TELE TECHNIKA

DLA CIEBIE DLA DOMU DLA FIRMY

oglądalność

Telewizja

9,43 mln widzów mecz Polska – Czarnogóra

Decydujący o awansie na MŚ 2018 mecz z Czarnogórą oglądało przed telewizorami prawie 9,5 mln widzów.
Teraz reprezentacja Polski i jej mecze przejdą z Polsatu do TVP.
Transmisję meczu można było oglądać na antenach otwartego Polsatu i kodowanego Polsatu Sport – średnio 9,43 mln widzów. 

9,43 mln widzów mecz Polska - Czarnogóra
9,43 mln widzów mecz Polska – Czarnogóra

Dało to stacjom Polsatu i Polsatu Sport udziały w rynku wynoszące 60%. Więcej niż co drugi Polak, siedzący przed telewizorem oglądał w mecz Polska – Czarnogóra. Pomeczowe studio na kodowanym Polsacie Sport też miało dobra oglądalność, choć Polsat chyba lekko przesadził z reklamami, bo zamiast pokazywać fetę ze Stadionu Narodowego, zaprezentowała jak zwykle długi blok reklamowy – na ostatniej transmisji chcieli chyba zarobić ile się dało?

Mecz na antenie Polsatu oglądało średnio 8,5 mln widzów, a 950 tys. śledziło go w Polsacie Sport. Polsat był liderem w obu grupach audytoryjnych notując bardzo wysokie udziały – 53% w grupie 4+ i 58,4% w grupie 16-49. W sumie udział obu anten wyniósł 59% w grupie wszystkich badanych i 64% w grupie komercyjnej. Emocjonującą końcówkę meczu i ostatnie dwie bramki dla Polski oglądało w Polsacie i Polsacie Sport ponad 12 mln widzów!

Do tej pory największą widownię zgromadził mecz z 11 listopada 2016 roku między Rumunią i Polską (8,5 mln widzów). Najmniej, bo niecałe 6 mln, obejrzało wyjazdowy mecz z Armenią.

Mecz Polski z Czarnogórą był też ostatnim spotkaniem reprezentacji pokazywanym w najbliższym czasie na antenach Polsatu. Prawa do jesiennych i wiosennych spotkań towarzyskich biało-czerwonych rozgrywanych w oficjalnych terminach FIFA i UEFA ma TVP. Publiczny nadawca ma też prawo pierwokupu ewentualnych meczów wyjazdowych organizowanych poza oficjalnymi datami światowej federacji.   

Na antenach TVP będą pokazywane całe MŚ w Rosji. 

Podczas pomeczowego wywiadu, szef sportu w Polsacie Marian Kmita zdradził, że Telewizja Polsat zamierza starać się, aby jednak dogadać się z TVP na temat sublicencji do części praw do MŚ w Rosji.

– Na razie nie mamy praw do mundialu w Rosji, ale zobaczymy, jak to będzie. Często dogadujemy się z TVP w różnych sprawach, więc myślę, że także i w tym wypadku jest szansa. Może do Rosji pojedziemy nie tylko w roli turystów – powiedział Kmita po meczu z Czarnogórą.

Oglądalność el. MŚ 2018:

  • Armenia – Polska (5,93 mln widzów)
  • Kazachstan – Polska (6,1 mln widzów)
  • Dania – Polska (6,6 mln widzów)
  • Polska – Kazachstan (7 mln widzów) 
  • Polska – Armenia (7,2 mln widzów)
  • Polska – Dania (7,24 mln widzów)
  • Czarnogóra – Polska (7,74 mln widzów)
  • Polska – Rumunia (7,99 mln widzów)
  • Rumunia – Polska (8,5 mln widzów)
  • Polska – Czarnogóra (9,43 mln widzów)
DVB-T/T2mux8

Kanały z MUX 8 w tarapatach?

Grupa Wirtualna Polska nie jest zadowolona z wyników oglądalności telewizji WP, dostępnej w ramach NTC. Wojciech Pawlak zrezygnował z funkcji prezesa stacji. Kanałem zarządzają teraz Barbara Bilińska, Tomasz Machała, Daniel Czarnecki, Marta Czartoryska-Żak i Jacek Amsterdamski. Tomasz Machała, związany wcześniej m.in. z NaTemat.pl, Polsatem i TVN24 odpowiada za publicystykę i informacje w telewizji WP. Kanał zdecydował się też na zmiany w porannym paśmie. Od połowy kwietnia poranne pasmo będzie krótsze o godzinę. Krótsza będzie część lifestyle’owa, dlatego ze stacją pożegnają się m.in. Małgorzatą Ohme i Katarzyna Krupa. Czy zmiany pozwolą telewizji WP rozwinąć skrzydła? A może w przypadku MUX 8 to w ogóle niemożliwe?

Kanały z MUX 8 w tarapatach

Wyniki kanałów dostępnych na ósmym multipleksie nie powalają 

W lutym br. wśród samych odbiorców naziemnej telewizji Metro miał 0,26 proc. udziału w rynku, Zoom TV 0,23 proc., Nowa TV 0,22 proc., a WP zaledwie 0,15 proc. O wiele lepiej radzą sobie kanały dostępne na pozostałych multipleksach. Polsat miał 14,68 proc. udziału w rynku, TVP1 13,66 proc., TVP2 10,29 proc., TVN 9,81 proc., TVP Info 6,25 proc., TV4 5,06 proc., Puls 4,42 proc., Puls 2 3,99 proc., TVN7 3,85 proc., TV6 3,16 proc., TTV 2,90 proc., TVP ABC 2,84 proc., ATM Rozrywka 2,01 proc., TVP Rozrywka 1,98 proc., Stopklatka 1,94 proc., TVP3 1,87 proc., Fokus TV 1,62 proc., Super Polsat 1,51 proc., Polo TV 1,44 proc., TVP Historia 1,12 proc., 8TV 0,75 proc., a TVP Kultura 0,65 proc. (wszystkie dane Nielsen Audience Measurement za Wirtualnymi Mediami).

Szacuje się, że rentowność kanałów naziemnych to 1 proc. udziału w rynku 
Koncesja, opłaty za korzystanie z nadajników kosztują bowiem niemało. Można odnieść wrażenie, że większość widzów DVB-T nadal nie wie o nowych kanałach. Kampanie informujące o ich istnieniu były mało widocznie i właściwie ograniczone do mediów związanych z poszczególnymi nadawcami.
 

 

Dlaczego telewizja WP radzi sobie wyjątkowo słabo?

Wygląda na to, że ciężko jest przenieść portal do telewizora. Mamy medium XXI-wieczne, które próbuje tworzyć XX-wieczne. W Niemczech nie udało się to magazynowi „Giga” zajmującego się sprzętem komputerowym i nowymi technologiami. W 2009 roku telewizja Giga zakończyła nadawanie. „#Dzieje się” WP przypomina „Teleexpress”, ale ten już jest na rynku prawie 31 lat. Jakby tego było mało TVN24 stworzył niedawno konkurencyjny „Teleserwis”. Z dwoma lepszymi produktami ciężko wygrać. Lepszymi, bo zarówno TVP, jak i TVN dysponują całym zapleczem produkcyjnym i całodobowymi kanałami informacyjnymi. Maciej Orłoś to za mało, żeby zbliżyć się do tego potencjału, jeśli wiele materiałów w WP jest opartych na zdjęciach z YouTube, czy nieruchomych kadrach z portalu internetowego. Zarówno WP, jak i Nowa TV wydały dużo pieniędzy na zatrudnienie byłych gwiazd TVP typu Maciej Orłoś, Beata Tadla, Jarosław Kret, czy Jarosław Kulczycki. Zapewne zamiast każdej z tych osób można byłoby zatrudnić 4-5 młodych dziennikarzy i operatorów kamer, którzy wprowadziliby element świeżości i wyprodukowaliby więcej premierowych treści.
 
 

Wydaje się, że to dopiero początek zmian w telewizjach na MUX 8 

Wyniki innych niż WP stacji są tylko nieco lepsze. Do wspominanego wyżej 1 procenta wciąż daleko. Właściciele kanałów raczej nie będą do nich dokładać się wiecznie i nie można wykluczyć, że stacje zmienią właścicieli albo zostaną po prostu zamknięte. TVP nadal nie zdecydowała się na wprowadzenie TVP Sport HD do ósmego multipleksu, zasłaniając się m.in. małą popularnością zakresu VHF, w którym są nadawane te kanały. Tylu ogólnotematycznych kanałów nie ma chyba na żadnym europejskim rynku, a Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji oczekiwała od nadawców chętnych na koncesje właśnie takiego profilu. Być może naziemnych bezpłatnych kanałów jest po prostu za dużo. Polski rynek reklamowy nie jest potęgą. Kanały dostępne na platformach cyfrowych i w sieciach kablowych mogą zarabiać nie tylko na reklamach, ale też opłatach od operatorów. Przez lata wywalczyły sobie też lepsze pozycje na listach programowych dekoderów. Na przykład w nc+ Superstacja jest na 21 pozycji, dlatego w lutym br. miała 0,27 proc. udziału wśród odbiorców wszystkich operatorów. WP nie dość, że pojawiła się na tej samej platformie późno, to dopiero na 170 pozycji. 

Problem kanałów z MUX 8 tkwi gdzieś indziej

Wydaje się, że zasadniczo kanały z MUX 8 nie dogadały się między sobą, by zrobić spójną kampanię promującą ten multipleks, bo liczyły na rolę TVP, a ta kompletnie olała szybki start. Za to komercyjne stacje zaczęły konkurować ze sobą. Drugi problem to zawierzenie temu, że jak się pójdzie do platform i kablówek to będzie duży zasięg i będzie super. Niestety tak się nie stało, choć nie ma co pomniejszać roli operatorów płatnej telewizji. Trzeci problem to taki, że kompletnie zapomniano o takim „czarnym” rynku instalatorów anten naziemnych. Wcale nie zostali docenieni, więc niekoniecznie muszą polecać te kanały. A to oni decydują, co pomyśli lub zechce kupić potencjalny klient. Może czas zmienić sposób podejścia do sytuacji?
DVB-T/T2TV-SAT

Które stacje muzyczne wybieramy najchętniej?

Za nami luty. Walentynki, Tłusty Czwartek czy ostatki były okazją do świętowania w tym miesiącu. A jak w lutym br. wyglądała oglądalność polskojęzycznych stacji muzycznych? Poniżej, dzięki uprzejmości STARS.TV, przedstawiamy zestawienie pod względem średniej oglądalności minutowej (AMR) w grupach 4+ i 16-49 w lutym br.

Które stacje muzyczne wybieramy najchętniej

Ranking polskojęzycznych stacji muzycznych w lutym 2017 roku (źródło: Nielsen Audience Measurement/NAM, za STARS.TV):
 
a) AMR (średnia oglądalność minutowa), grupa 4+:
 

1.  Polo TV – 51 921
2.  4fun.tv – 11 860
3.  Disco Polo Music – 8 720
4.  STARS.TV – 6 660
5.  4fun Dance – 6 044
6.  TO!TV – 4 218
7.  Viva Polska – 4 152
8.  Power TV – 3 671
9.  Eska TV – 3 531
10. Kino Polska Muzyka – 3 440
11. 4fun Gold Hits – 3 084
12. Vox Music TV – 2 590
13. VH1 Polska – 1 547
14. Muzo.tv – 1 023
15. Hip Hop TV – 555
14. Nuta.tv – 493
 
b) AMR (średnia oglądalność minutowa), grupa 16-49:
1.  Polo TV – 29 962
2.  4fun.tv – 9 586
3.  Disco Polo Music – 5 532
4.  4fun Dance – 5 071
5.  STARS.TV – 4 454  
6.  Viva Polska – 3 206
7.  Power TV – 2 968
8.  Eska TV – 2 801
9.  TO!TV – 2 541
10. 4fun Gold Hits – 2 365
11. Kino Polska Muzyka – 2 256
12. Vox Music TV – 1 907
13. VH1 Polska – 968
14. Muzo.tv – 906
15. Nuta.tv – 435
16. Hip Hop TV – 416

mux8

Rekordowa widownia Zoom TV

Rekordowa widownia Zoom TV. Kanał Zoom TV zanotował w niedzielę 12 lutego 2017 r. rekord udziału w widowni z grupy komercyjnej: 0,60% SHR 16-49. Był to jednocześnie najlepszy wynik oglądalności spośród wszystkich kanałów obecnych na MUX 8 od momentu uruchomienia tego multipleksu.

Rekordowa widownia Zoom TV

W niedzielę 12 lutego Zoom TV oglądało średnio 22 tys. widzów z komercyjnej grupy 16-49 (AMR). Widownię przyciągnęły do Zoom TV zarówno nadawane w ciągu dnia seriale (między innymi „Wiedźmy”), jak i wieczór filmowy w prime time (francuskie „W rodzinie” i amerykański „Przekręt doskonały” z Edwardem Burnsem, Rachel Weisz i Dustinem Hoffmanem). Dało to kanałowi 0,60% udziału w widowni z grupy komercyjnej (1,74% wśród widzów telewizji naziemnej z tej grupy).
 
Zoom TV wystartował 25 października 2016 r. i systematycznie zwiększa swoją oglądalność:
– w listopadzie zdobywał średnio 0,06% udziału w widowni z grupy komercyjnej,
– w grudniu już 0,09%,
– w styczniu osiągnął poziom 0,15%, 
– w lutym kontynuuje trend wzrostowy – 0,60%.
 
Zoom TV jest wspólnym projektem telewizyjnym Grupy Kino Polska TV S.A. (większościowy udziałowiec) oraz Fundacji PIKSEL, zawierającym lokalne informacje, seriale fabularne i dokumentalne oraz hity filmowe. Kanał dystrybuowany jest poprzez ósmy multipleks telewizji naziemnej (MUX 8), a także obecny w ofercie dobrych operatorów kablowych i cyfrowych platform satelitarnych.