TELE TECHNIKA

DLA CIEBIE DLA DOMU DLA FIRMY

Radio cyfrowe

DAB+Radio naziemne

2 lata na radia cyfrowe w nowych samochodach

Decydenci, nadawcy i producenci samochodów spotkali się na Brussels Motor Show (19-27 stycznia 2019 r.), aby podnieść świadomość na temat nowych przepisów Unii Europejskiej. Zgodnie z tymi regulacjami, za maksymalnie dwa lata wszystkie nowe radioodbiorniki samochodowe mają umożliwiać odbiór naziemnego radia cyfrowego. 

2 lata na radia cyfrowe w nowych samochodach
2 lata na radia cyfrowe w nowych samochodach
Europejski Kodeks Łączności Elektronicznej (EECC) wszedł w życie 20 grudnia 2018 roku. Państwa członkowskie UE mają dwa lata od tej daty na dokonanie transpozycji tego kodeksu do ustawodawstwa krajowego.

EECC stwierdza, że ​​„każdy radioodbiornik samochodowy zintegrowany w nowym pojeździe dostępnym w sprzedaży lub na wynajem w UE będzie wymagać odbiornika zdolnego do odbioru i odtwarzania usług radiowych dostarczanych przez naziemną cyfrową emisję radiową”. Decyzja jest oparta na paneuropejskim trendzie branżowym, polegającym na odchodzeniu od dotychczasowego standardu FM na rzecz radia cyfrowego.
 

Przemawiając podczas Brussels Motor Show, prezes WorldDAB, Patrick Hannon, powiedział:

W ciągu dwóch lat wszystkie nowe radioodbiorniki samochodowe w UE będą w stanie odbierać naziemne radio cyfrowe. Wymóg ten dotyczy zarówno krajów z rozwiniętym rynkiem DAB+, takich jak Niemcy, Włochy, Belgia i Holandia, jak i tych na wczesnym etapie rozwoju, takich jak Polska, Szwecja i Czechy. Kierowcy w całej Europie będą mogli czerpać korzyści z naziemnego radia cyfrowego – większego wyboru, wyraźniejszego dźwięku i ulepszonych usług transmisji danych. W sytuacjach awaryjnych, kiedy sieci mobilne najprawdopodobniej zostaną przeciążone, kierowcy nadal będą mogli otrzymywać wiarygodne informacje dotyczące bezpieczeństwa.

– To pozytywny ruch dla branży motoryzacyjnej, który będzie napędzał ewolucję radia, zdecydowanie najbardziej popularnej funkcji rozrywkowej w samochodzie. Cenimy korzyści dla klientów oferowane przez radio cyfrowe, takie jak czysty dźwięk, więcej stacji i okładki albumów – powiedział Martin Koch, dyrektor działu rozwoju multimediów w Audi AG. – Od lat Audi oferuje radio cyfrowe we wszystkich modelach i nieustannie pracujemy nad dalszym rozwojem radia. W najnowszych modelach Audi z MMI touch wprowadziliśmy Hybrid Radio, płynnie przełączające się na strumień online, gdy wyjeżdża się z obszaru odbioru danej stacji radiowej. Dla nas DAB+ i Hybrid Radio to idealne rozwiązania, zapewniające doskonałe wrażenia radiowe, gdziekolwiek się jest.

Norwegii krajowe usługi FM zostały wyłączone w 2017 roku, a Szwajcaria planuje przejście na nadawanie cyfrowe w latach 2020-2024. Na tych rynkach odpowiednio 98 proc. i 85 proc. nowych samochodów jest już wyposażonych w DAB+. Natomiast w Wielkiej Brytanii 91 proc. nowych samochodów ma już standard DAB, co oznacza, że ​​rynek ten jest już bliski spełnienia wymagań EECC. Włochywprowadziły przepisy mające na celu zapewnienie, że wszystkie nowe samochody będą wyposażone w odbiornik radiowy do roku 2020. Francja właśnie uchwaliła ustawę o odbiornikach, która wymaga, aby wszystkie nowe radia samochodowe wprowadzone na rynek po 18 miesiącach obejmowały funkcje radiowe DAB+.

DAB+

KRRiT- Kupuj DAB+ nie DAB

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji ostrzega, że w sprzedaży dostępne są urządzenia z systemem starszej generacji DAB, który całkowicie uniemożliwia dostęp do radiowej oferty cyfrowej w naszym kraju. Jak wynika z raportu przygotowanego przez GfK Polonia, sprzedaż odbiorników DAB stanowi prawie 10 proc. sprzedaży odbiorników DAB+, co jest niepokojącym zjawiskiem.

 KRRiT- Kupuj DAB+ nie DAB

Odbiór sygnału cyfrowego radia w Polsce umożliwiają jedynie odbiorniki wyposażone w system DAB+. Niestety, w sprzedaży pojawiają się urządzenia z systemem starszej generacji DAB, który całkowicie uniemożliwia dostęp do radiowej oferty cyfrowej w naszym kraju.

W ocenie KRRiT jest to zjawisko niepokojące, wymagające rzetelnej informacji kierowanej zarówno do sprzedawców jak i do odbiorców.

Z raportu „Polski rynek sprzętu RTV wyposażonego w tuner radia cyfrowego DAB w okresie styczeń 2013 – wrzesień 2016” przygotowanego na zlecenie KRRiT przez firmę GfK Polonia wynika, że sprzedaż odbiorników DAB stanowi prawie 10 proc. sprzedaży odbiorników DAB+.

Z raportu wynika również, że sprzedaż odbiorników DAB+ stale rośnie. W 2013 roku, kiedy Polskie Radio jako pierwsze uruchomiało emisję cyfrowych programów, było ich na polskim rynku około 3 tys. Liczba ta powoli, ale systematycznie rośnie. W III kwartale 2016 roku ich łączna liczba (radioodbiorniki domowe, przenośnie i samochodowe) wyniosła ponad 42 tys.

Prawie dwukrotny wzrost sprzedaży nastąpił w okresie styczeń-wrzesień 2016 roku, mimo że nie nastąpił w tym czasie przyrost zasięgu, nie zwiększyła się znacząco oferta cyfrowych programów, nie było też kampanii informacyjno-promocyjnej nowej technologii.

DAB+

Konferencja o cyfryzacji radia. Jaka przyszłość DAB+?

6 października br. w Krakowie odbędzie się międzynarodowa konferencja na temat cyfryzacji radia,
na którą Polskie Radio zaprosiło przedstawicieli rozgłośni publicznych z całej Europy, dziennikarzy, przedstawicieli świata politycznego i przemysłu samochodowego.

Będzie to okazja do debaty na temat przyszłości radiofonii cyfrowej.
Jak powiedziała w wywiadzie dla „Rzeczpospolitej” prezes Polskiego Radia, Barbara Stanisławczyk, rozwój cyfrowego radia w Polsce został zamrożony.

Radio cyfrowe DAB+Przyszłość radia w FM i Internecie, a nie DAB+?
Barbara Stanisławczyk dodała jednak, że Polskie Radio nie chce lekkomyślnie niszczyć tego, co już zostało zbudowane w temacie radia cyfrowego.
Chce za to wypracować jakąś formułę dotyczącą tej technologii w całej Europie.
Zdaniem prezes Polskiego Radia, przyszłość radia jest raczej w nadawaniu FM, ewentualnie w Internecie.
Nie niekorzyść DAB+ przemawia fakt, że przemysł samochodowy nie jest gotowy na radio cyfrowe, a to to przecież w samochodzie radia słucha się najwięcej.
Drugą przeszkodą jest niechęć ze strony nadawców komercyjnych, którzy jak na razie nie biorą udziału w procesie cyfryzacji radia.
Planowana na 6 października konferencja ma pomóc w uzyskaniu odpowiedzi na pytanie, co robić z cyfryzacją.

Konferencja o cyfryzacji radia. Jaka przyszłość DAB+?
Barbara Stanisławczyk – prezes Polskiego Radia, fot. PR

 

Cyfryzacja radia w Polsce w stanie zamrożenia. Co dalej?
Jak podała Barbara Stanisławczyk, roczne koszty emisji radia cyfrowego wynoszą ponad 4 mln zł.
Dotyczy to emisji trzech anten: Czwórki, Radia Dzieciom i Radia Rytm.
Podczas gdy ich budżety po reorganizacji to roczny koszt 12,9 mln zł.
Zdaniem Stanisławczyk, cyfryzacja Polskiego Radia została przeprowadzona bez niezbędnego przygotowania.
Wydano ponad 50 mln zł na stworzenie cyfrowych anten, a zakupionych cyfrowych odbiorników jest na rynku niecałe 1,5 tys., dodała prezes Polskiego Radia.

– Długo w takim stanie zamrożenia tego procesu nie ma co trzymać, bo przecież co roku na samo nadawanie cyfrowych kanałów przeznaczamy ponad 4 mln złotych
– powiedziała w wywiadzie dla „Rzeczpospolitej” prezes Polskiego Radia, Barbara Stanisławczyk.

Warto tu dodać, że większość umów Polskiego Radia z EmiTelem dotyczących emisji DAB+ obowiązuje dokońca września 2017 roku.
Jak powiedziała Barbara Stanisławczyk, nadawca spotkał się już z EmiTelem.
Celem jest wspólne wypracowanie jakiejś decyzji w sprawie dalszej emisji.

DAB+

Radio Kielce wstrzymało emisję w DAB+

W maju 2016 roku emisję w DAB+ wstrzymało Radio Kielce. Jak udało się ustalić serwisowi RadioPolska, jest to wynikiem decyzji nadawcy i stacja będzie niedostępna w DAB+ aż do odwołania. Radio Kielce nadal można odbierać na częstotliwościach FM 90,4 i 101,4 MHz oraz przez Internet.

Przypomnijmy, że Radio Kielce pojawiło się w DAB+ w formie testów już 10 września 2012 roku z okazji jubileuszu 60-lecia tej rozgłośni. Kielce były wówczas jedynym miejscem w Polsce, gdzie prowadzono cyfrową emisję sygnału radiowego w DAB+. Regularną emisję Radia Kielce w DAB+ uruchomiono 31 grudnia 2014 roku.

Emisje DAB+ dla Kielc i okolic prowadzone są z dwóch obiektów – RTCN Kielce / Święty Krzyż (10 kW ERP) iSLR Kielce / ul. Targowa (1,2 kW ERP).
Parametry odbioru: kanał 11C (częstotliwość 220,352 MHz), polaryzacja pionowa (V)