Liczba gospodarstw domowych na całym świecie korzystających z telewizorów UHD przekroczyła już liczbę 200 mln, wynika z najnowszych badań Strategy Analytics. Autorzy raportu na temat 4K i 8K przewidują, że do końca 2018 roku telewizory UHD posiadało będzie 222 mln gospodarstw, co stanowi wzrost o prawie 50 proc. w okresie dwunastu miesięcy.
Autorzy raportu przewidują również, że ponad 600 mln gospodarstw domowych będzie posiadało telewizor UHD w 2023 roku. Zdecydowana większość tych gospodarstw ma mieć model 4K – tylko 3 proc. używanych telewizorów UHD ma w tym czasie wspierać 8K.
Inne kluczowe wnioski raportu:
- Ameryka Północna nadal będzie wiodła prym w zakresie korzystania z telewizorów UHD – 71 proc. gospodarstw domowych będzie w 2023 roku miało co najmniej jeden taki sprzęt.
- Największym rynkiem pod względem rocznej sprzedaży telewizorów UHD jest region Azji i Pacyfiku, gdzie w tym roku sprzedane będzie prawie 46 mln sztuk.
- Sprzedaż telewizorów 8K osiągnie ponad 400 tys. w 2019 roku i ponad 11 mln sztuk w 2023 roku, co stanowi 6 proc. udziału w całym rynku telewizorów UHD.
- W 2023 roku 3,9 proc. gospodarstw domowych UHD w Ameryce Północnej będzie posiadać telewizor 8K, w porównaniu z 4,1 proc. w regionie Azji i Pacyfiku i 1,7 proc. w Europie Zachodniej.
– Sukces UHD TV jest napędzany technologią, a nie z treściami i usługami – mówi David Mercer, główny analityk i autor raportu. – Usługi wideo i telewizyjne 4K stają się coraz szerzej dostępne, spełniając oczekiwania właścicieli telewizorów 4K na najlepszą jakość odbioru telewizji. Jednak nasze oczekiwania wobec usług 8K powinny być ostrożne: podczas gdy Japonia wprowadziła na rynek telewizję 8K w ramach przygotowań do Igrzysk Olimpijskich w Tokio w 2020 roku, reszta świata będzie wolniej podążać tą drogą, zważywszy, że liczba gospodarstw domowych z telewizorami 8K pozostanie niska do połowy 2020 roku.
– Właściciele telewizorów 8K będą przede wszystkim oglądać treści 4K i HD, podczas gdy procesory obrazu wykonają dobrą robotę, skalując większość treści, aby uzyskać imponujące rezultaty. Wśród emocji związanych z telewizorami 8K ważne jest, aby pamiętać, że rozdzielczość obrazu, niezależnie od tego, czy jest natywna, czy też nie, jest tylko jednym z elementów postrzeganej jakości wideo, a sprzedawcy telewizyjni i dostawcy treści nie powinni tracić z pola widzenia innych ważnych czynników wpływających na zadowolenie klienta, takich jak High Dynamic Range (HDR) i High Frame Rate (HFR) – mówi David Watkins, dyrektor Strategy Analytics.
- Anita Kaźmierska
- Strategy Analytics