Czy wejście na MUX 8 było błędem?

– Kanały na MUX 8 mają problemy, płacą dużo za emisję na multipleksie, który ma słabą dostępność. To był błąd nadawców, że weszli na MUX 8 – powiedział „Pressowi” producent telewizyjny Maciej Grzywaczewski. To nie do końca prawda, że to błąd, bo samo wejście na multipleks wydawało się złotym interesem, patrząc na wzrosty oglądalności, takich stacji jak TV Puls czy Puls 2, gdy pojawiły się w DVB-T. 

Czy wejście na MUX 8 było błędem?
Czy wejście na MUX 8 było błędem?

Dlaczego niby błędem było wejście na MUX 8?

Pojemność naziemnej telewizji cyfrowej (NTC) to swoiste dobro narodowe, gdyż liczba kanałów jest ograniczona. Zaryzykuję stwierdzenie, że ci nadawcy komercyjni, którzy się tam dostali, powinni Bogu dziękować za taką szansę, a przede wszystkim przestać narzekać, że ten MUX 8 to taki pechowy czy że ma słaby zasięg. Nadawcy powinni zdawać sobie sprawę, że biznes telewizyjny to najpierw spore wydatki i ogromne inwestycje, a potem może pieniądze. Inną sprawą jest to, co w tym temacie nadawcy MUX 8 zrobili – wszyscy razem i każdy z osobna. Przydałby się rachunek sumienia i przemyślenie, co poszło źle.

A że coś poszło źle, to powszechnie wiadomo i to od samego początku

Wiadomo, że niesprzyjający dla nadawców komercyjnych z MUX 8 był brak wejścia stacji publicznej TVP. Jej nowe władze uznały, że nie ma sensu szybko się tam pchać. Kasa poszła na nowe „gwiazdy” narodowej telewizji, a nie na rozszerzenie dystrybucji. Kanały TVP może by się znalazły. Ludzie z branży podpowiadali TVP „dajcie TVP Sport HD i będzie pełnia zadowolenia”, ale gdzie tam, przecież TVP Sport nie jest dla narodu tylko dla platform i kablówek! No i ten brak kanałów TVP w MUX 8 zabolał w końcu wszystkie stacje komercyjne, które nie były chyba w 100% finansowo przygotowane na utrzymanie przez kilka lat emisji na odpowiednim poziomie, by w konsekwencji i powoli zdobyć interesującą je oglądalność, choć było wiadomo, że do TV Puls nie dojdą i to długo.

Jak to było z telewizją WP?

Gdy pojechałem na oficjalny start telewizji WP i przyglądnąłem się całkiem niezłemu rozmachowi, z jakim do tego się zabrano, to wydawało mi się początkowo, że będzie tak dobrze jak 2012 roku, gdy startowała NTC. Jednak już wtedy pewien niepokój wzbudziło we mnie to, że nadawca telewizji WP to osobna spółka, która jakby miała rywalizować z portalem wp.pl i to nawet na poziomie wideo. Niby tak powinno być na papierze, ale w praktyce od początku w tym przypadku błąd polegał na nadmiernym oddzieleniu ludzi z portalu od ludzi z telewizji. Potem, gdy wyniki były złe, próbowano ratować sytuację, ale raczej z mizernym skutkiem. Znowu zabrano się do tego nie tak, jak należałoby. Wydaje się, że nie użyto pełnej potęgi portalu wp.pl, jakby sztucznie udając: „to nie my robimy telewizję, to jacyś ONI” [jak w komunie]. Czy teraz nie jest za późno, to się okaże.

Koszty rosną – co tu robić, czyli z komunikacją na bakier

Gdy zorientowano się, że koszty rosną, a oglądalność nie idzie do góry, zaczęły się grube analizy i kupowanie raportów (po co było wydawać na to kasę?), co jest nie tak. Zwrócono się także do redakcji SAT Kuriera, by ruszyć instalatorów tv-sat do tematu MUX 8. Przekazaliśmy nasze wątpliwości i uwagi, wśród których był m.in. brak komunikacji do mediów na temat tego, co na wszystkich stacjach jest nadawane. To jakby sami na złość sobie nie wysyłali z prawie żadnego z 4 kanałów MUX 8 żadnych komunikatów prasowych, choć prosiliśmy o to. Nie zrobiono tego, co od lat robi TV Puls. Ślą maile na potęgę o programach na obu swoich kanałach i to kiedyś powoli zaczęło działać.

Jeśli chodzi o komunikację i PR, to jeszcze zasłaniano się brakiem ludzi (a co za mało ich było w wp.pl czy mediach ZPR, Kino Polska czy Agorze?) lub brakiem kasy. Nie rozumiem tego: kasa na emisję, gwiazdy i programy z pompą była, a na taniochę w postaci PR i komunikatów od jednej osoby raz dziennie brakło? To po co te telewizje było robić? Zamknąć od razu lub sprzedać wszystko i tyle! Tak zresztą stało się z Metro, które spod skrzydeł Agory trafiło pod skrzydła potęgi, czyli Discovery, którą pewnie stać będzie dokładać nawet kilka lat do telewizyjnego biznesu.

Konkurs MUX 8 zachętą dla instalatorów i widzów

Zrobiono konkurs MUX 8, o którym pisaliśmy. Choć instalatorzy tv-sat przyjęli go całkiem dobrze, to okres wakacyjny zrobił swoje. Konkurs nadal jednak trwa i zachęcamy do zainteresowania się nim i to zwykłych użytkowników anten na MUX 8, a nie tylko instalatorów. Pojawił się problem tego typu, że w 2012 roku przy starcie NTC z nadajników MUX 1-3 nie tylko Telewizja Polska pociągnęła sam temat, ale było wtedy około 3 tys. instalatorów, którzy tylko czekali na montaże anten i tunerów DVB-T. Potem stopniowo liczba instalatorów tv-sat zaczęła spadać, ponieważ zarówno biznes instalacji anten satelitarnych, jak i naziemnych przestał być tak zyskowny jak wcześniej. Instalatorzy zaczęli uciekać do innych branż lub wyjeżdżali za granicę. Zostało ich mniej niż 1000 (podobno jest ich tylko około 700! branża umiera?), a i tak część z nich woli montować alarmy, monitoring lub anteny dla Cyfrowego Polsatu czy internetu Playa niż trudne w obsłudze u klienta naziemne anteny MUX 8 (częste problemy z zasięgiem, czyli instalator się narobi, a klient powie: nie chodzi, to nie płacę).

Każdy sobie rzepkę skrobie, czyli brak konsorcjum

Mimo wszystko uważam, że konkurs MUX 8 coś ruszył cały ten biznes – coś zaczęło się pisać i mówić. Ale cóż ma zrobić mały SAT Kurier skoro potężny portal wp.pl nie bardzo chciał czy mógł (sam nie wiem), a do tego nie powstało dobrze zorganizowane konsorcjum 4 nadawców z MUX 8. Prawda jest taka, że gdy mówiliśmy im: „tylko razem możecie coś zdziałać”, to i tak każdy kanał miał swoje zdanie – „każdy sobie rzepkę skrobie, co jest w Polsce normalne!”. Telewizja WP coś chciała zadziałać – chciała być motorem i słusznie, bo ktoś musiał, skoro TVP to nie interesuje. I pociągnęła temat razem z EmiTelem i Televesem, przy czym budżet przeznaczony na ten cel mógł być większy. Reszta nadawców miała różne zdania na ten temat. Bo albo nie wierzono SAT Kurierowi, albo zasłaniano się brakiem pieniędzy, a Metro pewnie i tak wiedziało, że pozostaje się sprzedać Discovery i spokój. Temat się rozjechał i teraz dalej jest ten sam problem, który boli i to mocno. Telewizja WP zwalnia blisko 25 osób. Rezygnuje z nadawania codziennego serwisu informacyjnego „#dziejesię” i weekendowego pasma „#dzieńdobryWP”. WP powinna postawić na większą synergię z portalem. Działania nakierowane na zmniejszenie strat powinny być dobrze odbierane przez rynek (i widzów!), ale pieniądze, które zostaną zaoszczędzone, powinny być przeznaczone na odpowiednią promocję, czyli na pewno nie na obecność na billboardach za kilka milionów złotych.

Zoom TV liderem MUX 8

Prawie od samego początku to kanał Zoom TV został liderem MUX 8 – w sierpniu 2017 roku osiągnął 0,31 proc. udziału w rynku telewizyjnym (SHR, All 4+), co jest rekordem stacji i najlepszym wynikiem wśród wszystkich kanałów nadających z multipleksu ósmego (MUX 8) naziemnej telewizji cyfrowej (NTC). Hitami ramówki Zoom TV były m.in. film „Miasteczko Innocence” i seria dokumentalna „Sąsiad mój wróg”. Podczas gdy TV Wirtualnej Polski w lipcu br. miała 0,19 proc. udziału w rynku wśród wszystkich widzów i 0,26 proc. w grupie komercyjnej (dane Nielsen Audience Measurement). Zoom TV ma szanse dojść szybko do wyniku 0,5 proc., ale telewizję WP czeka więcej pracy w tym względzie, co nie wyklucza osiągnięcia takiego wyniku. Nowa TV też ma interesujące programy, ale nikt o nich nie wie, bo widzowie często reagują tak: „po co mi antena jakaś nowa – mam co mam i starczy” albo „po co mi jakieś 4 stacje z DVB-T, których nie znam”.

Zasięg MUX 8 problemem? 

Nie – to nie zasięg nadajników MUX 8 jest problemem, tylko raczej brak komunikacji zwrotnej do widzów na zasadzie: „słuchajcie, mamy to i to – fajne programy – oglądajcie!”. Zamiast tego próbowano na billboardach reklamować Macieja Orłosia, którego na wsi i w małych miasteczkach widzowie nadal kojarzą z „Teleexpressu” TVP1, więc co reklamowano? TVP1 czy co? Takich błędów było sporo, a zrzucano wszystkie niepowodzenia na… zasięg, bo to było najłatwiejsze. Dobry instalator tv-sat poradzi sobie z zasięgiem, jeśli widziałby biznes w tym, by polecić akurat te kanały z MUX 8. To mniej więcej tak, w jaki sposób sprzedają się telewizory Samsung i LG, a niekoniecznie Toshiba czy Sony – polecenie przez znajomą osobę lub instalatora, który jest pewnego rodzaju guru, robi swoje.

Możliwe, że wejście jako pakiet kanałów obok siebie na platformach nc+ i Cyfrowy Polsacie byłoby dobrym krokiem. Teraz wszystkie te stacje, jeśli już są, to porozrzucane na listach EPG w dekoderach – byle jak, bez związku i sensu w zależności od tego, jak dana stacja sobie to z platformami wynegocjowała, czyli razem byłoby raźniej, a ramówką wygrałoby się później. Problem też chyba w tym, że wszystkie te stacje zamiast współpracować ze sobą, to zaczęły się po cichu kontrolować i tak naprawdę rywalizować. To tylko spotęgowało nieufność i brak solidnego konsorcjum MUX 8, które przeczekałoby trudny czas do momentu pojawienia się kanałów TVP na MUX 8, bo kiedyś w końcu muszą tam się pojawić. Mowa była o TVP Sport HD w lutym 2018 roku. Kto to wie, co się stanie z kanałami TVP na MUX 8?

Należy być dobrej myśli, bo MUX 8 to pewien niedoceniany potencjał, który kiedyś będzie jeszcze bardziej cenny, a kto wytrwa, ten będzie miał oglądalność. Troszkę cierpliwości bym zalecał.

Źródło:

satkurier.pl

Największy i najstarszy serwis poświęcony telewizji cyfrowej, przygotowywany przez wydawcę miesięcznika SAT Kurier. Bieżące wydarzenia z rynku mediów i nowych technologii. Portal SATKurier.pl - najnowsze informacje - telewizja, media, platformy, nowe kanały, radio, technologie, transmisje sportowe

Może to Cię również zaiteresować

Napisz komentarz ...

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.