TELE TECHNIKA

DLA CIEBIE DLA DOMU DLA FIRMY

UKE

GSM

Polacy skarżą się na operatorów. Wiemy, na kogo najbardziej

W Polsce mamy czterech dużych operatorów telekomunikacyjnych z milionami klientów. Ich działania nie zawsze podobają się klientom, którzy w takich przypadkach mogą się poskarżyć na przedsiębiorcę do odpowiedniej instytucji. Przyjrzeliśmy się bliżej temu tematowi.

Polacy skarżą się na operatorów
Polacy skarżą się na operatorów

Każdy z Czytelników portalu TELEPOLIS.PL korzysta (bezpośrednio lub pośrednio) z usług jakiegoś operatora telekomunikacyjnego. Istniejemy tylko w przestrzeni internetowej, więc by się do nas dostać, trzeba mieć dostęp do tego medium. W Polsce mamy czterech dużych, ogólnokrajowych operatorów telekomunikacyjnych, tworzących tak zwaną Wielką Czwórkę.
To:

  • Orange Polska
  • P4 (operator sieci Play)
  • Polkomtel (operator sieci Plus)
  • oraz T-Mobile Polska,

którzy oferują swoje usługi telefoniczne (przede wszystkim mobilne), internetowe czy telewizyjne.

Działania wymienionych wyżej telekomów nie zawsze są zgodne z oczekiwaniami czy wyobrażeniami klientów. Czasem wręcz coś na linii klient – przedsiębiorca coś „zgrzyta” i zawodzi. Wtedy niektórzy wysyłają skargi do instytucji, których jednym z zadań jest dbać o to, aby operatorzy telekomunikacyjni działali prawidłowo, zgodnie z obowiązującymi przepisami czy normami. Takimi instytucjami są na przykład Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów czy Urząd Komunikacji Elektronicznej.

W redakcji TELEPOLIS.PL zadaliśmy sobie pewnego dnia pytanie: a ile właściwie jest tych skarg i na kogo najwięcej? 
By znaleźć odpowiedź na to pytanie, zwróciliśmy się do wymienionych wyżej urzędów.
Na niektóre odpowiedzi musieliśmy chwilę poczekać, ale było warto.
Inne okazały się nic nie wnosić do tematu, ale i one mają swoją wartość.
Zacznę właśnie od tego drugiego przypadku.

UKE „wie, że nic nie wie”

Jak już wspomniałem wyżej, pytanie w sprawie skarg na operatorów z Wielkiej Czwórki przesłaliśmy między innymi do Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Dotyczyło one tego, ile do UKE wpłynęło skarg na Orange, Play, Plusa i T-Mobile w 2022 roku, a ile w 2023 roku.
Niby proste pytanie, ale nie dla urzędu.

UKE nie ma możliwości przedstawienia zagregowanych danych w takim zakresie, o jakim Pan pisze.

– napisała Klaudia Kieliszczyk z UKE

UKE

Gdy zapytaliśmy, w jakim zakresie UKE może dostarczyć dane o skargach na operatorów telekomunikacyjnych, dowiedzieliśmy się, że w żadnym.

Nie możemy przekazać danych zawierających ilość skarg w podziale na konkretnych operatorów, ponieważ ich nie mamy.
UKE nie ma systemu informatycznego, który takie dane pozwoliłby zebrać i przetworzyć (opracować).

– dodała Klaudia Kieliszczyk

UOKiK był bardziej „wylewny”

Na odpowiedź z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów musieliśmy dłużej czekać, ale się opłaciło, ponieważ otrzymaliśmy w zamian konkretne dane na temat liczby skarg na operatorów telekomunikacyjnych, które wpłynęły do tego urzędu w 2022 oraz w 2023 roku. Zebrałem je w tabeli poniżej.

Operator telekomunikacyjny Liczba skarg
w 2022 roku w 2023 roku zmiana rok do roku
Orange Polska ok. 370 ok. 370
P4 (Play) ok. 320 ok. 440 +120
Polkomtel (Plus) ok. 200 ok. 200
T-Mobile Polska ok. 180 ok. 220 + 40

Na szczycie podium zrobiło się fioletowo

Jak widać, liczba skarg na operatorów, które wpływają do UOKiK, nie jest bardzo wysoka. Szczególnie jeśli porównamy dane zawarte w tabeli powyżej z liczbą klientów poszczególnych telekomów. Widać tu jednak pewne tendencje. Na przykład to, że w 2022 roku najwięcej skarg dotyczyło spółki Orange Polska. Co ciekawe, ich liczba w 2023 roku pozostała na mniej więcej takim samym poziomie, przez co pomarańczowy operator spadł na drugie miejsce tego „rankingu”. Pomarańczowych wyprzedził operator sieci Play, na którego w minionym roku było aż o 1/3 więcej skarg niż rok wcześniej.

Zapytaliśmy o tę sytuację w biurze prasowym Fioletowych, pozwalając sobie na sugestię, że może jest „coś nie tak” u tego operatora. Na odpowiedź nie musieliśmy długo czekać.

Wzrost liczby spraw, o który Pan pyta, jest logiczną konsekwencją połączenia Play z UPC. W jego wyniku istotnie zwiększyła się liczba klientów obsługiwanych przez firmę i skala spraw. Play jest także największym operatorem mobilnym na rynku, co również nie pozostaje bez wpływu na tę kwestię.

Zwracamy uwagę na proporcję – skargi dotyczą mniej niż 0,002% wszystkich klientów. Mimo to staramy się, by było ich jak najmniej.

Zdecydowanie więc nie ma podstaw do tego, by twierdzić, że z siecią Play „jest coś nie tak”.

– napisał Krzysztof Olszewski z Play

Na Magentowych też przybyło skarg

W 2022 roku do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wpłynęło najmniej skarg na T-Mobile Polska (patrząc tylko na dane dotyczące Wielkiej Czwórki). Rok później tych skarg było już zauważalnie, bo o ponad 20% więcej. Przez to w naszym „rankingu” Magentowi przegonili operatora sieci Plus, w przypadku którego odnotowano podobną liczbę skarg w 2022 i w 2023 roku. 

Operatora sieci T-Mobile również poprosiliśmy o komentarz dotyczący wzrostu liczby skarg, jakie na ten telekom wpłynęły do UOKiK.

Głos klientów jest dla nas najważniejszy, dlatego bardzo mocno wsłuchujemy się we wszystkie uwagi, jakie od nich otrzymujemy. Także te negatywne, które przecież pomagają nam znajdować obszary działania, które są do poprawy i pozwalają ciągle podnosić jakość naszych usług. Za wszystkie bardzo dziękujemy.

Trudno nam natomiast odnieść się do tych danych, tym bardziej, że nie wiemy, ile z tych zgłoszeń zostało uznanych za zasadne. Czasem nawet jedna skarga może być sygnałem problemu lub zapoczątkować postępowanie Urzędu, a innym razem wielokrotnie więcej może być uznanych za nieuzasadnione.

W tej chwili mamy prawie 13 milionów klientów, co oznacza, że miesięcznie otrzymujemy od nich nie setki, a setki tysięcy różnych sygnałów – pozytywnych i negatywnych – które jesteśmy w stanie przeanalizować bardzo dokładnie. Te dane pokazują, że liczba reklamacji w roku 2023 wyraźnie spadła w porównaniu do roku poprzedniego. I robimy co w naszej mocy, żeby w 2024 r. tego typu zgłoszeń było jeszcze mniej!

– przekazał Jakub Chajdak z T-Mobile

My również trzymamy kciuki za to, by skarg na T-Mobile Polska, a także na innych operatorów, było w 2024 roku jak najmniej. Ale żeby ewentualny spadek ich liczby był wynikiem wysiłków telekomów, by wszystko u nich działało jak należy.

mux8

UKE umorzył postępowanie ws. MUX 8

UKE umorzył postępowanie ws. MUX 8. Spółka EmiTel poinformowała w wydanym przez siebie komunikacie, że otrzymała decyzję prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej umarzającą w całości postępowanie z wniosku EmiTela o wydanie decyzji określającej warunki współpracy pomiędzy EmiTel a Telewizją Polską w zakresie dostępu do MUX 8 naziemnej telewizji cyfrowej.

UKE umorzył postępowanie ws. MUX 8
UKE umorzył postępowanie ws. MUX 8

W opinii spółki EmiTel decyzja została wydana w następstwie niewłaściwej interpretacji podstawy prawnej, w oparciu o którą EmiTel wnioskował o rozstrzygnięcie w tej sprawie. W związku z powyższym EmiTel zamierza zaskarżyć wspomnianą decyzję.

EmiTel dodał również, że uruchomił inne działania o charakterze prawnym mające na celu zapewnienie widzom w Polsce dostępu do jak najszerszej oferty programowej w MUX 8.

Przypomnijmy, że Telewizja Polska zwleka z wprowadzeniem swoich kanałów do MUX 8, choć w skład multipleksu już przed kilkoma miesiącami weszły cztery stacje komercyjne (Metro, Nowa TV, WP, Zoom TV). Nadawca publiczny nie określił nawet przybliżonej daty startu w nowym multipleksie, a nawet rozważa rezygnację z tej inwestycji.

UKE umorzył postępowanie ws. MUX 8

W wyniku braku kanałów TVP, oferta MUX 8 nie jest aż tak atrakcyjna dla widzów, jak mogłaby być. Tracą na tym nie tylko nadawcy komercyjni, którym trudno jest przekonać odbiorców do oglądania nowych stacji, tym bardziej, że często konieczna jest do tego modernizacja obecnej instalacji antenowej. Traci na tym również EmiTel, który po dokonaniu inwestycji w uruchomienie MUX 8 nie jest w stanie „sprzedać” całej pojemności tego multipleksu.

Dlatego EmiTel zwrócił się z wnioskiem do UKE, jednak urząd uznał, że postępowanie jest bezprzedmiotowe – TVP nie wystąpiła bowiem do EmiTela z wnioskiem o podjęcie negocjacji celem zawarcia umowy, ani nie podjęła negocjacji z EmiTelem w tym zakresie. Zdaniem UKE, ruch jest teraz wyłącznie po stronie TVP i EmiTel będzie musiał się do tego dostosować.

Według urzędu, EmiTel może teraz zrobić trzy rzeczy: złożyć wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy, może ubiegać się o zmianę rezerwacji na MUX 8 (już to zrobił stosownym piśmie 16 maja), może też zacząć nadawać kanały TVP, jeśli porozumie się z nadawcą.

DVB-T/T2

EmiTel operatorem MUX 8. UKE odrzucił wniosek POT

12 maja br. Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE) wydał decyzję, zgodnie z którą utrzymuje w mocy decyzję z 2 października 2015 roku, na podstawie której dokonano na rzecz spółki EmiTel rezerwacji częstotliwości z zakresu 174-230 MHz (pasmo VHF) na potrzeby MUX 8 naziemnej telewizji cyfrowej. Oznacza to, że UKE utrzymuje w mocy decyzję o odmówieniu rezerwacji częstotliwości spółce Polski Operator Telekomunikacyjny (POT) Grupy TVN i Telewizji Polsat.

EmiTel operatorem MUX 8. UKE odrzucił wniosek POT

Zgodnie z decyzją rezerwacyjną, wydaną spółce EmiTel w dniu 2 października ub.r., operator jest zobowiązany do rozpoczęcia wykorzystywania częstotliwości MUX 8 na co najmniej 7 obszarach i komercyjnego rozpoczęcia oferowania na tych obszarach usług polegających na rozpowszechnianiu lub rozprowadzaniu programów nie później niż w terminie 10 miesięcy od dnia doręczenia decyzji. Termin 10 miesięcy minie w pierwszym tygodniu sierpnia 2016 roku.

Nie należy jednak mylić uruchomienia MUX 8 z uruchomieniem wszystkich kanałów w MUX 8. Jeśli nadawcy nie będą gotowi nadawać swoich programów w tym multipleksie, to EmiTel, zgodnie z wymaganiami zapisanymi z decyzji rezerwacyjnej, będzie nadawać od sierpnia br. „pusty” MUX 8.

Realnym terminem uruchomienia MUX 8 z pełną ofertą programową jest grudzień 2016 roku. Zgodnie z decyzją KRRiT, obok 4 stacji komercyjnych wyłonionych w konkursie (Zoom TV, Nowa TV, Kiwi TV/Metro i WP1), w MUX 8 znajdą się również 3 kanały SD lub 1 SD i 1 HD od TVP. Na razie nie wiadomo, jakie programy zaoferuje tu Telewizja Polska.