TELE TECHNIKA

DLA CIEBIE DLA DOMU DLA FIRMY

telewizja

Telewizja

Sieci kablowe i platformy cyfrowe stracą miliony abonentów

Sieci kablowe i platformy cyfrowe stracą 9 mln abonentów – pokazuje raport Digital TV Research. – Płatna telewizja satelitarna będzie największym przegranym, ponieważ większość platform cyfrowych nie oferuje usługi szerokopasmowego internetu – ocenia ekspert.

Sieci kablowe i platformy cyfrowe stracą miliony abonentów
Sieci kablowe i platformy cyfrowe stracą miliony abonentów

 

Analitycy Digital TV Research zauważyli, że kondycja tradycyjnych dostawców płatnej telewizji nie będzie tak zła jak w Stanach Zjednoczonych, gdzie penetracja operatorów spadnie z 58 proc. w 2023 roku do 53 proc. w 2029 roku.
Głównym powodem rezygnacji z usług sieci kablowych i platform cyfrowych są coraz popularniejsze serwisy streamingowe
Netflix, Amazon Prime Video, Disney+, HBO Max, Viaplay, a w Polsce także Canal+ online, Polsat Box Go, Player, stanowią alternatywę dla tradycyjnych operatorów.

Sieci kablowe i platformy cyfrowe stracą miliony abonentów

Nie trzeba się z nimi wiązać długoterminowymi umowami.
W przypadku braku interesujących treści, można zrezygnować z miesiąca na miesiąc.

Platformy cyfrowe największym przegranym
W latach 2023-2029 liczba abonentów płatnej telewizji spadnie w 14 z 18 krajów Europy Zachodniej.
W Niemczech ubędzie 2,7 mln klientów, w Wielkiej Brytanii 2 mln, we Włoszech 1,5 mln, a we Francji 1,1 mln. 
Z platform cyfrowych zrezygnuje 6,4 mln osób, z telewizji kablowej 2,4 mln, natomiast z płatnych pakietów oferowanych drogą naziemną 0,8 mln.
O 1 mln wzrośnie liczba klientów IPTV. – Płatna telewizja satelitarna będzie największym przegranym, ponieważ większość platform cyfrowych nie oferuje usługi szerokopasmowego internetu.

Sky próbuje zachęcić abonentów satelitarnych do korzystania z jego rozwiązań streamingowych.
W latach 2023-2029 operator ten w Wielkiej Brytanii i Niemczech, straci 1,8 miliona abonentów telewizji satelitarnej – stwierdził Simon Murray, główny analityk w Digital TV Research.

Niedawno informowaliśmy, że Sky zwolni blisko tysiąc osób.
Wśród nich są m.in. instalatorzy anten satelitarnych.
Aż 8 na 10 nowych klientów firmy wybiera przystawkę do streamingu Sky Stream zamiast dekodera podłączonego do konwertera przy antenie satelitarnej. 
55-calowy Sky Glass Medium był z kolei w 2023 roku najlepiej sprzedającym się telewizorem w Wielkiej Brytanii.

Sky na razie nie zamierza zakończyć emisji satelitarnej.
Jest kontynuowana dla osób mieszkających w małych miejscowościach, gdzie trudno o szybkie i nielimitowane łącze internetowe.
Zmienia się to dzięki usłudze internetu satelitarnego Starlink czy nielimitowanym pakietom internetowym dzięki sieci 5G.

O spadku liczby abonentów satelitarnych informują Polsat Box (wcześniej Cyfrowy Polsat) i Orange. Pierwsza z platform stawia na rozwój serwisu streamingowego Polsat Box Go, a także pakiety oferowane przez IPTV.
Orange już od dawna stopniowo odchodzi od satelity na rzecz rozwiązań światłowodowych.
Od końca 2020 roku aktualnej liczby abonentów nie podaje Canal+ Polska.
Firma również promuje pakiety serwisu streamingowego Canal+ online, który może być alternatywą wobec odbioru satelitarnego.

DVB-T/T2Telewizja

HbbTV w Polsce – stan aktualny

HbbTV w Polsce – stan aktualny. Po latach wracamy do tematu HbbTV, ponieważ na rynku pojawił się pierwszy odbiornik naziemnej telewizji cyfrowej DVB-T2/HEVC obsługujący ten standard. Raport z testów Opticuma HbbTV T-Box można znaleźć w osobnym artykule. To niesamowite, bo 10 lat temu testowaliśmy odbiornik telewizji naziemnej z HbbTV, ale DVB-T/MPEG-4. Był nim Televes zAs Hbb. O samym HbbTV szerzej pisaliśmy w wydaniu SAT Kuriera 3-4/2018. Teraz chcielibyśmy przypomnieć, co to jest HbbTV, a także zaprezentować aktualnie dostępne w telewizji naziemnej aplikacje telewizji hybrydowej.

HbbTV w Polsce - stan aktualny
HbbTV w Polsce – stan aktualny

Co to jest HbbTV?

HbbTV – Hybrid broadcast broadband TV, to standard łączący tradycyjną telewizję z treściami dostępnymi drogą internetową. Specyfikacja HbbTV została opracowana przez liderów branży w celu dostosowania sposobu dostarczania telewizji do zmieniającego się rynku. Opiera się na elementach istniejących standardów i technologii, w tym OIPF, CTA, DVB, MPEG i W3C (zobacz diagram poniżej).

Najnowszą wersją specyfikacji HbbTV jest 2.0.3 (ETSI TS 102 796 V1.6.1), ale rozporządzenie obowiązujące w Polsce dopuszcza wykorzystanie w dostępnych w sprzedaży dekoderach i telewizorach wersji 2.0.1 (TS 102 796 V1.4.1).

Źródło: www.hbbtv.org

Do czego służy HbbTV?

HbbTV umożliwia nadawcom i innym dostawcom treści audiowizualnych oferowanie na ekranach telewizorów szerokiego zakresu usług. Są to na przykład: VOD, catch-up, replay TV, start-over, kanały wirtualne, przewodnik po programach, informacje, sport, prognoza pogody, quizy, gry, reklama interaktywna, w tym targetowana, pomiary oglądalności, systemy wczesnego ostrzegania, e-administracja. Tak naprawdę możliwości są nieograniczone – tylko od twórcy aplikacji zależy, jak wykorzysta tak zwany „czerwony przycisk”.

Jak uruchomić HbbTV?

HbbTV powinno być na dekoderze czy telewizorze domyślnie włączone, ale jeśli tak nie jest – należy poszukać odpowiedniej opcji w menu urządzenia. Druga ważna rzecz: odbiornik musi być podłączony do Internetu, w przeciwnym razie nie zobaczymy na ekranie telewizora dodatkowych treści.

Kiedy te warunki są już spełnione, na niektórych kanałach w prawej lub dolnej części ekranu zaczną pokazywać się dodatkowe grafiki z informacjami, jak przejść do aplikacji danego nadawcy. Zazwyczaj jest to przycisk czerwony lub po prostu OK. Można też spróbować poruszać się strzałkami góra/dół/lewo/prawo.

HbbTV w Polsce – stan aktualny

Co można znaleźć w HbbTV?

W osobnej tabeli przedstawiamy wykaz wszystkich dostępnych w naziemnej telewizji cyfrowej kanałów, z pominięciem multipleksów lokalnych i multipleksów testowych MWE, BCAST i TVS, gdyż i tak nie są tam udostępniane żadne serwisy HbbTV. Stan na 15.05.2023 r.

Jak widać, większość kanałów opatrzona jest w strumieniu DVB sygnalizacją HbbTV.

Telewizji hybrydowej w ogóle nie oferują Antena HD i TV Trwam (do niedawna także TV Puls i Puls 2), a Zoom TV ma usługę wyłączoną. HbbTV nie ma również na kanałach kodowanego MUX 4, za to znajduje się tam osobny kanał (o numerze LCN 333) z aplikacją Polsat Go. Takimi wirtualnymi kanałami w telewizji naziemnej są też: TVP GO (88), Legia TV (89), TVP World (91), TVP ABC 2 (92), TVP Historia 2 (93), TVP Kultura 2 (94), UA Perszyj (95), EmiRadio (98) i EmiTV (99).

Kanałom Telewizji Polskiej towarzyszy aplikacja TVP VOD znana dobrze użytkownikom smartfonów, Android TV czy innych urządzeń. Mowa o nowej odsłonie tej platformy, przygotowanej przez Redge Technologies. Można tam znaleźć filmy, seriale i programy z ramówek kanałów TVP. Są też osobne zakładki z treściami dla dzieci, dokumentami, spektaklami teatralnymi czy serwisami informacyjnymi.

Na kilku kanałach Telewizji Polsat – Polsat, TV4, TV6, Super Polsat, znajdziemy aplikację Polsat Go, dostęp do aktualnego wydania „Wydarzeń” oraz spot na 30-lecie Polsatu. Na innych – Eska TV, Polo TV, Nowa TV, tylko reklamy i pomiar oglądalności.

Kanały TVN Warner Bros. Discovery nie oferują w HbbTV nic poza reklamami i pomiarami oglądalności. Ciekawostką są testy technologii DAI na kanałach TVN, TVN7 oraz TTV. DAI to dynamiczna podmiana reklam, skrót od Dynamic Ad Insertion. Dodajmy, że TVN Warner Bros. Discovery jako pierwszy podmiot w Polsce uruchomił rozwiązania telewizji adresowalnej, która umożliwia emisję dedykowanych reklam dopasowanych do indywidualnych charakterystyk odbiorców. W tym celu stosowana jest technologia umożliwiająca „nałożenie” dedykowanych reklam na standardowy blok reklamowy emitowany w telewizji.

Na Stopklatce i Metro można znaleźć osobne serwisy HbbTV z rozbudowanym programem telewizyjnym.

Poza tym w naziemnej telewizji cyfrowej w Polsce oferowane są wspominane już kanały wirtualne z telewizją na żywo. Są to: TVP World, TVP ABC 2, TVP Historia 2, TVP Kultura 2 i UA Perszyj. Z kanałów wirtualnych TVP można łatwo przejść do streamingu innych kanałów nadawcy publicznego – za pomocą specjalnej aplikacji HbbTV.

Osobne pozycje w LCN zajmują platformy HbbTV: CDA, TVP GO, Legia TV, EmiRadio, EmiTV i Polsat Go. TVP GO to podobna do TVP VOD usługa VOD, ale wzbogacona o streaming kanałów na żywo. EmiRadio i EmiTV to przygotowane przez Emitela aplikacje odpowiednio ze: streamingiem stacji radiowych i przewodnikiem po programach.

Polsat Go to bezpłatna usługa Telewizji Polsat z serialami, sportem, filmem i programami. Legia TV zawiera materiały VOD stołecznego klubu piłkarskiego. CDA to aplikacja dla subskrypcyjnej usługi streamingowej CDA Premium z filmami i serialami.

Poniżej zamieszczamy zrzuty ekranowe z wybranych aplikacji HbbTV w polskim DVB-T/T2 wykonane przy użyciu odbiornika Opticum HbbTV T-Box.

Strona główna aplikacji CDA Premium po zalogowaniu

 

EmiRadio
EmiTV
Legia TV
Metro
Metro – przyciski
Nowa TV – przycisk
Polsat Go
Polsat – przyciski
Stopklatka
TVP GO
TVP GO
TVP – przycisk
TVP ABC 2 – przycisk
TVP ABC 2 – kanały wirtualny

HbbTV w Polsce – stan aktualny

TelewizjaTVP

TVP Relaks może zastąpić TVP HD

Uruchomiony 13 lat temu kanał TVP HD, powstały w celu upowszechnienia dostępu do oferty TVP w wysokiej rozdzielczości, w końcu doczeka się dużych zmian. HD stało się już standardem nadawania, więc taki kanał o uniwersalnym charakterze, bez konkretnej nazwy i z ramówką zawierającą głównie powtórki, od dawna wymagał relaunchu. Jak informuje press.pl, TVP chce zmienić nazwę kanału TVP HD, a jednym z branych pod uwagę wariantów jest TVP Relaks. Ponadto stacja ma ewoluować w kierunku kanału lifestylowego.

TVP Relaks może zastąpić TVP HD
TVP Relaks może zastąpić TVP HD

Telewizja Polska pracuje nad zmianami w kanale TVP HD. Jedną z nich ma być rebranding, a braną pod uwagę nazwą jest TVP Relaks. Dodajmy, iż nadawca zgłosił w połowie września br. „TVP Relaks” do Urzędu Patentowego.

Co więcej TVP HD ma ewoluować w kierunku kanału lifestylowego z nastawieniem na treści kulinarne i podróżnicze, wynika z informacji press.pl. Oferta programowa ma być oparta na własnych treściach. W ramówce TVP HD już pojawiły się np. dwie kulinarne pozycje: „Przystanek Slow Food” i „Polska śródziemnomorska”. Za to zniknąć mają m.in. powtórki seriali, a pozostać produkcje zrekonstruowane cyfrowo.

TVP HD został uruchomiony 6 sierpnia 2008 roku. Stacja jest dostępna w ofertach platform satelitarnych Polsat Box, Canal+ i Orange TV, a także wybranych sieci kablowych i IPTV. Redaktor naczelną TVP HD jest Irena Pręcikowska-Chełminiak.

DVB-T/T2

Nowe pozwolenia DVB-T2. TVP może prowadzić testy z ponad 40 obiektów

Do ważnych już wcześniej pozwoleń, przyznanych Telewizji Polskiej przez Urząd Komunikacji Elektronicznej na eksperymentalną emisję DVB-T2, dołączyło 40 kolejnych. Choć zostały wydane głównie na początku czerwca, to zaczęły obowiązywać dopiero w sierpniu i we wrześniu, a będą ważne przez okres jednego roku. Testowa emisja DVB-T2 prowadzona jest aktualnie z obiektów w Krakowie i Katowicach.

Nowe pozwolenia DVB-T2. TVP może prowadzić testy z ponad 40 obiektów

Obiekty i kanały, których dotyczą nowe pozwolenia DVB-T2 wydane Telewizji Polskiej:
(wykaz opracowany przez satkurier.pl, kopiowanie zabronione)

Białogard / Sławoborze – k. 37
Białystok / Krynice – k. 35
Bydgoszcz / Trzeciewiec – k. 40
Ciechanów – k. 44
Częstochowa / Wręczyca – k. 27
Dęblin / Ryki – k. 38
Elbląg / Jagodnik – k. 44
Giżycko / Miłki – k. 24
Gniezno / Chojna – k. 44
Grzywacz / Międzyzdroje – k. 37
Iława / Kisielice – k. 43
Kalisz / Mikstat – k. 37
Kielce / g. Święty Krzyż – k. 44
Konin / Żółwieniec – k. 22
Koszalin / Gołogóra – k. 44
Leżajsk / Giedlarowa – k. 24
Lębork / Skórowo Nowe – k. 24
Lublin / Piaski – k. 25
Łódź / EC4 – k. 33
Olsztyn / Pieczewo – k. 45
Ostrołęka / Ławy – k. 31
Piła / Rusinowo – k. 44
Płock / Rachocin – k. 44
Poznań / Śrem – k. 29
Przemyśl / Tatarska Góra – k. 24
Przysucha / Kozłowiec – k. 44
Rzeszów / Sucha Góra – k. 24
Siedlce / Łosice – k. 39
Solina / g. Jawor – k. 24
Suwałki / Krzemianucha – k. 24
Szczawnica / Przehyba – k. 27
Szczecin / Kołowo – k. 37
Tarnów / Góra Św. Marcina – k. 21
Warszawa / Raszyn – k. 31
Wisła / Skrzyczne – k. 27
Wysoka / Góra Świętej Anny – k. 27
Zakopane / Gubałówka – k. 28
Zamość / Tarnawatka – k. 34
Zielona Góra / Jemiołów – k. 38
Żagań / Wichów – k. 37

Ponadto nadal obowiązują pozwolenia:

Gdańsk / Chwaszczyno – k. 44
Katowice / Kosztowy – k. 27
Kraków / Chorągwica – k. 27
Warszawa PKiN – k. 31

Natomiast jak czytamy na forum.radiopolska.pl, w wykazie UKE odnośnie emisji z obiektu Zamość / Tarnawatka nastąpił błąd – na k. 34 z tego obiektu nadawany jest już MUX 1, co wyklucza testy DVB-T2 na tej częstotliwości.

Przypomnijmy, że testy DVB-T2 z obiektów Katowice / Kosztowy i Kraków / Chorągwica zostały uruchomione 3 września br. Zawierają one kanały TVP Polonia HD, TVP Kultura HD oraz TVP Rozrywka (SD).

Aby odbierać testowe emisje, konieczny jest telewizor z głowicą DVB-T2 i H.265/HEVC lub zewnętrzny odbiornik DVB-T2/HEVC.

Standard DVB-T2/HEVC zostanie wprowadzony w Polsce w pierwszej połowie 2022 roku.
 

 

Telewizja

Wieczór sylwestrowy przed telewizorem. Co oglądać?

Dla tych osób, które planują spędzić wieczór sylwestrowy przed ekranem telewizora, przygotowaliśmy krótki przewodnik po propozycjach na sylwestra w wybranych kanałach telewizyjnych. 

Wieczór sylwestrowy przed telewizorem. Co oglądać?
 
TVP1 stawia na filmy. W sylwestrowy wieczór będzie można obejrzeć w tym kanale musical „Walking on Sunshine” z 2014 roku (godz. 20:25) i komedię kryminalną „Rybka zwana Wandą” (godz. 22:10): Złodzieje Wanda, George, Otto i Ken rabują bank w Londynie. Kiedy szef szajki zostaje złapany, pozostali postanawiają wydobyć od niego informację, co do miejsca ukrycia łupu. Natomiast tuż po północy (po emisji życzeń z Zakopanego) Jedynka pokaże słynny musical „Grease” (1978) z Johnem Travoltą i Olivią Newton-John w rolach głównych, a następnie od godz. 2:05 komedię romantyczną „Oświadczyny po irlandzku” z 2010 roku.

TVP2 od godz. 20:00 pokaże Sylwester Marzeń z Dwójką. W tym roku w Zakopanem pojawią się tacy wykonawcy, jak Golec uOrkiestra, Dawid Kwiatkowski, Roksana Węgiel, Sławomir i Kajra, Zenon Martyniuk, Boys, Weekend, Komodo, Al Bano i Romina Power, Ricchi e Poveri, Thomas Anders, Natalia Szroeder, Sylwia Grzeszczak, Margaret, Papa D, Marcin Sójka, Michał Szczygieł i Alvaro Soler.

Zabawa sylwestrowa w Polsacie również rozpocznie się o godz. 20:00. Nadawca zaprasza na Sylwestrową Moc Przebojów, która w tym roku odbędzie się na Stadionie Śląskim w Chorzowie. Wystąpią m.in. The Show a Tribute to Abba, Liz Mitchell, Boney M., Maryla Rodowicz, Michał Szpak, Łobuzy, Ewelina Lisowska, Enej, Sławomir, Feel, Ewa Farna, Cleo, Grzegorz Hyży, Michał Wiśniewski, Mateusz Ziółko oraz Piersi.

Od godz. 19:45 TVN będzie prowadzić transmisję z Placu Bankowego w Warszawie. Tegoroczna impreza Warszawa – Stolica Sylwestra zgromadzi takie polskie gwiazdy, jak Bajm, Edyta Górniak, Agnieszka Chylińska, Andrzej Piaseczny, zespół IRA, Wilki, Anna Wyszkoni, Natalia Nykiel, Sarsa, Sound’n’Grace, Blue Cafe, Izabela Trojanowska, Małgorzata Ostrowska, Ania Karwan, Smolasty i Sławek Uniatowski.

TV4 pokaże od godz. 21:00 program rozrywkowy „Ja cię kręcę”, w którym ludzie prezentują widzom swoje umiejętności. Gospodarzem jest Artur Andrus, a towarzyszy mu Elżbieta Romanowska. Następnie będzie można obejrzeć komedię kryminalną „Hot Fuzz – Ostre psy” z 2007 roku (godz. 23:00) oraz kryminał „Samotne serca” z 2006 roku (oparta na faktach historia działań morderczego duetu, Marthy Beck i jej kochanka Raymonda Martineza) od godz. 1:20.

TV6 wyemituje polską animację „Włatcy móch. Ćmoki, Czopki i Mondzioły” (godz. 20:00), następnie komedię „Dwoje do poprawki” (godz. 22:05) i thriller „Paragraf 78” (godz. 0:30).

Na filmy, przede wszystkim polskiej produkcji, postawi również TV Puls, który najpierw o godz. 18:25 pokaże western komediowy „SEXiPIStOLS” z Salmą Hayek i Penélope Cruz w rolach głównych (dwie kobiety walczą z niesprawiedliwością, napadając na banki). Potem widzowie będą mogli obejrzeć polską komedię kryminalną „Trick” z 2010 roku (godz. 20:00), komedię obyczajową „Job, czyli ostatnia szara komórka”(godz. 21:55), czarną komedię „Ciało” z 2003 roku (od godz. 23:45) oraz komedię kryminalną „Przekręt”(godz. 1:45).

Widzowie TV Puls 2 mogą liczyć w sylwestra na następujące filmy: melodramat „Noc na bagnach Luizjany”(2009), thriller „Kula” (1998) i horror „Dzieci kukurydzy” (1984) na podstawie opowiadania Stephena Kinga. Zostaną one wyemitowane odpowiednio o godz. 20:00, 21:45 i 0:30.

TVN7 kieruje swoją ofertę sylwestrową przede wszystkim do kobiet. Tego wieczoru pokaże aż cztery komedie romantyczne. Od godz. 20:00 polski film „Nie kłam, kochanie” z 2009 roku na podstawie scenariusza Ilony Łepkowskiej. Następnie „Dziennik Bridget Jones” i „Bridget Jones: W pogoni za rozumem”, czyli dwie produkcje, których bohaterką jest poszukująca szczęścia kobieta po 30. roku życia. Na koniec „Daję nam rok” z 2013 roku (Nat i Josh wzięli niedawno ślub, ale w ich małżeństwie pojawił się pierwszy kryzys).

Widzowie kanału Super Polsat będą mogli obejrzeć polską komedię „Ciacho” z 2010 roku (godz. 21:00) oraz „Niemoralną propozycję” z Robertem Redfordem i Demi Moore w rolach głównych (godz. 23:35).

Z kolei TVP Kultura przeprowadzi transmisję Sylwestra z Filharmonii Narodowej z udziałem Orkiestry Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Jacka Kaspszyka, Chóru Filharmonii Narodowej i solistów. W programie koncertu znajdą się walce i polki Johanna Straussa oraz sceny z operetek „Noc w Wenecji” i „Zemsta nietoperza”. Start o godz. 20:00. Następnie od godz. 22:30 koncert zespołu Quenn na Wembleyzrealizowany w 1986 roku. Tuż przed północą „Taśmy kultury: Sylwestrowe”, czyli pasmo prezentujące materiały z telewizyjnych archiwów, m.in. programy rozrywkowe i publicystyczne. Natomiast od godz. 0:10 koncert ABBA w Studiu 2 z 1976 roku, czyli przypomnienie wizyty w Polsce. W materiale także krótka rozmowa z członkami zespołu.

TVP Historia pokaże film dokumentalny „Młynarski. Piosenka finałowa” – ostatni, bardzo osobisty wywiad z Wojciechem Młynarskim (godz. 20:15). Następnie wyemituje western „Prawdziwe męstwo” z 2010 roku (godz. 21:55). Tuż przed północą rozpocznie się emisja filmu dokumentalnego „Ameryka za kółkiem” (od 23:55).

Stopklatka TV przygotowała dla swoich widzów na sylwestra komedie kryminalne: „Jak ugryźć 10 milionów” z 2010 roku z Brucem Willisem w roli głównej (godz. 20:00) oraz „Tajne przez poufne” z Georgem Clooneyem w obsadzie (godz. 22:05). Premierowo wyemituje komedię „Przyjęcie” z 1968 roku (godz. 0:05).

Jak widać, wybór jest ogromny – zarówno dla zwolenników sylwestrowego grania, jak i dla amatorów kina – a to tylko kilkanaście podstawowych kanałów!

Telewizja

TVP z wystawą na 80 lat telewizji w Polsce

80 lat temu, 5 października 1938 roku po raz pierwszy w Polsce odbyła się próbna transmisja telewizyjna. Z okazji jubileuszu Telewizja Polska przygotowała wystawę przedstawiającą rozwój techniki telewizyjnej w Polsce. Wystawę można obejrzeć w siedzibie TVP, przy ul. Woronicza 17. 

TVP z wystawą na 80 lat telewizji w Polsce
TVP z wystawą na 80 lat telewizji w Polsce

– Telewizja przez większość czasu była największą platformą, gdzie odbywała się komunikacja, wymiana myśli, wiedzy i informacji. To tutaj w znaczącym stopniu kształtowało się polskie społeczeństwo i jego historyczna, społeczna i kulturowa tożsamość. – powiedział Jacek Kurski, prezes zarządu TVP. – Przez ten czas w przestrzeni publicznej zdążyło wyrosnąć potężne medium o nieograniczonym wpływie, które wciąż jest źródłem fascynacji, inspiracji, a dla wielu codziennym towarzyszem. Dzisiejsze media rozwijają się błyskawicznie, a telewizja musi sprostać wymaganiom nowoczesnego rynku. Dołożę wszelkich starań, aby Telewizja Polska szła z duchem czasu i była godnym kontynuatorem wielkiego dzieła ostatnich 80 lat – zaznaczył Jacek Kurski.

Dzisiejszej telewizji nie byłoby bez przełomowych wydarzeń: zmiany techniki nadawania z telewizji czarno-białej na kolorową czy przełączenia na sygnał cyfrowy. Trzeba jednak cofnąć się o 80 lat, żeby spojrzeć na wydarzenie, bez którego ani kolorowy, ani cyfrowy obraz nie byłyby możliwe – do nadania pierwszego sygnału telewizyjnego w Polsce.

5 października 1938 roku dokonano pierwszych prób odbioru wizji drogą radiową, czyli pierwszej próbnej emisji sygnału telewizyjnego. Odbiór testowano na kilku rozmieszczonych w Warszawie telewizorach. Pierwszą publiczną emisję przeprowadzono 26 sierpnia 1939 roku z okazji Dorocznej Wystawy Radiowej. Pokazano występ aktorki Ireny Zaleskiej i film promujący Polskie Radio. Pierwszym filmem fabularnym wyemitowanym w sierpniu 1939 roku była „Barbara Radziwiłłówna”. W prasie pojawiły się reklamy telewizorów, a pokazy – dość oszczędnie – relacjonowała prasa. Telewizja w Polsce była w fazie dynamicznego rozwoju. Już wkrótce miały się zakończyć prace nad skonstruowaniem kamery telewizyjnej, poprawieniem jakości emisji i wzmocnieniem siły nadajników. Prace te jednak przerwał wybuch wojny. Przedwojenni pionierzy telewizji byli ludźmi z pasją, jednak nie zabrakło ich także po wojnie. W 1951 roku, ponownie na wystawie radiowej, odbył się pierwszy po wojnie publiczny pokaz aparatury telewizyjnej. Od tej pory Telewizja Polska stała się częścią naszego życia.

Na specjalnie otwartej wystawie w gmachu Telewizji Polskiej przy ul. Woronicza 17 można obejrzeć studyjne kamery z lat 50., stoły montażowe, odbiorniki sprzed lat oraz inne elementy technologii i scenografii telewizyjnej. Na planszach zaprezentowano historię polskiej telewizji, wzbogaconą o archiwalne zdjęcia. Prezentowane na wystawie zbiory pochodzą z Muzeum Telewizji Polskiej.

DVB-T/T2

MTS TV psuje opinię o naziemnej TV w Rosji [wideo]

Komisja Federalnej Służby Antymonopolowej (FAS) przyznała, że reklama telewizji satelitarnej MTS TV narusza rosyjskie ustawodawstwo. Skargę w tej sprawie wniósł operator naziemnej infrastruktury radiowo-telewizyjnej RTRS. MTS to wiodąca grupa telekomunikacyjna w Rosji, oferująca własną platformę satelitarną na satelicie ABS-2 (75°E).

Zgodnie ze scenariuszem bloku reklamowego, bohaterka próbuje nastawić zewnętrzną antenę telewizyjną, umocowaną na dachu domu. Swojemu sąsiadowi skarży się, że antena w ogóle nie łapie sygnału. On jej sugeruje, że należy ją naprawić. Antena zostaje zrzucona z dachu, a następnie proponuje nie męczyć się ze starą telewizją i przejść na satelitę.

Komisja FAS orzekła, że w reklamie naziemna telewizja wydaje się przestarzała i zawodna. Aczkolwiek dzisiaj do wdrażania naziemnych transmisji w Rosji jest wykorzystywany współczesny standard dla telewizji cyfrowej DVB-T2. Jednocześnie telewizja naziemna ma przewagę nad satelitą, ponieważ widzowi oferuje programy regionalne, zauważają urzędnicy antymonopolowego resortu. Po analizie reklamy, regulator uznał porównanie telewizji satelitarnej MTS i naziemnej za niepoprawne, co daje prawo do uznania reklamy za nierzetelną. Zauważono, że reklama nie powinna krytykować konkurencji. FAS zaleciła operatorowi MTS usunięcie naruszenia.

Kara za to może wynieść od 100 do 500 tys. rubli (do 30 tys. zł). W styczniu 2017 FAS uznała inną reklamę MTS za niewiarygodną, w której sugerowano sprzęt do odbioru sygnału satelitarnego za zero rubli.

Cyfrowy Polsat

Telewizja Puls chce unieważnienia koncesji kanału Super Polsat

Telewizja Puls wystąpiła do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji (KRRiT) z wnioskiem o unieważnienie zmiany koncesji wyspecjalizowanego kanału sportowego Polsat Sport News na wyspecjalizowany, ale dla osób niepełnosprawnych, kanał Super Polsat.

Telewizja Puls chce unieważnienia koncesji kanału Super Polsat
Telewizja Puls chce unieważnienia koncesji kanału Super Polsat

Oświadczenie Telewizji Puls:
 

Telewizja Puls wystąpiła do KRRiT z wnioskiem o unieważnienie zmiany koncesji wyspecjalizowanego kanału sportowego Polsat Sport News na wyspecjalizowany, ale dla osób niepełnosprawnych, kanał Super Polsat. W rzeczywistości jednak Telewizja Polsat Sp. z o.o. składając wniosek o zmianę koncesji nie wypełniła warunków wstępnych ubiegania się o koncesję, zawartych w ogłoszeniu postępowania na koncesje programów do multipleksu drugiego. Tym samym decyzja ówczesnego Przewodniczącego KRRiT, pana Jana Dworaka, powinna zostać unieważniona, jako wydana z rażącym naruszeniem prawa.

Super Polsat nie jest kanałem wyspecjalizowanym gdyż – mimo wniosku Telewizji Polsat Sp. z o.o. – nie wykazuje się „udziałem 75% audycji skierowanych do osób niepełnosprawnych ze szczególnym uwzględnieniem osób dotkniętych dysfunkcją narządu wzroku oraz słuchu”. Stan ten potwierdza monitoring, który wykazuje, że kanał Super Polsat nie oferuje audycji realizujących jego wyspecjalizowany charakter, a jedynie jest wyposażony w techniczne udogodnienia towarzyszące dla osób niepełnosprawnych w postaci drugiej ścieżki audio lub teletekstu. Wynika z tego, że koncesja została zmieniona na kanał pozornie wyspecjalizowany dla osób niepełnosprawnych. W istocie bowiem jest to kanał ogólnotematyczny, któremu towarzyszą w osobnym od programu sygnale udogodnienia dla widzów z dysfunkcją wzroku lub słuchu. Zestawiane zaś w programie audycje nie wykazują się treściami dotyczącymi problemów osób niepełnosprawnych.
 
Właściciel kanału Super Polsat deklarował, że „realizacja specjalizacji skupiać się będzie na zaoferowaniu widzom niepełnosprawnym większości audycji z udogodnieniami dla osób niepełnosprawnych z powodu dysfunkcji narządów wzroku i słuchu oraz na doborze filmów, audycji rozrywkowych, popularnonaukowych, seriali, w których prezentowane będą osoby i problemy wiążące się z tematyką niepełnosprawności.” A ta deklaracja nie ma pokrycia w rzeczywistości.

Analiza ramówki programu Super Polsat wskazuje, że jest to oferta powtórek audycji znanych z ramówki głównego kanału Polsat, w tym programów rozrywkowych, seriali i koncertów, uzupełnionych udziałem 5% audycji sportowych (transmisje z meczy siatkówki, piłki nożnej i koszykówki). W tym kształcie ramówka w 100% odpowiada ogólnotematycznemu charakterowi programu, a nie programowi o charakterze wyspecjalizowanym, wymaganym od art. 4 pkt 13 w zw. z pkt 6 ustawy o radiofonii i telewizji.

Oczywiste jest, że decyzja o zastąpieniu kanału Polsat Sport News nową propozycją Super Polsat w systemie naziemnej telewizji cyfrowej spowodowana była niskim wynikiem oglądalności stacji – 0,47% udziału w rynku w I półroczu 2016 roku (AGB. Nielsen).

Kroki prawne, które podejmuje Telewizja Puls, dotyczą sytuacji z dnia 2 stycznia br., kiedy to Cyfrowy Polsat przesunął TV Puls na pozycję 157. a na pozycji nr 84. ulokował kanał Super Polsat, rozpowszechniany przez swoją spółkę zależną POLSAT S.A. Tym samym przejął widownię TV Puls, kumulowaną przez lata na satelitarnej platformie Cyfrowy Polsat.

Będziemy walczyć o sprawiedliwe i transparentne zasady współpracy. Rynek telewizyjny jest trudny, konkurencja ogromna, ale nie zwalnia to z zasad uprawiania uczciwego biznesu. A Cyfrowy Polsat, preferując kanał swojej spółki zależnej, kosztem Telewizji Puls, naruszył reguły ochrony konkurencji i otwartego charakteru audiowizualnych usług medialnych

– powiedział Dariusz Dąbski, prezes Telewizji Puls.

DVB-T/T2TV-SAT

Co się dzieje z telewizją?

Co się dzieje z tą telewizją? Ostatnio przeczytałem materiał p. Daniela na temat nowych usług oferowanych przez platformy satelitarne. Pan Daniel Gadomski z satkurier.pl zauważa nowy trendy jakimi są nowe sposoby osiągania dochodów przez platformy tv ze sprzedaży ubezpieczeń, sprzętu rtv czy energii elektrycznej. Po przeczytaniu tego materiału, nasunęły mi się pewne stwierdzenia, którymi chce się z Wami podzielić.

Zastanawia mnie czy platformy muszą uciekać się do sprzedaży usług w żaden sposób nie spokrewnionych z głównym kierunkiem przedsiębiorstwa. A może są to działania w trosce o komfort abonentów ? Tak czy inaczej, przyjrzyjmy się operatorom telewizyjnym oraz producentom kanałów.

Fala programów o charakterze ezoterycznym oraz quizowym.
Fala programów o charakterze ezoterycznym oraz quizowym.

Jedno jest pewne – producenci kanałów telewizyjnych w wyjątkowy sposób zaniedbują swoje produkty. Odbija się to niestety na stosunku telewidza do poszczególnych kanałów.

Pracując w tej branży, mając codziennie kontakt z klientem końcowym produktu nazywanego dumnie kanałem telewizyjnym coraz częściej słyszę opinię o tym że nic ciekawego nie ma w tv. Zastanawiałem się nawet kiedyś czy to nie jest efekt „przejedzenia”, czy mając często do wyboru ponad 100 kanałów telewizyjnych nie odczuwamy przesytu? Jednak po głębszym zastanowieniu stwierdzam że nie chodzi jedynie o ten efekt.
Najczęstsze zarzuty stawiane ofertom programowym kanałów oferowanych w platformach kablowych i satelitarnych oraz telewizji naziemnej to:

  • Odgrzewane kotlety czyli wielokrotne powtórki programów i filmów.
  • Programy w przerwie reklamowej czyli duża dawka reklam i długie bloki reklamowe w trakcie filmów.
  • Migracja programów między kanałami czyli te same filmy na różnych kanałach (najczęściej w ramach jednego właściciela kilku stacji)
  • Niska zawartość merytoryczna, tutaj mnóstwo programów o niskiej atrakcyjności.
  • Stronniczość wiadomości czyli nieobiektywne przedstawianie treści wiadomości, manipulacje mające na celu wywarcie na widzach oczekiwanych odczuć (dotyczy programów i kanałów informacyjnych).
Co się dzieje z telewizją?
Przykład manipulacji kanału informacyjnego.
źródło: facebook

Jeszcze jedno, tym razem mowa o kanałach TVN i TVN7 oraz nocnych programach „Klub Magi”. Jaki sens w emisji   programu w tym samym czasie na dwóch kanałach dostępnych nawet w NTC ?

Chyba nie chodzi o komfort i ciekawą ofertę dla telewidzów oglądających te kanały.

 

Nie krytykuję osób korzystających z usług prowadzących programy.
Nie krytykuję naszej naiwności i chęci wygrania w konkursie w którym główne pytanie brzmi:
Jak na imię miał Adam Mickiewicz?
A – Adam
B – Kamil
C – Stanisław

 

W dzisiejszej dobie dostępu do internetu, łatwego dostępu do filmów, muzyki, informacji przez internet, w dobie  migracji telewidzów z telewizji do internetu – stawiam pytanie.
Czy stać nasze stacje na podcinanie gałęzi na której siedzą?
Czy za parę lat nie zauważą że oprócz sprzedaży ubezpieczeń, energii elektrycznej, pralek itd nie mają nic innego do zaoferowania.

W dobie internetu, telewizji naziemnej klient decydujący się na opcję płatną oczekuje nie tylko dobrej jakości obrazu (HD), ale również wartościowych treści bez reklam i ciągłych powtórek.

Co się dzieje z tą telewizją?
InneTV-SAT

Abonenci chcą większej elastyczności od operatorów pay-tv

Według badań firmy Paywizard, abonenci chcą większej elastyczności od operatorów płatnej telewizji.
Okazuje się, że dla abonentów ważne jest elastyczne podejście do zarządzania pakietami kanałów i subskrypcją za usługi płatnej telewizji.
Chcą mieć m.in. możliwość bezproblemowego zawieszenia abonamentu, gdy udają się na wakacje, aby potem równie bezproblemowo wznowić abonament na płatne kanały po powrocie z urlopu czy wyjazdu służbowego.

telewizja studio tv

Abonenci potrafią również docenić to, że usługą pay-tv można łatwo zarządzać, czyli samemu i „bez łaski” dodawać nowe kanały i usuwać niepożądane kanały telewizyjne, a nie oglądać często niechciane kanały w ściśle określonym pakiecie, który wcale nie spełnia oczekiwań abonenta.
Jak widać, abonentom nie bardzo odpowiada tzw. model „francuski”, gdzie pakiety są coraz droższe i zawsze brakuje tego jednego najważniejszego kanału do kompletu w aktualnie wybranym pakiecie, bo akurat jest w wyższym pakiecie, np. jest Eurosport, ale nie ma już Eurosportu 2 w HD. Klient przez to czuje się oszukiwany o jeden kanał…

Takie informacje wynikają z badań przeprowadzonych przez londyńską firmę Paywizard, specjalizującą się w monetyzacji płatnej telewizji, w partnerstwie z firmą Decipher, która prowadząc badania bliżej przyjrzała się kilku pakietom operatorów pay-tv w USA i Wielkiej Brytanii.

Część osób biorących udział w badaniu wyraziła szczególną pochwałę dla tych usług, które pozwalają szybko zmieniać zawartość pakietu.

– Takie pakiety płatnej telewizji powinny być z gumy – można je rozciągać w różnych kierunkach i nic się nie stanie – powiedział jeden z uczestników tych badań.

Najciekawsze jest to, że okazało się, iż respondenci nie chcą być ściśle związani z miesięcznymi opłatami za abonament.
Chcą wstrzymać i ponownie włączyć subskrypcję w każdej chwili i bez konieczności pisania pism czy dzwonienia na BOK, by prosić się o taką opcję, tłumacząc się dlaczego (wakacje, wyjazd, przeprowadzka, itp.).
Przy mobilności społeczeństwa zaczyna to być coraz większym problemem, a operatorzy uparcie tkwią przy swoim – jest umowa trzeba płacić i już – czas, by do operatorów dotarło, że te trendy się zmieniają.
Abonenci chcą płacić za to, co faktycznie oglądają, a nie za nadmiarowe kanały, które włączają przypadkowo, szukając na liście jakiegoś ciekawego programu.
Może dlatego coraz częściej rezygnują z usług postpaid i idą w kierunku tańszego i bardziej elastycznego prepaida lub oferty DVB-T czy IPTV?

W Polsce zarówno nc+, jak i Cyfrowy Polsat dziwią się, że im nie przybywa klientów postpaid jak dawniej, bo poniekąd lekceważą usługi prepaid, m.in. wcale ich nie reklamując, a te mimo wszystko rozwijają się, jakby na przekór pomysłom zarządów obu tych platform. Może czas wyciągnąć z tego wnioski?

Tego typu informacje odzwierciedlają opinie, które słyszane są od osób z całego świata. W dzisiejszym świecie, warunki i środowisko zmieniają się cały czas i abonenci chcą operatora pay-tv, który będzie elastyczny i jest w stanie dopasować się do ich potrzeb.
Ludzi denerwuje konieczność płacenia za kanały, gdy znajdują się na dłuższym urlopie. Wydaje się więc, że te platformy i operatorzy pay-tv, którzy pierwsi znajdą sposób na to, by wprowadzić tak elastyczne rozwiązania, wygrają na rynku.