TELE TECHNIKA

DLA CIEBIE DLA DOMU DLA FIRMY

TV-SAT

Cyfrowy Polsat

Cyfrowy Polsat nadużywa pozycji dominującej

2 stycznia 2017 roku operator platformy satelitarnej Cyfrowy Polsat przesunął kanał TV Puls z dotychczasowej pozycji 84. na pozycję 157. i ulokował na pozycji 84. program Super Polsat, rozpowszechniany przez swoją spółkę zależną. Według Telewizji Puls, krok ten był „samowolny” i poczyniony „bez jakiegokolwiek uprzedzenia”.

Cyfrowy Polsat nadużywa pozycji dominującej

Telewizja Puls poinformowała, że w wyniku tego działania skierowała do Cyfrowego Polsatu wezwanie o przywrócenie programu TV Puls na dotychczasową pozycję 84., argumentując, iż „działanie Cyfrowego Polsatu jest nie tylko zakłóceniem dostępu do odbioru programu TV Puls i pogwałceniem prawa odbiorców do informacji, ale czynem nieuczciwej konkurencji, polegającym na przejęciu przez program Super Polsat audytorium dotychczas zgromadzonego przez TV Puls na wspomnianej pozycji 84.”

Według Telewizji Puls, działanie Cyfrowego Polsatu jest także „sztandarowym przykładem nadużycia pozycji dominującej w środkach masowego przekazu, gdzie operator posiadający sieć dystrybucyjną (w tym przypadku platformę satelitarną) decyduje się preferować program swej spółki zależnej, kosztem innego nadawcy, naruszając przy tym reguły ochrony konkurencji i otwartego charakteru audiowizualnych usług medialnych”. W tych okolicznościach Telewizja Puls zapowiedziała, że podejmie „wszelkie kroki prawne w celu przywrócenia stanu zgodnego z prawem”.

Przypomnijmy, że 23 grudnia ub.r. na pozycję 84. w Cyfrowym Polsacie wersja SD TV Puls została zastąpiona przez TV Puls HD, uruchomiony 19 października ub.r.

Redakcja satkurier.pl zwróciła się do rzecznika prasowego Cyfrowego Polsatu z prośbą o komentarz w tej sprawie. Jak tylko uzyskamy takie oświadczenie, zostanie ono opublikowane na naszej stronie.

DVB-T/T2TV-SAT

Super Polsat startuje 2.01. Gdzie dostępny?

Super Polsat wystartuje 2 stycznia 2017 roku – poinformował nadawca. Kanał będzie dostępny w pakietach platformach satelitarnych oraz sieci kablowych i IPTV oraz bezpłatnie w multipleksie drugim (MUX 2) naziemnej telewizji cyfrowej (NTC), gdzie zastąpi Polsat Sport News. Stacja ta jednak nie zniknie z rynku, ale będzie dostępna dla abonentów platformy Cyfrowy Polsat.

Super Polsat startuje

Jak zapowiada nadawca, Super Polsat to pierwsza stacja zarówno w Polsce, jak i Europie, której zdecydowana większość ramówki jest dostosowana do odbiory przez osoby niepełnosprawne z dysfunkcjami narządów wzroku i słuchu. W ramówce nowego kanału znajdą się filmy, rozrywka, seriale, sport na żywo i informacje.
 

– Zarówno w skali europejskiej, jak i w naszym kraju nie istnieje szeroko dostępne medium elektroniczne w tak istotny sposób przystosowane do odbioru przez osoby niepełnosprawne – mówi Monika Wojdyga-Makowska, dyrektor kanału Super Polsat. – Wierzymy, że stworzenie takiego programu ma głęboki sens, tak w wymiarze biznesowym jak i społecznym – dodaje.

Co zobaczymy w ofercie? Weekendy od godziny 9:00 to czas dla miłośników kina. W soboty widzowie będą mogli obejrzeć klasykę polskiego kina powojennego, natomiast w niedziele produkcje zagraniczne – kino familijne, komedie oraz dramaty – wszystkie z napisami dla niesłyszących. I tak widzowie zobaczą m.in. „Predatora”, „Złego porucznika”, „Zakładnika” czy „Za linią wroga”. Codziennie natomiast w godzinach od 7:00 do 9:00 na najmłodszych czeka pasmo filmów animowanych.
 

Aleksandra Ciupa
Aleksandra Ciupa w programie „Celebrity Splash!”, foto: WBF/Cyfrowy Polsat

Popołudnia od poniedziałku do piątku od godziny 14:00 będą przeznaczone dla fanów sztuki kulinarnej, którzy zobaczą pojedynki najlepszych szefów kuchni w Polsce w programie „Top Chef” (więcej tutaj) oraz rywalizację za drzwiami najsłynniejszej restauracji na świecie – czyli „Hell’s Kitchen – Piekielna Kuchnia” (więcej tutaj) .

Od godziny 17:00 na antenie kanału Super Polsat emitowane będą widowiska znane z telewizji Polsat: „Dancing with The Stars. Taniec z gwiazdami” (więcej tutaj), „Must be the Music. Tylko muzyka”, „Twoja twarz brzmi znajomo” (więcej tutaj) oraz „Celebrity Splash!” (więcej tutaj). A zaraz po nich seriale Polsatu, takie jak „Przyjaciółki” (więcej tutaj), „Hotel 52” (więcej tutaj) oraz „Szpilki na Giewoncie” (więcej tutaj). W stacji Super Polsat transmitowane będą również wydarzenia sportowe a także koncerty wyprodukowane przez Telewizję Polsat.

Dyrektorem kanału jest Monika Wojdyga-Makowska, związana od wielu lat z Telewizją Polsat.

TV-SAT

Dlaczego nowe polskie kanały HD trafiają tylko do kablówek?

Moją uwagę w komentarzach pod informacjami na temat nowych kanałów TV przykuły powtarzające się pytania o to, czemu nowe polskie kanały ostatnio pojawiają się w sieciach kablowych, natomiast na satelitach coraz częściej debiutują w SD (o ile w ogóle debiutują). Wiele osób zwraca uwagę, że to niesprawiedliwe i obarcza winą nadawców i/lub platformy. Dlaczego tak się dzieje i kto jest winny, że nowe stacje coraz rzadziej decydują się na HD drogą satelitarną?

Dlaczego nowe polskie kanały HD trafiają tylko do kablówek?

Geneza problemu

Każdy, kto uważnie śledzi rynek mediów w ostatnim czasie, zwłaszcza zaglądając na nasz portal, zauważył zapewne, że w ostatnim okresie w zasadzie każdy startujący kanał trafia (lub nie) na satelitę tylko w SD, ale nadawca proponuje operatorom kablowym wersję HD. I sieci kablowe dość często z takiej okazji korzystają.

Jesień 2016 przyniosła prawdziwy wysyp takich sytuacji, bo mamy:
8TV (np. Jambox, Sat Film)
Eska TV (np. Sat Film, UPC, Elsat, Inea)
Zoom TV (np. Multimedia, UPC, Inea) na satelicie w SD kanał pojawił się dopiero po ponad miesiącu od startu)
Nowa TV (np. UPC)
Metro (np. UPC, na satelicie w SD z lekkim poślizgiem, na razie brak uprawnień dla abonentów)
WP (np. UPC, jak na razie kanał w ogóle nie jest dostępny w przekazie satelitarnym)
Superstacja (od końca listopada wersja HD jest oferowana operatorom kablowym i IPTV, nadawca zapowiedział, że z uwagi na koszty na satelitę z HD na razie się nie wybiera)

Ilość kanałów, które są w HD tylko w sieciach kablowych jest znacznie większa, choćby w UPC w HD znajdziemy także: Tele5, Fokus TV, Filmbox Arthouse, Stopklatka, Motowizja, TVP Info (ale ten jest w HD także w DVB-T), Puls 2, STARS.TV, Power TV, Nuta.TV, Top Kids, Mezzo Live HD, TVS. Oprócz tego w różnych kablówkach są też stacje, które na satelicie nie są obecne nawet w SD, jak np. 2×2, ONTV, Opoka.tvalbo różne pomniejsze stacje lokalne.

No i można powiedzieć, że w sumie to nie są jakieś stacje premium – to kanały prywatne, czasami dodatkowe od wybranego nadawcy, jedne z kilku stacji z oferty (jak przy Filmbox Arthouse czy Puls 2), no ale jednak zapewne byłoby miło – jeśli już są nadawane w HD – mieć dostęp do takiej wersji, a nie SD.

Satelita

Trzeba mieć na uwadze, że już sam koszt zbudowania i wyniesienia satelity to są miliony dolarów. Oznacza to, że gdzieś te pieniądze operator satelity musi „odrobić” i oczywiście ma to odzwierciedlenie w kosztach dzierżawy transponderów. Z perspektywy platformy takiej jak nc+, czy Cyfrowy Polsat koszty dzierżawy pojemności satelitarnych także idą w miliony – są to wieloletnie kontrakty na astronomiczne (jak przystało na kosmos) sumy, konkrety objęte tajemnicami handlowymi. Co za tym idzie – o ile emisja własnych kanałów musi być wliczona w koszty, to już w przypadku innych nie ma powodu, aby operator dawał nadawcy miejsce „w prezencie”, zwłaszcza jeśli nie jest to kanał wysoce pożądany. Niestety.

Poza tym z uwagi na wysoki koszt pojemności nawet operatorzy platform nie są sobie w stanie pozwolić na dzierżawienie transponderów ot tak. Cyfrowy Polsat wykorzystuje 6 transponderów, nc+ – 9, do tego 2 ma Grupa TVN, 1 Viacom, nawet gdyby się uprzeć i zliczyć wszystkie razem, to jest ich 18.

Idąc dalej – gdyby założyć dla uproszczenia, że każdy pracuje w DVB-S2/8PSK z SR 27500 i FEC 3/4 (co nie jest prawdą, bo dwa są nadal w DVB-S, ale kiedyś zostaną przełączone), to każdy taki transponder może mieć ok. 61,273 Mbit/s przepływności (netto). To dałoby łącznie (x18) 1102,914 Mbit/s – to obliczenie przyda się za moment.

Kablówka

Operator kablowy też ponosi koszty, gdyż dla odmiany o ile satelity nie musi wynosić, to jednak aby dotrzeć z sygnałem – musi wybudować własną sieć na potrzeby przesyłu sygnału. Nawet gdy tego dokona (a po drodze zderza się z różnymi problemami natury technicznej i biurokratycznej), to gdy już dotrze do np. wybranego bloku, to wcale nie jest powiedziane, że ktoś będzie chętny, aby podpisać z operatorem umowę. W efekcie budowa sieci nie zawsze musi przynieść jakiś zysk (i zarazem to odpowiedź czemu operatorzy kablowi nie budują sieci w obszarach zabudowy jednorodzinnej – nieopłacalne).

Ale gdy już sieć jest, to operator ma cały zakres pasma od powiedzmy 110 MHz do 862 MHz dla siebie i może z tym robić co zapragnie.

Weźmy na tapetę UPC. Operator podzielił cały ten zakres na kawałki po 8 MHz. Jest ich 94. Na 30 z nich emitowane są kanały analogowe – zostaje 64 (ale kiedyś te 30 przejdzie na emisję cyfrową). Na czterech realizowany jest dosył VOD – zostaje 60. I finalnie 14 jest przeznaczonych na szerokopasmowy Internet.

Czyli mamy 46 kanałów po 8 MHz na inne potrzeby. Z tego 11 jest obecnie nieaktywnych, więc mogą zostać uruchomione w razie potrzeby, 35 jest używanych do emisji multipleksów z kanałami TV.

Każdy multipleks pracuje z parametrami DVB-C z modulacją 256 QAM i SR 6900. Jedna paczka może przesłać… 51,29 Mbit/s. (czyli tylko 10 Mbit/s mniej niż DVB-S2 ze standardowymi parametrami na satelicie). Tyle że na satelicie wszyscy polscy (lub powiązani) operatorzy razem transponderów mają 18, a UPC używa 35 i w każdej chwili może mieć ich więcej.

Efekt? 35 x 51,29 = 1795,15 Mbit/s miejsca. I to w tej chwili, nie wspominając o 11 wolnych kanałach i ewentualnych 30, które kiedyś zostaną uwolnione z przekazu analogowego. Czyli ilość pojemności może się w przyszłości podwoić. A jakby tego było mało – DVB-C nie jest najnowszym standardem, jest już DVB-C2, wdrażany powoli np. w Niemczech.

W sieci kablowej jest znacznie więcej dostępnego pasma, co powoduje, że operatorzy kablowi nie mają żadnego problemu z przyjmowaniem do oferty kolejnych kanałów TV i bardzo chętnie, jeśli tylko porozumieją się z nadawcami – wprowadzają nowe stacje do oferty. Co więcej z uwagi na dużo wolnego miejsca – mogą sobie pozwolić na nadawanie np. 5-6 kanałów HD w jednym multipleksie, gdy na satelicie platformy ściskają już kanały HD jak mogą, byleby nie być zmuszonym do dokupienia pojemności.

To rzutuje pozytywnie na jakość, choć też wiele zależy od dwóch dodatkowych czynników. Po pierwsze – skąd operator kablowy pobiera dany kanał, bo jeśli jego źródłem jest satelita, to cóż… A po drugie – ile ma kanałów emitowanych analogowo i uruchomionych paczek cyfrowych, bo operatorzy niektórych sieci jednak oszczędzają i na tym – choć hipotetycznie mają dostępne całe pasmo, to z różnych powodów nie wykorzystują pełni możliwości i kanały ściskają. Zapewne wszystko wymagałoby analizy osobno dla każdej sieci…

Rezultat

Z jednej strony mamy operatorów satelitarnych, gdzie dzierżawienie kolejnych pojemności kosztuje krocie, z drugiej – operatorów kablowych, którzy wprawdzie ponoszą znaczne koszty budowy infrastruktury, ale po jej stworzeniu mają dużo pojemności do dowolnego dysponowania i do tego – bardzo dobre perspektywy na przyszłość (zwalnianie kanałów z analogu, przejście na DVB-C2).

No ale zaraz – a gdzie tu są nadawcy kanałów? Przecież nie trzeba koniecznie emitować kanału z transpondera platformy satelitarnej.

To prawda, ale to nie oznacza, że koszt pojemności gdzieś u zagranicznego operatora jest dużo tańszy, a poza tym – niezależnie gdzie by kanał nie był nadawany – porozumienie się z przynajmniej jedną platformą jest koniecznością, żeby znaleźć się na liście kanałów w dekoderach i mieć szansę budować oglądalność i tym samym zarabiać cokolwiek z emisji reklam.

Dlaczego więc coraz częściej kanały HD omijają satelitę?

Bo zwyczajnie koszt przekazu jest na tyle wysoki, że jest to trudna decyzja, a przy ilości już nadawanych kanałów HD wcale nie oznacza, że przejście do HD da znaczy wzrost oglądalności. Niestety, ale osoby często piszące, że będą oglądać jakiś kanał jak on będzie w HD, nawet jeśli piszą prawdę – to jednak skromna grupa. Naprawdę ktoś oglądałby cały dzień np. Tele5 tylko dlatego, że pojawiliby się w HD na satelicie, podczas gdy kanałów HD jest już tak wiele i też mają dużo ciekawych pozycji programowych do zaproponowania? 🙂

Niestety poza jakością liczy się też zawartość i jeśli ona jest jaka jest, to choćby kanał nadawał w UHD – i tak oglądalność będzie mieć niewysoką. I jest tym trudniej, jeśli mówimy o kanale tematycznym, bo np. stacja muzyczna z góry jest kierowana tylko do widzów lubiących oglądać teledyski i już jest trudniej o widza. Fan seriali, za teledyskami nieprzepadający – już tam nie zajrzy.

Choć całym sercem jako stary „sateliciarz” jestem za tym, aby to właśnie w przekazie satelitarnym pojawiało się wszystko co nowe, to niestety rozumiem, że staje się to coraz trudniejsze i mniej realne w dobie drożejącego pasma satelitarnego. W tej chwili do satelitarnej emisji w SD w H.264 powiedzmy, że można się zmieścić w 2-2,5 Mbit/s i daje to umiarkowanie dobry (znośny?) efekt. Chcąc iść w HD, to płacąc dwa razy tyle umówmy się, że w 4-5 Mbit/s trudno mówić o dobrym HD.

Czyli z punktu widzenia nadawcy – nawet płacąc 2x tyle w zamian za „znośne” (z perspektywy przepływności) SD zaproponować można tylko przeciętne/słabe HD (niska przepływność przy wysokiej rozdzielczości zaowocuje „pikselozą”). Mimo wzrostu kosztów ani nie da to wyraźnej poprawy jakości ani też wzrostu zysków, bo nagle nie spowoduje to dwukrotnego skoku widowni.

Jeden ze znajomych mi nadawców mówi wprost: jeśli pójdę na satelicie w HD, to góra 3 miesiące i mnie nie ma, bo koszty mnie zeżrą.

Prawa rynku są twarde i nie do przeskoczenia. Paradoksalnie im więcej jest na satelicie kanałów HD, tym wolniej będą się pojawiać kolejne, bo jakość nie będzie już wyróżnikiem – emisja w HD nie jest niczym wyjątkowym, kanałów HD na satelicie pełno. Znaczna inwestycja w pojemność satelitarną nie przekłada się w żadnym stopniu na zyski, więc i trudno się dziwić nadawcom, że już nie wchodzą tak chętnie na satelitę jak kiedyś…

Perspektywy

.. i będzie coraz gorzej, bo z jednej strony operatorzy kablowi mają miejsce i zapraszają do siebie nadawców tylko dlatego, że… mogą. A z drugiej strony pojawiają się coraz śmielej na rynku oferty telewizji IPTV. Prekursorami byli „duzi” operatorzy pokroju Orange i Netia, ale coraz śmielej poczynają sobie nowi nadawcy.

W wydaniu 12/2016 magazynu SAT Kurier opisujemy usługę AVIOS i dekoder Korbox Ultra, gdzie dostęp do kanałów jest świadczony przez sieć, a wkrótce mamy nadzieję przyjrzeć się także TNTV – nowej platformie z własnymi dekoderami i TV Skymaster, gdzie również emisja kanałów jest świadczona przez Internet.

W dobie rosnących prędkości dostępu do Internetu to może być przyszłość. Mając np. łącze 30 Mbit/s można już do woli korzystać z zasobów Internetu i jednocześnie bez znacznej straty prędkości oglądać TV.

Dyskusyjną kwestią jest tu po pierwsze – stabilność łącza – niestety jeśli operator nie dostarcza usługi Internetu z wystarczającą jakością, to będzie to rzutowało na dostęp do TV, po drugie – kwestią sporną jest też jakość emisji – wiadomo, że w przekazie po sieci najlepiej, jeśli przepływność jest jak najmniejsza. Pytanie, czy np. 5 Mbit/s to wystarczające pasmo dla kanału HD w naprawdę dobrej jakości? Sieci kablowe bez problemu emitują kanały HD z przepływnością ponad 10 Mbit/s…

Ale emisja po sieci daje możliwość wejścia do ogólnopolskiej dystrybucji wybranych kanałów, których nigdy nie byłoby na to stać. Już w ramach AVIOS jest grupa lokalnych kanałów, które do tej pory nie wychodziły poza lokalną sieć kablową, a teraz mogą być dostępne wszędzie (np. TVK Telewizja Kłodzka, RTVG Gorlice, T@wizja, Kanał 99, Twoja.TV).

Nie chcę napisać, że to schyłek „rządów” satelity, ale bez wątpienia platformy satelitarne będą miały coraz bardziej „pod górkę” jeśli chodzi o rozszerzanie oferty. Nie można tego robić w nieskończoność bez rosnących kosztów, a koszty te – jeśli będą wzrastać zbyt szybko, niestety będą przerzucane na abonentów.

Nie jest też łatwo jeśli chodzi o potencjalne przejście na nowe technologie, aby bez dzierżawienia dalszych pojemności rozwijać ofertę, bo tu znowu na przeszkodzie stoi konieczność wymiany dekoderów, a gdy ich liczba idzie np. w miliony, to nie ma szans zrobić tego „szybkim cięciem”, jedynie powolnym procesem… który jak na razie u nikogo w Polsce nie ruszył, bo dekoderów wspierających HEVC, czy choćby bardziej złożone modulacje DVB-S2 (lub DVB-S2X) nie widać, nie wydaje się, aby ktokolwiek się za to zabierał.

Kiedyś satelita dawała chociaż przewagę w postaci dostępu do ogromu ciekawych zagranicznych kanałów TV, ale teraz, w dobie „kodomanii” często zostają same śmieci i może kilka interesujących stacji zagranicznych, ale ich ilość stale maleje…

PS: Wyliczenia przepływności proszę traktować jako szacunkowe, choćby dlatego, że i tak nie cała pojemność może zostać przeznaczona na emisję obrazu i dźwięku, w strumieniach są także inne dane. Obrazują jedynie tę znaczną różnicę.

TV-SAT

Jakie kanały mogą zniknąć z rynku?

Z końcem roku CBS Drama zakończy nadawanie na polskim rynku telewizyjnym. We wrześniu 2016 roku stacja miała 0,02 proc. udziału w rynku telewizyjnym (Nielsen Audience Measurement za Wirtualnymi Mediami).

To tyle samo, co udziały w rynku Adventure HD, Canal+ Discovery, Canal+ Seriale, Eleven i Orange Sport. Słabsze wyniki, bo 0,01 proc. ma tylko Mango 24, Motowizja, Muzo.tv, NTL, Nuta.TV, VH1 i Wellbeing. Które z nich mogą wkrótce zniknąć z rynku albo ich formuła może się zmienić?

Jakie kanały mogą zniknąć z rynku

Z tej grupy najbardziej żal Canal+ Discovery
Wreszcie amerykański gigant zaprezentował nieco ambitniejsze podejście do dokumentu, bo na antenie kanału nie brakuje bardziej europejskich produkcji. Wydaje się, że nc+ zbyt późno umieściła Canal+ Discovery „blisko” pozostałych kanałów dokumentalnych na liście programowej. Pytanie, czy będzie wola, aby utrzymywać dalej stację w paczce Canal+. Być może lepiej, żeby Discovery uruchomiło Discovery Premium i oferowało ambitniejszy kanał dokumentalny wszystkim operatorom. Tak stało się kiedyś z Discovery TVN Historia, dzisiaj Discovery Historia. Canal+ nie do końca wyszedł też eksperyment z Canal +1 i Canal+ Seriale. Kiedyś TVN +1 zakończył nadawanie. Tutaj niewykluczony jest zbliżony scenariusz. Canal+ Seriale też może zostać zastąpiony przez bardziej tematyczny Canal+, taki jak Canal+ Comedy czy CANAL+ Thriller, Canal+ Horror. Większość ludzi ogląda dzisiaj seriale w internecie albo na platformach VOD – wideo na życzenie.

Los Orange Sport jest przesądzony
Kanał z końcem roku zniknie z rynku. Nie doszło do skutku przejęcie stacji przez spółkę dziennikarza telewizyjnego Romana Młodkowskiego. Nie udało się też sprzedać kanału nadawcy Al Jazeera, który w wielu krajach na świecie ma kanały beIN Sports.

„Czarnym koniem” rynku kanałów sportowych wydaje się być Eleven Sports (0,04 proc. udziału w rynku) i Eleven (również 0,02 proc.), ostatnio także Eleven Extra, którego wyników oglądalności nie znamy. Kanały Eleven Sports Network działają w Polsce od nieco ponad roku. Orange Sport zamyka się po ośmiu latach. Inny jest też model biznesowy tych stacji sportowych, bo Eleven są oferowane jako opcja dodatkowo płatna. Z tego samego powodu wysoka nie jest oglądalność Adventure HD. Jeśli opcję dodatkową wykupiło sporo abonentów platform cyfrowych czy sieci kablowych, to takie kanały mogą z powodzeniem działać na rynku. Pokazuje to przykład kanałów FilmBox. Kluczowe jest tylko zbudowanie odpowiedniego zasięgu technicznego, co Eleven już się udało.

Kanały telezakupowe kompletnie w Polsce się nie sprawdziły
Być może dlatego, że w przeciwieństwie do Niemiec czy Włoch pojawiły się już w okresie, kiedy popularność zyskiwała sprzedaż w internecie. Poza tym treści telezakupowe są retransmitowane przez wiele stacji o zupełnie innych tematykach, takie jak informacyjne Superstacja czy TV Republika. Niewykluczone, że kiedyś TVN zdecyduje się na zamknięcie Mango 24. Może wykorzystać duży zasięg kanału i zastąpić go innym. Słabe wyniki Nuta.TV wynikają z braku emisji satelitarnej. Poza tym mamy chyba najwięcej kanałów muzycznych w Europie, co też przekłada się na słabe wyniki dostępnych z satelity Muzo.tv czy VH1. Przykład CBS Drama pokazał, że zagraniczna (nawet nawiązująca do popularnej w Stanach Zjednoczonych telewizji) nazwa to zbyt mało. Problemem może być zbyt dużo staroci w ofercie programowej, takich jak emitowane w latach 90. seriale „Beverly Hills 90210” czy „Doktor Quinn„. Zaskakują nieco słabe wyniki Motowizji, ale rynek motoryzacyjny to zbyt niszowa tematyka. Formuła TVN Turbo jest szersza, a coraz więcej programów motoryzacyjnych nadaje np. Discovery Channel. Tematyka fitness i zdrowego trybu życia również nie podbiła naszego kraju. Kanał TVN Meteo Active znika, wciąż utrzymuje się jeszcze Active Family. Nie wiadomo, jak długo będzie cierpliwy do polskiego rynku brytyjski Wellbeing.

TV-SAT

Kanał TBN Polska już nadaje

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami (więcej tutaj), 30 listopada br. około godziny 23:50 nadawanie rozpoczął pełnowymiarowy, całodobowy kanał TBN Polska. Stacja dostępna jest w niekodowanym przekazie z satelity Eutelsat Hot Bird 13°E. Dotychczas pod nazwą TBN Polska emitowane było kilkugodzinne pasmo w ramach kanału TBN Europe. Za projekt TBN Polska odpowiada trójmiejska Fundacja Trinity Broadcasting Network Polska, powiązana z amerykańską grupą Trinity Broadcasting Network.

Kanał TBN Polska już nadaje

Od 1 sierpnia 2015 roku w ramach kanału TBN Europe emitowane było pasmo w języku polskim pod nazwą TBN Polska. Fundacja Trinity Broadcasting Network Polska od początku, czyli od 2014 roku, planowała jednak start pełnowymiarowego kanału TBN Polska (więcej tutaj). Stacja TBN Polska ma nie emitować reklam i ma utrzymywać się m.in. ze wsparcia darczyńców. W ofercie kanału widzowie mają znaleźć seriale, filmy, programy rozrywkowe, muzyczne, sportowe, dla dzieci, publicystyczne i dokumentalne. Siedziba TBN Polska mieści się w Gdyni.


Parametry techniczne przekazu satelitarnego kanału TBN Polska:
Eutelsat Hot Bird 13B (13,0°E)
tp. 50 (11,727 GHz, pol. V, SR: 27500, FEC: 3/4; DVB-S/QPSK)

ID: TBN Poland
PID V: 76 (MPEG-2/SD)
PID A: 50
PID PCR: 76
SID: 13807
PID PMT: 77
Provider: TSA
Kodowanie: brak (FTA)
 

punkt-zwrotny
Anna Świątczak poprowadzi w TBN Polska program „Punkt zwrotny z Anią Świątczak”, foto: Fundacja Trinity Broadcasting Network Polska

Kanał TBN Polska jest częścią amerykańskiej grupy Trinity Broadcasting Network (TBN). To międzynarodowa i największa na świecie sieć telewizji chrześcijańskiej. Jednym z kanałów tego nadawcy jest TBN Europe. W kwietniu 2015 roku uruchomiono stację TBN UK, dedykowaną na rynek brytyjski (więcej tutaj), a w czerwcu br. Hillsong Channel (więcej tutaj). TBN emituje programy środowisk protestanckich, katolickich, międzywyznaniowych, mesjanistycznych, organizacji pozarządowych, twórców niezależnych. TBN jest również właścicielem kanałów: The Church Channel, Smile of a Child TV, TBN Enlace i Juce TV. Założycielem TBN był Paul Crouch (zmarł w 2013 roku). Sieć TBN w roku 2013 celebrowała 40. rocznicę powstania. TBN dziś to około 30 kanałów telewizyjnych, które tworzą sieć Trinity Broadcasting Family of Networks.

Cyfrowy Polsat

TVP ABC, Zoom TV i Metro w Cyfrowym Polsacie

Oferta platformy satelitarnej Cyfrowy Polsat zostanie wkrótce powiększona o trzy nowe kanały – TVP ABC, Zoom TV i Metro. Stacje te pojawiły się w ulotce promocyjnej operatora, która właśnie trafiła do dystrybutorów platformy. Kanały te w pakietach Cyfrowego Polsatu mają się pojawić do końca grudnia br.

TVP ABC, Zoom TV i Metro w Cyfrowym Polsacie

TVP ABC to kanał dla dzieci. W ofercie widzowie znajdą seriale i filmy animowane oraz programy skierowane do najmłodszych widzów i ich rodziców. Stacja na rynku zadebiutowała 15 lutego 2014 roku (więcej tutaj). Dodajmy, iż powiększenie oferty Cyfrowego Polsatu o TVP ABC zapowiadał na początku bieżącego roku w wywiadzie dla magazynu „TV Lider” Maciej Stanecki, wiceprezes Telewizji Polskiej, nadawcy kanału (więcej tutaj).
 

hit-hit-hurra
Hieronim Wrona, Artur Orzech, Edyta Górniak, Marta Zalewska i Bartek Caboń w programie „Hit hit hurra!”, emitowanym w TVP ABC, foto: TVP
Hieronim Wrona, Artur Orzech, Edyta Górniak, Marta Zalewska i Bartek Caboń w programie „Hit hit hurra!”, emitowanym w TVP ABC, foto: TVP

Zoom TV to kanał o charakterze uniwersalnym. Stacja oferuje treści lifestylowo-informacyjne oraz prezentuje wydarzenia dziejące się wokół nas. W ramówce widzowie znajdą seriale, filmy, reportaże, wiadomości lokalne, programy publicystyczne, poradnikowe oraz rozrywkowe. Kanał rozpoczął nadawanie 25 października br. (więcej tutaj) Nadawcą stacji jest spółka Cable Television Networks & Partners, której udziałowcami są Kino Polska TV (SPI International B.V.) i Polska Izba Komunikacji Elektronicznej (PIKE). Partnerem programowym kanału jest natomiast Grupa Onet, której udziałowcami są Grupa TVN (Scripps Networks Interactive) i Ringier Axel Springer Media AG.

Metro to kanał o charakterze uniwersalnym, który rozpocznie nadawanie 2 grudnia br. Za projekt ten odpowiada Agora. W ofercie stacji widzowie mają znaleźć filmy, seriale, dokumenty, programy rozrywkowe, poradnikowe, muzyczne, reality show i audycje poświęcone stylowi życia (więcej tutaj).

Dodajmy, iż za sprzedaż reklam w kanałach Zoom TV i Metro odpowiada należące do Cyfrowego Polsatu biuro reklamy Polsat Media.

Przypomnijmy, iż w ostatnim czasie w pakietach platformy pojawiły się już takie kanały jak m.in.: TTV HD (więcej tutaj), Polsat Sport Fight HD (więcej tutaj), Polsat Sport 2 HD, Polsat Sport 3 HD (te dwa czasowo) (więcej tutaj), Eleven HD, Eleven Sports HD (więcej tutaj), Novela TV, Water Planet (więcej tutaj), 13 Ulica HD (więcej tutaj), Polsat Viasat Explore HD i Polsat Viasat History HD (więcej tutaj). Dodatkowo, 28 września br., w wyniku decyzji nadawcy, obecna na liście operatora stacja Eska TV zmieniła się w 8TV (więcej tutaj i tutaj).

TV-SAT

8TV, Fokus TV i Nowa TV kodowane od 6.12

Grupa ZPR Media wydała oficjalny komunikat, w którym potwierdzają się wcześniejsze informacje uzyskane przez satkurier.pl, że nadawca zakoduje na satelicie trzy swoje kanały – 8TV, Fokus TV i Nowa TV. Nie stanie się to jednak 28 listopada, jak wcześniej podawaliśmy, a 6 grudnia – w Mikołajki. 28 listopada br. dojdzie jedynie do próbnego zakodowania emisji – na czas około jednej godziny.

8TV, Fokus TV i Nowa TV kodowane od 6.12

Jak poinformowała Grupa ZPR Media, wprowadzona zostanie zmiana w satelitarnym nadawaniu kanałów 8TV, Fokus TV oraz Nowa TV. Będzie ona polegała na zakodowaniu emisji sygnałów dostępnych na satelicie Eutelsat Hot Bird 13C (13°E).

28 listopada br. dojdzie do zakodowania kanałów na próbę na czas około jednej godziny. Kolejna próba będzie miała miejsce 30 listopada br. i będzie trwała przez 3-4 godziny. Kanały 8TV, Fokus TV oraz Nowa TV zostaną zakodowane na stałe 6 grudnia br.
 

– W związku z zakupem i emisją filmowych i serialowych hitów od największych studiów musimy ograniczyć dostęp do sygnału poza terytorium Polski – poinformowała Grupa ZPR Media.

Parametry techniczne kanałów:
Eutelsat Hot Bird 13C (13,0°E)
tp. 10 (11,393 GHz, pol. V, SR: 27500, FEC: 3/4; DVB-S2/8PSK)

ID: 8 TV
PID V: 516 (MPEG-4/SD)
PID A: 690 (pol)
PID PCR: 516
SID: 4315
PID PMT: 264
PID HbbTV: 7015
Provider: TVN
Kodowanie: aktualnie brak (FTA)

ID: FOKUS TV
PID V: 522 (MPEG-4/SD)
PID A: 750 (pol), 751 (aux)
PID PCR: 522
SID: 4321
PID TXT: 585
PID PMT: 270
PID HbbTV: 7021
Provider: TVN
Kodowanie: aktualnie brak (FTA)

ID: NOWA TV
PID V: 526 (MPEG-4/SD)
PID A: 790 (pol)
PID PCR: 526
SID: 4325
PID PMT: 274
PID HbbTV: 7025
Provider: TVN
Kodowanie: aktualnie brak (FTA)

Cyfrowy Polsatnc+TV-SAT

Problemy z odbiorem TVP2 HD z satelity po 18.11? Oto rozwiązanie!

18 listopada br. Cyfrowy Polsat dokonał pewnych zmian technicznych w emisji kanałów z dwóch transponderów na pozycji 13°E. Jak się okazuje wygenerowało to nieoczekiwane problemy dla posiadaczy niektórych modeli odbiorników niededykowanych – co ważne – także dla osób niekorzystających z oferty Cyfrowego Polsatu, gdyż emisja wielu kanałów jest wykorzystywana jednocześnie przez różne platformy satelitarne i oferty płatnej TV pre-paid.

Problemy z odbiorem TVP2 HD z satelity po 18.11? Oto rozwiązanie!

Zmiana techniczna polegała konkretnie na zmianie PID PMT. Jest to wartość pozwalająca odbiornikom po odczytaniu określić pozostałe dane PID (w tym Video, Audio oraz informacje o szyfrowaniu). Dotychczas dla kanałów z tp. 120 (10,911 GHz, pol. V, SR: 27500, FEC: 3/4; DVB-S2/8PSK) i tp. 78 (12,265 GHz, pol. V, SR: 27500, FEC: 3/4; DVB-S2/8PSK) wszystkie kanały miały ustawioną wspólną wartość PID PMT na 32. Obecnie każda stacja ma osobną.

Niewykluczone, że zmiana była związana z modernizacjami na stacji uplink Cyfrowego Polsatu, być może zmianą multipleksera na nowszy model.

Skutkiem ubocznym tej poprawki okazał się brak dostępu do kanałów z tych dwóch transponderów na wybranych modelach odbiorników satelitarnych, których działanie opierało się właśnie o wartości PID PMT w celu wykrywania wartości PID Video i Audio. Mogą one prezentować błędną informacje o „zakodowanym kanale”, mimo obecności zarówno sygnału jak i uprawnień na karcie kodowej.

Do redakcji jak na razie napływają raporty przede wszystkim od posiadaczy odbiorników Opticum x406poraz X310.

W przypadku wystąpienia takiego problemu zalecamy usunięcie niedziałających kanałów z obydwu wymienionych transponderów oraz ich ponowne ręczne wyszukanie albo też np. w przypadku odbiornika Opticum X310 można skorzystać z opcji „Szybkie wyszukiwanie” znajdującej się w menu Instalacja (tam należy wskazać kartę posiadanego operatora i uruchomić funkcję – jej poprawne wywołanie trwa ok. 10 minut, jeśli ekran tylko mignie – należy uruchomić ją ponownie, aż będzie widać postęp operacji).

Proces jest jednorazowy – po wykonaniu operacji w poprawny sposób dostęp do kanałów powinien wrócić.

Nie wszystkie modele odbiorników mogą mieć problemy – zależy to od rozwiązań zastosowanych w oprogramowaniu oraz od sposobu zapisu informacji o PID. Prosimy o informacje w komentarzach w jakich modelach urządzeń w/w problem się pojawił.

Lista kanałów, które mogą sprawiać problemy z odbiorem po 18 listopada:
Eutelsat Hot Bird 13C (13,0°E)
tp. 120 (10,911 GHz, pol. V, SR: 27500, FEC: 3/4; DVB-S2/8PSK)

  • Sundance HD
  • Polsat Film HD
  • STARS.TV (FTA)
  • Universal HD
  • TLC HD
  • H2 HD
  • Polsat News HD
  • Fightbox HD
  • Eurosport 1 HD
  • 13 Ulica HD
  • Lifetime HD
  • TestS (test Sci-Fi Channel)

Eutelsat Hot Bird 13B (13,0°E)
tp. 78 (12,265 GHz, pol. V, SR: 27500, FEC: 3/4; DVB-S2/8PSK)

  • Polsat Sport HD
  • Fox Comedy HD
  • Polsat Viasat History HD
  • TVP 2 HD
  • Polsat HD
  • Polsat Sport Extra HD
  • AXN HD
  • Cinemax 2 HD
  • FOX HD
  • History HD
  • PPV – KSW 37

Cyfrowy Polsat stale korzysta ze „starego” układu PID PMT jeszcze na tp. 112 (10,758 GHz, pol. V, SR: 27500, FEC: 3/4; DVB-S2/8PSK). Jako że wygląda, iż operator się z niego wycofuje, to za jakiś czas także kanały z tp. 112 mogą zostać przełączone w podobny sposób.

DAB+DVB-T/T2InternetTV-SAT

Niebezpieczna aktywność słońca oraz zakłócenia telekomunikacyjne

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, na wprost Ziemi znajduje się aktualnie bardzo duża dziura koronalna na powierzchni słońca.
Od kilku dni słońce w kierunku ziemi emituje wysokoenergetyczne elektrony i wiatr słoneczny, który wkrótce wywoła silną burzę geomagnetyczną.

Niebezpieczna aktywność słońca oraz zakłócenia telekomunikacyjne

Należy się spodziewać nagłego wzrostu prędkości wiatru słonecznego. Cząstki elementarne wypływające ze Słońca powinny zacząć docierać jeszcze dzisiaj i potrwa to przynajmniej do jutra. Potem dziury koronalne przemieszczą się na tarczy słonecznej i nie będą się już znajdowały na wprost Ziemi. Wtedy geoefektywna może być kolejna, trzecia z dziur, która obecnie dopiero się wyłania.

 

Dziury koronalne czasami mogą prowadzić do pewnych problemów na Ziemi. Jednak wywoływane przez

wybuch na słońcu
wybuch na słońcu

nie burze magnetyczne, są zjawiskiem, które może prowadzić do zakłócania systemów satelitarnych i komunikacji radiowej. Problemy z odbiorem telewizji satelitarnej, naziemnej czy nawet zakłócenia telefonii komórkowej czy nawigacji GPS. Z takimi utrudnieniami możemy się dzisiaj i w okresie najbliższych dni spotkać. Ludzie mogą odczuwać gorsze samopoczucie, rozdrażnienie czy brak koncentracji. Zakłócenia ziemskiego pola magnetycznego powodują u nas zauważalny wpływ na układ krwionośny. Podczas burz magnetycznych zwężeniu ulegają na przykład kapilarne naczynia krwionośne.

Ciekawy film przedstawiający opisywane zjawisko – warto zobaczyć.

Dodatkowo warto zauważyć, że jeśli burza będzie odpowiednio intensywna może też być widać przepiękne zorze polarne i to znacznie bardziej na południe niż zwykle. Aby zorze dało się zobaczyć w Polsce, indeks planetarnych fluktuacji magnetycznych Kp powinien wynieść 6 lub więcej. Obecny poziom tego parametru można zobaczyć na powyższym grafie. Eksperci przewidują, że czeka nas średniej wielkości burza magnetyczna G1, ale szacunki te mogą nie znaleźć pokrycia w rzeczywistości i nie można wykluczyć także silniejszego zjawiska.

TV-SAT

Nowe kanały Viasat w Polsce?

6 września br., podczas konferencji prasowej Viasat World, Emma Jones, wiceprezes ds. handlowych Viasat World, oraz Alexandra Sanchez, nowy marketing manager w Polsce, podsumowały mijający rok oraz omówiły plany Viasat World na kolejne miesiące.
Co ciekawe, zapowiedziano pojawienie się na polskim rynku kolejnych kanałów z portfolio Viasat.

Nowe kanały Viasat w Polsce?
Nowe kanały Viasat w Polsce?

Jak poinformował „Telekabel”, pierwszy z kanałów Viasat miałby wystartować jeszcze w 2016 roku, w zimowym sezonie przedświątecznym. Podobno nie będzie to ani kanał filmowy, ani kanał poświęcony biografiom sławnych osób – najprawdopodobniej będzie to stacja z programami dokumentalnymi.

Redakcja satkurier.pl zwróciła się do biura prasowego Viasat World z prośbą komentarz w sprawie planów uruchomienia na polskim rynku nowych kanałów.

Viasat World na polskim rynku oferuje trzy kanały tematyczne: Polsat Viasat History, Polsat Viasat Explore oraz Polsat Viasat Nature. Od kwietnia br. w ramach Polsat Viasat History działa nowe pasmo Viasat Epic, które jest nadawane w każdą niedzielę o g. 21:00.
Istotnie w tej chwili rozważamy wprowadzenie w Polsce kolejnego kanału, natomiast na ten moment jest jeszcze zbyt wcześnie, aby informować o szczegółach.
Z pewnością jeśli oferta Viasat World będzie poszerzana, przekażemy Państwu taką informację.
– powiedziała Marta Wróblewska z biura prasowego Viasat World.