Orange – informacje o operatorze. Orange to międzynarodowa marka usług telekomunikacyjnych należąca do France Télécom, zarządzana przez Orange Brand Services Ltd. Pod marką Orange świadczone są usługi w 35 krajach dla 147 mln klientów. 19 września 2005 marka Orange została wprowadzona do Polski przez operatora PTK Centertel, zastępując markę Idea. Na polskim rynku Orange to operator: telefonii stacjonarnej i komórkowej, telewizji satelitarnej oraz IP oraz operator usług internetu.
Od 7 do 20 maja br. kanały premium FilmBox, których dystrybutorem w Polsce jest spółka Kino Polska TV SA, będą dostępne dla wszystkich abonentów Orange TV, w ramach tak zwanego otwartego okna.
Kanały FilmBox w otwartym oknie Orange TV
Promocja na kanały FilmBox dotyczy wszystkich abonentów Orange TV, niezależnie od sposobu dostarczania do nich sygnału (IPTV i DTH).
Zgodnie z zapowiedziami, 1 lutego br. kanał filmowy Kino TV rozpoczął nadawanie w wysokiej rozdzielczości. Kino TV HD zastąpił wersję SD w platformach satelitarnych Cyfrowy Polsat, nc+ i Orange TV oraz w sieciach kablowych. Pozycja na liście pozostała bez zmian, tak samo logo.
Kino TV HD już nadaje
Kino TV HD to kanał filmowy prezentujący znane i lubiane hity filmowe i seriale. W bogatej ofercie programowej można znaleźć m.in. dynamiczne kino akcji, poruszające dramaty, zabawne komedie, kino przygodowe w najlepszym wydaniu, a także cieszące się dużą popularnością seriale i miniseriale. Dystrybutorem Kino TV HD jest Kino Polska TV SA.
Kino TV HD jest dostępny w ofertach operatorów kablowych (m.in. UPC Polska – 246/468; Vectra – 314; Netia – 168; Multimedia Polska – 152, Toya – 80; Inea – 222) i platform satelitarnych (Cyfrowy Polsat – 34; nc+ – 67; Orange TV – 233).
Prezes UKE stwierdził, że Orange Polska wykorzystywało automatyczne systemy wywołujące do celów marketingu bezpośredniego, nie wykazując posiadania wymaganych w takim przypadku zgód abonentów lub użytkowników końcowych. W trakcie postępowania ustalono, że wysłanych zostało łącznie ponad 3,8 mln wiadomości SMS do klientów, z naruszeniem prawa telekomunikacyjnego. Na Orange Polska nałożono kary pieniężne w łącznej wysokości 9,1 mln zł.
9,1 mln zł kary dla Orange za wysyłanie SMS-ów
Postępowanie zostało zainicjowane skargą klienta Orange Polska, który otrzymał od tego operatora za pośrednictwem wiadomości SMS niezamówione informacje marketingowe. W toku postępowania ustalono, że doszło do wysyłki 1.763.334 wiadomości SMS o treści: „Nowy pakiet internetowy 500MB za 5zł na 30 dni jest już dostępny. Aby go włączyć, wyślij SMS o treści NET5 pod numer 260 (20gr) i surfuj więcej niż dotychczas!” oraz 2.056.851 wiadomości SMS o treści „Rewelacyjna wiadomość BEZPŁATNIE zobaczysz gdzie jest TERAZ Bliski. Wyślij sms (0zł) o treści CP na 60504. 14 dni za darmo/ Potem 6,15z VAT tyg/Orange.pl”.
Art. 172 ust. 1 prawa telekomunikacyjnego stanowi zabezpieczenie abonentów i użytkowników końcowych przed ingerencją w ich prywatność przez niezamówione komunikaty. Przepis ten zakazuje używania telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, chyba że abonent lub użytkownik końcowy uprzednio wyraził na to zgodę.
Orange Polska nie wykazało, że posiadała utrwalone zgody udzielone przez swoich abonentów i użytkowników końcowych na otrzymywanie wiadomości o charakterze marketingowym, przy użyciu automatycznych systemów wywołujących. Wysyłka ww. wiadomości SMS odbyła się zatem wbrew zakazowi wynikającemu z art. 172 prawa telekomunikacyjnego, który nie został uchylony przez stosowne zgody osób, do których były wysyłane wiadomości SMS o charakterze marketingowym.
Prezes UKE, oceniając zakres naruszenia, zwrócił uwagę na okoliczność, iż bezpośrednią konsekwencją stwierdzonych naruszeń było obniżenie przewidzianego prawem stopnia ochrony prywatności i związanych z tym praw abonentów i użytkowników końcowych w relacji z przedsiębiorcą telekomunikacyjnym. Jednocześnie skala procederu była znaczna, gdyż objęła łącznie 3.820.185 numerów telefonów abonentów lub użytkowników końcowych.
Prezes UKE ocenił natomiast pozytywnie podjęte przez Orange Polska działania zmierzające do zadośćuczynienia abonentom i użytkownikom końcowym za bezprawne rozesłanie do nich wiadomości SMS o charakterze marketingowym, poprzez przyznanie im specjalnych bonusów (pakietów danych). Prezes UKE wziął przy tym pod uwagę starania Orange Polska mające na celu dotarcie do adresatów uprzednio wysłanych wiadomości SMS, a w szczególności fakt, że informacja o bonusie została zatytułowana jako „Ważna informacja dla Klientów”, aby zapewnić jej odpowiednią zauważalność na stronie internetowej spółki. Opisana okoliczność została wzięta pod uwagę i miała wpływ na wysokość nałożonej kary.
Decyzja nie jest prawomocna, ponieważ Orange Polska może odwołać się do sądu.
Już 14 czerwca odbędzie się mecz otwarcia piłkarskich mistrzostw świata. Klienci Orange Polska, którzy korzystają ze światłowodu, będą mogli śledzić sportowe zmagania najlepszych drużyn świata w rozdzielczości 4K. Badania operatora wskazują, że dwie trzecie kibiców chciałoby oglądać sport w tej jakości. Transmisje w Orange TV będą dostępne bez dodatkowych opłat.
Orange będzie rozbudowywać ofertę treści 4K
Wspólne oglądanie telewizji to wciąż ulubiony sposób spędzania czasu. Taką formę rozrywki – według badań Millward Brown – preferuje 57 proc. Polaków. Co ciekawe wydarzenia sportowe wciąż najchętniej oglądamy w tradycyjnej telewizji – robi tak 30 proc. badanych. Dwóch na trzech Polaków, czyli aż 67 proc., deklaruje, że chce oglądać sport w jakości 4K.
Transmisje wydarzeń sportowych cieszą się największą oglądalnością. Mecz decydujący o awansie Polaków na mundial obejrzało 8,5 miliona widzów. W tym roku po raz pierwszy całe mistrzostwa świata w piłce nożnej będzie można śledzić w Orange TV w jakości 4K.
Przygotowaliśmy ofertę wszystkich sześćdziesięciu czterech meczów mistrzostw świata w piłce nożnej w oparciu o sublicencję zakupioną od nc+. Oferta będzie dostępna dla wszystkich klientów Orange Polska, którzy mają światłowód i telewizję z dekoderem, który pozwala na odbieranie w jakości 4K. W domach naszych klientów jest już 120 tys. takich urządzeń. Klienci Orange TV będą mogli obejrzeć całe mistrzostwa w jakości 4K bez żadnych dodatkowych opłat
– mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Mariusz Gaca, wiceprezes zarządu Orange Polska.
Aktualnie z Orange Światłowodu korzysta ponad 250 tys. klientów, a w zasięgu tej usługi jest już ponad 2,7 mln domów, biur i mieszkań. Dwóch na trzech klientów światłowodu korzysta również z Orange TV.
– Aby skorzystać z oferty, trzeba mieć światłowód i usługę telewizyjną. Można kupić je w pakiecie w ramach oferty Orange Love. Dekoder jest jej częścią – mówi Mariusz Gaca. – Klienci, którzy mają taki dekoder, nie muszą nic robić. Po prostu włączą kanał i będą się cieszyć emocjami piłkarskimi w najwyższej jakości. W zasięgu światłowodu mamy ponad 2,7 mln gospodarstw domowych. Wszyscy klienci, którzy przed rozpoczęciem mistrzostw kupią światłowód wraz z pakietem telewizyjnym, będą mogli obejrzeć piłkarskie spotkania właśnie w jakości 4K.
Klienci, którzy korzystają z łącza światłowodowego i telewizji od Orange, ale nie mają właściwego dekodera, mogą go wymienić na urządzenie obsługujące najnowszą technologię. Przy przedłużeniu umowy na dwanaście miesięcy lub dwadzieścia cztery miesiące otrzymają dekoder za darmo.
Z badań przeprowadzonych przez Orange wynika, że Polacy lubią nowinki technologiczne. Telewizor obsługujący jakość 4K ma już w swoim domu ok. 12 proc. Polaków, a kolejne 29 proc. planuje taki zakup w nadchodzących miesiącach. Chęć oglądania filmów, seriali i sportu w rozdzielczości 4K deklaruje aż 82 proc. Dlatego Orange Polska zamierza rozbudowywać ofertę w tej jakości. Od końca maja w bibliotece filmów 4K na żądanie będą się pojawiały hitowe produkcje studia Warner Bros.
– Oferta 4K w portfolio Orange Polska to nie tylko mundial. Pod koniec maja udostępnimy „Ligę Sprawiedliwości” i „Geostorm”. Mamy też wielogodzinny materiał, który zakupiliśmy od Discovery w jakości 4K, dostęp do Netfliksa z poziomu naszego dekodera oraz dwa stałe kanały, które nadają w tej rozdzielczości – Festival 4K oraz Eleven Sports 1 – mówi wiceprezes Orange Polska.
23 kwietnia br. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji (KRRiT) udzieliła spółce Orange Polska S.A. z siedzibą w Warszawie koncesji na rozpowszechnianie w sieciach telekomunikacyjnych programu telewizyjnego pod nazwą Promo Orange TV.
Koncesja obowiązuje od dnia 23 kwietnia 2018 roku i wygasa z dniem 22 kwietnia 2028 roku. Ten poświęcony wyłącznie telesprzedaży kanał ma być dostępny w sieci należącej do nadawcy.
Orange Polska z koncesją KRRiT na Promo Orange TV
Wnioskodawca wystąpił o koncesję na rozpowszechnianie programu telewizyjnego pod nazwą Promo Orange TV poświęconego wyłącznie telesprzedaży, adresowanego do szerokiej grupy odbiorców, bez ograniczeń: wiekowych, związanych z wykształceniem, statusem zawodowym lub płcią.
Celem programu jest zapoznanie klientów Orange Polska z szeroką ofertą usługi telewizyjnej Orange TV, dzięki czemu klient będzie miał możliwość wyboru oferty dostosowanej do swoich potrzeb.
W ramach programu będą emitowane treści związane z dostępnymi w Orange Polska S.A. usługami, oparte m.in. o materiały promocyjne od:
dostawców kontentu – dla usługi video na życzenie Orange VOD;
partnerów usług typu SVOD (Subscription Video on Demand).
Orange Polska z koncesją KRRiT na Promo Orange TV
Układ wyświetlania treści będzie uwzględniał pakietyzację oraz podział na kategorie: m.in. tematyczne, informacyjne, sportowe, filmowe, muzyczne i inne. Program nadawany będzie 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, w formacie pętli powtarzanej średnio co 10-20 minut i zmienianej okresowo (co około 3 miesiące).
Koncesjonariusz rozpocznie rozpowszechnianie programu nie później niż 14 dni od daty udzielenia koncesji. Do czasu rozpoczęcia rozpowszechniania programu koncesjonariusz może prowadzić próbne emisje programu.
Zgodnie z załączoną do wniosku koncesyjnego listą akcjonariuszy spółki Orange Polska S.A. głównym akcjonariuszem spółki jest spółka Orange S.A. z siedzibą we Francji – 50,67 proc. udziałów w kapitale zakładowym, i pozostali akcjonariusze – 49,33 proc. udziałów w kapitale zakładowym.
Dodajmy, iż w latach 2007-2017 spółka Orange Polska (także jako Telekomunikacja Polska) posiadała koncesję KRRiT na kanał Promo TV, natomiast Telekomunikacja Polska S.A., Zakład Radiokomunikacji i Teletransmisji w latach 1995-2005 (uchyloną w 2000 roku) na Program Lokalny. W 2008 roku nadawanie w Polsce rozpoczęła stacja Orange Sport, a w 2009 roku grupa uruchomiła natomiast kanał Orange Sport Info. W 2011 roku nadawca podjął decyzję o zakończeniu nadawania przez Orange Sport Info, a na przełomie roku 2016 i 2017 zakończono nadawanie Orange Sport (więcej tutaj).
Telewizja Polska planuje uruchomić nowy kanał TVP 4K. Mają być w nim pokazywane mecze zbliżających się Mistrzostw Świata w piłce nożnej w Rosji. Jak poinformował Maciej Stanecki, członek zarządu TVP, w ultrawysokiej rozdzielczości będzie można zobaczyć ponad połowę z 64 meczów mundialu.
TVP 4K ruszy na mundial
Na razie nie wiadomo, czy TVP 4K będzie dostępny np. tylko dla klientów Orange TV w technologii IPTV (podobnie jak Eleven Sports 1, który nadaje w 4K od 24 listopada ub.r.).
Telewizja Polska wystąpiła już do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji o koncesję dla TVP 4K.
Mistrzostwa Świata w piłce nożnej rozpoczną się 14 czerwca i potrwają do 15 lipca.
Nie tylko platforma nc+ prowadzi akcję wymiany dekoderów (na razie dobrowolną). Jak się okazuje podobną operację realizuje też Orange. Tu ma ona miejsce od grudnia, ale aż do teraz nie zwróciło to uwagi abonentów. Teraz robi się o sprawie głośniej, bo od 1 lutego z dekoderów Samsung SHD 85z najstarszymi białymi kartami wyłączono dostęp do kanałów z paczki CANAL+.
Orange wymienia dekodery SHD 85 i stare karty
Jak poinformował redakcję satkurier.pl jeden z czytelników – otrzymał telefon od operatora w tej sprawie w pierwszej połowie grudnia. W sieci można znaleźć informacje, że z abonentami kontaktowano się także m.in. pod koniec stycznia.
Mała ilość raportów w sieci może wynikać z faktu, że ilość klientów z najstarszymi dekoderami jest już zapewne niezbyt duża. Urządzenia mają nawet po ponad 9 lat i pochodzą jeszcze z początków platformy Orange, gdy operator startował jako całkiem niezależny usługodawca z własną ofertą kanałów i dwoma transponderami na pozycji 13°E.
Dodatkowo dekodery Samsung SHD 85 i białe karty bardzo dawno temu wycofano już z dystrybucji, więc dotyczy to tylko klientów, którzy z ofertą DTH Orange są zapewne gdzieś od początku (pierwsze trzy lata, w kwietniu 2012 roku wprowadzono Sagemcom UHD 88, który wbrew nazwie nie ma nic wspólnego z Ultra HD, zastąpił on SHD 85).
Wymieniany jest i dekoder i karta z nim dostarczona, co jest o tyle istotne, że karty te nie są parowane i istniała możliwość uruchomienia jej w niektórych odbiornikach z czytnikami uniwersalnymi. W zamian oferowana jest nowa czarna karta v5.0, która już (choć parowana nadal nie jest) w czytnikach innych odbiorników nie działa, najprawdopodobniej wraz z dekoderem Sagemcom WHD 80 (dostępnym już w Orange od jakiegoś czasu, model przeznaczony dla usługi DTH z satelity).
Jako że od 1 lutego ze starych kart wyłączono dostęp do paczki CANAL+, to jeśli ktoś te kanały opłaca, to poniekąd nie ma wyboru i aby oglądać dalej kompletną ofertę – wymianę musi zrealizować. Można powiedzieć, że to dość drastyczna forma przymusu…
Póki co na stronie domowej operatora próżno szukać jakiejkolwiek informacji o operacji wymiany dekoderów, a jak wynika z komentarzy w sieci – nie wszystkich poinformowano i niektórych klientów wyłączenie dostępu do stacji CANAL+ zaskoczyło.
Zgodnie z zapowiedziami od 1 stycznia 2018 do satelitarnego przekazu kanału Epic Drama HD uzyskają dostęp abonenci platformy nc+ i Orange (zapewne chodzi o pakiety nc+). Dodano stosowne identyfikatory systemów dostępu warunkowego – Nagra MA (S4/N3) i Viaccess PC 3.0. Także od 1 stycznie zmienia się dostępność Epic Drama HD w Cyfrowym Polsacie, gdzie kanał można oglądać od 14 grudnia.
W Cyfrowym Polsacie od 1 stycznia 2018 po okresie promocyjnym, gdy Epic Drama HD mogli oglądać abonenci z pakietami od Mini HD w górę – kanał trafia do pakietu Film HD oraz do Familijnego MAX HD. Stacja jest dostępna na liście operatora na pozycji 49.
Od poniedziałku, 20 listopada br. Eleven, Eleven Sports i Eleven Extra będą nazywać się odpowiednio: Eleven Sports 1, Eleven Sports 2 oraz Eleven Sports 3. Oprócz nowych nazw, otrzymają one również zmodyfikowane logotypy.
Zmiany dotyczą jedynie nazw oraz logotypów i nie mają wpływu na program poszczególnych kanałów, których profil i zawartość zostaną zachowane. Rebranding jest związany ze startem nowego kanału i idącą za tym potrzebą ujednolicenia nazw w taki sposób, aby były spójne oraz bardziej czytelne dla odbiorców oraz ułatwiły efektywniejszą promocję marki.
Eleven Sports 4 zostanie uruchomiony również 20 listopada. Przez pierwsze trzy miesiące będzie dostępny wyłącznie dla abonentów platformy nc+, w tym abonentów platformy nc+ w sieci Orange. Kanał będzie dostępny bez dodatkowych opłat w pakiecie Extra+ oraz w wyższych pakietach.
W Eleven Sports 4 znajdą się transmisje, między innymi, meczów piłkarskich Bundesligi, Serie A TIM, LaLiga Santander oraz Ligue 1 Conforama. W sumie w każdym pełnym sezonie na jego antenie pokazanych będzie minimum 250 meczów piłkarskich na żywo.
Orange Polska i Tokida Investments zawarły warunkową przedwstępną umowę sprzedaży 100 proc. udziałów spółki Multimedia Polska Energia. Cena nabycia udziałów wyniesie 37 mln zł. Wartość zostanie skorygowana o rozliczenie kapitału obrotowego i wartość środków pieniężnych na dzień zamknięcia transakcji pozostających w Multimedia Energia.
Orange przejmuje Multimedia Polska Energia
Zamknięcie transakcji zostało uzależnione od spełnienia się warunku zawieszającego w postaci uzyskania przez Orange Polska zgody organu antymonopolowego na dokonanie koncentracji w spodziewanym terminie do 3 miesięcy od daty zawarcia umowy.
Multimedia Energia jest podmiotem świadczącym usługi sprzedaży energii elektrycznej zarówno odbiorcom indywidualnym, jak i biznesowym. Swoich klientów obsługuje na zasadzie TPA – dostępu strony trzeciej do sieci przesyłowej. Na dzień podpisania umowy Multimedia Energia obsługiwała około 75 tys. klientów energii elektrycznej, którzy generują średniomiesięczne przychody na poziomie 46 zł.
Jak informuje Orange Polska, powyższa transakcja wpisuje się w strategię spółki rozwoju usług dla gospodarstw domowych, komplementarnych do usług telekomunikacyjnych. Pozwala ona Orange Polska zwiększyć bazę klientów korzystających z usługi Orange Energia do około 100 tys.