Zgoda na przejęcie właściciela TVN przez Discovery

Komisja Europejska zatwierdziła planowane przejęcie Scripps, właściciela m.in. Grupy TVN, przez Discovery. Decyzja jest uzależniona od wypełnienia zobowiązań zaproponowanych przez Discovery. Chodzi o udostępnianie dystrybutorom kanałów informacyjnych TVN za „rozsądną cenę”. Przypomnijmy, że w lipcu 2017 roku koncern Discovery poinformował, że kupi Scripps w transakcji wycenionej na 14,6 mld dol. Transakcję zgłoszono Komisji w dniu 8 grudnia ub.r. 

Zgoda na przejęcie właściciela TVN przez Discovery
Zgoda na przejęcie właściciela TVN przez Discovery

Discovery Communications Scripps Network Interactive dostarczają podstawowe kanały płatnej telewizji dystrybutorom telewizyjnym na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG). Spółka Scripps jest szczególnie aktywna na rynku brytyjskim, na którym wspólnie z BBC prowadzi UKTV, a także w Polsce, gdzie posiada grupę medialną TVN nabytą w 2015 roku.

W toku postępowania wyjaśniającego Komisja Europejska stwierdziła, że:

  • w Zjednoczonym Królestwie zgłoszona koncentracja nie powodowałaby problemów w zakresie konkurencji, ponieważ obszary działalności obu przedsiębiorstw nakładają się w niewielkim stopniu;
  • w Polsce planowana koncentracja mogłaby doprowadzić do zwiększenia siły przetargowej spółki Discovery wobec dystrybutorów telewizyjnych w związku z nabyciem niektórych kanałów, które są szczególnie ważne dla proponowanych przez nich podstawowych pakietów telewizji płatnej. Za stację o kluczowym znaczeniu dla detalicznych ofert telewizyjnych uznano w szczególności stację TVN24 – flagowy kanał informacyjny telewizji TVN. W następstwie transakcji spółka Discovery miałaby możliwość oraz zachętę do udzielania licencji na korzystanie z całego swojego portfela kanałów telewizyjnych. Pozwoliłoby to jej na podwyższenie stosowanych opłat licencyjnych ze stratą dla polskich konsumentów i konkurencji na polskim rynku.

Proponowane środki zaradcze

Aby odpowiedzieć na zastrzeżenia Komisji dotyczące konkurencji, spółka Discovery zobowiązała się, że będzie udostępniać kanał TVN24 i związany z nim kanał TVN24 BiS obecnym i przyszłym dystrybutorom telewizyjnym w Polsce za rozsądną cenę ustalaną poprzez odniesienie do porównywalnych umów. Zobowiązanie to będzie w mocy przez okres 7 lat.

Komisja doszła do wniosku, że proponowana transakcja – zmieniona w sposób ujęty w zobowiązaniach – nie budzi obaw co do naruszenia zasad konkurencji. Decyzja Komisji jest warunkowa i uzależniona od wypełnienia zobowiązań.

Odrzucenie wniosku o odesłanie sprawy

Równolegle Komisja odrzuciła wniosek Polski o odesłanie sprawy do polskiego organu ochrony konkurencji w celu dokonania oceny w świetle polskiego prawa konkurencji. Komisja stwierdziła, że obawy dotyczące naruszenia zasad konkurencji przez przedmiotową transakcję zostały w pełni rozwiązane poprzez przyjęcie zobowiązań. W związku z tym Komisja odrzuciła powyższy wniosek.

Przedsiębiorstwa i produkty

Discovery jest globalnym przedsiębiorstwem medialnym z siedzibą w USA, produkującym filmy i programy dokumentalne, a także programy sportowe (takie jak Eurosport) i korzystającym z wielu różnych platform dystrybucji, w tym platform telewizji płatnej i ogólnodostępnej, a także szeregu platform dystrybucji cyfrowej na całym świecie.

Scripps jest globalnym przedsiębiorstwem medialnym z siedzibą w USA produkującym przede wszystkim programy dotyczące domu, żywności, podróży i inne powiązane programy.

Połączone portfolio marek Discovery i Scripps obejmowałoby:

  • Discovery: Discovery Channel, TLC, Investigation Discovery, Animal Planet, Science i Turbo/Velocity; OWN w Stanach Zjednoczonych; Discovery Kids w Ameryce Łacińskiej; Eurosport;
  • Scripps: HGTV, Food Network, Travel Channel, DIY Network, Cooking Channel i Great American Country; TVN w Polsce; UKTV – joint venture z BBC Worldwide; Asian Food Channel w Azji; Fine Living Network.
Źródło:

satkurier.pl

Największy i najstarszy serwis poświęcony telewizji cyfrowej, przygotowywany przez wydawcę miesięcznika SAT Kurier. Bieżące wydarzenia z rynku mediów i nowych technologii. Portal SATKurier.pl - najnowsze informacje - telewizja, media, platformy, nowe kanały, radio, technologie, transmisje sportowe

Może to Cię również zaiteresować

Napisz komentarz ...

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.