Na początku lutego br. Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało projekt rozporządzenia w sprawie wymagań technicznych i eksploatacyjnych dla odbiorników cyfrowych. Podstawą prawną jest art. 132 ust. 3 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. z 2018 r. poz. 1954). Celem tych zmian jest przygotowanie rynku do planowanego przejścia w Polsce na standard DVB-T2 i kompresję obrazu HEVC.
Rozporządzenie Ministerstwa Cyfryzacji określa wymagania techniczne i eksploatacyjne, których spełnienie jest niezbędne do poprawnego odbioru przez odbiorniki cyfrowe sygnałów telewizyjnych dostarczanych drogą rozsiewczą naziemną w oparciu o system DVB-T i DVB-T2 oraz do dostarczania treści audiowizualnych oraz innych danych i usług dodatkowych.
– Odbiornik cyfrowy zapewnia odbiór sygnałów cyfrowych DVB-T i DVB-T2 o parametrach zgodnych z ETSI EN 300 744 i z ETSI EN 302 755 nadawanych w zakresach: VHF (174-230 MHz) w kanałach o szerokości 7 MHz i UHF (470-790 MHz) w kanałach o szerokości 8 MHz. Odbiorniki wprowadzone do sprzedaży po 30.06.2020 r. powinny obsługiwać zakres VHF (174-230 MHz) w kanałach o szerokości 7 MHz i UHF (w zakresie 470-694 MHz) w kanałach o szerokości 8 MHz. Tuner odbiornika cyfrowego powinien spełniać wymagania podane w normie PN-EN 62216-1 oraz pozostałe wymagania części radiowej odbiornika wg normy NorDig Unified – czytamy w projekcie rozporządzenia.
Ograniczenie do zakresu 470-694 MHz ma na celu uniknięcie zakłóceń pochodzących od systemów szerokopasmowych pracujących w paśmie 700 MHz (694-790 MHz), czytamy w uzasadnieniu do projektu rozporządzenia. Dzięki ograniczeniu pasma odbiornik TV może posiadać dodatkowy filtr na wejściu eliminujący transmisję i zakłócenia pochodzące od sieci 5G w paśmie 700 MHz.
Aktualnie obowiązującym rozporządzeniem jest to z dnia 7 lipca 2015 roku (Dz. U. z 2015 r. poz. 1042). Projektowane rozporządzenie ma na celu dostosowanie odbiorników do parametrów wymaganych w standardzie nadawania DVB-T i DVB-T2, uwzględniając fakt przyjęcia decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady UE dotyczącej pasma 700 MHz (694-790 MHz). Przekazanie pasma telewizyjnego 700 MHz na potrzeby systemów 5G spowoduje brak możliwości rozwoju telewizyjnej oferty programowej w pozostałych do dyspozycji zasobach widma radiowego, w oparciu o obecny standard DVB-T i dlatego planowane jest wprowadzenie bardziej efektywnego standardu DVB-T2/HEVC wraz ze zmianą przeznaczenia pasma 700 MHz w Polsce.
W związku ze zmianą przeznaczenia pasma 700 MHz, konieczne jest przeniesienie nadawców TV do zakresu poniżej 694 MHz. W celu zmieszczenia obecnie nadawanych programów w węższym zakresie częstotliwości (470-694 MHz zamiast 470-790 MHz) oraz umożliwienia podniesienia standardu usług na wyższy niż obecnie poziom poprzez wprowadzenie np. powszechnej transmisji telewizyjnej w jakości HD wszystkich programów telewizyjnych lub wprowadzenia telewizji ultrawysokiej rozdzielczości UHD 4K, konieczna jest zmiana standardu na DVB-T2/HEVC.
Zastosowanie DVB-T2 daje m.in. możliwość efektywniejszego wykorzystania zmniejszonej części widma radiowego dostępnego dla telewizji (470-694 MHz) dzięki cechom technicznym standardu DVB-T2/HEVC, takim jak większa pojemność multipleksu DVB-T2 w stosunku do DVB-T (do ok. 40 Mb/s w 8 MHz zamiast obecnie wykorzystywanych 24,88 Mb/s w 8 MHz) oraz lepszą, dużo efektywniejszą kompresją HEVC/H.265w stosunku do obecnie stosowanej kompresji AVC/H.264 (ok. dwukrotnie zmniejszona przepływność przy takiej samej jakości programu).
Względem obowiązującego rozporządzenia wykreślono definicję interfejsu SCART. Wynika to z faktu, że złącze to jest coraz rzadziej wykorzystywane przez użytkowników w związku z zastąpieniem go przez powszechnie dostępne złącze HDMI.
W niniejszym projekcie rozporządzenia nie określa się także wymagań na dostęp warunkowy (kodowanie sygnału), gdyż w Polsce nie stosuje się go w bezpłatnej telewizji naziemnej i nie jest planowane jego stosowanie.
Regulacje, mimo że w sposób bezpośredni nie dotyczą nadawców i operatorów multipleksu, mają charakter porządkujący rynek cyfrowych naziemnych transmisji telewizyjnych. Rozporządzenie nie ma także bezpośredniego wpływu na konsumentów, lecz publikacja rozporządzenia pozwoli im już obecnie na świadomy wybór urządzeń odbiorczych telewizyjnych w ramach naturalnej wymiany sprzętu i przygotowanie do przyszłej zmiany standardu nadawania.
Zobacz projekt rozporządzenia (plik DOC).
Zobacz uzasadnienie do projektu (plik DOC).
- Anita Kaźmierska
- Ministerstwo Cyfryzacji
- telko.in
Mój 10-cio letni tv nie wymaga „naturalnej wymiany”.
Standard dvb-t2 istniał już 10 lat temu, czy ministerstwo cyfryzacji wtedy nie brało pod uwagę tego iż w przyszłości zaistnieje potrzeba stworzenia miejsca dla więcej niż 20 kanałów?
Pytanie retoryczne, wiemy co to za ministerstwo wtedy było i już wtedy było słychać głosy że pseudoeksperci z tamtego ministerstwa narobią gnoju. W innych krajach wprowadzano DVB T2 a u nas, tj. w Drugiej Irlandii…
I co? Po paru latach zagraniczny operator telefoniczny postanawia zmodyfikować od str. technicznej swą ofertę ale potrzebuje nowej częstotliwości… co roobi zagraniczny operator? Pociąga za odpowiednie sznurki i dzisiejsze min. zaczyna działać tak jak tamto sprzed 10-ciu lat… czyli podejmuje kroki zmierzające do uwolnienia dla zagranicznego operatora cząstotliwości zajmowanej obecnie przez tv a przy okazji ministerstwo napędzi koniunkturę zagranicznym producentom elektroniki (konieczność wymiany tv kupionego kilka lat, temu albo konieczność zakupu zewnętrznego dekodera).
Ale jest jeszcze trzecia opcja z której ja skorzystam.
Ze względu na mizerię oferty naziemnej tv: debilne reality show, ciągłe powtórki seriali klasy Y, programy kulinarne na kanale (rzekomo) HISTORYCZNYM… wybrałem internet gdzie wbrew temu co niektórzy myślą wcale nie tzreba płacić nawet za płatne kanały 😀
Bo zawsze – wcześniej czy później – nadchodzi czas gdy obywatel zaczyna używać mózgu i mówi dymaczom prer***cie się sami.