„Na nic Was nie zapisujemy!” – przypomina Orange, ostrzegając przed wyjątkowo perfidnym atakiem oszustów wysyłających SMS-y podszywając się pod tę sieć komórkową. Przestępcy rozsyłają do klientów sieci wiadomość, w której informują o zapisaniu na wysoce płatną usługę SMS Premium. W treści informacji, oprócz wysokości opłaty – niemal 16 zł każdego dnia – znajduje się także instrukcja, w jaki sposób się z takiego niechcianego prezentu wypisać.
I tutaj objawia się perfidia ataku – jeśli użytkownik, który bojąc się o poważny drenaż swojego portfela zdecyduje się na wysłanie SMS-a mającego wypisać go z usługi, to właśnie się na nią zapisze.
Przykładowa treść wiadomości wygląda w ten sposób:
Nadawca: InfoSMS
Treść: Platna usluga SUBSMS zostala wlaczona. Koszt 15,64/dzien. aby wylaczyc wyslij ICH.ROK na numer 92555
Po przeczytaniu takiego komunikatu łatwo wpaść w panikę i chcieć jak najszybciej pozbyć się subskrypcji – na oszustwo łatwo mogą nabrać się zwłaszcza osoby starsze, nie mające biegłej znajomości branży telekomunikacyjnej. Warto pokazać im tę wiadomość w ramach ostrzeżenia – można w ten sposób oszczędzić im zarówno nerwów po uwierzeniu, że Orange zapisał ich tak droga usługę, jak i pieniędzy – po tym, gdy spróbują się z niej wypisać.
Operator zadeklarował, że ze względu na potencjalną wysoką skuteczność ataku będzie zwracał pieniądze osobom, które spróbują wypisać się z rzekomej subskrypcji. Orange radzi także, by nie odpisywać na tego typu wiadomości, jeśli się ich nie spodziewaliśmy (czyli sami nie zamawialiśmy tego rodzaju usługi).
Odnosząc się do ostatnich ataków na klientów sieci Play, którzy otrzymywali doskonale podrobione faktury wystawiane rzekomo przez tego operatora (przestępcom udało się nawet oszukać filtry Google) Orange zaapelowało, żeby nie otwierać załączników znajdujących się w wiadomościach o płatnościach:
Jeśli złym ludziom przyjdzie do głowy wysłać coś takiego do klientów Orange Polska – pamiętajcie, że w mailach od nas NIGDY nie ma plików ZIP.
To nie pierwszy atak na klientów Orange naciągający na subskrypcję SMS-ów Premium przez wysłanie wiadomości mającej wypisać z takiej usługi – poprzednio sfałszowane wiadomości były rozsyłane w październiku 2016 roku.