20 stycznia br. przedstawiciele spółki EmiTel opowiedzieli na konferencji prasowej o szczegółach szeroko komentowanej w mediach awarii sygnału MUX 3 z kanałami TVP w dniach 17-19 grudnia 2016 r. Poinformowali, że problemy spowodowane były usterką techniczną i na chwilę obecną wykluczono możliwość działania osób trzecich.
Jarosław Niechcielski, dyrektor biura współpracy z regulatorem i wynajmu infrastruktury, wyjaśnił, że zakłócenia sygnału TVP na MUX 3 występujące w dniach 17-19 grudnia ub.r. były „nietypowym wydarzeniem o trudnych do ustalenia przyczynach i zakresie”. Poinformował także, że w toku ustalania przyczyn awarii wykluczono możliwość działania osób trzecich, w tym ataku cybernetycznego oraz fizycznej ingerencji w urządzenia nadawcze – zarówno w obiektach należących do TVP, jak i infrastruktury nadawczej EmiTela.
Co ważne, jak powiedzieli przedstawiciele spółki, w kluczowym dla nadawania TVP momencie orędzia premier Beaty Szydło, w sobotę 17.12 od 20:35 do 20:45, sieć była prawie całkowicie ustabilizowana – problemy występowały tylko u 1,3% odbiorców – wyłącznie w części województwa podkarpackiego. W czasie retransmisji orędzia następnego dnia w żadnym miejscu Polski nie występowały zakłócenia.
Zakłócenia miały bardzo ograniczony zasięg i dzięki ścisłej współpracy z personelem technicznym TVP zostały wyeliminowane przed upływem 48 godzin. Trzeba podkreślić, że awaria nie miała żadnego wpływu na nadawanie w województwach: lubuskim, wielkopolskim, zachodniopomorskim, pomorskim, kujawsko-pomorskim, warmińsko-mazurskim, podlaskim i mazowieckim
– poinformował Radosław Weiss, dyrektor biura utrzymania sieci spółki EmiTel.
Sytuacja potwierdziła właściwe przygotowanie EmiTela pod względem technicznym i kadrowym do realizacji postawionych przed spółką zadań w zakresie nieprzerwanego nadawania sygnału telewizyjnego. Potwierdziła również sprawną współpracę spółki z instytucjami państwowymi w zakresie wypełniania zadań i obowiązków na rzecz obronności, bezpieczeństwa państwa oraz bezpieczeństwa i porządku publicznego
– dodał prezes zarządu spółki EmiTel, Przemysław Kurczewski.
Jak czytamy w raporcie EmiTela, dzięki współpracy z dostawcami sprzętu, zidentyfikowano usterkę techniczną pary multiplekserów wysyłających sygnał do południowej części Polski. Problem był spowodowany bardzo trudno wykrywalną usterką techniczną, która została zidentyfikowana w warunkach laboratoryjnych bezpośrednio u producenta sprzętu.
Pobierz streszczenie raportu „Przyczyny i zakres awarii sygnału TVP na multipleksie MUX 3”
Pobierz mapę „Podział terytorialny na TS północny – południowy”
Pobierz mapę „Opis przebiegu awarii – sobota 17.12.2016”