TELE TECHNIKA

DLA CIEBIE DLA DOMU DLA FIRMY

Orange

Orange

30 mln zł kary dla Orange za bezprawne przedłużanie umów

Orange Polska bezprawnie przedłużała umowy o świadczenie usług stacjonarnych o wiele miesięcy bez wyraźnej zgody konsumentów – uznał prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) i nałożył na przedsiębiorcę karę blisko 30 mln zł. Dodatkowo prezes Urzędu zobowiązał spółkę do rekompensaty publicznej. Postępowanie zostało wszczęte po skargach napływających do urzędu od rzeczników konsumentów i konsumentów korzystających z usług spółki.

 

 

Zakwestionowana przez UOKiK praktyka polegała na automatycznym przedłużaniu umów o kolejny czas oznaczony w sytuacji braku działania ze strony konsumenta. Jeżeli przed zakończeniem kontraktu klient nie podjął żadnych działań, przekształcała się ona w kolejną umowę zawartą na czas oznaczony. Było to 6 miesięcy w przypadku Neostrady oraz 12 miesięcy lub 24 miesiące w przypadku pozostałych usług stacjonarnych. Konsumentom, którzy wypowiedzieli ją przed upływem tego czasu, były naliczane wysokie kary.

Orange Polska nie zawsze jasno informował klientów o tym, co mogą zrobić, aby uniknąć automatycznego przedłużenia abonamentu. Nieprecyzyjne były też informacje przekazywane przez konsultantów w ramach telefonicznych rozmów w celu utrzymania abonentów. Padały w nich stwierdzenia takie jak: kończy się Panu umowa wraz ze wskazaniem daty rzekomego zakończenia. W rzeczywistości kontrakt nie ulegał rozwiązaniu, lecz przechodził na kolejny czas oznaczony.

W trakcie postępowania spółka częściowo zmieniła praktykę w ten sposób, że w momencie zawierania umowy umożliwiła konsumentom wybór sposobu jej przedłużenia po upływie okresu, na jaki zostaje zawarta. Tym samym, konsument zawierając umowę musi zdecydować, czy po zakończeniu pierwotnego kontraktu chce zachować dotychczasowe warunki, w tym promocyjną cenę, i kontynuować umowę przez kolejny czas oznaczony, czy też chce uzyskać prawo do bezkosztowego jej wypowiedzenia w każdym momencie (czas nieoznaczony) czy też chce, ażeby umowa wygasła wraz z końcem promocji. Zmianie uległa również praktyka spółki w zakresie telefonicznych akcji utrzymaniowych, dzięki czemu konsultanci kontaktując się z konsumentami będą mieli obowiązek po pierwsze dać konsumentowi możliwość dokonania wyboru sposobu przedłużenia umowy, po drugie – przypomnieć o ewentualnym wybranym wcześniej przez konsumenta automatycznym przedłużeniu.
 

– Przedłużenie umowy przez abonenta na kolejny czas oznaczony powinno być świadomie i swobodnie przez niego wybierane. Dlatego telekom powinien jasno i rzetelnie poinformować konsumenta o możliwościach przedłużenia kontraktu – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Zakwestionowana praktyka może trwać w stosunku do umów zawartych (lub przedłużonych) co najmniej od listopada 2010 r. Długotrwały charakter oraz jej znaczny zasięg miały wpływ na wysokość kary finansowej nałożonej na spółkę. Wyniosła ona blisko 30 mln zł.

Oprócz kary finansowej, prezes Urzędu zdecydował o rekompensacie publicznej wobec konsumentów dotkniętych skutkami niedozwolonej praktyki. UOKiK zobowiązał Orange Polska do zwrotu byłym abonentom opłat za przedterminowe rozwiązanie automatycznie przedłużonej umowy. Spółka musi również umożliwić aktualnym abonentom wypowiedzenie bez żadnych konsekwencji tak przedłużonych umów. Orange Polska poinformuje o tym klientów na stronie www.orange.pl oraz w listach.

Z rekompensaty publicznej przewidzianej w decyzji będą mogli skorzystać konsumenci, którzy jednocześnie spełnią warunki:

  • byli stroną umowy zawartej z Orange Polska w dniu wszczęcia postępowania, czyli 8 maja 2014 r.
  • Orange Polska narzuciła im postanowienie o automatycznym przedłużeniu umowy w sposób domyślny, a nie zgodnie z ich wyraźnym wyborem.
  • Orange Polska automatyczne przedłużyła ich umowy na kolejny czas oznaczony w wyniku braku aktywnego działania konsumenta.

Pozostali konsumenci, którzy wypowiedzieli umowy przed majem 2014 r., będą mogli dochodzić swoich roszczeń na podstawie ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym i powołać się na tę decyzję, gdy stanie się prawomocna.

Decyzja wydana przez prezesa Urzędu nie jest ostateczna, przysługuje od niej odwołanie do Sądu.

Orange

Orange ostrzega przed perfidnymi oszustami

„Na nic Was nie zapisujemy!” – przypomina Orange, ostrzegając przed wyjątkowo perfidnym atakiem oszustów wysyłających SMS-y podszywając się pod tę sieć komórkową. Przestępcy rozsyłają do klientów sieci wiadomość, w której informują o zapisaniu na wysoce płatną usługę SMS Premium. W treści informacji, oprócz wysokości opłaty – niemal 16 zł każdego dnia – znajduje się także instrukcja, w jaki sposób się z takiego niechcianego prezentu wypisać.

 

I tutaj objawia się perfidia ataku – jeśli użytkownik, który bojąc się o poważny drenaż swojego portfela zdecyduje się na wysłanie SMS-a mającego wypisać go z usługi, to właśnie się na nią zapisze.

Przykładowa treść wiadomości wygląda w ten sposób:

 

Nadawca: InfoSMS
Treść: Platna usluga SUBSMS zostala wlaczona. Koszt 15,64/dzien. aby wylaczyc wyslij ICH.ROK na numer 92555

Po przeczytaniu takiego komunikatu łatwo wpaść w panikę i chcieć jak najszybciej pozbyć się subskrypcji – na oszustwo łatwo mogą nabrać się zwłaszcza osoby starsze, nie mające biegłej znajomości branży telekomunikacyjnej. Warto pokazać im tę wiadomość w ramach ostrzeżenia – można w ten sposób oszczędzić im zarówno nerwów po uwierzeniu, że Orange zapisał ich tak droga usługę, jak i pieniędzy – po tym, gdy spróbują się z niej wypisać.

 

Operator zadeklarował, że ze względu na potencjalną wysoką skuteczność ataku będzie zwracał pieniądze osobom, które spróbują wypisać się z rzekomej subskrypcji. Orange radzi także, by nie odpisywać na tego typu wiadomości, jeśli się ich nie spodziewaliśmy (czyli sami nie zamawialiśmy tego rodzaju usługi).

Odnosząc się do ostatnich ataków na klientów sieci Play, którzy otrzymywali doskonale podrobione faktury wystawiane rzekomo przez tego operatora (przestępcom udało się nawet oszukać filtry Google) Orange zaapelowało, żeby nie otwierać załączników znajdujących się w wiadomościach o płatnościach:

Jeśli złym ludziom przyjdzie do głowy wysłać coś takiego do klientów Orange Polska – pamiętajcie, że w mailach od nas NIGDY nie ma plików ZIP.

To nie pierwszy atak na klientów Orange naciągający na subskrypcję SMS-ów Premium przez wysłanie wiadomości mającej wypisać z takiej usługi – poprzednio sfałszowane wiadomości były rozsyłane w październiku 2016 roku.

 

OrangeTV-SAT

TTV HD wystartował na satelicie

4 sierpnia br. na satelicie Eutelsat Hot Bird 13C (13°E) na transponderze nr 16, dzierżawionym przez TVN, o częstotliwości 11,508 GHz, pol. V, SR: 27500, FEC: 3/4; DVB-S2/8PSK) pojawił się kanał TTV HD. Jest to wersja w wysokiej rozdzielczości kanału SD TTV dostępnego na częstotliwości 11,393 GHz, pol. V, SR: 27500, FEC: 5/6, DVB-S/QPSK.

ttv hd 1

TTV HD nadaje w miejscu kanału Test, na razie z kodowaniem tylko Conax dla kablówek i Viaccess dla Orange.

Parametry techniczne:

Eutelsat Hot Bird 13C (13,0°E)
tp. 16 (11,508 GHz, pol. V, SR: 27500, FEC: 3/4; DVB-S2/8PSK)
ID: TTV HD
PID V: 539 (MPEG-4/HD)
PID A: 890 (pol), 891 (ud1, AC3)
PID PCR: 539
SID: 15831
PID TXT: 595
PID PMT: 61
Provider: TVN
Kodowanie: Conax (0x0B02 – sieci kablowe), Viaccess PC 3.0 (Orange)

ttv hd 1

ttv hd 2
Przekaz kanału TTV HD na satelicie Eutelsat Hot Bird 13C (13°E)

 

Orange

TTV HD w Orange. Czy będzie w nc+ i Cyfrowym Polsacie?

Od 4 sierpnia 2016 roku ponad 800 tys. abonentów usługi telewizji Orange będzie miało dostęp do kanału TTV nadawanego w wysokiej rozdzielczości. Telewizja TTV będzie odbierana w usłudze IPTV na kanale 9, a w usłudze satelitarnej na pozycji 26. TTV HD zastąpi kanał dotychczas nadawany w rozdzielczości standardowej.

orange

4 sierpnia br. kanał TTV HD pojawił się na satelicie Eutelsat Hot Bird 13C (13°E). Od razu załączono kodowanie charakterystyczne dla platformy Orange. Brak kodowania dla Cyfrowego Polsatu i nc+. Komunikat prasowy o dołączeniu TTV HD do Orange został nadesłany przez TVN Media i nie ma w nim mowy o dodaniu do nc+ czy Cyfrowego Polsatu.

Jak informuje nadawca, TTV jest nowoczesną, dynamicznie rozwijającą się ogólnopolską stacją telewizyjną, która od momentu powstania buduje swój wyjątkowy charakter na oryginalnych produkcjach własnych. Potencjał TTV to ramówka oparta na autorskich programach nadawanych w paśmie popołudniowym i wieczornym. Stację wyróżnia pasmo polskich premier emitowanych codziennie od 22:00.

Wizerunek kanału kreują charyzmatyczne osobowości znanych i lubianych przez widzów prowadzących. Wśród nich Przemek Kossakowski, zaskakujący swoimi kolejnymi programami – „Kossakowski. Szósty zmysł”, „Kossakowski. Inicjacja”, „Kossakowski. Nieoczywiste”. Rafał Betlejewski – performer, artysta i twórca akcji społecznych – „Betlejewski. Prowokacje” czy tropiący nierzetelnych fachowców w kraju i za granicą Dominik Strzelec w „Usterce”, a w duecie z Pauliną Marciniak wyszukujący zadziwiająco praktycznych gadżetów w programie „Testerzy”.

Do grona prowadzących jesienne nowości TTV dołączy jedna z najbardziej lubianych dziennikarek Dorota Wellman z programem „Anatomia Głupoty według Doroty Wellman”, w którym zajmie się śmiesznymi i absurdalnymi na pierwszy rzut oka filmikami z sieci. Zawarte w nich przypadki ludzkiej bezmyślności zostaną skonfrontowane z jej opinią. Znana dziennikarka poprowadzi jeszcze jeden program – „Dzień, w którym pojawiła się forsa”. Bohaterami tego reality-show będą rodziny, które nagle dostaną wysoką kwotę pieniędzy, a widzowie zobaczą, jak obdarowani wykorzystają tę szansę. Przez miesiąc uczestnikom będzie towarzyszyć kamera, a ich przewodnikiem po nowej rzeczywistości zostanie Dorota Wellman, która doradzi, jak rozdysponować gotówkę. Pojawi się też Janek Pirowski, znany widzom TTV z programu „W Trasie” oraz z autorskich audycji w radiu Eska. W programie „Pierwszy raz za granicą” będzie sprawcą i czuwającym nad przebiegiem podróży uczestników, których wyekspediuje na pierwsze wakacje poza Polską. Z kolei znany mistrz kuchni „W 10 zadaniach specjalnych Michela Morana” udowodni, że z każdym zadaniem specjalnym można sobie poradzić i mieć z tego frajdę.

Wśród jesiennych nowości TTV zobaczymy Przemka Kossakowskiego w wyższym wymiarze inicjacji. Przejdzie niecodzienną metamorfozę fizyczną i psychiczną w nowym programie „Kossakowski. Być jak…”. Tym razem będzie się wcielał nie tylko fizycznie w osoby znane z pierwszych stron gazet.

W czwartkowe wieczory emitowana będzie polska wersja doskonale znanej przez widzów serii „Damy i Wieśniaczki”, w której dwie kobiety z dwóch krańcowo różnych światów na kilka dni zamienią się rolami i życiem.

Zobaczymy też nowe serie programów „Testerzy”, „Usterka” (z Irlandii), „Betlejewski. Prowokacje”, „Gogglebox. Przed telewizorem” i „DeFacto” z reporterskimi materiałami Karoliny Gilon. Jak informuje nadawca, telewizja TTV niezmiennie utrzymuje się w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych kanałów telewizyjnych w grupie komercyjnej 16-49 z rekordowym udziałem w lipcu w SHR 2,09%, odnotowując wzrost o 5,03% do analogicznego okresu ubiegłego roku.