Produkcja satelity Eutelsat Hot Bird 13F została ukończona, poinformowała 13 września br. firma Airbus. Ta nowa jednostka, wraz z bliźniaczą Eutelsat Hot Bird 13G, bazuje na nowoczesnej platformie Eurostar Neo. Eutelsat Hot Bird 13F jest już gotowy do transportu z Tuluzy we Francji na przylądek Canaveral na Florydzie (USA), skąd zostanie wyniesiony na orbitę, dodał Airbus. Prawdopodobnie w 2023 roku nastąpi całkowite zastąpienie satelitów Eutelsat Hot Bird 13B, 13C i 13E nowymi jednostkami 13F i 13G, a to oznacza „przeniesienie” transponderów Polsat Box, CANAL+, TVN Warner Bros. Discovery oraz innych nadawców i operatorów z wielu rynków.
Eutelsat Hot Bird 13F zainauguruje erę satelitów Eurostar Neo – następstwa rodziny Eurostar z 80 wyniesionymi na orbitę jednostkami. Hot Bird 13F zostanie umieszczony na pozycji 13°E, wraz z bliźniaczym satelitą Eutelsat Hot Bird 13G, również budowanym przez Airbusa, który zostanie wystrzelony w późniejszym czasie.
Para satelitów Eurostar Neo charakteryzuje się zwiększoną pojemnością, bardziej wydajnymi systemami kontroli mocy i temperatury niż poprzednia generacja i zastąpi trzy satelity Eutelsat znajdujące się obecnie na orbicie w tej lokalizacji (Eutelsat Hot Bird 13B, 13C i 13E).
– Eutelsat jest cenionym partnerem od czasu pierwszych satelitów Airbusa – od pionierskiej poprzedniej generacji Eurostar E3000, po elektrycznie podnoszone na orbitę czy w pełni elastyczne ładunki – a teraz dla naszych pierwszych Eurostarów Neo. Ta nowa platforma została opracowana dzięki wsparciu ESA, pokazując siłę partnerstwa między przemysłem, agencjami i graczami komercyjnymi w Europie – powiedział Francois Gaullier, dyrektor ds. systemów telekomunikacyjnych i nawigacyjnych w Airbus.
Dzięki systemowi Electric Orbit Raising, satelity Eutelsat Hot Bird 13F i 13G będą mogły pomieścić ponad 2000 kg ładunku, ich moc osiągnie poziom 22 kW, a masa startowa zaledwie 4500 kg. Hot Bird 13F i 13G mają zwiększyć zdolność Eutelsatu do obsługi 135 mln klientów w Europie, Afryce Północnej i na Bliskim Wschodzie.
Zgodnie z informacjami Eutelsatu z lipca br., nowy satelita Eutelsat Hot Bird 13F miałby rozpocząć pracę w pierwszej połowie 2023 roku, a Eutelsat Hot Bird 13G w drugim lub trzecim kwartale 2023 roku. Wstępnym terminem wyniesienia Hot Birda 13F na pokładzie Falcona 9 firmy SpaceX jest połowa października 2022 roku.
Eutelsat Hot Bird 13F i 13G będą oferowały po 80 fizycznych transponderów w paśmie Ku (co odpowiada 73 transponderom o szerokości 36 MHz) każdy. Przy okazji należy zwrócić uwagę, że łączna operacyjna pojemność satelitów Hot Bird na pozycji 13°E nie może przekroczyć 102 aktywnych, fizycznych transponderów (96 transponderów 36 MHz). Wynika to z ograniczeń regulacyjnych, technicznych i operacyjnych.
Aktualna flota Eutelsat Hot Bird:
Eutelsat Hot Bird 13B, znany wcześniej pod nazwą Hot Bird 8, został wyniesiony na orbitę 4 sierpnia 2006 roku, na pokładzie rakiety Proton M, z kosmodromu Bajkonur. Jego konstrukcja bazuje na platformie Eurostar E3000 spółki Astrium. Hot Bird 13B jest wyposażony w 64 transpondery w paśmie Ku.
Eutelsat Hot Bird 13C (dawniej Hot Bird 9) wystartował z Gujańskiego Centrum Kosmicznego w Kourou w dniu 20 grudnia 2008 roku, na pokładzie rakiety Ariane 5. Został zbudowany na platformie Eurostar E3000 spółki Astrium. Jest wyposażony w 64 transpondery w paśmie Ku.
Eutelsat Hot Bird 13E (pierwotnie Hot Bird 7A) poleciał na orbitę za pomocą rakiety Ariane 5 w dniu 11 marca 2006 roku. Zbudowała go firma Alcatel Alenia Space na platformie Spacebus 3000 B3. Również jest wyposażony w 64 transpondery w paśmie Ku.
Platforma Eurostar Neo firmy Airbus została opracowana w ramach projektów partnerskich Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) we współpracy z francuską agencją kosmiczną CNES i jest silnie wspierana przez Brytyjską Agencję Kosmiczną i inne agencje z całej Europy.
- Anita Kaźmierska
- Airbus