Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji w końcu przedłużyła koncesję dla stacji TVN24. Poinformowała o tym w środę wieczorem rzecznika KRRiT – Teresa Brykczyńska. Stacja TVN24 czekała na to przedłużenie koncesji ponad półtora roku. Koncesja przyznana: 4 głosy za, 1 przeciw.
KRRiT przyznała koncesję dla stacji TVN24
Wniosek o przedłużenie koncesji trafił do KRRiT w lutym 2020 roku.
W środę 22 września ponownie zebrała się KRRiT. Posiedzenie rozpoczęło się po godz. 11:00. Po godz. 19:00 w Faktach TVN podano, że Teresa Brykczyńska, rzeczniczka KRRiT, poinformowała, że Rada ostatecznie zakończyła postępowanie w sprawie rekoncesji dla TVN24.
I tak wcześniej TVN24 uzyskała już holenderską koncesję na nadawanie, więc mogła nadawać. Koncesja polska była de facto niepotrzebna. Sprawa koncesji w Polsce mogła jednak grozić postępowaniem przed sądami w Unii Europejskiej za niewydanie żadnej decyzji. To tym bardziej by ośmieszyło samą KRRiT i polityczne rządy w Polsce. Podobno to nie koniec kłopotów w tej sprawie w związku z tzw. lex TVN. Będzie prowadzone odrębne postępowanie wobec Grupy Discovery, a chodzi o naziemne kanały TVN.
Komunikat TVN Grupa Discovery:
TVN Grupa Discovery zawsze spełniała wszystkie wymogi określone w ustawie o radiofonii i telewizji. Uchwała KRRiT ws. koncesji dla TVN24 jednoznacznie pokazuje, że nie było żadnego uzasadnienia dla jej odwlekania przez 19 miesięcy.
Jednocześnie KRRiT przyjęła drugą uchwałę, której celem jest wprowadzenie w życie zapisów ustawy lex TVN, jednak z pominięciem procesu legislacyjnego oraz z obejściem zapowiadanego przez Prezydenta RP weta. Ta uchwała, podobnie jak lex TVN, zmusza Discovery do ograniczenia działalności w Polsce i stanowi bezpośrednie zagrożenie dla rządów prawa i wolności mediów oraz wywołuje niepokój wśród inwestorów zagranicznych w Polsce.
TVP 4K w platformach nc+ i Orange TV. 17 maja br. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji podjęła uchwały w sprawie wniosków Telewizji Polsat o zmianę nazw kanałów Polsat Sport 2 i Polsat Sport 3 na odpowiednio Polsat Sport Premium 1 i Polsat Sport Premium 2.
Ponadto KRRiT rozstrzygnęła wniosek o udzielenie koncesji dla spółki Telewizja Polska na kanał TVP 4K o charakterze wyspecjalizowanym sportowo-filmowo-rozrywkowym.
Stacja zadebiutuje podczas mundialu w Rosji transmitując mecze w jakości UHD.
23 kwietnia br. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji (KRRiT) udzieliła spółce Orange Polska S.A. z siedzibą w Warszawie koncesji na rozpowszechnianie w sieciach telekomunikacyjnych programu telewizyjnego pod nazwą Promo Orange TV.
Koncesja obowiązuje od dnia 23 kwietnia 2018 roku i wygasa z dniem 22 kwietnia 2028 roku. Ten poświęcony wyłącznie telesprzedaży kanał ma być dostępny w sieci należącej do nadawcy.
Orange Polska z koncesją KRRiT na Promo Orange TV
Wnioskodawca wystąpił o koncesję na rozpowszechnianie programu telewizyjnego pod nazwą Promo Orange TV poświęconego wyłącznie telesprzedaży, adresowanego do szerokiej grupy odbiorców, bez ograniczeń: wiekowych, związanych z wykształceniem, statusem zawodowym lub płcią.
Celem programu jest zapoznanie klientów Orange Polska z szeroką ofertą usługi telewizyjnej Orange TV, dzięki czemu klient będzie miał możliwość wyboru oferty dostosowanej do swoich potrzeb.
W ramach programu będą emitowane treści związane z dostępnymi w Orange Polska S.A. usługami, oparte m.in. o materiały promocyjne od:
dostawców kontentu – dla usługi video na życzenie Orange VOD;
partnerów usług typu SVOD (Subscription Video on Demand).
Orange Polska z koncesją KRRiT na Promo Orange TV
Układ wyświetlania treści będzie uwzględniał pakietyzację oraz podział na kategorie: m.in. tematyczne, informacyjne, sportowe, filmowe, muzyczne i inne. Program nadawany będzie 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, w formacie pętli powtarzanej średnio co 10-20 minut i zmienianej okresowo (co około 3 miesiące).
Koncesjonariusz rozpocznie rozpowszechnianie programu nie później niż 14 dni od daty udzielenia koncesji. Do czasu rozpoczęcia rozpowszechniania programu koncesjonariusz może prowadzić próbne emisje programu.
Zgodnie z załączoną do wniosku koncesyjnego listą akcjonariuszy spółki Orange Polska S.A. głównym akcjonariuszem spółki jest spółka Orange S.A. z siedzibą we Francji – 50,67 proc. udziałów w kapitale zakładowym, i pozostali akcjonariusze – 49,33 proc. udziałów w kapitale zakładowym.
Dodajmy, iż w latach 2007-2017 spółka Orange Polska (także jako Telekomunikacja Polska) posiadała koncesję KRRiT na kanał Promo TV, natomiast Telekomunikacja Polska S.A., Zakład Radiokomunikacji i Teletransmisji w latach 1995-2005 (uchyloną w 2000 roku) na Program Lokalny. W 2008 roku nadawanie w Polsce rozpoczęła stacja Orange Sport, a w 2009 roku grupa uruchomiła natomiast kanał Orange Sport Info. W 2011 roku nadawca podjął decyzję o zakończeniu nadawania przez Orange Sport Info, a na przełomie roku 2016 i 2017 zakończono nadawanie Orange Sport (więcej tutaj).
Telewizja Puls wystąpiła do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji (KRRiT) z wnioskiem o unieważnienie zmiany koncesji wyspecjalizowanego kanału sportowego Polsat Sport News na wyspecjalizowany, ale dla osób niepełnosprawnych, kanał Super Polsat.
Telewizja Puls chce unieważnienia koncesji kanału Super Polsat
Oświadczenie Telewizji Puls:
Telewizja Puls wystąpiła do KRRiT z wnioskiem o unieważnienie zmiany koncesji wyspecjalizowanego kanału sportowego Polsat Sport News na wyspecjalizowany, ale dla osób niepełnosprawnych, kanał Super Polsat. W rzeczywistości jednak Telewizja Polsat Sp. z o.o. składając wniosek o zmianę koncesji nie wypełniła warunków wstępnych ubiegania się o koncesję, zawartych w ogłoszeniu postępowania na koncesje programów do multipleksu drugiego. Tym samym decyzja ówczesnego Przewodniczącego KRRiT, pana Jana Dworaka, powinna zostać unieważniona, jako wydana z rażącym naruszeniem prawa.
Super Polsat nie jest kanałem wyspecjalizowanym gdyż – mimo wniosku Telewizji Polsat Sp. z o.o. – nie wykazuje się „udziałem 75% audycji skierowanych do osób niepełnosprawnych ze szczególnym uwzględnieniem osób dotkniętych dysfunkcją narządu wzroku oraz słuchu”. Stan ten potwierdza monitoring, który wykazuje, że kanał Super Polsat nie oferuje audycji realizujących jego wyspecjalizowany charakter, a jedynie jest wyposażony w techniczne udogodnienia towarzyszące dla osób niepełnosprawnych w postaci drugiej ścieżki audio lub teletekstu. Wynika z tego, że koncesja została zmieniona na kanał pozornie wyspecjalizowany dla osób niepełnosprawnych. W istocie bowiem jest to kanał ogólnotematyczny, któremu towarzyszą w osobnym od programu sygnale udogodnienia dla widzów z dysfunkcją wzroku lub słuchu. Zestawiane zaś w programie audycje nie wykazują się treściami dotyczącymi problemów osób niepełnosprawnych.
Właściciel kanału Super Polsat deklarował, że „realizacja specjalizacji skupiać się będzie na zaoferowaniu widzom niepełnosprawnym większości audycji z udogodnieniami dla osób niepełnosprawnych z powodu dysfunkcji narządów wzroku i słuchu oraz na doborze filmów, audycji rozrywkowych, popularnonaukowych, seriali, w których prezentowane będą osoby i problemy wiążące się z tematyką niepełnosprawności.” A ta deklaracja nie ma pokrycia w rzeczywistości.
Analiza ramówki programu Super Polsat wskazuje, że jest to oferta powtórek audycji znanych z ramówki głównego kanału Polsat, w tym programów rozrywkowych, seriali i koncertów, uzupełnionych udziałem 5% audycji sportowych (transmisje z meczy siatkówki, piłki nożnej i koszykówki). W tym kształcie ramówka w 100% odpowiada ogólnotematycznemu charakterowi programu, a nie programowi o charakterze wyspecjalizowanym, wymaganym od art. 4 pkt 13 w zw. z pkt 6 ustawy o radiofonii i telewizji.
Oczywiste jest, że decyzja o zastąpieniu kanału Polsat Sport News nową propozycją Super Polsat w systemie naziemnej telewizji cyfrowej spowodowana była niskim wynikiem oglądalności stacji – 0,47% udziału w rynku w I półroczu 2016 roku (AGB. Nielsen).
Będziemy walczyć o sprawiedliwe i transparentne zasady współpracy. Rynek telewizyjny jest trudny, konkurencja ogromna, ale nie zwalnia to z zasad uprawiania uczciwego biznesu. A Cyfrowy Polsat, preferując kanał swojej spółki zależnej, kosztem Telewizji Puls, naruszył reguły ochrony konkurencji i otwartego charakteru audiowizualnych usług medialnych
– powiedział Dariusz Dąbski, prezes Telewizji Puls.