach zasięgu mogło dojść do właśnie takich problemów – krótkotrwałych zaburzeń, momentalnych spadków poziomu sygnału.

Co ważne: emisja MUX 3 po stronie operatora nie była przerywana (dopiero w niedzielę w godzinach nocnych przeprowadzono pewne prace mogące zaowocować przerwami), natomiast problem był tak naprawdę z odbiorem – tylko w miejscach, gdzie nachodził na siebie sygnał z głównego nadajnika i doświetlenia i jednocześnie odbiorca miał instalację naziemną wykonaną w taki sposób, że te dwa sygnały odbierał i przez awarię przestały się one „sumować”.

To oznacza, że nawet w jednym miejscu mogła być sytuacja, w której dom obok domu jedno gospodarstwo odbierało sygnał poprawnie (np. stosując antenę kierunkową ustawioną precyzyjnie na główny nadajnik), a drugie nie, bo zbierało doświetlenie będące bez synchronizacji z nadajnikiem głównym.

Realnie problemem dotkniętych mogło być do kilkunastu tysięcy widzów spełniających ww. warunki.

Z pewnością nie było to zakłócanie przez jakieś zewnętrzne podmioty, nie było to także działanie celowe (jest technicznie niewykonalne, aby na różnych obszarach przeprowadzić coś takiego), ani też nie obejmowało wszystkich widzów mieszkających w określonych województwach, jak sugerowano w różnych źródłach (np. że sygnału nie posiadało ponad pół Polski – to nie jest prawda).

PS. Niestety dostaliśmy fałszywe informacje, że ograniczenie emisji MUX 3 zdarzyło się jakoby z powodów… politycznych, co jest kompletną nieprawdą! Z lekkim przerażeniem obserwowaliśmy, jak do tematu bez uprzedniej konsultacji technicznej dodano wiele niedomówień, wprowadzając widzów niejednokrotnie w błąd. Nie jest to dobre, prowadzi do niepotrzebnej eskalacji emocji, gdy cała sytuacja sprowadzała się tak naprawdę do występowania lokalnych problemów.

Zresztą można było to zaobserwować także w sieci – w sobotę, gdy problemy zaczęły występować – zarówno w komentarzach na portalu satkurier.pl jak i na forum działającym przy portalu – trudności z odbiorem nie zgłosił zupełnie nikt. Na forum operatora EmiTel pojawiły się w sobotę wieczorem jedynie 3 wypowiedzi potwierdzające usterkę. Niewiele więcej wypowiedzi od osób mających problemy było w niedzielę, częściej pojawiały się wpisy bazujące na informacjach z samych kanałów TVP. Gdyby był to masowy problem, występujący u setek tysięcy widzów – raportów musiałoby być znacznie więcej.

Aktualizacja:

19 grudnia komunikat w tej sprawie wydał Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE):
 

17, 18 i sporadycznie, w godzinach porannych, 19 grudnia br. nastąpiły krótkie zakłócenia w prawidłowej emisji MUX 3 na granicach stref SFN. 
 
Ze  wstępnych ustaleń wynika, że mogło dojść do błędów w synchronizacji na 11 ze 137 obiektów nadających sygnał MUX 3. 

Ustalając przyczyny wystąpienia nieprawidłowości Urząd Komunikacji Elektronicznej współpracuje z EmiTelem i Telewizją Polską. Jednocześnie UKE powołał zespół kryzysowy do wyjaśnia przyczyn wystąpienia zakłóceń, który prowadzi stały monitoring sygnału MUX 3 oraz rozpoczął niezależną kontrolę.

Aktualizacja:

Komunikat wydała również spółka EmiTel.
 

EmiTel Sp. z o.o., operator świadczący usługi cyfrowej emisji programów telewizyjnych, informuje, iż od momentu wystąpienia pierwszych problemów technicznych w dniu 17 grudnia br., współpracuje z Agencją Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Urzędem Komunikacji Elektronicznej, przy ustalaniu przyczyn zakłóceń sygnału telewizyjnego TVP na multipleksie MUX-3.
 
Na chwilę obecną ustalono, że problemy techniczne dotyczą 11 spośród 137 obiektów nadających sygnał MUX-3, w ramach których nastąpiły kilkuminutowe zakłócenia w prawidłowych emisjach spowodowane błędami synchronizacji SFN. W związku z charakterem zakłóceń, miały one ograniczony zasięg – zgodnie z szacunkami Działu Radiodyfuzji potencjalna utrata pokrycia może wynosić 10-12% populacji kraju (mapa z zasięgiem potencjalnych zakłóceń stanowi załącznik do niniejszego oświadczenia).
 
O sytuacji na bieżąco są informowane służby techniczne i władze Telewizji Polskiej w ramach zawartych umów o świadczenie usług rozpowszechniania programów TVP na multipleksie MUX-3.

 

Zasięg potencjalnych zakłóceń w emisji sygnału TVP w MUX 3
Na żółto zaznaczono obszary z możliwością wystąpienia zakłóceń (źródło: EmiTel)

Otrzymujemy coraz więcej informacji i zgłoszeń od telewidzów z Lublina i okolic o problemach z odbiorem mux3. Więcej przeczytasz Problemy z odbiorem telewizji naziemnej – DVB-T Lublin.

Systemy Antenowe Piotr Krupa

.

11 nadajników MUX 3 z zakłóceniami

Gmina Niemce

Apel o szczególną wrażliwość w okresie zimowym

W związku z możliwością pojawienia się w najbliższym czasie znacznych spadków temperatury apelujemy do naszych mieszkańców o zwiększenie uwagi na los osób wymagających szczególnej troski: bezdomnych, starszych mieszkających samotnie, oraz osób nie będących w stanie zabezpieczyć swoich podstawowych potrzeb w czasie zimy.

Apel o szczególną wrażliwość w okresie zimowym

Zima to czas szczególnie niebezpieczny dla osób pozbawionych opieki. Trudne warunki atmosferyczne, w tym znaczne spadki temperatur, opady i wiatr mogą stanowić zagrożenie nie tylko dla zdrowia, ale i życia osób bezdomnych, w podeszłym wieku, samotnych i niepełnosprawnych. Zagrożenie takie dotyczy także osób będących pod wpływem alkoholu. Każdej zimy osoby bezdomne szukają schronienia w piwnicach, na strychach, klatkach schodowych, opuszczonych budynkach i w węzłach ciepłowniczych. Wiele z nich próbuje przetrwać ten trudny okres w altankach ogrodowych.

Zwracamy się z apelem do naszych mieszkańców o alarmowanie odpowiednich służb działających na terenie naszej gminy o wszelkich zagrożeniach wynikających z zimowej aury. Telefon przypadkowego przechodnia już nie raz uratował czyjeś życie. Zachęcamy do pomocy międzysąsiedzkiej, szczególnie w miejscowościach, do których istnieje ograniczony dostęp środków komunikacji publicznej, nic nie zastąpi bowiem zwykłej ludzkiej czujności i wrażliwości.

W przypadku uzyskania informacji o osobach potrzebujących pomocy na terenie Gminy Niemce prosimy o pilny kontakt:

  • Ośrodek Pomocy Społecznej w Niemcach tel. 81 756 17 66
  • Komisariat Policji w Niemcach tel. 81 756 17 97,
  • Ośrodek Zdrowia w Niemcach tel. 81 756 15 50
  • Ośrodek Zdrowia w Krasieninie tel. 81 756 67 00
  • Ośrodek Zdrowia w Ciecierzynie tel. 81 756 13 91

 Telefony alarmowe:

  • Policja – 997, 112
  • Straż Pożarna – 998
  • Pogotowie – 999

Lubelski Urząd Wojewódzki w Lublinie – całodobowy telefon interwencyjny – 987 – w ramach którego można uzyskać między innymi informacje, a także zgłosić zagrożenie życia i zdrowia.   

Wykaz placówek zapewniających miejsca noclegowe na terenie województwa lubelskiego, plik: Rozszerzenie: pdf, Rozmiar: [335.58 KB]

Cyfrowy Polsat

TVP ABC w Cyfrowym Polsacie od Nowego Roku

Na mocy aneksu do umowy zawartej pomiędzy Telewizją Polską a Cyfrowym Polsatem, począwszy od 1 stycznia 2017 prawie 3,5 mln abonentów tego operatora będzie miało dostęp do TVP ABC – popularnego kanału dziecięcego Telewizji Polskiej. Abonenci Cyfrowego Polsatu od dawna wskazywali kanał TVP ABC jako jeden z najbardziej pożądanych stacji. ropku

TVP ABC w Cyfrowym Polsacie od Nowego Roku

– Sfinalizowanie umowy dystrybucyjnej TVP ABC z Cyfrowym Polsatem to szczęśliwy dzień dla milionów polskich rodzin, które od nowego roku będą miały dostęp do najlepszych polskich programów dla dzieci – mówi członek Zarządu TVP S.A. Maciej Stanecki.

– Jest to też zapowiedź zwiększenia oglądalności TVP ABC i, co się z tym wiąże, perspektywa zwiększenia polskiej produkcji programów i filmów dla dzieci. Wierzę, że autorzy polskich filmów animowanych odczują skutki tej decyzji już w przyszłym roku – podkreśla Maciej Stanecki.

 
TVP ABC to jedyny polski, ogólnie dostępny naziemny kanał telewizyjny dla dzieci, skierowany do widzów w wieku 3-12 lat. To najlepiej oglądana stacja dziecięca w Polsce. Jesienią udziały w grupie dzieci 4-12 wyniosły aż 7,8%. W porównaniu do jesieni ub. roku jest to wzrost aż o 69%!

TVP ABC oferuje bogatą ofertę programową, bezpieczną i godną zaufania, która bawiąc, rozwija i edukuje. W ofercie ABC znajdziemy programy nowoczesne, mądre i przyjazne, w których nie ma miejsca na agresję, przemoc czy złe wzorce, a także klasykę – najlepsze produkcje Telewizji Polskiej oraz polskich animatorów, którzy tworzą dla najmłodszych. Programy TVP ABC pobudzają dzieci do aktywności intelektualnej, zdobywania i rozwijania umiejętności oraz poszerzania horyzontów. Pomagają najmłodszym widzom w poznawaniu świata i zdobywaniu wiedzy oraz w mądrej zabawie. Promują też polską kulturę, tradycję i język, a także przeciwdziałają wykluczeniom społecznym. 

Poza ofertą dla najmłodszych, kanał oferuje szereg cykli poradnikowych oraz przyrodniczych, dzięki którym rodzice mają możliwość się zrelaksować i poszerzyć wiedzę o nurtujących ich problemach w trudnym procesie wychowawczym.

Część programów czy filmów pamiętają rodzice – ogromną wartością jest zatem ciągłość pokoleniowa, która daje możliwość wspólnego przeżywania i ponownego odkrywania dawnych emocji. O sile anteny świadczą listy masowo napływające od widzów, rysunki, życzenia, prośby i zwierzenia. 

mux8

Od 8 grudnia EmiTel testuje HbbTV w MUX 8

Od 8 grudnia w ramach MUX 8 naziemnej TV cyfrowej DVB-T na jednym z kanałów testowych operator EmiTel prowadzi testy usługi HbbTV. Przy serwisie wyszukiwanym jako „Test” na urządzeniach wspierających HbbTV po chwili uruchamia się Portal, w którym jak na razie dostępne są cztery elementy: pogoda, wiadomości, program TV i player (w ramach którego można słuchać stacji Polskiego Radia).

Od 8 grudnia EmiTel testuje HbbTV w MUX 8

 

Od początku przy uruchamianiu emisji MUX 8 zapowiadano, że 10 proc. przepływności w multipleksie zostanie przeznaczone na potrzeby usług interaktywnych. W efekcie w tej chwili w MUX 8 poza kanałami Zoom TV, Nowa TV, Metro i WP oraz trzema planszami testowymi (kolorowe pasy), które rezerwują miejsce dla kanałów TVP (3 SD lub 1 HD i 1 SD, TVP nie podjęła jeszcze wiążących decyzji w tej sprawie) dostępnych jest 8 serwisów testowych (czarne plansze), które zgłaszają się pod nazwami „test1” do „test7” oraz wspomniany „Test” na którym teraz eksperymenty prowadzi EmiTel.
 

portal hbbtv emitel 1

W Portalu dostępne są cztery funkcje:

Pogoda

Pozwala na podgląd prognozy pogody, kilka miast jest wpisanych „fabrycznie”, m.in. Warszawa, Wrocław, ŁódźPoznań, ale można dopisywać własne (dodawanie – przycisk zielony, kasowanie – żółty). Przy miastach z nazwami z polskimi znakami nie zawsze udaje się je dopisać, np. Kraków należało dopisać jako „Krakow”, aby zadziałało.
 

portal hbbtv emitel 2
Portal HbbTV EmiTel (Pogoda)

W ramach prognozy pokazane są dane na 6 dni obejmujące temperaturę w dzień i w nocy oraz zachmurzenie i opady zaprezentowane w formie ikony.

Przycisk czerwony wraca do portalu.

Wiadomości

To serwis wykorzystujący informacje z serwisu Polskiego Radia. Jest dostęp do 15 newsów na 5 stronach (po 3 na stronę) ze zdjęciem, tytułem i zajawką (fragmentem, jeśli się nie mieści). Po wejściu w informację widać całą zajawkę.
 

portal hbbtv emitel 3
Portal HbbTV EmiTel (Wiadomości)

Na urządzeniach, na których testowano (Vu+ Solo2 oraz Skymaster TNT5 dla usługi TNTV) – błędnie wyświetlały się niektóre znaki, ale tylko w tytułach – np. cudzysłów jako HTML-owy „, ale nie wiadomo czy to błąd emisji, czy też wina samych odbiorników, dlatego zapraszamy w komentarzach do dzielenia się informacjami, czy także w aplikacji Wiadomości na posiadanych tunerach i TV widać podobny problem. Na Vu+ źle pokazywane są „kwadraty” na głównej stronie wiadomości wskazujące na której stronie się znajdujemy, na Skymaster TNT5 nie ma takiego problemu.
 

portal hbbtv emitel 4
Portal HbbTV EmiTel (Wiadomości)

Znajdując się w widoku pojedynczego newsa klawisz żółty pozwala na powrót do wyboru informacji, a czerwony z każdego miejsca wraca na stronę główną portalu.

Program TV

Jak sama nazwa wskazuje można tu podejrzeć ramówkę – w aplikacji znajduje się większość kanałów emitowanych w głównych multipleksach naziemnej TV cyfrowej, czyli MUX 1, MUX 2, MUX 3 i MUX 8, poukładane zgodnie z kolejnością LCN. Brakuje programu dla TVP3 (w ogóle nie uwzględniony, zapewne z uwagi na różne wersje regionalne, ale to można byłoby rozwiązać umieszczając program np. TVP3 Warszawa i dodając możliwość wyboru regionu ręcznie (pomysł). Na liście są Metro i WP, ale nie ma dla nich ramówki. Cała reszta jest dostępna.
 

portal hbbtv emitel 5
Portal HbbTV EmiTel (Program TV)

Na dekoderze Skymaster TNT5 dłuższe nazwy kanałów nie mieszczą się w polu (np.: TVP Historia, TVP Rozrywka, co powoduje, że widać samo „TVP„, ale można się domyślić), na Vu+ czcionka jest nieco inna, węższa, dzięki czemu wszystko się mieści.
 

portal hbbtv emitel 6
Portal HbbTV EmiTel (Program TV)
Widok z odbiornika Vu+ (inna czcionka)

Program jest prezentowany w formie harmonogramu czasowego, widać tabelę z propozycjami na najbliższe dwie godziny dla sześciu kolejnych stacji. Brakuje trochę szybkiej zmiany dni, ale przechodząc kursorami lewo-prawo można przemieszczać się dalej. Dane w momencie publikacji tekstu obejmują 3 dni (dziś, jutro i pojutrze). Można przewijać widok dalej, ale dla wszystkich kanałów widać już tylko komunikat „No Event”.

Zawartość programu jest dość rozbudowana, bo poza samym tytułem mamy rozszerzony opis oraz zdjęcie (lub jeśli go brak – logotyp kanału). Przycisk niebieski włącza ekran z opisem, jeśli w dolnej części okna nie mieści się on w całości (i z tego ekranu klawiszem niebieskim można wrócić do widoku programu).
 

portal hbbtv emitel 7
Portal HbbTV EmiTel (Program TV)

Przycisk OK przełącza na wybrany kanał, ale na urządzeniu testowanym w redakcji (Skymaster TNT5 z usługi TNTV) czasami to działało (np. TV Puls), a czasami nie (np. TVP1 HD) – odbiornik wychodził z portalu, ale pozostawał na kanale „Test”. Warto sprawdzić na innych urządzeniach, zapraszamy do dzielenia się wnioskami w komentarzach.

Klawisz czerwony pozwala wyjść do strony głównej portalu.

Player

Ostatni element jest bardzo ciekawy – po wejściu widać tabelę, w której przygotowano 8 miejsc, na razie aktywne jest jedno – Polskie Radio. Po wejściu pojawia się dostęp do 8 stacji Polskiego Radia – można uruchomić kanały: Jedynka, Dwójka, Trójka, Czwórka, Polskie Radio 24, Polskie Radio Dzieciom, Polskie Radio Rytm i Radio Poland. Widać logotypy i pojawia się krótki opis, być może miejsce na ramówkę, ale na razie dla wszystkich stacji pojawiał się napis „Program informacyjny”.
 

portal hbbtv emitel 8
Portal HbbTV EmiTel (Player)

Przycisk OK uruchamia stację, żółty wraca na ekran główny Playera, a czerwony – do strony głównej portalu. Odtwarzanie stacji radiowych działa prawidłowo na Vu+, na Skymaster TNT5 po kilku sekundach Portalrestartuje się i stacja przestaje grać.
 

portal hbbtv emitel 9
Portal HbbTV EmiTel (Player – stacje Polskiego Radia)

Można powiedzieć, że w pewnym sensie Polskie Radio znalazło się w ten sposób w ofercie Naziemnej TV Cyfrowej w Polsce, ale trzeba mieć na uwadze, że w takiej formie zadziała to tylko na urządzeniach wspierających HbbTV i podłączonych do sieci, bo przekaz stacji jest odbierany z Internetu.

Choć Portal nadawany przez Emitel ma charakter testowy, to aktualnie działa całkiem dobrze, ewentualne drobne błędy mogą być związane z działaniem konkretnych odbiorników, dlatego wszystkich mających dostęp do sygnału MUX 8 oraz urządzenie obsługujące HbbTV zapraszamy do testowania Portalu i dzielenia się uwagami w komentarzach.

Nie wykluczone, że wkrótce poznamy szczegóły co do wykorzystania 10 proc. miejsca na usługi interaktywne w MUX 8, gdyż już 25 stycznia 2017 w Warszawie odbędzie się konferencja HbbTV Summit Poland. Usługa HbbTV może być wykorzystywana także do strumieniowania kanałów TV (co widać w HbbTV od TVP i na kanałach Grupy ZPR Media, np. Eska TV), więc możliwości są spore…

 

Gmina Niemce

Pijany rowerzysta jechał środkiem drogi.

Pijany rowerzysta jechał środkiem drogi. Do kolejnego wypadku z udziałem pijanego kierowcy, tym razem jednośladu, doszło wieczorem w Nasutowie. Mężczyzna został przetransportowany do szpitala.

Pijany rowerzysta jechał środkiem drogi.

Do wypadku doszło w niedzielę około godziny 16:30 w Nasutowie. Na Alei Lipowej samochód potrącił rowerzystę. Na miejscu interweniował zespół ratownictwa medycznego oraz policja.

Jak wstępnie ustalili funkcjonariusze lubelskiej drogówki, kierujący mercedesem mężczyzna jechał w kierunku Dysa. W ostatniej chwili zauważył poruszającego się środkiem drogi rowerzystę.

Usiłował go jeszcze ominąć, zjeżdżając na pobocze, jednak manewr się nie udał i doszło do potrącenia. Rowerzysta został przetransportowany do szpitala. Jak nas poinformowano, doznał m.in. urazu głowy.

Jak się okazało, jednoślad nie posiadał żadnego oświetlenia a jadący nim mężczyzna żadnych elementów odblaskowych. Do tego mężczyzna był pijany.Badanie alkomatem wykazało, że miał 1,6 promila alkoholu w organizmie.

Na miejscu wypadku pracują policjanci, którzy ustalają szczegółowe okoliczności zdarzenia. Droga Dys – Nasutów jest w tym miejscu całkowicie zablokowana.

(fot. lublin112)
Pijany rowerzysta jechał środkiem drogi.

 

DAB+

KRRiT- Kupuj DAB+ nie DAB

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji ostrzega, że w sprzedaży dostępne są urządzenia z systemem starszej generacji DAB, który całkowicie uniemożliwia dostęp do radiowej oferty cyfrowej w naszym kraju. Jak wynika z raportu przygotowanego przez GfK Polonia, sprzedaż odbiorników DAB stanowi prawie 10 proc. sprzedaży odbiorników DAB+, co jest niepokojącym zjawiskiem.

 KRRiT- Kupuj DAB+ nie DAB

Odbiór sygnału cyfrowego radia w Polsce umożliwiają jedynie odbiorniki wyposażone w system DAB+. Niestety, w sprzedaży pojawiają się urządzenia z systemem starszej generacji DAB, który całkowicie uniemożliwia dostęp do radiowej oferty cyfrowej w naszym kraju.

W ocenie KRRiT jest to zjawisko niepokojące, wymagające rzetelnej informacji kierowanej zarówno do sprzedawców jak i do odbiorców.

Z raportu „Polski rynek sprzętu RTV wyposażonego w tuner radia cyfrowego DAB w okresie styczeń 2013 – wrzesień 2016” przygotowanego na zlecenie KRRiT przez firmę GfK Polonia wynika, że sprzedaż odbiorników DAB stanowi prawie 10 proc. sprzedaży odbiorników DAB+.

Z raportu wynika również, że sprzedaż odbiorników DAB+ stale rośnie. W 2013 roku, kiedy Polskie Radio jako pierwsze uruchomiało emisję cyfrowych programów, było ich na polskim rynku około 3 tys. Liczba ta powoli, ale systematycznie rośnie. W III kwartale 2016 roku ich łączna liczba (radioodbiorniki domowe, przenośnie i samochodowe) wyniosła ponad 42 tys.

Prawie dwukrotny wzrost sprzedaży nastąpił w okresie styczeń-wrzesień 2016 roku, mimo że nie nastąpił w tym czasie przyrost zasięgu, nie zwiększyła się znacząco oferta cyfrowych programów, nie było też kampanii informacyjno-promocyjnej nowej technologii.

Cyfrowy Polsat

Evobox PVR świąteczna aktualizacja do wersji 2.0.2

Cyfrowy Polsat przygotował małą świąteczną niespodziankę dla posiadaczy dekoderów Evobox PVR. Od 9 grudnia rozsyłana jest nowa wersja oprogramowania, oznaczona jako 2.0.2. Najpierw trafi na wybraną grupę dekoderów i jeśli nie pojawią się zgłoszenia problemów – wkrótce także do wszystkich egzemplarzy Evobox PVR.

Evobox PVR świąteczna aktualizacja do wersji 2.0.2

Wprowadzono dwie istotne zmiany:
– nowy tryb PiP (Picture in Picture) dostępny z poziomu menu akcji (przycisk w prawo i „Włącz podgląd”), mając podgląd można zamieniać kanały między oknem i pełnym ekranem oraz przełączać kanały.
– dodana obsługa radia internetowego (po wejściu do Menu –> Radio –> Radio Internetowe). Jest realizowane przez aplikację MUZO.PRO

Oprócz tego wyeliminowano zgłaszane problemy dotyczące zdarzających się okazjonalnie restartów dekodera na kanałach z satelitów Astra 1 (19,2°E), w EPG polecane pozycje będą od teraz wyróżniane, a dodatkowo długie przytrzymanie klawisza EPG pozwala wymusić odświeżenie bazy danych EPG.

Obydwie funkcje były zgłaszane do operatora w prośbach od użytkowników i Cyfrowy Polsat postanowił je spełnić.
 

Aplikacja MUZO.PRO zapewniająca dostęp do internetowego radia
Obsługa funkcji PiP – Picture in Picture

Evobox PVR: świąteczna aktualizacja do wersji 2.0.2

mux8

Discovery kupuje 49% udziałów w Metro

Discovery Communications zawarło porozumienie z Agorą i przygotuje ofertę programów specjalnie dla widzów naziemnej telewizji cyfrowej.

Dzięki porozumieniu Discovery Communications po raz pierwszy dotrze ze swoimi formatami także do polskich odbiorców naziemnej telewizji cyfrowej. Discovery nabywa udziały w należącej do Agory spółce Green Content będącej właścicielem obecnego na ósmym multipleksie (MUX 8) kanału Metro.

Discovery kupuje 49% udziałów w Metro
Plansza testowa kanału METRO w mux8

Discovery Communications sukcesywnie dąży do zapewnienia jak najszerszego dostępu do wysokiej jakości kontentu widowni w Polsce. W myśl tej strategii, nadawca ogłosił dzisiaj zawarcie porozumienia z Agora SA, które zaowocuje przygotowaniem oferty skierowanej specjalnie do odbiorców naziemnej telewizji cyfrowej, a dokładniej widzów nowego kanału Metro, który zadebiutował na ósmym multipleksie 2 grudnia br.

W ramach współpracy, na antenie stacji pojawią się programy dokumentalne, fabularne oraz lifestyle’owe z bogatej biblioteki Discovery. Partnerstwo to stanowi dla nadawcy pierwszy krok do obecności w segmencie telewizji naziemnej cyfrowej w Polsce. Discovery zdecydowało się nabyć 49-procentowy pakiet mniejszościowy udziałów spółki zależnej Agory – Green Content, której to w zeszłym roku regulator przyznał 10-letnią koncesję na nadawanie kanału na ósmym multipleksie naziemnej telewizji cyfrowej. 

Discovery jest obecne na polskim rynku od 20 lat. Ogłoszone dzisiaj partnerstwo z Agorą stanowi kolejny, ekscytujący krok w naszej ewolucji i zapewni dostęp do naszych programów jeszcze szerszej widowni. Podążając za przykładem Niemiec, Włoch i Wielkiej Brytanii – rynków, na których mamy już doświadczenie w segmencie telewizji FTA, wierzę, że i w Polsce uda nam się odpowiedzieć na potrzeby widzów poszukujących wysokiej jakości programów, które bawią, uczą i pokazują różne oblicza świata wokół nas. – podkreśla Katarzyna Kieli, prezes i dyrektor zarządzająca Discovery Networks w regionie CEEMEA (Europa Środkowo-Wschodnia, Bliski Wschód i Afryka).

 

– Jesteśmy bardzo zadowoleni, z pozyskania do współpracy partnera światowego formatu, jakim jest Discovery. To dla nas unikalna okazja na zaprezentowanie na antenie telewizji METRO  atrakcyjnych i premierowych programów, które do tej pory nie były dostępne dla widzów telewizji naziemnej w Polsce. Wierzymy, że dzięki temu METRO będzie systematycznie powiększać swoją grupę widzów, czego zapowiedzią są rewelacyjne wyniki oglądalności stacji po pierwszym tygodniu od jej startu. – mówi Bartosz Hojka, prezes zarządu Agory S.A.

Zawarte porozumienie odzwierciedla oczekiwania 71% polskich widzów, którzy według badania przeprowadzonego przez dom mediowy MEC w październiku 2015 r. pragnęli pojawienia się kanału z portfolio Discovery na ósmym multipleksie naziemnej telewizji cyfrowej. 

TV-SAT

Dlaczego nowe polskie kanały HD trafiają tylko do kablówek?

Moją uwagę w komentarzach pod informacjami na temat nowych kanałów TV przykuły powtarzające się pytania o to, czemu nowe polskie kanały ostatnio pojawiają się w sieciach kablowych, natomiast na satelitach coraz częściej debiutują w SD (o ile w ogóle debiutują). Wiele osób zwraca uwagę, że to niesprawiedliwe i obarcza winą nadawców i/lub platformy. Dlaczego tak się dzieje i kto jest winny, że nowe stacje coraz rzadziej decydują się na HD drogą satelitarną?

Dlaczego nowe polskie kanały HD trafiają tylko do kablówek?

Geneza problemu

Każdy, kto uważnie śledzi rynek mediów w ostatnim czasie, zwłaszcza zaglądając na nasz portal, zauważył zapewne, że w ostatnim okresie w zasadzie każdy startujący kanał trafia (lub nie) na satelitę tylko w SD, ale nadawca proponuje operatorom kablowym wersję HD. I sieci kablowe dość często z takiej okazji korzystają.

Jesień 2016 przyniosła prawdziwy wysyp takich sytuacji, bo mamy:
8TV (np. Jambox, Sat Film)
Eska TV (np. Sat Film, UPC, Elsat, Inea)
Zoom TV (np. Multimedia, UPC, Inea) na satelicie w SD kanał pojawił się dopiero po ponad miesiącu od startu)
Nowa TV (np. UPC)
Metro (np. UPC, na satelicie w SD z lekkim poślizgiem, na razie brak uprawnień dla abonentów)
WP (np. UPC, jak na razie kanał w ogóle nie jest dostępny w przekazie satelitarnym)
Superstacja (od końca listopada wersja HD jest oferowana operatorom kablowym i IPTV, nadawca zapowiedział, że z uwagi na koszty na satelitę z HD na razie się nie wybiera)

Ilość kanałów, które są w HD tylko w sieciach kablowych jest znacznie większa, choćby w UPC w HD znajdziemy także: Tele5, Fokus TV, Filmbox Arthouse, Stopklatka, Motowizja, TVP Info (ale ten jest w HD także w DVB-T), Puls 2, STARS.TV, Power TV, Nuta.TV, Top Kids, Mezzo Live HD, TVS. Oprócz tego w różnych kablówkach są też stacje, które na satelicie nie są obecne nawet w SD, jak np. 2×2, ONTV, Opoka.tvalbo różne pomniejsze stacje lokalne.

No i można powiedzieć, że w sumie to nie są jakieś stacje premium – to kanały prywatne, czasami dodatkowe od wybranego nadawcy, jedne z kilku stacji z oferty (jak przy Filmbox Arthouse czy Puls 2), no ale jednak zapewne byłoby miło – jeśli już są nadawane w HD – mieć dostęp do takiej wersji, a nie SD.

Satelita

Trzeba mieć na uwadze, że już sam koszt zbudowania i wyniesienia satelity to są miliony dolarów. Oznacza to, że gdzieś te pieniądze operator satelity musi „odrobić” i oczywiście ma to odzwierciedlenie w kosztach dzierżawy transponderów. Z perspektywy platformy takiej jak nc+, czy Cyfrowy Polsat koszty dzierżawy pojemności satelitarnych także idą w miliony – są to wieloletnie kontrakty na astronomiczne (jak przystało na kosmos) sumy, konkrety objęte tajemnicami handlowymi. Co za tym idzie – o ile emisja własnych kanałów musi być wliczona w koszty, to już w przypadku innych nie ma powodu, aby operator dawał nadawcy miejsce „w prezencie”, zwłaszcza jeśli nie jest to kanał wysoce pożądany. Niestety.

Poza tym z uwagi na wysoki koszt pojemności nawet operatorzy platform nie są sobie w stanie pozwolić na dzierżawienie transponderów ot tak. Cyfrowy Polsat wykorzystuje 6 transponderów, nc+ – 9, do tego 2 ma Grupa TVN, 1 Viacom, nawet gdyby się uprzeć i zliczyć wszystkie razem, to jest ich 18.

Idąc dalej – gdyby założyć dla uproszczenia, że każdy pracuje w DVB-S2/8PSK z SR 27500 i FEC 3/4 (co nie jest prawdą, bo dwa są nadal w DVB-S, ale kiedyś zostaną przełączone), to każdy taki transponder może mieć ok. 61,273 Mbit/s przepływności (netto). To dałoby łącznie (x18) 1102,914 Mbit/s – to obliczenie przyda się za moment.

Kablówka

Operator kablowy też ponosi koszty, gdyż dla odmiany o ile satelity nie musi wynosić, to jednak aby dotrzeć z sygnałem – musi wybudować własną sieć na potrzeby przesyłu sygnału. Nawet gdy tego dokona (a po drodze zderza się z różnymi problemami natury technicznej i biurokratycznej), to gdy już dotrze do np. wybranego bloku, to wcale nie jest powiedziane, że ktoś będzie chętny, aby podpisać z operatorem umowę. W efekcie budowa sieci nie zawsze musi przynieść jakiś zysk (i zarazem to odpowiedź czemu operatorzy kablowi nie budują sieci w obszarach zabudowy jednorodzinnej – nieopłacalne).

Ale gdy już sieć jest, to operator ma cały zakres pasma od powiedzmy 110 MHz do 862 MHz dla siebie i może z tym robić co zapragnie.

Weźmy na tapetę UPC. Operator podzielił cały ten zakres na kawałki po 8 MHz. Jest ich 94. Na 30 z nich emitowane są kanały analogowe – zostaje 64 (ale kiedyś te 30 przejdzie na emisję cyfrową). Na czterech realizowany jest dosył VOD – zostaje 60. I finalnie 14 jest przeznaczonych na szerokopasmowy Internet.

Czyli mamy 46 kanałów po 8 MHz na inne potrzeby. Z tego 11 jest obecnie nieaktywnych, więc mogą zostać uruchomione w razie potrzeby, 35 jest używanych do emisji multipleksów z kanałami TV.

Każdy multipleks pracuje z parametrami DVB-C z modulacją 256 QAM i SR 6900. Jedna paczka może przesłać… 51,29 Mbit/s. (czyli tylko 10 Mbit/s mniej niż DVB-S2 ze standardowymi parametrami na satelicie). Tyle że na satelicie wszyscy polscy (lub powiązani) operatorzy razem transponderów mają 18, a UPC używa 35 i w każdej chwili może mieć ich więcej.

Efekt? 35 x 51,29 = 1795,15 Mbit/s miejsca. I to w tej chwili, nie wspominając o 11 wolnych kanałach i ewentualnych 30, które kiedyś zostaną uwolnione z przekazu analogowego. Czyli ilość pojemności może się w przyszłości podwoić. A jakby tego było mało – DVB-C nie jest najnowszym standardem, jest już DVB-C2, wdrażany powoli np. w Niemczech.

W sieci kablowej jest znacznie więcej dostępnego pasma, co powoduje, że operatorzy kablowi nie mają żadnego problemu z przyjmowaniem do oferty kolejnych kanałów TV i bardzo chętnie, jeśli tylko porozumieją się z nadawcami – wprowadzają nowe stacje do oferty. Co więcej z uwagi na dużo wolnego miejsca – mogą sobie pozwolić na nadawanie np. 5-6 kanałów HD w jednym multipleksie, gdy na satelicie platformy ściskają już kanały HD jak mogą, byleby nie być zmuszonym do dokupienia pojemności.

To rzutuje pozytywnie na jakość, choć też wiele zależy od dwóch dodatkowych czynników. Po pierwsze – skąd operator kablowy pobiera dany kanał, bo jeśli jego źródłem jest satelita, to cóż… A po drugie – ile ma kanałów emitowanych analogowo i uruchomionych paczek cyfrowych, bo operatorzy niektórych sieci jednak oszczędzają i na tym – choć hipotetycznie mają dostępne całe pasmo, to z różnych powodów nie wykorzystują pełni możliwości i kanały ściskają. Zapewne wszystko wymagałoby analizy osobno dla każdej sieci…

Rezultat

Z jednej strony mamy operatorów satelitarnych, gdzie dzierżawienie kolejnych pojemności kosztuje krocie, z drugiej – operatorów kablowych, którzy wprawdzie ponoszą znaczne koszty budowy infrastruktury, ale po jej stworzeniu mają dużo pojemności do dowolnego dysponowania i do tego – bardzo dobre perspektywy na przyszłość (zwalnianie kanałów z analogu, przejście na DVB-C2).

No ale zaraz – a gdzie tu są nadawcy kanałów? Przecież nie trzeba koniecznie emitować kanału z transpondera platformy satelitarnej.

To prawda, ale to nie oznacza, że koszt pojemności gdzieś u zagranicznego operatora jest dużo tańszy, a poza tym – niezależnie gdzie by kanał nie był nadawany – porozumienie się z przynajmniej jedną platformą jest koniecznością, żeby znaleźć się na liście kanałów w dekoderach i mieć szansę budować oglądalność i tym samym zarabiać cokolwiek z emisji reklam.

Dlaczego więc coraz częściej kanały HD omijają satelitę?

Bo zwyczajnie koszt przekazu jest na tyle wysoki, że jest to trudna decyzja, a przy ilości już nadawanych kanałów HD wcale nie oznacza, że przejście do HD da znaczy wzrost oglądalności. Niestety, ale osoby często piszące, że będą oglądać jakiś kanał jak on będzie w HD, nawet jeśli piszą prawdę – to jednak skromna grupa. Naprawdę ktoś oglądałby cały dzień np. Tele5 tylko dlatego, że pojawiliby się w HD na satelicie, podczas gdy kanałów HD jest już tak wiele i też mają dużo ciekawych pozycji programowych do zaproponowania? 🙂

Niestety poza jakością liczy się też zawartość i jeśli ona jest jaka jest, to choćby kanał nadawał w UHD – i tak oglądalność będzie mieć niewysoką. I jest tym trudniej, jeśli mówimy o kanale tematycznym, bo np. stacja muzyczna z góry jest kierowana tylko do widzów lubiących oglądać teledyski i już jest trudniej o widza. Fan seriali, za teledyskami nieprzepadający – już tam nie zajrzy.

Choć całym sercem jako stary „sateliciarz” jestem za tym, aby to właśnie w przekazie satelitarnym pojawiało się wszystko co nowe, to niestety rozumiem, że staje się to coraz trudniejsze i mniej realne w dobie drożejącego pasma satelitarnego. W tej chwili do satelitarnej emisji w SD w H.264 powiedzmy, że można się zmieścić w 2-2,5 Mbit/s i daje to umiarkowanie dobry (znośny?) efekt. Chcąc iść w HD, to płacąc dwa razy tyle umówmy się, że w 4-5 Mbit/s trudno mówić o dobrym HD.

Czyli z punktu widzenia nadawcy – nawet płacąc 2x tyle w zamian za „znośne” (z perspektywy przepływności) SD zaproponować można tylko przeciętne/słabe HD (niska przepływność przy wysokiej rozdzielczości zaowocuje „pikselozą”). Mimo wzrostu kosztów ani nie da to wyraźnej poprawy jakości ani też wzrostu zysków, bo nagle nie spowoduje to dwukrotnego skoku widowni.

Jeden ze znajomych mi nadawców mówi wprost: jeśli pójdę na satelicie w HD, to góra 3 miesiące i mnie nie ma, bo koszty mnie zeżrą.

Prawa rynku są twarde i nie do przeskoczenia. Paradoksalnie im więcej jest na satelicie kanałów HD, tym wolniej będą się pojawiać kolejne, bo jakość nie będzie już wyróżnikiem – emisja w HD nie jest niczym wyjątkowym, kanałów HD na satelicie pełno. Znaczna inwestycja w pojemność satelitarną nie przekłada się w żadnym stopniu na zyski, więc i trudno się dziwić nadawcom, że już nie wchodzą tak chętnie na satelitę jak kiedyś…

Perspektywy

.. i będzie coraz gorzej, bo z jednej strony operatorzy kablowi mają miejsce i zapraszają do siebie nadawców tylko dlatego, że… mogą. A z drugiej strony pojawiają się coraz śmielej na rynku oferty telewizji IPTV. Prekursorami byli „duzi” operatorzy pokroju Orange i Netia, ale coraz śmielej poczynają sobie nowi nadawcy.

W wydaniu 12/2016 magazynu SAT Kurier opisujemy usługę AVIOS i dekoder Korbox Ultra, gdzie dostęp do kanałów jest świadczony przez sieć, a wkrótce mamy nadzieję przyjrzeć się także TNTV – nowej platformie z własnymi dekoderami i TV Skymaster, gdzie również emisja kanałów jest świadczona przez Internet.

W dobie rosnących prędkości dostępu do Internetu to może być przyszłość. Mając np. łącze 30 Mbit/s można już do woli korzystać z zasobów Internetu i jednocześnie bez znacznej straty prędkości oglądać TV.

Dyskusyjną kwestią jest tu po pierwsze – stabilność łącza – niestety jeśli operator nie dostarcza usługi Internetu z wystarczającą jakością, to będzie to rzutowało na dostęp do TV, po drugie – kwestią sporną jest też jakość emisji – wiadomo, że w przekazie po sieci najlepiej, jeśli przepływność jest jak najmniejsza. Pytanie, czy np. 5 Mbit/s to wystarczające pasmo dla kanału HD w naprawdę dobrej jakości? Sieci kablowe bez problemu emitują kanały HD z przepływnością ponad 10 Mbit/s…

Ale emisja po sieci daje możliwość wejścia do ogólnopolskiej dystrybucji wybranych kanałów, których nigdy nie byłoby na to stać. Już w ramach AVIOS jest grupa lokalnych kanałów, które do tej pory nie wychodziły poza lokalną sieć kablową, a teraz mogą być dostępne wszędzie (np. TVK Telewizja Kłodzka, RTVG Gorlice, T@wizja, Kanał 99, Twoja.TV).

Nie chcę napisać, że to schyłek „rządów” satelity, ale bez wątpienia platformy satelitarne będą miały coraz bardziej „pod górkę” jeśli chodzi o rozszerzanie oferty. Nie można tego robić w nieskończoność bez rosnących kosztów, a koszty te – jeśli będą wzrastać zbyt szybko, niestety będą przerzucane na abonentów.

Nie jest też łatwo jeśli chodzi o potencjalne przejście na nowe technologie, aby bez dzierżawienia dalszych pojemności rozwijać ofertę, bo tu znowu na przeszkodzie stoi konieczność wymiany dekoderów, a gdy ich liczba idzie np. w miliony, to nie ma szans zrobić tego „szybkim cięciem”, jedynie powolnym procesem… który jak na razie u nikogo w Polsce nie ruszył, bo dekoderów wspierających HEVC, czy choćby bardziej złożone modulacje DVB-S2 (lub DVB-S2X) nie widać, nie wydaje się, aby ktokolwiek się za to zabierał.

Kiedyś satelita dawała chociaż przewagę w postaci dostępu do ogromu ciekawych zagranicznych kanałów TV, ale teraz, w dobie „kodomanii” często zostają same śmieci i może kilka interesujących stacji zagranicznych, ale ich ilość stale maleje…

PS: Wyliczenia przepływności proszę traktować jako szacunkowe, choćby dlatego, że i tak nie cała pojemność może zostać przeznaczona na emisję obrazu i dźwięku, w strumieniach są także inne dane. Obrazują jedynie tę znaczną różnicę.