18 listopada br. Cyfrowy Polsat dokonał pewnych zmian technicznych w emisji kanałów z dwóch transponderów na pozycji 13°E. Jak się okazuje wygenerowało to nieoczekiwane problemy dla posiadaczy niektórych modeli odbiorników niededykowanych – co ważne – także dla osób niekorzystających z oferty Cyfrowego Polsatu, gdyż emisja wielu kanałów jest wykorzystywana jednocześnie przez różne platformy satelitarne i oferty płatnej TV pre-paid.
Zmiana techniczna polegała konkretnie na zmianie PID PMT. Jest to wartość pozwalająca odbiornikom po odczytaniu określić pozostałe dane PID (w tym Video, Audio oraz informacje o szyfrowaniu). Dotychczas dla kanałów z tp. 120 (10,911 GHz, pol. V, SR: 27500, FEC: 3/4; DVB-S2/8PSK) i tp. 78 (12,265 GHz, pol. V, SR: 27500, FEC: 3/4; DVB-S2/8PSK) wszystkie kanały miały ustawioną wspólną wartość PID PMT na 32. Obecnie każda stacja ma osobną.
Niewykluczone, że zmiana była związana z modernizacjami na stacji uplink Cyfrowego Polsatu, być może zmianą multipleksera na nowszy model.
Skutkiem ubocznym tej poprawki okazał się brak dostępu do kanałów z tych dwóch transponderów na wybranych modelach odbiorników satelitarnych, których działanie opierało się właśnie o wartości PID PMT w celu wykrywania wartości PID Video i Audio. Mogą one prezentować błędną informacje o „zakodowanym kanale”, mimo obecności zarówno sygnału jak i uprawnień na karcie kodowej.
Do redakcji jak na razie napływają raporty przede wszystkim od posiadaczy odbiorników Opticum x406poraz X310.
W przypadku wystąpienia takiego problemu zalecamy usunięcie niedziałających kanałów z obydwu wymienionych transponderów oraz ich ponowne ręczne wyszukanie albo też np. w przypadku odbiornika Opticum X310 można skorzystać z opcji „Szybkie wyszukiwanie” znajdującej się w menu Instalacja (tam należy wskazać kartę posiadanego operatora i uruchomić funkcję – jej poprawne wywołanie trwa ok. 10 minut, jeśli ekran tylko mignie – należy uruchomić ją ponownie, aż będzie widać postęp operacji).
Proces jest jednorazowy – po wykonaniu operacji w poprawny sposób dostęp do kanałów powinien wrócić.
Nie wszystkie modele odbiorników mogą mieć problemy – zależy to od rozwiązań zastosowanych w oprogramowaniu oraz od sposobu zapisu informacji o PID. Prosimy o informacje w komentarzach w jakich modelach urządzeń w/w problem się pojawił.
Lista kanałów, które mogą sprawiać problemy z odbiorem po 18 listopada:
Eutelsat Hot Bird 13C (13,0°E)
tp. 120 (10,911 GHz, pol. V, SR: 27500, FEC: 3/4; DVB-S2/8PSK)
- Sundance HD
- Polsat Film HD
- STARS.TV (FTA)
- Universal HD
- TLC HD
- H2 HD
- Polsat News HD
- Fightbox HD
- Eurosport 1 HD
- 13 Ulica HD
- Lifetime HD
- TestS (test Sci-Fi Channel)
Eutelsat Hot Bird 13B (13,0°E)
tp. 78 (12,265 GHz, pol. V, SR: 27500, FEC: 3/4; DVB-S2/8PSK)
- Polsat Sport HD
- Fox Comedy HD
- Polsat Viasat History HD
- TVP 2 HD
- Polsat HD
- Polsat Sport Extra HD
- AXN HD
- Cinemax 2 HD
- FOX HD
- History HD
- PPV – KSW 37
Cyfrowy Polsat stale korzysta ze „starego” układu PID PMT jeszcze na tp. 112 (10,758 GHz, pol. V, SR: 27500, FEC: 3/4; DVB-S2/8PSK). Jako że wygląda, iż operator się z niego wycofuje, to za jakiś czas także kanały z tp. 112 mogą zostać przełączone w podobny sposób.