TELE TECHNIKA

DLA CIEBIE DLA DOMU DLA FIRMY

Orange

GSM

Polacy skarżą się na operatorów. Wiemy, na kogo najbardziej

W Polsce mamy czterech dużych operatorów telekomunikacyjnych z milionami klientów. Ich działania nie zawsze podobają się klientom, którzy w takich przypadkach mogą się poskarżyć na przedsiębiorcę do odpowiedniej instytucji. Przyjrzeliśmy się bliżej temu tematowi.

Polacy skarżą się na operatorów
Polacy skarżą się na operatorów

Każdy z Czytelników portalu TELEPOLIS.PL korzysta (bezpośrednio lub pośrednio) z usług jakiegoś operatora telekomunikacyjnego. Istniejemy tylko w przestrzeni internetowej, więc by się do nas dostać, trzeba mieć dostęp do tego medium. W Polsce mamy czterech dużych, ogólnokrajowych operatorów telekomunikacyjnych, tworzących tak zwaną Wielką Czwórkę.
To:

  • Orange Polska
  • P4 (operator sieci Play)
  • Polkomtel (operator sieci Plus)
  • oraz T-Mobile Polska,

którzy oferują swoje usługi telefoniczne (przede wszystkim mobilne), internetowe czy telewizyjne.

Działania wymienionych wyżej telekomów nie zawsze są zgodne z oczekiwaniami czy wyobrażeniami klientów. Czasem wręcz coś na linii klient – przedsiębiorca coś „zgrzyta” i zawodzi. Wtedy niektórzy wysyłają skargi do instytucji, których jednym z zadań jest dbać o to, aby operatorzy telekomunikacyjni działali prawidłowo, zgodnie z obowiązującymi przepisami czy normami. Takimi instytucjami są na przykład Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów czy Urząd Komunikacji Elektronicznej.

W redakcji TELEPOLIS.PL zadaliśmy sobie pewnego dnia pytanie: a ile właściwie jest tych skarg i na kogo najwięcej? 
By znaleźć odpowiedź na to pytanie, zwróciliśmy się do wymienionych wyżej urzędów.
Na niektóre odpowiedzi musieliśmy chwilę poczekać, ale było warto.
Inne okazały się nic nie wnosić do tematu, ale i one mają swoją wartość.
Zacznę właśnie od tego drugiego przypadku.

UKE „wie, że nic nie wie”

Jak już wspomniałem wyżej, pytanie w sprawie skarg na operatorów z Wielkiej Czwórki przesłaliśmy między innymi do Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Dotyczyło one tego, ile do UKE wpłynęło skarg na Orange, Play, Plusa i T-Mobile w 2022 roku, a ile w 2023 roku.
Niby proste pytanie, ale nie dla urzędu.

UKE nie ma możliwości przedstawienia zagregowanych danych w takim zakresie, o jakim Pan pisze.

– napisała Klaudia Kieliszczyk z UKE

UKE

Gdy zapytaliśmy, w jakim zakresie UKE może dostarczyć dane o skargach na operatorów telekomunikacyjnych, dowiedzieliśmy się, że w żadnym.

Nie możemy przekazać danych zawierających ilość skarg w podziale na konkretnych operatorów, ponieważ ich nie mamy.
UKE nie ma systemu informatycznego, który takie dane pozwoliłby zebrać i przetworzyć (opracować).

– dodała Klaudia Kieliszczyk

UOKiK był bardziej „wylewny”

Na odpowiedź z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów musieliśmy dłużej czekać, ale się opłaciło, ponieważ otrzymaliśmy w zamian konkretne dane na temat liczby skarg na operatorów telekomunikacyjnych, które wpłynęły do tego urzędu w 2022 oraz w 2023 roku. Zebrałem je w tabeli poniżej.

Operator telekomunikacyjny Liczba skarg
w 2022 roku w 2023 roku zmiana rok do roku
Orange Polska ok. 370 ok. 370
P4 (Play) ok. 320 ok. 440 +120
Polkomtel (Plus) ok. 200 ok. 200
T-Mobile Polska ok. 180 ok. 220 + 40

Na szczycie podium zrobiło się fioletowo

Jak widać, liczba skarg na operatorów, które wpływają do UOKiK, nie jest bardzo wysoka. Szczególnie jeśli porównamy dane zawarte w tabeli powyżej z liczbą klientów poszczególnych telekomów. Widać tu jednak pewne tendencje. Na przykład to, że w 2022 roku najwięcej skarg dotyczyło spółki Orange Polska. Co ciekawe, ich liczba w 2023 roku pozostała na mniej więcej takim samym poziomie, przez co pomarańczowy operator spadł na drugie miejsce tego „rankingu”. Pomarańczowych wyprzedził operator sieci Play, na którego w minionym roku było aż o 1/3 więcej skarg niż rok wcześniej.

Zapytaliśmy o tę sytuację w biurze prasowym Fioletowych, pozwalając sobie na sugestię, że może jest „coś nie tak” u tego operatora. Na odpowiedź nie musieliśmy długo czekać.

Wzrost liczby spraw, o który Pan pyta, jest logiczną konsekwencją połączenia Play z UPC. W jego wyniku istotnie zwiększyła się liczba klientów obsługiwanych przez firmę i skala spraw. Play jest także największym operatorem mobilnym na rynku, co również nie pozostaje bez wpływu na tę kwestię.

Zwracamy uwagę na proporcję – skargi dotyczą mniej niż 0,002% wszystkich klientów. Mimo to staramy się, by było ich jak najmniej.

Zdecydowanie więc nie ma podstaw do tego, by twierdzić, że z siecią Play „jest coś nie tak”.

– napisał Krzysztof Olszewski z Play

Na Magentowych też przybyło skarg

W 2022 roku do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wpłynęło najmniej skarg na T-Mobile Polska (patrząc tylko na dane dotyczące Wielkiej Czwórki). Rok później tych skarg było już zauważalnie, bo o ponad 20% więcej. Przez to w naszym „rankingu” Magentowi przegonili operatora sieci Plus, w przypadku którego odnotowano podobną liczbę skarg w 2022 i w 2023 roku. 

Operatora sieci T-Mobile również poprosiliśmy o komentarz dotyczący wzrostu liczby skarg, jakie na ten telekom wpłynęły do UOKiK.

Głos klientów jest dla nas najważniejszy, dlatego bardzo mocno wsłuchujemy się we wszystkie uwagi, jakie od nich otrzymujemy. Także te negatywne, które przecież pomagają nam znajdować obszary działania, które są do poprawy i pozwalają ciągle podnosić jakość naszych usług. Za wszystkie bardzo dziękujemy.

Trudno nam natomiast odnieść się do tych danych, tym bardziej, że nie wiemy, ile z tych zgłoszeń zostało uznanych za zasadne. Czasem nawet jedna skarga może być sygnałem problemu lub zapoczątkować postępowanie Urzędu, a innym razem wielokrotnie więcej może być uznanych za nieuzasadnione.

W tej chwili mamy prawie 13 milionów klientów, co oznacza, że miesięcznie otrzymujemy od nich nie setki, a setki tysięcy różnych sygnałów – pozytywnych i negatywnych – które jesteśmy w stanie przeanalizować bardzo dokładnie. Te dane pokazują, że liczba reklamacji w roku 2023 wyraźnie spadła w porównaniu do roku poprzedniego. I robimy co w naszej mocy, żeby w 2024 r. tego typu zgłoszeń było jeszcze mniej!

– przekazał Jakub Chajdak z T-Mobile

My również trzymamy kciuki za to, by skarg na T-Mobile Polska, a także na innych operatorów, było w 2024 roku jak najmniej. Ale żeby ewentualny spadek ich liczby był wynikiem wysiłków telekomów, by wszystko u nich działało jak należy.

GSM

Od tego operatora Polacy uciekają na potęgę. Tylko do jednego biegną co sił

Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE) ujawnił, że w pierwszym kwartale Polacy przenieśli ponad 350 tys. numerów w sieciach mobilnych. Z tak zwanej Wielkiej Czwórki tylko jeden z operatorów odnotował potężny wzrost. Inny zaś poniósł potężną stratę. Oto jak wyglądało przenoszenie numerów w Polsce w 2024 roku.

Od tego operatora Polacy uciekają na potęgę
Od tego operatora Polacy uciekają na potęgę

Pierwszy kwartał w 2024 roku już za nami, więc pora na pierwsze podsumowania tego okresu. Jednego z nich dokonał właśnie Urząd Komunikacji Elektronicznej, który opublikował statystyki przenoszenia numerów w polskich sieciach mobilnych w styczniu, lutym i marcu 2024 roku.

Ile Polacy przenieśli numerów w pierwszym kwartale 2024 roku? Którzy operatorzy mogą świętować sukces, a którzy są w tarapatach? Sprawdźmy to w raporcie UKE.

Przenoszenie numerów – polscy operatorzy w Q1 2024

Zacznijmy od ogólnej liczby przeniesionych numerów. Ta wyniosła dokładnie 367567. Różnice między poszczególnymi miesiącami są niewielkie, więc jedziemy dalej.

Przenoszenie numerów w I kwartale 2024 w Polsce operatorzy
fot. UKE

 

Znacznie ciekawsze są wyniki Wielkiej Czwórki. Jak wiemy, w jej skład wchodzą: Play, T-Mobile, Orange i Plus. Ta kolejność nie jest przypadkowa, gdyż zacząłem od największego zwycięzcy, a skończyłem na największym przegranym.

W pierwszym kwartale 2024 roku Play przejął 110824 numery, a oddał 91301. To daje nam zysk na poziomie blisko 20000 numerów. Jeśli dobrze widzę, to jest to najlepszy wynik wśród wszystkich uwzględnionych sieci, a tych jest naprawdę dużo.

Pewnym wzrostem może pochwalić się T-Mobile, ale przeciągnięcie na swoją stronę niecałych 10000 numerów nie wygląda aż tak imponująco jak wynik fioletowych kolegów.

Wyraźną stratę odnotowało Orange, tracąc lekko ponad 6000 numerów. Pomarańczowi mogą uronić łezkę z tego powodu, ale także ucieszyć się z tego, że i tak nie są ostatni w Wielkiej Czwórce.

To Plus okazał się największym przegranym pierwszych trzech miesięcy 2024 roku wśród wszystkich uwzględnionych w raporcie sieci. Strata ponad 50000 numerów tylko w trzy miesiące musi być bolesna dla polskiego operatora, nie ma innej opcji. To już kolejny taki kwartał z rzędu.

Przenoszenie numerów w I kwartale 2024 w Polsce operatorzy (1) 

fot. UKE

Zielonych może pocieszyć to, że będące pod skrzydłami tej firmy PREMIUM MOBILE może pochwalić się przejęciem od konkurencji niemal 6000 polskich klientów. Na mały plus poprzedni kwartał mogą zaliczyć też Netia, Mobile Vikings czy Vectra.

Dodam jeszcze, że w przypadku Wielkiej Czwórki jest to już kolejny kwartał, który wygląda podobnie. Play zyskuje potężnie, T-Mobile trochę się wzmacnia, Orange słabnie, a Plus leci wręcz na twarz.

Jestem gotów zaryzykować stwierdzenie, że w drugim kwartale 2024 roku przenoszenie numerów w Polsce będzie wyglądało bardzo podobnie. Jeśli będzie inaczej, to zrobię minę zdziwionego Pikachu.

Jeśli po przeniesieniu numeru chcesz kupić także nowy telefon w dobrej cenie, to poniższego artykułu nie możesz przegapić:

5GInternetLTE

Kto ma najszybszy internet w Polsce?

SpeedTest.pl sprawdził, jak wdrożenie 5G na nowych częstotliwościach wpłynęło na ogólną szybkość internetu mobilnego w Polsce. Średnie prędkości 5G z użyciem pasma 3,6 GHz wynoszą obecnie ok. 400 Mb/s, a szczytowe sięgają 1,36 Gb/s. 

Kto ma najszybszy internet w Polsce?
Kto ma najszybszy internet w Polsce

Pierwsze testy 5G w paśmie C zostały wykonane przez użytkowników aplikacji SpeedTest.pl 18 stycznia 2024 r. w sieciach T-Mobile oraz Orange. Osiem dni później również Play uruchomił pierwsze nadajniki z nowym pasmem. Z komunikatów operatorów z ostatnich dni wynika, że T-Mobile ma ok. 1500 nadajników z C-band, Orange ok. 1000, a Play ponad 200. Wszyscy ci operatorzy zapowiadają dalszą rozbudowę sieci. Dotychczas nie są znane plany Plusa.

Testy 5G zostały wykonane w aplikacjach dla Androida (Speed Test Light, Internet Speed Test, FIREPROBE Speed Test) oraz na iOS (Speed Test Internet).

Ranking 5G we wszystkich pasmach

Jak zauważa SpeedTest.pl, bardzo wysokie prędkości osiągane w nowych sieciach trzech operatorów spowodowały duże zmiany w styczniowym rankingu 5G, który bazuje na wszystkich testach 5G, również wykonywanych w sieciach współdzielonych z LTE 2100 MHz oraz we własnym paśmie Plusa 2600 MHz.

Pierwsze i drugie miejsce zdobyły spółki korzystające z sieci NetWorks – Orange oraz T-Mobile, z downloadem na poziomie odpowiednio 149,1 i 135,7 Mb/s. Plus, dotychczasowy lider rankingu od ponad 3 lat, spadł na trzecie miejsce (128,6 Mb/s). Play, który uruchomił nowe 5G w ostatnim tygodniu stycznia, osiągnął 114 Mb/s i szybko zmniejsza różnice do Plusa.

Pozycja Dostawca Pobieranie [Mb/s] Wysyłanie [Mb/s] Ping [ms Testy
1 Orange Mobile 149,1 30,3 25 8 tys.
2 T-Mobile 135,7 28,1 24 13 tys.
3 Plus 128,6 21,5 26 11 tys.
4 Play Mobile 114 29,6 30 9 tys.

SpeedTest.pl wyliczył, że prędkość pobierania w sieciach 5G po uruchomieniu pasma C wzrosła ponad trzykrotnie dla Orange i T-Mobile oraz o ok. 60% dla Play, ale w tym przypadku mamy późniejszy start i jeszcze niedużą liczbę nadajników.

Testy prędkości w sieciach 3,6 GHz

SpeedTest.pl przeanalizował też działanie sieci, które korzystają tylko z pasma C 3,6 GHz. Różnica w prędkościach osiąganych w sieciach z wykorzystaniem C-bandu a tymi w sieciach współdzielonych jest ogromna, bo prawie 7-krotna. 

W sieciach z pasmem C średnio możemy otrzymać ok. 400 Mb/s, a we współdzielonych niewiele ponad 60 Mb/s. W prawdziwym 5G dostępny jest znacznie wyższy upload (ok. 47 Mb/s) oraz znacznie niższy ping – 18 ms, zbliżony do osiąganego w sieciach stacjonarnych. Największą uzyskaną dotychczas prędkością w paśmie C jest 1,36 Gb/s.

Ranking internetu mobilnego 3G, 4G i 5G

Wzrost udziału testów z bardzo wysokimi wynikami spowodował też zmiany w rankingu mobilnym obejmującym testy w sieciach 3G/4G/5G. Na pierwsze miejsce w styczniu 2024 po 3 kwartałach wrócił T-Mobile (62,4 Mb/s), wyprzedzając dotychczasowego lidera – Plusa (55,1 Mb/s). Na trzeciej pozycji jest Orange (53,6 Mb/s), a na ostatnim – Play (46,2 Mb/s).

Pozycja Dostawca Pobieranie [Mb/s] Wysyłanie [Mb/s] Ping [ms Testy
1 T-Mobile 62,4 15,2 26 77 tys.
2 Plus 55,1 12,5 35 66 tys.
3 Orange Mobile 53,6 13,8 28 79 tys.
4 Play Mobile 46,2 15,1 30 106 tys.

 

GSMOrange

9,1 mln zł kary dla Orange za wysyłanie SMS-ów

Prezes UKE stwierdził, że Orange Polska wykorzystywało automatyczne systemy wywołujące do celów marketingu bezpośredniego, nie wykazując posiadania wymaganych w takim przypadku zgód abonentów lub użytkowników końcowych. W trakcie postępowania ustalono, że wysłanych zostało łącznie ponad 3,8 mln wiadomości SMS do klientów, z naruszeniem prawa telekomunikacyjnego. Na Orange Polska nałożono kary pieniężne w łącznej wysokości 9,1 mln zł. 

9,1 mln zł kary dla Orange za wysyłanie SMS-ów
9,1 mln zł kary dla Orange za wysyłanie SMS-ów

Postępowanie zostało zainicjowane skargą klienta Orange Polska, który otrzymał od tego operatora za pośrednictwem wiadomości SMS niezamówione informacje marketingowe. W toku postępowania ustalono, że doszło do wysyłki 1.763.334 wiadomości SMS o treści: „Nowy pakiet internetowy 500MB za 5zł na 30 dni jest już dostępny. Aby go włączyć, wyślij SMS o treści NET5 pod numer 260 (20gr) i surfuj więcej niż dotychczas!” oraz 2.056.851 wiadomości SMS o treści „Rewelacyjna wiadomość BEZPŁATNIE zobaczysz gdzie jest TERAZ Bliski. Wyślij sms (0zł) o treści CP na 60504. 14 dni za darmo/ Potem 6,15z VAT tyg/Orange.pl”.

Art. 172 ust. 1 prawa telekomunikacyjnego stanowi zabezpieczenie abonentów i użytkowników końcowych przed ingerencją w ich prywatność przez niezamówione komunikaty. Przepis ten zakazuje używania telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, chyba że abonent lub użytkownik końcowy uprzednio wyraził na to zgodę.

Orange Polska nie wykazało, że posiadała utrwalone zgody udzielone przez swoich abonentów i użytkowników końcowych na otrzymywanie wiadomości o charakterze marketingowym, przy użyciu automatycznych systemów wywołujących. Wysyłka ww. wiadomości SMS odbyła się zatem wbrew zakazowi wynikającemu z art. 172 prawa telekomunikacyjnego, który nie został uchylony przez stosowne zgody osób, do których były wysyłane wiadomości SMS o charakterze marketingowym.

Prezes UKE, oceniając zakres naruszenia, zwrócił uwagę na okoliczność, iż bezpośrednią konsekwencją stwierdzonych naruszeń było obniżenie przewidzianego prawem stopnia ochrony prywatności i związanych z tym praw abonentów i użytkowników końcowych w relacji z przedsiębiorcą telekomunikacyjnym. Jednocześnie skala procederu była znaczna, gdyż objęła łącznie 3.820.185 numerów telefonów abonentów lub użytkowników końcowych.

Prezes UKE ocenił natomiast pozytywnie podjęte przez Orange Polska działania zmierzające do zadośćuczynienia abonentom i użytkownikom końcowym za bezprawne rozesłanie do nich wiadomości SMS o charakterze marketingowym, poprzez przyznanie im specjalnych bonusów (pakietów danych). Prezes UKE wziął przy tym pod uwagę starania Orange Polska mające na celu dotarcie do adresatów uprzednio wysłanych wiadomości SMS, a w szczególności fakt, że informacja o bonusie została zatytułowana jako „Ważna informacja dla Klientów”, aby zapewnić jej odpowiednią zauważalność na stronie internetowej spółki. Opisana okoliczność została wzięta pod uwagę i miała wpływ na wysokość nałożonej kary.

Decyzja nie jest prawomocna, ponieważ Orange Polska może odwołać się do sądu.

OrangeTelewizja

Orange będzie rozbudowywać ofertę treści 4K

Już 14 czerwca odbędzie się mecz otwarcia piłkarskich mistrzostw świata. Klienci Orange Polska, którzy korzystają ze światłowodu, będą mogli śledzić sportowe zmagania najlepszych drużyn świata w rozdzielczości 4K. Badania operatora wskazują, że dwie trzecie kibiców chciałoby oglądać sport w tej jakości. Transmisje w Orange TV będą dostępne bez dodatkowych opłat. 

Orange będzie rozbudowywać ofertę treści 4K
Orange będzie rozbudowywać ofertę treści 4K

Wspólne oglądanie telewizji to wciąż ulubiony sposób spędzania czasu. Taką formę rozrywki – według badań Millward Brown – preferuje 57 proc. Polaków. Co ciekawe wydarzenia sportowe wciąż najchętniej oglądamy w tradycyjnej telewizji – robi tak 30 proc. badanych. Dwóch na trzech Polaków, czyli aż 67 proc., deklaruje, że chce oglądać sport w jakości 4K.

Transmisje wydarzeń sportowych cieszą się największą oglądalnością. Mecz decydujący o awansie Polaków na mundial obejrzało 8,5 miliona widzów. W tym roku po raz pierwszy całe mistrzostwa świata w piłce nożnej będzie można śledzić w Orange TV w jakości 4K.
 

Przygotowaliśmy ofertę wszystkich sześćdziesięciu czterech meczów mistrzostw świata w piłce nożnej w oparciu o sublicencję zakupioną od nc+. Oferta będzie dostępna dla wszystkich klientów Orange Polska, którzy mają światłowód i telewizję z dekoderem, który pozwala na odbieranie w jakości 4K. W domach naszych klientów jest już 120 tys. takich urządzeń. Klienci Orange TV będą mogli obejrzeć całe mistrzostwa w jakości 4K bez żadnych dodatkowych opłat

– mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Mariusz Gaca, wiceprezes zarządu Orange Polska.

Aktualnie z Orange Światłowodu korzysta ponad 250 tys. klientów, a w zasięgu tej usługi jest już ponad 2,7 mln domów, biur i mieszkań. Dwóch na trzech klientów światłowodu korzysta również z Orange TV.
 

– Aby skorzystać z oferty, trzeba mieć światłowód i usługę telewizyjną. Można kupić je w pakiecie w ramach oferty Orange Love. Dekoder jest jej częścią – mówi Mariusz Gaca. – Klienci, którzy mają taki dekoder, nie muszą nic robić. Po prostu włączą kanał i będą się cieszyć emocjami piłkarskimi w najwyższej jakości. W zasięgu światłowodu mamy ponad 2,7 mln gospodarstw domowych. Wszyscy klienci, którzy przed rozpoczęciem mistrzostw kupią światłowód wraz z pakietem telewizyjnym, będą mogli obejrzeć piłkarskie spotkania właśnie w jakości 4K.

Klienci, którzy korzystają z łącza światłowodowego i telewizji od Orange, ale nie mają właściwego dekodera, mogą go wymienić na urządzenie obsługujące najnowszą technologię. Przy przedłużeniu umowy na dwanaście miesięcy lub dwadzieścia cztery miesiące otrzymają dekoder za darmo.

Z badań przeprowadzonych przez Orange wynika, że Polacy lubią nowinki technologiczne. Telewizor obsługujący jakość 4K ma już w swoim domu ok. 12 proc. Polaków, a kolejne 29 proc. planuje taki zakup w nadchodzących miesiącach. Chęć oglądania filmów, seriali i sportu w rozdzielczości 4K deklaruje aż 82 proc. Dlatego Orange Polska zamierza rozbudowywać ofertę w tej jakości. Od końca maja w bibliotece filmów 4K na żądanie będą się pojawiały hitowe produkcje studia Warner Bros.
 

– Oferta 4K w portfolio Orange Polska to nie tylko mundial. Pod koniec maja udostępnimy „Ligę Sprawiedliwości” i „Geostorm”. Mamy też wielogodzinny materiał, który zakupiliśmy od Discovery w jakości 4K, dostęp do Netfliksa z poziomu naszego dekodera oraz dwa stałe kanały, które nadają w tej rozdzielczości – Festival 4K oraz Eleven Sports 1 – mówi wiceprezes Orange Polska.

 

Orange

Orange wymienia dekodery SHD 85 i stare karty

Nie tylko platforma nc+ prowadzi akcję wymiany dekoderów (na razie dobrowolną). Jak się okazuje podobną operację realizuje też Orange. Tu ma ona miejsce od grudnia, ale aż do teraz nie zwróciło to uwagi abonentów. Teraz robi się o sprawie głośniej, bo od 1 lutego z dekoderów Samsung SHD 85z najstarszymi białymi kartami wyłączono dostęp do kanałów z paczki CANAL+

Orange wymienia dekodery SHD 85 i stare karty
Orange wymienia dekodery SHD 85 i stare karty

Jak poinformował redakcję satkurier.pl jeden z czytelników – otrzymał telefon od operatora w tej sprawie w pierwszej połowie grudnia. W sieci można znaleźć informacje, że z abonentami kontaktowano się także m.in. pod koniec stycznia.

Mała ilość raportów w sieci może wynikać z faktu, że ilość klientów z najstarszymi dekoderami jest już zapewne niezbyt duża. Urządzenia mają nawet po ponad 9 lat i pochodzą jeszcze z początków platformy Orange, gdy operator startował jako całkiem niezależny usługodawca z własną ofertą kanałów i dwoma transponderami na pozycji 13°E.

Dodatkowo dekodery Samsung SHD 85 i białe karty bardzo dawno temu wycofano już z dystrybucji, więc dotyczy to tylko klientów, którzy z ofertą DTH Orange są zapewne gdzieś od początku (pierwsze trzy lata, w kwietniu 2012 roku wprowadzono Sagemcom UHD 88, który wbrew nazwie nie ma nic wspólnego z Ultra HD, zastąpił on SHD 85).

Wymieniany jest i dekoder i karta z nim dostarczona, co jest o tyle istotne, że karty te nie są parowane i istniała możliwość uruchomienia jej w niektórych odbiornikach z czytnikami uniwersalnymi. W zamian oferowana jest nowa czarna karta v5.0, która już (choć parowana nadal nie jest) w czytnikach innych odbiorników nie działa, najprawdopodobniej wraz z dekoderem Sagemcom WHD 80 (dostępnym już w Orange od jakiegoś czasu, model przeznaczony dla usługi DTH z satelity).

Jako że od 1 lutego ze starych kart wyłączono dostęp do paczki CANAL+, to jeśli ktoś te kanały opłaca, to poniekąd nie ma wyboru i aby oglądać dalej kompletną ofertę – wymianę musi zrealizować. Można powiedzieć, że to dość drastyczna forma przymusu…

Póki co na stronie domowej operatora próżno szukać jakiejkolwiek informacji o operacji wymiany dekoderów, a jak wynika z komentarzy w sieci – nie wszystkich poinformowano i niektórych klientów wyłączenie dostępu do stacji CANAL+ zaskoczyło.

nc+OrangeTV-SAT

Epic Drama HD z systemami nc+ oraz Orange

Zgodnie z zapowiedziami od 1 stycznia 2018 do satelitarnego przekazu kanału Epic Drama HD uzyskają dostęp abonenci platformy nc+ i Orange (zapewne chodzi o pakiety nc+). Dodano stosowne identyfikatory systemów dostępu warunkowego – Nagra MA (S4/N3) i Viaccess PC 3.0. Także od 1 stycznie zmienia się dostępność Epic Drama HD w Cyfrowym Polsacie, gdzie kanał można oglądać od 14 grudnia

Epic Drama HD z systemami nc+ oraz Orange
Epic Drama HD z systemami nc+ oraz Orange

nc+ kanał Epic Drama HD pojawia się na liście w miejscu kończącego emisję w Polsce Universal Channel HD na kanale 69 i jest dostępny od pakietu Extra+.

Cyfrowym Polsacie od 1 stycznia 2018 po okresie promocyjnym, gdy Epic Drama HD mogli oglądać abonenci z pakietami od Mini HD w górę – kanał trafia do pakietu Film HD oraz do Familijnego MAX HD. Stacja jest dostępna na liście operatora na pozycji 49.

Parametry techniczne:

Eutelsat Hot Bird 13C (13,0°E)
tp. 112 (10,758 GHz, pol. V, SR: 27500, FEC: 3/4; DVB-S2/8PSK)

ID: Epic Drama HD
PID V: 320 (MPEG-4/HD)
PID A: 576 (pol)
PID PCR: 320
SID: 17040
PID PMT: 65
Provider: Cyfrowy Polsat S.A.
Kodowanie: Conax (nc+), Nagra MA (S4/N3 – nc+, N3 – Cyfrowy Polsat), Viaccess PC 3.0 (Orange)

nc+OrangeTV-SAT

Eleven Sports 4 startuje 20 listopada

Eleven Sports oficjalnie potwierdził, że 20 listopada br. zmieni nazwy i logotypy swoich kanałów telewizyjnych. Rebranding jest związany ze startem nowego kanału Eleven Sports 4, który na początku będzie dostępny tylko w ofercie platformy nc+

Eleven Sports 4 startuje 20 listopada
Eleven Sports 4 startuje 20 listopada

Od poniedziałku, 20 listopada br. Eleven, Eleven Sports i Eleven Extra będą nazywać się odpowiednio: Eleven Sports 1, Eleven Sports 2 oraz Eleven Sports 3. Oprócz nowych nazw, otrzymają one również zmodyfikowane logotypy.

Zmiany dotyczą jedynie nazw oraz logotypów i nie mają wpływu na program poszczególnych kanałów, których profil i zawartość zostaną zachowane. Rebranding jest związany ze startem nowego kanału i idącą za tym potrzebą ujednolicenia nazw w taki sposób, aby były spójne oraz bardziej czytelne dla odbiorców oraz ułatwiły efektywniejszą promocję marki.
 

Eleven Sports 4 zostanie uruchomiony również 20 listopada. Przez pierwsze trzy miesiące będzie dostępny wyłącznie dla abonentów platformy nc+, w tym abonentów platformy nc+ w sieci Orange. Kanał będzie dostępny bez dodatkowych opłat w pakiecie Extra+ oraz w wyższych pakietach.

W Eleven Sports 4 znajdą się transmisje, między innymi, meczów piłkarskich Bundesligi, Serie A TIM, LaLiga Santander oraz Ligue 1 Conforama. W sumie w każdym pełnym sezonie na jego antenie pokazanych będzie minimum 250 meczów piłkarskich na żywo.

OperatorOrange

Orange przejmuje Multimedia Polska Energia

Orange Polska i Tokida Investments zawarły warunkową przedwstępną umowę sprzedaży 100 proc. udziałów spółki Multimedia Polska Energia. Cena nabycia udziałów wyniesie 37 mln zł. Wartość zostanie skorygowana o rozliczenie kapitału obrotowego i wartość środków pieniężnych na dzień zamknięcia transakcji pozostających w Multimedia Energia. 

Orange przejmuje Multimedia Polska Energia
Orange przejmuje Multimedia Polska Energia

Zamknięcie transakcji zostało uzależnione od spełnienia się warunku zawieszającego w postaci uzyskania przez Orange Polska zgody organu antymonopolowego na dokonanie koncentracji w spodziewanym terminie do 3 miesięcy od daty zawarcia umowy.

Multimedia Energia jest podmiotem świadczącym usługi sprzedaży energii elektrycznej zarówno odbiorcom indywidualnym, jak i biznesowym. Swoich klientów obsługuje na zasadzie TPA – dostępu strony trzeciej do sieci przesyłowej. Na dzień podpisania umowy Multimedia Energia obsługiwała około 75 tys. klientów energii elektrycznej, którzy generują średniomiesięczne przychody na poziomie 46 zł.

Jak informuje Orange Polska, powyższa transakcja wpisuje się w strategię spółki rozwoju usług dla gospodarstw domowych, komplementarnych do usług telekomunikacyjnych. Pozwala ona Orange Polska zwiększyć bazę klientów korzystających z usługi Orange Energia do około 100 tys.

Orange

Orange Love – nowa łączona oferta z dekoderem 4K

Internet domowy, telewizja z niemal 100 kanałami i treściami VOD (w tym w rozdzielczości 4K), telefonia komórkowa i domowa – te cztery usługi stanowią najszerszy wariant nowego pakietu Orange Love, który zostanie wprowadzony przez Orange Polska dnia 10 lutego 2017 roku.

Orange Love - nowa łączona oferta z dekoderem 4K

– Słuchamy uważnie naszych klientów aby dostarczać im oraz ich rodzinom usługi, które uczynią ich życie łatwiejszym i wygodniejszym, które pomogą im być bliżej wszystkiego, co kochają. W Orange Love znajdą wszystko to, co mamy najlepsze – proste rozwiązania oparte na najnowszych technologiach, zupełnie nową jakość doświadczania telewizji, w bardzo przystępnej cenie. To wszystko nie byłoby możliwe bez inwestycji w naszą sieć, 4G i światłowodową – powiedział Jean-François Fallacher, prezes Orange Polska.

Pakiety Orange Love 

Pakiety Orange Love są dostępne w kilku wariantach. Największy zawiera 4 usługi:

  • internet domowy Orange Światłowód o prędkości nawet 600 Mb/s lub Neostradę o wybranej prędkości,
  • telewizję z niemal 100 kanałami w cenie pakietu Orange Love oraz setkami filmów na życzenie i możliwością rozszerzenia pakietu o dodatkowe 50 kanałów na próbę przez 3 miesiące,
  • telefon komórkowy z nielimitowanymi rozmowami i SMS-ami oraz 3 GB internetu,
  • telefon domowy z nielimitowanymi połączeniami na numery stacjonarne w kraju, do Unii Europejskiej, Kanady, USA oraz na numery komórkowe do USA i Kanady.

Klienci korzystający z Orange Światłowodu otrzymają w zestawie także nowy dekoder telewizyjny Samsung, umożliwiający oglądanie telewizji i filmów UHD. W pakiecie znajdzie się też nowy modem FunBox 3.0 z Wi-Fi pozwalającym na transfer danych w prędkości osiąganej do tej pory połączeniem kablowym.

Orange Love zawierający 4 usługi jest dostępny już od 69 zł za miesiąc: w zestawie z Orange Światłowodem 100 Mb/s, abonament przez pierwsze 12 miesięcy wynosi 69 zł miesięcznie, a przez kolejne 12 miesięcy – 99,90 zł miesięcznie.

Klienci mogą skorzystać także z pakietu Orange Love składającego się z 2 usług (Internet domowy w wybranej technologii i prędkości – Orange Światłowód, Neostrada lub Internet 4G dla domu – oraz Telefon komórkowy).

Do wszystkich pakietów można dokupić kolejne karty SIM z nielimitowanymi rozmowami i SMS-ami w abonamencie 19,99 zł miesięcznie za każdą dodatkową kartę.

Nowy dekoder telewizyjny Samsung umożliwia oglądanie telewizji, filmów z wypożyczalni Orange oraz własnych filmów 4K. W ramach promocji, każdy nowy klient wybierający ofertę z dekoderem Samsung otrzyma bez dodatkowych opłat dostęp do kanału Festival 4K, w ramach którego można oglądać relacje ze światowych festiwali muzycznych, z teatrów i oper. Wszystko bez reklam. Natomiast Ci, którzy zamówią HBO, otrzymają dostęp do dwóch sezonów serialu „Pakt” w jakości 4K w ramach HBO On Demand. Oferta telewizyjna w jakości 4K będzie sukcesywnie wzbogacana, zapewnia operator.

Dekoder umożliwia równoczesne nagrywanie 3 kanałów podczas oglądania innego. Dzięki funkcji TimeShifting można zatrzymać lub przewinąć oglądany program czy film. Już wkrótce dostępna będzie nowa funkcjonalność pozwalająca na bezprzewodowe podłączenie dekodera z modemem. Wraz z nowym dekoderem Orange Polska wprowadza także nowe, bardziej przyjazne i łatwe w obsłudze menu platformy telewizyjnej. Klienci, którzy chcieliby skorzystać z nagrywania filmów czy programów telewizyjnych, mogą dokupić dysk o pojemności 500 GB w cenie 49 zł. Dostępna jest także funkcja multiroom, umożliwiająca oglądanie telewizji na 2 telewizorach jednocześnie w cenie 10 zł miesięcznie. Rozwiązaniem idealnym dla tych, którzy chcą mieć dostęp do swojej telewizji także na tablecie czy smartfonie jest Orange TV Go (4,99 zł miesięcznie).

Najnowszy modem FunBox 3.0 to kolejne urządzenie, dzięki któremu można maksymalnie wykorzystać zalety światłowodu. Dzięki niemu wszyscy domownicy mogą się cieszyć superszybkim WiFi najnowszej generacji (standard WiFi AC z czterema antenami działającymi w trybie MU-MIMO), które umożliwia bezprzewodowy transfer danych z szybkością osiągalną dotąd jedynie przy połączeniu przewodowym. FunBox 3.0 posiada zintegrowany terminal optyczny (ONT) i modem z WiFi, co w praktyce oznacza mniej urządzeń i kabli w domu. FunBox 3.0 zapewnia też najlepszą jakość dźwięku dla telefonii internetowej, na której bazuje telefon domowy w Orange Love. A dzięki aplikacji Mój FunBox na smartfony i tablety z systemem operacyjnym Android, można wygodnie zarządzać usługami dostępnymi poprzez modem.

Do wszystkich pakietów Orange Love można kupić nowoczesne smartfony już od 49 zł na start, w atrakcyjnych miesięcznych ratach, np. HTC Desire 626 (49 zł na start, rata 20 zł), LG X Power (149 zł na start, rata 20 zł), Samsung Galaxy J5 (199 zł na start, rata 25 zł), Huawei P9 lite (299 na start, rata 25 zł),Samsung Galaxy S7 edge (999 na start, rata 75 zł).

Orange poleca także zestawy składające się z telewizora 4K oraz smartfona. Do wyboru jest m.in. 49” Samsung UHD (4K) SmartTV za 349 zł na start oraz miesięczną ratą w wysokości 90 zł. W zestawie z telewizorem dostępne są smartfony: Samsung Galaxy S7 edge, Samsung Galaxy A5, Samsung Galaxy J5 dual SIM lub Samsung Galaxy J3 dual SIM.

Ceny wybranych pakietów Orange Love z umową na 24 miesiące:
 

Rodzaj pakietu  

Opcja internetu

Orange Love 

Internet / Telefon komórkowy

Orange Love 

Internet/TV/Telefon domowy/Telefon komórkowy

Neostrada 

10/20/80 Mb/s

69 zł
(59 zł jeśli klient ma linię stacjonarną w Orange)

89 zł
(79 zł jeśli klient ma linię stacjonarną w Orange)

Orange Światłowód 

100 Mb/s

69 zł

cena średnia 84,45 zł
(1-12 miesiąc: 69,00 zł,

13-24 miesiąc: 99,90 zł)

Orange Światłowód 

300 Mb/s

79 zł

cena średnia 99,45 zł
(1-12 miesiąc: 79,00 zł,

13-24 miesiąc: 119,90 zł)

Orange Światłowód 

600 Mb/s

109 zł

cena średnia 124,45 zł
(1-12 miesiąc: 109,00 ,

13-24 miesiąc: 139,90 zł)