hd

DAB+DVB-T/T2

DVB-T2, HD i HEVC – rozwój NTC w Polsce wg KRRiT

Przystępując do opracowania Strategii Regulacyjnej na lata 2017-2022, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji (KRRiT) zaprasza wszystkie zainteresowane podmioty do wyrażenia opinii na temat wybranych kierunków strategii KRRiT na najbliższe sześć lat.

DVB-T2, HD i HEVC - rozwój NTC w Polsce wg KRRiT
DVB-T2, HD i HEVC – rozwój NTC w Polsce wg KRRiT

KRRiT zaprasza do konsultacji wszystkie zainteresowane podmioty, a w szczególności:

  • przedsiębiorców działających na rynku mediów audiowizualnych, stowarzyszenia i izby producentów, nadawców i operatorów;
  • odbiorców i użytkowników audiowizualnych usług medialnych, stowarzyszenia widzów i słuchaczy;
  • środowiska naukowe zajmujące się zagadnieniami dotyczącymi mediów, nowych technologii przekazu, komunikacji społecznej;
  • instytucje publiczne;
  • wszystkie inne podmioty i osoby zainteresowane współtworzeniem polityki w dziedzinie mediów.

Konsultacje obejmują pięć głównych zagadnień:
– naziemną telewizję i radiofonię cyfrową,
– nowe media (Internet),
– media publiczne,
– ochronę pluralizmu w mediach,
– nadzór regulacyjny.

Stanowiska konsultacyjne należy kierować na adres mailowy konsultacje_strategia(malpa)krrit.gov.pl lub pocztą tradycyjną na adres: KRRiT, Skwer Kard. S. Wyszyńskiego 9, 01-015 Warszawa, z dopiskiem „Konsultacje Strategia”, do 16 marca 2017 r.

Obowiązujące w KRRiT zasady postępowania konsultacyjnego dostępne są tutaj. Osoby fizyczne biorące udział w konsultacjach są proszone o wypełnienie zawartego w nich Oświadczenia o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych (Załącznik nr 2 do uchwały KRRiT nr 329/2012).

Przedmiot konsultacji KRRiT:

I.            NAZIEMNA TELEWIZJA I RADIOFONIA CYFROWA

DVB-T

HD jako obowiązujący standard w DVB-T
Zdaniem KRRiT, telewizja cyfrowa nie osiągnęła jeszcze w pełni oczekiwanej, wysokiej jakości sygnału. Na 32 bezpłatne programy w naziemnej telewizji cyfrowej (NTC) tylko dwa nadawane są w High Definition Television (HDTV), podczas gdy na platformach satelitarnych, w sieciach kablowych i w Internecie, telewizja wysokiej rozdzielczości staje się powszechnym standardem. KRRiT będzie więc zmierzać do wprowadzenia standardu HD we wszystkich programach naziemnych. W tym celu konieczna jest zmiana standardu nadawania sygnału telewizyjnego z DVB-T na DVB-T2 oraz zastosowanie sposobu kompresji High Efficiency Video Coding (HEVC).

Oferta programowa w NTC – bez zmian
KRRiT nie planuje znacznego rozszerzenia NTC o nowe programy, lecz sukcesywne udostępnianie odbiorcom obecnej oferty programów NTC w wysokiej rozdzielczości.

MUX 5 – pierwszy MUX wyłącznie w HD
Aby zachęcić odbiorców do odpowiedniego wyposażenia gospodarstw domowych, KRRiT zamierza wykorzystać MUX 5 do promocji nowego standardu DVB-T2 (HEVC) umieszczając w nim programy w HD. Mogłyby tam znaleźć się najbardziej popularne programy spośród już obecnych w NTC lub programy nowe.

Warunki techniczne dla odbiorników telewizyjnych
W celu zagwarantowania, że konwersja do DVB-T2 przebiegnie bez zakłóceń, a w szczególności
nie spowoduje braku możliwości odbioru programów telewizyjnych ze względu na niedostosowanie odbiorników, należy z odpowiednim wyprzedzeniem:

  • określić minimalne wymagania dla urządzeń dopuszczonych do sprzedaży w Polsce w rozporządzeniu Ministra Cyfryzacji;
  • wyznaczyć datę tzw. switch off (zakończenie emisji w dotychczasowym standardzie). Zdaniem KRRiT, switch off powinien nastąpić w 2022 roku, wraz z zakończeniem procesu tzw. refarmingu tj. wymiany kanałów w NTC w związku z nowym przeznaczeniem pasma 700 MHz. W kwestii ustalenia daty switch off istotne będzie stanowisko nadawców, których dotyczy konwersja;
  • przeprowadzić skuteczną kampanię informacyjną.

DVB-T – nadal bezpłatna
W związku z rozwojem internetowych serwisów VoD, zawierających bogatą ofertę w modelu płatnym, dostęp do programów telewizyjnych w NTC powinien pozostać dla widzów otwarty. KRRiT nie zamierza zatem uruchamiać multipleksów za dodatkową opłatą.

DAB+

Ograniczenia techniczne UKF
Zdaniem KRRiT, dalszy rozwój radiofonii w Polsce z wykorzystaniem pasma UKF nie jest możliwy ze względu na wyczerpanie zasobów częstotliwości oraz na zakłócenia nowo uruchamianymi nadajnikami stacji już istniejących, co w efekcie skutkuje pogorszeniem jakości odbioru. Oferta programów radiowych w mniejszych miejscowościach jest zdecydowanie uboższa w porównaniu z liczbą programów rozpowszechnianych na terenie większych miast.

Rozwój radiofonii w DAB+
W celu zapewnienia warunków do rozszerzenia zasięgu nadawania istniejących programów oraz umożliwienia powstawania programów nowych, w szczególności lokalnych, należy wykorzystać częstotliwości przeznaczone dla radiofonii cyfrowej z zastosowaniem systemu DAB+.

Zasoby DAB+
Na potrzeby DAB+ zostały uzgodnione międzynarodowo trzy multipleksy o zasięgu ogólnokrajowym. Z pierwszego z nich korzystają obecnie i będą korzystać w przyszłości Polskie Radio SA oraz Rozgłośnie Regionalne Polskiego Radia.

Multipleksy lokalne w dużych miastach
Nadawanie cyfrowe można również rozpocząć w oparciu o częstotliwości dobrane spoza Planu Genewa 2006. O zaprojektowanie takich lokalnych multipleksów w dużych miastach KRRiT wystąpiła do Urzędu Komunikacji Elektronicznej. O wejście do lokalnych multipleksów będą mogli się ubiegać również nowi nadawcy. Dodatkowa oferta programów miejskich wpłynie na poprawę atrakcyjności DAB+, a także zwiększy pluralizm na tych rynkach.

Dalszy rozwój oferty programów cyfrowych
Następnym działaniem KRRiT będzie uruchomienie multipleksu ogólnokrajowego, po jego przeprojektowaniu także pod kątem potrzeb nadawców lokalnych. Dzięki temu, na określonych obszarach, będzie można uruchomić programy wyspecjalizowane oraz kolejne programy lokalne.

Migracja programów analogowych do DAB+
Ostatni multipleks ogólnokrajowy zostanie zarezerwowany do celów konwersji ogólnokrajowych i ponadregionalnych programów analogowych. Zdaniem KRRiT, aktualnie nie ma potrzeby wyznaczania terminu „wygaśnięcia” UKF, a więc istniejący nadawcy będą mogli kontynuować swoją działalność w systemie analogowym.

Warunki techniczne dla odbiorników cyfrowych
W celu uporządkowania rynku cyfrowych odbiorników radiowych KRRiT zamierza zainicjować przyjęcie standardu dla urządzeń dopuszczonych do sprzedaży, który zostanie określony w rozporządzeniu Ministra Cyfryzacji.

II.            NOWE MEDIA (INTERNET)

Zmiany unijnego prawa mediów
Obecnie na forum Unii Europejskiej prowadzone są prace nad nowelizacją Dyrektywy o Audiowizualnych Usługach Medialnych (DAUM). Projektowane zmiany polegają między innymi na zagwarantowaniu skutecznej ochrony małoletnich w środowisku nowych mediów oraz określeniu roli dostawców usług internetowych w ograniczaniu obecności dyskryminujących treści w tych usługach. Regulacja będzie obejmować wyłącznie podmioty prowadzące działalność gospodarczą w Internecie. Jej zadaniem nie będzie kontrola treści w Internecie, lecz tworzenie odpowiednich warunków konkurencji dla przedsiębiorców świadczących usługi dla użytkowników.

Równe szanse dla podmiotów polskich i zagranicznych
KRRiT, uczestnicząc w procesie implementacji przepisów DAUM do ustawy o radiofonii i telewizji, będzie dążyła do wyrównania szans dla działalności podmiotów polskich w konkurencji z firmami o zasięgu globalnym oraz tymi, które podlegają jurysdykcji w innych krajach europejskich, a kierują swoją ofertę na polski rynek.

Proporcjonalność w regulacji tradycyjnych i nowych mediów
Ważne będzie także, aby nowe regulacje służyły stworzeniu równowagi między tradycyjną telewizją a usługami na żądanie oraz działalnością platform OTT poprzez odpowiedni dla każdej z tych usług system praw i obowiązków.

Współpraca podmiotów i instytucji w ramach odpowiedzialności za treści w Internecie
Ze względu na specyfikę treści w Internecie (user generated content), sposób implementacji nowych przepisów będzie wymagał ścisłej współpracy wszystkich podmiotów (dostawców usług i instytucji odpowiedzialnych za ten obszar) oraz koordynacji przepisów w różnych aktach prawnych, odnoszących się do świadczenia usług drogą elektroniczną.

III.            MEDIA PUBLICZNE

Doprecyzowanie misji nadawców i kontrola wydawania środków publicznych
W związku z zastrzeżeniami Komisji Europejskiej do sposobu określenia misji nadawców publicznych w ustawie o radiofonii i telewizji (brak pełnego dostosowania przepisów krajowych do unijnych zasad udzielania pomocy publicznej), przygotowany został projekt nowelizacji, w którym przewidziano między innymi, że w porozumieniu z KRRiT, każda ze spółek będzie co pięć lat określać sposób realizacji zadań ustawowych w tzw. Karcie powinności. Zdolność do wykonywania misji przez media publiczne będzie jednak uzależniona od poziomu ich finansowania. Zapewnienie odpowiednich środków finansowych dla nadawców publicznych jest możliwe wyłącznie poprzez modernizację systemu abonamentowego.

Otwarty dostęp do dóbr kultury
KRRiT, przyjmując Kartę powinności, będzie dążyła do zagwarantowania otwartego dostępu do treści tworzonych przez media publiczne na wszystkich platformach przekazu, np. poprzez uruchomienie wspólnego serwisu internetowego radiofonii i telewizji publicznej, zwierającego aktualne i archiwalne treści na żądanie.

Rozwój i wymiana cyfrowych zasobów
KRRiT za ważne uznaje także przeznaczenie środków publicznych na zapewnienie warunków do rozwoju technologicznego służącego udostępnianiu oraz wzajemnemu korzystaniu z cyfrowych zasobów audialnych i audiowizualnych przez TVP, Polskie Radio i Rozgłośnie Regionalne PR w ramach projektu Biblioteka Cyfrowa Mediów Publicznych.

Lokalne centra mediów publicznych
Kolejnym istotnym zadaniem jest wzmacnianie współpracy ośrodków regionalnych TVP i Rozgłośni Regionalnych PR tak, aby mogły one służyć jako lokalne centra kultury, informacji i debaty publicznej. KRRiT uważa, że stworzenie takich platform jest możliwe bez zmian organizacyjno-prawnych w strukturach spółek, niezależnie od przyszłych projektów tworzenia mediów narodowych.

IV.            OCHRONA PLURALIZMU W MEDIACH

Przepisy zapobiegające nadmiernej koncentracji w mediach jako element ochrony pluralizmu

Brak ochrony pluralizmu w polskim prawie mediów
W większości krajów europejskich obowiązują szczególne przepisy ograniczające możliwość uzyskania przez jeden podmiot (grupę kapitałową) pozycji, która może przyczynić się do ograniczenia pluralizmu w mediach. Zdaniem KRRiT, polskie prawo medialne również powinno zawierać rozwiązania umożliwiające skuteczne działania regulatora, służące przeciwdziałaniu osiągania takiej pozycji.

Określanie pozycji znaczącej
KRRiT uważa, że pozycja znacząca w mediach może zostać osiągnięta w sytuacji, gdy udział podmiotu (grupy kapitałowej) przekroczy 30% na jednym z następujących rynków: przychodów reklamowych, przychodów z opłat z płatnej telewizji, widowni telewizyjnej, audytorium radiowego, użytkowników usług audiowizualnych online. Dla określenia pozycji znaczącej istotne będą również wymienione poniżej kryteria.

Ograniczanie dostępu do reklamy
Obserwując rynek reklamy telewizyjnej i radiowej, KRRiT zauważa również inne niekorzystne zjawisko polegające na ograniczeniu mniejszych podmiotów w dostępie do budżetów reklamowych poprzez dominującą rolę nadawców pełniących również funkcję brokerów reklamy. KRRiT uznaje, że ten obszar działalności także powinien podlegać regulacjom przeciwdziałającym nadmiernej koncentracji.

Dostęp do naziemnej telewizji i radiofonii
Pozycję znaczącą, zdaniem KRRiT, może osiągnąć również podmiot lub grupa kapitałowa, jeśli uzyska prawa do rozpowszechniania istotnej liczby programów w naziemnej radiofonii lub telewizji na danym obszarze. W tym przypadku, osiągnięcie pozycji znaczącej jest uzależnione od ogólnej liczby rozpowszechnianych w ten sposób programów.

Określanie udziału w łańcuchu wartości
Zdaniem KRRiT, ustalając znaczącą pozycję w mediach, powinno się również brać pod uwagę udział podmiotu (grupy kapitałowej) na różnych rynkach w łańcuchu wartości (producent-nadawca-operator telekomunikacyjny). Dążenie podmiotów działających na rynkach medialnych do zapewnienia kontroli na każdym etapie produkcji i dostarczania usługi, poprzez fuzje i porozumienia, może znacząco wpłynąć na ograniczenie pluralizmu.

Koncentracja krzyżowa
Choć bezpośrednio udział przedsiębiorcy w rynkach niebędących dla siebie substytutami (radiofonia, telewizja, VoD, prasa, kino, reklama zewnętrzna, usługi internetowe i mobilne) nie stanowi zagrożenia dla konkurencji, znacząca pozycja jednego podmiotu (grupy kapitałowej) w różnych klasach mediów może doprowadzić do istotnego zawężenia źródeł informowania. Zapobieganie takiej sytuacji, zdaniem KRRiT, również powinno być objęte regulacją.

Przeglądy rynków
Aby regulacje takie były skuteczne, upoważniony organ kontrolny powinien dokonywać systematycznych przeglądów rynku mediów w celu ustalenia stopnia koncentracji, a także dysponować odpowiednimi kompetencjami do badania pozycji poszczególnych podmiotów (grup kapitałowych). Konstytucyjne umocowanie KRRiT oraz obecne kompetencje regulatora rynku mediów wskazują, że powinna ona pełnić taką rolę.

V.            NADZÓR REGULACYJNY

Samo- i współregulacja

Samo- i współregulacja zamiast przyszłych regulacji
Realizacja przez KRRiT niektórych zadań ustawowych, zwłaszcza tych, które dotyczą nadzoru regulacyjnego nad usługami audiowizualnymi na żądanie (obecnie VoD, a w przyszłości również udostępnianie plików wideo w OTT) wymaga szczególnego podejścia. Nadzór nad nowymi usługami to w większości kontrola jakościowa treści zamieszczanych przez dostawców. Komisja Europejska w projekcie nowelizacji Dyrektywy o Audiowizualnych Usługach Medialnych zachęca do stosowania w tych obszarach mechanizmów samo-i współregulacyjnych.

Rola KRRiT w samo- i współregulacji
Co prawda, przepisy ustawy o radiofonii i telewizji przewidują inicjatywę KRRiT w zakresie tworzenia Kodeksów Dobrych Praktyk, nie określają jednak roli regulatora w tych przedsięwzięciach. Zdaniem KRRiT, prawa i obowiązki organu w odniesieniu do samo-i współregulacji powinny zostać doprecyzowane poprzez wskazanie realnych kompetencji do wydawania opinii i rekomendacji lub akceptacji ustaleń zawartych w Kodeksach Dobrych Praktyk, a także uprawnień związanych z monitorowaniem efektów ich działania oraz trybem rozpatrywania skarg w związku z ewentualnymi naruszeniami.

Standardy i metody badań odbioru

Ograniczenie wpływu mniejszych podmiotów na standardy i metody badań odbioru
Obowiązujące w Polsce standardy oraz metody badań widowni i audytorium ustalane są w ramach umów pomiędzy korzystającymi z nich nadawcami a firmami prowadzącymi badania. Z powodów rynkowych, z dyskusji na ten temat wykluczone są podmioty, które nie partycypują w kosztach wykonywania badań. W szczególności dotyczy to audytorium i widowni programów lokalnych i regionalnych.

Rola KRRiT w procesie ustalania standardów i metod badań odbioru
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji powinna zostać włączona w ten proces np. poprzez wydawanie zaleceń, opinii lub inicjowanie współregulacji w sprawie ustalania standardów i metod badania w celu zagwarantowania pełnej reprezentacji różnych mediów w panelu badawczym.

DVB-T2, HD i HEVC – rozwój NTC w Polsce wg KRRiT

TV-SAT

Dlaczego nowe polskie kanały HD trafiają tylko do kablówek?

Moją uwagę w komentarzach pod informacjami na temat nowych kanałów TV przykuły powtarzające się pytania o to, czemu nowe polskie kanały ostatnio pojawiają się w sieciach kablowych, natomiast na satelitach coraz częściej debiutują w SD (o ile w ogóle debiutują). Wiele osób zwraca uwagę, że to niesprawiedliwe i obarcza winą nadawców i/lub platformy. Dlaczego tak się dzieje i kto jest winny, że nowe stacje coraz rzadziej decydują się na HD drogą satelitarną?

Dlaczego nowe polskie kanały HD trafiają tylko do kablówek?

Geneza problemu

Każdy, kto uważnie śledzi rynek mediów w ostatnim czasie, zwłaszcza zaglądając na nasz portal, zauważył zapewne, że w ostatnim okresie w zasadzie każdy startujący kanał trafia (lub nie) na satelitę tylko w SD, ale nadawca proponuje operatorom kablowym wersję HD. I sieci kablowe dość często z takiej okazji korzystają.

Jesień 2016 przyniosła prawdziwy wysyp takich sytuacji, bo mamy:
8TV (np. Jambox, Sat Film)
Eska TV (np. Sat Film, UPC, Elsat, Inea)
Zoom TV (np. Multimedia, UPC, Inea) na satelicie w SD kanał pojawił się dopiero po ponad miesiącu od startu)
Nowa TV (np. UPC)
Metro (np. UPC, na satelicie w SD z lekkim poślizgiem, na razie brak uprawnień dla abonentów)
WP (np. UPC, jak na razie kanał w ogóle nie jest dostępny w przekazie satelitarnym)
Superstacja (od końca listopada wersja HD jest oferowana operatorom kablowym i IPTV, nadawca zapowiedział, że z uwagi na koszty na satelitę z HD na razie się nie wybiera)

Ilość kanałów, które są w HD tylko w sieciach kablowych jest znacznie większa, choćby w UPC w HD znajdziemy także: Tele5, Fokus TV, Filmbox Arthouse, Stopklatka, Motowizja, TVP Info (ale ten jest w HD także w DVB-T), Puls 2, STARS.TV, Power TV, Nuta.TV, Top Kids, Mezzo Live HD, TVS. Oprócz tego w różnych kablówkach są też stacje, które na satelicie nie są obecne nawet w SD, jak np. 2×2, ONTV, Opoka.tvalbo różne pomniejsze stacje lokalne.

No i można powiedzieć, że w sumie to nie są jakieś stacje premium – to kanały prywatne, czasami dodatkowe od wybranego nadawcy, jedne z kilku stacji z oferty (jak przy Filmbox Arthouse czy Puls 2), no ale jednak zapewne byłoby miło – jeśli już są nadawane w HD – mieć dostęp do takiej wersji, a nie SD.

Satelita

Trzeba mieć na uwadze, że już sam koszt zbudowania i wyniesienia satelity to są miliony dolarów. Oznacza to, że gdzieś te pieniądze operator satelity musi „odrobić” i oczywiście ma to odzwierciedlenie w kosztach dzierżawy transponderów. Z perspektywy platformy takiej jak nc+, czy Cyfrowy Polsat koszty dzierżawy pojemności satelitarnych także idą w miliony – są to wieloletnie kontrakty na astronomiczne (jak przystało na kosmos) sumy, konkrety objęte tajemnicami handlowymi. Co za tym idzie – o ile emisja własnych kanałów musi być wliczona w koszty, to już w przypadku innych nie ma powodu, aby operator dawał nadawcy miejsce „w prezencie”, zwłaszcza jeśli nie jest to kanał wysoce pożądany. Niestety.

Poza tym z uwagi na wysoki koszt pojemności nawet operatorzy platform nie są sobie w stanie pozwolić na dzierżawienie transponderów ot tak. Cyfrowy Polsat wykorzystuje 6 transponderów, nc+ – 9, do tego 2 ma Grupa TVN, 1 Viacom, nawet gdyby się uprzeć i zliczyć wszystkie razem, to jest ich 18.

Idąc dalej – gdyby założyć dla uproszczenia, że każdy pracuje w DVB-S2/8PSK z SR 27500 i FEC 3/4 (co nie jest prawdą, bo dwa są nadal w DVB-S, ale kiedyś zostaną przełączone), to każdy taki transponder może mieć ok. 61,273 Mbit/s przepływności (netto). To dałoby łącznie (x18) 1102,914 Mbit/s – to obliczenie przyda się za moment.

Kablówka

Operator kablowy też ponosi koszty, gdyż dla odmiany o ile satelity nie musi wynosić, to jednak aby dotrzeć z sygnałem – musi wybudować własną sieć na potrzeby przesyłu sygnału. Nawet gdy tego dokona (a po drodze zderza się z różnymi problemami natury technicznej i biurokratycznej), to gdy już dotrze do np. wybranego bloku, to wcale nie jest powiedziane, że ktoś będzie chętny, aby podpisać z operatorem umowę. W efekcie budowa sieci nie zawsze musi przynieść jakiś zysk (i zarazem to odpowiedź czemu operatorzy kablowi nie budują sieci w obszarach zabudowy jednorodzinnej – nieopłacalne).

Ale gdy już sieć jest, to operator ma cały zakres pasma od powiedzmy 110 MHz do 862 MHz dla siebie i może z tym robić co zapragnie.

Weźmy na tapetę UPC. Operator podzielił cały ten zakres na kawałki po 8 MHz. Jest ich 94. Na 30 z nich emitowane są kanały analogowe – zostaje 64 (ale kiedyś te 30 przejdzie na emisję cyfrową). Na czterech realizowany jest dosył VOD – zostaje 60. I finalnie 14 jest przeznaczonych na szerokopasmowy Internet.

Czyli mamy 46 kanałów po 8 MHz na inne potrzeby. Z tego 11 jest obecnie nieaktywnych, więc mogą zostać uruchomione w razie potrzeby, 35 jest używanych do emisji multipleksów z kanałami TV.

Każdy multipleks pracuje z parametrami DVB-C z modulacją 256 QAM i SR 6900. Jedna paczka może przesłać… 51,29 Mbit/s. (czyli tylko 10 Mbit/s mniej niż DVB-S2 ze standardowymi parametrami na satelicie). Tyle że na satelicie wszyscy polscy (lub powiązani) operatorzy razem transponderów mają 18, a UPC używa 35 i w każdej chwili może mieć ich więcej.

Efekt? 35 x 51,29 = 1795,15 Mbit/s miejsca. I to w tej chwili, nie wspominając o 11 wolnych kanałach i ewentualnych 30, które kiedyś zostaną uwolnione z przekazu analogowego. Czyli ilość pojemności może się w przyszłości podwoić. A jakby tego było mało – DVB-C nie jest najnowszym standardem, jest już DVB-C2, wdrażany powoli np. w Niemczech.

W sieci kablowej jest znacznie więcej dostępnego pasma, co powoduje, że operatorzy kablowi nie mają żadnego problemu z przyjmowaniem do oferty kolejnych kanałów TV i bardzo chętnie, jeśli tylko porozumieją się z nadawcami – wprowadzają nowe stacje do oferty. Co więcej z uwagi na dużo wolnego miejsca – mogą sobie pozwolić na nadawanie np. 5-6 kanałów HD w jednym multipleksie, gdy na satelicie platformy ściskają już kanały HD jak mogą, byleby nie być zmuszonym do dokupienia pojemności.

To rzutuje pozytywnie na jakość, choć też wiele zależy od dwóch dodatkowych czynników. Po pierwsze – skąd operator kablowy pobiera dany kanał, bo jeśli jego źródłem jest satelita, to cóż… A po drugie – ile ma kanałów emitowanych analogowo i uruchomionych paczek cyfrowych, bo operatorzy niektórych sieci jednak oszczędzają i na tym – choć hipotetycznie mają dostępne całe pasmo, to z różnych powodów nie wykorzystują pełni możliwości i kanały ściskają. Zapewne wszystko wymagałoby analizy osobno dla każdej sieci…

Rezultat

Z jednej strony mamy operatorów satelitarnych, gdzie dzierżawienie kolejnych pojemności kosztuje krocie, z drugiej – operatorów kablowych, którzy wprawdzie ponoszą znaczne koszty budowy infrastruktury, ale po jej stworzeniu mają dużo pojemności do dowolnego dysponowania i do tego – bardzo dobre perspektywy na przyszłość (zwalnianie kanałów z analogu, przejście na DVB-C2).

No ale zaraz – a gdzie tu są nadawcy kanałów? Przecież nie trzeba koniecznie emitować kanału z transpondera platformy satelitarnej.

To prawda, ale to nie oznacza, że koszt pojemności gdzieś u zagranicznego operatora jest dużo tańszy, a poza tym – niezależnie gdzie by kanał nie był nadawany – porozumienie się z przynajmniej jedną platformą jest koniecznością, żeby znaleźć się na liście kanałów w dekoderach i mieć szansę budować oglądalność i tym samym zarabiać cokolwiek z emisji reklam.

Dlaczego więc coraz częściej kanały HD omijają satelitę?

Bo zwyczajnie koszt przekazu jest na tyle wysoki, że jest to trudna decyzja, a przy ilości już nadawanych kanałów HD wcale nie oznacza, że przejście do HD da znaczy wzrost oglądalności. Niestety, ale osoby często piszące, że będą oglądać jakiś kanał jak on będzie w HD, nawet jeśli piszą prawdę – to jednak skromna grupa. Naprawdę ktoś oglądałby cały dzień np. Tele5 tylko dlatego, że pojawiliby się w HD na satelicie, podczas gdy kanałów HD jest już tak wiele i też mają dużo ciekawych pozycji programowych do zaproponowania? 🙂

Niestety poza jakością liczy się też zawartość i jeśli ona jest jaka jest, to choćby kanał nadawał w UHD – i tak oglądalność będzie mieć niewysoką. I jest tym trudniej, jeśli mówimy o kanale tematycznym, bo np. stacja muzyczna z góry jest kierowana tylko do widzów lubiących oglądać teledyski i już jest trudniej o widza. Fan seriali, za teledyskami nieprzepadający – już tam nie zajrzy.

Choć całym sercem jako stary „sateliciarz” jestem za tym, aby to właśnie w przekazie satelitarnym pojawiało się wszystko co nowe, to niestety rozumiem, że staje się to coraz trudniejsze i mniej realne w dobie drożejącego pasma satelitarnego. W tej chwili do satelitarnej emisji w SD w H.264 powiedzmy, że można się zmieścić w 2-2,5 Mbit/s i daje to umiarkowanie dobry (znośny?) efekt. Chcąc iść w HD, to płacąc dwa razy tyle umówmy się, że w 4-5 Mbit/s trudno mówić o dobrym HD.

Czyli z punktu widzenia nadawcy – nawet płacąc 2x tyle w zamian za „znośne” (z perspektywy przepływności) SD zaproponować można tylko przeciętne/słabe HD (niska przepływność przy wysokiej rozdzielczości zaowocuje „pikselozą”). Mimo wzrostu kosztów ani nie da to wyraźnej poprawy jakości ani też wzrostu zysków, bo nagle nie spowoduje to dwukrotnego skoku widowni.

Jeden ze znajomych mi nadawców mówi wprost: jeśli pójdę na satelicie w HD, to góra 3 miesiące i mnie nie ma, bo koszty mnie zeżrą.

Prawa rynku są twarde i nie do przeskoczenia. Paradoksalnie im więcej jest na satelicie kanałów HD, tym wolniej będą się pojawiać kolejne, bo jakość nie będzie już wyróżnikiem – emisja w HD nie jest niczym wyjątkowym, kanałów HD na satelicie pełno. Znaczna inwestycja w pojemność satelitarną nie przekłada się w żadnym stopniu na zyski, więc i trudno się dziwić nadawcom, że już nie wchodzą tak chętnie na satelitę jak kiedyś…

Perspektywy

.. i będzie coraz gorzej, bo z jednej strony operatorzy kablowi mają miejsce i zapraszają do siebie nadawców tylko dlatego, że… mogą. A z drugiej strony pojawiają się coraz śmielej na rynku oferty telewizji IPTV. Prekursorami byli „duzi” operatorzy pokroju Orange i Netia, ale coraz śmielej poczynają sobie nowi nadawcy.

W wydaniu 12/2016 magazynu SAT Kurier opisujemy usługę AVIOS i dekoder Korbox Ultra, gdzie dostęp do kanałów jest świadczony przez sieć, a wkrótce mamy nadzieję przyjrzeć się także TNTV – nowej platformie z własnymi dekoderami i TV Skymaster, gdzie również emisja kanałów jest świadczona przez Internet.

W dobie rosnących prędkości dostępu do Internetu to może być przyszłość. Mając np. łącze 30 Mbit/s można już do woli korzystać z zasobów Internetu i jednocześnie bez znacznej straty prędkości oglądać TV.

Dyskusyjną kwestią jest tu po pierwsze – stabilność łącza – niestety jeśli operator nie dostarcza usługi Internetu z wystarczającą jakością, to będzie to rzutowało na dostęp do TV, po drugie – kwestią sporną jest też jakość emisji – wiadomo, że w przekazie po sieci najlepiej, jeśli przepływność jest jak najmniejsza. Pytanie, czy np. 5 Mbit/s to wystarczające pasmo dla kanału HD w naprawdę dobrej jakości? Sieci kablowe bez problemu emitują kanały HD z przepływnością ponad 10 Mbit/s…

Ale emisja po sieci daje możliwość wejścia do ogólnopolskiej dystrybucji wybranych kanałów, których nigdy nie byłoby na to stać. Już w ramach AVIOS jest grupa lokalnych kanałów, które do tej pory nie wychodziły poza lokalną sieć kablową, a teraz mogą być dostępne wszędzie (np. TVK Telewizja Kłodzka, RTVG Gorlice, T@wizja, Kanał 99, Twoja.TV).

Nie chcę napisać, że to schyłek „rządów” satelity, ale bez wątpienia platformy satelitarne będą miały coraz bardziej „pod górkę” jeśli chodzi o rozszerzanie oferty. Nie można tego robić w nieskończoność bez rosnących kosztów, a koszty te – jeśli będą wzrastać zbyt szybko, niestety będą przerzucane na abonentów.

Nie jest też łatwo jeśli chodzi o potencjalne przejście na nowe technologie, aby bez dzierżawienia dalszych pojemności rozwijać ofertę, bo tu znowu na przeszkodzie stoi konieczność wymiany dekoderów, a gdy ich liczba idzie np. w miliony, to nie ma szans zrobić tego „szybkim cięciem”, jedynie powolnym procesem… który jak na razie u nikogo w Polsce nie ruszył, bo dekoderów wspierających HEVC, czy choćby bardziej złożone modulacje DVB-S2 (lub DVB-S2X) nie widać, nie wydaje się, aby ktokolwiek się za to zabierał.

Kiedyś satelita dawała chociaż przewagę w postaci dostępu do ogromu ciekawych zagranicznych kanałów TV, ale teraz, w dobie „kodomanii” często zostają same śmieci i może kilka interesujących stacji zagranicznych, ale ich ilość stale maleje…

PS: Wyliczenia przepływności proszę traktować jako szacunkowe, choćby dlatego, że i tak nie cała pojemność może zostać przeznaczona na emisję obrazu i dźwięku, w strumieniach są także inne dane. Obrazują jedynie tę znaczną różnicę.

Cyfrowy Polsat

Cyfrowy Polsat wyłączy SD i zmieni częstotliwości kilku kanałów

Cyfrowy Polsat przesłał informację dotyczącą planowanych zmian emisji kanałów Telewizji Polsat od 28 października. Cztery kanały zakończą przekaz w SD, pozostając wyłącznie w wysokiej rozdzielczości – będą to: Polsat 2, Polsat News, Polsat Cafe i Polsat Play. Dodatkowo trzy inne stacje: Polsat HD, Polsat Film HD i Polsat News HD zmienią częstotliwość przekazu.

cyfrowy-polsat-wylaczy-sd-i-zmieni-czestotliwosci-kilku-kanalow

Do przełączenia dojdzie w nocy z 27 na 28 października 2016.

Przekaz w SD zakończą kanały od dawna posiadające odpowiedniki w HD: Polsat 2, Polsat News,Polsat Cafe i Polsat Play. Wszystkie są emitowane z tp. 132 satelity Eutelsat Hot Bird 13C (13°E) o częstotliwości 11,158 GHz, pol. V, SR: 27500, FEC: 3/4 (DVB-S2/8PSK). Polsat 2, Polsat Cafe i Polsat Play mają wersje HD emitowane już z tego samego transpondera.

I to właśnie na ten transponder przesunięte zostaną trzy kanały HD: Polsat HD, Polsat Film HD iPolsat News HD. Pierwszy z tej trójki jest nadawany z tp. 78 satelity Eutelsat Hot Bird 13B (13°E) o częstotliwości 12,265 GHz, pol. V, SR: 27500, FEC: 3/4 (DVB-S2/8PSK), a pozostałe dwa są na tp. 120 satelity Eutelsat Hot Bird 13C (13°E) o częstotliwości 10,911 GHz, pol. V, SR: 27500, FEC: 3/4 (DVB-S2/8PSK).

To oznacza, że docelowo po wyłączeniu wersji SD kanałów Polsat 2, Polsat News, Polsat Cafe i Polsat Play wszystkie będą miały przekaz HD realizowany z tego samego transpondera – tp. 132 (11,158 GHz, pol. V, SR: 27500, FEC: 3/4; DVB-S2/8PSK), gdyż Polsat News HD także tu się pojawi.

Obecnie parametry techniczne kanałów HD, które mają zostać przesunięte:
Eutelsat Hot Bird 13C (13,0°E)
tp. 120 (10,911 GHz, pol. V, SR: 27500, FEC: 3/4; DVB-S2/8PSK)

ID: Polsat Film HD
PID V: 258 (MPEG-4/HD)
PID A: 514
PID PCR: 258
SID: 15902
PID PMT: 32
Provider: Cyfrowy Polsat S.A.
Kodowanie: Nagra MA (N3 – Cyfrowy Polsat, S4/N3 – nc+), Conax (nc+), Viaccess PC 3.0 (Orange)

ID: Polsat News HD
PID V: 263 (MPEG-4/HD)
PID A: 519 (pol)
PID PCR: 263
SID: 15907/15915/15916/15917 (wyszukiwany cztery razy)
PID PMT: 32
Provider: Cyfrowy Polsat S.A.
Kodowanie: Nagra MA (N3 – Cyfrowy Polsat, S4/N3 – nc+), Conax (nc+), Viaccess PC 3.0 (Orange)

Eutelsat Hot Bird 13B (13,0°E)
tp. 78 (12,265 GHz, pol. V, SR: 27500, FEC: 3/4; DVB-S2/8PSK)

ID: Polsat HD
PID V: 601 (MPEG-4/HD)
PID A: 614 (pol)
PID PCR: 601
SID: 3107/3112 (wyszukiwany podwójnie)
PID TXT: 264
PID PMT: 33
Provider: Cyfrowy Polsat S.A.
Kodowanie: Nagra MA (N3 – Cyfrowy Polsat, S4/N3 – nc+), Conax (nc+), Viaccess PC 3.0 (Orange)

Docelowe parametry techniczne Polsat HD, Polsat Film HD i Polsat News HD (oraz aktualne dla Polsat 2 HD, Polsat Cafe HD i Polsat Play HD):
Eutelsat Hot Bird 13C (13,0°E)
tp. 132 (11,158 GHz, pol. V, SR: 27500, FEC: 3/4; DVB-S2/8PSK)

Wyłączenia wersji SD nie będą dotyczyły oferty kanałów sportowych Polsatu (Polsat Sport, Polsat Sport Extra), które na razie pozostają zarówno w wersji HD, jak i SD. Nie dojdzie też do innych zmian częstotliwości.

Przejście na nadawanie HD jest naturalnym procesem technologicznym, jaki przeprowadzają niemal wszyscy najwięksi nadawcy zarówno w Polsce, Europie, jak i na świecie. To HD staje się standardem płatnej telewizji, a dzięki temu procesowi abonenci zyskują przede wszystkim istotny wzrost jakości programów, co jest dla nich kluczową wartością.

Abonenci Cyfrowego Polsatu są do zapowiadanych, pozytywnych dla nich zmian od dawna przygotowani – użytkują dekodery HD i będą mieli nieprzerwany dostęp do wspomnianych stacji, od końca października wyłącznie w wysokiej rozdzielczości (HD), co oznacza dla nich możliwość oglądania ulubionych programów w dużo lepszej jakości.

– powiedziała Olga Zomer, rzecznik prasowy Cyfrowego Polsatu dla portalu satkurier.pl

Posiadacze własnych, niededykowanych odbiorników satelitarnych będą musieli zaktualizować listy kanałów, wyszukując stacje z nowych parametrów technicznych.

[Not a valid template]